Maaliskuiset 2018 *elokuussa*

@Emelie85 *Louhi* ottaa kutsut vastaan.

Täällä jo työ yössä aikaista valmistautumista. Koska teen pelkkää yötä, niin ajattelin siirtyä jo puolentoista kuukauden päästä lyhennettyyn työaikaan (tai no, 103,5h/ 3vko) eli kolmeen yövuoroon viikossa. Lisäksi laskin, että saan jäädä JO vuoden alussa mammalomalle :eek::eek: siis ihan kohta :confused: (4kk jouluun ;))
Pakko työn rasittavuuden vuoksi suunnitella etukäteen, voipi olla että muorien ja vaarien nostelu yksin (oon siis kotihoidossa yötyössä) saattaa äkkiä käydä raskaaksi. Lisäksi yötyö rasittaa sydäntä ja päätä jo muutenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi*
@tervetuloa @Emelie85

Noniin, uusinta-verikokeisiin käy matkani mun. Nyt ainakin on ihan ultralla tarkastetut, mitan mukaan oikiat viikot ;)

Pikkuista flunssaa meinaa iskeä päälle... ei kiva.

Ei tää "uusittu kaksiviikkoa" tunnukkaan enää niin pahalta/pitkältä ajalta :) nopeesti aika menee :love:

Mekkuli ja mini6 11+0 :)
 
Huomenta!

Tervetuloa @Emelie85 !

@Karvatassut puolensa jokaisessa työssä! :) Sun työsi on varmasti fyysisesti hyvin raskasta kasvavan vatsan kanssa. Joten tosi hyvä, että kevennetty työaika alkaa sulla jo noin pian.

Mutta ihan huisia, joulu tulee niin äkkiä, joka vuosi tuntuu et tässä elokuun ja joulun välissä olevat kuukaudet menee ihan siivillä... Joulun jälkeen onkin sit "meidän vuosi" eikä pitkiä aikoja äitiyslomiin!:love: Ihana miettiä etappeja odotuksessa ja kalenterivuoden kulkua.

@mekkuli81 pientä flunssaa täälläkin. Näköjään niistäminen saa oksentamaan, ei kovin kivaa (kurkku kipeänä ja nenä aivan ummessa). :LOL: Mut ei haittaa, kun tiedän et pienellä asiat hyvin masussa! :love:

Hannah ja pikkunelonen 10+5
 
@rosmarin huojentaa kuulla, että teidänkin vauveli on hytkynyt! Meillä sama juttu ja ultraaja sanoi vauvalla olevan hikka. Kysyin asiaa myöhemmin tutulta lääkäriltä, jonka mukaan näin pienillä ei vielä olisi hikkaa. Epäili johtuvan hermoston kypsymättömyydestä, mikä on normaalia.

Täällä ollaan kovan flunssan kourissa, nenä on aivan tukossa enkä saanut nukuttua ollenkaan. Aiemmin olen käyttänyt nenäsuihkeita mutta nyt ei kai saa. Sarvikuono ei auta, koska vesi ei kulje läpi..toivottavasti vauvelia ei nuha haittaa.
 
Käytiin ekassa kunnon neuvolassa. Ei löytyny sydän ääniä ei sitten millään vaikka kokeiltii seisaaltaan ja kävin välillä pissalla. Ei päästy kattoon neuvolan vanhalla ultralla ku se oli just opetuskäytössä.

Edit. Antoi lyhyen ajan parkinviikon päähän ni kokeillaan kuunnella.

Nuista nenäsumutteista ite oon käyttäny joka raskaudessa. Yks apteekin setä sanoi että vois käyttää. Mut jotku sanoo että ei saa. Että kysykää joltain tai käyttäkää omaa harkintaa. Kaks tervettä lasta silti meillä. Ja oon enemmän ku kerran päivässä laittanu ja useemman päivän. Apteekkari tais sano et esim jos ei pysty nukkuun ni kyl hän laittais.
 
@anni00 ei varmasti ole syytä huoleen tuon perusteella. Aika jännä, että sydänääniä nyt jo yritetään kuunnella. Tai kai aika monessa paikassa yritetään.. On kuitenkin vielä niin epätodennäköistä kuulla ne, että olisi parempi jättää kuuntelematta (mun terkkarin näkemys). Meillä vasta 12+ aletaan kuunnella. Ymmärrän täysin, sillä turhaa huolta tuo vaan voi aiheuttaa. Hyvä että sait sitten uuden ajan kuitenkin! :)
 
Muistui kauhunhetket viimeraskaudessa..., rv 14 neuvolassa, terkka ei saanut sydänääniä kuuluviin ei millään, ehdittiin jo kaikki siinä panikoitua..
Sitten, sattumalta huoneeseen tuuppas toinen terkka joka halus kokeilla kans, no hänellä heti osui anturi kohdalleen ja kuultiin kova , selvä jumpsutus (y)
Mun omaterkkari kokeili aivan liian alhaalta, ja siksi ei löytynyt ääniä.. :whistle:

Verikokeesa käyty, ja nyt rauhassa ootellaan uusinta-ultraa :)
 
Meillä alkoi 13. raskausviikko.
Näihin ultriin ja sydänääniin liittyen halusin kommentoida, että meillä ei ole ultraa neuvolassa vaan ultrissa käydään naapurikaupungissa yksityisellä. Nt-ultrassa sai käydä päivästä 11+0 eteenpäin ja mä kävin ekana mahdollisena päivänä eikä ollut mikään ongelmä löytää sydänääniä.
 
Ei meilläkään ultraa ole neuvolassa, ainoastaan doppler, eikä sillä lähdetä varhaisilla viikoilla kokeilemaan. :) Ultraan mennään toisaalle, ei ole omassa kunnassa.

Kyllä nyt on syksy. Sen tietää jo koululaisten Wilma-tiedotteista. Vois vaikka pelata bingoa, että mitkä on seuraavan viikon tartuntataudit. :censored::ROFLMAO:
 
Eli doppleri on siis laite, jolla voi kuunnella sikiön sydänääniä ja niitä myydään myös kotiversioina, mitä voi ostaa kaupoista. Ja ilmeisesti monilla neuvolan terveydenhoitajilla on sellainen vastaanotolla. Ilmeisesti ei ole kuitenkaan niin hyvä kuin ultra, se on sitten varmaan paljon edullisempi. Sekin asia sitten selvisi. Olisko jotain muuta raskaussanastoa johon pitäisi tutustua?
Hyvin hämmentävää oli myös se, että kotiin oli muiden papereiden mukana lähetetty lappu sikiöseulonnoista ja sitten ekalla neuvolakäynnillä kysyttiin, että luettiinko se lappu ja mitä ollaan mieltä ja osallistutaanko. Kauhean vaikeita päätöksiä ja ihan tavallaan kylmiltään pitää tehdä isoja päätöksiä.
 
Meilläkään ei mennä neuvolaan ultraan niillä vaan on siellä yks vanha laite jota ne joskus käyttää.

Sanoi että neljä viikkoa ultraan

En pelännyt. Ärsyttää vaan kun on vähä niinku vieläkin epävarmuus että onko siellä elämää. Mulla on edellisissä raskauksissa kuulunut ekalla käynnillä. Yritän vieläkin miettiä mitä mieltä oon koko raskaudesta ja se ei auta ettei tiedä.. en ehkä uskalla yrittää innostua jos sitten oliskin kkm.
 
@anni00 kuuluiko dopplerilla istukan viuh viuh-äänet? Mun th sanoi, että niiden kuuleminenkin on hyvä asia ja tarkoittaa, että vauvalla on kaikki hyvin. Syke, joka sitä kautta kuuluu on kuitenkin omasi. Varmasti aiheuttaa hämmennystä ja ainakin mulle on aina sanottu jos ei vielä ekalla kerralla kuulu, että ei saisi huolestua. Helpommin sanottu kuin tehty.

Hyh, nenä on niin tukossa että en maista enkä haista mitään mutta mies haki perjantain kunniaksi pitsaa ja niin vain helposti vetäisin kokonaisen pitsan naamaan maistamatta mitään. Olo kiittää nyt teosta. En suosittele!

Millä ihmeellä turvonneet limakalvot saisi laantumaan? Mullakin meinaa välillä tulla oksennus kun henki ei kulje oikein mitään kautta. Niistäminen yökkimään.
 
@Hilda18 mulla on joskus auttanut antihistamiini nenän tukkoisuuteen flunssassa. Esim. Heinix ja Zyrtec on sallittujen lääkkeiden listalla. Joskus on auttanut myös pitää jääkaappikylmää geelipussia tai jotain muuta kylmää nenän ja poskipäiden päällä turvotusta laskemaan. Joillain kuulemma suolasuihkeet auttaa ärtyneisiin limakalvoihin ja sitä kautta myös turvotukseen. Mutta voin kuvitella miten inhottavaa. Itse kuulun niihin, jotka ei nuhassa voi hengittää ilman nenäsuihketta. Ja aina sekään ei riitä.

Muoks. Mulla joskus toimi se, että vältti niistämistä, vaikka se tuskallista onkin. Eli pyyhkii vaan nenän alustaa, jottei niistäminen ärsytä lisää.
 
Täälläkin kuunnellaan sydänääniä vasta tokassa neuvolassa, joka on sit joskus rv 17. Ekassa eivät lähde vielä kuuntelemaan, kun on niin hankala löytää ääniä. Kotidopplerilla oon kyllä muutaman kerran ite löytänyt äänet :). Kyllä sitä vaan joka kerta alkaa hymyilyttää, kun se jumpsutus sieltä löytyy.

Minä jo lasken päiviä nt-ultraan, enää viisi. Niin toivon, että olisi siellä kaikki hyvin, niin voisi vähän vapautuneemmin jo vauvaa odotella. En tästä salailusta tykkää. Tai sit jos ei ole, niin selviääpä sekin sit eikä tarvi haaveilla enää :rolleyes:.

Vaikka muuten on olo nykyään jo aika hyvä, niin iltaällötyksistä oisin kyllä valmis luopumaan. Ja itkuherkkyydestä. Ja väsymyksestäkin kyllä. Siippa on viikonloput useimmiten töissä, niin vähän käy väsyttämään lasten kanssa nämä viikonloput, kun useimmat perhetutut sit viettää jotain perheaikaa viikonloppuisin eikä sit oikein ole seuraa edes.

Lloyd + otus 11+1
 
Eilen meinasi iskeä tämän raskauden eka draamahetki :giggle: Olin miettinyt ostavani kaupassa käydessämme suosiota saaneen dopplerin, jotta pääsisin eroon tästä satunnaisesta vainoharhaisuudesta. Mies kuitenkin vitsillä totesi, että en saa sitten vetää hermostuneisuuskilareita, jos en saakaan sillä sydänääniä kuuluviin. Tämä aiheutti sitten koko loppuillan kestävän mökötyksen. Kieltäydyin ostamassa doppleria sanomalla miehelle, että jos tämä menee tällaiseksi niin olkoot... :ROFLMAO: Loppuilta meni sitten masenteessa ja ahdistuneessa fiiliksessä, kun en päässytkään kuuntelemaan sydänääniä ja siinä pelossa, että jos olisinkin sen ostanut enkä olisikaan saanut niitä kuuluviin. Tänään onneksi on jo helpompi fiilis :LOL: Paitsi muun olon osalta. Tänään taas velloo ja pitäisi tehdä vaikka ja mitä koti- ja kouluhommia. Ei oo helppoa.

Puoltoista viikkoa nt-ultraan!! Nää on kyllä pisimmät viikot ikinä. Siskolle jo kerroin, kun en malttanut pysyä kaapissa :LOL: Sain häneltä lohdustusta ettei hälläkään ollut kummastakaan lapsestaan kovia oireita ja terveet mukulat tuli. Ja että tietää tuon odottavan tunteen ja nyt on tärkeintä olla ressaamatta.

Tänään rv 11+1 :love:
 
@Edith_87 haha voi ei :LOL: mä vielä odotan raskausraivareita. Mut uskon että me oltais saatu sama dopplerista aikaan mut ite en uskalla ostaa ku tiedän kuinka helposti sit stressaannun sen kerran ku sydänääniä ei kuulu :whistle:

@Hilda18 kyl mä käyttäisin otrivinia/vastaavaa pahimpina päivinä. Sitä tulee niin vähän että se teho on lähinnä paikallista. Mut kannattaa tietty varmistaa viel lääkäriltä. Neuvolasta en ehkä kysyis ku tuntuu et siellä vastaus kaikkeen on ei :LOL:

Omasta lääkkeiden käytöstä
. Eilen otin pitkästä aikaa postafenin pahoinvointiin ja tänää menee viel yks yhden tilaisuuden takia "varmuuden vuoksi" ku on pakko pystyä olemaan skarppina iltaan asti :rolleyes: ompeprazolia oon kokeillut nyt parina päivänä mut en oo varma onko niistä hyötyä, täytyy jättää pois ja kattoo mitä käy. Särkylääkkeitä ei onneks oo tarvinnut ottaa vielä yhtään.
 
Sydänäänistä, meillä kyllä terkka kuuntelee joka käynnillä, ja merkkaa sykkeen äitiyskorttiin.

Kilareita tai mökötyksiä ei oo vielä mulla käyny, mutta tiedän että niitä tulossa on :D

Tänään vietämme venetsialaisia ihan oman perheen kesken, lähdenkin tästä varastoa kaiveleen, lyhdyt jossain tallessa vielä ;)

Ihanaa syksyistä lauantaita kaikille!

Mekkuli ja mini6 11+1
 
Raskauraivareista. Teillä on kyllä toiset puoliskot päässeet helpolla omaani verrattuna, jos raskausraivareita ei ole pahemmin ollut. Mua itkettää ja suututtaa välillä aivan pienimmätkin asiat, vaikka se ei ole yhtään mun tapaista. Kilareiden jälkeen rauhoitun ja menen aina häntä koipien välissä pyytämään anteeksi... :whistle::ROFLMAO: Mies tuumailikin, että onneksi raskaus loppuu joskus. :D

Nenäsuihkeista kävin pissatulehduksen takia lääkärillä ja kysyin samalla noista suihkeista. Lääkäri meinasi, että otrivinia voi kyllä sillon tällön suhauttaa, vaikutus paikallinen ja riski mihinkään haittaan aivan minimaalinen. Kyllä mää oon melko paljonkin joutunut käyttään, kun välillä tuntuu että nukkuminen muuten aivan mahdotonta.

Täällä nt-ultraan 10 päivää! :love: Onpa ihana, kun voi laskea melkein jo päivissä eikä viikoissa.

Suikku + pieni 11+5
 
Nasoliinista kun lukee sanotaan kysy lääkäriltä ja seuraavassa lauseessa ettei pitäis käyttää ja imetyksenkin aikana vain lääkärin määräyksestä. Viimeksi kun synnytin oli nenä tukkoinen vielä silloin, hoitaja toi seuraavana päivänä mulle nasolin purkin kun ei keittosuola auttanut. En edes pyytänyt.

En oo koskaan hankkinut doppleria enkä varmaan nytkään. En oo ressaillut ja ajattelin ehkä et jos ei löydykään niin ressaisinko sitten.

Muutaman kerran oon jo suuttunut kun mies on sanonut että kun sää vaan makaat. Kun oli väsymystä ja pahaa oloa ja vielä flunssa päälle ja edellisen vauvan imetystä niin mies sai kyllä ihan ansionsa mukaan kun tuli semmosta sanomaan. "Noku vaikutit niin pirteeltä" Minä oon vähä semmonen et kun me kärsitään kaiken maailman raskausvaivoista ja synnytyksetä niin ihan oikein että niillekin on jotain Eka raskauden mulla oli oikein katkeruus miehille ja miesviha melkeen päällä, fantasioin leireistä joissa miehille tehtäs mm pahoinvointia et ne vois kokea raskauden kaikki inhottavat osat ja se vissiin kesti 9 viikkoa Ekaa odottaville Melkein kaikki ajatukset ja oireet on normaaleja
 
Minä olin ekassa raskaudessa aivan raivohullu. Ihan vieläkin hävettää jotkut jutut, mitä puolisolle sanoin ja huusin ja tein. Olin aika kohtuuton, mutta en sitä tietty silloin tajunnut. Onneksi se jaksoi pysyä rinnalla! Nyt meinaa välillä sama hormonihirviö nostaa päätään, mutta onneksi nyt tunnistan paremmin, että mikä johtuu hormoneista eikä ole ehkä ihan raivon aihe. Esimerkkinä voisin kertoa ekasta odotuksesta, että kun puolisolla oli yskä, jonka takia hän nukkui olohuoneessa, ettei arvon korkeuteni unet häiriintyisi, niin saatoin nyrkillä hakata seinää makkarista sen yskiessä, että v***u kun täällä ei saa nukkua. Ihan kuin se olisi mun kiusakseen toisella puolella asuntoa yskinyt... :rolleyes: Toinen raskaus oli vallan seesteinen ja tämä kolmas tuntuisi ehkä olevan jotain siltä väliltä.


Enää neljä päivää ultraan!

Lloyd + otus 11+2
 
Hormoonihöyryissä raivoaminen on kyllä ihan timanttista :D Siinä saa olla puoliso ihmeissään!

Mulla oli tänään aamupäivällä järjetön väsy, ja kun olin ollut hetken vasta hereillä, oli palko menmä takaisin pötköttämään, nukahtelinkin.. huimasi, ja yritti olla huono olokin o_O
Mikähän ihme (n) ?

Nyt ihan normaali olo, pientä flunssaavaan selvästi yhä yrittää päälle :ninja:

Mekkuli ja mini6 11+2
 
Hassua lukea teidän raskausraivoista ym kun itse vaikutan olevan siinäkin asiassa varsin oireeton. Oon oikeastaan ollut vain paremmalla tuulella varsinkin kun se alkuviikkojen jatkuva väsymys alkaa väistyä (y) Muutenkin oireet on hyvin vähäisiä, rintojen arkuus on ainoa oire joka on säilynyt varmaan oviksesta asti. Keskiviikkona on eka neuvola, kaipa sitten minäkin saan lähetteen sinne nt-ultraan!

Monet kuulostaa olleen flunssassa, niin minäkin. Tuli myös hitto soikoon syötyä hieman maksalaatikkoa anoppilassa, miten ihmeessä voit kieltäytyä ruuasta kun et vielä halua paljastaa raskautta?? Tilanne oli sellainen etten voinut vedota siihen että olisin juuri syönyt.. Aargh onneksi se oli pikkuinen määrä vain, enimmän osan annoksesta sain livautettua roskiin :poop: Ärsytttää silti. Sovittiin miehen kanssa että syyskuun lopussa lopetetaan salailu. Sinne asti vielä pitäisi jaksaa.

Tuut1kk1 ja otukka 9+5
 

Yhteistyössä