Maalismammat 2013 :)

Tigerina siekö siis teet sen ryhmän? Laitoin sulle (tai ainaki olin laittavinani :D) viestiä. Ilmotas jos ei tule perille niiin koitan uudestaan :D nämä tietokoneet ei tunnu olevan mun juttu :DD
Tämä lähtee huomenna taas kokeileen töihin montako vuoroa kestääpi olla. Ei ois kun kuukausi töitä ennenku talviloma alkaa ja siitä suoraan mammaloma. Epäilen kyllä etten voi tuota kuukautta olla mutta täytyy muutama vuoro yrittää taas.

mamma_84 ja kerttu 29+1 (nää viikot on alkaneet meneen vauhdilla!)
 
Faelivrin
Heipä hei mammat pitkästä aikaa ja ihanaa uutta vuotta kaikille! :)

En oo varmaan kertaakaan ollut näin kauaa kirjoittamatta tänne.. On vaan ollut sellaista haipakkaa tässä kaikki päivät, että kun on kotona kerennyt olemaan niin ei ole ollut paljoa kiinnostusta istua koneen ääressä. Joten pahoittelen mahdollista lyhyttä kommentointia teidän juttuihin. On tullut tässä melkein parissa viikossa vaan niin paljon taas asiaa tänne. :)

mariana87 - Mukava kuulla, että olet saanut nuin hyviä uutisia lääkäriltä. Toivotaan, että ne loputkin munuaisaltaan laajentumat sieltä pieneltä häviävät. Mutta pahoittelut tuon bakteerijutun vuoksi. :/ Ei ole kyllä mukavaa kun kaiken muunkin huolen päälle tulee vaan lisäystä. Pidän täällä peukkuja, että siellä kaikki menee hyvin.

Amarinwa - Ei se fudge sitten mulla aivan täysin onnistunut. Se ei vaan millään jähmettynyt sellaiseksi, että siitä olisi saanut paloja leikattua. Mies sen sitten söi onnellisena lusikalla suoraan astiasta. :)

Taikamaailma - Minä olen kyllä niin panikoija tuon ruoan suhteen tämän raskauden aikana, että jäi multa kalat syömättä jouluna. Rakastan ihan hirveästi kaikkea kalaa ja graavilohi on jouluna yksi suurimmista herkuista, mutta pakko oli oman mielenterveyden vuoksi pysytellä siitä erossa. Ens jouluna syön sitä sitten kaksin käsin. :)

Myy* - Mulla on ollut juuri tullollaista alavattan kipua jos oon lenkillä ollut tai kotona rehkinyt imuroiden tms. Helpottaa sit kyllä yleensä kun ottaa vaan vähän rennommin. Uskoisin, että kuuluu asiaan niin en sitten mitään paniikkia ole siitä ottanut. Raskaana ollessa kun on muutenkin milloin mitäkin ihme tuntemuksia. :)

Tigerina - Ihana tuo sun massus! Eihän tuossa nyt ole mitään mitä ei kehtais näyttää. Kyllähän se maha näillä viikoilla saa jo näkyäkin! :)

catnip90 - Meillä taas puuttuu vielä ne kaikista isoimmat hankinnat eli vaunut ja turvakaukalo, mutta luultavasti viimeistään ensi viikolla käydään vaunut hakemassa ja siskon kanssa pitäis neuvotella, että saadaanko heidän vanha turvakaukalo lainaan.
Täälläkin pitäis nuo vauvan vaatteet ja lakanat yms. pestä vielä. Alkaa jo pikku hiljaa paniikki iskeä, että riittääkö aika. :)

Noniin.. ja jospa sitten jotain omiakin kuulumisia. Joulu ja uuden vuoden vietto on täällä mennyt oikein mukavasti. Jouluna saatiin lahjaksi niin paljon kaikkea ihanaa ja suloista vauvalle, että meinas aina itku päästä kun niitä paketteja availi. :)
Eilinen vietettiin miehen kanssa ihan kaksitaan hyvin syöden, pelaillen ja raketteja ampuen ja meillä oli ihan todella mukavaa ja rentouttava vuoden vaihtuminen. Juuri sellaista kaipasinkin. :)

Vauva potkii nykyään oikein kunnon mahti potkuja ja välillä tekee oikein kipeää ja joutuu ite säpsähtämään kun tuntuu niin inhalta. Mutta edelleen silti on se vaan mukava aina tietää, että siellä on kaikki hyvin ja pieni siellä vattassa kasvaa ja vahvistuu. :)

Mulla olisi enää kaksi ja puoli kuukautta siihen laskettuun aikaan ja kyllä se ajatus siitä synnytyksestä ja vauvasta alkaa pikku hiljaa jännittämään. Mutta innolla tietenkin kaikkea tulevaa odotetaan. Mulla on kuitenkin vielä hyvä luotto siihen, että synnytys sujuu hyvin niin kuin sitten se elämä sen vauvankin kanssa. :)

Viikon päästä olisi taas neuvola, jota ootan kovasti. Kiva saada tietää, että kuinkas hyvin sitä onkaan taas kasvettu. :)

Mietin aiemmin kaikkia juttuja, mistä mun pitää teille kertoa, mutta arvatkaa vaan muistanko enää puoliakaan. No en tietenkään. Palaan asiaan sitten joskus myöhemmin. :)

Ai niin.. ettehän unohda tätä ketjua sitten ihan kokonaan sen fb-ryhmän myötä? :) Minä kun en siihen mukaan pääse.

Faelivrin & nuppunen 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Hei mammat pitkästä aikaa :) Tämä laiskimus kirjoitti muutma päivä sitten pitkän litanjan tänne ja kävi niinkuin joillakin täällä aikasemmin, istunto oli vanhentunut ja Boom, koko teksti poissa :D meni topimusieen muutama päivä mutta täällä taas naputtamassa, peukut pystyyn ettei käy kun aikasemmin, haha :)

Lueskelemassa oon käyny teidän kuulumisia ja kivasti täällä on kaikilla näyttänyt menevän, joulu meni rauhallisesti ja uus vuosikin siinä sitten vaihtui! Eli tää on nyt meein pikkusten vuosi :) <3

mamma_84: Toivottavasti selkäsi on alkanut näyttämään paranemisen merkkejä tai ainakin on nyt parempi kun oot saanut huilailla? Täällä ei kanssa vielä ole raskausarpia ilmentynyt, peukut pystyyn että säästytään niiltä :)

Tigerina: Oletpas ollut ihana miehellesi tuon lahjan kanssa :) Pori on kiva paikka kesäisin ja jazzien aikaan, muuten siellä sitten onkin aika kuollutta, nimin kokemusta on :D Toivottavasti myös sinun selkäsi voi nyt paremmin ja olet sitä saanut venyteltyä ja huilattua, ei saa rehkiä liikaa :) Ihana massu siellä sinulla, suloinen on <3 Laitan sulle yv:tä kanssa siitä faceryhmästä.
Niin ja tosta ajasta kanssa, että ei tosiaan enää kauaa kun pienet alkaa putkahtamaan maailmaan, katsotaan kuka jakautuu ensin ja monellako tulee ajoissa ja kenellä menee yli, ite toivosin ettei kovasti ainakaan yli mene, jotenkin alkaa jo olemaan tietyt asiat niin tukalia vaikka tää mun masu onkin vielä siro...kait se on sitä kun ei oo tottunut :)

Amarinwa: Juuh täällä on ihan kunnon sf mitta :) täällä se taulukon mukaan menee niin että se 27cm on spot on just siinä keskellä viikolla 28 ja mulla siis sillon oli enempi jo mittarissa eli melkein 29 viikkoa. mut siis onneks niin ja voin taas huokaista helpotuksesta tän mun paniikin kanssa että kasvaako mini siellä kunnolla kun masu ei oo mikään kovin iso vieläkään. Mutta siis onneksi kaikki hyvin ja suomen käyröjen mukaan vähän liiankin isoissa mitoissa :D
Täällä ei ainakaan ole mainittu mitään tosta nimiasiasta, ymmärsin sen niin että heti kun vauva on syntynyt ja tomu siinä laskeutunut niin se syntymätodistus tuodaan nenun eteen ja allekirjoitetaan ja sitten se nimi siihen pläjäytetään, tai sitten niinkuin ystäväni kohdalla nimeä kysyttiin heti kun vauva on ulkona ja siinä se :) Mä oon lukenut tota muutenkin tota isyysasiaa suomessa kun tää meidän nappula tietty sinne kanssa ilmotetaan että on suomen kansalainen mutta aika vääntö on se isyyden toteaminen pienelle siellä suomessa...kun ei olla naimisissa ton mun siipan kanssa. katotaan paljonko revin hiuksia kun sen aika tulee, huoh :/
Mukava kuulla että joulu mene rauhallisissa merkeissä ja että sinulla sekä pienellä on kaikki hyvin <3

catnip90: Kiva kulla että siellä on kaikki hyvin teillä molemmilla :) Meillä kanssa on nyt pienen miehen huone valmiina, pinnis on vielä kokoomatta mutta laitetaan sekin tässä kasaan kun se tulee sinne meen makkariin. Sanoin että herra saa sen koota ja sumplia makkarin ennen kun lähtee maailmalle töihin kun ei sitä koskaan tiedä joskos pieni päättää tulla ajoissa niin on sitten ainakin kaikki valmiina pikkumiestä varten. Perjantaina olen menossa shoppaamaan kaikki loput vaatteet mitä pieni tarvii ja vaunut tosiaan saatu hankittua, siippa niillä jo innoissaan leikki ja tykkäs kovasti että se autonistuin sopii myös vaunuosaan adaptorin avulla, on kuulemma enemmän sellanen isän mieleen :D haha

Mimael: Tervetuloa kirjavaan joukkoon ja oikein paljon onnea tulevasta perheenlisäyksestä :)

Faelivrin: Mukava kuulla että siellä on vointi hyvä molemmilla :) Täällä myös meidän pieni on kova junttaamaan ja välillä tosiaan säpsähtää toisen potkuja kun niittaa niin pirun kovaa tonne kylkiluihin :D ja välillä on kiire vessaan kun herra suoristelee itseään ja painaa virtsarakkoon tai nyrkkeilee sinne. Mutta ihana tunne tuo on että tietää pienen olevan kunnossa. Välillä se huolipeikko nostelee päätään kun ei oo pieni ollut niin aktiivinen, mutta kätilö sitä sanoi että myös vauvoilla on aktiivisia päivä ja toisen taas hiljasempia, että yleensä ne hiljasemmat on niitä kun vaavi kasvaa enempi. En ainakaan itse unohda tätä ketjua facebook ketun lisäksi joten olen täällä ainakin juttelemassa sun kanssa :)

Sitten omat jutut perään, eli pienen miehen huone on viittä vaille valmis, verhot puuttuu vielä. Vaunut on ostettu, käytiin viime viikolla Babies R us nimisessä mestassa, tiiätte varmaan, ja ostettiin ne kun oli about 150 puntaa halvemmat kun jos tilattais netistä :) Eli onnetar suosi meitä sillä reissulla, nyt on hienot vaunut ja kätevät. Minkäs merkkisiä vaunuja teillä on hankittuna ja onko teillä se "base" autoon, en tiiä suomeks mikä se sana on, sori =) eli sellanen joka laitetaan autoon ja jätetään sinne, autonistuinta varten, säästää siltä turvavyön kanssa leikkimiseltä kun on sellanen kliks ja menoks juttu, jos ymmärrätte yhtään kun oli sekava selitys :D

Täällä neukkula-aika täytyis varata kun viimeks oli kotikäynti ja niillä ei oo niitä varaussysteemejä mukana, mut siis max kahden viikon päähän, kun nyt alkaa olemaan tiuhempi tahti tässä neukkulahommassa, niinkun varmaan teilläkin?

Mitäs muuta, joulu meni kivasti ja pukki muisti tätä neitiä kyllä liiankin hyvin, pikkumies sai myös lahjoja kovasti, innolla siis odottaen että pieni sieltä maailmaan tulee, vaikka kyllä on alkanut koko homma jännittämään hiukan että miten tämä neiti sen kestää...mutta eiköhän sen kestä kun palkintona on kuitenkin se pieni ihme <3

Meinas unohtua, tässä siis tämän neidin pallukka ja kuva otettu tänään :)

Aijaa.com - 11524808

Voikaa hyvin kaikki ja palaillaan taas :)

Myy*+pikkumies 29+6
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Heip taas, ja kiitos tsempistä ja lohdutteluistanne sen bakteeriasian suhteen, erityisesti Amarinwa.

Mimael tervetuloa!

Tigerina laitoin yksityisviestiä siihen fb-ryhmään liittyen! Tulikohan perille..?

catnip90 hankinnoista - meillä on pinnasänky, vanna ja hoitopöytä hankittu sekä vaatetta ym. tekstiilejä jonkin verran äitiyspakkauksesta saatujen lisäksi. Lisää ajattelin käydä kirpparilta katselemassa loppuviikosta :)
Yhdistelmärattaat ja 2 turvakaukaloa ostan kaverilta (toinen 0-13kg, toinen vissiin lapselle >6kk iästä lähtien) kunhan keksin mihin ne saan mahtumaan! Sitteri vielä on hakusessa ja pienen lipaston saan siskoltani vauvankamppeita varten. Muuta meille ei sitten paljon mahdukaan, tähän 55m kaksioon :(
Sehän se on, isompi asunto hakusessa, mutta taitaa jäädä vielä ensi kesään ainakin se haave.

Tuo nimiasia - eikös se nimi tässä vaiheessa ole papereissa/tiedoissa synnytyssairaalaa varten kysytty vain hätäkastetta varten? Että vauvalle EI synnärillä mihinkään laiteta nimeä vaan tiedoissa lukee 'vauvan sukupuoli sukunimi' esim. 'tyttö Meikäläinen' tai 'poika Meikäläinen'. Että ilmoitettu nimi annetaan (hätäkasteessa) vauvalle vain, jos hän on vaarassa menehtyä. Korjatkaa jos olen väärässä!

Sf-mitoista puhuitte, minulla se on koko ajan kulkenut ihan siinä ylärajalla, rv:lla 27+3 eli noin viikko sitten oli 26cm. Terkka tosin sanoi, että se tasaantuu loppua kohden yleensä, vaikka ylärajalla tässä vaiheessa kulkisikin. Paitsi siinä tapauksessa, että lapsi on perätilassa.
Meijän poika tuntuu perätilassa viihtyvät enimmäkseen tai sivuittain. Mites teillä muilla lapsukaiset viihtyy ja tunnetteko/tunnusteletteko useinmiten päin se vauva siellä temmeltää?

Jokos synnytys on alkanut mietityttämään? Minä olen lueskellut aiheesta jo jonkin aikaa ja mietiskelen asiaa jatkuvasti!

Tuli muutes mieleen vielä semmoinen, että mitä meinaatte maaliskuun vastasyntyneelle pukea kotiinlähtiessa päälle? Tai siis riittääköhän vauvalle fleece-/vanuhaalari vai pitääkö olla ihan kunnon toppapuku? Kun äippäpakkauksen haalarit on niin isoja, eikä kehtaisi yhden käyttökerran takia ostaa lapselle mitään 50-56 cm toppapukua. Kun tuskin vien itse ainakaan vauvaa vaunulenkeille tms. ennen huhtikuun puoliväliä sitten (jos nyt oletetaan että ajallaan syntyy :))

Noniin, nytpäs tuli sitten kirjoiteltua ja kyseltyä jonkin verran :) ehkä tästä koneelta jo joutaa jotakin muuta välillä tekemään.
Hyvää alkanutta vuotta kaikki mammat ja hyvää päivänjatkoa!

mariana87 & piipiäinen rv 28+2
 
Moi kaikki ja hyvää uuttavuotta!

Täällä voidaan hyvin. Masu kasvaa ja painoa kertyy. :) Joulu ja uudenvuoden vietto meni rauhallisesti töitä tehden ja kotona löhöillen. Huomenna olisi neuvola, saas nähdä miten on paino noussut näin joulun aikaan. Saattaa olla enemmän kun viime kerralla. Herkut ja ruoka maistuneet hyvin.
Joulupukki toi meilläkin yllättäen paketteja myös pienokaiselle. Ja tarpeeseen ne pienet vaatteet tulevatkin. Mahtuukohan nuo 50cm vaatteet vaan edes syntyessä kun ovat niin pienen näköisiä :)
Tosiaan minulla kanssa tuo lenkkeily jäänyt viimeaikoina vähemmälle kun alkaa niin pienestä supistella ja koen sen epämukavaksi. Hengästyn helposti ja alavatsaankin on kohdistunut kipua. Uusia piirteitä, aikaisemmat raskaudet menneet niin huomaamatta ilman mitään kipuja/supisteluja ja olen voinut harrastaa liikuntaa aivan kuten ennenkin. Meillä kanssa I-PANA kaavake täytetty netissä sairaalaan (PKSSK) lähetettäväksi, jossa kysyttiin tuota nimiasiaa ja toiveita synnytykseen.

Ystäväni saikin vaavin jo joulukuun puolella vaikka LA olisi ollut tammikuun lopulla.Eipä saatukkaan siis saman vuoden lapsia. Vaavi voi hyvin ja painoi 2800 eli ihan hyvän kokoinen. Pääsevät kotiin varmaan jo tänään.
Niin se aika vaan menee ja ei sitä tiedä meistäkin millon jollekin tulee äkäinen lähtö synnyttämään. Toivotaan toki että menee vielä viikkoja eteenpäin. Ihan itsellekin tuli olo että eihän siihen maaliskuuhun oikeasti ole enää kauan.



Myy Sinulla niin siro ja suloinen masu :)

Tigerina voisin kanssa osallistua ryhmään, koitan saada lähetettyä sinulle yv:tä. Olen vaan hieman huono näitten koneitten kanssa.

Mimael Tervetuloa mukaan ja onnea pikkusesta.

Mutta mukaavaa alkuvuotta kaikille, nauttikaa masuistanne :)

Savonmama86 rv27+5
 
Vuoden alkua myös kaikille keskustelijoille mun puolesta!

Taas oon vaan käyny lueskelemassa teidän kuulumisia, mutten ole ehtinyt itse kommentoimaan... eli luvassa jälleen "yleistä kommentointia", kun en jaksa kaivaa tuolta ketjusta, että kuka kertoi/kysyi tms mitäkin...

Maaliskuun vauvan vaatetuksesta
Enpä kyllä vielä osais veikkailla, että minkälaista ilmaa se maaliskuussa on; saattaa olla paljonkin pakkasta tai sitten reilusti jo plussan puolella. Melkeinpä miettisin niin, että jos on vielä pakkasta, niin toppapuku, jollei, niin sit pärjää jo fleece-/vanuhaalarilla. Ja se ei tuon ikäsellä vauvalla haittaa, jos puku on iso, kunhan saa turvavyöt kiinnitettyä kaukalosta, niin mikään ylimääränen ei haittaa.

Vaunulenkkeilystä
Itse aloitin ykkösen kanssa ulkoilut poitsun ollessa reilun 2 vko; alkuun tosi lyhyillä ajoilla ja siitä pikku hiljaa pidentäen. Poika synty siis syyskuun loppu puolella, eli ekat ulkoilut tais olla marraskuussa, jollon saattaa olla ihan samanlaiset ilmat, ku maalis-/huhtikuussakin. Kun ulkoiluajat siitä piteni, niin siirty poika samalla nukkumaan päikkikset ulos, kun siellä nukutti niin paljon paremmin. Ja ulkona vaunuissa nukkukin 1,5 vuotiaaks saakka päiväunet. Aivan kovimmilla pakkasilla otin vaunut sisälle kesken unien ja raottelin makuupussia ja pukua ja poika jatko unia vaunuissa eteisessä. Samalla tapaa varmaan tätä kakkostakin nukutellaan.

Liikunnasta
On jääny mulla myös liikunnat tosi minimiin; maha ahdistaa vaan tosi helposti. Supisteluja tulee herkästi ja lonkat ja nivuset kipeytyy myös, sekä selkä. Eli oon ottanu melko rauhallisesti.

Nukkumisesta
Lonkat kipuilee myös öisin ja oonki nyt nukkunu jo jonkin aikaa sellasen paksun pitkuslaisen tyynyn kanssa, minkä saa kyljellä ollessaan jalkojen (polvien + säärien) väliin ja samaten myös käsien väliin kunnon halausotteeseen. Siitä on ollu apuja nukkumiseen. Tosin kyljen vaihto ja ylös nousu on melko kankeeta :( Ja öisin tulee heräiltyä melko usein; alkaa kroppa valmistautumaan vauvan tuloon. Onneks on hormoonit, mitkä pitää sit päivän hereillä ja pirteenä.

Omaa napaa
Vikalääkärineuvola ennen äippäpolin synnytystapa-arviota oli ennen joulua rv 27+3. Vauvalla ja itsellä kaikki hyvin, lääkäri oli mukava. Ainoa miinus oli, että meillä aina ennen lääkärineuvolaa kun mennään hoitsun luo, ei ikinä pääse sen oman neuvolahoitsun luo, vaan siellä on millon kukakin. Enkä sit oikein tykänny tästä hoitsusta. Ja kaiken kukkuraks seuraava neuvolakäynti on hänelle, kun omalla hoitsullani oli ajat niin täys :(
Välipäivinä kävin pelkokeskustelussa psykiatrisen sairaanhoitajan luona, mille sain lähetteen äippäpolin pelkokeskustelusta. Siellä käytiin läpi vähän kaikkea, ei pelkkää synnytystä. Hoitsu totes, että elän aika tunteella ja että kokemani tunteet on ilmeisesti aika voimakkaita. Uus aika sinne olis ens viikolla, en tiedä kuinka usein tulen tuolla käymään ja että onko siitä apua vai ei, mutta katsotaan nyt.
Ens viikolla olis myös seuraava neuvola; nyt näitä alkaa oleen parin viikon välein. Myy* tuota käyntitiheyttä taiskin kysellä... eli nyt näillä viikoilla parin viikon välein ja olikos se sit viimenen kuukaus mennään noin kerran viikossa.
Hih, enää pikkasen reilu kuukaus äippäloman alkuun, mitä odotan toisaalta hieman ristiriitasin tuntein;
a) yrittäjänä ei ole helppo jättää töitä, onneks on luotettavat yhtiökumppanit ja tiedän, että pääsen käymään töissä tsekkaamassa tilannetta, mut toisaalta se, et sit jää muille enemmän tekemistä, kun ite "lomailen"...
b) miten pärjään kotona ensin kasvavan mahan ja 2,5 vuotiaan pojan kanssa. Ja myöhemmin synnytyksen jälkeen kahden lapsen kanssa... Toisaalta on taas ihanaa päästä tekemään niitä omia juttuja ja viettämään aikaa pojan kanssa kaksin vielä ennen vauvan syntymää. Pitää vaan keksiä sellasta puuhaa, mitä äippä jaksaa puuhailla.
Ja laskettuun aikaan enää hieman reilut 10 vko!!! Hui! Pian saa pienen tänne mahan toiselle puolelle, aika menee niin hirmu nopsaan.

50 cm vaatteista

Jos vauva on syntyessään sen n. 50 cm pitkä, niin kyllä noi 50 cm vaatteet on oikeesti passelit (jotku tuntuu jopa isoilta!), vaikka ne nyt näyttävätkin niin kovin kovin pieniltä. Sit jos on yli 50 cm vauva ja painoa yli 3,5 kg (tää täys mun oma arvio), niin sit noi 50 cm vaatteet voi olla pieniä.
Ite en oo vielä kaivanu säilöistä vauvan vaatteita, mutta sekin on edessä ihan lähiaikoina, kun järjestellään pojan huone uudelleen ja saadaan hänen vaatteensa hoitopöydän laatikoista toiseen paikkaan, jolloin saadaan hoitopöytä vauvan tarvikkeille ja vaatteille.

Facebook -ryhmästä
Laitan Tigerinalle tässä samalla yksäriä tulemaan.

Rva J. + pikku kakkonen 29 + 5
 
Moi! Fb:n puolella on kiva noita kuvia katsella, mutta ainakin pidempien tekstien kirjoittelu on tänne helpompaa.

Tervetuloa mukaan, Mimael!


Hankinnoista
Kävin ostamassa Lastentarvikkeen alesta uuden rintapumpun. Vanhalla tuli palvelusvuodet täyteen oikeastaan jo kuopuksen kohdalla. Oli siis vuorotellen mulla ja siskollani, jolla neljä lasta. Sähköpumpun olisin ostanut, mutta kun olivat pitkälti yli satasen hintaisia, niin en raaskinut. Muuta uutta meillä ei olekaan. Uuden vauvakaukalon hankin jo aiemmin käytettynä. Tietysti jotain pikkutavaraa (tutit, tuttipullot ja kertakäyttövaipat) täytyy ostaa sitten jossain vaiheessa. Eipä noita vaippojakaan kannata ostaa ainakaan kokoa 1, ennen kuin vauva on syntynyt. Esikoinen painoi syntyessään 3575 g ja kun päästiin kotiin niin ykköskoon vaipat oli jo pieniä. Kuopus taas oli sen verran pienempi (3045g), että tarvittiin ihan pikkuvaippojakin. Ja kun sitä kakkaa tulee aluksi IHAN KOKO AJAN, niin käytän kyllä noita kertsejä kestojen rinnalla.

Esitietoihin ilmoitettavat nimet ovat käsittääkseni juuri hätäkastetta varten, mutta tosiaan TYKS:ssa ainakin käyttivät niitä ihan kutsumanimenä vauvalle. Catnip, ehkä varmuuden vuoksi kannattaa laittaa jotkin muut nimet kuin ne, jotka haluatte ihan oikeiksi nimiksi antaa. Jos siis haluatte varmistaa, etteivät sukulaiset saa nimeä tietää ennen aikojaan.

Faelivrin Ihanaa, kun saitte jo pienokaiselle joululahjoja! Meillä huomaa, että kun on jo kolmas, niin eivät sukulaiset enää syntymättömälle vauvalle mitään joululahjoja ostaneet. Toisin oli näiden kahden ekan kohdalla. Toki meillä on jo kaikkea. Silti tätä kolmatta vauvaa odotamme miehen kanssa ihan samalla hartaudella ja innolla kuin kahtaa ekaakin.

Myy* Suomessa ei ole enää varsinaista syntymätodistusta. Korjatkaa viisaammat, mutta eikö se ole ole niin, että vauva saa jo sairaalassa väliaikaisen sotun ja sairaalasta ilmoitetaan Väestörekisteriin syntyneestä vauvasta. Nuo isyydentunnustamisjutut ovatkin varmaan aika kimurantteja, kun teillä tosiaan vauvan isä on ulkomaalainen. Me ehdittiin naimisiin ennen esikoisen syntymää, joten noihin juttuihin ei ole tarvinnut paneutua. Tuo hakemasi sana autoon tulevalle härvelille taitaa olla telakka. Meillä on mahdollisuus saada sellainen siskoltani, mutta se vie enemmän tilaa kuin turvavöillä kiinnitettävä kaukalo. Testasin, että juuri ja juuri lasten istuimet sekä vauvan turvavyökaukalo mahtuvat takapenkille. Telakkamalli tuskin mahtuu. Mutta itseasiassa olemme hiukan silmäilleet 7-paikkaisia autoja ;).

savonmama86 Oi, pääset herkistelemään vauvan tuoksussa jo vähän ennakkoon =)! Niin se vaan voi olla, ettei tässäkään porukassa välttämättä mene enää montaa viikkoa kun voi eka vauva jo syntyä! Harmi, ettei lenkkeily enää onnistu. Mulla päivät vaihtelevat tosi paljon. Supistuksia ei lenkillä tule, mutta se jatkuva alapään vihlominen, ihan siis siellä emättimessä, oli eilenkin niin ikävää, että meinasin soittaa miehen hakemaan lenkiltä kotiin. Ja toisina päivinä ei taas tunnu mitään vihlomisia.

Rva J. Täällä täytyy myös lähiaikoina ottaa lisätyynyt käyttöön, ainakin jalkojen väliin. Pystytkö töiltäsi pitämään ihan kunnon äitiysloman? Se kun on ilmeisesti yrittäjillä työstä riippuen vähän hankalaa. Mulla on vähän sama tuntuma, että jos vauva on yli 3,5 kg, niin melkeinpä 50 cm ovat heti alkuunsa liian pieniä.

Mulla olisi työhaastattelu ensi keskiviikkona. Mitenköhän peittäisin tämän raskauteni, vinkkejä! :LOL: Tuskin saan paikkaa, hakijoita oli aika paljon eikä tämä raskaus nyt mikään etu ole tässä kohtaa. Olen kuitenkin iloinen siitä, että pääsen edes haastatteluun. Ehkä se vakipaikkakin sieltä joku kerta irtoaa.

Nyt katsastamaan, mitä loihdin ruoaksi lapsille! Onko muuten muita, joilla olisi ruokahalu kadonnut?

Amarinwa ja Wiskari 30+2
 
Torstai iltaa kaikille.
Täällä käytiin tänään neuvolassa. Kaikki hyvin ja isoveli sai kuulla sydänäänet ja meidän ihana terkkarimme on niin mukava että halusi näyttää vauvaa myös ultralla veljelle. Siellähän se pikkunen luputti peukaloa ja kovasti liikuskeli :) On se vaan niin ihana aina katsoa tuota kuvaa masusta.

Valittelin kovaa leposärkyä alaselässä ja syy selvisikin. Alaselän liitos löystynyt, siksi se niin kovasti rusahtelee. Huomenna pääsenkin sitten fysioterapeutille joka aikoo teipata liitoskohdan "urheiluteipillä", saas nähdä onnistuuko ja onko apua, olen vähän epäluuloinen.

Tässäpä pikkupäivitys omaa napaa taas tänään.. :)
 
Faelivrin
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille! :)

Myy* - Voi ei.. kauhulla saa aina itsekin odottaa, että milloin tää ilmoittaa pitkän kirjoittamisen jälkeen, että jotain on mennyt mönkään. Kyllä ottais pattiin. :)
Mulle tulee usein myös huoli jos en pienen liikkeitä ole päivän aikana tuntenut. Toissa iltana kun menin nukkumaan niin piti mieskin herättää uniltaan kun en tuntenut vattassa mitään elämää ja oon tottunut siihen, että vauva liikkuu aina nukkumaan mennessä. Herätin sitten miehen ja pyysin kuuntelemaan sydämen sykkeen vattan läpi ja siellähän se onneksi kuului kuulemma hyvin voimakkaana ja päästiin kaikki unille. On se kätevää kun tuo mies voi nyt toimia tuollaisena kävelevänä dopplerina. :)
Juu tosiaan tuo hakemasi sana on telakka. Sellainen telakallinen kaukalo meillekin hommataan. :)

mariana87 - Kyllähän se synnytys täälläkin mielessä aina välillä käy. Mutta näin ensikertalaisena on jotenkin helppoa sitä odotella kun ei tarkalleen tiedä, mitä siinä tapahtuu. Sellainen sopiva pieni jännitys kuitenkin siitä on, mutta luottavaisin mielin mennään. :)
Me saatiin vauvalle lahjaksi ihan sellainen pieni pörröinen haalari, joka kuulemma on hyvä vauvalle sitten kotimatkalle sairaalasta. Sisko ainakin käytti kuulemma samanlaista kun hänen lapsensa syntyi maaliskuussa. Sen alle kuulemma vaan hyvin vaatetta ja jos on kovinkin kylmä niin voi pienen kääriä vaikka vilttiin tms. :)

Rva J. - Toivottavasti saisit jotain apua nuista pelkokeskusteluista. Onhan se ainakin hyvä, että pääset ääeen sanomaan asioita, jotka mieltä painaa.
Mukava kuulla, että siellä on sekä äidillä että pienellä asiat muuten hyvin. :)

Amarinwa - Tsemppiä työhaastatteluun! :) Se on kyllä tavallaan vähän harmi, että moni jättää heti raskaana olevan naisen laskuista pois uutta työntekijää valittaessa, vaikka muuten olisikin hyvä ja sopiva työntekijä. Vaikka näinhän ei saisi olla, mutta minkäs teet.

savonmama86 - Ihanaa kun olette päässeet pienen siellä näkemään. On se vaan aina yhtä ihanaa. :)
Toivottavasti urheiluteipistä olisi sinulle apua selkäsärkyyn!

Tälle mammalle ei viime kerrasta ole mitään kummempaa tapahtunut, mutta oli vain pakko tulla poksumaan kun tänään päästiin jo melko isoihin lukuihin. Alkaa nimittäin 30. raskausviikko tänään! Huh huh! Ajatella.. mihin se aika on mennyt? :)

Onko siellä muuten muiden puolisot kuunnelleet vauvan sydänääniä vattan läpi? Täällä se on ihan miehen suosikki juttu nykyään kun hänellä on jotain sellaista, mitä minä en voi kokea vauvaan liittyen. Mies on ollut niin harmissaan kun ei voi liikkeitä tuntea samalla tapaa kuin minä.

Tämän viikon aikana olen ekaa kertaa raskauden aikana joutunut öisin nousemaan sängystä vessaan. On muuten melko rasittavaa, sillä minä en meinaa saada enää unta sen jälkeen niin sitten täällä kukutaan neljän aikaan yöllä itsekseen ja ihmetellään. Noh.. tää oli kyllä jo odotettavissa.

Lenkkeilessäkin on alkanut vattaa vihlomaan entistä enemmän ja pelkäänkin kovasti, että jos en enää kovin kauaa lenkille pääsekkään. Hulluksi tulisin varmaan siinä vaiheessa. Täytyy varmaan vaan ottaa entistäkin rauhallisemmin. :)

Faelivrin & nuppunen 30+0
 
Heipä hei kaikille! Piiitkästä aikaa kirjottelen tänne... Joulu oltiin reissussa ja oltiin uuden vuoden yli niin ei tullut koneella oltua oikeestaan juuri yhtään... En edes muista mistä täällä ollaan puhuttu...

Tuosta Facebookin ryhmästä, itse koen sen paremmaksi juuri sen takia että mulla on niin huono muisti kuka täällä on puhunut ja mistä varsinkin jos on monta tekstiä tullut välissä. Sitten aina unohdan kirjottaa ja vastata johonkin mihin on ollut tarkoitus. Toki pitkien tekstien kirjoitus olisi tänne helpompaa, mutta vastailu faceen vielä helpompaa kun voi laittaa suoran vastauksen suoraan kysymykseen. Muutenkin facebook mulla aina koen sen helpommaksi. Samoin kuvien lisäilyn :D

Tälle mammalle on vaihteeks taas tullut flunssa.. Tuntuu ihan siltä että tää raskaus on ollu yhtä sairastelua, varsinkin kun syksyllä oli se ihana 10 viikon putki jolloin oli keuhkokuume ja poskiontelon tulehdus ja flunssa ja ties mitä muuta.. Onneksi edes muu perhe on pysynyt terveenä :S Toivottavasti tämä flunssa menee pian ohi eikä kehity miksikään vakavemmaksi...

Joku kyseli vauvan vaatetuksesta tuolla aikaisemmin... Meillä esikoinen syntynyt 15. huhtikuuta ja muistan sen että sairaalaan menin tuona päivänä toppatakki päällä. Kolmen päivän perästä olikin niin kauhea "helle" että ilman takkia lähdin sairaalasta. Miehellä oli silloin jo t-paita mutta itse en uskaltanut ettei rintatulehdusta olis tullu... Vauvalle puettiin silloin normi vaatteet (body, housut, sukat) ja päälle Fleecehaalari, villasukat, villatumput ja pipo... Hyvin tarkeni vauva ulkona parkkipaikalle asti. Kannattaa tosiaan tehdä vaikka niin että mies tuo vauvalle ulkovaatteet säänmukaan kotiinlähtö päivänä...

Noss1 ja öttiäinen 28+2 (Viikot ihan sekasin, en ole edes varma onko se tosiaan jo viikko 28) :D Aika kuluu niin nopsasti
 
Huomenta, tai päivää teille enemminkin :) mä täällä tuun parin tunnin jälkijunassa, hih :)


Facebook ryhmä on ollu kyllä kiva :) harmi ettei Faelivrin pääse meidän kanssa sinne, mutta siis täälläkin toki samat kuulumiset voi kirjoitella :)

Mulla on nyt sit siipan kanssa viikon päästä lauantaina parent education koko päivän :) mennään kuuntelemaan ja harjoittelemaan synnytykset sun muut. Onneksi hän pääsee mukaan niin et tarvi yksin mennä. Oottekos te muut jo olleet ko. koulutuksessa? vai meettekö ollenkaan?

Tavarat on aika hyvin hankittu, niitä muslin square, eli suomeks kai ne sellaset pukluliinat on vielä hankkimatta ja sitten amme ja lisää pyyhekitä, sekä hoitolaukku, mutta kun en millään mieluista löydä, oon vähän nirso ilmeisesti :D niin ja se imetystyyny kans, on kuulemma hyvä olla, antaa käsivarsille hyvän tuen imettäessä. Taisin siitä mainitakkin että on varmasti muutakin kun puuttuu mutta ei nyt tuu vielä mieleen, tulee varmasti pitkin matkaa vielä että ai niin se ja se ja se :) varsinkin kun on tää sama pää kesät talvet :D

Siippa pysyy nyt kotona onneksi pidempään, lähtee mahdollisesti jenkkeihin muutaman viikon päästä hetkeksi ja sitten helmikuun puolessa välissä Kanadaan mutta muuten pysyy kotona <3 on sitten säätämässä mun kanssa asioita täällä mikä on hyvä :) Mammalomakin siellä jo häämöttää, mulla on 13 helmikuuta viiminen työpäivä eli sen jälkeen sitten lomailen vaan, Lupasin mennä kamua kattomaan Liverpooliin kun se on nyt sitten kanssa raskaana ja kovasti tietysti haluaa vauvahommia hössöttää mutta katotaan sitten miten se ajelu sinne menee, alkaa olemaan autossa istuminen pitkiä matkoja kanssa tukalaa, tai tuntuu että minimies ei ollenkaan siitä tykkää. Ootteko muut huomannu samaa?

Faelivrin: Jeps sellasia huolipeikkoilijoita taidetaan olla :) nyt on ollut taas aktiivisempi mutta kätilö tosiaan minua muistutti että hiljasemmaksi menee mitä pidemmälle raskaus menee kun tilat käy ahtaaksi siellä masussa. Mulla ei varmaan siippa suostuis kuuntelemaan kun muutenkin on kovin säpsähtelevä versio noiden potkujen suhteen. Sano tosiaan että ei se oo mitenkään iljettävää siinä mielessä että se on pieni vauva ja hänen pieni poika, mutta kun se kasvaa mun masussa ja ne potkut voi sattua. Sanoin että joskus joo saattaa sattua mutta on se kuule sen arvosta :)


Amarinwa: Kiitos infosta. Täytyy kyllä sinne suomeen päin meilailla tai soitella kun on niin jotenkin hämärä se touhu siinä isyyden todistamisessa. Sanovat että syntymätodistus ei riitä että täytyy olla oikeiuden vahvistama tai myöntämä lappu että isä on kuka papereissa sanotaan olevan jotta se hyväksytään suomessa, meillä kun on avioliiton ulkopuolella sitten meen mini syntynyt. Aika paperisota tulee kyllä...huoh : /
Varmaan ei massua enää piiloon saa haastatteluun mutta toivotaan että ainakin muistavat sinut sitten myöhemmin josko nyt eivät palkkaa, minulla kanssa oli haastis kun olin raskaana mutta sanoivat että ei ole mitään järkeä palkata nyt kun olisin ollut töissä vain sen 3kk ja sitten olis taas tarvinnu hankkia joku korvaamaan mun mammaloimailua, joten oon sitten ajatellu haut jättää kun palailen takaisin mammalomalta :) Tsemppiä kuitenkin haastikseen :)!!

Noss1: Voi ei, ikäviä nuo flunssat :( talvi on kyllä silti sitä pöpöjen aikaa, tai siis ainakin flunssan, varsinkin jos ei ole nyt enää ollut niin kylmä siellä suomesssa, äidiltäni vaan kuulin että on lauhtunut joten pöpöt p'ääsee hyrräämään paremmin. Toivotaan että paranet pian, muistat vaan lepäillä :) Kiitos tosta ulkovaatevinkistä vauvalle, sitä kanssa oon täällä pohtinut kun maaliskuussa voi olla täällä jo 20 astetta lämmintä tai sitten jos sattuu kökkö keli niin vain muutaman plussa-asteen, on niin ailahteleva täällä tuo sää kun atlantin rannalla asuu..sanonpa siipalleni että se on ulkovaatevastaava kun kotiudutaan :)

savonmama86: Koitahan lepäillä sinäkin siellä ettei selkäsärky tule liian pahaksi :) täytyy muutenkin nyt alkaa varastoimaan energiaa isoa koitosta varten :)

ihanaa lauantain jatkoa kaikille mammoille ja masukeille, voikaahan hyvin ja paksusti :)

Myy*+pikkumies 30+2
 
Heido hei kaikille!

Minäkin olen pitänyt facebook -ryhmästä! Kiitokset Tigerinalle sen perustamisesta :)
Sinne mukava kirjoitella ja vastailla kysymyksiin kun voi kirjoittaa vähän lyhyemmin kuin tänne. Oli puhetta tästä tekstien häviämisestä lähettämisvaiheessa täällä palstalla. Itselle on myös käynyt parikin kertaa näin ja siksi olenkin ottanut tavaksi kopioida koko tekstin ennen kuin painan lähetä -painiketta jotta ei sitten varmasti ainakaan ole turhaan kirjoittanut! :)
Itse olen myös pohtinut tuota vauvan pukemista kun kotiin tullaan. Me saatiin appivanhemmilta tuliaiseksi Skotlannista ihana vaaleanpunainen 56cm karvainen puku, jonka ajattelin vauvalle laittaa mikäli ei ole pakkasia. On meillä sitten toppapukukin 62cm ostettuna niin se sitten jos on kovin kylmä. Mutta mietin että eikai vauva matkalla parkkipaikalle sairaalalta ehdi paleltua kun autossa kuitenkin on ihan lämmin?
Sain muuten vihdoin sen ajokortin! Sain kortin silloin kun olin 18-vuotias mutta jäi sitten kakkosvaihe tyhmyyttäni suorittamatta ja nyt jouduin sitten käydä kirjalliset ja inssin uudestaan jotta saan kortin takaisin. Nyt ärsyttää kun ei heti ole omaa autoa! Onneksi äitini asuu melkein naapurissa niin olen hänen autolla käynyt kruisailemassa :D Huomasin muuten, että kun on tosiaan tullut nyt muutama päivä ajeltua ihan olan takaa niin illalla on ollut alavatsa älyttömän herkkänä! :eek: Eilen illalla tuntui että oli koko ajan ahdistava tunne masussa ja kiristi koko ajan! Ajattelin että onkohan nämä niitä harjotussuppareita nyt sitten kun en niitä vieläkään osaa oikein tunnistaa...
Muutenkin on huomannut nyt kuinka vatsa alkaa aina vaan tuntua painavammalta ja kaikki tekeminen hankalammalta. Tulee ihme särkyjä jos ei muista ottaa yhtään taukoa päivän mittaan.
Kyllä sitä alkaa jo laskea päiviä että milloin sinne synnyttämään oikein jo pääsee! :D

Mimael tervetuloa ryhmään! :)

Faelivrin Ei tietenkään unohdeta tätä ryhmää! Tänne on mun mielestä helpompi tulla kirjoittamaan vähän pidemmin kuulumisia ja mukavaa lukea myös pidemmin muiden kuulumisia! :) Täällä tosiaan myös on liikkuminen jäänyt jo paljon vähemmälle tuon vihlomisen takia. Tällä viikolla ollaan miehen kanssa kierretty hulluina alemyynneissä monta tuntia ja tuntuu että vaapun kuin ankka aina iltaa kohden kun on mennyt koko päivän liian lujaa tahtia. Me ei olla ymmärrettykään mitään sydänääniä kuunnella itse! Voiko ne kuulla ihan vaan painamalla korvan vatsalle vai? =)

Myy* Itsellä ei vielä ole ollut neuvola kahden viikon välein. Ensi on kuitenkin aika ja uskon että alkaakin nyt välit tästä eteenpäin tiuhenemaan siihen kahteen viikkoon. Itse sain viime neukkukäynnillä lapun synnytysvalmennuksesta ja pitäisi sinne aika varata varmaan maanantaina. Täällä valmennukseen mennään muistaakseni siinä viikon 36 tienoilla. Miestä se jännittää kovasti ja olikin ensin laittamassa minua sinne yksin mutta sanoin ettei ole synnytykseen tulemista jossei tule sinne mukaan! :D Ilmeisesti se pelkää että siellä on jotain ryhmäjuttuja vaikkei kuulemma ole :) Autossa istumisesta kirjoitinkin jo yllä. Ei ole mukavaa enää :(

mariana87 Mekin asutaan 60m2 kaksiossa miehen, koiran ja kolmen kissan kanssa. Itseäkin vähän jännittää että miten me oikeen mahdutaan kun on nyt jo häslinkiä kun eläimet riehuu välillä :D Lisäksi asutaan tosi rauhattomalla seudulla =/ Ollaan siis myös asuntoa haettu mutta ei ole toivon valo vielä vilkkunut ja nyt on aikaakin enää niin vähän että taitaa tosiaan jäädä haaveeksi ennen vauvan syntymää... En tiedä olenko tyhmä vai miksen osaa tunnustella miten päin vauva masussa asustaa. Ei siis mitään hajuakaan. Terkka ei myöskään ole asiasta vielä maininnut. Pitää kysyä ensi viikon neuvolassa! Täällä synnytys myös mietityttää kovasti ja olen myös lukenut aiheesta paljon. Ei sitä silti oikein osaa miettiä millaista se sitten omalla kohdalla tulee olemaan, joten itsellä ei mitään ihmeempiä ennakko-odotuksia :)

Amarinwa Itse olen myös käynyt parissakin haastattelussa nyt raskausaikana ja minulla kun tuo vatsa on näkynyt jo aika aikaisessa vaiheessa niin siitä on myös saanut kuulla. Minua ei siis ole onnistanut työpaikan suhteen =( Moni ei tosiaan halua palkata raskaana olevaa juuri sen takia että joutuvat jo kohta etsimään uuden työntekijän kun tulee äitiysloman aika. Onnea kuitenkin haastatteluun, mistä sitä koskaan tietää! :)

Catnip90 & tyllerö 31+5
 
Sunnuntaita!

Savonmama86 Onpa suloista, kun isoveli on saanut vähän ultrakuvaakin nähdä pienestä! Minkä ikäisiä ne sinun lapset olivatkaan? Muistanko nyt oikein, että odotat kolmatta? Tuntuuko teippauksista olevan apua liitoskipuihin?

Faelivrin Oletkin tosi pitkään saanut olla rauhassa yöllisiltä vessaherätyksiltä! Ihan kaikista kurjin raskauteen liittyvä juttu on mun mielestä juurikin se kun ei saa yöllä nukuttua.. Jakselehan! Ja iisimmin vaan lenkillä. Eilen olin kaverin kanssa lenkillä ja pakko oli pyytää hidastamaan tahtia kun vihlomiset alkoivat.

Noss1:lle pikaista paranemista! Toivottavasti flunnsa kiertää muun perheen!

Myy* Me oltiin esikoista odottaessa synnytysvalmennuksissa ja myös synnytyksen jälkeisissä tapaamisissa. Siitä porukasta on edelleen yksi perhe, joiden kanssa ollaan paljonkin tekemisissä ja pojat ovat samassa kerhossa. Itse asiassa rakennetaankin molemmat perheet aika lähekkäin parhaillaan =). En ole vielä huomannut, että autossa istuminen olisi erityisen tukalaa. Eilen istuin yhteensä kolmisen tuntia autossa ahtaasti takapenkillä lasten istuimien välissä ja vaan jalat puutuivat. Paljon on siipallasi työreissuja! Onneksi sitten maaliskuussa tahti hiljenee. Tiedättekö jo, onko hänen pian vauvan syntymän jälkeen lähdettävä taas reissaamaan?

Catnip90 Onnittelut autokoulun päätökseen saamisesta!=) Aiotko nyt hankkia auton?

Sain tänään kohtalaisen pitkäpinnaiselta mieheltäni palautetta viime aikojen kiukutteluistani. Ensin tietty loukkaannuin verisesti, mutta pakko oli asiaa tarkemmin miettiä ja anteeksi pyytää. Kyllä hormonihuurut vievät meikäläistä 6-0, mutta silti olen välillä käyttäynyt tosi töykesti häntä kohtaan. Ei voi kaikkea laittaa hormonien piikkiin ja ajatella, että toisen pitää kestää mitä vaan..

Raskauteni on tiedossa tuossa työpaikassa, johon olen hakemassa. Kaikkiaan olen ollut siellä töissä 3,5 vuotta (välissä opiskeluita ja muita töitä), joten puolin ja toisin pomojen kanssa toisemme tunnetaan. Ei se ole maailmanloppu, vaikka en tuota paikkaa saisikaan. Etenkin kun ko. sairaala on myynnissä eikä ole vielä mitään tietoa, mihin ja millä aikataululla osastot siirtyvät. Melko todennäköisesti Turkuun, eli työmatkaa tulisi yhteen suuntaan 50 km. En välttämättä halua tuollaista työmatkaa jos täältä lähempääkin töitä löytyisi.

Oltiin aamupäivällä lasten kanssa uimahallissa ja tuosta pian 4-vee jätkästä on kehkeytymässä aika hurjapäinen vesipeto. Meillä mies on se, joka on enemmän on huolissaan lasten koohottamisista, jos vaikka putoavat keinusta tms. Tulee noistakin reissuista vähän haastavampia vauvan myötä kun 4-vuotias tarvitsee kuitenkin perään katsomista, 2-vuotias tarvitsee koko ajan aikuisen viereensä ja vauva sitten siinä mukana tietysti.

Nyt lataamaan akkuja ensi viikkoon. Tiedossa sellainen viikko, että olo on varmaan perjantaina kuin junan alle jääneellä..

Amarinwa ja Wiskari 30+5
 
Heippa kaikille!

Ihan ensinnäkin valtavan iso kiitos kaikille facebook-ryhmään liittyneille, meillä on siellä puolella hieno tiimi kasassa ja ryhmä toimii kuin unelma, aktiivisia ootte kaikki, ihanaa!! Ilmoitelkaahan mulle päin vaan heti jos tulee jotain ongelmia :)

Täällä ollaan voitu tähän asti tosi hienosti, nyt on ihan pakko myöntää et alkaa tosissaan jännittämään ku enää 10 viikkoa laskettuun aikaan! Ai niin..

...aamukampa:

Syntymäpäivään 22 päivää
Äitiysloman alkuun 40 päivää
Laskettuun aikaan 75 päivää (!!!)

Selkäkipuja nyt jonkinlaisia on ollu, välillä enemmän, välillä vähemmän, mut JUMPPAPALLO jonka ostin, on auttanut, sen päällä ku istuskelee ja heijaa itseään siinä edestakas, ni ainaki mulla helpottaa selän kuormitusta ja tota notkoasentoa vähän korjaa.

Olen alkanut nyt vasta heräilemään öisin vessahätään. Tosin kyllä vesikin maistuu päivän aikana sen verran hyvin että helposti kerryttää rakon täyteen yölliseen aikaan.

Ruokahalun katoamisesta kyseli täällä Amarinwa, ja myönnettävä on että ruokahalu on kyllä kadoksissa! Nälkä on ja syödä pitäisi, mutta mitään ei tee varsinaisesti mieli, ei voi sanoa mitä haluaa syödä kun puoliso sitä kyselee. Syön kyllä ruoan kun se on tossa edessä, mutta tuntuu että entistä vähemmän maistuu mikään, mikä aiemmin esim. ollut lempiruokiin lukeutuva...

Jaa-a, töihinpaluu huomenna, 5 viikkoa jäljellä, huhhuh.

Mut eipä tässä muuta, jatketaan taas ja hyviä vointeja itse kullekin!

Tigerina + pikkuherra 29+2
 
Faelivrin
Heipsan!

Noss1 - Pikaista paranemista flunssasta! Toivottavasti ei ole pahemmaksi muuttunut.

Myy* - Meillä täällä mennään tonne synnytysvalmennukseen sairaalalle rv 32 jälkeen sitten kun itse haluaa. Niitä on aina lauantaisin. Voipi olla, että tässä vielä tammikuun lopussa sinne mennään. :)
Täälläkin on kova hoitolaukun metsästys käynnissä. Jotenkin todella vaikea löytää mieluista. Tai sit jos löytyy niin hintaa on jo melko hurjasti. No, onneksi on vielä hetki aikaa. :)
Täällä kanssa pidemmät automatkat alkaa jo hieman ahistaa. Varsinkin kun tuonne Turkuun päin ajelee vähintään sen kolme ja puol tuntia.. :/
Kiva, että oot siipan saanut sinne kotia taas. :)

catnip90 - Onnittelut ajokortista! Muistahan tällä kertaa käydä sitten se kakkosvaihekin. ;) Saitkos sä nyt muuten sen sellaisen 15 vuoden kortin?
Juujuu. Ihan vaan korvan painaa siihen vatsan päälle niin meillä ainakin on mies pienen sydänäänet sieltä kuullut. :) Kannattaa vaan itse ihan rauhassa makoilla jossain ja äänien kuulumista tietenkin helpottaa se jos on ihan hiljaista muuten. :)

Amarinwa - Ei mun näköjään ole edes joka yö tarvinnut herätä yöllisille vessakäynneille. Ihan kiva vaan. Nytkin on pari yötä saanut nukuttua ilman suurempia häiriötekijöitä. :)
Ai siellä vieläkin pistää hormonit kiukkuilemaan? :/ Täällä on onneksi pahimmat jo takana. Enemmänkin huomaan vaan sen, että itku tulee normaalia helpommin.

Tämä mamma kävi tänään aamusta neuvolassa. Oli kiva käydä taas ja kaikki näytti olevan oikein mallillaan. Tässä juuri laskeskelin, että painoa on tullut nyt raskauden aikana yhteensä 10 ja puoli kiloa! Tuntuu aika hurjalta, varsinkin kun tuo pikku tyyppi tuolla edelleen vaan kerää hurjasti painoa itselleen. Noh.. Ei pidä siitä stressiä ottaa. Seuraava neuvola-aika onkin jo sitten vielä tämän kuun loppu puolella. :)

Odotan huomista täällä ihan innoissani, koska päästään silloin vihdoinkin hakemaan meille vaunut! :) Voin sitten "kuivaharjoitella" täällä kotona niillä ja rullailla ympäri asuntoa. :D

Mutta eipä tänne sitten kummempia..

Faelivrin & tyty 30+4
 
Heipä hei pitkästä aikaa!
Niin kovin mä viimeksi itseäni patistelin päivittämään tänne useammin, ja näin vaan taas kävi. Tosin ei ole oma vika nyt! Meillä miehen kanssa molemmilla tollaset Lumiat oli joten laitettiin netti kokonaan pois, kun niitten kanssa pääsee riittävästi ja jopa koneeseen yhdistettyä sen. Eli maksettin turhaan n. 40 € netistä. No mun puhelin sitten hajosikin tossa pari viikkoa ennen joulua eikä ole vieläkään palautunut huo9llosta. Oli pitänyt oikein lähettää se jonnekin uklomaille seikkailemaan :( Joten huonosti olen netissä ehtinyt olemaan.
Joulusta on nyt selvitty. Oli kyllä koettelemus olla miejän 2 ja puol vuotiaan neidin kanssa kotona kaksi viikkoa. Etenkin kun maha on nyt just ottanut jonkun spurtin oikein, koko ajan tiellä :D Sitä paitsi odoteltiin koko loma, että puhkeeko vesirokko vai joten ei hirveästi uskaltanut käydä vieraissakaan.
Silmäilin nyt vähän noita viestejä ja paneudun taas paremmin toste kun ehdin. Nyt olen koulussa kirjoittelemassa, kun täällä vain saa olla rauhassa :D

Ja tunti loppui... jaktetaan seuraavalla.... :D
 
Eipä sitten ollutkaan aikaa seuraavalla tunnilla kirjoitella, piti vähän opiskellakin :D
Mutta nyt pikaseen taas vähän lisää.

Pienokaisen vaatetuksesta Mä ainakin ajattelin katsella siten maaliskuussa että miten säät kehkeytyy. Pakkasta jos on niin vähän enemmän kuin fleecehaalari. Tosin pienen saa kyllä fleecen ja vaikka villavaatteiden kanssa sitten autolla sairaalasta kotiinkin ja jos toppahaalarille on tosiaan tarvetta niin sen saa kyllä sitten haettua.
Nimiasiaa Niin tosiaan TYKSissä ainakin kaikki oli sillä vauvan nimellä joka ilmoitettiin. Mikä oli minusta kiva. Mutta me ei kyllä nimeä piiloteltukaan. Nyt vain on kiva kun on rannekkeet sun muut meijän tytön nimellä :)

Nukkumisesta Täälläkin jo heräillään öisin. Onneksi ei tarvitse sentään vessassa vielä yöllä ravata!

Jaaha ja taas pitää mennä.... Täyty vaan tälläisin pikaisin käyntejä tehdä että ei tipahda täältä

Mukavaa päivää kaikille :)
 
Huomenta mammat :)

Catnip90: Ihanan kuuloinen tuo tuiaispuku skoteista :) Suomen ilmaston kanssa täytyykin olla hieman enempi mietteliäs kun täällä, vaikka täälläkin voi toki kylmä olla niin harvemmin kuitenkaan edes mennään miinuksen puolelle. Pienellä on kuitenkin lämpimiä vaatteita, jopa jo ens talven varalle pari pukua, siippa kun innostu ostelemaan natiaiselle kaikennäköstä ja sanoin vaan siihen että muista nyt vuodenaika ja minkä ikänen pieni on millonkin ettei tule ostettua talvitakkia kesäksi :) Onnea ajokortista!!! ;)

Amarinwa: Ihanaa että on jäänyt synnytysvalmennuksesta ystäviä :) Katsotaan nyt miten täällä menee. Siellä kun ilmeisesti on kaikennäköstä kun kestää koko päivän. Sairaalakierros synnärille kanssa ilmeisesti tai sitten erikseen sovittuna että näkee millanen mesta se on jossa sitten mini ulos ähkästään :D Ihan innolla ja mielenkiinnolla odottelen tuota lauantaita, kait sieltä jotain tietoa tarttuu mukaan, vaikka tässä itseopiskellut olenkin viimiset 7 kuukautta, haha :)
Siellä kyllä sitten on sinulla hulinaa pienten kanssa kun masussa kasvava pikkuneiti vielä tupsahtaa maailmaan, itellä tuntuu että on sitten kädet täynnä koiran ja siipan pojan ja meen pikkumiehen kanssa :) hatunnosto sinulle :) ja tosta kiukuttelusta, mulle vaan sanottu muutama kommentti että otas nyt ihan iisisti, kyllä mä sit aika hyvin anteeksi pyydän kun oon rauhottunu ja nyt onkin menny enemmän siihen että oon ollu aika tyyni ja jos napsahdan niin se on asiasta ja sit selitän siipalle et oliko hänen pakko olla niin tyly tms. Alkanut herra täällä päässä leppymään mun kiukutteluille :D

Tigerina: Toivottavasti oot päässy tympeistä hoitajista jo yli ja paremmalla mielellä, FB:stä vaan luin sun kokemuksen ja itelle oikeen pisti vihaksi kuinka törkeitä jotkut voi olla....argh! Toivottavasti oot myös saanut syötyä nyt kuitenkin vaikka ei ruoka maistuiskaan kovin. Niin ja sinun pieni kisu on kyllä söpönen tapaus <3

Faelivrin: Jeps sain päättää meenkö nyt vai sitten helmikuun puolessa välissä, mutta kun siippa on sillon kanadassa niin otin tän nyt sitten että pääsee sekin mukaan. Meillä sai muutenkin valita että meneekö kolmena kertana tiistaina iltapäivisin vai kerran koko lauantai niin aattelin että yhdellä iskulla sitten kaikki pois ja siippa mukaan :) Mukava kuulla että on kaikki hyvin molemmilla. Itsellä kertynyt about 7 kiloa nyt painoa lisää, voi olla että enempikin kun viime punnituksesta on hetki. tiistaina sen sitten näkee josko ne mut punnitsee taasen :) Kyllä mulla ainakin on nyt alkanut tuleen sellanen oon ihan tankki olo, tottunut siihen että oli pieni ja hoikka ja nyt on vaan ja :D mutta sen arvosta toki tää on kun aarre tuolla masussa kasvaa, pinnistän sitten pieniin mittoihin takasin kun pieni mies on maailmassa :)
Mä oon rullaillut koiran kanssa ja kuivaharjoitellut kun lueskelin että on hyvä opettaa koira vaunuihin ennen kun lättäsee sen vauvan sinne kyytiin, en oo kyllä kun vaan pimeellä tossa ulkona pyöriny ja koiraa totutellu, kait ne pian luulee et oon seonnu lopullisesti :D

aLime: Koitahan jaksaa koulussa vielä hetken :) kyllä se opiskelu aina loppupeleissä hyvästä on. Muista sinäkin huilailla aina kun voit varsinkin jos yöheräämiset on alkanut.

Täällä ei siis sen kummallisempaa, selkeesti harkkasupparit nyt lisääntynyt aikasemmasta, tiiä sitten johtuuko tämän neidin vauhdista vai kropan valmistautumisesta synnytykseen. Vähän tota aloin nyt jännäämään et miten päin se mini siellä on kun viimeksi oli ihan pää alaspäin mutta nyt sitten huolipeikko iski että mitäs jos se ei sitten ookkaan raivotarjonnassa kun sen kuuluis...tiiän, turhaahan se huolipeikkoilu on mutta tiiätte varmaan kaikki tunteen :D Masu kasvaa tasaseen tahtiin, silti vielä siro ja pieni, siskoni tokaisikin kun skypessä näki mun masun että oonko nyt ihan varma että kahden kk:n päästä on laskettu aika kun on pienempi masu kun hällä :D ja siskon siippa sano että näyttää enempikin siltä että mulla on vaan paha ummetus :D hauskoja tyyppejä <3

Niin piti kysyä että mikä teille tulee olemaan vauvan eka peti, onko suoraan pinnis vai kenties jotain muuta ensin?

Voikaa hyvin mammat ja palaillaan taas :)

Myy*+pikkumies 31+0
 
Löysin tänne ehkä hiukan myöhässä:)...Mutta haluaisin ilmottautua silti mukaan odottajiin. Tänään alkoi rv 31 ja laskettu aika on 14.3.2013. Esikoista odotellaan, ilman sen kummempia ongelmia on kyllä mennyt...
 
Haudi hau!

Onpa teillä pitkät nuo synnytysvalmennukset! Itse varasin ajan myös valmennukseen ja 1,5h pitää kuulemma aikaa varata. Saimme ajan vasta vajaa kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa joten aika myöhäiseksi meni. Vähän jännittää valmennus, mutta eniten odotan juuri sitä, että pääsee katsastamaan millaiseen paikkaan sitä tosiaan menee sitten punkemaan lasta maailmaan :D
Hauskaa, että miehesi on innostunut ostelemaan pienelle kaikkea valmiiksi! Minun mieheni on kyllä tarvikkeiden kanssa innokas, mutta yrittää topuutella vaatehankinnoissa, kun on kuulemma jo liikaakiin vaatteita vauvalle :) Mun mielestä parempi liikaa kuin liian vähän, eipähän tarvii olla koko ajan sitten pesukone jurnuttamassa vajaita koneellisia! Hauskoja nuo kommentit masustasi! Itse taas olen saanut päinvastaisia kommentteja, minulla kun tuo reppu on jo aika suuri :p
Täällä myös jännittää, että miten päin vaavi masussa hengailee, mutta eiköhän se selviä sitten ajan kanssa =)

Amarinwa Ollaan me autoja katseltu kyllä ja varmasti sellainen hankitaankin kun tulee oikeanlainen eteen. Meillä ei budjetti ole kovin suuri, joten se vähän hidastaa prosessia :/ Täällä on myös kiukuteltu välillä oikein kunnolla ja turhistakin asioista. Oma mieheni taas ei lukeudu niihin pitkäpinnaisimpiin ihmisiin niin välillä on kunnon sanasodat päällänsä. Sitten tulee aina katumus riidan jälkeen kun tajuaa kuinka pienestä itse nykyään suutahdan. Olen kyllä pyytänyt aina sitten anteeksi ja olen puhunutkin miehelle, että en aina tarkota vaikka olenkin pipo tiukkana. Kai hormonitkin meillä kaikilla välillä tekevät oman osansa näiden mielialojen kanssa :)
Hatunnosto myös täältä sulle kun jaksat pienien kanssa vauva masussa touhuta!

aLimeKiva kuulla sinustakin! =) Tsemppiä täältäkin koulunkäyntiin! Koitahan tosiaan pärjäillä yöheräilyjen kanssa, itse joudun välillä ottamaan pikkupäikkärit kun sama vaiva kiusaa täälläkin melkein joka yö.

Faelivrin Kyllä aion tällä kertaa sen kakkosvaiheen suorittaa pois alta heti kun vaan mahdollista ettei jää sitten roikkumaan! :) En kai mitään 15 vuoden korttia tietääkseni saanut. Tai nythän kun suoritan sen kakkosvaiheen niin ajokortin tietääkseni pitäisi olla pysyvä. Sain kortin nyt tammikuun alussa ja 19.1 kuulemma astui voimaan joku uudistus noista ajokorteista, että se muuttuu jotenkin kolmivaiheiseksi. Tarkoitatkohan sitä? Itse luojan kiitos säästyin tuolta ja saan suorittaa ihan normisti kortin :) Saittekos vaunut haettua ja millaiset hankitte? =)

coco- Tervetuloa mukaan ryhmään! Eihän vielä ole myöhäistä täällä palstailla! Onhan meillä vielä monia viikkoja jäljellä tätä odotusta :) Tigerinalle voi laittaa yksityisviestillä tiedot jos haluat liittyä myös facebook -ryhmään mukaan niin hän lisäilee sut sinne.


Kävin neuvolassa toissapäivänä ja kaikki oli ok. Paitsi paino nyt nousee edelleen aika huikeissa lukemissa. Onpahan tekemistä sitten raskauden jälkeen kun yrittää päästä kiloista eroon :headwall: Vauvan sykkeet oli 150 molemmin puolin. Neuvolatäti ei osannut vieläkään sanoa yhtään miten päin vauva mahassa asustelee, kovin ylhäällä masu edelleen kuulemma ja päätä ainakaan ei tuntunut tuolla alhaalla. Sanoi, että jollei kahden viikon päästä seuraavalla käynnillä osaa vieläkään sanoa niin voi olla että mietitään sitten kuulemma synnytystapa-arviota äippäpolille. Jotenkin epäilen että sinne joudun, kun tuntuu tuo neuvolatäti olevan vähän mölli koko mahan tunnustelun kanssa. Hän näyttää ihan siltä ettei tiedä hölkäsenpöläystäkään kun tunnustelee :D (anteeksi kriittisyyteni).
Vauvan ensimmäisestä pedistä. Meillä on pinnasänky kyllä kasattuna (se tuli vihdoin postissa, jee!), mutta monihan nukuttaa vauvan ensin siihen äitiyskopan laatikkoon, jotta vaavilla olisi turvallisempi olo siellä makoilla kun se pinnasänky on niin suuren oloinen aluksi (äitiyspakkauksessahan on patjakin siellä laatikon pohjalla tämän vuoksi). Itsekin ajattelin näin tehdä. Äitiyskoppaanhan saa kanssa kaikkia reunapehmusteita ja juttuja, ettei nyt näytä että vauva pelkässä karussa pahvilootassa nukkuu :D Äitiyskopan laitan sinne pinnasänkyyn, ettei koira pääse vauvaa häiritsemään kun tämä nukkuu.
Ei tänne kummempia, voikaahan mammat paksusti! :p

Catnip90 & tyllerö 32+3
 
Niin tuo eka teksti oli tarkoitus mennä siis Myy*lle... Jostain syystä jäänyt pois siitä :) Kopsaan sen vaikka tähän vielä...

Myy* Onpa teillä pitkät nuo synnytysvalmennukset! Itse varasin ajan myös valmennukseen ja 1,5h pitää kuulemma aikaa varata. Saimme ajan vasta vajaa kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa joten aika myöhäiseksi meni. Vähän jännittää valmennus, mutta eniten odotan juuri sitä, että pääsee katsastamaan millaiseen paikkaan sitä tosiaan menee sitten punkemaan lasta maailmaan :D
Hauskaa, että miehesi on innostunut ostelemaan pienelle kaikkea valmiiksi! Minun mieheni on kyllä tarvikkeiden kanssa innokas, mutta yrittää topuutella vaatehankinnoissa, kun on kuulemma jo liikaakiin vaatteita vauvalle :) Mun mielestä parempi liikaa kuin liian vähän, eipähän tarvii olla koko ajan sitten pesukone jurnuttamassa vajaita koneellisia! Hauskoja nuo kommentit masustasi! Itse taas olen saanut päinvastaisia kommentteja, minulla kun tuo reppu on jo aika suuri :p
Täällä myös jännittää, että miten päin vaavi masussa hengailee, mutta eiköhän se selviä sitten ajan kanssa =)
 
Halukkaita liittymään fb-ryhmään? Mulle siis nimi yksityisviestillä postilaatikkoon, bongaan fb:sta, profiilikuvaa voi vähän kuvailla :)

Muut kuulumiset vähän myöhemmin, sen verran et muutaman päivän saikulla nyt olen.
 

Yhteistyössä