-LOKAVAUVAT 2007-

Topsy2 kyselit sectiosta ja ennen kaikkea siitä toipumisesta. Oma kokemukseni sectiosta ja siitä toipumisesta on pelkästään positiivinen. Minut leikattiin n. klo 13.00 aikaan päivällä ja jo illalla olin sen verran pirteä, että vastaanotin ensimmäisiä vieraita. Toki sängystä en vielä saanut ylös nousta (olisin kyllä halunnut), mutta muuten olo oli oikein hyvä. Seuraavan päivänä pääsin suihkuun (ja katetri poistettiin) ja täytyy myöntää, että meinasin jo närkästyä, kun heti aamusta herättyäni olisin tahtonut omille jaloilleni nousta. Piti kuitenkin odotella, että hoitohekilökunta tulee toteamaan, että asianomainen pysyy tolpillaan :LOL:

Varsinaista kovaa kipua en tuntenut koko osastollaolon aikana, joten lääkityskin taisi osua ihan nappin. Kuten sanoit kokemuksethan ovat aina yksilöllisiä, mutta tässä oli omat päällimmäiset ajatukset muutaman viikon takaisesta sectiosta.

Oikein paljon onnea ja hyviä vointeja sinulle sectiopäivälle =)
 
Jaahas, hävis taas mun tekstini :( . Pampersit haukuin ja tiensä tänne löytäneet toivotin tervetulleiksi :) . Ja :LOL: Elzan pojan 0v uhmaa, kun ei suostuisi vaatteen vaihtoon :whistle: . Meillä ristiäiset on kanssa jo kuun lopussa, mutta ihan niin helpolla en pääse kuin Elza!! Yritän lähettääkö tän nyt, vai katoaako taas :eek:
 
Huomenia!
Täällä takana hyvin nukuttu yö. Poika heräsi puoli kolmelta syömään ja sitten nukkui seitsemään asti! Ihanaa! Nyt nukkuu taas tossa isin paikalla sängyssä.
Meillä on kyllä havaittavissa pientä koliikin tapaista kitinää iltaisin. Nyt on pari iltaa kitisty alkaa tossa kuuden kieppeissä ja rauhoittuu siinä kymmeneen mennessä. Tai sitten ne on ihan vaan masuvaivaa. Eilenkin poika oli jo nukahtamassa tossa Big Brotherin alkumusiikin aikana ja sitten yhtäkkiä kauhea huuto, jonka jälkeen sarja pieruja, sitten taas rauha maassa. Nytkin peräpää rupsuu koko ajan.

Kuulin eilen ilouutisen! Mun ihan paras tyttökaveri on raskaana! Heillälaskettua ika on toukokuun lopulla! Ihanaa! Aron saa kaverin, kun he asuvat miltein naapurissa!

Mamma3: laitatko vielä päivämäärän millon poika syntyi, niin saan sen tonne ekalle sivulle!

Nyt täytyy mennä, ollaan lähdössä tänään tervehtimään Aronin vierustoveria keskolasta ja miljoona asiaa hoidettava ennenkun poika herää! Hyvää torstaita kaikille! :heart:

Elza ja Aron 6 viikkoa ja 2 päivää
 
Huomenia täältäkin!

Hyvin nukuttu yö takana =) Neljältä poju nousi syömään ja sitten heräsi kahdeksan jälkeen. Hetken ihmetteli maailmaa, otti parit maitohuikat ja käytiin aamupesuilla ja juuri poika taas söi ja nyt omassa sängyssään vetelee aamu-uniaan. Tässä mä suunnittelin et seuraavaks imuroidaan ja tehään muita askareita. Myöhemmin sit ulkoilemaan.
Itse mä olen aina herännyt aiemmin kuin vauva, niin ehdin ekan kahvikupposen juoda ihan rauhassa ja kerkee käydä suihkussa, pukeutuu ym.

Mites muuten teillä toi jälkivuoto? Joko teillä ekoina synnyttäneillä on loppunut se? Kuin kauan kesti? Ja missävaihees uskallatte aloittaa lenkkeilyt, lantionpohjalihasten harjoitukset, vatsalihasten teot y.m.?? =)

Elza: 1.10. oli syntymäpäivä =)

Pamperseista: Meillä viel tähä saakka pampersit toimineet loistavasti. Muistan kyl aiempien muksujen vaippaiästä sen että pampersilla oli aika usein viallisii vaippoja :( Mut nää ihan pikkuruiset vaipat on meillä viel toimineet moitteettomasti.

Nyt täytyy mennä aloitteleen touhuja niin ehtii noiden isompienkin kaa jotain viel tehdä ennenkuin taas pienimies mua kutsuu... ;)
 
topsy2 minä itekkin ihmettelin että kuin virkeä olinkin section jälkeen..edellisen kerran 13v sitten muistelen ollenin huomattavasti kipempi ja tokkuraisempi..ehkä nyt virkeyteen oli syynä kipupumppu joka mulla oli seuraavaan päivään asti..eli mut leikattiin silloin maanantaina tyty synty 9.43.heräämössä köllöttelin tuonne yhteen asti ja sen jälkeen veivät osastolle.siis olo oli mitä mainioin,istumaankin sängyn kanssa nousin heti..ja imettämäänkin tyttöä pääsin heti.

seuraavana aamuna pääsin sitten katetrin oton jälkeen nousemaan ylös..hoitajat sanoivatkin että ei ole aikoihin niin reipasta ja virkeetä sectio potilasta ollut..ei minua pyörryttänyt eikä huipannut..ehkä vähän hutera olo oli vaan.mutta se hutera olokin hävis pois.

mutta minua yllätti se että miten joka imetyksen aikaan minulle iski jumalaton nukutus..siis nuokuon ja syötin vauvaa..en edes pitkälleen uskaltanut syöttää,kun pelkäsin että nukahdan.

meillä minun tytöt tulivat seuraavana päivänä kattomaan,mies kävi joka ilta.muita vieraita en ottanut vastaan kun tulevan kummitädin.

ehkä pahin vaihe on siinä kun joudut nousemaan seuraavana aamuna ylös..ja kun maha on kipee..mutta kyllä se siitä lähtee.

ei taija meijän neitistä olla vaunuissa nukkujaksi :(
tossa aamutuimaan lähdettiin pienelle kävelylle..no eihän tyty muuta tehnyt kun huutaa loilotti tuolla vaunussa..oliskohan n.puolisen tuntia nukkunut kaiken kaikkiaan..kannoin sen sitten sisälle,ja tuossa tuo nyt sängyn päällä nukkuu..eikä huuda yhtään.
ja kun mie olin suunnitellut että teen sitten pitkiä vaunulenkkejä koiran ja neitin kanssa :( no jospas se nyt vielä sinnekkin nukkus.

eilen illalla meillä tankattiin taas oikein kunnolla,seittemältä neiti kun alotti niin kymmeneltä lopetti..no kello oli tänä aamuna puol 5 kun nous syömään.

mutta nyt taidan lähtee ruan laittoon kun tuo pien eläjä tuossa vielä nukkuu,kerkee syödä ennen kun herää.

niinukka ja neitokainen
 
Ilmoittaudun minäkin sitten tähän pinoon :wave:

Perjantaina 5.10 tosiaan syntyi meidän pikku äijä klo: 3.32. Paino oli 3820g ja pituus 52 cm. Toi jätkä on laiha kuin mikä... hieman hirvittää välillä, mutta ihan selvästi tullut siinä mielessä isäänsä. Jätkä voi vetää niin paljon kuin haluaa ja silti ei ole mitään ongelmia... Taitaa jatkua vastaisuudessakin. Minä taidan olla perheen aino, joka joutuu vähän edes välillä miettimään syömisiään, jottei lihoisi.

Nyt meidän perheessä on totaallinen ukkovalta. Isännän ja jätkän lisäksi myös koirat on poikia, joten täällä ollaan alakynnessä. Heti syntymästään lähtien hänelle on opetettu, että telkusta ei tule muuta järkevää kuin urheilu... :LOL:
Ihan niin kuin hän siitä mitään vielä tajuisi. Synnärilläkin makas isin vieressä tai sylissä ja kattos urheilua...

Me lähdetäänkin tästä nähtävästi sitten ensimmäiseen neuvolaan. Vähän turhauttavaa mennä nyt jo, kun vasta tiistaina päästiin kotiin. Mutta päästäänpähän senkin asian alkuun. Neuvolantäti ei voi tulla meille, kun hän ei osaa kuulema ajaa täällä päin. Joskin mehän asutaankin vain tuon ainoan kylän läpi menevän tien varrella ja meille vasta onkin helppo tulla. Mutta ihan sama mulle. Pääsenpähän välillä johonkin ulos.

LillaStina ja Nyytti (virallisesti nimi julkistetaan muille vasta 3.11)
 
Heippa!

Miekipä tänne ilmottaudun: Pojanpallero syntyi 4.10. klo 14.12 sectiolla painoa 4060g ja pituutta 51cm. Tiistaina kotiuduttiin.

Mullakaan ei ole mitään kipuja sectiohaavasta ei ollut ensimmäisestäkään, mulla on siis kummatkin pojat leikattu. Ainut vaan että nyt kun olen päässyt kotiin niin väsymys on aivan armoton ja huippaus. Sairaalassa vähän kans huippas mut kotona tää on aivan hirveetä, auton kyytissä piti istua silmät kiinni. Onko muilla ollut vastaavaa? Ja selkä paukkuu ja naksuu.. se on aika hassua :) .Muuten ei ole kipuja että tarttis lääkkeitä ottaa. Seuraavana aamuna leikkauksesta pääsin kävelemään ja vieraita en halunnut ottaa muutakuin iskän vastaan seuraavana päivänä vaikka olisin jaksanut, en vain halunnut että esikoinen 3v näkee äitin letkuissa kiinni. hän tuli sit lauantaina ku olin saanut kaikki letkut pois.

Itkuisuutta on myös täällä ilmassa ja vieläkin tuota imetysnukutus yhdistelmää, kiva kuulla että jollakin muullakin sitä on, ei puhettakaan että makuultani imettäisin.. nukahdan samantien ku istualtenikin nuokun. Lapojen välistä on julmetun jumissa ku tissit on täynnä maitoa, mullakin oli kuppi f laitokselle mentäessä eli mitä lie nyt, huomenna lähen ettiin isompia/tukevampia liivejä.

Ja sitten tuosta ihanuudesta: On tooosi rauhallinen nukkuu ja syö hyvin 2-4 tunnin välein yleensä noin puolisen tuntia kerrallaan, ei paljon itkeskele. Mieski ihmetteli et onkohan sillä kaikki hyvin ku ei itke eikä mitään. Eilen oli valveilla kahteen otteeseen melkein kaks tuntia. Huolena vain on kolme isoa rakkoa kaulassa jotka huomasin kotiintuloiltana, soittelin siitä neuvolaan mut käski vaan puhdistella ja laittaa talkkia, th tulee ma-aamuna kotiin. Tuun sitten kertoon taas kuulumisia..

Inkku ja pojat 3v4pv ja 1vko1pv

P.s. mulle laitettiin sulavat tikit ja koko alamaha on musta ja navan ympärys ku piti ottaa napapiikkiä ylipainon takia
 
lumisateista aamupäivää!

neitin kanssa käytiin tunnin lenkillä tuolla lumisateessa..ja nukkuin huutelematta koko matkan.sitten kun pihaan tultiin ja vaunut pysähty niin johan tirinä alkoi vaunuista..nyt vetelee vielä sikeitä tuossa sängyn päällä.

saadaan tytyn kanssa olla kaksin tänään lähestulkoon koko päivä,miehellä työpaikan joku liikunta juttu,ja sitten vielä iltapäivällä jonkun työntekijän läksijäiset.tulee vasta kasin jälkeen illalla kotiin..no isot likat tulee kahen jälkeen koulusta kotiin.

onneks on valmista ruokaa ettei sitäkään tartte käydä väsämään.

ajattelin ottaa tytyn kanssa päikkärit,kunhan seuraavan kerran herää ja syö,ja käy sitten uudelleen nukkumaan.

inkku80 on tosiaan eroja sairaaloiden suhteen noissa tikkien laitoissa..kun laitetaan hakasilla,ja sit normaaleilla tikeillä ja sit vielä sulavilla tikeillä...ja mitä napapiikkiä jouduit laittamaan?

no,myö ollaan päästy suht yhteis ymmärrykseen neitin nimen suhteen..
mutta kuitenkin jotenkin vielä mietityttää se nimi..no onhan tässä vielä aikaa miettiä..

niinukka ja neiti
 
Se napapiikki muistaakseni laitetaan leikkauksen jälkeen 4:nä tai 5:nä iltana sellaisille äideille joilla on ylipainoa, yli 4 lasta tai äiti on yli 35v. Mie siis tosiaankin sain sen koska mulla on tuota ylipainoa. Ihmetyttää vain se kun esikoiselta en saanut vaikka silloinkin olin ylipainoinen. Ja sen tarkoitus oli ehkäistä laskimotukkoja tai jotain sinnepäin. Mua aina kauhistutti se pistäminen ku napapiikki kuulostaa niin kamalalta. Neula oli aivan onnettoman kokoinen ja ku se pistettiin tuohon navan ympärillä olevaan löysään tunnottomaan niin ei se loppujen lopuksi kummonen ollut, se aine vain hieman kirveli jonkin aikaa.

Ja tuohon haavan ompeluun vielä: esikoisen leikkauksessa mulle laitettiin tavallisia tikkejä. Oiskohan sitten vähän lääkäristä kiinni, tiiäppä tuota, aika huolettomat nämä sulavat, eivät tartu housuihin kiinni, eikä tarvi pelätä sitä poistoa. (mulla on jostain syystä kauhea kammo)
 
Niinukka, meilläkin vauva meinaa hiukan vieroksua vaunuja :( . Sen takia mulla ulkoilu sen kanssa meinaakin välillä olla laiskanlaista. Oon kuitenkin joka päivä kerran ulos laittanut, sentään ;) . Helposti alkaa kesken unien vaunussa itkemään ja musta ainakin tuntuu, että maha siellä vaivaamaan... Nyt siis tuntuu, ettei ole kovin helppo lähteä isompien kanssa vaikka puistoon. Jos vauva ei sitten viihdykkään. Eri juttu olisi kesäaikaan, voisi vauvaa paremmin pidellä vaikka sylissäkin.

Tänne ei mitään erityistä, mies palailee pian töihin ja aletaan harjoitella vielä tavallisempaa arkea. Ihan kiva jo niinkin :) , katotaan kuinka tämä äiti pärjää :snotty: .

Jälkivuodosta piti minunkin joskus kysellä. Minulla ainakin vielä tulee, mutta yksi pieni side päivässä riittää hyvin. Yöllä olen välillä ilman, kun joskus tuntui, että alkaa jo siteet kutittamaan. Eli tulee, mutta hyvin hissukseen... Vaan kuinkahan kauan näin?! En yhtään muista miten oli aiemmissa raskauksissa.
 
Ilmoittautuisin minäkin tälle puolelle...

eli meidän tyttö syntyi 6.10. klo 19.28. Painoa oli 3624g, pituutta 49,5cm ja pipo 35cm. Tiistaina päästiin kotiin.

Meilläkin tyttö oli keltainen ja olisivat halunneet tarkkailla häntä vielä vuorokauden, mutta minulla oli niin kova ikävä kotiin, että lähdettiin, kun arvot olivat kunnossa.

Tyttö on oikein virkeä vauva. Rytmistä ei tietoakaan ja välillä ollaan jopa 3 h hereillä. Maitoa tulee niin paljon, että viime yönä sänky kastui, oli pakko pumpata liiat pois.

meillä nukahtaminen on välillä ongelmana. Tyttö kun aina haluaisi nukahtaa vain tissille. Muuten ei oikein suostu sänkyyn jäämään. Oliskos vinkkejä?
 
En enää muista, miten isompien kanssa toimin, mutta nyt vauva nukahtaa aina iltaisin ja aika usein päivälläkin tissille. Oon vaan aatellut, että nyt vielä saa asia ollakin niin, pieni kun on kuitenkin vielä niin väsynyt. Illalla haluan lopuksi imettää, että vauva nukkuisi mahdollisimman pitkään ja väkisinhän tuo siihen sitten nukahtaa... En tiedä tottuuko vauva tosiaan tässä vain tissille nukahtamaan, mutta aikeissa olisi sitten jonkun ajan päästä "opettaa" vauva nukahtamaan ihan tavallisesti sänkyynsä. Eli että veisin vain sinne ja jos vaatisi, kävisin välillä silittelemässä. Voipi olla helpommin sanottu kuin tehty ;) . Mutta siis ite en oo tota juttua vielä osannut stressata. Ja päivällä vauva kyllä nukahtelee sitteriin ihan itekseenkin. Keskimmäinen oli meillä niin helppo tapaus, että en taida enää muistaa, millasta voi olla kaikenlaiset vauvojen harrastamat "pelit" vanhempiensa kanssa :whistle: . Ja oonko nyt siis opettamassa tällaseen peliin, että sänkyyn ei sitten jäädä muuta kuin tissiunten kautta...? Jää kai nähtäväksi :p , kiroan sitten myöhemmin :headwall:
 
Lauantai huomenta :)

Isommat lapset katselee lastenohjelmia, pieni-ihme nukkuu ja isäntä aamulehteä lueskelee, joten tässä mulla rauhallinen pikkutovi kirjoitella :)

Ja taas lakananvaihdot esissä :/ Maitoa valui taas niin julmetusti et vauvan yöppärikin kastui ku häntä aamusella imetin vieressä. Piti sit viedä toinen kuuden aikaan aamupesuille ja vaihtaa kuivaa päivätaminetta päälle. Hetken vaavi valvoskeli ja söi ja sit tosiaan "jatkoi" uniaan. Toissayönä vauva ei jaksanut kun toisen tissin syödä ja toiseen jäi kauhee pakotus, eipä auttanut kun kolmen aikaan yöllä itse nousta lypsämään enin tuska rinnoista pois :/

Ja toi nuokkuminen imettäessä. Mistähän sekin oikein johtuu? Monesti ihan pirteenä käyn imettään, mut kohta huomaan et säpsähdän ja olen siis meinannut nukahtaa :eek:

Mäkin olen pohtinut tuota iteksiään nukahtamista, kun kumpikaan vanhemmista lapsista ei siihen koskaan ole oppinut. Kai mulla on ollu väärä taktiikka tai jotain? Tää tuorein tapaus nukahtaa aina yleensä rinnalle ja joskus herää kun siirrän hänet omaan sänkyyn,sitteriin tai vaunuun, ja joskus tulee kauhee huuto vastalauseeksi ja joskus taas simahtaa sinne iteksiään. Mutta mä elän aika hetkessä nyt, en murehdi etukäteen liikaa asioita (itseasiassa tulee murehdittuun vähän liiankin vähän :ashamed: meinaas ristiäis suunnittelut ja ihan kaikki muukin on puolitiessä :/ ) Jotenkin tullu sellanen fiilis et meidän viimonen vauva ja tästä haluu ottaa kaiken irti, sitä vauvantuoksua täytyy haalia nyt sydäntayteen y.m. eikä turhia stressejä mistään :)

Toi jälkivuoto. Mulla nyt synnytyksestä koht 2vkoa ja eilen oli melkein puhdas side koko päivän, eikä yölläkään mitään mut nyt aamulla taas holahti reilummin. Ei kiva jos alkaa näin oleen. Pakko kuitenkin varmuudeks side olla jos tällai holahtelee. Mut tosiaan siteet alkaa jo hiertämään :(

Sit noist vatsalihaksista,lenkkeilystä ja lantionpohjalihaksista...Kun niin erilaista tietoo niistä oon kuullu. Että mitä te ootte saanu ohjeistukseksi? Tuntuu et tekis mieli jo tehä tolle vatsan ja pepun seudulle jotain(siis jumppaa) ku ilkeesti paikat roikkuu :ashamed:

Rontti: Mites on, onko jääny aikaa siivoiluille ja ruuanlaitoille ;) Kun niitähän me viel joitaki viikkoi takaperin pohdiskeltiin =)

Mä meen nyt juomaan lisää aamukaffetta tonne miehen seuraks =)
 
Hoh hoijaa kun väsyttää |O Neiti päätti yöllä taas vaihteeksi valvoa yli kaks tuntia putkeen :kieh: Ei kelvannut tissi ei tutti ainoastaan syli mutta senkin piti liikkua :/ Tallustin sitte ympäri kämppää ettei neiti kaikkia herättämään päässyt. Äsken laskeskelin että vajaa 5h oon saanut nukkua ja senkin kahdessa pätkässä. Mikä lie mukuloita on vaivannut viime yönä kun isäntä sanoi tuon 3v:n kukkuneen tunnin verran ja hää taas oli herättänyt 6v:n. Pientä rallia molemmilla meillä viime yönä :headwall:

Tuo maidon ylituotanto jatkuu täälläkin. Mikään suoja ei kestä kuin hetken. Pitääköhän tässä vaipat tunkea liiveihin yöksi ettei koko sänky ole märkä? :kieh: Niin paljon suihkuaa että kerääjään tuli eilen 50ml sillä aikaa kun toisesta imetin :eek: Ja neiti vetää tosi helposti "väärään kurkkuun" maidon tai sitte syö liikaa ja pulauttaa oikein olan takaa. Eilen sai äiti puklu kylvyn. Olin yltäpäältä oksennuksessa samoin neiti. Isi piti huutaa avuksi pitämään tyttöä pystyssä kun revin omat vaatteet pois ja pimu vaan yökkäs.

Jassoo, kiljukaula-Kiia heräs taas :heart:
 
Huomenta!

Te kaikki joilla on maido ylituotanto, voisitte telepaattisesti siirtää sitä maitoa mulle, kun ei tule enää kun muutama hassu tippa! Tissit on niin pehmeät ja tyhjät kun olla ja saattaa. Pikkuinen ei jaksa kauaa lutkuttaa kun ei tule mitään, suuttuu ja päästää irti. Joten en tiedä kaukanko jaksan tät. Alkaa tuntumaan, että annan kohta pelkästään korviketta. Muutenkin on hyvä totuttaa kiinteään, koska keskosilla on suositus, että jo 3 kk ikäisenä aletaan antamaan kiinteää, velliä, perunaa ja sellasyta, että saisivat painossa muut täysiaikaiset kiinni. Joten meillä aletaan sitten puolentoista kuukauden päästä vääntämään soseita.
Mahavaivaa on edelleen, mutta nyt olen hieronut poikaa 2-3 kertaa päivässä koliikki-hierontaa ja jalkajumpannut aina kun on hereillä. Sitten annoin sitä mallasuutetta. Nämä kaikki kolme yhteensä tuotti hedelmää, poika väänsi semmoset tortut eilen illalla. Oli itsekin todella tyyytyväisen näköinen kun operaatio oli ohi. Mutta oli se piukassa. Eli taidan jatkaa näillä päivittäin. Jos se vaikka siitä!
Viime yö meni hyvin. Mutta edellisenä yönä kiljuttiin taas yhteen asti yöllä. Poika on aika omaehtoinen, jos ei ole ihan täydessä unessa niin sitten sinne sänkyyn ei haluta, Eilenkin oli tahtojen taisto isän kanssa, mutta sitten uni ja isä, kera tutin voitti ja poika nukahti!
No niin, nyt kuuluu kitinää, täytyy mennä! Hyvää paivän jatkoa kaikille!
 
meillä ensimmäinen "virallinen" neuvola käynti oli keskiviikkona. Pojalla painoa hurjat 3150g,pituutta 50,8cm ja pipo 35cm. Terhakka, jäntevä poika :heart:
Kerrankin meillä käynyt todella hyvä tuuri lasten neuvolan tädin suhteen,oli meinaan nyt sit ihan kokonaan uus tyyppi tuo poikien neuvolan täti ja niiiiiin ihana ihminen että.Kerrankin tuntuu tosi hyvälle mennä neuvolaan kun tietää että toinen kuuntelee ja oikeesti toinen on kiinnostunut asioista. Heti tuntu et sain neuvolan tädiltä enemmän tukee yksinhuoltajuuteen yhdellä ainoolla kerralla kun esikoisen aikana keltään neuvolasta. Oli siis tuo odotus ajan viimesin täti myös ihana,mutta hän oli äitiysneuvolan täti niin ei saatu jatkaa hänen kanssaan. Mutta kerrankin näin,tuosta käynnistä tuli tosi mahtava olo kun nyt tietää varmasti että sielä päässä on myös kuunteleva ihminen ja apua saa tarvittaessa sieltäkin,ei aina viitti kaikkee kaataa oman äidin niskaan

Meillä yö heräämiset menee nykyään tällä kaavalla, 23-24aikaan syödään, 04-05aikaan uudestaan ja sit 06-08 aikoihin.Tää vaikuttaa oikein hyvältä rytmiltä,vaikka tuon ensimmäisen vois jättää kyl väliin...
Tissittelyn aikana nuokkumista tääläkin havaittavissa..kaveri nauro et yleensä kaikille tulee kauhee jano imettäessä niin mä kyl nuokun oikein kunnolla aina.Sit kun tissittelyt on ohi niin on taas ihan pirtee,ihmeellistä :eek:

Mä oon todennu noi pamperssit huonoiks vaipoiks pienellä vauvalla jo esikoisen aikaan...jos ei valskaa niin sit pylly jää kiinni jos kakka pääsee vähääkään "kuivamaan"..

Jälkivuoto melkein ohi ollu jo reilun viikon..sellasta hulahtelua tääläkin jos vaikka kävelee pitkän matkan,mut muuten side pysyy suht kuivana koko pvä/yön.Esikoisen kanssa muistaakseni jälkivuoto kesti sellasena vaihtelevana 5viikkoo.

Nyt itekkin unille kun pikkunen nukahti..vaikka tuo isompi on tuola omassa sängyssään touhunnu jo ainakin tunnin niin ei kuulosta nukkuvalta... piru vie...

yksäiti+ poikanen 2viikkoo3pvä
 
joku kyseli.

Meillä oli fysioterapeutin tunti naikkarilla ennen kotiutumista ja hän sanoi, ettei vatsalihaksia saisi aloittaa jumppaamaan, ennen kuin ovat palutuneet takaisin keskelle, ettei jää mitään rakoja siihen sidekalvoon tai mikäikinäsittenonkaan. Antoi myös hyviä jumppavinkkejä, liikkeet eivät olleet vaikeita ja näyttivät miellyttäviltä toteuttaakin.

lantionpohjanlihaksia neuvottiin jumppaamaan heti kun vain siihen kykenee. Kuulia suositeltiin sitten jälkitarkastuksen jälkeen käytettäväksi. Kyllä siinä oli hymy herkässä kun kaikki äidit ringissä yrittivät jännittää lantionpohjalihaksiaan ja kaikilla enemmän tai vähemmän alapää tunnoton tai turvoksissa. Hauskaa se ainakin oli... :LOL:

Meidän ihanuus tykkää selkeästi valvoa aamulla ja illalla pidemmät pätkät ja yöllä sittn syödä kahden tunnin välein. Aamuyöstä ei meinaa suostua omaan sänkyyn nukkumaan sitten millään...

Aivan ihana sää ulkona. Jos tänään uskaltautuisi ulos koirien kanssa. Joku kertoi, heillä vallitsevasta miesten ylivallasta... meillläkin koirat uroksia, joten tyttö tuo mukavasti naisvaltaa perheeseen. ehkä joskus futiksen MM-kisojen aikaan (tai yleisurheilun tai lätkän tai...) telkkarista voi katsoa muutakin... :p

Nökö ja Tyttönen 7 vrk
 
Minä oon aatellut tuon imettäessä nuokkumisen johtuvan siitä, että samaistun vauvaan :whistle: . Siinä kun hetken istuu ihan rauhassa ja kattelee toista, joka reporankana syö ja tuhisee, niin johan alkaa itekin tuhista :heart: . Kummasti kyllä alkaa nukuttamaan, päivällä minulla melkein vielä enemmän. Ja kai se on päivällä sekin, kun kerrankin istahtaa ja on tekemättä mitään, niin ehtii huomaan, että mähän oon väsynyt ;) .

Tästä pääsee siis hyvin Mamma3 kysymykseen... Ruuat on tehtynä ja talo entiseen malliin (ainakin lähestulkoon) siistinä. Joskus täytyis osata varmaan ottaa rennomminkin. Nyt kun aika menee jotenkin vielä nopeampaa, on kokoajan jotain tehtävä, jos meinaa, että entinen malli säilyy. Kuulostaa varmaan ainakin jonkun korvaan kamalalta :ashamed: . Mutta oon siis vauvastakin nauttinut ja aina kun vauva esim. syö, annan olla kaikessa rauhassa, mutta sitten sitä aikaa onkin vähemmän ja koko "vapaan" ajan on jotain tössötettävä. No, sellanen mä oon ja pääosin siitä tykkään. Välillä nyt on kyllä tuntunut, että eikö nää kotityöt ikinä lopu :/ . Ja sisähommien takia osaltaan on oma ulkoilukin jäänyt vähemmälle, kun haluaa, että sisällä olis ensin kaikki kunnossa. Taidan olla turhan tarkka |O !

Miten sitä sais ittensä edes suunnitteleen jotain jumppaa tai lihasliikkeitä, minä oon niin huono moisissa :headwall: . Ja makeeta tekee nyt kokoajan mieli :headwall: . Voisin napostella oikeesti kokoajan!

Meillä innokas nuorempi hoitaja on alkanut osoittamaan myös kiusaamisen ja härnäämisen merkkejä vauvaa ja mua kohtaan. Ärsyttävää. Mutta pitäs vaan yrittää ymmärtää.

Vauva itki tuossa tunnin verran ja tissin jälkeen on nyt tyytyväisenä, tosin nyt juuri jotain kutsuhuutoa kuuluu... Nauratti tuo Tuutilullan Kiljukaula ;) Onko teillä muilla muuten vielä vauvan itku ottanut hermoon? Mä huomaan, että nyt pari pientä hetkeä on hiukan hermostuttanut, muuten oon hyvinkin rauhallisesti vielä tilanteen ottanut.

Melkoista valvomista ja pukluttelua ollut liikkeellä myös ainakin Tuutilullan kotona. Toivotaan ensi yölle parempia unia! Kyllä musta tuntuu, että yöheräilyt alkaa hiukan vähitellen tuntua. Kohta vois jo jotain maksaa yhdestä kokonaisesta yöstä :whistle: . Vaan ei auta valittaa, ihania nuo on :heart:
 
Rupesin tässä miettiin mitenkä te muut liikutte vauvojenne kanssa..
Ite oon koittanu elää ihan sitä normaalia arkea, vauva vain kulkee mukana..Tänään käytiin hevosen kanssa raviradalla; neiti kulki kantoliinassa ja huamen ois tarkotus mennä koirakentälle..

Eli.. Pitäskö pysyy vaan kotosalla vai onko ihan Ok liikuskella..?! Vauva kuiten vaikuttaa tyytyväiseltä, pääasiassa nukkuu reissuissa mukana..
 
Sunnuntai huomenia!

Nyt ekaa kertaa tuntuu siltä että mä haluun takas nukkumaan. Meillä kaikilla masua muutaman päivän väännellyt, ilmavaivoja :ashamed: Oisko jotain mahapöpön poikasta tai jotai? No se sit eilen kiukutti vauvaakin :( Alkoi iltasyönnin aikaan ja puoliyö oli ohitettu reippaasti ennenkuin pikkumies nukahti :( Jumppaamalla ja hieromalla saatiin ilmaa pois ja niin et oltiin ilman vaippaa jne. Ois ollu hyvä olla nyt niitä gefiluskapseleita, mutta viimeset meni isommille lapsille toissapäivänä, enkä sit muistanu käydä hakee niitä lisää :headwall: Täytyy varmaan tänään ajella apteekkiin tai viimestään huomen. Nyt vauveli nukkuu niin tyytyväisenä, ei enää merkkejä vatsanväänteistä =)

Rontti: En mäkään normaalisti mikään himojumppari ole, mutta aina synnytyksen jälkeen oon koittanut jotain vähä tehdä että ei paikat ihan roikkuis kuin vanhalla mummolla :ashamed:

Nökö: Meidän synnärillä jumppari kävi kun esikko syntyi, mut ei nyt ollut puhetta koko asiasta eikä kakkosenkaan aikaan. Eli onko se tuol sit vaa ensisynnyttäjille? :/ Kyllä oisin kaivannut jotain opastusta nytkin, meinaan kaikki unohtuu :whistle: Saatiin kyllä jotain opuksia joissa on noista liikkeistä.

L-ouisa: Mä oon ainaki sitä mieltä että lapsi matkaan (mahdollisuuksien mukaan tietty) melkein minne vain :) Ei sitä tartte jäädä kotiin nyhjäämään.
Me ei viel oo kauheesti liikuskeltu muutakuin ulkona, mutta meillä se onkin nyt vähän toista kun on jo kolme mukana "raahattavaa" =) Eli ei käy se liikuskelu ihan niin helposti kun yhden kans.

Rontille viel piti kommentoida että mä olen ihan yllättynyt kuinka sitä ehtii ja jaksaa taas touhuta. Itseasiassa tuntuu hommat luistavan kolmen kaa paremmin ku yhden :whistle: Muistelin et esikon aikaan alkuun en saanu yksin ollessa siivottuun en ruokaa laitettuun tms mut nyt on onnistunut nekin :eek: Ja ihan sillä periaatteella oon puuhastellu et jos joku jää kesken tai ei onnistu ni olkoon, paniikkia en ota jos hommia on rästissä. Tähän asti kuitenkin kaikki sujunu ok. Nauttinut olen mäkin vauvasta ja sit oon koittanu järkätä noille isommillekin aikaa ja silti ehtii tekeen kotityöt. Tosin kokoajan saa olla sit liikkeessä, mutta jos tykkää ja jaksaa niin mikäs siin =)
Meilläkin meni menneellä viikolla yhtenä päivänä aamu-ulkoilu pipariks, kun mulla oli hoppu saada koti siistiks ennenku lähetään ja sit sitä hommaa olikin enemmän ku aattelin ja vauva ehti herätä :whistle: sillon tuntui et oonko mä ihan viisas, mut minkä luonteelle mahtaa?? :ashamed:

tuutilulla: Ihan samalta kuulostaa tuo maidon ylituotanto sulla kun mulla. Hyvä tietty et maitoo tulee, mut ärsyttää ku saa olla vaihtamas noit lakanoita ja omia vaatteita alvariinsa :kieh: Mä ostin sen kerääjän myös ja eilen aamul sama 50ml multa sinne valui ku vauva toisest söi :eek: Tänään nyt ei ihmekyl tartennu lakanoita ensitöikseen vaihtaa :D Mut koskaan aiemmi ei näi paljo ole maitoa herunu, vaikka hyvin on kuitenkin tullut. Joten täältä ajatuksen voimalla koitan näitä maitoja lähetellä Elzallekin =)

Isommilta taisi jo mielekkäät lastenohjelmat loppua kun ralli alkoi :whistle: Täytyy mennä jotain heille kehittelemään :)

Vauvantuoksuista arkea kaikille ;)

mamma ja poju 13vrk :heart:
 
päivää kaikille!

neiti nukkuu tossa sängyllä,ja ootellaan rotinavieraita..

jotenkin kyllä vetämätön olotila,ei mahda mitään.viime yönäkin neiti sit nukku meijän keskessä,kun jotenkin oli hirmu levoton omasa sängyssään..levottomuuden syy tais sit selvitä kun vaihoin vaippaa,niin oli sellaset rieskat siellä että huh huh.

olen tässä miettinyt että näinköhän maito rupeaa minultakin loppumaan,kun neiti jonkun aikaa imee,niin sitten käy kiemurtelemaan ja nyhtämään tissiä,ja lopuks sylkäsee koko nännin suustaan pois..ja hetken on aivan rauhallinen ja sit alkaa kamala huuto..ja tyytyy vaan pullon sitten..pullosta menee sitten sellaset 60-100ml.
ja nyt kyllä on sellanen fiilis että vois imetelläkkin,jos vaan sitä maitoa tulis..

mietin että jos en antas pullosta niin tyty söis varmaan puolen tunnin välein..ja tunnin kerrallaan..ehä mie muuta kerkeis tehäkkää kun istuu sohvalla ja imettää.

miehen tytöt tuli syyslomalle meille..jotenkin nyt en jaksas |O
ekaluokkalainen on koko ajan minun ja vauvan kimpussa,kyselemässä jotakin..sit kyselee koko ajan et saako hää vauvaa silittää yms..
eilen illalla pikkusen nauratti kun hää etti oman vauva nuken ja veti paijan helman ylös ja sano että hää imettää vauvaa kanssa.

huomenna neuvola..vielä sama terkkari kattoo vauvan joka oli äippäneuvolassa.sitten vaihtuukin neuvolatäti.
tajusinkin tossa että nyttenhän ei tule mitään rokotuksia,kun eka rokotus tulee vasta näköjään 3kk iässä.on jotakin kolmessatoista vuodessa muuttunu.

myö ollaan täs pähkäilty että meijän pitäs saada vielä yhet kummit..isän sisko ja sen mies eivät suostuneet kun ovat jo sen verran vanhoja..kumpikin viiskymppisiä,ymmärrän kyllä heijän kieltäytymisen.

mutta kolme kummia nyt olis..pitää kai heihin sitten tyytyä.kuinka monta kummia teidän vauvoillanne on?
hitto kun ei ole noita sisaruksiakaan itelläni..

nyt rotinavieraat tulee..

niinukka ja neiti
 
täällähän on hiljais eloa ollut.

kirjoittelempa mie sitten kun neitikin tossa nukkuu,mies lähti tyttöjesä kanssa käymään kaupungissa.kun tulivat tänne niin eipä nuorimmalla ollut minkään näköstä hattua saati hansikkaita mukana,pelkkä huivin retale oli päässä..kyllä mie sanoin,ja manasin miehen ex-n.en sitten tajua että mihin heiltä häviää hanskat ja hatut ,kun viime syksynä oli aivan sama juttu niin ostin nuoremmalle tytölle pipon,ja nyt ei siitäkää piposta mitään tietoa.kysyin tytöltä että missä se hattu on jonka ostin viime syksynä,tyttö tuumas että ei hän tiedä..just joo :headwall:

neiti sit päättikin valveutua,silmät selällään tossa nyt kattelee.
eilen illalla,hää otti ja huutaa loilotti suoraa huutoa n.10min.ei aavistustakaa mikä lie vaivannu..oiskohan mahassa kipristäny..mie jo säikähin toden teolla että alkokohan nyt joku koliikki..mutta onneks sit rauhottu..eikä sen jälkeen ole olut mitään.yönkin nukku tosi hyvin.

tuosta kummiasiasta josta kirjoittelin aikasemmin..illalla välähti että miks en voi pyytää siskoani tytyn yhdeksi kummiksi,vaikka hän nyt vanhemman tytön kummi onkin,laitoin hälle viestiä,ja sehän siellä otti kummi uutisen riemulla vastaan.jes,on sekin asia nyt päivä järjästyksestä pois.
pitää vaan käydä miettimään,että mitä tarjoo sitten ristiäisissä..mummo lupas paistaa piirakoita,ja mies lupas et kysyy heijän keittolan emännältä jos tekee voileipäkakut..eihän siihen sitten kovin kauhesti tartte enää mitään muuta..
vai oletteko kuin paljon ruokapuolta varustaneet ristiäisiin?

nyt palaa hermot neitillä,pakko mennä.

niinukka ja neiti 2vkoa.
 
Täälläkin halutaan liittyä joukkoon :wave: Elikkäs poitsu syntyi 5.10. klo.1.22
Pituus: 49 cm
Paino: 3370 g
Pipo: 34 cm

Synnytys meni hienosti. Kesto 12 h ja ponnistus 10 min. Kuudella tikillä selvisin koko rytinästä. Kirjoittelin tarkempaa synnytyskertomusta tonne odotuspuolelle. Nyt päästäänkin sitten vauva juttujen pariin. Luin tossa aiemmat kirjoitukset ja paljon samoja asioita ja kokemuksia löytyy kuin meidänkin arjesta. Palaan niihin myöhemmin. Alkaa tuo pieni mies ähisemään siihen malliin että kohta äitiä kaipaillaan.

-Susa ja "Ukko"
 
Taas on maanantai! Kyllä päivät menee nopiaa!

Ensin täytyy sanoa, että kaikilla on aivan suloiset pienet nyytit!

Arkea sitten. Oltiin juuri pojan kanssa lenkillä, ihanan raikas ilma eilisen sadepäivän jälkeen. Ummetus senkun jatkuu. Eipä ole poika pahemmin kakkannut torstain jälkeen. Muutama pieni tuhru ollut vapiassa. Mulla alkaa olemaan keinot vähissä, koska selkeästi pojalla tarve saada kakatuksi.Semmosta äherrystä ja vääntämistä. Sitten kun ei mitään saa tulemaan ulos, niin sitten tulee kiukku ja huudetaan suoraa huutoa! Huomenna on onneksi neuvolassa painokontrolli, niin sitten voi kysellä mitä seuraavaksi voisi tehdä.
L-ouisa kyselit siitä vauvan kanssa liikkumisesta. Me ollaan kyllä liikuttu jo paljon. Mulle se ei tuota mitään ongelmaa. Olin itsekin aika menevää sorttia, ahdistun jo olen pitkään paikalla. Ei nyt sentään joka päivä käydä jossain, mutta ainakin pari kertaa viikossa. Sillon ne kolme viikkoa kun isäntä oli isyyslomalla oltiin kotona ja sen huomas, meinas mökkihöperyys iskeä.
Oli kyllä multa liian paljon toivottua, että yhdellä syötöllä pärjätään yössä. Nyt se on taas samaa, kahden-kolmen aikaan ja viiden-kuuden aikaan syödään. No sitten kyllä nukutan yheksään asti, mikä on ihan kiva. No reilun kuukauden päästä pikkumies saa alkaa totutella kiinteään, niin sitten varmaan syöttövälitkin pitenee.
Nyt täytyy munkin mennä syömää jotain, ennenkun pikkumies herää.

Elza ja Aron lähes 7 viikkoa :heart:
 

Yhteistyössä