Loppuvaiheen maksakirroosi kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Tekee niin pahaa
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Samaa mietin minä (kirjoittaja #15) kuin #25 tuossa yllä... kun vaan saisi sen koko kokemuksen jotenkin muille jaettua, niin olisin aika varma, että moni raitistuisi. Se loppuvaihe on niin hidasta, kituvaa kuolemista, ettei sitä VOI KUKAAN itselleen tahallaan toivoa ja hankkia, jos vaan tietäisi, mitä se oikeasti on. Alkoholisti on kyllä nero kaikessa tekemisessään, miten sitä itseäänkin huijaa löytääkseen aina ne syyt juomiselle ja se, että eihän tässä nyt MINULLE mitään kehity, ja että lopetan alkoholin sitten, kun on sen aika. Kuulkaa, sitä aikaa ei ehdi tulla, kun se maksa äkkiarvaamatta vaan sanoo poks ja kaikki muutkin elimet. Ei siinä ehdi enää tehdä mitään, saati mitään raitistumisia. Se raitistuminen pitää tehdä ennen mitään oireita. Kun ne oireet tulee, on jo myöhäistä.
 
vierailija
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo91781.pdf
"Natriumin saannin rajoitus on tärkeä tekijä askiteksen kontrolloinnissa, koska ravinnon mukana saatu natriummäärä voi olla moninkertainen munuaisten erityskykyyn verrattuna. Jokaista natriumgrammaa kohti elimistöön kertyy 200 ml ylimääräistä nestettä (Sherlock ja Dooley 1997). Natriumrajoituksen toteuttaminen on vaikeaa, ja sairaalassa voidaan päästä suola-annoksiin 1 g/vrk ja avohoidossa määrään 2–3 g/vrk (100–150 mmol/vrk) (Pikkarainen 1998)"
 
vierailija
Tuttu juttu. Mies piilotteli pulloja pitkin taloa, joita nyt hautajaisten jälkeen olen löytänyt. Äitinsä kuoli lähes samanikäisenä. Ja juuri maksan pettämiseen. Ei uskonut vaikka kuinka ennustin tulevaa. Meni hyvä työpaikka, joutui jättämään harrastuksensa. Laihtui 30 kg, kaatuili, sekavuustiloja. Kolme leijonaa oli aina auttamassa. Kahdesti askitesta poistettiin. ensimmäisellä kerralla lääkäri sanoi että ei ole noin suuria maksa-arvoja nähnyt ja että ei yhtään alkoa enää. Sepä auttoi. Ainakin sairaalassaoloajan. Homma jatkui. Nyt joulukuulla poistettiin taas nestettä. Ja sitten leikattiin kyynärpään vamma, eli otettiin titaanilanka pois. Siitä verenmyrkytys, munuaisten pettäminen, keuhkokuume. 2 viikossa tuli hautajaiset. Ikä 55 vuotta. Kyllä tiesi ennen sairaalaan menoa että jos hän ei sieltä takaisin tule. En tiedä, oliko lääkäri jo aiemmin hänelle asiasta puhunut. Mutta on se kuulkaa kamala kuolema katsoa vierestä, kun enää morffiinia menee suoneen ja ihminen hypii 40 asteen kuumeessa sängyssä tajuttomana niin kova horkka oli. Ja katsoa miestä silmiin, kun kyynelkarpalot sairaalavuoteella vierivät hänen poskillaan kun lääkäri sanoo suomeksi että maksa on sökö. Repiä siitä sitten huumoria. ei ole sanoja oman tai potilaan tuskaa helpottamaan. Niin hyviä näyttelijänlahjoja minulla ei ollut. Usein menin katsomaan häntä sairaalaan, mutta hän nukkui. Istuin ja itkin sängyn päässä. -alitajunnassa tiesin että näin tulee käymään, mutta minulla vuodenvaihde vaihtui ilon sijasta sairaalasta tulleeseen puheluun. Voi hyvät ihmiset, kun maksa krakaa, jättäkää se viina. Ihan oikeesti - ajatelkaa läheisiänne. Voisinpa teille videon kuolevasta miehestäni näyttää ja takuulla raitistuisitte
Voi mahdoton.. olen niin pahoillani puolestasi.... voi kun edes olisi kuollut ilman tuota verenmyrkytystä....olisi ollut rauhallinen kuolema ilman kipuja.
Mutta näin se oli ja on muillakin, pienestäkin ongelmasta tulee viimeinen ongelma kun taustalla kaikki ei ole kunnossa.

Toivon ja lähetän sinulle voimia ja rakkautta..
 
vierailija
Voi mahdoton.. olen niin pahoillani puolestasi.... voi kun edes olisi kuollut ilman tuota verenmyrkytystä....olisi ollut rauhallinen kuolema ilman kipuja.
Mutta näin se oli ja on muillakin, pienestäkin ongelmasta tulee viimeinen ongelma kun taustalla kaikki ei ole kunnossa.

Toivon ja lähetän sinulle voimia ja rakkautta..
Kiitos. Kyllä tuo kuolema oli tuskallinen ja kun sairaalassa eivät antaneet kontrolliaikaakaan leikkauksen jälkeen. Verensokeri huiteli 30:ssä ja ei saanut pissattua. Eikä kumpaakaan lopulta. Mies huusi vessassa kivusta. Minä hain apteekista monta peräruisketta ja käsin jouduin ottamaan kakankin pois, sellaisia kuivia papanoita. Voi Jumala, jos olet olemassa, älä anna kenenkään kokea tätä. 35 vuotta yhteistä polkua. polun lopussa näitä löytöpulloja patjan alta, takkien taskusta, autotallista, auton jalkatilasta. Ja kaikki olivat kuulemma vanhoja. Jep. Kukahan niitä tänne toi ja jemmasi. Olen katkera samalla kun itken ja ikävöin. Luulin että vielä 20 vuotta yhdessä kuljetaan. Ja aina uskoin lupauksiin.
 
vierailija
Googlettamalla löytyy askitesnesteestä hyvä kuva, jolla selviää kotonakin onko kyse askiteksesta. Tein sen kotona miehelle. Mahan päällä oli näkyvissä sinisiä verisuonia ja vatsaa puolelta toiselle painellessa, se liikkui kuin neste vaikka esim ilmapallon sisällä. Kahdesti ehdittiin siis poistaa, viimeksi 6 litraa. Sitten vain munuaiset eivät enää toimineet ja viimeinen näky oli sairaalavuoteelta, kun hänestä tuli pissaletku, askites oli vuotanut sairaalapaitaan ja peräsuolesta tuli vihreää nestettä poistoletkussa. Sen näyn haluaisin pois muististani, enkä toivo kenenkään muunkaan sitä näkevän. Kuinka paljon minäkin googletin ja tulostin aiheesta. Keltakynällä viivasin tärkeät asiat ja luetutin hänellä. Ihan turhaan. Kahdesti oli työpaikalta laittaneet päidekeskukseen ja salaa olin onnellinen kun hoidin hänen kanta-asioitaan, että hän on käynyt. Siitä en maininnut, eikä hän koskaan kertonut. viimein kysyin ja sitten hän sanoi että siellä sanottiin että ei hänellä ole ongelmaa. Ja sitten oli saanut ensimmäisen varotuksen työpaikalla. Toisen kerran puhalluttivat ja sai samantien lähteä. Sanoi minulle että hänet pantiin pois kun oli pomolleen jotain sanonut- selvisi sekin asia kun odotin hänen 6 kk irtisanomisrahojaan ja palkanlaskija sanoi että ei niitä saa, kun syy on tämä. Olipa se yllätys ja isku vasten kasvoja- asioita jäi puhumatta, ne mitä puhuttiin aiheesta, johtivat vain riitoihin. Asian kieltäminen itseltä, sehän tässä sairaudessa on yleistä. Isänsä ja äitinsä olivat juoneet koko ikänsä, ehkä geeneissä?
 
vierailija
"Raportteja bakteerin aiheuttamista sairastumisista on, mutta yksiselitteinen näyttö elintarvikepatogeenisuudesta/-turvallisuudesta puuttuu
 Bt:en liittyvien riskien arviointi haasteellista oleellistenkin tietojen puuttuessa
Annukka Markkula: B. thuringiensis – hyvä vai paha?
Mikrobit hyvässä ja pahassa –seminaari 29.11.2016"

Puuttuu tietenkin, kun ----
kirurgit etsivät vain divertikkeleitä, eikä kuuntele ruokaan liittyviä asioita ollenkaan.
Kukaan ei omasta pussista pysty niitä näytteitä selvittämään/maksamaan.
Luomusallittuna kyseenalainen aine.
 
vierailija
"Tuottaa tiettyjen hyönteislahkojen toukkamuodoille tappavaa toksiinia
 proteiini, joka muodostaa tyypillisiä solun sisällä tai ulkopuolella havaittavia parasporaalisia kiteitä"
Miten tuo muka ei voisi vaikuttaa ihmiseen?
 

Yhteistyössä