Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Aallotar19 Hyvä, että olet saanut pikkuhiljaa ajatuksia tulevaan. Olen ollut hengessä mukana ❤ Tutkittiinko teillä silloin sitä sinun ensimmäistä keskenmenoa, saitko selitystä sille? Ja mitkä tukilääkkeet sulla oli tässä edellisessä?

Lääkärini mukaan suurin osa keskenmenoista johtuu huonoista alkioista. Sitten alkiossa on kromosomien lisäksi muuta solutason toimintaa, joka pitää olla optimi. Sitten on se vaikeampi asia, josta ei ole vielä paljon tutkimusta:kohdun ja alkion vuorovaikutus... Valkosolu, entsyymi ym tasapaino pitää olla kohdillaan. Ja vielä siihen immunologiset tekijät. Suurin osa saa avun hedelmöityshoidoista, mutta sitten on se muutama prosentti, jolle jää tyhjä syli. Ihan hirveä ajatus, jos itse sitten jää tuohon ryhmään. Lääkärini kyllä loi toivoa, että onnistun kyllä, mutta millä tavalla on sitten toinen iso kysymys.

Odottaminen on hirveää, minullekaan se ei sovi. Minulle siirto tehtiin keskenmenon jälkeen yhden välikierron jälkeen. Oltaisiin tehty jo seuraavassa, mutta kasvoi folleja eikä haluttu riskeerata. Tähän tulevaan siirtoon menen takki auki, ilman mitään odotuksia.

@nyuu Ihanaa, että olette jo noin pitkällä :love:
@Plusyks Kohtukuolema tapahtui vkolla 26 eli sitä ei kaiketi keskenmenoksi luokitella. Vauvan kuolema saattoi johtua kalvokiinnitteisesta napanuorasta. Täyttä varmuutta asialle ei ole. Sekä vauvan että mun kaikki testitulokset olivat muuten ns puhtaat. Siinä raskaudessa vauva sai alun ivf:llä mutta omilla soluilla. Tässä keskenmenoon päättyneessä raskaudessa tukilääkkeinä oli zumenon ja lugesteron. Maanantaina tapaan lääkärini. Kiinnostaa tietää onko jotain keinoja millä saisi estettyä keskenmenot, jos mun tapauksessa voi puhua toistuvista keskenmenoista.
Tosiaan tuntuu itsestäänkin, että siirtoihin pitää mennä mahd pienin odotuksin. Kai se on vaan itsesuojeluvaistoa.
 
Ikävä lukea surulliset uutiset @Aallotar19 , voimia jatkoon, mitä ikinä päätätkin tehdä!

Itse olen nyt takaisin Suomessa ihanan Italian lomamatkan jälkeen pääosin hyvinvoivana, joskin melko väsyneenä. Tänään 11+2. Ensi viikolla niskapoimu-ultra, sitä nyt jännitän tosi paljon ja pelkään et löytyy jotain normaalista poikkeavaa. Sydän siellä kyllä edelleen tikittää, oli pakko ostaa kotidoppleri rauhoittamaan mieltä kun välillä niin epäilyttää kun oireita on melko vähän.

Nyt kun raskauden ihan alkumetrit ovat takana niin huomaan ajattelevani enemmän itse luovutussoluasiaa. Välillä en edelleenkään ole varma oliko tämä oikea ratkaisu. Mietin myös helpottaako ikinä katkeruus siitä, etten biologista lasta saa ja se mustasukkaisuus jota tunnen heitä kohtaan, joilla on biologinen lapsi sekä parisuhde. Ja sit mietin että nämä ajatukset on tosi epäreiluja pienelle kasvavalle elämälle ja sit tulee huono omatunto

Mulla oli eka neuvolakäynti viime viikolla ja ilahduin kuullessani että heillä on tarjota keskusteluapua psykologin/psykoterapeutin kanssa. Ehdottomasti haluan hyödyntää tämän mahdollisuuden. Kyllä tässä riittää kaikenlaista ihmeteltävää kun hoitojen ja luovutussolujen lisäksi olen tässä yksin eikä perhettä maantieteellisesti lähellä. Meillä on aina ollut hyvät perhesuhteet, mutta kyllä ne ovat kärsineet näiden viimeisten vuosien aikana. Tuntuu etteivät perhe yhtään ymmärrä mitä me joudutaan käymään läpi eikä auta kun vanhemmat on vanhaa sukupolvea, jotka eivät ikävistä/raskaista asioista osaa puhua. En myöskään itse jaksa enää joustaa ja myötäillä joka asiassa, joten tänäkin viikonloppuna jäin Helsinkiin vaikka alunperin oli tarkoitus lähteä mökille ja sukujuhliin. Onneksi on ihania ystäviä täällä, joihin olen varma että voin tukeutua.

Pahoittelen vuodatusta. Selvästi tässä ollut pari päivää melko herkillä. Jos teillä on yhtään samanlaisia ajatuksia tai kokemuksia niin olisi mielenkiintoista kuulla.
 
@Sukkis Mä ajattelin ennen tätä siirtoa että en tule ajattelemaan lastani lahjamuniksilla saaduksi, vaan täysin "omanani". Olin varma ettei tule mitään ajatuksia. Mutta kyllähän niitä tuli, mietin myös teinkö oikein, kiinnynkö sittenkään lapseen, vierastanko häntä, tuntuuko hän sittenkään omalta jne. Mutta nyt kun tyttö pyörii, hyörii ja potkii mahassa, ja ajan synnytykseen voi laskea sormilla, niin kaikki sellaiset ajatukset ovat kadonneet, tämä on minun oma prinsessani. Tietenkin tiedostan että on luovutettu munis, mutta en ajattele asiaa enää. Joskus mietin minkä väriset silmät vauvalla on, koska minulla on siniset, miehelläni ruskeat, ja luovuttajalla harmaat. Ja mitä tulee siihen katkeruuteen ettei koskaan saa omista soluista lasta, en tietysti osaa tulevasta sanoa, mutta uskon ainakin omalla kohdallani sen olevan aina takaraivossa, suru ja jonkinlainen katkeruus. Nämä on vaikeita asioita. Tsemppiä ja toivottavasti sullakin helppaa ajatukset (y)
 
Kaikille tunteille pitää antaa tilaa, ei ne katoa piilottelemalla. Meillä on ainakin neuvolassa psykologi, jos haluaa käydä juttelemassa. Itse kävin, kun odotin kuopusta ja hänellä epäiltiin kehitysvammaa. Jäi kyllä traumat siitä käynnistä, koska psykologi antoi ymmärtää, etten masennuksia sairastaneena kykenisi hoitamaan sairasta lasta. Mutta jospa teidän neuvoloissa olisi parempia työntekijöitä. Niin, ja lapsi oli terve enkä edes harkinnut keskeytystä, vaikkei olisi ollutkaan <3

Saa nähdä, onko miehelleni millainen juttu, ettei lapsella ole meidän yhteiset geenit. Itsellä on jo lapsia, joten tämä ei tunnu missään. En usko, että ajatukset siitä muuttuu, mutta voin olla väärässä. Toisaalta minulle on tärkeää, että lapsella on mieheni geenit...
 
Kiitos vastauksistanne @Ramiina ja @kirsillevauva ! Kyllä mä uskon, että ristiriitaiset tunteet helpottuu enkä epäile ettenkö kiinnittyisi lapseen. Mut jää nähtäväksi pääseekö tästä ikinä täysin yli. En oikeastaan usko että pääsee, lapsettomuus on trauma kuten mikä tahansa muukin trauma, ja traumat jättää jälkensä. Mutta toivon tietenkin, että löytäisin jonkunlaisen rauhan asian kanssa.
 
Jätin soittopyynnön Dextraan toiselle lääkärille, koska hoidot pyörivät koko ajan mielessä ja olisi ihana päästä seuraavaan siirtoon. Niklas niminen lääkäri soittaa minulle huomenna. Ymmärrän, ettei siirtoa kannata tehdä, jos miehen kromosomitulokset eivät ole tulleet. Mies kävi tutkimuksissa 24.6 ja sanottiin, että kolme viikkoa menee tuloksissa. Nyt siitä on neljä viikkoa. Tukostestissä en ole vielä käynyt, kun sitä suositeltiin elokuun alkuun. Saa nähdä mitä lääkäri sanoo, odotanko vielä yhden kierron, vai pääsenkö seuraavaan kiertoon hoitoon. Kuukautiset alkaa viikonloppuna!
 
Niklas on mun lääkäri Dextralla. Vähän erikoinen huumori kyllä mutta mukava on ja monet häntä kehuu. Arvostin, että hän keksi vähän eri lähestymistavan viimeiseen omasoluhoitoon, vaikkei se mihinkään johtanutkaan. Ja laittoi mut samantien luvutussolujonoon kun siirryin Dextalle, vaikka tehtiinkin vielä se yksi yritys omilla soluilla.
 
@kirsillevauva Niklas on mukava! Vähän jäyhä ja omituinen huumori mut tykkäsin kyllä ite :) oltiin omasoluhoidoissa niklaksella! Tsemppiä odotteluun!

En tiedä ootteko huomanneet, mutta uusimmassa Vauva-lehdessä oli juttua munasolun luovuttajasta, ja sit Savon Sanomissa eilen kans aika kattava juttu!
Voiko näitä lukea netissä vai onko ne salasanan/tilauksen takana? Pystytkö laittamaan linkkiä, jos ovat avoimesti luettavissa?
 
@kirsillevauva Hyvä, että olit yhteydessä klinikkaan ja toivottavasti pääsette eteenpäin sillä tavalla kuin teille on paras vaihtoehto.

Mä kävin tänään omalla lääkärillä tsekkauksessa josko kaikki raskausmateriaali on poistunut. Tilanne näyttää hyvältä ja lääkärin mukaan seuraava hoito voidaan yrittää seuraavaan kiertoon, jos vaan oma nuppini kestää. Käynnistä jäi hyvä ja toiveikas olo. Ehkä @kirsillevauva ja @Silmu75 meidän aikataulut osuu samaan ja pääsemme piinailemaan samoihin aikoihin!
 
@Aallotar19 Hyvä, ettet joudu odottamaan! Toivon, että mun kierto voidaan tehdä ihan lääkkeellisesti ja mistä kierron päivästä hyvänsä, koska menkat ei nyt tunnu tulevan ikinä - tänään kp67. Pitäisi tässä kuussa ilmoittaa klinikalle, mutta kun ei varsinaisesti mitään ilmoitettavaa ole. Kai ne nyt siellä tajuaa tällaisia pitkäksi venähtäneitä kiertoja ettei nyt sitten eka kysymys ole oonko tehnyt raskaustestin... o_O

Mistä tulikin mieleeni: mitkä raskaustestiliuskat on hyviä ja halpoja, jos tilais jo etukäteen läjän? :LOL:
 
@Aallotar19, näkikö lääkäri syytä selvittää keskenmenoa, vai pitikö vain huonona tuurina?

Meilel tuli kromosomitulokset, olivat normaalit :) Mikäli oikein tulokset ymmärrettiin. Katostaan, suostuuko Niklas hoitamaan mun siirron <3 En muuta osaa ajatella kuin iltapäivän puhelua!

@Plusyks piinailee samaan aikaan kans :)
Piti huonona tuurina. Voi kun pääsisit piakkoin siirtoon, odottaminen on niin syvältä. Ja hienoa, että kromosomitulokset olivat ok!
 
Lääkäri soitti :) Alkukierron lääkitys on sama progynova 2+1. Sit ultrassa voidaan katsoa, onko syytä muuttaa esim Terolutin määrää. Eli aloitan kuukautisista lääkkeet ja käyn ensi viikolla tukostaipumus-verikokeessa :) Lääkäri puhui, että voitaisi era-koe tehdä, mutta tuntuu aika turhalta rahanmenolta. Jostain vastaavasta edullisemmasta kokeesta puhui myös, pitää katsoa myöhemmin kannasta muistiinpanot. Mutta jos tuo koe tehdään, ei tule siihen kiertoon siirtoa. Kuinka monelle era-koe on tehty? Tuntuu jotenkin kauheelta rahareiältä... @nyuu? @IiDa? @Ramiina? ja muut?

Olen ihan innoissani.
 
Lääkäri soitti :) Alkukierron lääkitys on sama progynova 2+1. Sit ultrassa voidaan katsoa, onko syytä muuttaa esim Terolutin määrää. Eli aloitan kuukautisista lääkkeet ja käyn ensi viikolla tukostaipumus-verikokeessa :) Lääkäri puhui, että voitaisi era-koe tehdä, mutta tuntuu aika turhalta rahanmenolta. Jostain vastaavasta edullisemmasta kokeesta puhui myös, pitää katsoa myöhemmin kannasta muistiinpanot. Mutta jos tuo koe tehdään, ei tule siihen kiertoon siirtoa. Kuinka monelle era-koe on tehty? Tuntuu jotenkin kauheelta rahareiältä... @nyuu? @IiDa? @Ramiina? ja muut?

Olen ihan innoissani.
Minulle on tehty ERA-testi, mutta vaikka olenkin kaikkien testien ja vitamiinien yms. ystava, en kylla ymmarra, mita erityishyotya saisit ERA:sta, kun kerran olet molemmilla kerroilla raskautunut? Mieluummin harkitsisin intralipidia ehka. Ja oletko tehnyt kilpirauhastestin? Onnea siirtoon! :)
 
@Rusakkonen, muistin, että sinulle testi o tehty, joten en maininnut sinua :) Joko olo on kovin raskaana oleva <3

Soitin Dextraan, Niklas puhui be ready-testistä, josta kätilö lupasi laittaa tietoa sähköpostitse lisää. Tuossa @Silmu75 antamassa linkissä ainakin viitattiin, että käytettäisi varhaisiin keskenemenoihin?

Kilpparit on tutkittu vuosi sitten ja olivat hyvin viitearvoissa: 2.53.

@Plusyks, onko usko ja toivo yhtään noussut? Toivottavasti olet hyvillä mielin <3

@Aallotar19, oletko jo päättänyt, milloin seuraava siirto?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@kirsillevauva Ihanaa kun olet innoissasi ja positiivisin mielin ❤ Mulle ei ole tehty ERA-testiä.

Olin muuten pelkopolilla, en synnytyspelon takia, vaan kaikki sektioluvat menee sitä kautta. Vajaan kahden viikon päästä on taas vauvan kasvukontrolli ja samalla saan ehkä jo päivän milloin tehdään sektio :love: Aika menee niin nopeasti.. Toivon sydämeni pohjasta että te kaikki olette samassa tilanteessa kohta ❤

rv 30+3
 
Tai siis, ette sektiota odottamassa, vaan ylipäätään synnytystä :D Kuulosti kuin haluaisin teidän "joutuvan" sektioon. Sama se millä syntyisi, kunhan syntyisi, ja eiköhän tästä porukasta moni raskaudu taas seuraavasta siirrosta :love:
 
@kirsillevauva - ready kuulostaa lupaavalta! Vatsa on taalla kasvanut, mutta en ole ihan varma, tunnenko liikkeita vai jotain suolen toimintaa... ehka ovat liikkeita!

Kannattaa kysya kilpparista uudestaan, silla minulle ainakin sanottiin, etta arvon pitaisi ideaalisti olla alle 2, ja siksi aloitin laakkeet, vaikka olinkin “tavallisen ihmisen viitearvoissa”.
 
Anteeksi kun tungen tänne ketjuun, tosta kilppariarvosta; mullakin viime marraskuussa otettu pelkkä se tsh joka oli 2,4 ja siihen ei ole puututtu. Vasta täälä sain tietää että se täytyisi olla alle 2 lasta yrittäessä. Mulla itellä on semmonen olo että mulla on jotain häikkää siinä koska mulla kertyy tosi helposti nykyään vanhemmiten läskiä siis yläkroppaan, selkä/ käsivarret; olen siis tiimalasi-vartaloltani ja jopa takapuolesta, lantiolta ja reisistä mulla paloi rasva paremmin ja nopeammin kuin yläkropasta. En sitte tiedä kertooko tää mistään mitään mutta en silloin ite vaatinut sen kummempia vastauksia tohon arvoon. Eli mun höpötykseni lopputulema on se että kannattaa siitä itse kysäistä ja otattaa ne arvot! :) Mun itsenikin tekis mieli lääkäristä noista kysäistä.(n)
 
  • Tykkää
Reactions: kirsillevauva
Anteeksi kun tungen tänne ketjuun, tosta kilppariarvosta; mullakin viime marraskuussa otettu pelkkä se tsh joka oli 2,4 ja siihen ei ole puututtu. Vasta täälä sain tietää että se täytyisi olla alle 2 lasta yrittäessä. Mulla itellä on semmonen olo että mulla on jotain häikkää siinä koska mulla kertyy tosi helposti nykyään vanhemmiten läskiä siis yläkroppaan, selkä/ käsivarret; olen siis tiimalasi-vartaloltani ja jopa takapuolesta, lantiolta ja reisistä mulla paloi rasva paremmin ja nopeammin kuin yläkropasta. En sitte tiedä kertooko tää mistään mitään mutta en silloin ite vaatinut sen kummempia vastauksia tohon arvoon. Eli mun höpötykseni lopputulema on se että kannattaa siitä itse kysäistä ja otattaa ne arvot! :) Mun itsenikin tekis mieli lääkäristä noista kysäistä.(n)
Kannattaa testata raskauden aikana 6-8 viikon valein. Olin ottanut joulukuusta 50mikrog ja nyt 15 viikon tienoilla oli noussut 3:een, joten nostettiin laakitysta 75 mikrogrammaan. Yleensa raskauden aikana nousevat myos kilppariarvot.
 
@Rusakkonen, muistin, että sinulle testi o tehty, joten en maininnut sinua :) Joko olo on kovin raskaana oleva <3

Soitin Dextraan, Niklas puhui be ready-testistä, josta kätilö lupasi laittaa tietoa sähköpostitse lisää. Tuossa @Silmu75 antamassa linkissä ainakin viitattiin, että käytettäisi varhaisiin keskenemenoihin?

Kilpparit on tutkittu vuosi sitten ja olivat hyvin viitearvoissa: 2.53.

@Plusyks, onko usko ja toivo yhtään noussut? Toivottavasti olet hyvillä mielin <3

@Aallotar19, oletko jo päättänyt, milloin seuraava siirto?
@kirsillevauva Ajattelin yrittää seuraavista menkoista, milloin ne nyt alkaakin. Km-vuodot loppui ja olo on kaikin puolin hyvä. Olen alkanut taas treenaamaan, se selkeästi saa päänupin pysymään kasassa.
 

Yhteistyössä