*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

Iltaa ihanat naiset!

Täällä on puhuttu vaikka mistä, meillä oli netti epäkunnossa, vasta tänään lähti taas toimimaan.

Nopposelle tsempit! Koita pysyä positiivisena, vaikka se vaikeaa onkin varmasti :hug:

Katsu surku jos ette lapsen haudalle pääse jouluna. Onneksi voit kuitenkin hiljentyä häntä muistamaan vaikka ei haudalle konkreettisesti pääsekään. Saako kysyä, miten teidän lapsen kävi? Jos on liian tuskallista, ei tarvii siitä puhua. Hali sinne!

Mie oon käyttäny Canestenia hiivaan, alkuraskaudesta oli pari kertaa -ihan kutiamisesta tiesin. Nyt oon käyttäny myös sellasta multigyn-geeliä ja maitohappobakteereita emätinkapseleina ja hiiva on pysyny poissa ja aina välillä kun tulee pahanhajuista vuotoa, se on lähteny myös tuolla yhdistelmällä.

Minx miulla kärähti nuo sokerit ja on bmi jotain 29 eli ylipainoa on, tosin painoa on nyt raskauden aikana tullu vaan se 2,5 kg.

Kaz mie kans väänsin laatikoita jouluksi pakastimeen joku aika sitten. Huomenna alkaa sinappi-talkoot, teen konjakkisinappia :p Aion myös jouluksi graavata lohen itse kuten joka vuosi. Eikös itsetehtyä graavia uskalla syödä ihan? Kun vaan pitää huolen että kala on tuore...?

Miulla on ystävä joka on ihan joulufriikki ja se menee joka päivä vaan enemmän sekasin joulunodotuksesta:LOL: Olin sen luona äsken, niin se koristeli joulupalloja itse! Nauroin sille, vaikka oon ite melkein yhtä hullu (jääkaappi täynnä omatekemää glögiä...)!

Ootteko muut huomannu että kynnet olis paremmassa kunnossa nykyään ja hiukset? Tosin miula on siili sivuilta, mutta se vähä tukka mitä miulla on, on hyvässä kunnossa! Ja kynnet -miulla on kynnet, yleensä puren niitä ja ne on hauraat, mutta yhtenä iltana mies huomautti, että "hei, siulla on kynnet!"

Mam miulla ei oo nyt ummetusta kun vedän kasviksia ja luumuja niin paljon, mutta pelottaa jos tulee maha kovaksi, kun on ilmenny noita pukamia:x

Selkä miulla on hiton kipee, kövely sitä pahentaa, mutta Tessun kanssa on lenkillä käytävä, köpöttelen hitaasti sitten välillä. Salilla kävi eilen ikävästi, tein liian lujaa ja kävin rääkin jälkeen saunassa, niin pyörryin sitten vessaan ja oksentelin jonkun aikaa. Sitten horjuin itkien kotiin ja nukahdin. Ei vissiin ihan omia rajojaan osaa enää arvioida.

Puhuin tännään ystävälle siitä, miten sitä tuntee ittensä tosi kauniiksi ja seksikkääksi naiseksi nykyään...:p Perse on peräpukamista verillä ja alapää suonikohjuista sinisenä, maha on tiellä ja olo on paisunu ja turvonnu, alapää haisee välillä pahalle ja kuset housuun kun aivastat. Kävelen välillä lonkkakipujen ja suonikohjujen takia kun vanha mummo paskat housussa! Mahassa möyrii joku otus, joka saa mahan hytkymään ja pullistelemaan ihan kun jossain Alien-leffassa :LOL: Silti tää on kuitenkin aikaa, jota en antaisi pois. Me ollaan super-ihmisiä naiset, vaikka valitetaankin täällä palstalla välillä, kun kestetään tää kaikki ja tehdään lapsia tähän maailmaan! Tuli sellanen ylpeä olo, että hei mie oon vahva nainen ja kun elämä potkii niin potkin takasin!

Te ootte naiset Supereita, mukavaa sunnuntai-illan jatkoa!

Nippa ja Diego 26+1
 
Kiitos Jemini uudesta pinosta! :wave:

Eea: voimia vielä tätäkin kautta!!! :hug:

Nopponen: Onneksi olet hyvässä seurannassa, vaikka ihan varmasti kauhea koko ajan murehtia. Mun edellisesn odotuksen aikaan oli myös sellainen odottaja jolla vuotoja tuli vähän väliä ja ne oli todella rajuja ja verimäärät isoja samasta syystä ihan muistaakseni puolivälistä asti, joten onneksi sulla ei ihan samaa ole. Mutta muistaakseni hän pääsi aika pitkälle odotuksessa noista istukan vuodoista huolimatta. olisko n 34 vviikolle, jos oikein muistan. =) Nyt toivotaan, että vuodot pysyis kohtuullisina. :hug:

Juli87: ihan selvä tervehtymisen merkki teidän pojalla kun kaipaa lumen sekaan. vaikka äidistä tuntuu surulliselle niin jos jotain positiivista hakisi tuosta pojan innokkuudesta :heart:

Candlelight: mä tänään etin netistä piparitaikinan ohjetta ja mietin siinä, jotta miten toiset jaksaa vääntää noita piparkakku taloja... josko mäkin joku vuosi. nyt ei ole kyllä energiaa. Hattua sulle kyllä nostan. No en mä muutenkaan ole sellainen joka leipois hirmuisesti, saatikka, jotta tykkäisin ainakaan lasten kanssa leipoa. Piparit kyllä leivotaan lasten kanssa, mutta en erityisesti odota sitä. =D kerran jo leivottiin piei satsi ii tuo 6v kanssa jo sujui kyllä tosi hyvin. =)


Sintu: hurrrjat turvotukset! annettiinko sulle ohjeeksi käyttää tukisukkia. Niiden pitäis ainakin helpottaa jonkin verran. toivotaan, että nyt antais edes vähän periksi. :hug:

Sokerisasitus olis edessä kans tuossa rv 27 tasan. tai silloin ajattelin mennä kun mulle ehdotettiin venyttämistä mahdollsimman lähelle tuota tasan rv 28 mutta osuu justiin jouluviikolle niin eihän täällä ole labra auki kuin vasta tasan rv 28. sanottiin, että ennen sitä on luotettavin. ja ilmeisesti rv 26+-27+ näkyis parhaiten jos niitä heittoja tulee. diettihän on...tai ainakin pitäis olla jo käytössä muutenkin...kyllä tää on aika vaikeaa, mutta selvästi on ruokamäärät saanut pienemmäksi ja paljon enemmän salaatteja ja niitä hiilihytraatteja olen vähentänyt varsinkin leivissä, perunassa, makaroni annoksissa ja maidossa ja hedelmissä. Mutta vatta toimii selvästi paremmin. ei tartte enää tuskissa vääntää. =)

(.) maha on jotenkin tunkenut kurkkuun asti (tai siis tuntuu siltä) ... ja on niin kiinnaava jotta en tiiä mihin päin itteään venyttäis. vauvan liikkeet on jotenkin välillä tosi korkealla jo. Viime yönnä oli niin paha närästys ja huono olo, ettei tienny olisko köyttänyt ittensä sohvalle pystyasentoon nukkumaan. Onneksi hellitti ja sain nukahdettua. muutenkin kun yöllä herää niin ei millään unta. Mutta pääasiassa tällä hetkell energiaa piisaa ja on jotenkin hyvä fiilis. mä niin odotan että saisin tämän murun syliini :heart:

Mies ja joulu: Kyllä me taidetaan kumpikin olla vähän joulu hömppiä ja on meidän pihavalot viritellyt nyt viikonlopun aikana, on varannut joulupukin, ja lahjaostoksille osallistunut. Tänään päästiin ihan kahdestaan ja ens viikonloppuna isommat pojat menee isovanhemmille ja pienin meidän matkaan eteläsuomeen joululahja ostoksille ja samalla haetaan tuplakärryt odottelemaan kevättä. =) Josko vähän ideaparkkiin ja ikeaan samalla. =)

Leo rv 24+3
 
Viimeksi muokattu:
Nippatäti Minulta irtosi istukka rv 36+3 ja poika syntyi kuolleena. Haluan hänestä kyllä puhua, koska hän on osa elämääni kuten muutkin pojat. Mutta en halua ketään pelotella, kun tässä ketjussakin on tapahtunut niin paljon kurjia asioita. Liikelaskennan aloittamista odotan kovasti, se rauhoitti edellisessä raskaudessa.

Onko muilla hurjia pakkaslukemia, meillä on -23, jännittää vähän auton käyntiinlähtö työpäivän jälkeen, kun meillä on töissä vaan 2 lämmityspaikkaa ja se on ihan saletti etten autoani niille saa kun menen muita myöhempään. Meillä vielä vanha auto, joka lämpiää erittäin hitaasti :)

Meillä mies stressaa joulua vaikka sen ei tartte tehdä juuri mitään :) Mulla on lahjojen hankintakin vasta alussa, tosin ideat on valmiina kaikille muille paitsi 97-vuotiaalle mummolleni, joka on joka joulu se vaikein keksittävä. Mutta kun pääsis kauppaan yksin joskus... Eilen me laiteltiin pihalle jouluvaloja, mies innostui ostamaan niitä vähän enemmänkin vaikka ei ole ennen kauheesti välittänyt.
 
Huomenta kaikille! Täällä ei ole sitten nukuttu klo 05.10 jälkeen kun pikkuinen päätti, ettei äidin tarvitse enää nukkua, sillä nyt on hänen jumppa hetkensä. Nousin sitten ylös kuuntelemaan joulumusiikkia. Tässä teille yksi video/kappale jota en voi kuunnella ilman tippaa linssissä.
[video=youtube;fhcZ6b2FSsk]http://www.youtube.com/watch?v=fhcZ6b2FSsk&feature=player_detailpage[/video]

CandleLight ja poju 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74 ja pepper83
Nopponen! Tsemppiä sinulle. Tulin kurkkimaan tuolta huhtikuisista. Minähän aina elän tunteella itsekin omia raskausviikkojani 26-27, oma veljeni syntyi noilla viikoilla yli 22 vuotta sitten. Painoa hänellä oli 810g. Tuntuu aina niin pelottavalta, että vauva syntyisi jo silloin, itsellä tuohon on vielä 5 viikkoa ja raskaus tuntuu olevan vielä ihan alkutekijöissään :)

Jaksamista sinulle, ja paljon viikkoja toivon vielä teille :)
 
Niittyvilla kurja temppu sinulle tehty. Luulisi ihmisellä sen verran olevan tilannetajua, ettei tuollaisia kirjoita, jos seinälle ei ole aiemmin kirjoitettu raskaudesta mitään. Alkoholi varmaan selittää kirjoittelun, mutta ei silti ole mikään puolustus. Toivon mukaan moni ei ehtinyt näkemään kirjoitusta seinällä.

Tikuliinalta kiva kuulla hyviä neuvolakuulumisia :)

SoonFab4 mikäs sun tilanne nyt onkaan. Jatkuuko seuranta? Mikä on ollut vointisi?

Hurjaa, ensimmäisillä taitaa täyttyä hyvät viikot (28+0) . Kenellekään en vielä synnytystä toivo, mutta joilla se riski on, niin yksi tärkeä etappi on tuossa. Vauvan selviytymismahdollisuudet ovat 90%. Minä odotan kovasti tuon etapin täyttymistä. Silloin putoaa iso kivi sydämeltä, vaikka se ei vielä takaa mitään. Nopposelle edelleenkin voimia sinne. Sinäkin olet lähellä tuota rv 29 alkua, joten toivottavasti se hieman keventää mieltäsi.

Vauvan kääntymisestä keskusteltiin. Tämä pienokainen pyörii edelleen vielä kovasti. Viime aikoina se on potkinut enemmän alas, mutta toisinaan pitkiäkin aikoja ylös. Mun puolesta se voi olla miten päin tahansa, kunhan synnytyshetkekellä olisi raivotarjonnassa. Toiveena olisi, että kääntyisi mahdollisimman pian ja pysyisi raivotarjonnassa. En tiedä mitä tekisin, jos vauva syntyis esim 31+0 ja olisi perätilassa. Parempi kun en mieti.

(.) Tänään on neuvolakäynti ja huomenna lääkäri. Neuvolaa en jännitä paitsi painon osalta. Sf-mittan kuulemista odotan kanssa, mutta lähinnä uteliaisuuttani. Huomista lääkärikäyntiä sitä vastoin jännitän taas. Mietin, että pitäiskö kohta pakata sairaalakassia valmiiksi. Vointi on ollut yllättävän hyvä, mutta pelko kohdunkaulan lyhenemisestä on takaraivossa. En usko vauvan vielä syntyvän, vaan lähinnä sairaalaan joutumista mietin ja kortisonipiikkien antamista. Pitäisi pitää mieli tyynenä, niin ei tulisi turhia tai ainakaan turhan voimakkaita supistuksia.

Minx 26+4
 
Äh, jäi vielä monta asiaa kommentoimatta.

Nippatäti sä tiivistit hyvin raskauden ihanuuden. Turha jäädä asioita murehtimaan. Näistä ongelmista on selvitty jo ties kuinka kauan, niin miksipä ei me selvittäis? Sulla on ihailtava asenne elämään, pidä siitä kiinni. Ihana masu!

Leo ennen sokerirasitusta pitäisi syödä hiilaripitoisesti eikä noudattaa diettejä. Tulos voi muuten olla väärä. Ei kai sillä ole väliä, vaikka nyt olet syönyt kevyemmin. Olikohan se pari päivää ennen sokerirasitukseen menemistä, kun pitää syödä hiilareita runsaammin.

Katsu kurja kuulla poikasi menetyksestä :hug: Toivottavasti pystyt siitä huolimatta nauttiman raskaudesta.

Mammutti mä epäilen, että mun voimakas kipukohtaus johtui suolistosta. Kuvaamaasi kouristelua minulla ei ole ollut nyt, mutta kuulostaa suolisto-ongelmilta, etenkin jos vatsa ei ole toiminut hetkeen. Mulla suolisto-ongelmat aiheuttavat supistuksia, jotka ovat vielä tavallista voimakaampia. Kannattaa siis pitää suolistosta huolta.Kokeilepa magnesiamaitoa. Olen kuullut sitä kehuttavan, mutta omakohtaista kokemusta mulla ei ole.

Hyvää alkanutta joulukuuta kaikille :xmas:
 
Hiivakeskustelu Miulla on pysynyt aina kaikista parhaiten kurissa hiivat kun on välttänyt sokeria aikalailla totaalisesti jonkun aikaa. Sitten on kierre helpottanut. Ja gefilusta lisäks!

(.) Vapaa päibvän kunniaks pitää varmaan käydä siivomaan :D Eipä tänne oman navan alle mitään erikoista, vointi on ihan hyvä ja vauvakin on taas ollut suht vilkkaalla tuulella. Majottaa jalat alaspäin vielä aika paljon, potkut tuntuu alhaalla, tai sitten on jotenkin jotenkin poikittain.
Eilen tunsin kantapään monta kertaa mahannahkan läpi, ihania muljahduksia :)

sone ja paavo 26+1
 
Minx82 Tilanne on nyt semmonen et perjantaina meen seuraavan kerran kontrolliin äitiyspolille. Supistellu on päivittäin, mut ei kipeitä eli semmosta mahan kovaks vetämistä. Saa nähdä mikä on sit kohdunkaulan tilanne. Muuten olotila aika normi, mitä nyt tulee kohta vaatepulma, kun ei mahdu mahan kohdalta vaatteet päälle :) Ekat äitiyshousut on jo pienet ja nyt on käytössä koon 40 äitiyshousut ku normaalisti oon kokoa 34.
Kai mä meen näiden kahden kans sinne loppumetreille asti, samoin mulla oli tokassa raskaudessa, et puolivälissä oli ennenaikaisen synnytyksen riski ja sit mentiin kuitenki muutama päivä yli lasketun...

Närästystä alkaa olla täälläkin, mielellään välttelee ruoka-aineita jotka sitä voi tehdä ja kahvikaan ei taas oikein maistu... Vielä ei sentäs tarvi istualteen nukkua närästyksen takia, niinku viime raskaudessa loppuvaiheessa.

Lunta on tännekin saatu ja ihanaa kun on valoisaa ja jouluista. Yleensä tähän aikaan vuodesta odottelen ihan täpinöissäni omia synttäreitä, jotka on loppuviikosta, mut nyt on poikkeus, en tajua miks... Viikonloppuna laitettiin jotain jouluisia koristeita asuntoon ja jouluvalot onki ollu jo marraskuun puolelta esillä.

Vatsantoiminnasta Mulla selkeesti vaikutti toi rautatablettien ottaminen joka päivä siihen et vatsa ei suostu toimimaan, mut ei se sinänsä vielä mikään ongelma oo ollu. Luumuja vois tietty ruveta syömään, tehdä vaikka kiisseliä, nam :) Vettä oon yrittäny runsaasti juoda ja oikeestaan tulee juotuakin, ku on varsinkin iltaisin semmonen janon tunne koko ajan.

SoonFab & sisko ja sen veli 26+6 (jee, huomenna poksuu :) )
 
Mammutti johtuiskohan kouristelut Laxoberonista. Terveydenhoitaja ei suositellut kyseistä valmistetta raskausaikana, koska aiheuttaa suolistokramppeja, mikä puolestaan saattaa joillekin aiheuttaa supistuksia.

SoonFab4 hienoa kuulla, että kaikki vaikuttaisi olevan hyvin. Niin ja ongelmat olis enemmänkin vaatepuolella. Se ongelma ratkeaa viimeistään synnytyksen jälkeen. Tule kertomaan kuulumisia lääkärin jälkeen.
 
Jälleen vuoto alkoi rauhoittumaan istukasta ja erittäin pätevän lääkärin ultrauksen perusteella kotiin pääsin! :heart: Enää ei näkynyt hematoomaa, kuten eilen, eli se vuoteli pois... Nyt enää tuhruttelee ihan vähän... Ja uusia verenpurkauksia ei näkynyt, toistaiseksi. :) Lääkäri vaan meinas että se voi olla nyt tätä sen 2kk leikkaupäivään saakka... Se voi vuotaa tai sitten ei, aina mennä näytille ja lepäileen seurantaan jos uusii... Mut hyvä et ollaan tarkkoja tässä tilanteessa. Lapsi potkii kamalasti, ja ikävä kyllä juuri istukkaan päin lähes aina... Sekin voi nirhata jonkin verisuonen joka alkaa tihkuttaan/vuotaan. : / Eli aina ei edes lepääminen estä vuotoja. :( Istukka kyllä toimii erittäin hyvin, vauva vastasi jo viikkoja 28+0 eli melkein viikkoa isompaa. Painoarvio nyt 1075g. :) Kuulosti jo aika isolta... Hyvävaan jos vauhdilla kasvaa kun joutuu pois jo kohdun suojista kuukautta ennen... (tämänkin lääkäri tänään sano et mun taustoilla ei uskalla odottaa edes rv37 saakka ettei ala kotona istukka syntymään ennen vauvaa...) Kunhan päästään nyt edes ensin ensi vuoteen, ja mielellään täällä kotona himmaillen. :) Mut kyllä muuttui ajatukset heti positiivisemmaksi kun oli hyvä ja puhelias ultraaja joka kertoi kaiken niin tarkasti että ymmärsin tilanteen täydellisesti. :)

Hiivasta
: Mä oon hoitanu jo 3krt Canestenilla pois ja tuntuu uusivan. Nyt suosittelivat minullekin niitä maitohappo-emätinkapseleita. Tietääkö kukaan minkä nimisiä ovat, kun lääkärikään ei muistanu... :) Nippatäti, minkä nimisiä kapseleita sinä käytät? Entäs se geeli, onko se emättimen sisälle laitettavaa vai ulkosynnyttimiin? Mulla ainakin lisää supistelua hiiva ja nyt en kaipaa mitään lisä vaivoja kiitos! ;)

Onnellinen (jälleen kerran säikäytetty) Nopponen 27+2
 
nippatäti monethan sanoo et nainen on kauneimmillaan raskaana!;) mut ohan tää aivan erityistä aikaa!:)

soonfab4 ihanaa et on sun tilanne pysynyt hyvänä, toivottovasti jatkuu loppuun asti.

nopponen hyvä et vuoto on vähentynyt, ikävää on jos on loppuun asti odotettavissa vuotoa aina välillä, toivottovasti ne pysyy vähäisinä. kiva kun saa olla kotona lepäilemässä.

nallu onhan pikkuinen muistanut liikkua tarpeeksi ettei enää tartte olla huolissaan?:)

hiivasta mulla ei pidä canesten kauan hiiva poissa, joten olen siirtynyt käyttämään gyno daktarinia. se pitää mulla hiivat kauemmin loitolla. sit myös suositellaan et alapää sais mahollisimman paljon tuuletusta kun nykypäivänä pidetään nii tiukkoja housujakin päällä et alapää hautuu koko päivän niissä joten olis hyvä jos naiset nukkuis yöt ilman pikkareita, sekä on hyvä käyttää puuvillaisia alushousuja, ne antavat paikan hengittää paremmin. jos kärsii jatkuvasti hiivasta, olis hyvä jättää vähäks aikaa sokerit ja valkoiset jauhot pois mukaan lukien ne ruoka-aineet jotka sisältävät näitä. tuon tapasia oheita olen saanut. ainii sekä ottaa ruokavalioon mukaan hapanmaitotuotteita esim. piimä, maustamattomat jogurtit ym.

eilen siivoilin ja pistin joulua kämppään, sekä kokosin lasten kaa kaupasta ostettu piparkakkutalon ja onnistuin polttaa sormen kuumaan sokeriin.
tänään sit viel leivottiin pipareita ja syötiinki niitä et nyt on makean kiintiö täys vähäks aikaa...

eipä mitään ihmeellistä tässä massussa.

pepper& typy 23+6
 
Heipähei, mie en ookkaan kerennyt täällä käydä kirjoittelemassa aikoihin! :) Kiitokset uudesta pinosta, oon kumminkin seuraillut joka päivä teijjän muitten juttuja. ^^

Tänään haettiin äitiyspakkaus postista, saatiin se uusin pakkaus! :) Söpöjä vaatteita oli, ja paljon käytännöllistä, joskin yllätti että esim. tuttia tai tuttipulloa ei tuossa pakkauksessa ole. :) Siilikuvioinen makuupussi on kyllä ihan ylisöpö! :heart:

Candlelight; Pakko sanoo, et sie oot kyllä aika onnekas, jos siulla vasta nytten ekoja jomotuksia alaselässä ja lantiolla tuntuu. :) Miulla on alaselkä kipuillut jostain rv 20 viikolta asti, ja pahenee välillä. Lantiota vihloi rv 18-23 aika paljon, ei ollut yhtään hyvä, mutta onneksi tyyny jalkojen välissä sai sentään nukuttua, eikä vihlominen enää silloin jatkunut. :)

Hiuksista ja kynsistä
kyseli Nippatäti, Miulla tuntuu kynnet ja hiukset kasvavan tosi, tosi nopeesti! :O Koko ajan saapi olla leikkaamassa kynsiä ja hiukset värjään kerran kuussa, jolloin juurikasvua on tullut n. 1,5 cm ja meinaa parku päästä peilin edessä... Omat hiukset ovat siis blondit, mutta oon värjänny mustaksi jo vuosia, ja juurikasvu on ihan hirveän näköinen jo sillä 1,5 sentin vaalealla jakausraidalla. :D

Eealle perheineen todella paljon voimia ja halauksia! :hug:

Nopponen, Mukava kuulla, että asia selvisi, vaikkei tuokaan tietenkään kiva asia oo. :) Lepäile minkä pystyt, eiköhän kaikki mene omalla painollaan parhain päin, voi hyvin! :)

Keskiviikkona meillä ois taas neuvola, ja saas nähdä miten paino on noussut. :/ Viime aikoina jostain syystä on ollut ihan järkky nälkä kokoajan, voisin syödä ja syödä, mutta vastapainoks on ollut levottomat jalat, ja tekisi mieli koko ajan käydä jossain. Onko muilla tullut mitään eroa ruokahaluun? Alussahan miulla painoa oli 52kg, ja pituutta 166cm, niin sinänsä painonnousu ei haittaa kuhan ei sitä 20kiloa mielellään tulis. ;)

Rautatabletteja syön, mutta en tiedä miten lie imeytynyt se rauta, kun aamulla menin ihan valkoseks ja rupes huimaamaan. :O Keskiviikkona varmaan selviää hemoglobiinista sitten, oon kumminkin yrittänyt syyä hyvin, ja muistanut vitamiinit ja raudat ottaa ajoissa.^^

Täällä ei muuten sen ihmeempää ole tapahtunut, päivissä oon ihan sekaisin, mutta hauskaa joulun odotusta toivottelen vielä teille! :)

Viude ja Dude 26+4 (?)
 
Kiitos Jemimi uudesta pinosta!

Nippatäti kyselit graavilohesta. Minä kysyin asiasta jo ekassa neuvolassa minun neuvola täti sano et itse garaavattuakaan ei suositella. Siis SUOSITELLA. Minä luulin aikasemmin et suositus koskee vaan tyhjiöpakattia graavilohta. Et onkohan tässäkin nyt neuvolakohtasia eroja ohjeissa vai miten se menee?? Onko jollain parempaa tietoo? En oo kyllä ite ollu ihan ehdoton noiden ruokasuositusten suhteen. Hienosti Nippa kiteytit raskausajan! Ja sitten se vasta supernainenolo vasta onkin kun saa vaavin syliin ekaa kertaa! :heart:

Hienoa Nopponen että pääsit kotiin!

Minäkin kävin tänään hakemassa äitiyspakkauksen. Otin sen just sen siilimakuupussin takia! :) Harmi kun harsoja oli vaan yks. Haluaako muuten joku sen kestovaipan? En itse sitä tarvii ja voisin lähettää sen kirjeessä jos joku tarvii! Ihan siis ilmatteeks tietenkin! Viimeks annoin sen yhelle ystävälle mut nyt en tunne ketään joka vois tarvita ja harmittaa jos jää käyttämättömänä pyörimään varastoon.

Jännän tuntusta kun vauvaa voi jo tunnustella mahan läpi. Tämä kaveri viihtyy paljon poikittain ja eilen illalla tuntu pää ihan selvästi toisella puolella :heart:

Särö ja Jalo 27+3
 
Anteeksi jos joku kaipaili vastausta johonkin enkä nyt vastaa kuin omaa napaa.. :ashamed:

Mies sai potkut töistä kun erehtyi sanomaan pomolle palkasta mikä piti tulla perjantaina, mutta ei tullut eikä myöskään näkynyt nyt maanantaina. Sitä on tässä nyt hiukan stressattu ja siksi en ehkä jaksa nyt kirjoittaa kauheasti. :ashamed: Jotain hyvää niin muuton pitäisi olla tässä ihan lähipäivinä ja vuokra siihen on onneksi jo maksettu joulukuulle.

Tänään tullut ihmeen kipeitä supistuksia ja tuntuu, että ne kestävät pidempään kerralla kuin ennen.. Ikään kuin vatsa olis "kesto supistuksella"... muilla samaa?
En haluaisi olla mitenkään masentava tai tuoda huonoa fiilistä tänne, mutta halusin kuitenkin purata tuntemuksia. Huomenna lääkärineuvola niin tulen kertomaan kuulumiset huomenna.. Parempaa maanantai iltaa muille :heart:


mam ja risbe 27+3
 
Mielenkiintoinen dokkari tulee ykköseltä, siivouspäivä -kattokaahan! Kerrossiivousta oon tehny ja ollu esimiehenäkin pari kesää kesähotellissa, niin tulee se oma paskaduuni mieleen ja miten paljon epäkohtia siinä näki.:kieh:

Mam, varmasti ottaa aivoon. Miten se on mahdollista? Mites irtisanomisaika, kai se oli ihan normaali? Jos mies kuuluu liittoon, niin soittakaa sinne, ainakin vois tehdä sitten työnantajalle vaikeaksi tuon. Miun ottaa tuommonen epäoikeudenmukaisuus päähän ihan helvetisti. :kieh:
Meillähän mies on ollu pankissa töissä opintojen ohella kolmatta vuotta määräaikaisilla työsoppareilla ja nyt YT-neuvotteluiden jälkeen hänen sopparia ei jatketa. Tulee vihanen ja päähän potkittu olo, sen tiedän!

Tsemppiä!
 
pepper Ihana kun huolehdit :) Vauva alkoi viimein eilen liikkua normaaliin tapaansa. Tänäänkin melkein koko ajan toinen tuolla masussa jumppailee.

Graavilohta ei suositella syötävän, vaikka olisikin itse graavattu. Mä oon todellinen graavilohen ystävä, mutta enköhän mä tämän yhden joulun pärjää ilman. Muut tietysti itse punnitsee asian, että miten toimii :)

Mam Ei voi olla totta! Kyllä on törkeä syy antaa potkut.. Voimia sinne :hug:

Nyt täyttelemään esitietolomaketta. Vihdoinkin saatiin päätettyä hätäkastenimet.

Nallu ja pikkuveli 26+2
 
kaz
sokerirasituksesta Minä en ole koskaan kuullutkaan että pitäisi pari päivää aikaisemmin syödä mahdollisimman hiilaripitoisesti :eek:

Graavilohi Minun mielestä on pieni hinta jättää se graavilohi siihen pöytään tänä vuonna, kuin että jotain pahaa tapahtuu. Koskaanhan ei voi tietää. Tosin on tullut itsellä otettua huomaamatta riskejä esim toksoplasmoosin suhteen: kissan hiekkalaatikkoa mies ei suostu tyhjentämään ja riistaakin tuli käsiteltyä syksyllä. 2011 minulta otettiin toksoplasmoosivasta-ainekoe ja sen mukaan en ole ks. tautia sairastanut eli riski on olemassa :/

hätäkastenimi Meillä ei ollut sitä laitettuna viimeksi, eikä varmaan laiteta nytkään, kun ei käsittääkseni ole pakollinen.

hiukset ja kynnet Kynnet kyllä kasvaa, mutta ei ne mitenkään hyväkuntoiset ole. Viime viikolla autolla tytön kanssa kaupassa käydessä pakkasella varmaan yli puolet kynsistä katkesi :/ Hiukset on täynnä kaksihaaraisia ja katkeilevan. Huomenna kampaajalle latvat ainakin pätkäisemään.

Vatsa menee ainakin itsellä tosi kipeäksi, jos ummetus vaivaa :( Tuntuu ihan kouristavaa kipua, joka helpottaa vasta kun suolen saa tyhjennettyä. Minulla tehokkain tyhjennin on kahvi, koska en juo sitä normaalisti, niin maha menee siitä sekaisin. Toinen on grilliruoka oikein nopeasti syötynä, takuuvarma suolihuuhtelu, tosin ei mitenkään hauskaa, kun ensin kiertää vattassa.

kaz 26+0 *poks*
 
bingo hui! Siehän oot hurjasti lentänyt! Onneks ei sattunut mitään!

mam miulla kovettuu maha pitkiks ajoiks juuri silloin kun on stressiä, tuntuu että maha räjähtää! Ihan kun kestosupistus. Olen kyllä aina reagoinut mahalla kaikkeen...
Jaksuja sinne teille, kun yksi ovi sulkeutuu niin ikkuna avautuu :hug:

Esitietolomaketta miekin eilen täyttelin, ja pojalle on hätäkaste nimi valmiina, tytölle ei olla vielä päätetty. Mies ei oikeen innostu osallistumaan jo näin aikaisessa vaiheessa, möks möks.. Miun pitäs kuulemma ettiä sille vaihtoehtoja mistä se sit valkkais tytön nimen kun mie valkkasin pojan nimen.:kieh: Sanoinkin eilen että kiva kun oot niin innostunut!

Hiukset ja kynnet Ei mitään eritysitä kasvua, höh.. Muutenkin huonot.. Aiemmissa odotuksissa on kyllä vahvistuneet, nyt on kynnet senverran paremmat että kasvaa jopa pikkasen irti kynsipatjasta, normisti lohkeevat heti. Mutta surkeet siis kuitenkin.

Sone ja Paavo 26+2
 
Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille! Hyvä kun siellä Nopponen on kaikki kunnossa ja pääsit kotiin! Toivottavasti pikkuinen pysyisi masussa vielä pitkään.

Viude edellisessä raskaudessa kärsin kunnolla selkäkivuista. Silloin alkoi iskias hermo vaivaamaan ja meni aina välillä jalat alta. :/ Todellakin on hyvä, että tässä on alkanut nyt vasta ränkkäilemään, toivottavasti ei kuitenkaan kamalasti pahene. Eilen iski iskiashermo ensi kerran töissä ollessa, tietty silloin kun nostin yhtä laatikkoa. Täytyy nyt rueta olemaan extra-varovainen nosteluiden kanssa.

Hiukset ja kynnet Hiukset on kyllä selkeästi nyt vahvistuneet ja kiiltävät. Mulla ne kihartuu kosteana luonnostaan, niin nyt ne kihartuvat vielä herkemmin ja kiharat ovat vahvemmat. Kynsissä taasen ei ole niin hirmuista muutosta, eivät kyllä lohkeile ihan niin helposti, mutta eivät ole kyllä hirmuisen paremmatkaan.

Nälästä Viude kyseli. Mulla oli aiemmin niin, että oli nälkä koko ajan ja vähintään 2h välein piti syödä jotain. Nyt on hieman helpottanut, ettei ole aivan koko aikaa nälkä ja olo on kylläisempi pitempään syömisen jälkeen. En kyllä ole mielestäni mitenkään muuttanut ruokailutottumuksia. Tuumasin, että vauvalla lienee kasvupyrähdys ja hää vie sitä energiaa silloin enemmän ja näin ollen sitten äidilläkin on nälkä helpommin kun tarvitsee sitä ravintoa.

Mam kurja temppu miehesi pomolta. Pitäkää puolianne ja viekää asiat tarvittaessa eteenpäin, ei kuulosta oikealta tuo meno. Tsemppiä! :hug:

Esitietolomakkeesta Täällä ei ole vielä sellaista saatu. Viime raskaudessakin tosin sain sen lomakkeen vasta loppumetreillä ja kyllä silloinkin piti siihen hätäkastenimet laittaa. Meillä on etunimet jo tiedossa, mutta muita nimiä pitäisi vielä miettiä.

En muuten ollut minäkään kuullut, että ennen sokerirasitusta pitäisi syödä mahd. hiilaripitoisesti. :eek: Söin itse silloin ihan normaalisiti ja kyllä siinä niitä hiilareitakin tuli.

Bingo hurjasti olit kyllä kaatunut! Onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään. Siellä saa kyllä olla todella varovainen pihalla.

(.) Nyt kun on näitä pakkasia niin ärsyttävää kun ei toppahousut mene enää kiinni! En kyllä viitsi alkaa uusia ostamaan, täytyy pyytää, että äitini voisi nuo housut minulle tuunata, laittaa siihen eteen jonkun venyvän kankaan. Nyt tällä hetkellä ne on mulla hakanneulalla kiinni ja vetskari puoliksi auki. :D Onneksi on pitkä takki, on muuten aika huvittava näky. :D
Viime yön sain onneksi nukuttua paremmin! Kyllä väsytti eilen kiitettävästi töiden jälkeen! Tänäänkin pitäisi mennä iltavuoroon. Alkaa kyllä olla sellainen olo, ettei hirveästi jaksa olla töissä. Loppupäivästä väsähtää jo hyvin. Työkin kun on fyysistä ja jaloillaan oloa, niin alkaa hiljalleen paikkkojakin kolottaa. Nyt näin joulun alla meillä vielä riittää töitä kunnolla! Oon kyllä päässyt nyt hieman helpommalla, vuoroni ovat kepeämpiä ja lyhyempiä ja on paljon lauantaivapaita, mikä on mukavaa. Enää olisikin vajaa 5 viikkoa töitä ja pääsen lomalle ja siitä sitten äitiyslomalle. :)

CandleLight ja poju 27+2
 
Tiistain huomenia kaikille!

Särö78 Jos ei joku ole jo huolinut, niin otan mielelläni sen äitiyspakkauksen keston! Laittelen vaikka vielä yksäriä tästä. Ihanaa, kun niin ystävällistä porukkaa löytyy täältä :heart:

Mam_87 Toivottavasti miehesi kuuluu liittoon, eipä kuulosta oikeudenmukaiselta syyltä potkuille. Oliko miehesi koeajalla? Jos ei, niin työsopimuksen purkamisen pitäisi olla haastellisempaa. Tuollaisessa paikassa ei varmaan muutenkaan ole hyvä työilmapiiri ja mukava tehdä töitä, joten toivottavasti löytyy pian jotain uutta! Rahahuolet ovat se vihoinviimeinen asia, josta pitäisi joutua stressaamaan, valitettavasti taitaa kuitenkin olla meistä jokaiselle enemmän tai vähemmän tuttua puuhaa..

Nopposelle onnittelut kotiutumisesta!

kaz Meillä mies putsaa kissojen laatikot pääasiassa, mutta itsekin tehnyt välillä hanskat käsissä ja pessyt ja desinfioinut kädet vielä sen jälkeen kunnolla. Monethan sanovat, että toksoplasmoosin saa helpommin vaikka epäpuhtaista juureksista, kissoista on tehty turhaan kaamea "peikko" raskaanaolevien keskuudessa. Varsinkin, jos teillä ei ole ulkokissoja, niin riski on varmaan aivan minimaalisen pieni. Toki on hyvä olla tarkkana, mutta ettet ota liikaa stressiä :)

Kuten Bingolla, täälläkään päin ei olla mitään hätäkastenimiä missään vaiheessa kysytty. Nimiä ei olla muutenkaan mietitty vielä ollenkaan. Ei tyttöjen, eikä poikien. Saa nähdä sitten lähempänä..

Mammutille tsemppiä sokereiden mittailuun ja toivottavasti vatsavaivatkin helpottavat.

Graavilohta
söin viime raskaudessa, kun oli itse tehty, varmaan tänäkin vuonna. En kyllä mistään ole löytänyt kieltoa, että raaka kala olisi kielletty, vaan nimenomaan se vakuumipakattu. Muutenkin olen tässä odotuksessa ottanut vähän löysemmin rantein, eli syönyt kotimaisia, pastöroituja tuorejuustoja ja fetaa ja kerran Auraakin. Mutta kukin tyylillään ja varsinkin, jos yhtään epäilyttää, niin parempihan se on jättää syömättä. Sillä välttää turhat stressailutkin jälkikäteen.

(.) Lääkärineuvola on vkolla 51. Muuten tuntuu, kuin ei raskaana melkein olisikaan. Tyyppi liikuskelee nyt ihan kiitettävästi, eli sitä ei tarvitse panikoida koko ajan. Aika kummallista muuten, että muilla tuntuu liikkeet näillä viikoilla pikkuisen laantuvan ja itsellä ne ovat oikeastaan vasta kunnolla alkaneet. Niin kauan meni, että aloin liikkeitä tuntea ja että ne olivat säännöllisiä. Kaikenlaista pientä vaivaa on välillä, kuten selkäkipua ja vatsavaivoja, muttei mitään, mikä oikeasti oloa haittaisi. Viimeksikin tuli todettua, että raskausaika sopii minulle, kunhan alun ensimmäisistä kuukausista selvitään täysjärkisenä. Eli se henkinen puoli tässä on ollut minulle vaikeinta, mutta nyt onneksi helpottaa :)

Mukavaa tynkäviikkoa kaikille, itse ainakin pidän itsenäisyyspäivän jälkeisen perjantain vapaana, eli edessä on enää huominen työpäivä. Jihaa!

kwaidan ja Puh 25+6
 
Harvalle hiilaripitoisen ruoan nauttimisesta ennen sokerirasitusta kerrotaan, ei minullekaan. Satuin vahingossa lukemaan siitä netistä. Löysin tällaisen pätkän terveyskirjaston sivuilta: Ennen sokerirasituksen tekemistä äidin olisi nautittava runsaasti kuitupitoisia hiilihydraatteja sisältävää ravintoa 2–3 edeltävänä päivänä. Raskausdiabetes :: Terveyskirjasto

Mam onpas miehellesi tehty kurja temppu. Ei kuulosta lailliselta. Suosittelen muiden tapaan kysymään liitosta neuvoja, jos miehesi siis kuuluu liittoon. Pidän peukkuja, että asiat lutviutuisivat teidän parhaaksi mahdollisimman nopeasti.

Bingo hyvä, että selvisit pelkällä säikähdyksellä. Siinä olisi voinut käydä pahasti.

Hiukset ja kynnet kasvavat samalla tavalla kuin ennenkin. Hiuksissa olen huomannut sen muutoksen, etteivät ne rasvoitu helposti.

Esitietolomaketta ei muistaakseni ole minulle annettu tai sitten siitä on niin kauan aikaa, etten edes muista. Täällä nimiä ei tarvitse antaa hätäkastetta varten tai esikon kohdalla ei ainakaan tarvinnut.

(.) Tänään olis lääkärikäynti. Toiveikkain, mutta pelottavin mielin sinne suuntaan. Tulen sen jälkeen kertomaan sekä neuvola- että lääkärikuulumiset.
 
Viimeksi muokattu:
Rakkaat ystävät!

...ja varsinkin joilla on kokemusta noista sokereista. Neuvokaa miulle miten mie saan nuo paastoavot normaaliin? Oon mitannu sen paastoarvon joka aamu 12 päivän ajan ja se on vaan kolme kertaa ollu himpun alle 5,5. Tuntuu että oon kokeillu ihan kaikkea, ei auta kuitupitoinen puuro-iltapala eikä hiilariton iltapala. Kaikki muut arvot pysyy hyvin hallinnassa, paitsi tuo paasto. Tuntuu vaan että stressaan tätä nyt niin paljon, että sekoan kohta. Joka aamu kun herään ja mittaan tuon, masennun ja alan itkeä, kun en saa sitä alas. En vaikka päälläni seisoisin.
Samaan aikaan on 12 päivässä paino pudonnu nyt 2,5 kiloa :ashamed:

Täällä sataa lunta ja mie laitoin vesisankon pihalle -teen jäälyhdyn naapurien iloksi. Asutaan siis kerrostalossa:D Varmaan pitävät minuu ihan hulluna, kun kaikki muut on renttuja nuoria opiskelijoita tässä talossa!

Graavilohi-keskustelu. Kiitos kaikille vastauksista! Mie aion ottaa riskin luultavasti jouluna. Tai en edes pidä sitä ehkä riskinä, kun tuoreen kalan graavaa. Ja kyl mie syön homejuustoja ja tuorejuustoja lähes normaalisti. Suomalaisia ja pastöroidusta maidosta valmistettuja.

Eilen tein sinapit jouluks ja voin kertoa että tuli taas niin hyvää että hui! Ja valmistus kesti about viis minuuttia!

Nälkä -mikä nälkä? Ruoasta on menny kyllä maku ihan täysin, koko ajan on vähän paha olo ja aamut menee oksentaen, niin jotenkin ei jaksa syödä vaikka olis nälkäkin varmaan. Mitä tekisinkään että saisin kaurapuuroa aamupalaksi! Voikohan aamupahoinvointi tulla takasin tähän aikaan raskautta? Tikuliina tais pahaa oloa kanssa valitella?

Hiivahommasta muuten vielä, että miulla on vähentäny hiivoja ihan normaalielämässäkin kun oon ruvennu peseen alusvaatteet 60 asteessa ja vaihtanu kaikki tekokuidut puuvillaan. Ja saippuat alapäästä pois -vedellä huuhtelen vaan. Kuulin kerran kun yhdeltä ystävältä oli lääkäri kysyny (tutulla oli jatkuvasti hiiva) että miten usein pesee alapään. Ystävä oli loukkaantunu ja töksässy, että monta kertaa päivässä ja ihan saippualla, kiitos vaan! Lääkäri oli siihen sitten vaan, että siinäpä se vika onkin, saippuat pois ja harvemmin!

Bingo tuo on totta, varovainen pitää olla, lumen alta varsinkin on hankala erottaa jos joku törröttää tai on vaikka jäätä! Mie oon käyttäny noita Icebugeja, ne on ihanat kengät :heart:

Nippa ja sokeripoika 26+3
 
Raaka kala on mun ymmärryksen mukaan kielletyllä listalla, siinähän on ihan yhtälailla se listerian riski. Kaupasta ostetusta tuoreesta kalastakaan ei voi asiakas olla täysin varma, ettei kylmäketju esim ole katkennut missään vaiheessa.

Maalaisjärjellä mäkin suosituksissa menen. Kotimaisia pästöroituja tuorejuustoja olen syönyt jne. Mutta raakaa kalaa tai lihaa en uskalla maistaa.

Sokerirasitus Mäkään en ole kuullut tuosta, että pitäisi syödä hiilaripitoista ruokaa 2-3päivää ennen koetta. Mulla koe on huomenna, joten enpä siihen enää voi vaikuttaa..

Nallu ja pikkuveli 26+3
 

Yhteistyössä