*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Pesänrakennusvietti on kyllä kova. Meillä on ensi viikonloppuna muutto ja suunnittelen kaikkia sisustujuttuja. Pääsimme viime viikonloppuna asuntoon ja näytti kyllä hyvältä. Marraskuun näytössä asunnossa oli remppa kesken ja nyt oikein innostuin, kun asunto oli niin kiva valmiina :heart:. Tällä viikolla menen Ikeaan hankkimaan verhoja ja parit sohvatyynyt sekä pinnasängyn.

Hiustenvärjäyksestä on tosi monia mielipiteitä ja ristiriitaista tietoa. Itse olen värjännyt normaalisti raskausaikana marketin kestoväreillä noin 2kk välein. Olen käyttänyt hennaakin, vaarattomampaahan se on kuin kemikaalivärit.

Meidän tapauksessa on olemassa todellinen epämuodostumariski napa-arterian vuoksi, joten en ole jaksanut stressata hiustenvärjäyspelotteluista, kun on isompia lääketieteellisiä ongelmia tässä raskaudessa. Kemikaaleille altistuu väkisinkin myös esim. ulkoilmassa, töissä ja kotona siivousaineita käyttäessäkin.

Neuvola oli tänään ja kaikki ok. Sokerit pysyy kurissa kun en syö mitään makeaa herkkua tai rasvaista ruokaa. Esimerkiksi anopin kermalihapullat rieskapalasen kera oli kunnon sokerinnostatuspommi (pompahti 8.3) mutta moista ei tule kyllä kotioloissa syötyäkään. Töissä otan keittolounaan ja kotona syön toisena lämpimänä ateriana keittoa tai esim. broilerinkoipea ja tummaa riisiä eikä ole ongelmia sokereiden kanssa.

Tämä "diabetesdieetti" näkyykin nyt siinä, että mitat samat kuin joulukuussa, 172cm / 65.8 kg, paino ei ole noussut kuukauteen. Mun normipaino ennen raskautta oli 58-59kg.

33 + 4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Sone vastauksesta. Voi kyllä olla, että vauva sattui työntämään päällään tuonne alas kun niin vihlaisi. Tuntuu muutenkin jotenkin kaivautumaan tuonne lantioon kun siellä tuntuu möyrimistä.

Pesänrakennusvietti kyllä hyrrää ja kunnolla. :D Koluan kaappeja läpi ja heitän turhaa tavaraa pois, ihan hyvä vaan kylläkin! Vähän olisi vielä tuota hommaa jäljellä, suurin osa on jo tehty! :)

Esikoisen synnytys kesti papereiden mukaan kaikenkaikkiaan 2h, mutta todellisuudessa 1h 45min. Laskeminen alkoi ekasta kipeästä supisuksesta, se avautumisvaihe kesti n. 1h 35min ja ponnistusvaihe 10min vaikka tuntui paljon lyhyemmältä ajalta. Kerkesin käydä vain suihkussa, muuta kivunlievitystä ei ehtinyt saada. Koko illan oli ollut harjoitussupistuksia jotka olivat avanneet paikkoja niin, että sairaalaan kun päästiin olin 9cm auki. Siitä suoraan saliin ja n. 45min päästä oli tyttö syntynyt. Mielinkiinnolla ja jännityksellä odotan kyllä tämän synnytystä, onkohan samanlainen vai täysin erilainen.

Muiden kuukausin pinoja oon minäkin seurannut, lähinnä tammikuisten ja helmikuisten pinoja olen käynyt katsomassa onko syntynyt pieniä. Hurjalta tuntuu, että on jo syyskuisten pino, ollaan jo pitkällä!!

Jännittääkö muiden miehiä? Tuo miun ukkeli on koko päivän ollut levoton ja paljastikin, että häntä jännittää jo kovasti, toivoo että olisi jo viikot täynnä ja pieni syntyisi. Suloista. :heart: Hää tuntuu hermoilevan enemmän kuin minä.

CandleLight ja poju 34+1
 
Oon pitänyt taas vaihteeksi hiljaiseloa, keskustelua kyllä seurannu ahkerasti. 2 viikkoa saikkua takana unettomuuden takia, tänään kävin hakemas mammaloman alkuun asti, oon vaan niin uupunu, ettei töihin menosta tuu yhtään mitään. :/

Pesänrakennusvietistä, kovasti on suunnitelmia, mutta jotenkin en saa aikaseksi alottaa. Pitäis muutenkin vähän tsekata mitä pitäis vielä hankkia. Meillä on kyllä mies hankkinu suurimman osan vauvatavaroista ja mun tissejä varten yhtä sun toista. Eipä oo tarvinnut itte niistä ressata.

Hiukset oon värjännyt kerran raskauden aikana, jollain kaupan kevytsävytteellä.

Miestä ei tunnu jännittävän yhtään. Se nyt on muutenkin niin perusrauhallinen ja tasapainonen, ettei yhtään yllätä. Mä hirveästi ressaan sitä tulevaa aikaa ja osaanko mä vauvan kanssa olla. Niin hartaasti kun tämä onkin toivottu ja hoidoilla aikaan saatu, tuntuu pahalta ajatella yhtään negatiivisesti asiasta, mutta mua jänskää ihan hirveästi, ei synnytys vaan tuleva äitiys.

Synnytys ja kivunlievitys saa mennä omalla painollaan, kun ei yhtään tiedä kuinka kipeä sillon voikaan olla ja millanen se oma kipukynnys oikeasti on. Ajattelin luottaa osaavaan henkilökuntaan ja omaan mieheen, joka kyllä osaa vaatia jos itte en saa sanotuksi.

Nimet on jo päätetty, mutta vaihtuakin vielä voi. :D

Täällä vointi tosiaan ihan ok, uupumusta, väsymystä, närästystä ja liitoskipuja lukuunottamatta. Viikko sitte tuli älyttömän kova pistävä kipua oikealle puolelle masuun, ja sitte verta on tullu kolmena päivänä emättimestä pyyhkiessä. Tänään lääkäri katto paikat ja vauvalla kaikki hyvin. Epäili tuon kivun olleen suoliperäistä. Huomenna olis vuorossa taas neuvola. :)

Minttu ja kääpiö 32+6 <3
 
Voi kun teillä monella on ollut nopeita synnytyksiä. Olen kade :D Minä oon tyytyväinen jos tällä kertaa pääsen alle 15 tunnin! Vaikka esikoisen synnytyksestä ei pelkoja jäänytkään niin olihan se ihan valtavan raskas urakka kun jäi vielä kahdet yöunet väliin. Mutta kuitenkin loppujen lopuksi erittäin voimaannuttava kokemus. Sitä löysi itsestään ihan uusia voimavaroja! :)

Minä olen värjännyt hiukset 6-7 viikon välein kampaajalla, käyttää sellasta kasviuuteväriä. En usko et hiusväreistä on kovin paljon haittaa jos nyt ei ihan parin viikon välein värjää. Minulla kun sellainen työ et siellä altistuu kemikaaleille enemmän kuin vapaa-ajalla niin en oo noista hiusväreistä ym. ollut huolissaan.

Pepper Minulla on kans tuota räjähdysherkkyyttä! Ja kukapa muu siitä saa osakseen kuin mies :saint:

Miehestä en oo ainakaan huomannu et jännittäs, esikoisen synnytystä ehkä enemmän jännitti.

Särö ja Jalo 34+3
 
Särö Mie käyn kan spitemmän kaavan mukaan synnyttämässä, et oo ainoo..
Eka synnytys kesti 2pv, en muista paljon merkattiin virallisesti, ponnistus 20min ja se olikin helpoin vaihe, täysin kivuton epäonnistuneesta epiduraalista huolimatta.
Toinen synnytys alkoi illalla 19.30 vesien menolla ja seuraavan päivänä syntyi 12 kieppeillä. Toivon kyllä hartaasti että puolittuis vielä tuo kesto, ja pääsis edes alle 10 tunnin.. Kivut oli kuitenkin kovia. Huhhuijaa... mitenhän sitä kestää ja jaksaa :confused:
 
Sone Sulla se vasta pitkä taival on ollukin! Huh! Välillä oon kyllä miettiny et on sitä hullu kun tähän lähtee uudestaan mut niin se aika kultaa muistot synnytyksestä ja raskaasta vauvavuodesta valvottuine öineen. On se palkinto vain niin mahtava :heart:
Ja tosiasia on et jos lapsensaaminen ois helppoo kun heinänteko niin mulla ois varmaan 10 lasta. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Nimenomaan Särö! :) siks tää vauva jääkin meidän pikkuseks ja viimiseks lellikiks, on kypsynyt nyt raskauden aikana tää asia aika vahvasti miun mielessä ja mies on luultavasti täysin samaa mieltä. Se synnytys on kauhea mutta ihana asia, miten voikin yhtäaikaa olla? :) Voi helv... kun mie oon niin kipuherkkä muutenkin, tuli viimeyönä sitä vähän pähkäiltyä että miuin maha on se kipuherkin alue koko kropassa (kiva kiva, just pahin juttu supistelua aatellen..), muuta kipua siedän kyllä aika hyvinkin.

Toisaalta halusi nauttia tästä loppuajasta ja nauttihan sitä välillä mutta synnytys ja kolmannen lapsen äitiys jännittää niin paljon että toivois vaan näitten viikkojen olevan jo pikkuhiljaa ohi.
 
Meillä oli bileet viime yönä.
Tenava tanssi mahassa yhden jälkeen ties kuinka kauan.
Jos naapurilla olis ollut bileet, voi aina valittaa naapurille, isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle. Mutta kenelle voi valittaa tenavan kohtubileistä? Teille kai sitten... ;)
No hyvä kun liikkuu, tietääpähän että siellä on kaikki hyvin, mutta rajansa kaikella..
 
  • Tykkää
Reactions: dania87 ja SoonFab4
Huomenta! :)

Hyvä fiilis tälle aamua... Nukuinkin nyt paremmin, en kovin montaa tuntia yhteensä mut yhtäjaksoisesti melko hyviä pätkiä, välissä vaan 2 pissareissua. :) Viime aikoina saattanu herätä joka tunti... : / Autto varmana myös se et mulla meni illalla hermot ku heti alko alapäätä särkee ja jomottaa ku asentoa illalla haeskelin, nappasin mukisematta panadolia ja jopas sainkin nukuttua! Alkaa nuo hyväksi kertyneet viikot myös pikku hiljaa jo oikeesti rauhoittamaan mun mieltä ku tähän asti oon panikoinu et: "se ei saa syntyä vielä"... mut kohtapa saa... enää ei kauaa. ;)
Jännittää ihan sikana maanantain äippäpoli käynti (jos ei nyt aiemmin tuu lähtöö...)... saankohan jo mahdollista aikaa leikkaukselle ku viikkoja sitten jo 35+...? Onko kellään kokemusta, jotka suunnitellun sektion kokeneet, milloin antavat jo aikoja? Mua on alkanut pelottaan et ku istukka oli aavistuksen siirtyny viime viikolla et eivät annakaan aikaa vaan alkavat seuraan josko se vielä 5cm päähän kohdun suulta nousisi... Alatiesynnytys ois ihan jees, ei sen puoleen mut jotenkin kun on tän asian kanssa jo päässy näin pitkälle et leikkaus on eessä ois hankala asennoitua taas... Ja siis se lähinnä pelottaa et alkavat tosiaan seuraan et katsotaan nyt vielä-tyylillä ja kokoajan on hoettu et synnytys EI SAA käynnistyä kotona ettei istukka irtoa ja tuu ulos ennen vauvaa... Siinäpä sitten panikoisin sitä et jos istukka ihan rajoilla kohdunsuun reunalla ja la lähenisi ja lääkärit vaan haluaisi seurata... : / Kuitenkin 60km synnärille, ei kiva jos kiire tulis... :( Mut tosiaan vaavihan oli kääntynyt perätilaankin viime kerralla... lähes 100% varma oon et edelleen niin päin majailee... joten luulis et siinä on jo toinen syy miksi sektio ois parempi... ja ulkoinen kääntö on käsittääkseni riski jos istukka noin pahalla paikalla, vaikka olis noussutkin hiukan pois kohdun suulta...?? Noh, nää on vaan näitä mun omia jossitteluita, viimeksihän istukka oli viel sentin yli kohdunsuun ni tällä hetkellä ainoa synnytystapa ois varmana sektio mut kehittelen päässäni vaikka mitä juttuja miten vois vielä käydä kun aikaa on... :ashamed: Kaikki selviää sitten maanantaina... toivon et saisin vain päivämäärän mitä odottaa. Tää lepääminen on niin hanurista jo ku jotenkin olo ois parempi ja tekis mieli tehä mitä vaan... mut ei viitti alkaa riskeerata ettei tulis niitä äkkilähtöjä, vuotoja jne... :) Enää muutama viikko.... plaah...

Mulla synnytyksen kesto esikoisella oli 9h... Laskettu kotona alkaneista kipeistä, säännöllisistä supistuksista. Avautumisvaihe 8,5h ja ponnistusvaihe 30min... Eli suht vauhdilla eteni... Ja meillä kun oli silloinkin seksi kielletty kun supisteli niin ahkerasti jo liian aikaisin ni sit ku viikot oli kypsät ja "lupa" heltisi, päätimme kokeilla sitä äSSSäää samaisena aamuna... (itselläni ei niinkään haluja siinä vaiheessa mammutin kokoisena ja kömpelönä mut ihan mielenkiinnosta ihan oikeesti halusin kokeilla vaikuttaako... :) ) Noh ukko tuli yövuorosta, minä heräilin, pupuiltiin... eli mä makasin paikoillaan ja mies ahkeroi, (eihän se muuten ois enää onnistunu :LOL: ) siitä n 1h ja harkkasupparit muuttui TOSI kipeeksi... Oli rankkapäivä ukolla, yövuoro takana, ihanan raukea olo seksin jälkeen nukkumaan ja akka herättää et nyt lähdetäänkin synnärillä... ;) En tosiaan tiiä vaikuttiko OIKEESTI se seksi, mut siitä se lähti... ;) Nyt ei olla sit kohta 3kk harrastettu mitään ku oikeesti ei saa käynnistyä mun tapauksessa synnytys vaikka viikot olis miten pitkällä tällä kertaa... : /

Tulipas stoori... sori... Oli tarkoitus vaan pikaisesti kehua viime yön rentouttavia yöunia... Joopa joo taas...

(Äippäloman alkuun 3 päivää, uskotteko????)

Nopponen 34+3
 
Kohdunakulan kanavan lyhentymisestä, onko teillä muilla lyhentynyt kanavan pituus jo? Millä senteillä täällä muut liikkuu tällähetkellä? Vissiin ensisynnyttäjillä kuuluis olla pidempi se? Mitä tämä lyheneminen meinaa, viittaako se ennen aikasieen synnytykseen?

Kävin neuvolalääkärin luona supistelujen takia ja mulla oli sentin lyhentynyt tuo pituus, eli nyt on 2cm jäljellä. Kontrolli käynti 2 viikon päähän ja loppuaika saikkua.
Teki muuten tosi kipeetä toi tutkimus.. huhhu. synnytystä ootelelssa vaan. :D

Greentea1 31+1
 
greentea: ei välttämättä tarkoita että vauva syntyisi etukäteen. onko tuo ihan käsipelillä otettu mitta vai ultralla? ultralla mittaa saattaa olla vielä yli 4cm . mulla käsipelillä kohdunkaula oli jossain vaiheessa 3cm ja ultralla yli 5cm. joten ei varmasti hätää, ellei supisteluja tule kipeitä ja jatkuvasti. =)
 
Onko teillä millasia kokemuksia kantoliinasta? En oo koskaan käyttäny, olisin saanu kaverilta sen lainaan mut eksyin tuossa kimperistoren sivuille ja siellä oli niiiin ihania liinoja et oli pakko sortua :saint: Kannattaa varmaan ainakin nyt harjotella ennen vauvan syntymää sitä sidontaa, youtubesta löytyy kyllä ihan selkeitä videoita.

Särö ja Jalo 34+4
 
Leo81, käsikopelolla oli sen 2cm ja uä:llä muistaakseni hitusen reilu 3cm (3,4 tai jotain). Okei hyvö tietää. Ihmettelin vaa sitäki ku se sattu niin kamalasti ku ne sen teki, ja näköjään on vertakin tullut sen tutkimuksen jälkeen. Kiva mennä 2 viikon päästä sitte uudestaan ku se sattuu. :(
 
Lasten ikäero Jos vauva syntyy lasketun ajan paikkeilla niin ikäeroa täällä tulisi se 2v 5kk :)

Pesänrakennusviettiä on hieman havaittavissa, siivouskärpäsen puraisua odotan edelleen!

Nopponen Mulle tehtiin suunniteltu sektio 39+2 ja sain tietää siitä vasta 38+3. Mulla tosin oli eri tilanne, koska vauvan kokoa seurattiin ja periaatteessa olisi siis voinut syntyä alakautta. Vielä ennen tuota 38+3 ultraa mä luulin, et mahdollisesti käynnisteltäs. Painoarvio oli kuitenkin jo niin iso, että sektioon määräsivät. Voi olla että sulle kerrotaan päivä jo tuolloin, kun tiedossa on että sektio on sulla edessä.

Kohdunkaulan kanavan pituus mulla on viimeksi katsottu 26+ viikolla ja sillon oli se 3cm. Mulla oli esikoisesta ihan sama mitta kuin tästäkin.

Huomenna on mulla äitiyspolilla käynti heti aamusta, jännittää! En edes tiedä onko käynti vaan vauvan koon arviointia ultralla vai jo synnytystapa-arvio. Toivottavasti vauva ei ole liian iso ja toivottavasti oleskelee pää alaspäin! Saa nähdä katsotaanko kohdunsuuntilanne. Toivottavasti on mukava lääkäri, joka antaisi mahdollisen kontrolliajan tarpeeksi aikaisin, että saisin kokea alatiesynnytyksen..

Nallu ja pikkuveli 33+3
 
Paljon on tullut taas tekstiä muutamassa päivässä. Alkuun neuvolakuulumisia viime torstailta:
Painonmuutos/vko 840g (yht. raskauden aikana tullut 6kg)
RR 112/74
Hb 124 (rautalisä auttanut, viimeks oli 110)
Syke 150 (oli kova meno päällä ja potki anturia koko ajan)
Sf 26
Terveydenhoitajan arvion mukaan vauva oli poikkitilassa. Vaihtelee asentoa vieläkin aika paljon, mutta enimmäkseen pää on ylhäällä, joko ihan ylhäällä navan vieressä tai sitten vähän alempana toisessa kyljessä niin, että on enimmäkseen poikittain. Liikkeitä tuntuu vähän joka puolella. Ja vihloo tosi ikävästi, kun potkii suoraan alaspäin.. Sais kyllä kääntyä jo oikeinpäin.

Neuvolaa edeltävänä päivänä kävin yksityisellä gynellä tyhjennyttämässä sen neuvolalääkärin löytämän mutta noteeraamatta jättäneen nesterakkulan. Ei kuulemma ollut mitään vaarallista, mutta voi uusia. Ja olisi kuulemma puhjennut viimeistään synnytyksessä.

Makeanhimo on tuttu vieras täälläkin, ja kuten tuosta painonnoususta viime viikkoina voi päätellä, aika lailla olen makeaa syönytkin. Tosin kamala närästys vähän hidastaa kaikkea syömistä, kun välillä tuntuu, että mistä tahansa syömisestä seuraa järkyttävä polte.

Toinen viime aikoijen ikävä öinen vaiva on ollut suonenveto. Oon monena aamuyönä herännyt järkyttävään pohjekramppiin. Kärsiikö muut samasta? Kävin hakemassa apteekista magnesiumia, ja ehkä se vähän on auttanutkin. Unet on muutenkin aamuyöstä aika katkonaisia, kun lonkat painuu eikä tunnu löytyvän hyvää asentoa.

Synnytysten kestoista. Esikoisen synnytys kesti papereiden mukaan 15 tuntia, omasta mielestä aika lailla vuorokauden. Ensimmäiset supistukset joista aavistin jotain todella tapahtuvan, alkoivat aamulla klo 8. Väli oli alkuun 15-20 min ja iltapäivällä tihenivät n. 5-10 minuuttiin. Sairaalaan mentiin kahdeksan aikaan illalla ja poika syntyi kahdeksan jälkeen aamulla. Ponnistusvaihe kesti n. 10 minuuttia. Toisen synnytys alkoi kans aamulla sellasilla supistuksilla, joista aavistin, että nyt tapahtuu. Tihenivät ja kipeytyivät iltapäivällä, viiden maissa mentiin sairaalaan ja iltakahdeksan jälkeen oli poika maailmassa. Papereissa synnytyksen kokonaiskesto 5h30min, josta ponnitusta 8min.

Episiotomia tehtiin ainakin mun mielestä neljä vuotta sitten tays:ssa aika rutiinitoimenpiteenä, joka oli omasta mielestäni turha. Siitä toipuminen kesti huomattavasti kauemmin kuin pienistä tikkejä vaatineista nirhaumista tokan synnytyksen jälkeen.

Kivunlievityksistä olen jotain kirjoitellu aikaisemminkin, mutta esikoisen synnytyksessä oli siis alkuun kaurapussia ja aquarakkulat, myöhemmin kokeiltiin kohdunkaulan puudutusta, jolla puutui vain toinen puoli. Ilokaasuakin kokeilin, mutta ei ollut mun juttu, tuli vaan huono olo. Lopulta päädyin epiduraaliin, joka oli muuten tosi jees, mutta ponnistaminen oli vaikeaa, kun ei tuntenut mitään. Kakkosen synnytyksessä olin alkuun kuumassa suihkussa, mikä auttoi yllättävän hyvin. Spinaalia toivoin, mutta sitä ei ehditty laittaa, vaan päädyttiin kohdunkaulanpuudutteeseen, joka ei auttanut juuri mitään. Tällä kertaa haluaisin yrittää mennä mahdollisimman luomuna, kuuma suihku ja aquarakkulat lähinnä on olleet mielessä. Mutta pitää katsoa tilanteen mukaan.

Kantoliinoista piti vielä kommentoida, että mulla on ollut ihan pienen vauvan kanssa käytössä pitkä trikooliina, joka siinä vaiheessa on toiminut mukavasti, mutta painavamman lapsen kanssa venyy ja löystyy helposti. Kovemmassa ja pitkäaikaisemmassa käytössä oli manduca-reppu.

Piikunen 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Pesänrakennusviettiä on täälläkin! Täytyy sanoa, että vähän turhauttaakin, koska mulla se nimenomaan tarkoittaisi sitä, että pääsisi järkkäilemään huonekaluja ja sisustusta ja tavaroita ja vauvan vaatteita, mutta remppa on siinä vaiheessa, että vasta tehdään lattioita ja pintoja... En malta oottaa, että pääsen sisustamaan ymsyms!

Onko muuten kukaan ajatellut hankkia tuollaista Epi-no Delphine Plus synnytysharjoitusvälinettä. Ajattelin, että olisi mielenkiintoista treenailla sillä!
 
greentea1 Mulla oli lääkärissä viikoilla, muistaakseni, 29 plus jotain pehmentynyt ja tais olla 2,5-3 cm kohdunkaulan pituus.. siitä saikulle sitten..Mulla alkoi supistelut jo vkolla 24 ja siitä ne on pahentuneet, mutta nykyään ollut vähän vähemmän..:confused:
Mulla ei kyllä ole sattunut mitenkään tuon kokeileminen sisäkautta, ainoastaan on sattunut ihan sikana tuon sf-mitan ottaminen mahan päältä, mutta ilmeisesti sen supisteluherkkyyden takia ja kun maha on jo valmiiksi kipeä. :(

Kantoliinasta mäkin haluaisin kuulla. Onko hyvä ja käytännöllinen ja missä tilanteissa ja sitten myös varsinkin koira ihmisiltä tai sellasilta jotka liikkuu paljon metsässä niin miten tuollanen rinkka? Näyttää aika suurelta hökötykseltä, mutta toimiiko?

Nallu mulla on synnytystapa-arvio vasta viikolla 36..

Kiva lukea teidän muiden synnytystarinoita, varsinkin noista helpoista ja nopeista. :) Mua jännittää ja vähän pelottaakin koko toimenpide ja välillä oon jopa miettinyt, että perun koko homman. :D No tässä vaiheessa vähän hankalaa, mutta olen ollut ajoittain tosi peloissani ja ajoittain sitten taas ihan rauhallinen...

Pesänrakennusviettiä, on ollut ilmassa, mutta olen jo kaiken tehnyt ja hommannut ja nyt kaikki energia kuluu koiran kuntoutukseen joka satutti takajalkansa ja siihen toipumiseen on nyt ennustettu menevän 2-4 viikkoa. :( Huoh..
Keittiön kaapit haluan vielä jossain välissä siivota, mutta ei niillä nyt kiire ole... ei kyllä se homma yhtään kiinnostaisi edes. :D

Hyviä vointeja kaikille! :)

Pikku M 33+3
 
Pikku M Meillä on sellanen kantorinkka (selkään laitettava) ja on tosi kätevä just luonnossa liikkuessa. En muista minkä ikäsen siihen sai laittaa, luulisin et pitää olla ainakin 6kk. Itseä harmittaa vaan se et aika vähälle käytölle jääny tuo rinkka, mut ehkä sit kun kuopus on tarpeeks iso niin mies voi käydä koirien kans pellolla treenaamassa ja ottaa lapset mukaan.

Vielä lisäkysymyksiä liinailusta. Oletteko imettäneet liinassa, miten se onnistui? Entä ulkoilu kantoliinassa kesäaikaan? Pystyykö ulkoilemaan ihan aurinkoisessa säässä vai pitääkö suosia puolipilvistä. Lähinnä mietin et läkähtyykö se vauva siinä liinassa? :confused: Minä kun en aio tuplia hankkia kun esikoinen on kesällä yli 2,5 vee niin ajattelin et esikoinen kulkis pitemmät matkat rattaissa ja kuopus ois liinassa. Leikkikentälle päästäs ihan niin et esikoinen kävelis itse, silloin voi kuopuksen ottaa vaunuihinkin. Tuntuu kyllä ihan uusilta nää kaikki jutut kun esikoisen sain elokuussa niin ei tarvinnu miettiä näitä vuodenaikajuttuja samalla tavalla kun nyt pitää :)

Särö ja Jalo 34+4
 
Kohdunkaulan pituudesta Mulla se on vaihdellut aika paljonkin tässä raskaudessa; 1-4 cm välillä. Levolla sen on saanut parin kertaa palautumaan hieman pidemmäksi. Ja on mulla aiemmissa raskauksissa se loppuvaiheessa lyhentynyt...esim. esikoisesta oon ollu viikolla 35 kohdunkaula 1 cm ja auki 2 cm ja se raskaus meni kuitenki 40+5. Toisesta viikolta 27 asti pituus ollu 2 cm, viikolta 28 asti lisäksi hieman auki, meni 40+4. Viimeisin ollu vielä viikolla 36 paikat kiinni ja 3 cm kaulaa, syntyi sit 39+2. Et aika vaihtelevia...

Synnytysten pituudet Eka: 5 t 40 m, alkoi vesien menolla. Toka 1 t 35 m, alkoi vesien menolla, tosin vedet meni ed. päivänä, yöksi kotiin ku ei supistellut yhtään, seuraavana aamuna mentiin käynnistystä varten sairaalaan, siinä odotellessa alkoi kunnon supistukset. Kolmas: 9 t 40 m, alkoi supistuksilla ja sairaalassa oltiin siitä ajasta vajaa 4 t, kalvot puhkaistiin kun oli auki muistaakseni 5 vai 6 cm ja siitä meni puoli tuntia kun oli lapsi ulkona, eli loppu aukesi aika rajusti. Mulla ei merkattu neuvolakortteihin erikseen ponnistusaikaa, enkä tiiä onko sen tarkemmat synnytyskertomukset tallessa tai jos on, niin todella hyvässä semmoisessa :D

Piikunen oon synnyttäny kaikki Tays:ssa ja mulle ei oo tehty epparia kertaakaan, saatikka ehdotettu...
Greentea1 kokeile olla seuraavan kerran mahd. rentona jos katsoo käsin kohdunsuun tilanteen, jännittäminen siinä tilanteessa voi tehdä sen, että sattuu. Tosin varmasti on lääkäreissäkin eroja, toiset voi olla "kovakouraisempia". Kannattaa ehkä mainita, että viimeksi sattui, niin ei ronki niin kovaa..?

Kantoliinaa käytin jonkun verran kuopuksen aikana, mulla on semmonen suht paksua puuvillaa oleva, ei-venyvä liina. Ehkä näiden kahden kanssa se tulee olemaan enemmän käytössä, jos hommaan kesäksi "yhden-lapsen" rattaat tuplien lisäksi.

Magnesium on mulla ainakin auttanu suonenvetoon/kramppeihin.

Hiuksien värjäilyä oon tehny samaan tyyliin kuin aiemmin, 2-3 kk välein. Yleensä siinä vaiheessa kun alkaa juurikasvu ärsyttää ylitsepääsemättömästi :) Nyt oon pitkään pysyny punertavassa värissä...

( . ) Äitini on meillä kyläilemässä ja leipoi pullaa, ja mun niin tekis mieli ahmia vaikka kuinka monta ihanaa tuoretta puustia ja sämpylää ja ärsyttää että noiden sokereiden takia ei saa :( Ja toinen ärsytyksen aihe joka on noussut, on vaatteet. Kun saan nää vauvat ulos, tasan menee kirpparille kaikki vaatteet mitä oon nyt joutunu pitää, ku muutakaan ei mahdu (no äitiysvaatteet menis muutenki). Takkeja mulla on tasan yks mitä voin pitää, kun en raaski ostaa kaupasta hetken takia takkia, enkä oon kirpparilta löytäny mitään kivaa joka mahtuisi.

SoonFab ja potkuttelijat rv 34+0
 
Hoi mammat :) !

Täällä on ollu puhetta Kohdunkaulan pituudesta minulla se on 4,3cm ultralla katottiin, kuulemma hyvä sen enempää en osaa siihen sanoa..

Pesänrakennusvietti on täällä ilmeisesti myös kun kaikki olen nyt sitten omasta mielestä laittanut valmiiksi... enää pari juttua pitää hankkia ja laittaa... en tiedä taidan olla tosi ajoissa mutta laitoin jo lakanatkin valmiiksi sinne äippäboxiin(joka on pinnasängyssä) ja kansi vaan kiinni ettei pääse mitään pölyä tai likaa :) :D ja paljon on tulee päivisin mietittyä että onkohan täällä nyt varmasti hyvä siisteys/järjestys kun vauva tulee kotiin :D

( . ) tänään oli neuvola, kaikki hyvin paitti hb oli 102, eli rautaa pitäs syödä, tänään oli mieskin mukana ja kivasti käytiin myös parisuhdeasioita läpi.. mulla on hirmu kiva neuvolan täti (tosin aluks en siitä pitänyt)
Ainut mikä jäi nyt mietityttämään on että sf-mitta oli 36 (rv 33+ 3!!!) eli meen sielä reilusti yläkäyrän yläpuolella, synnytystapa arvio on rv 38 kun ilmeisesti jonkin verran iso vauva tulossa... Onko muita jolla on odotettavissa iso vauva? voiko isokokoisuus olla merkki jostain vakavasta, kun jotenkin jäi vaivaan kun sanottiin että näillä mitoilla voi olla jotain häikkää lapsivedenmäärässä, eli mitäs se nyt sit tarkottais? toisaalta pari viikkoo sitten se oli ihan normaali, siis lapsiveden määrä.. no sitten vielä sanoi että pitäs jättää sokerit pois ton isokokoisuuden takia, jotenki ajattelin et helppo homma mutta nyt kun rupesin miettiin niin sokeriahan on ihan kaikessa :D voih ei!
:p
 
Minulla on samanlaisia kokemuksia synnytyksen kestosta kuin Särö78:lla. Synnytys kesti lähes 2 vuorokautta ja alkoi lapsiveden menolla. Käynnistyksen jälkeen synnytys kesti 12 tuntia ja ponnistusvaihe noin 30 minuuttia. Ilokaasulla ja epiduraalilla selvisin. Toivon vain, että tätä toistakin ei tarvitsisi käynnistää, vaan voisin olla kotona mahdollisimman pitkään.

Miten teillä on mitattu kohdunkaulan pituus ultralla? Ihmettelin vähän, kun viimeksi lääkäri halusi välttämättä mitata sen alakautta (rv 28+). Aikaisemmin minulta mitattiin kohdunkaula päältä.

Minua jännittää imettämisen onnistuminen melkoisesti. Esikoisen kanssa imettäminen ei onnistunut ollenkaan. Kertokaa siis ihmeessä imettämiseen ja sen aloittamiseen liittyviä hyviä vinkkejä, jos teillä niitä on antaa. Jännittää vähän onnistuuko imettäminen nytkään.

Jaksamista kaikille maalismammoille!
 
Susa_ Minulla on yleensä kokeiltu ihan käsin se kohdunkaula ja kerran ultralla alakautta. En tiennytkään et sen pystyis päältäkin mittaamaan. Oisko sit et alakautta saa tarkemmin???

Minua kiinnostaa kans kaikki imetykseen liittyvä, oon ihan noviisi kun esikoisen imetys tyssäs heti alkuunsa.

Emsuli Se ei oikeesti oo mitenkään helppoo välttää sokeria. Itsekin sen olen huomannu kun oon yrittäny noudattaa vähäsokerista ruokavaliota. Pakkausselosteet kannattaa lukea tarkkaan, esim. jogurteissa ja mehuissa on tosi suuria eroja sokereissa. Itse oon pitäny 10% rajana et jos sen yli menee tollasissa joka päiväsissä tuotteissa niin jätän kaupan hyllylle. Herkuttelut sit erikseen, niissä ei sokereita kytätä :p

Särö ja Jalo 34+4
 
Tällänen pikakysymys vaan kun ostin sitterin, turvakaukalon(britax, joku baby safe 2011) toppapussin ja vähän vaatteita (n. 15kpl) niin omasta mielestäni tein hyvät kaupat mutta tuo mies tuli vaan tohon sanoon,että "mitä sä nyt noin kalliilla ostat"... Ja kun enhän mä kyllä mistään hinnoista paljo tiedä mitään ja aattelin kerrankin et ostanpa kun noin halvalla saa :headwall:
Niin siis se kysymys oli että miltä noin nopeesti tollaset kaupat kuullostaa :D
 

Yhteistyössä