Maaliskuiset 2018

@pienimatkassa pahoittelut, tosi surullista että löytyi tuulimuna! Toivottavasti olot helpottavat pian, jotta henkisesti pääset toipumaan ja sairaalassa vielä varmistavat tuulimunan ennen toimenpiteitä..

Tervetuloa uusille odottajille! Komppaan aiempaa viestiä (viestejä taas niin paljon etten muista kuka kirjoitti.. :whistle:), että kiva kun meitä on täällä paljon, eri ikäisiä ja sekä ensiodottajia että useamman lapsen perheitä! :) Mullakin neljättä odottavana ja pidempään kuumeilleena välillä vähän ulkopuolinen olo, mut täällä ei, kiva lukea viestejä vaikka aina en ite ehdi tai ällötykseltä voi kirjoitella. Krapula-olo alkoi pari päivää sitten, iltaa kohti pahenee, aamut menee jotenkin. Oksentelua ei sentään, vielä ainakaan, nyt 6+6.
 
Huomenta. En ole ktllä ikinä ennen ollut niin onnellinen järkyttävän kuvottavasta aamupahoinvoinnista kuin tänään :love:Muutaman tunnin päästä pitäisi lähteä autoilemaan lapsen pesisleirille sellainen reilu 700 kilsan matka, onneksi perillä tarvitsee olla vasta huomenna iltapäivällä. Ämpäri mukaan :sick::LOL:

Minä kuulun jo johonkin maaliskuisten fb ryhmään, mutta ei vatmaankaan ole sama kuin plussalaisten ryhmä, joten mieluusti liittyisin ryhmään nyt kun tilanne näyttää vähän paremmalta (y) En muista enää kenelle piti laittaa viestiä, mutta pitää selailla tuolta viesteistä ohjeet.

Nruvolaankin taidan varata vihdoin ajan, en ole kyllä jättänyt sinnekän soittamista ikinä näin myöhään, mutta kai ikä tekee tehtävänsä ja on jotenkin paljon varauksellisempi koko raskaudesta kuin alle kolmekymppisenä. Elämä opettaa :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi* ja Suikku1
Huomenta. En ole ktllä ikinä ennen ollut niin onnellinen järkyttävän kuvottavasta aamupahoinvoinnista kuin tänään :love:Muutaman tunnin päästä pitäisi lähteä autoilemaan lapsen pesisleirille sellainen reilu 700 kilsan matka, onneksi perillä tarvitsee olla vasta huomenna iltapäivällä. Ämpäri mukaan :sick::LOL:

Minä kuulun jo johonkin maaliskuisten fb ryhmään, mutta ei vatmaankaan ole sama kuin plussalaisten ryhmä, joten mieluusti liittyisin ryhmään nyt kun tilanne näyttää vähän paremmalta (y) En muista enää kenelle piti laittaa viestiä, mutta pitää selailla tuolta viesteistä ohjeet.

Nruvolaankin taidan varata vihdoin ajan, en ole kyllä jättänyt sinnekän soittamista ikinä näin myöhään, mutta kai ikä tekee tehtävänsä ja on jotenkin paljon varauksellisempi koko raskaudesta kuin alle kolmekymppisenä. Elämä opettaa :geek:
Mekin meinattiin lähteä pesisleirille mut päädyttiin jäämään kuitenkin kotiin. Hauskaa leiriä :)
 
Huh, tuntuupa taas että on pitkä aika odottaa kun varhaisultrassa ja ekassa neuvolassa on käynyt. Neuvolalääkäriin on kuukausi aikaa ja seuraavaan ultraankin 5 viikkoa. Pitää kyllä ihan paikkansa, että varsinkin alkuraskaus on odottelua odottelun perään. :LOL:

Aamupahoinvoinnit jatkuu, tämäkin aamu alkoi pöntön halailulla. Täytyy vaan pitää se asenne, että tämä kuuluu asiaan ja on joka oksun arvoista.:) Kuitenkin olo helpottuu heti oksentamisen jälkeen, joten se 10min heikko hetki aamuisin ei nyt tosiaan maata kaada.:D

Mulla on muuten alavatsaan ilmestynyt kunnon pömppis. Varmaan turvotusta. Mutta en ehkä enää niihin kaikista tiukimpiin paitoihin viitsi pukeutua. :rolleyes: Kylläpä tämä vaatepohdinta alkaa aikaisin!

Tänään 7+5. Jes, kohta taas uudelle viikolle.:love:

Edit. @Pupiini73 ehkä vielä on toivoa, kun kipuja ei ole.(n) kauheasti tsemppiä ja mulla on peukut pystyssä että vuodot olisi siltikin harmittomia!
 
Täälläkin pömps alavatsalla, onneksi oon muutenkin muhku, niin ei heti arvailla.. :rolleyes:

Alkanu jännittää lähipiirin reaktiot... tuleeko "-taas!" , "-vielä!?" , kommentteja...:unsure:
Toisaalta ihan yhdentekevää mitä kommentoivat ja ajattelevat, pääasia että tulokas on meille todella tervetullut :love:

Pahoinvointia on, mutten oo pksentaa joutunut.. edellisissäkin raskauksissa tätä vellovaa oloa on ollut sinne noin 14viikolle asti, ja oksennuskertoja vaan muutama. Synnytyksessä oon sit aina yökänny :p

Tässä pitäis ajankulua keksiä ett olis äkkiä jo ultra, sitten sais ihan "muille näkyen" odottaa, kertoakkin uutista..

Repäisykivut ja paine vatsalla on alkanut helpottaa, vielä kuitenkin äkkiliikkeet/nousut vihlasee ikävästi.

Apteekista pitää hakea mama-vitamiinien kaveriksi ainakin kalkkitableteita ja täytyy kysyä mitä muuta suosittelee..(en käytä maitoa, ja syön vaan vähän lihaa/kalaa) (n)

Ihanalta tuntuu tämä porukka, toivottavasti saadaan kiva ryhmä sitte luotua myös sinne fb:n puolelle :)
Vertaistuki on odottajalle tosi tärkeää (y)
 
Ruuasta muuten tuli mieleen @mekkuli81 n viestistä, että onko täällä monia kasvissyöjiä? Mä olen, tosin kalaa syön satunnaisesti ja kananmuna sekä maitotuotteet (osittain) käytössä. Aiemmissa raskauksissa en ollut vielä vegetaristi, nyt pohdituttaa, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon. Neuvolassa otan puheeksi, mutta siihen aikaa vielä melkein kolme viikkoa, mulla on vasta viikolla 10 eka neuvola.
 
Ruuasta muuten tuli mieleen @mekkuli81 n viestistä, että onko täällä monia kasvissyöjiä? Mä olen, tosin kalaa syön satunnaisesti ja kananmuna sekä maitotuotteet (osittain) käytössä. Aiemmissa raskauksissa en ollut vielä vegetaristi, nyt pohdituttaa, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon. Neuvolassa otan puheeksi, mutta siihen aikaa vielä melkein kolme viikkoa, mulla on vasta viikolla 10 eka neuvola.
Mää oon siis kasvissyöjä, ja aiemmin oon ollut vegaaniruokavaliolla , mutta nyt miellän ett on enemminkin "kasvispainotteinen ruokavalio" ku en halua tiukasti kategorioida itteeni nyt.. (lihaa oon nyt raskaana syönyt siis ihan paristi ihan sentakia että ollut voimat vähissä tehdä itselle se oma ruoka..)
Maitotuotteiden käytön vähyydestä terkka huomautti, ja kehoitti noita kalkkilisiä ottaa käyttöön.
 
  • Tykkää
Reactions: Hannah4
@pienimatkassa voimia ihan hirveästi!

Itsellä kyllä yksinäisyys painaa suuresti, meillä/mulla ei ole samantyyppisessä elämäntilanteessa olevia tuttavia tai ystäviä kuin puolison veli pohjoisissa ja sitten yksi tuttu täällä pk-seudulla. Kaipaisi yhteyksiä ihmisiin jotka käy samantyyppisiä asioita läpi ja joiden kaa voisi jakaa vanhemmuus- miksei kaikkiakin asioita jos luontevalta tuntuu. :/ tänään selkeesti tämmönen alakuloisempi olo kyl.

Oltiin eilen ropeconissa ja erehdyin porvoon lakua maistelemaan ja sain nieleskellä yrjänää parin luennon aikana, kotona sitten pöntön seurana taas.

Puoliso turhautunut ja yllättynyt että tää väsymys iski jo nyt, mut tässä hänellä oma vastuunsa että ei ollut etsinyt tietoa ja yritin häntä tähän tukea kyllä heti plussan jälkeen. Mut kyl tää tästä :D

Ruokavaliosta, oon sekasyöjä lihaa ja soija-/tofutuotteita vaihdellen :)
 
Paaaljon viestejä sitten omien viime viestieni! :ROFLMAO:
Olipa kurjia uutisia @pienimatkassa :( tsemppiä ja jaksamisia kovasti!
Toivottavasti @Pupiini73 vuoto ei kuitenkaan ole sitä mitä pelkäät, kun ei kerta kipuja ole. Tsemppiä sullekin hurjasti, on nää alkuviikot vaan raastavia aikoja :confused:

Mulla ei ole viime viikon huimausten jälkeen ollut taas mitään oireita, ihmetyttää kun saa näin oireettomana olla... Mutta eipä sitä kaikille tule, ja nyt kuitenkin vasta 5+2. Vielä kolme pitkää viikkoa sinne ekaan neuvolaankin :D Tuntuu että tuun niin jälkijunassa muihin verrattuna! :ROFLMAO:

Meillä tosiaan esikoinen kyseessä, muutamalle lähimmälle kerrottu plussasta, ja reaktiot on kyllä vaihdellu laidasta laitaan... :( Yks läheisistä ei ole puhunut uutisen jälkeen mitään, enkä tiedä mitä siinä on takana... Vaikka yrittää ajatella että tämä on meidän oma asia ja onni, eikä muilla ole väliä, niin kyllä sitä väkisin mielensä vähän pahoittaa...

@Meora ; Mulla ei myöskään ystäviä tai ketään tuttua tässä elämäntilanteessa, sekä asutaan hieman kauempana omista sukulaisistani niin välillä hiipii myös vähän yksinäinen olo, mutta onneksi mies on tukena ja täältä ainakin saa vertaistukea :)
Hmm, kuulostipa jyrkän masentavalta, ei tilanne oikeasti ole erityisen paha, välillä vaan iskee mullakin tälläisiäkin fiiliksiä (n):ROFLMAO:
 
Tekisi hirveästi mieli samaan aikaan kertoa kaikille ja samaan aikaan ei yhtään. Sain juuri tietää, että ystäväni olisi aika samoilla viikoilla kanssani. Ja nyt mietin viittinkö kertoa, vaikka omalle perheelle ei ole tullut sanottua vielä mitään (äitiä lukuunottamatta). On tää vaikeaa, kun ei voi olla varma mistään.
 
Pahoittelut @pienimatkassa kurjista uutisista :( Kyllä teidänkin aika vielä koittaa.

Tsempit vuotojen ja pahoinvointien kanssa kamppaileville. Tämä alkuraskaus on todellakin raastavaa aikaa.

Itselläni on edelleen lievää pahoinvointia ja väsymys on valtava. Jospa väsymys helpottaisi sitten toiselle kolmanneksella...

Vielä ei ole paljastettu uutista. Jos ens viikon neuvolassa ultrataan, silloin ainakin paljastetaan isovanhemmille. Jos ei, silloin pidetään salaisuus vielä hetken. Todennäköisesti varaan yksityiselle varhaisultran jos neuvolan sijainen ei ultraa.
 
@pienimatkassa pahoittelut myös täältä. :unsure:

Vuodoista kärsiville: mulla oli heti alkuun rv 5 kohdilla reilun vuorokauden ajan melko runsasta ihan kirkasta veristä vuotoa, jossa oli myös roikaleita mukana. Ihan sidettä sai pitää ja muutaman kerran vaihtaakin. Silti osoittautui harmittomaksi, mutta säikäytti kyllä ihan kamalasti!

Tänään ei ole maistunut oikein mikään. Pienen leipäpalasen sain alas aamulla ja muuten ei juuri mitään. Teki mieli pannaria, jonka teinkin, mutta eka haukku ja meinasi tulla pihalle. :sick:

Syöminen on ollut mieliteoista huolimatta tosi vähäistä. Paino on tippunut jo 3kg, tosin on ollut mistä tippuakin. Mieskin ihmetteli, että onpas mulla vyötärö kaventunut. Noh, kohta se taas (toivottavasti) kasvaa. :LOL:

Minut voi myös laittas listalle eli 7.3.2018, Cumina, 34v, KOKS, 2.lapsi

Edit. @Meora mulle varoiteltiin neuvolasta, että lakua ja salmiakkia ei sais syödä raskaana ollessa yhtään. Uusi suositus kuulemma viime vuodelta. Lakritsi sisältää jotain ainesosaa, joka vaikuttaisi sikiön keskushermoston kehitykseen. Ylivilkkautta ym. voi aiheuttaa. Turvallista rajaa ei kuulemma ole voitu määrittää, joten täys välttäminen olisi hyvä. Itse otin heti käyttöön. Esikoista odotellessa söin paljonkin matalan verenpaineen takia. Nyt en uskalla ottaa yhtään, sillä esikoinen on melkoisen vilkas tapaus. Toiveissa vähän rauhallisempi kakkonen. Tosin mies on myös melkoisen vilkas luonne, joten tuskin voi välttyä. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Meora
Tekisi hirveästi mieli samaan aikaan kertoa kaikille ja samaan aikaan ei yhtään. Sain juuri tietää, että ystäväni olisi aika samoilla viikoilla kanssani. Ja nyt mietin viittinkö kertoa, vaikka omalle perheelle ei ole tullut sanottua vielä mitään (äitiä lukuunottamatta). On tää vaikeaa, kun ei voi olla varma mistään.
Mulla ihan tasan samat fiilikset! :alien:

Mulle uutena tuli neuvolan ohjeistus välttää salmiakkia, lakua ja siemeniä :unsure: nää ei ennen oo ollu kiellettyjä. (No laku ollut semmone ett ei oo suositeltu syödä)
 
No mä päädyin kertomaan ystävälle. Ollaan kuitenkin niin samoissa, että se jos mikä on parasta vertaistukea, vaikka huonosti kävisi. Ihan samallalailla ystävänikin voi olla tulilinjalla kuin minäkin. Puolentoista viikon päästä on taas ultra ja jos siellä on kaikki hyvin niin varmaan taivuttelen miehen, että kerrottaisiin jo perheille. Jos sen jälkeen käy huonosti niin isku on jo niin iso, että miten sellaisen ohitat muille kertomatta? Vaikka tosin samaan aikaan on vainoharhainen olo, että mitä enemmän kertoo sitä enemmän kiusaa kohtaloa (n) Mistä saada se tyyneys siihen, että kaikki menee hyvin?
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina
@Cumina joo, itse bongasin tuon vasta nyt jälkikäteen, mitä nopeasti googlailin asiaa eilen niin ilmeisesti siinä mustassa sitä glysyrritsiiniä olisi ainakin eniten. Söin sateenkaari, mansikka yms. makuisia eikä niissä ainakaan kaikissa sitä ns. oikeeta lakua ollu mukana. Niin en nyt ota paniikkia ja toisaalta ei se auttaisikaan mitään enää tässä vaiheessa.

Mutta joo, puolison ostamat kaksi pussia englanninlakujakin menee nyt yleiseen jakoon työmaalla tänään illalla. Hirveesti himottais niitä syyä tietenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina
Edelleen ei muuta kipua kun tissikipu. Vuoto muuttu taas ruskeeks..ei oo tullu siteeseen asti ollenkaan et hyvin pientä onneks..mut kyllä tää huolestuttaa..täytyykö soittaa huomen neuvolaan? Nälkäkin kiusaa koko ajan...
 
Edelleen ei muuta kipua kun tissikipu. Vuoto muuttu taas ruskeeks..ei oo tullu siteeseen asti ollenkaan et hyvin pientä onneks..mut kyllä tää huolestuttaa..täytyykö soittaa huomen neuvolaan? Nälkäkin kiusaa koko ajan...
Jos huolettaa, voi soittaa siihen neuvolan päivystysnumeroon. Kyllähän se on varmasti parempi kun miettiä ja epäillä yksin. Hyvä kuitenkin ettei kipuja ole. Semmonen tuhruvuotohan voi ihan limakalvoiltakin olla, taikka jos rusehtavaa niin voi myös vuotaa joku vanha nirhama tms.
 
Hei kaikille! Oon seuraillut hetken palstaa ja rohkaistuin nyt liittymään joukkoon. Tie plussaan on ollut pitkä ja raskas; takana vuosien yritys, luomuplussa, jota seurasivat rankat alkuraskauden vuodot ja myöhäinen keskenmeno sekä ivf-hoidot. Varhaisultrassa kaikki näytti hyvältä ja tsemppaan itseäni uskomaan, että vielä saadaan vauva syliin asti, vaikka pelottaakin.
Oireet on aika voimakkaat, jatkuva pahoinvointi yhdistettynä mahalaukun tulehdusoireisiin ja tolkuton väsymys. Välillä mehukeitto oli ainoa mitä sai alas, nyt jo purkin näkeminen aiheuttaa pahoinvoinnin:)
Kivaa, että täällä on paljon porukkaa kirjoittelemassa, maaliskuussa on varmasti vipinää synnäreillä;)

Listoille voi lisätä
15.3. Maamini, 35v
 

Yhteistyössä