~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

Iltaa kaikille :D :D

Tänään olin naistenklinikalla ja muutoksia on (viimein) tapahtunut, oonkohan mä seuraava synnyttäjä tästä ketjusta :) :) (en yhtään pistäis pahitteeks vaik oisinki... semmoset on olot..) :D |O
Kohdunsuu oli sormelle auki!! kanava lyhentynyt 3cm-->1,8cm vai miten se meni mut jotenki noin :whistle: Ja mikä suurin asia: a-vauva porautunut niin alas lantioluihin, siis laskeutunut täysin "lähtökuoppaan" :D Tosiaan oli niin alhaalla et lääkäri ei mitenkäänpäin saanut päästä kunnon mitta-arvioo jotenko koko a-vauvan painoarvio jäi vähän vajaaksi, tuon mukaan mitä päätä ei mukaan oikein saatu niin painaa vajaat 2200g .
Ei siinä mitään, B-vauva muka painais lähemmäs 2700g mitä lääkäri ei millään tohtinut uskoa , kaikki nyt riippuu vähän tosta a-vauvan kokonaispainosta. 10pv:n päästä takaisin äpolille ja kasvu katsotaan jne.
Kätilö sanoi et nyt on enää ehkä viikko tai kaksi jos sitäkään ja jos jostain ihmeen syystä venyis vielä 38 asti niin lääkäri siihen sanoi että silloin viimeistään miettivät jo käynnistystä.
Oon ihan pasmat sekaisin! :LOL:

Eli h-hetki voi tulla hetkenä minä hyvänsä, iiiIKKSSS, sitte tietty tänään sen jälkeen yritin vähän päiksyi nukkua mut alkoi supistaa pariin otteeseen napakasti, jahas jahas milloin sitä joutuu lähtemään.... :wave:

Viestini voi luettuna näyttää vähän sekavalta kun oma pääkoppakin on aika sekaisin näistä fiiliksistä! B)

35+3 :heart: :heart:
 
Nopiasti vaan taas lueskelen ku pitää vieläki kiirettä pakkauksien kans:) Mut Aattelin pyydellä linkkiä tuohan tee keskusteluun?=) Kinderi muistahan ilmoitella itsestäsi :) Alko jänskättää sun puolesta:) :hug: kaikille
 
Merkkiä vain pistelen :wave:
Flunssassa ollaan täälläkin... :snotty: Mut alkaa onneks pikkuhiljaa jo helpottaa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Prinpressa & Piipiäinen 36+5 (täysiaikaisuus ylihuomisesta lähtien :eek: Iiiiks...jänskää :D )
 
Onnittelut vauvan saaneille! :heart:


Täälläkin vietetty ensimmäistä virallista äitiyslomapäivää.

Eilen tuli käytyä äitipolilla ja samalla diabeteshoitajalla.

Olen siis ottanut parin viikon ajan tabletteja raskausdiabetekseen. Arvot ovatkin tasaantuneet sen myötä. Samalla pitää huolehtia tiukasta ruokavaliosta.

Eilen siis äitipolilla PikkuVeturin painoarvio oli jo 3190 g. Raskausviikkoja eilen oli 34+6. Tänään 35+0. Kaikki oli muuten hyvin. Tämä PikkuVeturi on vaan omalaatuinen kaveri. Viihtyy viistotilassa. Eilen oli masussa niin, että pää oli oikealla ylhäällä ja peppu vasemmalla alhaalla. Mutta asennolla ei niin väliä, koska mulle tulee suunniteltu sektio.

Vauvan vaatteita pesin tällä viikolla, mutta nyt pesu on katkolla. Ei tule kunnolla vettä omasta kaivosta sisälle taloon. Mietimme, onko vettä liian vähän kaivossa tai jotain muuta. Mutta onneksi täällä on palolaitoksella edullinen itsepalvelupesula, jossa voi käydä pesemässä. Eli sinne siis ensi viikolla.

Pesulla käynti on muutenkin tuon veden tulon takia arvoituksellinen. Missä käydään, kun ei tule kunnolla?

MayaM + PikkuVeturi 35+0 :heart:
 
MLL
Huooh..Saisko taas vähän valittaa? :saint: Jumalaton väsymys väistyi eilen ja jaksoin jopa vähän käydä kävelemässä jne. Illalla sitten taas kärvistelin supistusten kanssa, 2-10 min välein tuli parisen tuntia. Ei auttanu lepo, eikä kipuun lämpö+panadol. Yritin sitten vääntyillä muutamassa joogassa oppimassani asennossa ja lopun aikaa makasin tippa linssissä sohvalla. Tää on sietämätöntä |O No jipii, laskettuunaikaan ENÄÄ vajaa 6 vk.. :headwall: Vajaa pari viikkoa seuraavaan lekuriin, jos nää ei ole edes alkanu pehmittää paikkoja niin saatan kuristaa jonkun :D

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:

MLL :heart: 34+3
 
Tuli mieleen sellanen ku oltiin torstaina tutustumassa synnytyssairaalaan ja siellä esiteltiin synnyttäneiden vuodeosastoa. Te muut jotka olette olleet tutustumassa ni millasia perhehuoneita on ollu tarjolla? Olin ite pettynyt täällä oleviin. Kaks sairaalasänkyä ja vauvan sänky huoneessa. Ei telkkaria tai mitään ja 6o euroo sekä äidiltä että isältä vuorokaudessa. Hotellihinnat siis ja todella ankee mun mielestä. Ei tehnyt kyllä yhtään mieli päästä sellaseen vaikka jossain vaiheessa oli mielessä. Onhan siinä sit tietty oma rauha kun huneessa ei ole muita mutta silti..muutenkin alko jännittämään koko touhu enemmän kun näki synnytyssalissa niitä vempaimia ja laitteita ja tuli 9 vuoden takainen kokemus mieleen :eek:

Mamu-78+masuasukki 35+2 :heart:
 
Moikka! Meil mies vatsataudissa ja kovasti toivon et ite säästyisin siltä..

Mamu-78: Hui, mitä hittoa. Missä oikein on tommoset hinnat perhehuoneelle? Kuulostaa ihan kamalalta summalta. Tääl meil ei enää ole perhehuoneita ollenkaan, harmi. Sillon ku viel oli, ni hinta oli 2x sairaalayö, eli yhteensä isältä ja äidiltä n. 60e. Sekin tuntuu musta tosi isolta summalta..

Kinderillä tosiaan jännät paikat. Nykyään jänskättää aina tulla kattomaan et mikä tilanne ketjussa on, kun on niin monella ollu "tilanteita".

MLL: Harmi kun on tuskaista :( Toivotaan et se palkinto lopulta unohduttaa kaikki kärsimykset <3

Onnittelut äitiyslomien alkamisesta :) Mulla alkaa virallisesti äippäloma ens keskiviikkona :) Nythän oon ollu ensin joulukuun lomalla ja sit sen jälkeen sairauslomalla, joten yhtä lomailua on vaan ollu koko loppuaika :D

Eipä mulla ihmeempää asiaa ollu, kävin lueskelemassa & merkkailemassa vaan :)

Hali87 & Pähkinä 34+3 <3
 
Lauantaita :)

Työt on saatu päätökseen ja lomailu alkoi vihdoinkin B) Kyllä sitä on odotettu!!

Harakanhattu; Samoissa mennään juu =) Mites siun läksiäiset töissä meni?

Miulle ihanaiset työkaverit olivat ostaneet vauvan puuhamaton kaikkine roikkuvine nalleineen ym. Tulee varmasti tarpeeseen. Sellaista ei vielä ollutkaan.

Vielä ei oikein hoksaa ettei maanantaina tarvia mennä enää töihin, vähän niinkuin normaalia viikonloppua viettäisi. Pelkään että tulee tympääntyminen kotona pyörimiseen ja rutiineihin, joten kaikenlaista ohjelmaa oon järkkäillyt mielen virkistämiseksi. Heti maanantaina suuntaan kasvo- ja jalkahoitoon, tiistaina synnytysvalmennukseen ja keskiviikkona parturiin..ihanaa :)

Torstaina poikkesin neuvolassa ja kaikki vaikutti oiken hyvältä. Paino oli noussut historialliset 150 grammaa viikossa. Edelliskerran lukema olikin 1360 grammaa/vko, joten hyvä että pientä tasoitusta oli tullut. Hb oli myöskin 116, paras koko raskauden aikana ja SF-mitta 32 cm.

Verenpaine oli aavistuksen koholla, mutta johtunee siitä, että menin neuvolaan kiireisen työpäivän jälkeen puolijuoksua enkä ehtinyt rauhoittua ennen mittausta.

Seuraavan kerran menen lääkärineuvolaan parin viikon päästä, jossa katsotaan vauvan paino ja arvioidaan synnytystapaa.

Neuvolatädiltä kyselin vauvan laskeutumisesta kun sekin on täällä ollut puheenaiheena. Tätösen mukaan vauva on oikein hienosti laskeutunut. Itse en ole huomannut mitään erityisempää omassa olossa (lukuunottamatta etanakävelyä ja liitoskipuja) :LOL:

Miimon ja Hengari-Hertta 35+0
 
Täällä kärvistellään jo kolmatta päivää... Tulee ja menee nää kivut... Mutta ei ole vielä sellainen olo, että tarviis lähteä... saapi nähdä koska tästä tulee lähtö... Mun tuurilla mennään seuraavat 3 viikkoa näin ja menee vielä pari päivää ylikin :kieh:

Perhehuoneen hintaa en muista, mutta ei mun mielestä ukolta sitä huoneen hintaa laskutettu. Joutus vain maksamaan ruuasta.
Nyt kyllä mielelläni sen ottaisin, mutta eipä ole pahemmin perusteita sille, kun ei tuo ukko siellä synnärillä ole mukana synnytyksen jälkeen... Käyvät vain esikon kanssa kyläilemässä.

Pitiköhän jotain muutakin vielä kommentoida? No ei muista nyt... Taidan lähteä syömään esikon kanssa ja palailen asiaan iltapäivällä uudelleen...
 
Kinder- merkattiinko sulla neuvolakorttiin mitenkään tuota, että kohdunsuu sormelle auki?
Nyt kun asiat alkaa taas pikku hiljaa järjestymään tuon uutisen :heart: jäljiltä niin olen miettinyt niitä lääkärin sanoja kun teki tutkimusta.
Eli sisätutkimuksen aikaan minun mielestä sanoi että kohdunkanava on lyhentynyt, pehmentynyt ja sormi menee sisälle. Ultratutkimuksen aikana huomasi, että esimerkiksi pää vastasi liki 2viikkoa "vanhempaa" ja vatsa+reisi reilua viikkoa "vanhempaa". Ja omastakin mielestä raskaus pitäis olla ainakin viikon verran edempänä, mutta sitä ei enää ensimmäisen ultran jälkeen kuulemma täällä muuteta. Noh, kaulaa oli jäljellä sitten ultralla kuitenkin vielä sen 3,4cm.

Ja sillä siis kysyin, että onko se sulla Kinder- jotenkin merkattu neuvolakorttiin, kun mulla lukee vain että pehmentynyt, UÄ 3,4cm eikä muuta.
Ei sillä muuten kait niin väliä, mutta kun on se sektiopäätös tehty tästäkin niin välillä vähän hirvittää nämä kipeät supistukset, joita tulee todella paljon nykyään, että saakohan ne jotain aikaan ja entäs jos en osaa lähteä "ajoissa" sairaalaan. Ehkä tyhmiä mietteitä, mutta minulla ei ole yhtään "normaalia" synnytystä takana vaan yksi sairaalassa käynnistetty ja yksi sektio.. Äh, TODELLA sekavaa tekstiä, mutta niin on pääkin sekaisin tämän kaiken valvomisen ja supistelujen takia. :/

Keskiviikkona on neuvola ja taidan kysyä terkalta, että saisinko käydä lääkärillä vielä vaikka rv36 tai 37 :ashamed:

Onnea kaikille äitiyslomalaisille itsellä se alkaa virallisesti perjantaina =)

On sellainen olo, että helmikuussa taitaa syntyä paljon maaliskuisia vauvoja :heart:

Pikkarainen 34+1
 
Ihanaa kun muutkin kuorsaa. :D Mun oli pakko uskoa omaan kuorsaukseeni kun useamman kerran heräsin omaan korinaan. Kurkkukin on kuorsauksesta joskus kipeänä. Eiköhän tämäkin vaiva poistu taas raskauden loputtua.

Mulla oli viime raskaudessa neuvolalääkärinä ulkomaalainen mies ja vaikka mulla ei mitään ulkomaalaisia vastaan olekaan niin kyllä se hankalaa on kun ymmärrys on vähän huononlaista puolin ja toisin. Onneksi ei ollut esikoinen tulossa, olisin varmaan ollut ihan paniikissa kun en oikein saanut mitään tolkkua mitä lääkäri milloinkin tarkoitti. Enkä kehtaa moneen kertaan kysyä mitä, ai mitä. Mut ei tää kolmaskaan ihan rutiinia ole vaan kyllä sitä haluaa kuulla varsinkin ultrassa ihan tarkat tiedot vauvasta ja voinnista.

Vointeja kaikille!
Alina ja 37 =) :heart:
 
Miimon, Alina ja muut kuorsaajat Helkkari kun sain hyvät naurut! Mie ilmoittaudun kans totaalikuorsaajiin :wave: . Inhoan ite jos joku kuorsaa ja joutuu potkimaan, mutta todellakin oon kans muutamana yönä havahtunu siihen, että ite korisen kun ruuneperi :LOL:. En ihmettele vaikka minunkin mies nauhoittas yöllä todistusaineistoa, mutta mihinpä sitä enää tarvii kun herään siihen korinaan itekki :LOL:

Kestovaippakeskustelu on täällä viimeaikoina vähän hyytynyt, joten heitämpä muutaman kysymyksen/jutun ilmoille. Shoppasin yhdestä nettikaupasta pari Funzzi Bunz taskuvaippaa kokeeksi. Tuleeko niihin vielä päälle vaippakuori tai villahousut vai riittääkö se ihan tuommoisenaan? Jotenki tuli taas kauhia kipinä tuohon kestoiluun, kun surffailin netissä eri puotien sivuilla ja lueskelin tietoa. Meillä on lisäksi äiti innostunut ihan hulluna kutomaan erimallisia villahousuja :heart:. Paineita ei osakestoilusta oteta, vaan kokeillaan onko se meidän juttu. Lisäksi kun on esikoinen kyseessä, niin jäisi sitten hyviä vaippoja mahdollisille sisaruksillekkin :saint:.

Toinen juttu vielä: mimmoisia vaippoja meinaatte käyttää villahousujen alla, käykö siihen esim. semmoset sisävaipat (vai minkä nimisiä ne nyt olikaan?). Kiitoksia konkareille vastauksista!

Luulin jo eilen, että minuun iski se mahatauti myös mutta enpä sitten tiiä oliko pikemminkin ruokamyrkytys :$ . Maha meni kinkkumajoneesipaninin jälkeen niin sekasin, ettei oikein tienny että kummasta päästä se tulee pihalle. Muutaman kerran ripuloittin ja menin päiväunille. Kun heräsin, niin olo oli mitä mainioin ja ruoka maittoi taas. Tänäänkään ei ole ollut olossa mitään moitittavaa. Jopa eilen vaivanneet nivuskivut on kaikonneet vähemmäksi, jee =)

Rattoisaa viikonloppua kaikille, mie lähen viemään vanhempien luo vähän roinaa säilytykseen :wave:

Mimmurainen & öttinkäinen 35+1 :heart:

 
myh
Mimmurainen

taskuvaipoissa on kuori valmiina, eli taskuun lisätään vain halutut imut. Nämä pestään aina kokonaan käytön jälkeen

kuorivaippa on esim pul-kangasta tai vaikka villahousu, näitä ei pestä joka kerta, tietysti kakat pestään pois heti. Tuuletetaan kylläkin. Itse käytän päivän aikana kahta kuorta ja vaihdan aina sisävaipan. Vaihtojen välissä toinen kuori on väljästi narulla tai hoitopöydällä "tuulettumassa"

Sisävaippa tulee kuorivaipan sisään, eli on muotoon ommeltu vaippa, pestään joka käytön jälkeen. Sisävaippana voi käyttää myös vaikka taiteltua harsoa.

Jokaiselle tulee omat mieltymyksen jotka usein vaihtelee lapsen iän myötä
Yhdistelminä esim. (näitä käytän itse)
sisävaippa ja pul-kuori
sisävaippa ja villahousu
taskuvaippa ja imut

toivottavasti selvensi
;)
 
Meil oli perhevalmennuksessa torstaina kestovaippaesittely ja nyt otan riskin et saan täällä mulkoilevia katseita ja palautetta huonosta asenteesta:

Esittelyn jälkeen oltiin entistä varmempia (kumpikin!) et meil ei tulla kestoja käyttämään. En osaa nimetä siihen mitään yhtään syytä ja olisi toisaalta kiva olla ekologinen jne jne. Ja pienen nipistyksen kyl omatunnossani myönnän tästä asiasta, mut meille ei vaan yksinkertaisesti kävis luontevasti toi kestoilu. Mut hurjasti kiitosta mun puolesta niille jotka ees osakestoilee, se on oikeesti hyvä juttu! Ja MLL, toivottavasti pääsen ens viikolla postiin, nolottaa :ashamed: :ashamed:
 
Voi miten ihanaa lukea, että täällä on muitakin kuorsaajia. Nimittäin mä oon stressannut ihan älyttömästi sitä, kun menen sairaalaan synnyttämään ja olen sitten osastolla yötä. Säälittää jo valmiiksi kaikki huonekaverini, jotka joutuvat kuuntelemaan mun kuorsausta. Tai sitten mun pitää valvoa.

 
Heips!

Semmosta tässä tuli mieleeni, että oonko minä ainoa, jota melkein itse synnytystäkin enemmän ahdistaa ajatus siitä että pitäs sitten olla siellä sairaalassa sen jälkeen. Oonkin tässä alkanut miettimään, että jos kaikki menee synnytyksessä hyvin, niin jos sieltä lähtiskin sen minimitarkkailuajan jälkeen jo kotiin. Me asutaan vaan puolen kilometrin päästä sairaalasta, että äkkiä sinne pääsis takaisin jos tarve vaatii. Oon lukenut tässä Aktiivinen synnytys ry:n jäsenlehtiä, ja niissä on tarinoita suunnitelluista kotisynnytyksistä, niin niistäkin on tämä ajatus saanut vahvistusta, että kun toiset pystyy koko homman kotona hoitamaan niin miksei sitä itse vois synnytyksen jälkeen heti kotiin tulla.
Mutta, sitten taas toisaalta sitä miettii, että entäs jos vauvalle sitten tuliskin joku äkkinäinen hätä kotona, niin eihän sitä vois ikinä antaa itelleen anteeks.
Ääh...Kai minä kuitenkin taivun siihen mahdolliseen painostukseen sairaalassa sitten ja jään sinne kärsimään sen 36h tai enemmän. Siis mulle tuo sairaala saa aikaan adistuksen jo heti pihalla kun on sinne menossa, tuntuu ettei saa henkeä ja ahdistaa ja haluais vaan minne tahansa muualle mieluummin.
 
Hali87 mun mielestä ei ole mitään pahaa vaikkei kestoilekaan. Itse yritän kestoilla mahdollisimman paljon, mutten ota siitä mitään stressiä ja pakkoa itselleni vaan kokoajan pidän kertiksiäkin varalla. Ja voihan sitä sitten myöhemminkin alottaa jos alkaakin tuntua siltä ;) Kun on siinä tosiaan PALJON kaikkea muutakin mietittävää ja ihmeteltävää kun se vauva syntyy, ja tuo kestoilu ei ole heti ihan helppoa, tai sanotaanko, että kokeilua riittää =)

Sairaalassa olosta :/ Mulla kun tulee taas sektio niin olen VÄHINTÄÄN 3vrk ja kyllä nyt jo meinaa hirvittää kun mies ei voi varmaankaan kamalasti siellä olla ja muita ei edes saa tulla niin ikävä kyllä tulee, ja iso.. :(

Eipä taas muuta, menen jatkamaan tätä päänsäryn pitämistä sängyn pohjalle :/

Pikkarainen
 
Tääkin tahtois tietää, että mistä tota vadelmateetä mahdollisesti löytäisi?

Helka81: Et tosiaan ole ainoa. Mua ahdistaa suunnattomasti se synnytyksen jälkeinen sairaalassa olo, vaikka odotankin esikoista ja varmasti tarvitsen kaikki kätilöiden neuvot. Toivon todella paljon, että me saataisiin perhehuone niin helpottaisi edes vähäsen. Mä kun haluaisin harjoitella vauvan kanssa oloa ihan rauhassa.

Kävin tänään prismassa ja löysin vauvan tumppuja sekä pienen peiton, joten kiitos taas kuka tosta prismasta vinkkasikaan :flower:


 

Yhteistyössä