*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Heinäkuussa

Hannavä Kyllä mä olen bebanthenia käyttänyt ihan normaalisti myös raskausaikana. En ole edes ajatellut, että siitä olisi haittaa. Sitähän suositellaan myös nänneihin imetysaikana ja pienille vauvoillekin :)

Nallu 5+6
 
Heipsan!!
Täällä ilmoitautuu mukaan yksi plussanut. Laskettuaika olisi 23.3. Ensimmäistä odotetaan mutta varovaisen innostuneita sillä 3km takana :/

Ainulii la 23.3 ensimmäinen lapsi ja synnytysairaala ls tai hys

Oireita ei vielä niin kovin ole ollut mutta rinnat ovat erittäin arat ja pienen pientä pahoinvointia havaittavissa.
 
Nopponen
Hannavä:Kyllä bebanthenia saa käyttää niin paljon kuin lystää... vaikka onkin raskaana. Lisäksi nuo sun oireet kuulostaa ihan mun oireilta noin vuosi takaperin, mulla oli alapäässä kipeä haavauma pitkän aikaa johon holvasin bebanthenia tuloksetta. Sit ajattelin kokeilla ja ostin ilman reseptiä apteekista sen hiivalääke-kapselin joka siis niellään vaan kerran ja siinä se. Haavauma hävis saman tien eikä oo takasi tullu vielä. Muita oireita hiivasta ei siis ollu ja jotenki vaan alitajuisesti pälkähti mieleen et ei siitä haittakaan oo jos kokeilee hoitaa hiivana. Voisin vaikka vannoa et sullaki on samaa... En kyl tiiä miten raskaus aikana saa hiivalääkkeitä käyttää?? Canestenhan on kans hyvä... mut olikohan niin et sitä puikkoa ei saa käyttää asettimena jos on raskaana...?? Aivan ku oisin niin lukenu jostain joskus...?:confused:

ON:
Mun pahoinvointi on noussut ihan uusiin sfääreihin, oksettaa, kuvottaa jatkuvasti lähes. Oli sit maha tyhjä tai täys. Viime yönä heräsin kuvotukseen, menin ottaan pienen suupalan jääkaapista josko helpottais, samantien laatta lens kaarella. :( Esikoisen kohdalla oli pientä kuvotusta tähän verrattuna... Luulin et pääsisin nytkin niin helpolla. Aivan pelottaa töihin lähtö parin viikon päästä jos tää viel sittenkin on näin paha... :(
Lisäksi oon ihan rättiväsyny, esikoisen kohdalla en kärsinyt tästäkään oireesta lainkaan alussa...? Esikoinen oli tyttö... tarkoittaako tää et ois sitte poika ku oireet ihan erilaisessa mittakaavassa jo nyt alussa??? Noh en osaa kyl yhtään sanoo... aina sitä kai ajattelee et tyttö tulossa ku suku täynnä tyttöjä :) Ultra sais jo tulla... kärsimättömyys iskee varsinkin ku koko ajan on niin p*ska olo! Ois kiva tietää minkä eteen sitä kärvistelee. :)

Nopponen 6+6
 
Viimeksi muokattu:
Töttöröö!

Ilmoittaudun mukaan maaliskuisia murusia odottaviin. Entuudestaan meillä on tyttö, joka on päivälleen 2 vuotias. Kolmen testin jälkeen alan pikkuhiljaa uskoa, että raskaana tässä taas ollaan, mutta aika varautunut olo on kuitenkin vielä kaiken tulevan suhteen..

Minipillerit vei multa kuukautiset kokonaan melkein vuodeksi ja jätin ne pois kesäkuun alussa. Yhdessä ajateltiin, et kestää varmasti hetken, että kroppa palautuu normirytmiin. Noh, ei tullut edelleenkään menkkoja, vaan tuli haalea plussa toissapäivänä. Kaksi testiä tehnyt sen jälkeen ja samaa sanovat nekin. Tein testin ihan vaan varmuuden vuoksi, kun tarkoitus oli mennä kesän kohokohtajuhliin Ilosaarirockiin. Kävin äsken siellä pyörähtämässä, mut humalaisten ihmisten näkeminen (varsinkaan oman miehen) ja ihan ääretön itkuherkkyys eivät olleet näköjään hyvä yhdistelmä, joten tämä rokki menee sitten näin:) Oon myös äärimmäisen huono teeskentelemään ja valehtelemaan, joten taidan säästyä parhaiten kysymyksiltä pysymällä neljän seinän sisällä, vaikkei ihan ideaaliratkaisu tämäkään taida olla... Itkuherkkyyden lisäksi jo nyt huomattavissa turvotusta, joka tosin voi myös johtua kolmen viimeisen päivän järkyttävästä mässäilystä....

Fiilikset on jotenkin ristiriitaiset juuri nyt.Olen toki hurjan onnellinen, mutta jotenkin myös shokissa. Onko kellään muulla ollut sellaista vauvauutisen aiheuttamaa lievää paniikkia? Mut onneks on tää yhdeksän kuukauden valmistumisaika...Enkä oikeen osaa edes tarkemmin eritellä, mitä tää mun paniikki koskee... Ehkä tää tuli niin äkkiä,etten edes meinaa todeksi uskoa ja siitä syystä ei oikein tiedä mitä ajatella ja miten päin olla.

Joku kysyi liikunnasta.. Itse liikun kohtuu paljon ja jatkan liikkumista niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu eli toivottavasti viimeisille vkoille asti kuten ensimmäisessäkin raskaudessa. Sykkeitä en hirveästi tarkkaile, vaan enemmänkin omaa oloa. Salit. lenkit ja jumpat kuuluu siis tulevinakin kuukausina asiaan, mut ne kaikkein kovimmat syketunnit saa kyllä jäädä muiden hikoiltavaksi..

Listatietoihin:

Triida la 25.3, 2 lapsi, PKKS


Ikää itsellä kuukausi vaille 28 ja miehellä 30.

Triida ja Milli 3+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille :) täällä uusi odottaja liityisi joukkoon mukaan jos huolitte =) Neljäs lapsi olisi tulossa jos kaikki menee hyvin,aika varovaisin mielin olen liikkeellä kun niin alussa vielä mutta toivottavasti kaikki menee hyvin =) Ihmeellinen tuo vauvakuume kun iskee :D olen toisen lapsen jälkeen sanonut et lapsiluku täynnä ja myös kolmannen jälkeen sanoin mutta niin se vain tuntui että meidän perhe ei ole vielä kokonainen =) laskettu aika on näillä näkymin 19.3 mutta voi vielä muuttua. Varhaisultrassa tuskin menen käymään vaikka mieli tekisi aikasemminkaan en ole käynny. Neuvolaan ajattelin että jos ensi viikolla saisi aikaseksi soittaa ja varata viimeistään tämän kuun lopussa =)

Katjuliisa, la 19.3, 4 lapsi, PKKS


Katjuliisa ja neljäsnapero 4+4 (vau.fi sivujen mukaan)

Muoks.täytyy lukea pino läpi vielä. Mutta kysyn onko teillä muilla millaisia oireita? Itselläni on nännit ihan kipeet ja jos ei syö alkaa päässä huipaa niinkuin oisi hississä :D ja välillä etova olo oksentamassa ei ole tarvinnu käydä ja toivottavasti ei tarvikkaan kun ei aikasemmissakaan ole tarvinnu,yhden kerran toisen odotusaikana vaan oksensin :)
 
Viimeksi muokattu:
Oi Alisa mikä turvotus! =) Täällä on ollut maha kipeä iltaisin, mutta turvotusta ei vieläkään muualla kuin rinnoissa. Jos tätä tahtia mennään, saan viikon päästä käydä rintsikkaostoksilla :O Pahoinvointia tulee, jos ruokailujen väli venyy.. mutta eipä se juuri pääse venähtämään kun on niin järkyttävä ruokahalu! Päiväunia on tarvinnut ottaa, väsyttelee välillä aika lailla. Sitten oon alkanut hengästyä tosi helposti, ja välillä tuntuu etten saa happea - pakko mennä ulos hengittelemään. Mies komensi jo lääkäriin, pelkää että on joku keuhkoveritulppa tulossa. Katsotaan nyt viikonlopun yli..

Liikunnasta. Tällä hetkellä kävely ja pyöräily tuntuu hyvältä. Oon myös ratsastanut, käyntiä ja ravailua maastossa. Pumppiin tekee ohuesti mieli, mutta ei puhettakaan, jos tää hengästymisjuttu ei mene ohi. Ennen raskautta kävin palloa potkimassa, mutta nyt juokseminen ei huvita.

Kertomisesta. Tähän asti oon halunnut pitää raskauden omana tietonani, vain yksi läheinen ystävä tietää. Mutta tänään tuli olo, että nyt oon valmis kertomaan muille lähimmille kavereille, miehen vanhemmille (omat on kuolleet) ja sisaruksilleni. Muutama viikko piti itsekseen mietiskellä :)

MV 6+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki!
Onpas kiva kun porukka on kasvanut :) On niin mukava lukea muiden tuntemuksia ja ajatuksia. Hirmu hyvä tämmöinen niin ei tarvitse miehelle koko aikaa raskaudesta höpistä :)
Jännittää jo nyt kun varasin ensi viikon keskiviikolle alkuraskauden ultran. Ihana nähdä että onko masussa vauvalla kaikki hyvin. Hieman olen miettinyt että kerrottaisiin sen jälkeen kahdelle vanhimmalle lapselle niin paremmin ymmärtävät miksi äitiä väsyttää...
Huonon olon ja arkojen rintojen kanssa olen suht hyvin pärjännyt. Tuo väsymys on isompi riesa. Noh eiköhän se jossain vaiheessa helpota. Niin ja nälkä on myös koko ajan.

Pihlaja78 6+6
 
2.3 Juli87-toinen- synnäri viel auki

Hejssan!

Liikunta vielä mennee kaikki, juoksu on yksi rakas harrastus. Esikoista en ootellu pitkään kun päätti syntyä. Mutta siihen asti eli rv20 en juossut kävelin reippaasti. Ja en sitte pyöräilly kun en niin välitä siitä. Kuntosalilla kävin välillä lähinnä noita käsilihaksia ja jalka. Ja raskausjooga oli ihanaa!! Pyrin samaan nytkin. Tosin esikoinen on vielä pikkynen joten...

kertominen
Juu vielä ei tiedä kukaan muu ei tiedä. Esikosta kerrottiin 10 viikolla vasta, koska keskenmenoja oli takana. Nytkin varmaa sama homma. Onneksi on kesä niin voi käyttää löysiä mekkoja jos turvottaa =D

paino
En niinkään ota ressiä... Viime raskautta ei oikein voi verrata kesti niin hetken kun jo tuli ulos. Mutta siihen asti oli tullut 5 kiloa. Mutta jos nyt hiuka rajois pysyis.

Olo
No vielä ihan suht ok.. Aamusin ällöttää ja näin. Mutta kyllä se varmasti alkaa pahentumaan.

Telkusta kattoo noi tangomarkkinat


Juli ja napero 7+0
 
Mulla tää väsymys jatkuu. Ekassa raskaudessa ei ollu tällasta väsymystä, joten ehkä tää ei mekään ihan vanhan kaavan mukaan. Syönki ihan hirveesti. Tuntuu, et koko ajan oon keittiössä.


SMV78 ja uusi alku 6+5
 
Triida: Mie oon kans jotenkin shokissa ollu, pikkupaniikissa! Vaikka on pitkään toivottu lasta niin tää kuitenkin veti pään pyörälle. Kyl tää parissa viikossa on nyt jo kuitenkin tasottunu olo :)

Metsävirna
: Hengästyminen on varmaan raskausoire sillä miulla on kans ihan sama juttu! Kai se tasottuu sekin, kunhan vaan liikkuu :)

Miulla on ollu taas selkä kipee, eilen koski mahaankin vähän, joten hirvee manaus illalla ja vessassa ravaaminen. Nukuin yön huonosti :/ Viimeeks km alkoi selkäkivuilla, ne kyllä äityi todella koviks ja sitten seuraavana aamuna alkoi vuoto! Kumpa vaan tää raskaus kestäis nyt!

Sone rv6
 
tää ilmoittautuu tänne. tänään kp31 plussa testiin., to ja pe apteekin omaan jo haaleaa viivaa antoi.

22.3 Leo81 Neljäs SeKS olis rivi. laskettu aika on vielä epävarma, koska oviskipuja oli kp18 ja 22, mut koska testi regoi jo torstaina luulen, että tuo kp18 oli sitä ovista. tuo laskettu on ihan perus 28 kierron mukaan laskettu, mutta muutetaan sitä sitten jos ultra antaa aihetta. Edllisessä odotuksessa luulin olevani viikon melkein la.ssa jäljessä tuosta normaalista kierrosta ja mitä vielä, oli pari päivää isompi, 28 kiertoon nähden. Jotta odotellaan mahdollista ekaa ultraa. Nyt pitää toivoa, että pieni pysyy kiinni.:heart:

olo on epätodellinen, yk1 tuotti heti tulosta :heart

varmistelen tässä vielä lähipäivinä tulosta ja toivotaan, että vahvistuu viiva vielä.

tässä testiajalta kuva


ja tässä n 50min testin teosta.


Leo rv 4+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Katjuliisa ja Sone*
Heippa!

15.3 (laskurin mukaan)/ Hygge / 2. lapsi

Pitkän pohdinnan jälkeen päätin minäkin liittyä joukkoonne. Raskaus on tosiaan toinen ja "treenikertoja" ehti kertyä ihan riittävästi ennen kuin tärppi kävi. Olen kuitenkin enemmän kuin todella onnellinen testin plussasta :), (joka tuli yllättävänkin aikaisilla kiertopäivillä) enkä malta odottaa, että pääsen neuvolaan ja ultraan. Molemmat on jo varattuna, mutta muutama viikko pitäisi vielä odotella.

Olo: Olo on ollut mitä mainioin, mutta pistää kyllä taukoamatta miettimään, että onko tuolla masussa ketään..:confused: Viikolla, jolloin menkkojen olisi pitänyt alkaa, mahaa ja selkää särki, mutta sen jälkeen on ollut vain hyvin hyvin pieniä nippailuja. Väsymystä on jonkin verran ja iho on muuttunut pehmeämmäksi. Älytön nälkä on koko ajan ja pahoinvoinnista/ällötyksestä ei ole tietoakaan.
Ensimmäisen raskauden aikana olin myös todella hyvävointinen, mutta silti olen äärimmäisen huolissani onko kaikki varmasti kunnossa... Onko muita vähäisistä oireista "kärsiviä"?

Kertominen: Mummeille ja papoille sekä muutamille hyville ystäville on asiasta kerrottu. Loput saa odottaa vielä.

Legoleikkeihin suuntaava
Hygge ja murunen 5+2 :heart:
 
Metsävirna mulla kanssa ollut samanlaisia oireita, nännit ovat ihan tosi arat ja hengästyn helposti. Koiran kanssa ei voi kuin hitaasti mennä kun heti hengstyy :D
Huimailua ollut myös ja lievää öllötystä. Mutta iloinen kaikista oireista, tietää että joku siellä onpi :)
Mutta eikös se vanhan kansan sanota mene että tyttö vie kauneuden ja poika terveyden ;)
 
Tervetuloa uusille vaikka itsekin aika uusi olen täällä =)

Täälläkin huimausta,etova olo jos ei syö ja jos syö :eek:, rinnat kipeät muuta oiretta ei ole vielä ainakaan. Ajattelin vielä testata ensi viikolla varmuustestin tai kaksi =) on niin uskomaton olo ettei meinaa uskoa että olen raskaana. Jossain vaiheessa pitäisi varata neuvolaan aikaakin mutta en taida vielä ensi viikolla jos sitten seuraavalla :)

Katjuliisa 4+5(?)
 
Onnea kaikille uusille plussaajille ja tervetuloa mukaan!

Alisa: Komea pömppis (älä nyt loukkaannu :whistle:)

ON: Oireet, eli lähinnä alavatsakivut ovat vähentyneet huomattavasti. Myöskään rinnat eivät tunnu enää niin mega painavilta kuin pari päivää sitten ( tai sitten olen jo tottunut niihin). Pahoinvointikaan ei ole ainakaan pahentunut. Töissä on kyllä hankalaa kun joutuu olemaan jopa 5-6 tuntia syömättä, niin silloin tosissaan heikottaa. Enkä aio vielä töissä kertoa, että saisin erikoisvapauksia tuon syömisen suhteen. Syön kotona sitten. Väkisin mietityttää kun oireet ovat vähän vähentyneet, että onko tuolla enää ketään hengissä. Huoh. Pelottaa ihan hirveästi suoraan sanottuna.

Poksun ny kumminkin Lara_84 ja kyytiläinen 5+0
 
Heippa kaikille!

Mahtuisko mukaan vielä yksi maaliskuun varovainen odottaja?

AnyHope la 16.3. 1.lapsi TAYS

Tänään alkoi ällötys. Aiemmin oli jo mahassa nippailua ja tissin tosi kipeet. Tissikipu on alkanut jo helpottaa, ja siitäkös sitten aloin miettiä, että onko km tulossa...

Mutta varmaankin noi oireet tulee ja menee? Vai? Kertokaa te kokeneemmat?

AnyHope 5+1
 
Pahin plussatestin jälkeisistä oireista on tauoton kuumotus!!! En kertakaikkiaan pysty ajattelemaan mitään muuta kun plussaa, raskautta ja vauvaa! Asiaa ei ainakaan auta, että nippailut ja yökötykset on koko ajan asiasta muistuttamassa. Kertomisen suhteen tiukka linja, kellekään ei kerrota ennen kun 12 viikkoa täynnä, ja mies(raukka) joutuukin yksinoikeudella kuuntelemaan mun vauvahöpinöitä vielä pitkään..

Anyhope ja Lara
: Oireiden aaltoilu kuulostaa tutulta. Epäilys hiipii tietysti mieleen aina kun olo on parempi eikä oireita tunnu. Voiko kukaan muu kuin vastaplussannut olla iloinen oksettavasta olosta? :D

HaaveissaPulla
 
Nopponen
Moikkelis vaan!

Tänään hyvä päivä ja eilenkin lähes koko päivänä ei ollu pahaa oloa... :) Mut syönnin kans täytyy olla tosi tarkkana, heti jos yli 4h viime syönnistä alkaa oksettaan eikä enää edes tahdo saattaa syödä. (Voi ei ku työt alkaa... siellä ei niin vaan syödäkään kun siltä tuntuu... ) Tissit on turvonnu esikoisen odotukseen verrattuna tuplasti enemmän... Tää tyttö siirtyi jo yhden koon isompaan kuppikokoon toissapäivänä ku omat liivit alkoi tursota yli jo melko pahasti. Tissit on ihan kivikovat möykyt ja tosi arat. Ihan saman tuntuiset kuin imetys aikana kun ne oli täynnä maitoa... Mun kaverikin kysy suoraan ku kävin kylässä et oonko raskaana ku tissit on kasvanu ihan sairaasti lyhyessä ajassa. :) Pakkohan se oli sitten myöntää vaikka ekaan ultraan viel 12 päivää... :)

Tervetuloa uudet masun kasvattelijat! :heart:

Alisa:Ihana masu. :) Mulla samanlainen turvotus... Jos ei kohta laske niin varmaan alkaa sit jo oikee vauvamassukin jo näkyä. Esikoiselta ei ainakaan mulla näin turvottanu alussa kovasti...?

AnyHope:
Mulla ainakin esikoisen kohdalla tissikipu laantui sit alun jälkeen... Et joo, oireet kestää aina aikansa ja sit tulee taas uusia korvaavia oireita. :)

Täällä poksuu.... Nopponen 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa niin tutulta Lara_84 ja AnyHope tuo epäileminen raskauden etenemisestä, kun oireet alkaa vähentyä. Miehelleni tituleerasinkin itseni jo mamazillaksi, kun hermoheikkona täällä seinille hypin, kun oireet on niin vähäiset ja ne vähäisetkin oireet aaltoilee.
Mutta kai se on vaan uskottava, että raskaus etenee ja oireiden aaltoilu kuuluu asiaan. Edellisestä raskaudesta olin kirjoitellut muistiin, että olen herännyt aamuisin täysin "normaalioloisena" ilman oireen oiretta ja tuloksena ihana terve lapsi. :)

Hygge ja murunen 5+2
 
Mullakin on vähän alkanut olla huimaamista. Esikoista odottaessa mua huimasi ihan kamalasti, hartiat ja niska puutui ja olo oli aivan hirveä. Siihen ei auttanut kuin makoilu ja kylmä vesi, kohtaus saattoi kestää hyvinkin tunnin ja niitä tuli pahimmillaan useita päivässä. Mulle ei ikinä löytynyt tähän syytä, verenpaineet, hemoglobiini ja sokerit oli hyvät. Tuo ei liittynyt mitenkään nousemiseen tai syömättömyyteenkään. Kerran mä ehdin jopa pyörtymään, mut onneks mies sai kopin. Terve vauva tuli, joten kai tuo oli vaan jokin outo raskausoire. Toivon, ettei tässä raskaudessa tulis noin pahoja kohtauksia. Nyt ei edes oikeen ehdi makoilemaan sängyllä kun esikoista hoidan kotona.

Nopponen Mulla alkoi esikoisesta turvotus vasta 7+ viikolla, nyt turvotus alkoi jo ennen 5+ viikkoa. Tosin en muista että esikoisesta se turvotus olisi kauheasti näkynyt, toisin kuin nyt..

Pahoinvointia odotan edelleen.. Aamusin ei tee mieli syödä kuin hedelmää ja jogurttia, mutta ei ole kuitenkaan mitenkään paha olo.

Nallu 6+0 (kyllä nää viikot näköjään hitaasti nousee)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa hei taidan hypätä tänne kelkkaan. oon täältä ollut pois pitkään ni kertokaapas mitä tietoja tahdotte.
ja hei mistä mä lasken mun lasketun ajan ku ennen kierto ollut sen 32 ja nyt viime menkat oli kp 40.....nyt vasta oikeestaan eilen tuli päiväpissasta se vahava punanen viiva.joten uskon jo tähän. mut niin Hei kaikki :D
 
Hei kaikille! Täällä olisi yksi esikoista odottava. :) La 11.3, esikoinen, SeKS

Itse soitin heti plussattua aikaa neuvolaan ja varhaisultraan, kun omat ja miehen työvuorot ovat niin hankalia ja menevät päällekkäin, että näin parempi kun on ajoissa liikkeellä. :)

Mulla todettiin viime jouluna PCOS, ja siitä sitten lähti lapsettomuushoidot liikkeelle. Clomifenilla on tämä kääpiö saatu aluilleen. Yksi km takana 04/12.

Täällä oireita ei ole muuta kuin arat ja turvonneet rinnat ja TURVOTUS. Aivan järkyttävää illasta.

Liikkua olen päättänyt voinnin mukaan, mutta pyrin 4-5 kertaa viikossa, lenkkiä ja kuntosalia. On helpottanut hieman tuon turvotuksen kanssa.

Me päätettiin miehen kanssa, että kerrotaan sitten kun raskaus on oikeasti pitkällä ja vatsa jo kasvanut. Yritän siis piilotella mahdollisimman pitkään. :D Ollaan reissuun lähdössä rv 13+ ja kun sieltä tullaan, niin varmaan kerrotaan läheisimmille. On todella hankalaa nähdä ystäviä, joilla lapsia kun tekisi mieli kysellä raskausajasta ym. Haluamme siis olla varmoja, niin varmoja kun raskausaikana nyt voi olla. :)

Kiva kun täällä ovat kaikki melkein samoilla viikoilla, alkuaikana tuntuu olevan niin monia kysymyksiä päässä.

minttu rv 5+5
 
Nallu: Miulle tulee tuollasia "kohtauksia" kans, ja ne on vähänniinkin paniikkihäiriöön liittyviä tääl. Puutumista, huippausta yms. Mut se lähtee siit että niskat on jumissa ja se aiheuttaa noita oireita, ja sit alkaa tulla paniikki niistä tuntemuksista.
Johtuskohan siulla ihan vaan niskoista noi kohtaukset?

Millasta hei teil toi pahoinvointi on? Onkse koko ajan vai aaltomaista? Miulla on välillä ihan ok olo, mut sit ihan yhtäkkii iskee hirvee vellomiskohtaus, mahassa alkaa kiertää ja sylkee nousee koko ajan. Aamulla, illalla ja yöllä tätä. Tuntuu että helpottas jo lentäs kunnolla laatta, että menis nopeempaa ohi. Mut ei.

*lähtee kohta mehujätskin ostoon* :D
 

Yhteistyössä