Luovutettu munasoluhoito

IIK, olin aamulla ultrassa ja tilanne on huono. Minulle ei tullut kuukautisia rytmin siirron yhteydessä. Nyt limakalvo on 6 mm paksu eikä tämän vanhan päälle voi kasvattaa uutta - ei olisi hyvä alkion kiinnittymisen kannalta. Tänään piti alkaa Zumenon.
Vaihtoehtoja on kuulemma kaksi, luovuttajan aikataulua siirretään kaksi viikkoa ja minulle lääkitään kuukautiset tai jos luovuttaja on jo aloittanut pistokset, alkiot pakastetaan. Pietarin lääkäri on lomalla, enkä tietenkään saa sieltä tietoa luovuttajan tilanteesta ennen maanantaita. Pääsiäismunia ei nyt sitten mitenkään päästä hakemaan...

Harmittaa, kun kaikki aikataulut menee nyt uusiksi, viisumit, lomapäivien haku jne. No jos pakastamiseen päädytään, siirron voi oman lääkärini mukaan tehdä luonnolliseen kiertoon. Pakastetuilla alkioilla vaan raskaus ei ala niin usein kuin tuoresiirrossa ja pakastaminen taas maksaa satasia lisää.

Anteeksi tämä valitus! Pakko purkaa jonnekin, kun olemme lähdössä viikonlopuksi sukuloimaan, emmekä puhu tästä asiasta siellä.

Vekara, miten luovutetut munasolut lisäävät raskauden riskejä?
Vanha minäkin olen (43), ensisynnyttäjäksi erityisesti, mutta sinne asti en ole vielä asioita ajatellut. Kunhan tulisi raskaksi ensin :saint:
Toivottavasti teillä asia etenee suunniteltujen aikatulujen mukaan ja muutenkin mahdollisimman vaivattomasti. :)

t. Hillevi
 
Hienoa kuulla Enkelitytön äiti, että kaikki on mennyt hienosti! Hirmuiset peukutukset nyt sinulle!!!

Meillä seuraava siirto on joko viikko 13 tai 14. Silloin siirretään sitten kaksi pakkasessa olevaa alkiota. Mekään ei kaksoisraskautta toivota riskien vuoksi, mutta otettais mieluummin vaikka kaksi kuin ei yhtään. Onneksi lääkärimme oli niin kannustava kun itsellä alkaa hiipiä joku pelkopeikko tuolta takaraivosta..... Täytyy viettää rentouttava viikonloppu ja yrittää ajatella positiivisesti. Aloitan sitten taas Zumenonit vuodon 2. päivä.

Eikös sinulla ainakin ollut Vekara käytössä Zumenon lääkitys? Oletko jakanut otettavat pillerit aamuun ja iltaan vaiko oletko ottanut ne pelkästään aamulla? Mulla on annostuksena 2tbl./päivä ja olen ottanut ne molemmat aamulla. Oliskohan hyvä jakaa ne aamuun ja iltaan vai mahtaakohan sillä olla mitään merkitystä? En huomannut kysyä sitä lääkäriltä ja nyt pyörii taas jos jonkunmoista ajatusta päässä.

Kiitos Hippula, että kävit meitä tsemppaamassa!!

Pikku enkelille myös onnea hoitojen odotukseen!!

Riivinrauta ja Nirinä ottakaa ihmeessä uudestaan yhteyttä klinikkaan luovutusasioissa. Saisitte jonkun parin/parit niin todella onnelliseksi!! Olette ihania ihmisiä!! :heart: :heart:

Rentouttavaa viikonloppua halien :hug: kera kaikille!!!


Klaara :wave:
 
en huomannut äsken tuota Hillevin viestiä, joten kirjoitan perään heti uuden viestin. Voi Hillevi onpa kurjaa, mutta onneksi aikataulu menee eteenpäin vain kahdella viikolla vaikka odottavan aika on kyllä liian pitkä ja sitten nuo kaikki järjestelytkin vielä. Tsemppiä sinulle!!

Minä soitin juuri tänään omalle klinikallemme ja kysyin juuri tuota, että huonontaako alkioiden pakastaminen raskauden mahdollisuutta ja minulle lääkäri vakuutti että ei millään tavalla. Hänen mukaansa siirrot ovat aivan identtiset pois sulkien sen, että sitten ei olla sidoksissa luovuttajaan aikataulusta.

Meille myös lääkäri selitti, että luovutetuilla munasoluilla alkaneet raskaudet ovat riskialttimpia kuin omilla alkoilla alkunsa saaneet, koska molemmat solut ovat naisen elimistölle vieraita. Se lisää mm. raskausmyrkytyksen ja keskenmenon vaaraa. Ja jos siihen lisätään vielä kaksoisraskaus niin nuo riskit varmaan nousevat.

Klaara
 
En ole kuullut minäkään aikaisemmin, että lahjasolu lisäisi raskauden riskejä. Luulisi, että päinvastoin kun kyseessä on kuitenkin "nuoremmat " solut. Itselläni meni raskaus tosi hyvin, vaikka olin 43v. ensisynnyttäjä.
Nyt on suunnittella viimeinen hoito ja se on pas. Meillä on kaksi alkiota pakkasessa ja jos kaikki menee hyvin niin siirto on 17. tai 18.3. Olen aloittanut progynovan popsimisen ja eka ultra on 14.3. Saa nähdä selviääkö alkiot sulatuksesta ja siirretäänkö sitten molemmat jos molemmat ovat ok.
 
Onpas tänään vipinää palstallamme :wave:

Soitin Pietarin lääkärille Sri Lankalle.. ja hänen mukaansa odotellaan maanantaihin, josko kuukkarit tulisivat. Jos ei, sitten mietitään uudelleen koko kuvio. Luovuttajan pistokset alkaisivat onneksi vasta maanantaina. Olisko vinkkejä, miten saisi limakalvon liikenteeseen ;)

Tuota alkion hylkimistä minäkin mielessäni veikkailin, miten lahjasolut riskiä ehkä lisäisivät. Pietarin lääkärin mukaan parhaat raskausmahdollisuudet antaa tuoreet kahden alkion siirrot: 60%. Mutta siinäpä kompa piilee, heille riittää + raskaustestistä, mutta mehän toivomme lasta ja siis raskauden onnistumista loppuun asti.

On mielenkiintoista verrata kahden lääkärin mielipide-eroja tässä ongelmatilanteessa. Kun toinen ei ole vastuussa hoidon onnistumisesta suoraan, hän tuntuu rehellisemmin kertovan riskeistäkin.

Pakastaminen ei varmaankaan vaikuta raskauden mahdollisuuteen, mutta kaikki alkiot eivät kestä pakastamis-sulatus-prosessia. Ehkä siksi sanotaan, että mahdollisuudet pakastetuilla ovat vähän huonommat.

Toivottavasti teillä Klaara sulatus menee hyvin ja siirto myös! Luulisin, että on hyväksi, jos hormonilääkkeen pitoisuus kehossa pysyisi tasaisena. Minulla Zumenonin käyttöohjeena on yksi aamulla ja illalla.

Pirpana, toivottavasti teilläkin sulatus ja siirto reilun viikon päästä menee nappiin!

Hillevi
 
...eli kertoisiko joku, mitä kaikkia riskejä nuo luovutetut oikein lisäävät? Tietty kyse on omalle elimistölle vieraasta solusta, mutta miten se nyt käytännössä menee?

Nirinä: olet upea ihminen, varmasti kaikki oikeasti aivojaan käyttävät näin ajattelevat. Jos joku ei osaa laaja-alaista empatia-ajattelua, niin omapa on häpeä! Teet aivan takuulla ihmisiä tosi onnellisiksi luovuttajana:) Päivänpaistetta sinulle ja kaikille muillekin luovuttajille / sitä harkitseville!

Ja nyt näin lopuksi: tsemppiä kaikille, taistelumieltäkin, kun sitä tarvitaan:)
suvituuli

JK. olisin mielipidettä vailla: mietin toisen ivf:n kokeilemista omilla soluillani. Mutta lääkäri oli täysin pessimistinen, kun ekassa kaikki kolme olivat monitumaisia. Olen tätä ongelmaa pyörittänyt täälläkin, mutta heitänpä nyt mielipidekysymyksen teillekin. Kokeilisitteko toisen kerran (jotenkin mun oma intuitio sanoo näin) vai uskoisiko nk. kovaa lääketieteellistä faktaa? Mulle annettiin ymmärtää, että lahjasolut ainoa mahis, mutta ei mulle kerrottu mitään näistä uusista riskeistä. Ikää mulla siis 39 ja takana paha endo.
 
ja ajattelin oman tietämykseni / kokemukseni pohjalta vastata. Minulla siis reilu 1 v. tyttö, joka syntynyt luovutushoidosta (1:n alkion tuoresiirto tehtiin). Meille ainakin lääkäri kertoi noista riskeistä jo hoidon suunnitteluvaiheessa. Eli keskenmenoriski (ymmärtääkseni ensimmäisen 12 raskausviikon aikana) on omilla soluilla alkanutta raskautta suurempi ja on oletettu sen johtuvan juuri tuosta kehon jonkinlaisesta hylkimisreaktiosta täysin vierasta alkiota kohtaan.



Sitten loppuraskaudesta taas tuo raskausmyrkytysriski on myös kohonnut näissä luovutusmunasoluraskauksissa. Tästä syystä näitä raskauksia pidetään yleisesti ns. riskiraskauksina ja itselleni tuo sanottiin myös ihan kunnallisessa neuvolassa. Heillä on kuulemma ohjeena, että tällainen odottaja ohjataan tietyssä vaiheessa raskautta sairaalaan ultraseurantaan. Muistaakseni itselläni raskautta seurattiin ultraamalla jostain vkosta 28 eteenpäin sitten sairaalassa aina neljän viikon välein. Siinä seurattiin lähinnä vauvan kasvua, että kasvaako tasaisesti.

Toinen juttu tietysti on sitten se, että kun ikä alkaa lähennellä 40 (itselläni oli 37, kun vauva syntyi), kasvaa tuo keskenmenoriski ihan muutenkin omien solujen osalta. Itselläni siis tuo heti eka luovutussoluhoito ja siitä alkanut raskaus meni loppuun asti onnellisesti, mutta sitten viimeisen puolen vuoden aikaan olen tullut ihan yllättäen luomusti raskaaksi kaksi kertaa ja molemmat menneet kesken ennen 8. vkoa. Että se siitä luovutussoluhoitojen suuremmasta keskenmenoriskistä...

Suvituuli-68; minullakin taustana tälle lapsettomuudelle paha endo ja siksi mentiin luovutussoluihin. Meille tehtiin 5 * IVF omilla soluilla, ennen kuin ymmärrettiin luovuttaa. Itse kyllä ehkä sinun tilanteessasi yrittäisin vielä toistekin omilla soluilla. Meillä ei tosin missään hoidossa ollut erityisemmin tuota monitumaisuutta. Muuten vaan soluja tuli tosi vähän ja alkioita vielä vähemmän. Päällisin puolin alkiot, jotka saatiin, oli aina hyviä, mutta ei sitten vaan raskaus alkanut.
 
Kiitos selventävistä vastauksista!
Sellaista vielä kysyisin, että saitko endon takia jotain extrahoitoa ? KUn kuulemma endo erittää jotain ainetta, joka hankaloittaa alkion kiinnittymistä?

Mullakin tuli vain kolme solua, mutta ne kaikki saatiin mun oikeasta munasarjasta. Vasen on tallella, mutta jossain endo/kiinnikemassan peittämänä, eikä suostunut näkymään ultrassa ollenkaan. Eli jatkossakin mun koko saalis on vain toiselta puolelta...

suvituuli
 
Kiitos selventävistä vastauksista!
Sellaista vielä kysyisin, että saitko endon takia jotain extrahoitoa ? KUn kuulemma endo erittää jotain ainetta, joka hankaloittaa alkion kiinnittymistä?

Mullakin tuli vain kolme solua, mutta ne kaikki saatiin mun oikeasta munasarjasta. Vasen on tallella, mutta jossain endo/kiinnikemassan peittämänä, eikä suostunut näkymään ultrassa ollenkaan. Eli jatkossakin mun koko saalis on vain toiselta puolelta...

suvituuli
 
Viesti, johon halusin vastata, katosi, mutta vastaan silti. 12 munarakkulaa oli, kuulemma isoja ja helposti saatavilla. Jouduin piikittämään pari päivää suunniteltua pidempään ja isommalla annoksella, kun reagoin jotenkin hitaasti. Seuraavalla kerralla kuulemma toimitaan toisella tavalla. Ei lasketa omaa hormonitoimintaa ihan alas. Mies kannatti tätä ajatusta myös :) Viikon päästä saan kuulla alkoiko raskaus. Olen kyllä miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, etten kysyisi asiaa ollenkaan ja tuudittuisin vain siihen vaikka valheelliseenkin tunteeseen, että olen ollut suureksi avuksi... Yli kaksikymmentä solua on ymmärtääkseni todella paljon, hienoa!
 
ja mukavan leppoisaa viikonlopun alkua kaikille B) .

KLAARA kyselit Zumenonista, minulla annos ollut aina 3 kertaa 2mg, eli tabletti kolmesti päivässä. Olen popsinut yhden kerrallaan. Yhdellä kierrolla nostettu jopa neljään pilleriin, kun kalvo ei ollut kasvanut riittävästi. Minulla siirrossa ollut aina n.9mm ja se on riittävän hyvä. Nyt ultrassa oli 8mm ja käskettiin jatkaa normaalilla annoksella koska siirtoon vielä puolitoista viikkoa. l

HILDE, ikävää että hoito sinulla takkuaa. Pitkän matkan hoidot tuovat aina omat pulmansa. Meillä myös aikataulu saattaa muuttua päivällä luovuttajan punktion vuoksi, mutta siitäkin huolimatta kaikki laivaliput ja hotellit menevät uusiksi. Työasiat kärsivät eniten, koska tuuraajat oli sovittu tietyille päiville ja nyt ei tiedä miten uusi mahdollinen aikataulu onnistuu.

Kyselit HILDE myös noista luovutetun riskeistä ja saimmekin jo paljon valaisevaa tietoa. Kerron kuitenkin myös tietoa ja kokemusta mitä minulle on karttunut. No, ensinnäkin tuo kokemus on se lähes kestämätön pahoinvointi mikä minulla noin vuosi sitten oli lkun tulin raskaaksi luovutetuilla munasoluilla. Koskaan aiemmin en ole kärsinyt minkäänlaisesta raskausajan pahoinvoinnista. Lääkäri antoi kaksi selitystä asialle, ensinnäkin valtava raskaushormoni määrä, ensimmäisen verikokeen tulos oli muistaakseni jotain 5000. Luulin odottavani vähintääkin nelosia :LOL: !! Toinen selitys pahoinvoinnille oli, että munasolu on elimistölle vieras, ei siis omani. Pahoinvointi oli kyllä sellaista luokkaa, että en sitä kyllä enää hevin tahdo kokea, vaikka paljoon olen valmis. Yritystä raskaaksi tuloon ei lannistanut, mutta ainoastaan yhden alkion tuoresiirtoon kylläkin. Passissa olen uskaltanut kuitenkin kahta siirtää. Tämä kokemuksesta, nyt tietoon, josta lääkäri meitä valaisi. Naisen korkea ikä ja kaksoisraskaus ovat aina riskiraskauksia ja raskauden seuranta on tarkempaa. Mm. raskausmyrkytyksen riski kasvaa ja pahimmassa tapauksessa hoitona ainoastaan synnytyksen käynnistäminen. Ja raskaus luovutetulla munasolulla lisää olemassa olevia riskejä entuudestaan.

MUTTA riskeistä huolimatta ajattelen, että mitään ei voi tehdä jos asioita alkaa pelkäämään. Minulle se ei ainakaan sovi. Ensinnäkin jos mahdolliset riskit ovat luokkaa 25%, niin suurempi mahdollisuus on kuitenkin, että asiat menee hyvin. Se mitä voin itse tehdä, on vaikuttaa tuohon 25 prosenttiin. Käyn lähes päivittäin lenkillä ja yritän pitää painoni kurissa, koska tiedän taas sen, että ylipaino saattaa tehdä ongelmia esim. sokerin kanssa. Toinen asia minkä olen myös päättänyt on tuo yhden alkion siirto. Ehkäpä pahoinvointi ei olisi yhtä rajua jos nyt raskaaksi tulisin :saint: .

HILDE, taisit kysyä myös miksi tuplaraskaus tai saada kaksi vauvaa tällä iällä on rankempaa. Suoraan sanoen sanonta, että kyllä se kaksi menee siinä missä yksikin, on aivan hölperiä. Kaksi vauvaa tarkoittaa myös tupla työtä. Nuorempana jaksaa asiat paremmin, vaikka kunnossani eikä jaksamisessakaan ole tälläkään hetkellä mitään vikaa. Ja näin vanhemmiten, minä ainakin, taidan tulla mukavuudenhaluisemmaksi. En tarkoita, että asioista tahtoisi päästä helpolla, vaan tahdon myös ehtiä nauttia vauvasta.

Tässäpä taas tullut pörinää kerrakseen. Eipä auta kun jatkaa arjen askareita jotta lenkillekin ehtii ;) . ....Mutta ennen sitä....mukava oli huomata, että ole kuvioissa PIRPANA ja WATROSSIA huhuilen :whistle: terv. VEKARA :p
 
kyselit tuosta lääkityksestä; minulla ihan normaali lääkitys siirron jälkeen eli Zumenon ja Lugesteron. Ei siis mitään erityistä siinä, vaikka endoa onkin. Itsekin olin kuullut tuosta, että endo saattaa hankaloittaa alkioiden kiinnittymistä ja pelkäsin, että jos vika onkin minulla nimenomaan tuossa, kun sillehän ei voi minun tietääkseni kauheasti tehdä. Varsinkin kun meillä oli aina tullut omien solujen hoidoissa päällisin puolin hyviä alkioita. Mutta siis sitten kuitenkin heti eka luovutussolualkio tarrasi kiinni eli vika näytti meillä kuitenkin olevan alkioissa eikä kiinnittymisessä.
 
ja mukavaa alkavaa viikkoa kaikille. Nyt alkaa meillä jännä viikko. Alkuviikosta kuulemme miten luovuttajan asiat siellä riikassa etenee ja jos kaikki hyvin, niin sunnuntaina lähdemme matkaan.

Pirpana, ihmettelit luovutetun riskejä, kun kyseessä on kuitenkin nuori munasolu. Kyse ei niinkään olekaan esim. mahdollisista kromosomi poikkeavuuksista mitkä lisääntyvät iän myötä, vaan munasolu on vierasta "ainetta" odottajalle.

Nyt kiirehdin töihin t. VEKARA :wave:
 
Valaisevaa tietoa olette antaaneet luovutettuihin soluihin ja kaksosraskauteen liittyvistä riskeistä, kiitos! Ehkä täytyy sitten vielä miettiä uudelleen - jos sinne asti päästään - pyydetäänkö kyytiin yksi vai kaksi alkiota.

Uuusi ultraäänitutkimus tänään todisti, että vanha limakalvo on siellä ja pysyy... odottelen Pietarista ehdotusta miten edetään. Siirretäänkö rumbaa minun kiertoni mukaan vähintään kaksi viikkoa eteenpäin vai edetäänkö suunnitelman mukaan ja alkiot pakastettaisiin. Hassua, vaikka tämä on ehkä vain pienen hetken viive, tänään on ollut ihan toivoton olo. Ainakin olen jo ihan väsynyt sopimaan ja selvittämään monituisia asioita, eikä vielä olla lähelläkään alkionsiirtoa.

Nirinä, sinä olet jo ollut suureksi avuksi jollekin/joillekin :flower:
Toivotaan, että kaikki luovuttamasi munasolut kehittyvät vauvoiksi asti!

Mukavaa viikkoa kaikille!
Hilde
 
Teillä Vekara kyllä alkaakin olla jännät paikat. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsette matkaan sunnuntaina. Toivon niin sydämestäni, että saatte mukaanne sellaisen pikku sissin, joka kyydissänne pysyy loppuun asti. Olette jo niin monessa siirrossa olleet, että nyt kaikki mahdolliset onnensäteet matkaanne!!

On tämäkin aikamoista limakalvoa.... :D toisena kertana toivoo, että se kasvaisi oikein paksuksi ja hyväksi eikä vuotaisi pois ja toisena kertana toivoo, että kunpa se vaan vuotaisi pois, että asiat pääsevät etenemään. No toivotaan, että meillä kaikilla on jossain vaiheessa se ihana pikku palkinto edessämme, jonka saaminen oli kaiken tämän väärti.

Itselläni vuoto alkoi ja huomenna alan sitten taas popsia Zumenonia ja odottaa tulevaa siirtoa.

Bea, Lyyra miten olette voineet? Entä kuinka monennella siirrolla/luovuttajalla teillä tärppäsi? Mitä kuuluu Enkelitytön piinapäiviin? Miten jakselee Aliisa? Entä mitähän mahtaa kuulua Mybabyn vauva-arkeen? Huhuu Watrossi.....

Nyt lenkille!!!


Klaara :wave:
 
Bea
Kiva kun vielä muakin jaksatte muistella =) Tänään oltiin ultrassa ja yksi kaveri sieltä vatsasta löytyi, sydänääni että pituus ihan ok! Olemme äärettömän onnellisia & toivon hartaasti että teillä kaikilla kohta samanlaisia hyviä uutisia! Vähän jännitti kun lääkäri ennen ultrausta sanoi että tässähän 3 vaihtoehtoa elikä että sieltä massusta löytyy 0, 1, 2 tai useampi asukki joten kauhulla jo kuvittelin tilanteen ettei sieltä mitään olisi löytynytkään...kaikkihan on mahdollista.
Uskon myös että varmaankin 2 alkoita kiinnittyi kun tuo veriarvokin oli niin korkea aluksi mutta vain tämä vahvempi yksilö jaksoi sinnitellä mukana. Mullahan ei ole ollut varsinaista vuotoa lainkaan joten se toinen alkio on vain "pudonnut" kyydistä jossain vaiheessa ilman että olisin huomannut.

Hildelle vielä että lääkäri oli ehkä enemmänkin huojentunut kun kahden sijasta yksi löytyi, onhan ne riskit kaksoraskaudessa aina paljon suuremmat, mutta sitten se myös totesi että kahden alkion siirrosta 3/4 tapauksessa vain yksi kiinnittyy joten mielestäni sun kannatta edelleen miettiä sitä kahden siirtoa koska ne tietääkseni myös jonkiverran tukevat toisiaan joten plussaukseen olisi varmaan jonkin verran paremmat mahikset.
Älä lannistu, kyllä sä sinne siirtoon vielä pääset vaikka joutuisivat lykkäämään ajoitusta. Parasta että olosuhteet ovat kumminkin parhaat mahdolliset, eikö?!

Klaara, tämä oli 3 luovuttaja ja 3 tuoresiirtoa (+ 5 PAS:ia) takana joten ei kannata luovuttaa =)
Hyviä vointeja kaikille & Vekaralle tsemppiä Riikaan!
 
No nyt semmosta että ole päätynyt ristiinluovuttajaksi ja eka käynti klinikalla on ensi kuun alussa, jonka jälkeen sitten mennään aika nopeaa aikataulua.
Saapi nähdä mitä sanovat siellä klinikalla missä kävin aikasemmin että nyt menen toiselle klinikalle luovuttamaan... mut eipä pitäis olla heidän murheensä kun kerta ei oo tähänkään asti mulle tullu mitään infoa.

Nirinä: sinäkös se pohdit että paljonko on paljon noita luovutettuja munasoluja?
Mulle sanottiin klinikalla että normaalisti tuleepi joku 5-10, hoitoja saaneella varmaan tuo 10 on normaali. Mulla tuli toiselta puolelta muistaakseni 11 ja toiselta 15 :ashamed:

Tavallaan harmitti vaan kun noin kovasti tuli ja ne meni kaikki yhdelle parille... ja sit laki teki ne loput sit tarpeettomiks :(
 
hei,

Bea, sinulla kivoja uutisia! Parhaita mahdollisia. Aika monta siirtoa tehtiin teille, ennen kuin tärppäsi. Toivottavasti teillä kaikki edistyy hyvin ja pahoinvointi vähenee pian. Minä taidan liian optimistisesti ajatella ekaa siirtoa luovutetuilla - ei ehkä ole taloudellisesti varaa toiseen koko yritykseen. Toivottavasti meillä pakkaseenkin saataisiin jotain. Jos ei sitten täytyy vain asennoitua koko elämään toisella tapaa - nauttia vapaudesta. Ei tullut Olgalta ehdotusta jatkosta tänään vaikka näin aikamoisen vaivan, että lähetin skannatut uä-kuvat sinne sähköpostilla. Onneksi om lääkäri on realistinen ja kuuntelen kyllä häntäkin tässä mielellään. Ei tosiaan pieni viivytys haittaa, mutta on ollut aikamoista itsehoitoa ja asioita saanut itse selvittää. Pääasia olisi, että hoito tehtäisiin niin, että raskaus voisi alkaa mahdollisimman todennäköisesti. Tänään sentään sain kela-korvauksen kun kävin Mehiläisessä...

Riivinrauta, eipä siinä paljon voi klinikka valittaa, jos luovutit toisella klinikalla, kun ensin odotuttavat kuukausikaupalla. Ikävää jos aikaisemmin luovuttamasi upea saalis meni osittain hukkaan - ellet reksiteröitymällä voisi niitä pelastaa? Onnea uuteen luovutukseen :heart:
Ja kiitos kun ajattelet muitakin kuin itseäsi!

Hyvää viikon alkua kaikille!
Hilde
 
Viimein parempia uutisia täältäkin...

Vihdoin kuukkarit alkoivat spontaanisti (ihan perinteisenä kiertopäivänäkin) ja olenkin vain neljä päivää luovuttajan rytmiä jäljessä. Luovuttaja oli aloittanut maanantaina stimulaation ja jos sitä vähän viivytellään, voisi alkion siirtopäivä olla jo 28.3. Ei tarvitsisi mitään uusia jarruja minulle eikä muutakaan venkslausta. Kylläpä helpotti! Mies ei kylläkään pääse tuona päivänä alkionhakumatkalle mukaan työnsä takia.

Piti tulla kertomaan teille, olen niin helpottunut!

Toivon kaikille palstalaisille positiivisia uutisia ja iloista mieltä :heart: :heart:

t. Hymyilevä Hilde =)
 
Kiva kuulla Bea, että sinulla noin mahtavia uutisia. Täytyy myöntää, että mieltäni kyllä rauhoitti tieto siitä, että teillä tärppäsi vasta kolmannen luovuttajan kohdalla. Vaikka toivookin, että kaikilla tärppäisi mahdollisimman pian, niin tuo antaa kyllä uskoa tulevaisuuteen. Ja ihanaa, että teillä nyt viimein tärppäsi ja saatte olla onnellisia odottajia. Toivon todella, että kaikki sujuu hyvin loppuun asti ja tulet aina välillä meitä tänne tsemppaamaan!!!

Ihana kuulla myös sinun hyvistä uutisistasi Hillevi. Nyt toivotaan, että jatko menee onnellisten tähtien alla ja pääsisit plussaamaan huhtikuun alkumetreillä!!!

Onko teillä Vekara mennyt asiat suunnitelmien mukaan niin, että pääsette matkaan sunnuntaina?


Mukavaa ja positiivista loppuviikkoa kaikille!!!


Klaara :wave:
 
Hillevi: Mä sitä itseasiaasa kyselin silloin ku luovutin että jos mä rekisteröidyn niin voivatko he käyttää niitä loppuja soluja, ja jäin siihen käsitykseen että eivät voi, koska luovutinhan silloin anonyymisti.
Tein kyllä jo silloin selväksi että aion rekisteröityä syksyllä kun se laki astuu voimaan.

Mut nyt ko miettii niin jokunen asia jäi vaivaamaan... tuon lisäks se että kun mä kysyin yheltä ultraajalta että voinko mä saada halutessani tiedon että alkoiko raskaus, se sano mulle että joo voin saada tietää... mut sit luovutuksen jälkeen kun kysyin sitä hoitsulta niin se sano että en koska olenhan luovuttanut anonyymisti...
 
Hei Riivinrauta, hassua että munasolujesi liikkeet luovutuksen jälkeen ikään kuin häviävät klinikan tiedostoista. Kyllähän heidän on ne täytynyt jotenkin merkitä, että tiedossa on mitä veriryhmää jne. luovuttaja on ollut. Kai klinikalle kuitenkin sinun piti yhteystietosi kertoa.
Toivottavasti munasolujesi vastaanottaja on siirrättänyt keväällä? yli jääneet solut ulkomaille ja PASsit ovat jatkuneet sitä kautta.
Aivan törkeää, että lain takia arvokkaita soluja on tuhottu. Toivottavasti mahdollisimman vähän!

Kiitos Klaara onnentoivotuksista :heart: Vaikka yritän pysyä realistina aikamoiset toiveet on, koska taloudellisesti emme todennäköisesti voi lähteä toiselle kierrokselle.

Pirteää päivää kaikille räntäsateesta huolimatta! :wave:
Hilde
 
Onkohan eri klinikoilla erilaiset ohjeistukset siitä, mitä kerrotaan luovuttajasta saavalle parille tai toisinpäin? Vai perustuukohan välitettävä tieto lakiin? Kun meille sanottiin omalla klinikallamme, että luovuttajalle ei kerrota onko hänen luovuttamistaan munasoluista raskaus saanut alkunsa tai onko niistä vauva syntynyt. Minäkin toivon, että arvokkaita soluja olisi tuhottu mahdollisimman vähän..... ne kun olisi ollut joillekkin niin todella tärkeitä!!

Toivotaan oikein paljon Hillevi, että saatte muhkean munis-saaliin näin pääsiäisen tienoilla, jotta saatte kaiken varalle paljon alkioita pakkaseen. Muistatteko muuten onko täällä palstoilla ollut ketään, kenen raskaus olisi saanut alkunsa PAS:sta vai onko kaikki raskautuneet tuoresiirrosta? Minua jotenkin arveluttaa, että mahtaakohan PAS:ssa ja tuoresiirrossa olla samat raskautumismahdollisuudet, vaikka niin meille kyllä omalta klinikaltamme uskoteltiin. Siis siinä tapauksessa jos alkiot selviävät sulatuksesta....

Positiivisia tuulia kaikille :heart:


Klaara :wave:
 
Täällä kaikki ok, kiireitä piisaa, mutta nyt loppuviikko pitäisi olla rauhallisempi... Piinispäivä 7 menossa, ja eipä juuri oireita paitsi että on aivan hirveä närästysvaivaa alkannut... En tiedä onko oire, vai kuuluuko se ikään :/ vai onkohan se lääkkeistä johtuva... Muita oireita en ainakaan ole huomannut.

Hillevi Ihana kun olet saanut vähän parempia uutisia! Tsemppiä sinulle!

Bea Ihana kuulla että sinulla on kaikki hyvin! =)

Minäkin olen miettinyt tätä keskustelua että luovuttaja saisi tietää onko raskaus alkanut vai ei... Meidän klinikalla on sanottu ihan sama kun Klaaralle, että luovuttaja ei saa tietää hedelmöitymisestä tai mahdollisesta raskaudesta!

Eipä muuta uutisia... toivottavasti alkaa pian kunnon raskausoireet.... =) :heart:

:wave: :wave:
 
Olen seuraillut palstaa pari viikkoa ja nyt oli pakko kirjautua, kun halusin osallistua keskusteluun :)

Olen kerran luovuttanut munasoluja, punktio oli tiistaina, saaliina 22 munasolua, mikä uskoakseni on ihan hyvä tulos. Klinikalta lähtiessäni oli tosi hyvä mieli, kun ajattelin, että joku pariskunta saa kohta puhelinsoiton, että munasolut ovat valmiina odottamassa :)

Riivinraudan ja Klaaran pohdintoihin kommentoisin sen verran, että uuden lain aikana luovuttajalle kerrotaan, onko raskaus alkanut. Psykologi perusteli tätä sillä, että koska luovuttajan tulee rekisteröityä nykyisin, siksi on kohtuullista, että hän saa myös tietää, onko raskaus alkanut. On siis mielestäni ihan loogista, että nimettömänä luovuttanut (entisen lain voimassaollessa) ei tätä tietoa saanut, koska hänellä ei ollut velvollisuutta henkilöllisyyttään paljastaa.

Kaiken kaikkiaan prosessi oli tosi mielenkiintoinen, ainoastaan oman hormonitoiminnan alasajaminen ei ollut kovin miellyttävää. Lakanat märkinä aamuyöstä ja mieliala matalalla, mutta sitä kesti onneksi vain n. viikon verran.

Toivottavasti vastaanottava pariskunta saa avun luovuttamistani soluista ja saavat kauan kaivatun käärön syliinsä, todella toivon sitä sydämestäni.

Onnea hoitoihin teille kaikille!

Cinderella
 

Yhteistyössä