**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Iltaa...

Seuraava teksti sisältää valitusta!!

Olin tänään neuvolassa jälkitarkastuksessa, poika oli mukana olosuhteiden pakosta. Poika alkoi itkemään terkkarilla ollessamme, niin terkkari sitten alkoi kyselee, että koska pikkuinen on syönyt, johon vastasin, että noin 2 tuntia sitten. No sittenhän sillä ei voi olla nälkä vaan sillä on vatsavaivoja totesi terkka, ja ilmoitti, että nytpä näytän mikä asento on hyväksi...ja näytti, poikapa ei rauhoittunut, terkkari ilmoitti, että lasta on pidettävä yli 5 minuuttia samassa asennossa ennenkuin kyseinen asento auttaa..eipä poika rauhoittunut senkään jälkeen, mutta sitten kun hän sai ruokaa, hän olikin oikein hyväntuulinen. Niin ja kellosta minun on katsottava, koska lapsella on nälkä...

Eikä siinä kaikki, sain sellaisen saarnan, kun annan imetyksen lisäksi korviketta, että korvat punottaa vieläkin....On minun oma syyni, kun maitoni ei riitä, koska en nuku päivisin. Minun on nukuttava aina silloin kun lapsenikin nukkuu, jotta maidon tuotantoni lisääntyisi, ettei minun tarvitsisi turvautua korvikkeisiin (jota annan vain iltaisin) Vastuullisena äitinä minun olisi syytä miettiä lapseni parasta....Asian korjaamiseksi minun pitäisi pitää nyt kaksi teho imetyspäivää, jolloin en tekisi muuta kuin imettäisi lasta lepoasennossa, että lapsi voi imeä aina kun haluaa....Että tämmöiset terveiset sain terkkarilta MINUN jälkitarkastuksessa, ja voi kun sain poistua sieltä iloisin mielin lääkärin vastaanotolle =) Että tällä tavalla tällä kertaa kannustettiin ja tuettiin esikoista hoitavaa äitiä, joka on väliaikaisesti "yksinhuoltaja"

Onneksi toi reissu ei pilannut kuitenkaan muuten mukavaa päivää...Ja kylläpä oloa helpotti, kun sain tänne asian purkaa...kiitos!!!!

Misa+poika 5 vko (lauantaina jo 6vkoa)
 
misa sun terkkari on kyllä PIIP tyyppi!!! kello kaulassahan vauvat syntyy ja elää siitä lähtien kellon tarkkuudella!!! huh huh ku on touhua siellä päin!! oikein alko raivostuttamaan sun puolesta!!!!!!!!
teet just niin ku susta tuntuu oikeelle!!!

vauvakuumeesta: täällä yks! tein tänään testin mut negaa näytti, et ei ainakaan tällä erää. mä haluisin pian toisen niin lapsilla ois euraa toisistaan.. mulla itellä on vuoden nuorempi sisko ja oli lapsena niin kiva ku pysty kotona leikkimään ja jos oltiin kavereiden luona niin sai kahdestaan lähteä sieltä pois, ei tarvinu koskaa olla yksin! kyllä ihminen pärjää vaikka on pieniä lapsia, niin sitä on ennenkin pärjätty.
 
Misa75: ohhoh minkälainen terkkari teillä päin. Mut anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Kyyneleitä meän neitiki jo puottaa joka itkulla. En ole kyl ihan varma että minkäikäsenä ninni tiputti ekan kyyneleen. Oiskohan ollu 6vk iässä.

En ole vielä kertaakaan antanu korviketta. Eli siis täysimetyksellä mennään. ja ruokia ajattelin alkaa maistatuttamaan aikasintaan 4kk iässä, mut sen näkee sit. Esikoiselle alotin 4,5kk iässä.

Meilläki on tommoset mustat baby banzit. Kannattaa huuto.netistä kattoo ku sieltä ne saa halvemmalla.

jossu ja ninni 2kk 5pv
 
Huh huh mikä ilta taas. Poika saa rintaraivareita varsinkin näin iltaisin. En tiedä, tuputanko liikaa, mutta poika sätkii ja potkii tissillä ja rupeaa huutamaan ihan täysillä. Äsken turhauduin koko hommaan ja oli pakko mennä hengähtämään toiseen huoneeseen, kun oltiin jo monet itkut itketty. Lopulta Tobias nukahti syliin ja sitten suostui puoliunessa imemään iltamaidot.

Tänään oli muuten hieman helpompi päivä. Tobias nukkui kahdet pidemmät päikkärit kantoliinassa. Kävin vauva kantoliinassa kaupassakin ja oli kyllä helpompaa, kuin vaunujen kanssa!

Ollaan melkein täysimetyksellä, mutta joskus satunnaisesti annan korviketta esim. kaupoilla tai kylässä. Hyvin riittää maito.

Misa75 Tosi karmea se sun neuvolatätis! Kun muutenkin on herkässä tilassa, niin syyllistäminen auttaa tosiaan. Ja varsinkin, jos tietää tämän väliaikaisyksinhuoltajuustilanteen, niin vois ottaa ymmärtävämmän asenteen. Mä ainakin lopetan imetyksen just silloin, kun siitä tulee joku kynnyskysymys. Ens viikolla ollaan hei jo saavutettu se reissun puoliväli!! ja yks kolmannes on takana. En sano JO takana, koska kauheaa rämpimistä tää kyllä on. Jaksuja sinne!

Kyyneleet Tobias vuodatti ensimmäiset krokotiilinkyyneleet kolmiviikkoisena. Seuraavia saatiin odotella muutama viikko. Nyt yleensä kyynelehtii, kun itkee kovasti.

Vauvakuume
Ei todellakaan ole, eikä ole ehtinyt tulla. Odotan ainakin kaksi vuotta. Meillä siskon kanssa on kolme vuotta ikäeroa ja olemme silti todella läheisiä. Saa Tobias olla ainoa vauva talossa ja kasvaa leikki-ikäiseksi, ennen kuin sisaruksia mahdollisesti tehdään! Olin kaverilla käymässä, jolla oli yksivuotias lapsi. Mietimme siellä, että aikamoista rumbaa olisi, jos olisi kaksi tuollaista hoidettavana. Toisaalta, kerranhan se vain kirpaisisi.. Ei tarvitsisi viettää montaa vuotta unettomia öitä, jos lapset olisivat melkein samanikäisiä.

Kuolasta Meidänkin vauva on alkanut kuolata enemmän. Oon tarkistellut ikeniä, mutta en osaa sanoa, olisko hampaita tulossa. Mietin vaan, että olisko tämän viikon itkuisuus johtunut siitä..

Hyvää yötä kaikille! Toivottavasti huomenna on hyvä päivä!

Mimmu ja Tobias 2 kk
 
eilen käyty neuvolassa,tässä mittoja paino 5070g pituus 55cm pipo 38,5.Lääkäri kirjoitti reipas tarkkaavainen tyttö.yläkulmaan vielä laitto maininnan äiti tupakoi :|

aiemmin kyselin muiden lapsien ikää ja määrää.ompas kaikilla ketkä vastasi nuoria lapsia.itsellä siis aiemmin 2 lasta (12-v ja 9-v)

tänään pitäisi käydä antamassa papanäyte :kieh: inhottaa jo valmiiksi.samalla ajattelin pyytää raskaustestiä =) ei kyllä olla kun kerran oltu ilman (tai muutenkaan.mies ei tykkää kumeista.itellä ei väliä ilman vai kumin kanssa,halut on valtavat mut minkäs teet :ashamed: )mut mistäs sitä tietää onko kerrasta tärpänny.

tuleekos teille muuten joka kk eri suurunen äippäraha,vähän ihmettelen tota?

miitzuli ja tytsy 7vk :heart:
 
Tuosta vauvakuumeesta, täytyy myöntää että mullakin on sellainen.. En vaan ehken ihan vielä halua uudelleen raskaaksi, vaan jos saisi edes hetken nyt nautiskella ilman mahaa. Mutta uskon erittäin vahvasti, että jos niin meille suodaan, niin toinenkin lapsi olisi vielä tulossa meidän perheeseen. Haluan kokea raskauden, synnytyksen ja vauva-ajan ihmeen uudelleen. :)

Jesh, tänään pääsen kaupungille hiukan shoppaamaan.. B)

Niinu & Venla
 
Huomenta,

Mulle iski toissa yönä ihan hirveä kuume. Eilinen meni vuorotellen palellen ja hikoillen kun kuume seilasi 37 ja 39 välillä. Nyt on enää pääkipu jäljellä ja tietty väsymys kun ei ole kahteen yöhön nukkunut kunnolla. Omituinen tauti lähti samalla tavalla kun tulikin. Nopeasti.

Vauvakuumetta ei ole, voi tulla kyllä, mutta silti meillä on nyt lapsiluku täynnä. Vähän on haikeutta ilmassa, mä kun laitoin äippävaatteet myyntiin. Meidän Joona on niin ihanan helppo ja koko ajan hyväntuulinen lapsi (nyt kun masuvaivat on ohi), että periaatteessa vois sen kolmannen hankkia. Toisaalta, meidän ihanainen esikoinen oli samanlainen pieni enkeli kunnes uhma iski, eli ei kauheesti tekis mieli tapella näitä uhmia läpi :/ .

Ja mitä tulee iltatankkauksiin niin mä oon ymmärtänyt, että se on oikeinkin normaalia. Meilläkin Joona alkaa klo 18-> tankkaamaan yötä varten ja syö tunnin välein. Välillä on semmonen olo, että voiko mun maito muka riittää tuohon syömiseen mut näyttää se riittävän, kun viime yönä veti taas 7,5 h unia ennen kun heräsi syömään.

Rintamaidolla siis mennään meilläkin. Vielä se riittää ja uskoisin sen riittävänkin koko täysimetysajan, kun on hyvä kokemus jo pohjalla esikoisen ajoilta. Ja siis mä yritän Joonan kanssa mahdollisimman pitkää täysimetysaikaa, ehkäpä sinne 6 kk saakka.

Jaahas, jätkä heräsi ekoilta päikkäreiltään. Nälkä on varmaan mahtava, kun aamulla hotki niin, että pulautti varmaan kaikki vatsan sisällöstä mun paidalle.

Iines ja Joona 2 kk ja melkein 2 vkoa :)
 
Huhheijaa, on jäänyt vähän tämä kirjoittelu. On täsäs ollut kaikkea muuta hommaa. :D

Vauvakuumetta en ole potenut ja enkä varmaan pode vähään aikaan vielä.

Tissiruokinta alkanut falskata kunnolla joten korvikkeit nyt aletaan yhä enemmän antaa ja on tyytyväisempi kun enempi tavaraa masus. Ei haittaa silleensä, tärkeintä että saa safkansa jollain muodossa. =)

Tyttö itkee niin tulee hieman kyyneleitäkin. Tullut jo tuossa öö, ois jo n.4-5vk ikäisenä.

Nimiäisiin vielä 2viikkoa. Jäksais millään odottaa. :kieh:



Mömmis ja neiti X 1kk 15pv
 
Vauvakuumetta on, ihan tajutonta! =) Laitettaisiin uusi tulokas heti alulle, jos vain voisi... Mutta täytyy ootella sektiohaavan lujittumista. Plääh.

Mömmis, kiva kuva!

Niinu86, törmäsin noihin aurinkolaseihin huutonetissä. Tässä linkki niiden myyjään:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=105487517

 
Misa, mistä tommosia terkkoja sikiää. :eek: Mä en voi ymmärtää et vielä nykyäänkin paasataan jostain imetyksestä. Eiköhän se ole jokaisen äidin oma asia. Tsemppiä sulle, ei kannata välittää muiden puheista.

miitzuli, mä oon luullut et synnytyksen jälkeen pitäis odottaa n. 6 kk ennen kun papan voi ottaa. Onkohan mulla väärää tietoa? Mun täytyy nyt tunnustaa et multa on papa otettu viimeks.. öö...v. 2005. :( :eek: :ashamed: Pitäis mennä siis pikimiten.

muty, mä kans tein testin, ennen kun aloin pillereitä popsimaan, mut negaa näytti. :( Mulle tuli facebookin koska haikara käy luonasi -testissä tulokseksi 06.06.2010. Se tarkoittais sitä et syksyllä tulisin raskaaksi. :) Nuo facebookin testithän on tietysti täysin paikkansa pitäviä. :LOL:

marza
 
Heippa,

Päätin aloittaa aamuni kasvohoidolla, mutta plörinäksihän se meni, kun vauva heräsi vaunuissaan heti, kun olin saanut mömmön naamalle. Kivahan siinä oli sitten, äkkiä myrkky pois kasvoilta. :)

Niinu86 tais imetyksestä kysyä. Meillä imetys ja korvikkeet. Itse täysimetin kuukauden ikään asti, mutta sitten neuvolassa todettiin, että vauvan paino ei ollut oikeilla käyrillään. Korvikekuurille siis jouduttiin. En olisi itse tajunnutkaan, että omaa maitoa ei tuu tarpeeks. Meillä oli ennen niin, että Anton itki tissille valveaikoinaan joskus jopa 15 minsan välein! Syötiin hyvin usein päiväsaikaan ja vain vähän kerrallaan. Ja tiettyhän minä aina annoin, mutta olihan se yhtä tissittelyä. Luulin, että ihan normaalia, näin ne kaikki tekee. Mutta terkka neuvoi, että antaa vaikka 30 milliä muutaman kerran päivässä oman imetyksen päätteeksi. Johan lähtivät syöttöajat pitenemään ja samalla vauva saatiin paljon tyytyväisemmäksi! Tyytyväinen se oli ennenkin, mutta nälkä vaivasi usein. Nyt onkin sitten käynyt niin, että pullo on enemmän käytössä kuin tissi. Vaikka joka kerta tarjoan ensin tissiä, eipä aina kelpaakaan. :( Onneksi maitoa on riittänyt vielä kuitenkin, ja yöt mennään pelkällä tissillä.

Meillä on yöt ollut alusta asti helppoja, yhdellä syötöllä pääasiassa menty ja sekin aluksi kellon herättämänä. On vauvalla ja äidillä sen verran hyvät unenlahjat molemmilla. :) Tämä on ollut laitokselta asti näin. Kaikki sanoivat aluksi, että kyllä se rytmi siitä heilahtaa vielä nurinkuriseksi, mutta eipä ole heilahtanut. Välillä tuntuu, että pääsee liiankin helpolla. Sympatiat siis kaikille, jotka yökukkumisesta kärsivät. On meilläkin välillä masuvaivoja ollut, mutta ei mitään suurempia. Enkä minäkään nuku niin hyvin kuin ennen, kun vaistomaisesti sitä valvoo pikkuisen unta.

Joku puhui iltatankkauksesta (anteeksi kun en muista kuka). Meilläkin tankataan viimeisten päiväunien jälkeen urakalla yötä vasten. Lisäksi tankataan aamulla ennen ensimmäisiä päiväunia ja sitten iltapäivällä ennen toisia, pitempiä päiväunia. Syötän aina ensin molemmista rinnoista (jos sattuu kelpaamaan) ja sitten annetaan pulloa lisäksi. Korviketta saattaa mennä tankkauskerralla nyt jopa 100 milliä! Miten muilla, jotka korvikkeita käyttää? Itse vielä vähän hukassa määrien kanssa, kun vasta harjoitellaan, mutta annan niin kauan ruokaa, kun vauva sitä vaatii. Varon vaan antamasta liian paljon kerralla, röyhtäytän siis aina noin 40 millin jälkeen.

Kyynelistä puhuitte. Meilläkin niitä on ollut joku pari viikkoa jo. Se särkee kyllä joka kerta sydämen. Tulee kiire saada tissi tai pullo vauvin suuhun. En tiedä, tottuuko lapsensa lohduttomaan itkuun oikein koskaan.

Misalle sympatiat tylystä terkkarista! Kaikkia niitä töihin päästetäänkin. Ja muty: hui kuinka jännää, että ekan testin jo teit. Minä myötäelän täällä sitä jännitystä ihan täysillä! :)

Joko ootte lähes kaikki käynyt lääkärin jälkitarkastuksessa? Itse kävin eilen. Siellä kaikki kunnossa, mutta ei antanut minulle vielä juoksulupaa, jota niin lähdin sieltä hakemaan. Ensin sanoi, että voi jo alkaa juosta, kun siihen on niin tottunut ja sitä niin rakastaa, mutta sitten testasi niitä lantionpohjalihaksia ja sanoikin, että jumppaappa niitä sittenkin urakalla muutama viikko ennen juoksulenkkejä. Jäi vähän hassu mieli siitä. :) Mutta sain hyvät jumppaohjeet. Ootteko te jumppailleet lantionpohjalihaksia?
Ei auta kuin kävellä vielä muutama viikko. Onneksi pääsee myös rullaluistelemaan. Salikorttiakaan en oo vielä uusinu, kun tuo aerobic ja juoksu kuuluu samaan kiellettyjen kategoriaan. :(

Ihanaa perjantaita kaikille, taas on viikonloppu! Pitää lähteä kauppalistan tekoon, moiks vaan! =)
 
Hei marza vielä, mulle näytti facebookin testi heinäkuuta 2010. Että näin. Kiirehän tässä tulee, jos pitäs naamakirjaa uskoa! Olivatko nimet myös paikkansapitäviä? Mulle se ehdotti Onni/Olivia. Ihan kivoja nimiä, ja Oliviaa ollaan joskus mietittykin ihan tosissaan miehen kanssa. Mutta oli kyllä hassut kysymykset. Miten joku lempiautomerkki liittyy vauvansaantiin? =)
 
marza mulle äippäneuvolantäti sano et papa pitää ottaa ennen kun käy laittamassa uuden kierukan,en sitten tiedä. joo ja raskaustestiä ne ei ottanut,tarvii kuulemma lähetteen.aika outoa mun mielestä :eek:

miitzuli
 
heips

se ois taas ilta ja hengähdystauko =)

kiva pv kyllä ollut! Paljon on ulkoiltu. Tosin tyttö vaan ei ole kunnon pitkiä päikkäreitä nukkunut yhtiäkään joka hiukan ihmetyttää... no jos ei vaan nukuttanut :D
nyt kun ei masu vaivaa tällä hetkellä niin killistelee katsella pitkänkin aikaa ja on ruennut "juttelemaan" :heart:

Mimmukka: Meillä kans nuo raivarit tuttuja.. jaksuja, :hug: siinä on hermo pinnassa molemmilla ainakin meillä.. Jennalla tekee osittain aina yliväsymys ja sitten maitosuihkut kun niin vuolaasti maitoa tulee että ei kerkeä imeä :|

Mineako
kyseli jumppauksesta.. pyrin jumppaamaan päivittäin mutta joskus unohtuu.. :whistle:
jälkitarkastuksen piti olla tulevana tiistaina mutta siirtyi viikolla lääkäripulan takia |O

Misa: just joo mikä terkka, :hug:

imetyksestä.. itse aion kyllä vielä imettää mutta sen tiedän jo nyt että en vuoden ikään asti aio/halua imettää.. ja olen varma että meidän neukkatädillä on tuohon sanottavaa kun imetyksen lopetan..
mutta minusta se on jokaisen oma-asia ja neuvolan on turha siihen puuttua..

Kuin myös tuosta vauvan syönnistä.. täälläkin syödään illalla tiuhempaan.. ja myös aamulla kun saattaa huitasta yli 3tuntia nukkua..
muistan esikoisen aikaan kun oltiin anoppilassa ja poika itki mummon sylissä, otin pojan ja sanoin että varmaan nälkäänsä itkee johon anoppi että oiskohan tuo jo.. ei ehkä pahalla tarkoittanut mutta jotenkin korpesi.. meillä tyttökin toisinaan haluaa santsata aika pian syönnin jälkeen.. varsinkin noin aamusta ennen unille menoa.

kotitöitä teen mielestäni tosi vähän :whistle: mutta olen huomannut että silti ne tulee tehtyä.. johtunee siitä että en joka välissä jaksa olla keräilemässä romuja jne, jolloin tuntuu että en myöskään tee mitään :LOL: pari koneellista olen pyykkiä pessyt tällä viikolla ja tänään yhdessä miehen kans siivottiin.. no sitten tietty normaalit ruuan laitot jne muta "turha vouhotus" on jäänyt pois ja osaan nauttia siitä kun en tee mitään muuta kuin olen lasten kanssa =)

 
danjuska: Munki pitäs opetella tuohon että jättäis kotityöt vähemmälle. Mut ku imettää ja sillon tulee istuttua yhessä paikassa ja tarkkailtua ympäristöä ja sillon huomaa että mitä pitäis vielä tehdä. :LOL: ja ku neiti on syötetty niin tää mamma ottaa taas luutun käteen ja menoksi. :LOL: välillä kyllä tuntuu että tää elämä vaan on yhtä siivoamista ja siltikkään en oo koskaan tyytyväinen. sit vielä ärsyttää ku ukko makaa sohvalla ja välillä vähän leikkii poitsun kans.
 
Tänään on ollut parempi päivä! Onneksi! On ollut nyt illan kaveri seurana, joten otan ehkä itsekin rennommin. Tobias ei saanut mitään kauhean isoa itkukohtausta ja lta sujui leppoisammin, kuin moneen iltaan. Huh huh mikä viikko. Nyt parin päivän ajan vauva on nukkunut päiväunensa kantoliinassa. Nukkuu siinä paremmin ja pidempään. On kai vähän hyväntuulisempikin, kun nukkuu pidempiä pätkiä.

Danjuska Ajattelin kanssa, että Tobias on varmaan yliväsynyt, eikä ehdi imeä sitä mukaa, mitä maitoa tulee. Nukahti parina iltana syliin ilman imetystä (raivareiden jälkeen jumppapallon päällä kun pompin) ja nukkui aamun ruokailuun asti.

Vihvi Jaksuja rankkoihin päiviin! Täällä kanssa ollut vaikea viikko.

Korvikemääriin Öisin, kun oon antanut rintamaitoa pullosta, sitä on mennyt tasaiseen tahtiin 120 ml. Nyt kuitenkin viikon verran vetänyt 160 ml. Herää siten parin tunnin kuluttua siitä ja haluaa syödä taas. Mutta varmasti ihan ymmärrettävää, kun herra nukkkuu tasaiseen sen 22-04.30, joskus jopa klo 05 asti nukkuu. Niin pitkä syöttöväli varmasti pistää tankkaamaan sitten aamuisin.

Kaveri lupasi hoitaa ensi yönä tuon ekan syötön, joten hyvällä tuurilla saan nukkua aamuun klo 07 asti... Vähän jännittää, että miten tuo yö menee... Pitääpä tästä lähteä äkkiä nukkumaan, kun kerta saa!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Mimmu ja tänään hyväntuulinen Tobias
 
Ensimmäisiä kokemuksia maidon sakeuttajasta: (nutriton instant)

Eilen siis annettiin eka kerran koko päivä. Yhtään puklua ei tullut, ja poika nukahti selälleen yöunille onnellisena :eek: Söikin vasta 6h päästä, ja sillä syötöllä nukkui yhdeksään asti. Eikä ole paukutellutkaan.

Lääkärin kehoituksesta pidin syöttövälin 2,5-3 tunnissa. Pumppasin ensin 80ml maitoa pulloon, ja sakeutin sen. Sitten vielä rintaa perään. Ja yritin olla syöttämättä poikaa "tainnoksiin", jota tapahtuu usein ja josta lääkäri varoitti että mahalaukku ei vedä ihan mitä vaan. Yöllä en jaksanut turata tuon pumpun ja sakeuttajan kanssa.

Joko tuo on ihmeaine, tai sit tää on sattumaa. Ainoa epäilys on, että tuleeko kohta "kakka-tuska", sillä sakeuttajan jälkeen ei ole tullut yhtään lastia. Yleensä tulee 2-3 päivässä. Tiputampa siis sakeuttajan määrän puoleen. Onneksi se ei oo mikään lääke, niin voi vähän säätää tilanteen mukaan. Seuraillaan :)

Onko kenelläkään muulla käynyt mielessä, että olisi mukava järjestää tapaaminen?
Minusta olisi mukava nähdä ihan livenä, vaihtaa kokemuksia ja ihastella vauvoja :)

T.Vieläkin ihmettelevä/epäluuloinen Marais ja iloinen Ilari
 
Heips!!

Pitää ihan hehkuttaa ku neiti heräs ekan kerran syömään kello 6 aamulla!!!!!!! meinas tissit räjähtää!
Eilinen aamu oli IHAN KAUHEE! olin varma, että musta tulee vainaja hetkellä minä hyvänsä! Aamulla nimittän syötin 7 aikaan neidin ja sitten muutaman tunnin päästä heräsin ihan kauheaan tissikipuun.just se rinta, josta oli syöttänyt. rinnan "alalohko" oli ihan kova. yritin syöttää mut rinnasta ei tullu mitään! mut tunsin et rinnan alaosa oli ihan pinkeenä. rinnass oli ihan ihme patti...yritin pumpata, ei mitään tulosta. kävin suihkussa ja valelin kuumalla/lämpimällä vedellä rintaa ja yritin pumpata, ei mitään tulosta. siinä vaiheessa oli NIIN kipee et itkin vaan. sitten en enää voinu kunnolla liikkua ja kättä ei myöskään kärsiny liikuttaa. yritin soittaa lääkäri aikaa, mut päivytys ei vastannu ja lääkärille on SOITTOAIKA!! eli en saanu yhteytta lääkäriin. mulla ei ollu kuumetta mut oksettava ja huono olo. mies googletti oireita ja löydettiin sieltä joku sivu en enää muista, niin siellä oireet täsmäs tiehyt tukokseen. johon hoitona on kylmä (olin ihmeissäni) laitoin kaalinlehdet tissin ympärille. ja odottelin pumppasin taas, ei tulosta vieläkään. sit huomasin et nännissä on valkoinen piste ja se on kuulema ns piimäkokkare, joka pitää saada irti. sitten vaan oli pakko neulalla puhkaista se ja johan alko maito suihkuta. pumppasin rinnan tyhjäksi ja sieltä tuli 20 ml ja olo oli jotain niin käsittämättömän autuaallista!! ja mies ei jäänykään leskeksi! oikeesti olin varma että kuolen. kipu oli pahempaa ku maidon nousun aikoihin!

Kyyneleistä: Mä en oo nähny vielä yhtään kyyneltä, missä iässä niitä pitäis tulla?

Minea: Mä yritän jummppailla, mut suurimmaksi osaksi se unohtuu.. vatsalihaskuurin oon alottanu... (on muuten lihakset ihan halvaantumisen partaalla)
Iltatankkaus: anoppi eilen katteli hitaasti ku imetin puolen tunnin välein...mut niinhän vaan nukku aamu 6 asti!!

Mihin ikään asti vauvoja "pitää" röyhtäyttää?

Täällä on puhuttu vauvakuumeesta niiin mua kiinnostaa et mitä "perusteluja" teillä itse kullakin on siihen että haluutte lisää lapsia tai ette enää halua? en oo liikkeellä tän kysymyksen kanssa sen takia, et halusin kannustaa/syyllistää, mut oon vaan kiinnostunu :)
ite tuolla aiemmin "perustelin" vauvakuumetta (ei mun mielestä tarvi perustella omia valintojaan, mutta en vaan keksi parempaa sanaa) sillä että haluun lapsia pienellä ikävälillä sen takia et niistä on sit seuraa...

Minea: tais puhuta rullaluistelusta. mä kävin muutama päivä sitten vauvan kanssa luistelemassa (vaunuilla siis) niin ON MUUTEN RASKASTA hommaa! yhtään ei voi ottaa käsillä vauhtia niin jalat oli ihan tulessa! mut jospa joku päivä pääsis luistelemaan ilman vaunuja... se on NIIN mukavaa!

nyt syömään!! mulla on nykyään hirvee himo tuoresalattiin! nam nam...

jaksamista kaikille! iloista viikonloppua!

Muty& neito 2 kk 3 vk!! :eek:
 
Kaa
Pneumokokki-tutkimus; saatiin kutsut molempiin tutkimuksiin (sekä siihen, missä otetaan näytteitä ja missä saa rota-rokotteen ilmatteeks, sekä siihen missä ei ole muuta seurantaa kuin normaalit neuvolakäynnit ja mahdolliset ylimääräiset lääkärikäynnit "normaalin" sairastumisen vuoksi) ja osallistutaan jälkimmäiseen. Ekassa mua häiritsi se nenänielunäytteiden ottaminen. Verikokeet on ihan hevyttä kauraa, mutta kun itse muistaa miltä se nenänielunäyte tuntuu, niin en halunnut Pikkumiestäkään siihen viedä. Rota-tokote maksettiin itse.

Aurinkolasit; tarkoitus on hankkia vauvojen aurinkolasit pojalle. Kesällä ollaan paljon kantoliinassa ja -repussa ja syyskuussa lähdetään sitten Kreikkaan. Eli ihan kelpo hankinta, luulen. Ja lasit ostan optikkoliikkeestä. Itsellenikin ostan aurinkolasit sieltä, miksi en sitten pojalle?

Kuolaaminen; juu, täälläkin kuolataan ja syödään nyrkkiä. Yksi kehitysvaihe sekin.

Hikeä ja kyyneleitä täälläkin vuodatetaan. :D Eli kyyneleitä on tullut ihan alkuviikoista lähtien (paljon itkevällä ja huutavalla vauvalla ne on helppo huomata). Hikikin aina välillä tuoksahtaa, ei pahasti kuitenkaan.

Vauvakuume; ei nyt imtään kuumetta (ei ollut ekastakaan), mutta ajatus on että toinen saa tulla. Ei vielä, mutta ehkä sitten vuoden loppupuolella tai ensi vuoden aikana. Itse olisin valmis jo nyt, mutta mies ei ajattele vielä niin pitkälle.

Kasteilmoitus on tarkoitus lehteen laittaa, kunhan vaan jaksaa siihen paneutua. Jos vaikka saisi joltain muutaman kuvan pojasta kastepäivänä, niin sitten. Meillä kun ei kameraa ollut mukana.

Automatkat; tarkoitus on anoppilaan lähteä tässä muutaman viikon sisään. Matkaa tulee yhteen suuntaan reilu kolme tuntia, joten yhdellä pysähdyksellä olisi tarkoitus selvitä. Pikkumies kyllä varmaan nukkuisi koko matkan, mutta ajattelin hieman selkää säästää ja ottaa välillä pois kaukalosta.

Rintamaito riittää täällä. Iltaisin ollaan joskus annettu yhden syötön aikana korviketta (korvaan siis yhden imetyskerran pullolla), kun on katottu miten paljon korviketta menee kerralla. Mutta siis muuten ei tarvitse lisämaitoa.

Papa otettiin ennen raskautta ja ekan neuvolalääkin käynnin yhteydessä. Muutenkin olen sen otattanut kerran vuodessa. Koko ajan se on ollut puhdas, ykkösluokkaa (koputtaa puuta). Onhan noita otettukin jo yli kymmenen vuotta... En tiedä rupeaako lääkäri ottamaan sitä nyt jälkitarkastuksessa (liian lyhyt aika synnytyksestä omasta mielestäni, hormonien vaikutus on vielä häiritsevä), mutta tarkoitus on sitten omalla gynellä käydä kesän jälkeen. Jos vaikka sitten ottais papan samalla.

Tapaaminen; mulle kävisi jos on aikalailla keskellä Suomea... etelään on aika vaikeä lähteä. Voisin vaikka kutsua kaikki tänne Kuopion seudulle ja ottaisin järjestelöyvastuun käytännön asioista... *vink,vink*

Lantionpohjanlihasten jumppaus on unohtunut totaalisesti. Olisi kyllä tarve, koska välillä vessaan menossa tuppaa tulemaan kiire. :D Hyvä että täällä muistutellaan asiasta.

2 kk neuvolassa käyty ja kaikki oli oikein hyvin. Mitat olivat 5255 g (synt. 3070 g), 57,9 cm (synt 50 cm) ja 38 cm (synt. 34 cm). Eli hienosti on poika kasvanut. Pään kannattelua kehuttiin kovasti. Enää ei paljoa tarvitsekkaan minun kannatella/tukea päätä, vaan poika pitää päänsä pystyssä jo itse sekä pystyasennossa että masullaan.

Kaa ja poika 2 kk ( tasan tänään :heart: )
 
Kaa
Vauvakuumeen perustelua; siis kuumettahan ei ole, mutta halu saada lisää lapsia on. Itse ja mies ollaan isommasta perheestä kumpikin, joten tuntuu jotenkin luonnolliselta että sisaruksia tulee (toivottavasti). Ja tietysti sekin vaikuttaa, että tämä vauva-aika on tuntunut kaikessa raskaudessaankin "oikealta". Eli minusta tuntuu, että tämä elämänrytmi on minulle kuuluvaa, oikeanlaista, luontevaa. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan. Lapset ovat muutenkin minulle "tuttuja" jo ennen tätä omaa vauvaa. Olen ikäni ollut eri-ikäisten lasten ympärillä.
 
Marais oon myös miettinyt tuota mahdollista tapaamista. Aikaisemmin näistä vastaavista on ollut juttua Kaksplussassa. Olis mukava juttu!

Jumppaaminen on näin 7 viikkoa synnytyksen jälkeen edelleen täysin aloittamatta :ashamed:

Jälkitarkastus on mulla vasta 2.6.

Yes! Siiri nukahti juuri itsekseen omaan koppaan. Oli täysin hereillä, maha täynnä hyväntuulisena kun vein sänkyyn. Vähän aikaa seurusteli nallen kanssa, pikkusen tunnusteluininää ja kitinää, mutta kun en nostanutkaan pois niin nukahti aika nopeesti. Meillähän Siiri ollu todellinen sylivauva tähän asti eikä päivisin ole nukahtanut kuin syliin tai liikkuviin vaunuihin. Toivottavasti päiväunet tästä alkaa pitenemään ja syöttövälikin sitä myötä.

Kaatjuska ja Siiri, tasan 7 viikkoa
 
marais: Hassua ku just eilen nukkumaan mennessä ajattelin että olispa mukava ku voitas kaikki kokoontua jonnekki jutustelemaan ihan naamatusten. Ollaan kuitenkin semmonen porukka joka tulee keskenään hyvin toimeen. :)

lasten lukumäärä meillä jää kahteen ihan sen takia, että mun synnytykset on ollu todella vaikeita. Joku muu saa synnyttää nuita muksuja. :p

Jossu ja Ninni 2kk 6pv
 
Iltapäivää,

Olipas paljon tullut juttua. Kiva :) !

Lasten lukumäärää ja sen jäämistä tähän kahteen perustelen sillä, että mulle iskee todennäköisesti uusiksi se hepatogestoosi enkä haluaisi enää sitä järkyttävää pelkoa selviääkö vauva hengissä. Sit vielä, me halutaan jo miehen kanssa alkaa nautiskella "työmme tuloksista" eli kasvatetaan nämä lapset isommiksi, kuljetaan niiden kanssa huvipuistot ja reissataan paljon yms. Jos olis koko ajan vauvaperheenä niin ei jaksais täysillä panostaa niihin isompiin lapsiin. Ja vielä, mä en jaksa enää kolmatta kertaa yövalvomisia :ashamed: .

Ulkona on ihan järkyttävän ihanan lämmin keli. Täällä sormet syyhyten odottelen, että pojat herää päikkäreiltä (tai siis esikoinen on vaan lepäämässä kun ei suostu nukkumaan). Ostin lisää kesäkukkia, joita haluan kovasti päästä istuttamaan ruukkuihin. Meidän piha on kamala, ihan hirveä. Tää on 0,5 hehtaaria kiviä ja kovettunutta savea, hiekkakasoja ja puunroskaa. Pakko koristella sitä kukilla ja niihin onkin mennyt jo ihan mukavasti rahaa :whistle: . Hienoa tästä ei saa tänä kesänä millään, sillä pihasuunnittelijan luonnos on vasta tulossa ja kaivinkone saadaan nyt vasta hommiin :/ . No, pitänee kitkutella ens kesäkin vielä kotona pienellä rahalla, jos vaikka silloin sais nautiskella paremmasta pihasta.

Esikoinen tulee varmaan kohta seinästä läpi, joten pitää mennä päästämään se pois ahdingosta :D .

Iines ja Joona 2 kk ja edelleen pari päivää vaille 2 vkoa ;)
 
Hermina: Meillä menee vaipan vaihdossa hiukan kauemmin, kestojen kanssa kun ähellän. Mä pidän aina sideharsoa pojan keskivartalon päällä, joten jos pissit pääsee, niin ne jää siihen harsoon. Ekoina viikkoina näitä suihkutuksia tuli useammin, nykyään vahinkoja ei juurikaan käy.
 

Yhteistyössä