Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Kiitos Tauku ja johkunen onnitteluista :) Yritän tosiaan olla liikaa lukematta nyt ikäviä tarinoita. Ihana tuo hikkajuttu johkunen :D Hikka siis tarttuu jopa kohdussa! Tuosta pahoinvoinnista vielä, niin sekin tässä pelottaa, kun tosiaan olen kuullut, että tuplien odottajilla usein on tuplapahoinvointi, mutta mulla tämä on ollut varsin hallinnassa. En siis ole kertaakaan oksentanut, vaikka huono olo kyllä aaltoilevasti vaivaakin erityisesti iltapäivästä. En sitten tiedä sitä, että onko yhden istukan kaksosista se vaikutus pienempi kuin kahden istukan. Toivon niin :)

johkunen, sinä olet niin ihanan pitkällä jo raskaudessa! Voi vitsit! Tällä hetkellä voisin vannoa, etten toivo enää ikinä elämältä mitään muuta kuin sen, että pääsisin noille viikoille :) Onko ollut puhetta käynnistyksestä jollain viikolla, jos eivät itsekseen tule? Kiva kuulla, että tunnet jonkun, jolla identtisten kanssa raskaus mennyt hyvin. Jokainen onnistumistarina luo toivoa. Teillekin varmasti kiva, että on vertaistukea monikkoelämässä tuon tuttavaperheen myötä.
 
Hailaiva mäkään en kertaakaan oksentanut mutta välillä oli huono-olo 24/7. Huomasin että mua auttoi niin töissä kuin kotonakin kirsikkatomaatit, miniporkkanat, rypäleet, erilaiset mehut ms. eli aika raikkaat jutut mitä voi syödä koko ajan. Yhdessä vaiheessa mulla oli ruisleipä ja mehu yöpöydällä ennen kuin nousin ylös eli heti jotain mahaan niin ei huono-olo liikaa päässyt päälle. Mutta se tosiaan loppui kun ensimmäinen kolmannes meni ohi :) toivotaan että pääsisit ihan ok ololla!

Mun eka tavoite oli päästä viikolle 28 kun kaksosista kuulin ja riskeistä luin. Sitten viikolle 32 ja sitten 35 missä kohta ollaan. Nuo tuttujen identtiset syntyi viikolla 35 eli hyville viikoille pääsivät. Eivät ole ihan meidän kavereita eli ei olla tekemisissä mutta toisen vanhemmat tunnen :)

Meillä on maanantaina äitipoli jossa puhutaan synnytyksestä. B-poika on tosiaan perätilassa joten saadaan itse päättää halutaanko alatiesynnytys vai sektio. Käynnistää ei kannata jos paikat eivät ole vielä kypsät ja sen kyllä ymmärrän eli maanantaina selviää sekin onko mitään näköpiirissä että pojat olisivat tulossa ulos lähiaikoina. Olo alkaa olemaan jo sellainen etten montaa viikkoa enää jaksa joten toivoisin että ymmärtäisivät tulla ulos ihan pian :)
 
Terkkuja tuolta hoitoketjusta :) Täällä ollaan Brnossa ja huomenna siirto. Pohditaan miehen kanssa täällä uskaltaisiko siirtää 2, aika paljon tuplia täällä :) Teillä kaikilla kuitenkin tuntuu menevän hienosti =) Lääkärin kanssa oli asiasta puhetta, mutta huomenna sen sit näkee, katsotaan alkioiden tilanne jne.

T. Fanni
 
Hailaivalle mielettömästi onnea:) Onpa onnenpotku :)
Fannilla onkin mietinnän paikka...onnea siirtoon :)
Palaan kirjoittamaan tarjemmin, kun etelänloma päätty, nyt vielä täällä lämmöstä nautin.

Paulanna ja pavut 16+2
 
Hailaivalle onnittelut kahdesta pienestä, mahtava juttu!

Fanni: meillä siirrettiin kaksi, pähkäiltiin pitkään yksi vai kaksi. Kahteen päädyttiin ja toinen tarras, tosin viimesimmässä ultrassa lääkäri näki että toinenkin oli yrittänyt kiinnittyä?! Tsemppiä sulle tän päivän siirtoon :)

Omassa voinnissa ei ihmeitä, välillä aivan kauhee väsymys iskee. Ensi pe uä, jolloin 12+3 (aika myöhään!).

P 11+4
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :)

johkunen, olen myöskin huomannut, että mahaa ei saa päästää tyhjäksi, vaan jatkuvasti pitää jotain syödä, ettei pahoinvointi ylly. Kumpaan synnytystapaan olet kallistumassa? Tuossa voisi varmaan käydä niinkin, että toinen tulisi alakautta ja toinen päätyisi hätäsektioon?

Fanni, me ollaan oltu tosi kiitollisia, että siirrettiin vain yksi (Reprofitissa), kun sitten kävikin näin, että alkio jakautui. Aika lirissä oltaisiin, jos tuolla olisikin nyt kolme! Oliko niin, että teillä on ensimmäinen hoito luovutetuilla? Ymmärsin, että silloin eivät mielellään kahta siirtäisi ainakaan ellei sitten ole jo reippaasti ikää. Meillähän tosiaan tehtiin noin kymmenen siirtoa (joista osassa kahden alkion siirto) omilla soluilla, eikä yhtäkään plussaa, mutta heti ensimmäinen luovutettu tarrasi ja vielä tuplaantui :D Eli sitä yritän sanoa, että kannattaa suhtautua hoitoon niin, että nyt on mahdollista ollakin yllättäin "superhedelmällinen" ja tosiaan kahden alkion siirrossa ajatella tekevänsä kaksoset, kolmoset tai neloset ;) Mutta hurjasti onnea hoitoon!

Minulla oli eilen ihan vähän punaista veristä vuotoa ja paniikissa soitin heti meidän Suomen klinikalle, jossai hoitaja kehotti tulemaan tsekattavaksi. Ultrassa näkyi edelleen kaksi sydäntä ja viikkoja vastaavat alkiot, eikä löytynyt mitään mistä vuoto olisi voinut tulla. Se kyllä meni ohikin tosi nopeasti. Kyllä säikäytti silti. On tämä melkoista loputonta piinailua. Voin sanoa, että mikään kahden viikon piinailu ei ole ollut mitään tämän rinnalla. Nyt menossa rv 7+3. Ja siis kalvorajaa ei edelleenkään löytynyt. Jännäksi menee. Pelko mono-mono -kaksosista jäytää takaraivossa.
 
Hailaiva Tämä meillä 2.lahjamunasoluhoito. Ensimmäinen tehtiin Suomessa. Meillä myös omilla soluilla useampi ivf takana, mutta niistä ei yhtään plussaa. Luovutetuilla siirrettiin yksitellen 4 x 3 päiväisiä soluja, joista 3 plussaa (2 kemiallista ja 1 kkm rv 7+). Nyt saimme 5 huippublastoa ja 1 hyvän blaston, joten lääkäri oli sitä mieltä, että yksi siirretään huomioiden laatu ja aikaisemmat tulokset. Sopii hyvin meille, koska saamme tarvittaessa useamman yrityksen näin. =)
 
Viimeksi muokattu:
persika : mulla oli nt-ultra 12+5 ihan normiaikaan neuvolan ja sairaalan mukaan.
Johkunen : siis olet jo ihan loppusuoralla. Tule ihmeessä heti kertomaan, kun tiedät miten synnytys suunniteltu tehtäväksi, kiinostaa tietää ! Itse haluasin niin kovin alatiesynnytyksen, mutta siihen on vielä niin aikaa, että mitä vaan vointapahtua ja tottakai uskon lääköreitä, mitä he suosittelevat. Ja kaikkein ikävimmältä tuntuu, jos toisen synnyttää alakautta ja toinen leikataan...silloinkin tietenkin lopputulos ratkaisee, kunhan saisi terveet vauvat syliin asti :heart:
Myös taukulla on h-hetki käsillä ihan pian :)

).( tuli sitten lomailtua viikko lämmössä ja kaikki meni hyvin, uitu on ja syöty hyvin. Ainoa kurja juttu oli yölento mennessä ja sen jälkeen olikin seuraava päivä ihan sekava ja väsyttävä. Ihania vauvanvaatteita ostin kasillisen ( vaal.keltaista ja vaal.vihreää ). Liikkeet tuntui reissussa yhtenä iltana ihan pienen pienenä, mutta enpä,ehtinyt juuri pysähtyä niitä kuulostelemaan. Maanantaina seuraava polikäynti, mä niin odotan josko sukupuolet alkaisi selviämään. En ole koskaan aiemmin edes halunnut tietää ennen synnytystä, mutta nyt haluan kun kyseessä on tuplat. Mulla on ihan olo pojista :heart:

Hailaiva : ihanaa, että ultrassa kaikki ok. Nuo vuodot on niin ikäviä, mutta niin yleisiä. Tervetuloa monikkoperheiden sivulle, tuplaodottajia siellä , joskin kovin hiljaista ollut, mutta josko vilkastuisi keskustelu !
Itse kaipaan ainenkin vertaistukea muilta tuplia odottavilta.
T. Paualanna ja pavut 16+4
 
Viimeksi muokattu:
fanni, kuulostaapa tosi hyvältä! Mahtava saalis teillä :) Eiköhän noilla nyt onnistumista ala jo tulla :) Oliko teillä Stephan lääkärinä? Jos oli, niin mitä tykkäsit? Muita en sieltä tiedäkään.

Paulanna, mahtavaa että alat jo tuntea liikkeitä. Mustakin ois ihanaa päästä vielä johonkin reissuun, kun tietää, että jos tämä raskaus loppuun asti etenee ja tuplat tulee, niin ihan hetkeen ei varmaan ulkomaan reissuja ole tiedossa. Miestä tässä yritän saada innostumaan ajatuksesta :) Tuolla monikkokeskustelussa olen kyllä käynyt kurkkimassa, mutta en jotenkin ehkä ihan vielä uskalla liittyä. Katsotaan nyt vielä seuraava ultra ainakin.

Leikin muuten itse taas lääkäriä ja löysin jostain ulkomaiselta lääkäreiden sivulta sellaisen tiedon, että jos varhaisultrassa alkiot ovat enemmän kuin kahden alkion pituuden verran erillään toisistaan, on kyseessä mono-di-raskaus (eli omat pussit). Meillä alkiot olivat aivan vastakkaisilla laidoilla, joten jes, nyt uskon tähän! Lääkärit tietävät näköjään tosi vähän näistä kaksosjutuista, kun kaksi muuten kokenutta ja hyvää lääkäriä ei ole tuollaista tienneet.

Hailaiva rv 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Polikäynti takana ja kumpikaan ei paljastanut sukupuoliaan, pitävät jännityksessä. Ehkä sitten rakenneultrassa. Sain närästyslääkkereseptin :)

hailaiva tuolla tuplaodottajissa on ainenkin kaksi identtisiä odottavaa :) tervetuloa vaan mukaan !

Joko teillä pitkällä olevilla supistelee ?

Synnytys tapahtuu meillä Naistenklinikalla, jos syntyvät ennen viikkoa 37, eli hyvin todennäköisesti näin käy. Jos kaikki ok vielä viikolla 37 niin lupa syntyä lähisairaalassa :) Sinne on vielä melkoisesti aikaa...

T. Paulanna ja pavut 16+5
 
  • Tykkää
Reactions: Odottava73
Hailaiva juuri tuota en halua, että ensimmäinen tulee alakautta ja toinen joudutaan leikkaamaan! Kovasti kyllä puhuvat että perätilasynnytys pienillä vauvoilla ei yleensä ongelma... no tuolla alla lisää omaanapaa ;)

Mulla vuodon saattoi aluksi aiheuttaa verenohennuslääkkeet ja toinen istukka joka selvisi myöhemmin että on aika alhaalla. Koitahan jaksaa vielä pari viikkoa, sitten pitäisi olla suurimmat kehitykset ja riskit takana. Jännä tilanne kuitenkin löytyykö teillä sitten omat pussit vai miten menee :)

Persika tsemppiä tähän viikkoon! Peukut pystyssä että kaikki kunnossa ja alkaisi väsymyskin siitä helpottamaan :)

Paulanna kiva että reissu meni hyvin ja tietysti että ultrassa kaikki kunnossa! Mekin ostettiin kesällä italiasta muutamia ihania 50cm vaatteita, saas nähdä mahtuvatko kaikki kun meidän pojat kasvaa ja vaatteet hieman pienempää kokoa ;)
Kyllä ne liikkeet sulla varmaan kohta vahvistuu niin että mieskin pääsee tuntemaa!

On: huomenna tulee 35+0 täyteen eli päästään lähisairaalaan synnyttämään :) muutoin olis ollut naikkari tai kätilöopisto.
Mutta se eilisen äitipolin tärkein tieto; meidän B-veijari on heittänyt voltin ollen nyt myös raivotarjonnassa :) Se miten se on mahtunut vielä kääntymään on kumma, kätilökin tunnusteli että sulla on maha aika täynnä :LOL: Normaali alatiesynnytys siis tällä hetkellä valittuna ja vauvat saa jo syntyä, enää ei estellä!
3 viikossa pojat kasvaneet 0,5kg/poika eli ovat nyt arvilta 2250g molemmat (5g painoero). Mulla on siis 4,5kg vauvaa jo mahassa :)
Paikat on edelleen kiinni mutta lääkäri sanoi että ensisynnyttäjällä näin yleensä onkin ettei niistä pysty päättelemään mitään. Muutoin supistuksia tulee kyllä päivittäin muttei vielä mitään kovempia. Jos päivän on ollut liikkeellä (esim. eilen ensin äitipoli ja käytiin ravintolassa syömässä, illalla vielä kaupassa), niin supistelee enemmän ja paine alkaa tuntumaan alhaalla. Muutoin tää iso maha ottaa eniten niveliin (nilkat helposti kipeät) ja kylkiluihin kun vatsa niitäkin koittaa liikutella, samoin pojat. Vloppuna tuli yksi kova potku suoraan kylkeen niin että rusahti! Tähän mennessä painoa tullut 17,5kg (lähtöpaino 51kg) ja pääosin vain mahaan. Sf-mitta viikko sitten oli jo 38.

Sitten muille monikoille tiedoksi, että yleensä monikot synnytetään pedissä koska B-vauvan vointia joudutaan myös koko ajan seuraamaan ja suurimmalle osalle laitetaan epiduraali. Itse olin jakkaraa myös miettinyt mutta sen voi nyt unohtaa.

Tuli vielä mieleen kun mua on alusta lähtien kiinnostanut vauvojen painojen kehitys, niin tässä lista miten meillä pojilla painot lisääntyneet:

Rv 20+1, 333g ja 331g
Rv 24+0, 667g ja 658g
Rv 28+1, 1231g ja 1182g
Rv 32+1, 1741g ja 1710g
Rv 34+5, 2256g ja 2251g
 
Viimeksi muokattu:
Johkunen : hyvänkokoiset on jo pojat =) Ja onpa mukavaa, että tiedossa alatiesynnytys (toivon sitä niin itsekin), jos kaikki hyvin menee. Ja h-hetki voi olla milloin vain. Hyville viikoille olet päässyt. Teidän lähisairaalassa voi synnyttää pari viikkoa ennen kuin meidän, meillä siis vasta viikolla 37, enkä usko sinne selviäväni.
Kiitos painolukemista ! Kiva vertailla sitten omia, kunhan niitä alan saamaan.

Hailaivalle :mulla ei ollut sen enempää pahoinvointia kuin yksösraskauksissakaan, kertaakaan ei tarvinnut oksentaa. Kuvotti kyllä viikolle 12 asti ja oli syötävä usein. Sitten olo muuttui kuin seinään ja ollut aika hyvä, mitä nyt joskus jotain pientä mikä raskaudesta muistuttaa :heart:
Toivottavasti sinulla kaikki hyvin.

Joko persikalla oli nt-ultra ?

Kaikille hyviä vointeja ja jännityksellä odotan synnytyksiä :)

Paulanna ja pavut 17+0
 
Paulanna:eek:otpas jo pitkällä! Kohta rakenneuä? Mulla on uä vasta perjantaina, ei millään jaksais odottaa..

Väsymyksen tilalle tullut pohjaton nälkä. Kaikki ruoka menee, rasvanen ja suolanen parasta! Jumpassa ei jaksa niinkun ennen, ootteko miten urheilua joutunut rajoittaan näin alkuraskaudessa?

P 12+1
 
liikunnasta : kyllä on joutunut hölläämään, kun pulssi jo levossa noussut 20 pykälää ja välillä pelkkä kävelykin hengästyttää...Olen silti käynyt salilla 2-3 krt/ vko ( alussa jäi vähemmälle väsymyksen takia ) , mutta teen vain mikä tuntuu hyvälle, en rehki yhtään. Tekee kyllä hyvää :)
Muutoin olen kävelylinjalla, juoksu loppui raskautestiin ( oma päätös ). Uimisen olen ajatellut aloittaa, lomalla oli niin ihanaa uiskennella.

).( jep, tuli sitten takaisin tuo nenäntukkoisuus kun kotimaan koleuteen palasin, ei paljon ole viime päivinä auttanut Sesamöljykään, ihan tukossa olen joka aamu. Närästys helpottui kun sain reseptin lääkkeeseen, otin maanantaina yhden, senjälkeen ei ole tarvinnut. Mutta onpahan nyt varalla, sillä tiedän vaivan vain pahenevan.
Liikkeet on alkanut hentoina tuntumaan :heart: Toinen vauva on vilkkaampi tai toisella puolella tuntuu jotenkin paremmin, ehkä vähemmän tavaraa edessä :LOL: Tältä samalta puolelta myös sydänäänet kuului alussa selvemmin.

Paulanna ja pavut 17+1
 
Heips !!

En taaskaan ehdi kommentoimaan sen enempää, kuin että onneksi kaikilla tuntuu raskaudet etenevän hienosti :heart:

(.) kävi ä-polilla ja kaikki ok. Vauva on jo laskeutunut ja lähtökuopissa. Kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki. Painoarvio tällähetkellä 3200 g ja kipeitä suppareita tulee säännöllisesti, mutta loppuvat sitten hetken kuluttua. Vitsi, että jännittää, koska synnytys alkaa :)

Rudy ja poikanen (siis oikeasti tyttönen) 36+5 :heart:
 
Paulanna:mulla vaivaa myös nenän tukkosuus, varsin inhottava vaiva:(, nenäsuihke auttaa. vaiva hankalin iltaisin/öisin/aamusin.

Kiva että rudyllä kaikki kunnossa, synnytys lähenee :). Kohtahan jäädään paulannan ja hailaivan kanssa tänne kolmisin!

ON: nt-uä eilen ja kaikki kunnossa :), jee! Seuraava neuvola noin 1kk päästä.

P 12+4
 
Onnea persika hyvistä uktrakuulumisista :heart:
Meitä jää sussuanna mitä kuuluu ??? Ja hailiava, sinä ja minä , kun kohta muut synnyttää : rudy, tauku ja johkunen, kukahan ensiksi ??? Kaikki olette jo hyvillä viikoilla.

).( mulla tavaranhankintabuumi jatkuu, eilen hankittiin käytettynä Gracon peräkkäin istuttavat matkatattaat käytettynä ja niihin uudet kaukalot, on muuten näppärät kauppareissuilla. Ei sitten tarvitse joka kerta isompia vaunuja autoon laittaa ja meillähän ei noihin tupliin mitään kaukaloita edes saa kiinni. Ne ostettiinkin liikkumista varten ja ulkona nukuttamista varten.
Olotila ihan hyvä ja energinen :) Salilla jaksan käydä ja kävelyllä. Ainoat vaivat on jatkuva nenäntukkoisuus, siis nyt ei auta enää yhtään Sesamöljykään ja toinen ikävä vaiva on jokailtainen närästys, mä niin muistan sen edellisistä raskauksista, ja valitettavasti loppuu vasta synnytykseen. Renniellä olen yrittänyt pärjätä ja lääkärin määräämät Omepratzolit olen säästellyt pahenevaa vaivaa varten. Päivällä vielä pärjää, mutta kun illalla pitäisi olla pitkäkseen...

Varasin 4d ultran reilun viikon päähän, ihan oman mielenrauhan takia, kun meidän polilla rakenneultran tekee gemineillekin kätilö usein ( pula lääkäreistä ) ja mä haluan, että se tehdään viimosen päälle tarkasti. Maksaahan se, mutta kyllä tähän raskautumisprosessiin on jo mennyt niin paljon pennosia, että siihen nähden pieni summa. Kela-korvauksen saa viikolta 18 lähtien 4d:stä, onhan sekin jotain.
Tuskin maltan odottaa, että päästään kurkkaamaan milyä meidän tuplat näyttää ja onko molemmat poikia kuten minusta tuntuu ? Tosin ihan erilaisia ovat liikkeiltään ja sykkeiltään, toinen on liikkeessä koko ajan ( tai sitten vain vähemmän tavaraa edessä ja liikkeet tuntuu paremmin ) ja syke on rauhallisempi, toisen syke jumsuttavampi ja liikkeet rauhallisempia.

Peukkuja teille ihan kohta poksahtaville :heart:

T. Paulanna ja pavut 17+4
 
Heippa kaikille, pakko tulla hieman kirjottelemaan kun olen salaa "urkkinut" teidän kuulumisia! Tietenkin kiinnostaa miten menee, kun ollaan monen kanssa tuolla yrittävien palstalla jo pitkään pyöritty! Samalla toivoo, että itsekin tänne pääsisi pidemmäksi aikaa kuin pariksi viikoksi (huhtikuussa km rv 6+5..). Meillä PAS näiltä näkymin helmikuussa, ihanaa kun voi edes sitä jo odottaa!
Hailaiva olipas jymy-uutinen nuo teidän tuplat!! En ole ikinä oikeastaan ees ajatellut että siirrettykin alkio voi vielä jakautua! Meille on aina siirretty 2 blastoa kerrallaan ja ei ole kyllä tullut mieleenkään että noinkin voisi käydä. Tosin, kun nyt yksi ees tarraisi, onhan tuo jakautuminen kovin harvinaista. Pitkän odottelun tulos palkitaan nyt sitten kahdella vaavilla, onnea!
Paulanna, sullakin jo puoliväli kohta! Hirmu nopsaa aika menee? Ootko arvellu yhtään kauan jaksat töissä, etkö säkin ollut sh? Millanen sun masu jo on? Varmaan kiva alkaa tuntea liikkeitä. Mäkin olen täällä jännännyt mitähän sukupuolta sun kaksoset on, joten olipa kiva lukea että meet 4D:hen, tuun sitten urkkimaan! Mä olen aatellut että sulle tulee tyttö ja poika:). Oliko niin että sulla isommat lapset kaikki poikia?
Mä olen itse kaksonen, joten nää kaksosjutut on jotenkin ihania, musta on aivan ihanaa olla kaksonen ja ollaan veljen kanssa tosi läheisiä oltu aina. Lapsuudesta puhuessa puhun aina Me-muodossa.
Johkusella synnytys on lähellä, tosi jännää! Tsemppiä! Kaikille muillekin odottajille onnea matkaan, moni synnyttääkin jo pian!
Persika meinaatko sä kysellä sukupuolta?
 
  • Tykkää
Reactions: paulanna
Iitu78, kiitos onnitteluista. Tuntuuhan se uskomattomalta, että kaiken tämän jälkeen yhtäkkiä saakin enemmän kuin osasi pyytääkään :) Siis toivottavasti saa. Edelleen vielä kovin epävarma olo kaikesta. Mukava kuulla, että olet pitänyt kaksosuutta hienona asiana. Näin itsekin ajattelen, että sitä se varmaan olisi, mutta toisaalta pähkäilee myös kaikkea sellaista, että kärsivätkö lapset, kun eivät saa aivan niin täyttä huomiota ja hoivaa kuin yksönen saisi. Toisaalta sama ongelmahan tavallaan on sitten kaikilla muilla kuin esikoisilla.

Meitä jää tosiaan aika vähän tänne palstalle kohta. Toivotaan paljon plussia tuonne toiseen ketjuun, jotta saadaan lisää vertaistukijoukkoja tällekin puolelle :) Paljon onnea ja voimia synnytykseen kaikille sen kynnyksellä oleville!

paulanna, kiva että pääset 4d-ultraan. Itsekin ajattelen samoin, että tässä raskaudessa haluaa kyllä mahdollisimman tarkkaa hoitoa/tietoa ja ennemmin siitä sitten vaikka vähän maksaa kuin tyytyy vähempään... pieni kulu kaiken tähän mennessä maksaneen rinnalla.
 
Paulanna:kiitos :). Sä oletkin jo paljon hommannut tarvikkeita, millonkohan sitä itse uskaltaa? Rv14 on nyt jonkinlainen rajapyykki, kun lääkäri sanoi että sen jälkeen km riski on enään hyvin pieni. Eli ehkä sen jälkeen uskaltaa miettiä jotain.. Kovin epätodelliselta vieläkin tuntuu tämä koko raskaus.

Iitu: onpa kiva että pääsette noin pian tositoimiin, eihän siihen ole kun muutama hassu kuukausi. Toivon todella että sitten onnistaa! Kysyit meinaanko tiedustella sukupuolta, niin rakenneuä:ssäkö se mahdollisesti selviää? En ole ajatellut asiaa..

Hailaiva: onkos sulla jo kohta uä, en muista millä viikoilla menet :)?

P 12+5
 
Kiitos Iitu tsempeistä :) Onhan tuota mahaa, kohtu alkaa olla jo uli navan ja vauvat molemmilla sivuilla lähinnä majailee, potkut tuntuu päivittäin voimakkaammin.
Töissä en enää ole, ehkä vielä jaksaisinkin työstä riippuen, mutta mahdollisuus olla kotona niin siitä olen onnellinen :)
Toivottavasti seuraava kerta tuo myös sinulle Iitu pysyvän plussan kuin myös muille palstalaisille, surullisia negoja sieltä taas olen lueskellut.

T. Paulanna ja pavut 17+5
Alkaa olla kohta puoliväli, en usko pääseväni kuin max viikolle 35, sinne toivottavasti
 
Paulanna Mä luulin pääseväni suunnilleen viikolle 32 mutta kohta on täynnä jo 36 viikkoa eikä vielä mitään tuntoja synnyttämiseen :D
Mulla oli myös joskus tuossa vaiheessa buumi hommata tarvikkeita ja onneksi silloin hommattiinkin pikku hiljaa kun osa tuli juuri uutena ja osa metsästettiin käytettyinä. Kannattaa ehdottomasti käyttää energiaa hyödyksi kun koskaan ei tiedä milloin olo muuttuu!

Hailaiva mä mietin aluksi ties mitä juttuja ja myös tuota saako molemmat tarpeeksi huomiota. Meillä on sellanen kirja jossa tutkimustietoa monikoista versus 1 lapsi kerrallaan, siellä olikin että kaksoset kyllä kilpailee huomiosta ja ties mistä tavaroista, mutta samalla oppivat jakamaan ja puolustamaan toista ihan eri tavalla. Ja voihan sitä antaa huomiota välillä myös erikseen kun on kaksi vanhempaa taloudessa :)
Ylipäätänsä siinä oli yhtenä datana että monikoiden vanhemmat eroaa selkeästi vähemmän, molemmat kun joutuu ihan eri tavalla sitoutumaan lapsiin kun niitä on kaksi. On aika mielenkiintoista dataa siinä!

Onnea persika ultrasta :) Aika monessa nenäsumutteessa on muuten kielto ettei saisi raskaana ollessa käyttää jatkuvasti. Nokkaa suositeltiin kovasti mutta mä en ole oppinut käyttämään joten tyydyin merisuolasumuun joka ainakin turvallinen.

Rudy taidat synnyttää ennen mua! Tsemppiä kovasti!

Mites taukun tila etenee vai eteneekö vielä?

On: tänne ei kummempaa, huomenna neuvola ja viikon päästä äitipoli jossa päätetään synnytyksestä. Molemmat pojat majailee nyt tuolla sivuilla enemmän ja potkivat toisiaan tuohon keskelle! Toinen kun aloittaa niin toinen tulee kohta mukaan ja välillä maha näyttää olevan täynnä pieniä raajoja :D
 
Täällähän sitä ollaan ihan hyvissä voimissa vielä. Hengästyminen vain on super ärsyttävää, kun välillä hengästyy ihan vaan istumisesta (heh). Kuka mahtaa synnyttää ensimmäisenä? Edellisestä vauvasta onkin aikaa. Tein viikonloppuna mökillä hieman ulkohommia ja kas en sitten illalla meinannut päästä enää kävelemään vaan liitoskivut oli aika hirveät. Tätä samaa se on ollut muissakin raskauksissa. Edellisessä raskaudessa pelasin viikolla 27 jalkapallomatsin (leikkimielisen) niin seuraavan päivän kuljin vain huonekaluista kiinni pitäen :)

Käytiin tässä pienellä matkalla Tallinnassa ja kyllä taas mukaan tarttui ihania vauvan vaatteita...nyt on pakko lopettaa hamstraaminen :)

Paulanna se on aivan mahtava se 4D-ultra. Onneksi päädyitte siihen ja tosi kiva kun sitten ne sukupuolet varmistuu.

persika Oletpas jo turvallisilla viikoilla sinäkin. Hienoa! Mukavaa, että kaikki etenee hyvin.

rudy Jos johkusella ei olisi kaksosia niin veikkaisin rudyä seuraavaksi synnyttäjäksi, mutta voi kyllä olla johkunen ihan siksi jos lääkärit nyt sitten niin päättävät. Rudyllä siis tyttönen kyydissä...onpa edes yksi tyttö täällä kun kovin nyt kuullostaa poika voittoiselta tämä porukka.

Hailaiva kaksoset on minun mielestäni niin ihana asia että! Varmasti se häkellyttää kun ei yhtään osannut teidän tilanteessa niihin varautua. Meillä osattiin varautua, mutta eipä sitten niitä saatu...välillä kun lukee teidän kaksosia odottavien juttuja niin miettii "et oisin sittenkin halunnut kaksoset", mutta tiedän että miehelle se olisi ollut niin paha shokki, että varmaan parempi näin.

Vaatteiden kanssa täällä hieman ongelmaa pukkaa, kun en halua ostaa talvitakkia niin ängen itseäni nyt sitten tavallisiin viime talven takkeihini ja se on kyllä aika änkeämistä. Eihän H&M:n Mama talvitakki nyt kauheita maksaisi, mutta ihan turhaa kuitenkin muutaman viikon takia. Neuleilla ja toppaliivillä yritän myös päästä talvea eteenpäin. Mites johkunen? Oletko ostanut talvitakin? Entäs rudy? Käytettynä voisi varmaan myös löytää, mutta taidan kuitenkin vaan toivoa, että ei tulisi kovia pakkasia tänne etelään ennen synnytystä.

Meilläkin alkaa olla kaikki kunnossa vauvan tuloon. Jopa sängyn petasin ja vauvan kotiintulovaatteetkin valitsin, mutta omaa kassia en saa pakattua (se ei ole niin kivaa). Mikäli nyt ostan sinne sen haaveilemani suklaalevyn niin olen syönyt sen monta kertaa jo ennen synnytystä, joten ei sitä vielä uskalla ostaa :)

Tauku 35+0
 
Juu sama systeemi vaatteiden kanssa, villatakit, huovit ja pontso käytössä. Mulla on saatuna 2 äitiystakkia mut eivät mahdu enää kiinni :) jouduin ostamaan kaksi tunikaa lisää kun parit äitiyspaidat ovat käyneet lyhyiksi! Onneksi on muutoin lämmin syksy niin näin pärjäilee + oma patteri on kuitenkin mahassa käytössä.

Kävin muutes neuvolassa maanantaina, vatsan sf-mitta oli 40 ja yleensä tällä viikolla keskimäärin sen 32 joten ei ehkä ihme että vaatteet käy lyhyiksi. Muutoin ei sen kummempaa, aika lepäillessä menee päivät ja odotan maanantain ultraa kovasti. Ens keskiviikkona tulee rv 37+0 täyteen eli pojat ovat sitten täysaikaisia :)
 
Tauku; mulla on kaksosraskaudesta jäänyt hyvä toppatakki, jota käytän nytkin. Jospa tässä pysyisi suht lämmin keli ja pärjäilisit ilman;)

Johkunen; ihanaa, että sullakin tuplat ovat pysyneet noin pitkään vatsassa. Helpottaa huomattavasti alkutaivalta, kun vauvat ovat jo "isoja", jää ennenaikaisuuden huolet pois :) Olikos sulle kaavailtu alatiesynnytystä ? Jänniä aikoja. Täällä sf-mitta 38, joka on tälle yhdelle aivan huikea....

(.) odottelee. Supistuksia tulee, kipeitäkin, mutta aina ne sitten hiipuu. Synnytys jännittää aika paljon. Molemmista tavoista on kokemus ja ei kannattaisi verrata, tämä menee taas aivan omalla tavallaan....mutta kun tietää, että niissä voi tapahtua mitä vaan. Ei siis pelota, mutta jännittää. Ihan hyvällä tavalla :)

Rudy ja poikanen
 

Yhteistyössä