Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

Ihanaa ystävänpäivää kaikille!

Täällä viikon arki taas alkaa elikkäs tämä rouva istuu kotona yksin ja kehittelee kaikenlaista tekemistä. :) Viikonloppu kului siivotessa ja nyt paikat on putspuhtaita kaikki ja vauvallekin kaikki hankittu (paitsi hoitoalusta pesukoneen päälle).

Suljetun palstan aiheuttama jako ei oo kovin kiva juttu munkaan mielestä, mutta toki se on niin että kaikki ei ehkä koe 2+ -palstoja niin paljastavina. Musta on kiva laittaa myös kuvia ja näin. Mä en myöskään usko, että mulla olis sen vähempää aikaa, kun vauva syntyy.. Ainakaan vanhasta kokemuksesta jos miettii. :D

Vauva liikkuu satunnaisen säännöllisesti ja välissä pitää piiiiitkiä taukoja että saa huolehtia.

Haarovälissä olen nyt alkanut pitää tyynyä, kun selkä pysyy jotenkin paremmassa asennossa silloin. Tosin tyyny pysyy paikallaan ehkä sen puoli tuntia.. :)

Ja kuumia aaltoja on joka yö, herään oikeastaan kellontarkkaan puoli 5 ja puoli 8 siihen, että olen hikoillut itsenä märäksi ja on kamala pissahätä ja jano. :D

Tunnustaudun myös järkyttävän oksennuskammoiseksi, en voi sietää oksentamista, oli syy mikä tahansa. Ja pelkäänkin jo etukäteen, jos synnytyksessä itse oksennan (tiedän, onhan siellä muutakin pelättävää). Mutta ei ihminen mitään itselleen voi. Meillä käytetään käsidesiä myös, enkä sitä häpeile kyllä ollenkaan.

Mukavaa pakkaspäivän jatkoa: pihpuu & pieni 36+2
 
Mindi83 :LOL: ihana tuo lainaus vuodelta -51!
Nuo on ihan huippuja.

Porukka tuntuu olevan jakautunut vissiin tuon suljetun takia. Minä oon viihtynyt täällä ja tiedän että varmasti moni muukin käy näitä lukemassa mutta eikös tämä ole juuri tämän kaksplus-palstan tarkoituskin. Ihmiset voi saada vertaistukea lukemalla vaikkei itse ehkä kirjoittelisikaan. Tykkään jo nyt kovasti persoonista täällä, tuntuu ihmiset omituisen tutuilta vaikkei olla koskaan tavattukaan :heart:. Mä oon ollut huono kirjoittelemaan näin virtualisesti, oon niin avoin ja sosiaalinen hölösuu että täällä oikeassa elämässä olenkin sellainen tunnettu ilopilleri. Tykkään tutustua erilaisiin ihmisiin enkä näe syytä miksi mun elämä tai asiat pitäis olla niin piilotettuja. Toki kaikki tyylillään.

pahkuratäti on kuuma ja tuskainen olo just toppavaatteita pukiessa. Muut kun värjöttelee tallilla niin mulla ei ole yhtään kylmä :D. Kai se johtuu tästä ylimääräkerroksestakin mitä oon pintaan hankkinut. Tosin nyt alkaa vartalo olla jotenkin "ei niin turvonnut" ja normaalimpi kun liikun hikirääkkiä väkisinkin. Kai ne nesteet saa kyytiä kaiken päivää. Syön kyllä ihan mitä sattuu mieli tekemään eli painonnousua luvassa loppuun saakka. Mulle taitaa se 20kg tulla ja 80kg mennä lopussa rikki :popcorn:. Kuutisenkymmentä kiloa on mun normipaino ja 170cm oon pitkä, siihen 60kg:n kun vielä pääsen niin olen tyytyväinen.

Onko muilla yöt huonoja? Mulla ei ole edes mitään varsinaista syytä miksi herään klo3 joka yö enkä saa nukuttua enää. Toki pissalla käyn pari kertaa yössä mutta muuten en ymmärrä mikä mut herättää kun ei edes supista tms. :confused:
 
Täällä ainakin nukutaan yöt huonosti. :( kolmeen asti pitää valvoa ennenkun saa unta ja senkin jälkeen katkonaisesti. Vessassa ravaamista ja heräilyä siihen et yöpaita on litimärkä. Päivisin ei tule nukuttua joten nukkuminen jää aika vähille. Rytmihäiriöihin heräsin sitten tänä aamuna.. Verenpainekkin on koholla muttei mitään muita raskausmyrkytys oireita. Painoa tullut n. 12 kg ja turvotusta ei näy olevan. Viimeks neuvolassa ei ollut paino noussut ollenkaan. Päivät käy tylsiksi kun niin kovin odottaa pikkuisen syntymää. <3
 
mä en taas aio tänne enkä muuallekaan mitään kuvia sen enempää laitella. jos joku mut näistä jutuista tunnistaa niin siinähän sitten, mut sen verran laiska oon mitään kuvia ollu tänne muutenkaan mitään laittelemaan, ei varmasti oo jääny huomaamatta muilta :D

naurukohtaus hahah, hiukan levoton uni :D onneks en tota 150 kiloa paina :D eikä hiuksetkaan ole päätä myöten ;) hehehe
alitajunta on veikeä juttu :)

isyyspakkaus kävin ostelemassa pienen tsemppaus-kassin tulevalle isälle: muutama purkki kokista, välipalapatukoita, pari suklaapatukkaa, pistaasipähkinöitä.... on sit jotain mistä saada nopeasti energiaa synnytyksen keskellä, ja jos toimitus venyy, niin isä-kirja, ja pari ristikkolehteä ajankuluksi... ja huulirasvaa :D kyllä siinä isälläkin hengitys kiihtynee ja huulet kuivuu ;)
Lisäks ostin vauvan myssyn, missä teksti I :heart:DAD, ja sen sisään mini-konjakki, jonka saa huitaista kotiin päästyään vauvan synnyttyä :)
saas nähdä mitä tuumaa :D

kehnot yöunet tiedetään... mäkin heräilen ja valvon, mut se on sitä kropan valmistautumista. ei pahemmin tylsistytä eikä muutenkaan ole kyllästyny olo.. voishan tää jo keventyä tästä, mut lepokin on kullan arvoista tässä vaiheessa... voimia tarvitaan vielä ja paljon :)

vessan pesuun ja pyykkiä laittelemaan :wave:
 
Iltaa! Eka äippälomapäivä on mennyt kauppoja kierrellessä. Sain hankittua tutteja, vaippoja ym tarpeellista. Huomenna on sitten siivouspäivä...

painoarviosta kyselin tosiaan sen takia, kun sellaista ei ole vielä tehty ja tokihan se kiinnostaisi, millainen jössikkä olisi tulossa. Edelliset ovat olleet tosin onneksi aika pieniä, toinen karvan alle ja toinen hieman yli kolme kiloa. Tosin oma neuvolantätini on niin aloittelija, ettei painoarvio hänen toimestaan tehtynä olisi kovinkaan luotettava. (joutuu tarkistelemaan asioita kirjasta tai vanhemmilta kollegoilta, mm. saako raskauden aikan käyttää tukisukkia :confused: )

Tiinelli aika hankalassa tilanteessa olet tuon lapsesi kaverin kanssa. Tiedän kokemuksesta, ettei ole kovinkaan helppoa ottaa lapsen kotiin yhteyttä käytöksen tiimoilta. Etenkään, jos ei tunne vanhempia ollenkaan /kovin hyvin.

Mindi83 ihan paras toi lainaus! Täytyy vissiin pyytää miestä käymään rautakaupassa hakemassa jonkun sortin kalteria ikkunoihin... :D

Mullakin on jalkojenvälityyny käytössä, ainakin alkuyöstä, ja se kyllä auttaa lonkkakipuihin. Yön mittaan se aina kuitenkin häviää jonnekin kun sen kanssa on niin hitsin vaikea kääntää kylkeä. Olispa, oikean ja vasemman kyljen lisäksi, joku kolmaskin asento, missä voisi nukkua! Tätä ekaa äippäloma-aamua olin jo odottanut vaikka kuinka kauan, että vihdoinkin saisi nukkua aamulla pidempään. Kissanviikset! Heräsin jo puoli viideltä ja siitä lähtien nukkuminen oli pelkkää kiemurtelua.

Iloista ystävänpäiväniltaa kaikillle!

Pikkutalvio poks 35
 
tiinelli Jotenkin käy sitä naapurin poikaa sääliksi, eipä taida kotiolot olla mitkään parhaat mahdolliset. :/ Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä lastenvalvojaan/lastensuojeluun ja kertoa, että poika viettää teillä aikaa todella paljon ja on todella huonokäytöksinen. Lapsi, joka tekee eläimille pahaa ei ole terveen lapsen merkki. Voi jopa tehdä pienelle vauvalle pahaa, kun lapsi nukkuu ulkona. Tai voi olla yhteydessä kouluun ja kertoa mitä olet havainnut lapsesta ja onko syytä koulun ja sinun ottaa yhteyttä lastensuojeluun tai johonkin vastaavaan. Lapseen kotiinkin kannattaa olla yhteydessä, jos vanhemmat ovat sellaisia joille voi puhua ja vaikuttavat ymmärtäväisiltä. Hankala tilanne joka tapauksessa.
 
Ai naurukohtauksellakin on huomenna synnytystapa-arvio, taas meillä osuu polikäynti samalla päivälle :D Saa nähdä törmätäänkö tällä kertaa.

Itse kirjoittelen nykyisin enimmäkseen suljetulle palstalle, on vaan kivempi kun tietää, ettei ihan kuka tahansa voi niitä juttuja sieltä lukea. Jotenkin meni pikkasen maku tähän kaksplussaan sen "kuvakohun" jälkeen. Tai lähinnä siihen minkälaisia sekopäitä täällä oikeasti pyöriikin :LOL:

Täälläkin nukutaan tyyny jalkojen välissä. Ihan jumiin menee jos sen on unohtanut. Yöt on muutenkin aika epämukavia, kun vaihtoehtona on peräti kaksi asentoa; oikea tai vasen kylki ja vessa kutsuu kolmesti yössä |O

Huomenna tosiaan se synnytystapa-arvio ja pikkasen kyllä jänskättää mikä sieltä tulee tuomioksi ja minkä kokoinen vauva mahtaa olla. Onneksi mies pääsee mun mukaan!:)

~ miraci ja pikku-ukko rv 36+3 ~
 
Mä siirryin tuonne suljetulle oikeastaan sen takia, koska tässä nyt on jo tullut tällanen tiivis porukka ja on jotenkin mukava jutella entistä avoimemmin suljetulla porukan kanssa, jakaa kuvia ym. enemmän omasta elämästään ja tutustua muihin entistä paremmin :) Ja muakin harmittaa kun porukka jakautunut.. :( Vaikken tänne enää niin kirjottele niin luen kumminkin kuulumisia.

Vaikea sanoa kun ei ole lapsia ennestään, että miten on aikaa palstailla synnytyksen jälkeen. Mut kyllä mä uskon että mulla liikenee aikaa käydä tilannetta päivittelemässä. Ymmärrän heitä joilla on ennestään lapsia ettei niin usein varmaan kerkeä.

Yöt on mullakin tosi huonoja :/ Heräilen kans ilman mitään syytä ja välillä vessaan tai joihinkin kipuihin.. Pitää itekin kokeilla jalkojen väliin tyynyä :)

LD + Pikkunen 35+0
 
heipat kaikille tänään oli taas neuvola ja paineet tuntu olevan taas sallituissa rajoissa. Puuuh onneksi :flower: Tällä mennään loppuun asti ellei paineet taan nouse niin sitten tietysti arvioidaan tilanne taas uudelleen. Kaikki muutenkin ok.

täällä myös yksi joka nukkuu tyyny jalkojen välissä. Mullakin helpottaa noihin liitoskipuihin tuo ja muutenkin olo paljon miellyttävämpi + paras asento minkä tässävaiheessa enään saa.

kuumuudesta kärsin myös. Pahin kuumuus iskee juuri kun menossa nukkumaan ja sen vuoksi pyörinkin hikisenä ja välillä puolestaan kylmissäni sängyssä.. :kieh:

Tiinelli Mulle ainakin tulee mieleen ettei lapsella kotiolot hyvät koska omastamielestäni jokainen lapsi on syntyessään tyhjä taulu joka alkaa täyttyä kokemuksien, kasvatuksen sekä ympäristön perusteella.(ei kyllä päde tämäkään ihan aina) Tiedän kyllä ikävä tilanne ja meilläkin on tuttavallamme todella ilkikurinen kakara joka meidän poikamme ollessa ihan vauva yritti potkaista kerran lastamme päähän (onneksi isku oli vaimea ja osui lähinnä sitteriin) ja muutenkin ajanut mm. Leikkimopolla poikamme yli vaikka toinen ollut ihan vauva viellä (ko. "ilkikurinen" poika on pian 5v.). Ennen ei hetkeäkään voinut laskea silmistä. Myös koiramme on monesti ollut joutua tämän temppujen kohteeksi no nyt tilanne on tasoittunut heidän perheessä ja poikakin käyttäytyy säyseämmin muita kohtaan. Vaikka lapsista tykkäänkin niin mikään ei ole mielestäni kauheampaa kuin kurittomat lapset. Voi että saa pinnan kireelle lapset jotka on saanut aina tehdä kaiken ja vähän enemmänkin ja tätämyöten luulevat voivansa tehdä sitä myös jokapaikassa. Kuitenkin pitää muistaa että jokaisen kodissa on omat säännöt ja jos näitä ei noudateta minä kylmästi näyttäisin ovea.

Suljetusta palstasta viellä sen verran että minuakin harmittaa se että on täällä kohta 9kk kirjoteltu ja nyt porukka häippäsee viimemetreillä. Toki on mukavaa että ainakin muutama on ilmoittanut päivittävänsä tietoja myös tänne mutta miksi alunperin alkaa kirjoittaa yleiselle palstalle jos loppuenlopuksi se tuntuu liian avoimelta. Ja pakko sanoa että rajansa kaikella kyllähän näitä lukee vaikka ketkä mutta luulen suurimmaksi osaksi heidän olevan itse samassa vaiheessa raskautta muttei ole saanut aikaiseksi itse kirjoitella tai tykkää vaan taustailla. Tuskin tämmösetkään palstat ihan kaikkia "hulluja" kiinnostaa :LOL: Mutta hyvää loppuraskautta ja paljon voimia sekä jaksamista lapsiarkeen kaikille teillä keiden kanssa ei enään samalle palstalle kirjoitella :heart:

Dindei + pikku 38+1 (valmis syntymään jo mutta luulempa että maaliskuulle me yhteisessä nipussa mennään)
 
Minä ainakin ilmoittaudun täällä taustalla lukijaksi :) Vähemmän on tullut kirjoiteltua itse, koska palstailen enemmän FB:n puolella. Mutta kaikki kanssamammat täällä tuntuvat kovin tutuilta ja onkin tosiaan harmi, että porukka näin viime hetkellä täältä kaikkoaa. Sitä jotenkin tuntuu että on tässä yhdessä taivallettu koko raskausaika, ja nyt loppumetreillä tarina katkeaakin. Ikään kuin jättäisi kirjasta viimeisen luvun lukematta :D Onhan tietenkin ymmärrettävää, että suljetulla voi aktiivinen porukka jakaa asioita paljon vapaammin.

Itse en suljetulle haikaile, koska en ole aktiivisesti kirjoitellut. Kunhan viimeiset koulurutistukset ovat tämän viikon jälkeen ohi, kerkeää aktivoitua palstailemaankin :) Saapi nähdä tuleeko muuta tehtyäkään kuin roikuttua netissä..

Flowerille oikein oikein iso halaus ja onnittelut rouviintumisesta! Ihan mahtavaa, että jaksoitte näin kaiken muunkin keskellä järjestellä itsellenne häät <3

Maalisvauvat ovat olleetkin innokkaita pyrkimään maailmaan vähän ennakkoon, onneksi suurin osa on pysynyt masussa. Kiva on kuulla syntyneiden vauvojen kuulumisia ja toisaalta jännätä, kenelle lähtö synnärille tulee seuraavana.

Tiinellillä hankala tilanne naapurin lapsen kanssa.. Ite ehkä koittaisin jutella pojan vanhemmille ensin, että on huolta lapsen käytöksestä. Mutta jos tuntuu kaikuvan kuuroille korville, niin yhteyttä kouluun tai suoraan lastensuojeluun. Tärkeä olisi kuitenkin jonkun puuttua asiaan ajoissa, ennen kuin sattuu jotakin. Pojan käytös kun tuntuu äkkiseltään olevan jonkinlainen puolustusmekanismi, että asiat eivät ihan kunnossa ole.

Oma masu täällä kasvaa vain. Tuntuu ettei tällä vauvalla ole vielä kiire maailmaan, vaikka mammaa alkaa jo uuvuttaa.. Liitoskivut ovat hiukkasen helpottaneet, eikä olo muutenkaan ole kauhean tukala. Alkaa olla vain jo niin malttamaton olo! Kohta sitä pääsee tutustumaan tähän pieneen tuhisijaan, jota on jo kahdeksan kuukautta masussa kanniskellut! Miten ihana päästä näkemään ja tutustumaan omaan pikkuiseen!

Pikkuinen ei ole vielä tajunnut tällätä päätään pysyväisesti tuonne lantioon, joten ei ole ihan heti ulos pyrkimässä :D Vielä viime viikolla kääntyi poikittainkin, onneksi ei sentään mahdu enää pyörähtämään kokonaan ympäri!

Koti alkaa olla aika valmiiksi laitettuna, jotain pientä sälää vielä puuttuu. Mutta vaikka vauva päättäisi syntyä heti kohta, niin ihan valmiina oltaisiin jo.

Tyyny jalkojen välissä on hyvä idea, mutta käytännössä todettu toimimattomaksi ainakin täällä. Pyörin ja myörin yöllä niin paljon, että tyyny on vain tiellä ja sotkeennun peittoihin aivan totaalisesti :D Paremmaksi keinoksi todettu mytätä vain peittoa jalkoväliin. Kuuma on yöllä myös täällä, alasti nukun kesäpeitolla, vaikka normisti talvella on pyjama ja paksu WARM-peitto.

Ihanaa sydänten päivää kaikille maalismammoille!

Tupunen ja Rymy 36+0 poks!
 
Miekin ilmoittaudun taustailijaksi, olen säännöllisen epäsäännöllinen lukija.
Täältä on saanut juurikin paljon Tiinellin mainitsemaa vertaistukea raskausaikaan ja odotukseen. On ikävää jos osasta teistä tuntuu siltä että teitä niinsanotusti vakoiltaisiin sen takia että tämä on ns. avoin palsta. Se tässä ei ole tarkoituksena kuitenkaan!
On ollut ihanaa seurailla täällä silloin tällöin ja verrata omaan raskaudenkulkuun, oireisiin ja kaikenmaailman kolotuksiin tunneryöpyistä puhumattakaan.
TIeto siitä, ettei ole ainut joka kokee tällaisia tunteita raskausaikana, ja näkee että se on muillakin ihan normaalia ettei itse olekaan epänormaali, tukee mielettömästi positiivisella tavalla omaa ajatusmaailmaa omasta minuudesta ja lapsen odotuksesta.

Täällä mennään viikoilla 37+3, toinen tyttö tulossa, yksin odottaja. Juuri laitoin avioeron 2 vaiheen hakemuksen postiin.. la 5.3, todennäköisesti syntyy aikaisemmin, koska on ollut supisteluja aika paljon tässä muutaman kuukauden, ja yhä kivualiaammiksi ovat tulleet näitä viikkoja kohden. Mikä sinänsä omituista, koska ensimmäisessä raskaudessa en tuntenut yhtään mitään kolotuksia ennenkuin pohmittivät kohdunsuuta jollain pillerillä joka auttoi synnytyksen käynnistymistä.

Jokseenkin siis on ollut sellainen "hiekkasäkki" tai "norsu" olo tässä jo kolmatta viikkoa :D

TÄnään äitipolilla ihmettelivät kohonneita maksa arvoja, passittavat huomenissa uuteen verikokeeseen ja epäilevät jotain hepatoosia. Onko kellään teistä tietoa tai kokemusta semmoisesta hepatoosista? Ihan uusi asia itselle. Jotain höpisivät synnytyksyn mahdollisesta käynnistämisestä seuraavien labratulosten perusteella jos niissä ilmenee jotain.
Tämän päivän painoarvio 3100g, ihan mukavan kokoinen. Edellinen oli syntyessään 3500g ja viikon yliaikainen, käynnistämällä lähti tulemaan. TOsin se synnytys oli niin kamala että olen joutunut nyt pelkopolilla käymään edellisen kokemuksen takia.. Kai se tästä. EN kerro siitä nyt jottei kelleen teistä tulisi ylimääräisiä pelkoja synnytystä kohtaan ;)

Koulutetun Doulan olen suunnitellut ottavani mukaan synnytykseen, ja synnytyspaikkana TAYS.


Tällaista tänne tänään, ja Hyvää loppuraskautta kaikille teille maaliskuisille!
terveisin
Taustailija Maikki rv 37+3 :wave:
 
Maikki tervetuloa mukaan! Kiva kun saadaan uusia ihmisiä jengiin kadonneiden tilalle :hug:.

Tsemppiä yksin odottamiseen! Entisenä yh:na tiedän että se voi olla rankkaakin mutta niin palkitsevaa. Seinien kanssa on vaikea riidellä, joskus on vaan helpompaa ja parempaa mennä elämää eteenpäin yksikseen.

Mulla ei välttämättä aina ole aikaa kirjoitella sitten kun vauva on syntynyt, yritän toki mutta tässä kun on suorastaan sirkus kotona mitä pyörittää niin voi tehdä välillä tiukkaa :D.
Esimerkki eilinen päivä:
5.30 ylös, miehelle kahvin keittoon ja eväiden tekoon. Mies laittoi puita pesään (meillä lämpee talo puilla)
6.00 esikoisen herätys, aamupala ja koulutaksiin saatteleminen.
7.30 Talliin aamuheinien jakoon, ja kannoin heinät myös tarhoihin. Talon lämmitystä.
8.00 Hevosille loimet ja ne ulos.
8.15 sisälle laittamaan aamupalaa 6v:lle ja järjestämään paikkoja.
9.00 eläinlääkäri soitti että tulee rokottamaan hevoset klo 11.
9.30 tallin siivoamista, koiran kanssa peuhaamista ulkona.
10.30 hevoset takas sisälle.
11-13 hevosten rokotukset ja muut toimenpiteet. Sen jälkeen hepat takas ulos, lisää heinää jne...
14 tulee esikoinen koulusta, ruuan laittoa ja talon siivousta, lapsen läksyt.
16 talliin jatkamaan siivousta ja ottamaan hepat sisälle.
17 koko perhe syödään yhdessä.
18-20 tallilla touhua, lapsetkin oli (lähinnä hyppimässä heinissä). Ja hevosten iltapuuhat
21 lapset nukkumaan, ja miehen kanssa höpötystä.

Että sellaisena normaalina päivänä ehdin aina hetkisen koneella piipahtaa, enemmän olen fb:n puolella mutta aina on mukava täällä luikea teidän kuulumisia myös =).

Kauhea pakkanen paukkuu pihalla -32c hyi että!!!

mukavaa tiistaita kaikille!

tiinelli 34+6
 
Nukkumisesta Mä nukun kans tosi huonosti edelleen. Pari yötä meni ok, mutta taas alkoi yöllä herääminen. Ja hikoilen ihan kamalasti ja siippa tykkää vielä nukkua lähellä, niin lämmittää vielä lisää. ¨¨

Tänään on neuvolalääkäri joten näkee sitten missä ollaan menossa. Minä luulen että vauva on alkanut laskutumaan. Potkut tuntuvat nykyään erikohdassa ja hengittäminenkin on jo helpompaa. Mutta sen näkee sitten puolenpäivän aikaan, miten on käynyt.
On myös kiva kuulla onko lapsi kasvanut miten isoksi. Sokerit ovat olleet ok, mutta mä olen sortunut herkkuihin :headwall:
Mulla on meinaan ihan kamana makean himo ja ruokahalu on kasvanut. Enkä enää uskalla kauheasti kävellä ulkona, ku o liukasta.

Mutta muuten olo on oudon rauhallinen. Synnytys ei tällä hetkellä jännitä yhtään ja mä syksyllä luulin, että olen kauheassa paniikissa tässä vaiheessa. No ehkä se kerkeää vielä tulemaan.

Silvia ja viliANNA 36+0 POKS :heart:
 
Huomenia täältäkin:wave: Pakkasta 20 astetta,kohta lähden bussipysäkille värjöttelemään. Hyi...

miraci Monelta sulla on aika? Mulla klo.10. Törmätäänköhän? :D

Nyt ei ehdi muuta kun tulla hehkuttamaan tuota tänpäiväistä synnytystapa-arviota :D Mä olen odottanut tätä päivää kun kuuta nousevaa :D En voi vieläkään uskoa että lapseni on jo 37 viikkoinen:heart: Mä koko ajan ajattelen että kohta herään ja tää kaikki on ollut unta ja että mä olen vielä jossain +10 viikoilla:x Odotusaika on toisaalta kestänyt ikuisuuden,toisaalta mennyt kuin hujauksessa. Odotan nyt kovasti että saan sektiopäivän tietää tänään ja aion pyytää lääkäriä ronklaamaan kovakouraisesti jos antavat minulle mahdollisuuden alatiesynnytykseen. Tähänb siis edellytyksenä spontaani käynnistys. Onkin tullut todella tujakoita suppareita jo oikeastan pari päivää putkeen,toivo on korkeella :)
Ajattelin mennä sitten lääkärin jälkeen vähän vauvaostoksille Hesan keskustaan,sen kerran kun sinne sitten menee.

Nyt valmistautumaan synnärille. Hiphei!!!

-NAurukohtaus ja toivottavasti kohta ulkona oleva Poikani 36+1-
 
naurukohtaus oi kuinka sulla on jo hyvät viikot, oon ehkä pikkuisen kateellinen :D.
Tuntunut kans että tää aika on kestänyt ikuisuuden...
Tsemppiä synnytystapa-arvioon!

Silvia logo mulla kanssa kauhea makean ja muutenkin ruuan himo kaiken aikaa!! Johtuukohan se tästä loppuajasta, jos vauva vaatii enemmän syömistä?
Mukava myös kuulla että synnytystä odottelet rauhallisin mielin =).
Minä olin myös eka kerralla ihan rennoin mielin ja vaikkei se synnytys ihan nappiin mennytkään, olisin ollut valmis tekemään sen heti vaikka uudestaan. Toinen synnytys olikin sitten unelmahomma, nopea ja paljon kivuttomampi kun edellinen.

Nyt mua jännittää synnytys enemmän kuin ennen....
Onko muilla uudelleensynnyttäjillä samoja fiiliksiä, välillä olen lähes kauhuissani, että pian taas pitää synnyttää : /. Kai se johtuu tästä pitkästä välistä, tai siitä, että kun on 2 suht hyvin mennyttä synnytystä takana, ajattelee ettei kolmas kerta voi mennä nappiin.
Lisäksi mua jännittää tuo alakerran lihaksisto, kun kuitenkin oon ratsastanut lähes päivittäin tämän 6 välivuotta ja niin monesti on gynetkin (ja mieheni mun :heart:) sanoneet että sen kyllä huomaa. Eka synnytyshän pitkittyi ponnistusvaiheessa 1h 33min kestäväksi punnaamiseksi ja repesin ja leikattiin runsaasti kun ei alakerta antanut periksi.... Kätilö totesi lopuksi ratsastajien olevan painajaisia.

No, mulla kuitenkin on vielä aikaa tässä valmistautua synnyttämään. Jotenkin koen että on pitkäkin aika vielä laskettuun ja siksipä katsonkin ihmeissäni että osalla meistä alkaa viikot olemaan täynnä =). Eilen pesin viimeiset vauvan vaatteet ja otin vaunut esille. Mutta vielä en mitään laukkujen pakkaamista edes suunnittele.

Uusin ja paskamaisin vaiva tässä raskaudessa on hiusten runsas ohentuminen :ashamed:..
Tukka tuntuu puolet ohuemmalta. Hiuksia ei edes varsinaisesti näy irtoavan, johonkin piiloon ne on kuitenkin menneet ja tämä haiven mitä on jäljellä, on han huonokuntoista hamppua. Onko kellään koskaan ollut samaa ongelmaa raskausaikana? Minä olen jo itkua vääntänyt asian suhteen :'(.
Vieläköhän tukkani kasvaa takasin?
 
Huomenia

raskaushepatoosi: Raskaushepatoosi :: Terveyskirjasto

Huonot yöt täällä herätään kans ilman syytä klo 3-4 ja uni vaan ei tule. Yleensä luen kirjaa parituntia ja sit taas väsyttää ja takasin nukkumaan. Tälläi kun vartoo esikoista, niin voi kehitellä oman vuorokausirytmin. Jos tässä olis toinen lapsi tulossa, niin voisi kokea aika raskaana tuon yö valvomisen.
Tääl kanssa kaivataan muita nukkuma-asentoja kun o. ja v. kylki. Imetystyyny ajoittain jalkojen välissä. auttaa sillon kun ei saa hyvää asentoa. Ylensä asennon vaihto niin hankalaa, et herää kun paikat puutuneet ja koettaa päästä toiselle kyljelle, kun selkä mennyt ihan jumiin. Lonkat poksuu kun kääntyilee.

Painoarvio mulle tehty aina tuolla TAYSin äitipolin ultrissa.

Ruumiinlämpö kotona olen hihatonpaita ja caprit jalassa. Väillä unohtuu pistää ulos kunnon vaatetus.
Tuos yksi aamu mies anto mun nukkua hetken ikkuna auki, ulkona -20, mut oli ihanan vilposta. Kans ahdistaa lähtee muualle, kun tarvii vaatetusta lisätä.

ON
Eilen neuvola ja RR 146/95, eli taas nousussa, pitää ottaa renommin.
paino oli tippunut 400g ja nyt tullut raskauden aikana yhteensä 4kg lisää, olen pikkasen tyytyväinen!!! Täytyy jatkaa karpaamista pojan synnyttyä.
Ruokailu mennyt herkuttelun puolelle, nyt kun ei mittaa sokereita ahkeraan :stick: eli taidan jatkaa jatkuvaa mitatilua!!
Poika raivotilassa ja kiinnittynytkin hieman.
Terkan mielestä mun huono-olo kohtaukset johtuu kivuttomista supistuksista, itse en ole sitä hokannut. Eli mukavasti supistelee ja mua ei haittaa vaikka luomuna lähtis tuleen ensi viikolla, ettei tarvi käynnistellä.
Liitos kipuja mukavasti. tuntee olonsa vaappuvaksi ankaksi

Tänään ideaparkkiin viimesille ostoksille.
imetysliivit hankintaa, mut kovasti pohdituttaa niiden koko!!!

Leppoisaa pakkaspäivää mammat. Tääl pirkanmaalla oli yöllä rapiat -27, mut nyt enään 18

sane ja toivo rv 36+4
 
-26 pakkasta... hurrr... en taida tänäänkään lähtee mihinkään. Huomenna on käynti äippäpolilla joten saa nähdä miten toi mun diesel auto kestää sen reissun, oli kuitenkin luvannut tätä jäätävää keliä koko viikolle. Että mä vihaan pakkasta.. mihinkään ei voi mennä ku muutenkin on noita kipuja niin paleleminen ei ainakaa tee hyvää tän kaiken päälle.. ja kun en käy paljoa missään niin oon aika masentunut koko ajan, vilkuilen kalenteria ja odotan vaan et raskaus olisi ohi..
Eihän tässä paljoa jäljellä olisi, mut tälläsellä haistapaska-pakkakelillä ei paljoo oo mitään muuta ku sisällä olemista. Mihinkään yleisiin paikkoihin ei viiti mennä ku wc pitää olla saatavilla ihan jatkuvasti ku olen seisaalla. Pyörätuolilla korkeintaa pärjäis :(

SuzZ + masukki 36+4
 
Heippistä!

Ruoka on hellalla, niin taas kerkee vähän palstaileen...

Maikille tervetuloa mukaan jutskaileen :)

Uudelleen synnyttäjä jota vähän jännittää, kyllä ilmoittautuu!! En tiedä miksi se nyt enää on alkanut pääkopassa vähän mietityttään. Eilen tuli terkkarin kanssa jotain juteltua aiheesta ja hän sanoikin, että eipä olis kenelläkään varmaan yhtä lasta enempää, jos ihan täydellisesti sen synnytyksen muistais. :D

Mun mielestä tää aika on mennyt hirmu nopeesti täällä teidän kanssa juttelun lomassa... Mä en ennen ollutkaan näillä palstoilla hillunut, mutta tosiaan vertaistuki on ollut hyvä. Muistan varsinkin mun alun panikoinnit, että pysyykö tää vauva nyt matkassa vai ei. Enpä ois tiennyt mitä oisin tehnyt, jos en tänne olis voinut vähän purkautua, kun miehelläkin alkoi jo toisesta korvasta tulemaan ulos mun vuodatukset :rolleyes:

Vähän kahdehdin myös muiden "hyviä" viikkoja, kun ite laahaa perässä.. vielä kera säälittävän kokoisen masun kanssa :LOL:

Niksikirja tosiaan on ihan äly hyvää huumoria sisältävä opus, vaikka eihän siinä mitään nauramista pitäis olla... mut kyllä nyt hippasen alkaa naurattamaan, kun "pölynimuri on erinomainen hiustenkuivaaja", ja "lapsille voi tehdä paperilehtiön leivinpaperista, säästö on ilmeinen" ja "kahdesta äidin sukkaparista voi tehdä sukkahousut lapsille, jos ei ihan samanväriset ole niin toisesta parista etu- ja toisesta takapuoli" :LOL: Aikansa kutakin! Silloin kun opiskelin vielä, oli hauskaa lukea noita vanhoja "hoito-ohjeita" , heh miten kaikki onkin tehty ihan päinvastoin kuin nykyjään ohjeistetaan.

Tiinellin päivärutiini: vaikuttaa aika työntäyteiseltä... Itsekin, just epäillyt vähän tota ajan riittävyyttä. Uskon, että silloin tällöin varmaan kerkee tulla vähän kertoilemaan kuulumisia. Näitä juttuja on tosi kiva ollut lukea ja tosiaan ois se kiva jos tälläkin puolella oma pino ois vauvoille. Mullakin kun alkaa nuo edelliset kuitenkin vaatimaan vähän enempi sitä huomiota ja sitten siinä vauva + tosiaan kaikki noiden harrastukset, niin kyllähän niihin aikaa saa uppoomaan ja siihen vielä kaikki kodinhoidot sun muut ruuanlaitot. Eri on sitten niillä joilla eka lapsi tulossa tai sitten niin pieniä vielä, ettei mitään kummenpia virikkeitä ja kuskauksia vaadi.

Mindi83 34+2
 
Tervehdys!

Äitiyslomalla ensimmäistä viikkoa, ja ehkä nyt riittää aikaa muuhunkin kuin palstan seurailuun. Liityin mukaan jo alkuraskaudesta, jolloin kirjoittelin joitain kertoja. Nyt siis mennään loppusuoralla, rv 35+4, onneksi.
Viime pe oli neuvola rv 35. Painoa nyt 63.5 (lähtöpaino 55). Paineet hyvät 118/68. Mutta kohdunpohjan korkeus on jo huimat 36 cm. Olen tosiaan raskausdiabeetikko, jolla tässä raskaudessa ei pelkkä dieetti ja liikunta enää auttanut, vaan rv 28 jouduttiin aloittamaan myös insuliinit. :( Aina ei tähän raskausdiabetekseen pysty itse vaikuttamaan, vaikka kuinka yrittää. Esikoisessa riitti vielä ruokavalion noudattaminen, mutta olihan tuolla lopulta huimat syntymämitat 4465/54cm. Nyt olen käynyt äippäpolilla kahden viikon välein rv 28 lähtien ultrassa ja insuliinikontrollissa. Isoksi näyttäisi tämäkin lapsi kasvavan dieetiistä ja insuliineista huolimatta. Huomenna saa taas päivitettyä kokoarviota. Polilla on aina vastassa eri lääkäri ja näkemykset mm. synnytyksen käynnistyksen suhteen tuntuvat vaihtelevan paljon. Toisen mielestä ei tarvitse käynnistää, toisen mielestä voidaan käynnistää rv 38. Esikoinen meni kaksi viikkoa yli, ja synnytys oli todella rankka. Esikoisen kohdalla suuri koko tuli yllätyksenä arvioista huolimatta, vielä synnytys salissa arvioitiin noin 3,7 kiloiseksi, mutta hupsista vaan hieman isompi tuli. Nyt vauvan koko alkaa stressata ja ahdistaa - pelkona riskit joita suurikokoisuus voi lapselle aiheuttaa. Itse olen kuitenkin omasta mielestäni aika pieni 163/55 (normaalioloissa).
Ihanaa aurinkoista pakkaspäivää kaikille!!! ;D Nauttikaamme viimeisistä viikoista massuinemme vaivoistamme ja murheistamme huolimatta.
 
Moikka!
Minä ainakin käyn täällä paljon taustailemassa ja lukemassa kuulumisia, vaikken läheskään joka päivä tai viikkokaan mitään kirjottele. En aio tässä vaiheessa ainakaan siirtyä suljetulle palstalle. Katotaan sitten, miltä tuntuu vauvan synnyttyä.

Viikkoja kasassa 36+1 ja äitiysloma siis alkoi viime viikolla. Vointi on ihan ok edelleen, selkä väsyy kyllä jo helposti, kun tuota 2-v poikaa kanniskelee välillä. Osaahan se toki kävellä itsekin, mutta välillä on sylittely tuulella. Enkä kovin montaa asiaa tunnu saavan aikaan yhden päivän aikana. Tein eilen vähän kasvissosekeittoa pakastimeen, ja tänään leivottiin pojan kanssa pullaa heti aamulla. Muuten tässä päivät kuluu mm. uuneja lämmittäessä, mekin lämmitetään paljon puilla.

t.Novelle
 
Viimeksi muokattu:
SuzZ En minäkään mene kuin paikkoihin missä tiedän olevan vessa.


Pikkuinen on kuulema jo tosi alhaalla, mutta vielä ei ole avautunut. Mutta lääkäri sanoi että ei varmaan mene enää kauaa että syntyy. Liikkuu vielä paljon ja peffa pystyssä oli, kun lääkärissä olin. Mutta pää on jo todella alhaalla. Ja sen huomaa että maha on mennyt tosi paljon alaspäin. Mutta kasvakoot siellä vielä niin pitkään kun on tarvetta. Ei meillä ole kiire, vaikka mulla on välillä tukala olo.

Silvia ja viliANNA 36+0
 
Täällä kanssa uudelleensynnyttäjä, jota välillä enemmän ja välillä vähemmän jännittää synnytys. Tavallaan on levollisempi olo tän itse odotuksen kanssa, mutta se synnytys... Meillä on synnytyssuunnittelukeskustelukin tällä viikolla ja nyt on pitänytkin miettiä, mitkä asiat mielessä pyörii. Mitä haluan ja mitä en.. Ja miehenkin mielipide pitää ottaa siinä välissä huomioon. :)

Viime yö oli ihmeen rauhallinen, en herännyt kuin kerran. Jos se lupailisi hyvää.. Esikoisesta ainakin yöt ennen synnytystä olivat rauhallisempia ja parempia kuin viikkoihin sitä ennen.

Pakkasta on enemmän kuin tarpeeksi ja sisällä ollaan jumissa tuon esikoisen kanssa. Ei muuten, mutta mulla ei oikein ole enää itselle vaatetta, millä saisi olon lämpimäksi. :D

Makeanhimoa on täälläkin, mikä ei ole lainkaan hyvä ton rd:n takia taas. :/ Ja kun kiukuttaa koko ajan niin suklaata tekee entistä enemmän mieli. :)

Tänään pitäis tuolla keittiössä saada siivottua vähän. Tiskikone hoitaa suurimman osan, mutta ne astiat, joita ei saa koneeseen laittaa odottavat yleensä vähintään kuukauden :ashamed: siinä tiskipöydällä. Kun meillä ei ole ollut tulppaa siihen altaaseen!!

pihpuu & pieni 36+3
 
noniin uudella onnella jatkamaan :D

tyyny jalkojen välissä nukkuminen niin olen nukkunu jo iät ja ajat :) liekö sit se syynä miks mulla ei ole minkäänlaisia liitoskipuja vieläkää.... mene ja tiedä...

vessat kaupungilla no onhan noita missä vaan, huoltikset, sittari, prisma, kirpparillakin on jos tarvii... lounaspaikat.... riippuu toki minkä kokoinen kylä-pahanen on mut uskoisin et kyllä ihan saatavilla on.. joskaan aina ne ei niitä kaikista siisteimpiä ole...

tiinelli tiiviit päivät sullakin, mutta varmasti niin antoisia :) ja musta on kans ihanaa nousta aamulla et näkee miehen ennen sen töihin lähtöä... mäkin teen kullalle eväät joka päivälle :) joka kyllä on sitten aika iso säästökin kuukautta kohti.... kuulin hiljakkoin et satanen kuussa eikä aina ihan riitäkään, jos töissä menis ruokalaan...
ja se naapurin julli kuriin!!! kyllä mäkin menisin vaikka edes soittamaan lapsen vanhemmille, ja jos ei kukaan ota kuuleviin korviin ni sit asiaa eteenpäin, poika-ressuhan on ihan heitteille jätetty jos ei kotoa kukaan kaipaile... :( kuinka joku voikaan tehdä lapselleen noin...

tänään ollu siivouspäivä, sai pölyt kyytiä, muutama koneellinen pyykkiä... lakanat vein ulos narulle, kuivuuvat nopeasti tuolla pakkasessa ja miten raikkailta ne tuoksuukaan kun tuo ne sisään sulamaan :)
Lisäksi tuli pestyä koirakin... tupsautin karvaturrille miehen partavettäkin, kyllä nyt on komea uros ;) ja sit hemmottelin itseäni parturikäynnillä... ihanaa oli olla kun toinen pesi ja hieroi päänahkaa... siinä penkissä vois kyllä istua vaikka kuinka kauan.... kuivat latvat sai kyytiä :) edullinen paikkakin vielä, kaverin tuttu, ihanaa että tultiin heti juttuun :)

mitäs muuta ...

Niin, tervetuloa teille jotka olette uusia täällä, tai muuten vaan taustailleet, rohkeesti vaan juttuihin mukaan, varsinkin nyt kun tänne jäi vaan kourallinen alkuperäisistä..
Yritän olla enemmän täällä taas, nyt on vaan niin kiva kun ei tarvii varoa ettei vauva syntyis vielä... tulee ihan eri tavalla touhuttua kotona :D huomenna varmaan pesen sitten saunaa :D hahah no, tuurilla tää menee kans yli :D
no, kipakasti supistelee taas, ja vauvan pää porautuu entistä alemmas, se EI tunnu lainkaan hyvälle, melkeenpä vihloo, ja sillon ei oikeen pysty edes liikkumaan ....
tulis sit kans ni loppuis tääkin :D huomenna paukkuu taas viikot.... ja torstaina neuvolaan.... aika alkaa loppua kyllä :popcorn:

Flower again ja vaaviska :wave:
 

Yhteistyössä