~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *Helmi- ja maaliskuussa -08* ~ ~ ~

Lisäystä!!

Meillä aloitettiin jekovitit kahden viikon iässä. Ensin annettiin kolme päivää yksi tippa, sitten kolme päivää kaksi tippaa ja nyt siis annetaan kolme päivää kolme tippaa sitten lisätään neljään ja sitten viiteen. Neuvolantäti neuvoi tekemään näin, niin maha tottuu paremmin eikä välttämättä aiheita niin paljon mahavaivoja, jos ollenkaan!!

Petipuuhat: Ei olla viellä päästy niihin, kun odottelen että tuo jälkivuoto loppuis! Onpahan ainakin siistinpää! Esikoisen synnytyksen jälkeen meni kuusi viikkoa ennen kun kokeiltiin eka kerran, tikit kiusas! Nyt kun ei tarvinnut tikkejä laittaa, niin pääsee varmaan aikaisemmin hommiin!!

Muumi82 ja poitsu taas
 
Eli meille syntyi poika (rv39+5), sunnuntaina 9.3 kello 16.46, pojan startti mitoiksi saatiin 3960g ja 53 cm. Poika syntyi tarjontavirheen takia pitkän synnytyksen (21h) jälkeen kiireellisellä sektiolla, mutta onneksi kaikki hyvin ja poika terve ja mielettomän suloinen sydämen sulattaja :)

Mutta paremmalla ajalla lisää ja onneksi olkoon kaikille vauvan saaneille
:flower:

äityliini ja poikanen
 
Eli pieni prinssimme syntyi 20.3 klo 19.49 raskausviikolla 38+3, painoa 2920g, pituutta 49cm, pipo 33,5
Lauantaina kotiuduttiin ja pojan paino oli laskenut 200g eli silloin painoi 2720g. Tunnin päästä meillä punnitus neuvolassa ja saapi nähdä kuinka on paino noussut. Maitoa ainakin tulee runsain mitoin :D

Varasin jo eilen sitten kirkon ja seurakuntatalon ristiäisiä varten. Ristiäiset on 27.4 ja nimikin on jo tiedossa.

Mut nyt täytyy mennä. Aika juoksee ja mä oon vielä yöpaidassa. Palilen myöhemmin kertomaan neuvolakuulumisia ja muitakin kuulumisia.

kleopatra ja lokinpoika
 
Meillä poika nukkuu jo toisia "päikkäreitä"tälle päivälle mikä on kyllä saavutus! Mun pitäs osata kans kellistää ja levätä varastoon...ens yöstä voi tulla kaaos!

Te ketkä olette jo D-vit,antaneet niin sanokaapa onko niillä oikeesti eroja vatsavaivojen kannalta siis jekovitilla ja mikä se toinen nyt oli hm??? Me ei kaivattas kyllä yhtään vatsanpuruja lisää ja ajattelinkin kokeilla D-vit.aloitusta Rela dropsien kera, jos siitä mitään apua olis!

Ei mut kyllä mun nyt täytyy vähän oikasta sohvalle siltä varalta, että pojan rauhallisuus onkin vaan tyyntä myrskyn edellä!!!
 
Moi kaikille!

Tutteli Tunnistan tuon "orvon ja yksinäisen" olon mistä puhuit.. mutta varmaankin sellainen pieni matalapaine kuuluu tähän synnytyksen jälkeiseen elämään. Oikein paljon haleja ja jaksamista sinulle. Muista että tämä tänne kirjoittaminen on yksi sen pienen masentuneisuuden työstökeinoja! :hug:

Kastajaiset meillä on 19.4 Pyhän Nikolaoksen Katedraalissa kun ortodoksiseksi kastetaan. Nimi vielä hakusessa mut Leo kai pojasta tulee.

Meille tuli muuten paperit ja varasin huomiseksi ajan siihen isyyden vahvistamiseen, kun ei olla naimisissa.. Täällä se oli aika "kesy" tilaisuus ainakin kaksi vuotta sitten kun esikoista tunnustettiin, mutta oon kuullut et jossain paikoissa se voi olla tosi kurja hommakin tukaline kysymyksineen.. :whistle:

Rhea Meidän "LEo" tuli tänään sen kaksi viikkoa, eli alkaa olal aika totutella d-tippoihin. Ajattelin aloittaa varovasti yhdellä tipalla ja pitää vaikka päivän pari väliä kunnes jatkan. Jäi esikoista sellainen kokemus että masu meni pienellä ihan kipeeksi vaikka aloitin varovasti.

Petipuuhat, en ole uskaltanut vielä ajatellakaan varsinaista "yhdyntää" mutta on me muuten puuhailtu kaikkea kivaa ;) Luulen että odotan vielä pari viikkoa ennen kuin kokeilemme muuta, muistelisin että se suositus olis odottaa jälkitarkastukseen tai ainakin että jälkivuoto on kunnolla loppunut. Mutta onhan sitä vaikka mitä muuta mitä voi touhuta kun käyttää vähän mielikuvitusta.. :whistle:

skog
meillä on myös vähän vatsavaivoja. Tuntuu et viimeyökin meni ährätessä, sit aamulla vasta kun vaihdoin vaippaa ja nostin vauvan jalkoja niin kakka tuli, se tuntui helpottavan. Olen huomannut et jalkojen varovaisesta jumppaamisesta on apua. Neuvolasta neuvoivat että vauvan kantelu ja kylvetys on parhaat keinot ilmavaivoihin.

Ippu Onnea kauniista nimestä Annika Olivialle :heart: Yritähän levätä itse kun voit, varmaan kastajaispuuhastelut aiheuttaa väsymystä ja stressiä. Meillä ne on nyt edessä sitten parin viikon päästä.. aion kyllä "ottaa avun vastaan" anopilta joka on eläkkeellä ja innokas järjestämään kaikkea ja etenkin leipomaan.. :p

Me käytiin tänään neuvolassa navan takia, ei sitä tarvinnut enää laapistaa mutta se tarkistettiin ja samalla otettiin punnitus. Poju on jo 3940g eli melkeen nelikiloinen.. hyvin kasvaa rintamaidolla siis ! :heart:

Yö meni taas vähän valvoessa, tänä iltana kylvetän vauvan niin jospa se nukkuis paremmin edes yhden pitemmän pätkän..

enne ja "Leo" kaksi viikkoa
 
Tervehdys!
Jospas mekin liityttäisinn tällekkin puolelle. Jos Ippu meidät viitsit laittaa listaan kun kerkeät! Kiitos!
Eli Maria ja tyttö/ 7.3.08/ rv 41+0/ 3780g/ 51cm/ pipo 37cm.
Vauva arkion lähtenyt hyvin käyntiin. Vauva on yhtä rauhallinen tapaus kun siskonsakki. Syö ja nukkuu. Joinaki öinä on nukkunu 7 tuntia putkeen. Yleensä yöt menee kahdella syötöllä.

Petipuuhista oli juttua. Ei oo uskallettu kokeilla ja ootan mielummin et jälkivuoto loppuu. Ollaan kuitenkin jotain puuhasteltu ;) Jälkitarkastus on 17.4, et ei sinnekkään oo pitkäaika.

Meillä on ristiäiset 27.4 ja pidetään ne täällä kotona. Nimeä ei kyllä vielä oo, mutta jospa se löytyisi ennen ristiäisiä. Ehdotuksia otetaan vastaan, joka sopisi Ninnin kans kun esikoinen on Ninni.

Mutta nyt levähtämään hetkeksi kun tytöt nukkuu.

Maria ja pikku neiti 2 viikkoa ja risat
 
Tervetuloa vauvaantuneille tänne vaavipuolelle ja paljon Onnea kaikille nyyteistä :heart: :flower: :hug:

Täällä ollaan Misupai :wave: - kaikki menee vaan niin omalla painollaan ja päivät vierii ihan hirvittävää vauhtia!!!! Onkin tossa naurettu miehen kans, et sen sijaan et suunnitellaan ristiäisiä, täytynee alkaa miettii jo kaverin rippijuhlia :LOL: Menee aika niin nopee ja me ollaan aika laiskimuksia asioiden tekemisen suhteen :whistle:
Sunnuntaina on ristiäiset ja nimikin on hakusessa... tai tekonimi on ollu jo pitkään ja jos ei matkalla muutu, tulee tyypistä Jesse :D
Tarjottavat tilataan pitkälti valmiina, mies aikoi jonkun voileipäkakun tehdä lisäksi itte ja mä leivon parit kuivakakut ja varmaan pullataikinan, josta mies sitten tekee pullat. Mut täytekakku esim. tulee leipomosta.

Hirveesti oli noita galluppeja, mut koitan joitain muistaa kommentoida;
Asumisesta, me asustetaan uutta kerrostalokaksioo, ekan kerroksen asunto, jossa lasitettu terde, iso oma piha ja sauna ja tilava kylppäri. Kaupat tuli tehtyä kohta 2 vuotta sitten, jolloin ei ensimmäistäkään positiivistä raskaustestiä vielä oltu tehty. Talo valmistui loppuvuodesta, sitä ennen olin myynyt oman asuntoni kantakaupungista ja asuttiin vuokralla vuoden verran tätä asuntoa odotellessa, joten tänne olis parempi mahtua pariks kolmeks vuodeks, jonka jälkeen varmaan sitten ostetaan isompi. Nyt ollaan niin lähellä merta kun vaan voi, joten joudutaan seuraava kämppä varmaankin ostamaan jostain kauempaa... :/

Joku kyseli korvikevauvojen perään..? Täällä mennään nyt pelkällä pullolla. Jo sairaalassa kaveri sai pullomaitoo niitten verensokerien nousun takia ja osittaisimetin vielä viime viikkoon asti eli 4 viikkoa meni yhteensä. En saanu pumppaamallakaan kun jotain kolmeekymmentä milliä kerrallaan, joten tehtiin aina niin että ensin imetin ja sitten annettiin pullomaitoa, mut kyn tyyppi vaan ois nukkunu tissillä!!! |O Ja sit siitä herättyään oli nälkä eli pullomaito perään. Joten viime viikolla päätin että mun huvituttina oleminen saa nyt riittää! Pääsiäisenä en enää imettänyt kertaakaan, yritän nyt tyrehdyttää tota vähäistäkin maidontuotantoo. Sääli sinänsä, mutta kun toinen tarvii ruokaa niin paljon, eikä sitä rinnoista tule riittävästi, niin näillä mennään. Vapauttaa ainakin muuten, mies meillä on alusta saakka antanu sen pullomaidon muutenkin, joten yhtälailla kumpikin hoidetaan ja voidaan hoitaa vauvaa.
Kakkapyllypesut on kans miehen harteilla, ei tietenkään päivisin, kun hän on töissä ja mä kotona, mut kotona ollessaan. Mulla on ikäänkuin vapaaillat :LOL:
Alussa kakkimukset oli kans joka vaipassa, mut nyt kakataan kerran tai kaks päivässä. On huomattu Semperin korvike meille parhaaks masulle. Ja kerran päivässä annan Jekovit-tipat ja Rela-tipat. Cuplaton ei meillä toiminu ollenkaan...

Syömiset menee päiväsaikaan noin kahden tunnin välein, 80-100 milliä ja illan viimeinen syönti on klo. 12-01 aikaan (ollaan ilta-yökukkuja koko porukka) ja yön ruokamäärät on isommat, jotain 120 millin luokkaa. Sitten herätään noin 4:n aikaan syömään, sen syötön mä hoidan yleensä ja sitten mies antaa ruoan klo. 7:n aikaan ennen töihin lähtöään, jonka jälkeen me nukutaan poitsun kans tonne 10-11:n asti ja siitä se päivä sitten alkaa. Eli vähän myöhäinen on meidän rytmi, mut sopii toistaiseksi näin. :xmas:
Ja nyt ei tarvii enää herätyskellon kanssa olla noita syöntejä tarkkailemassa, niin kundi herättää itte sitten kun nälkä on. Ei onneks muuten itkeskele ja herättyäänkin ehtii hyvin laittaa maidot valmiiksi ennenkuin äänijänteet aukee täysillä :D

Viime viikolla oli 1kk neuvola ja painoa oli 4070g (3600), pituutta 54,5cm (50) ja pipo oli 38,5m (37). Painoa on taatusti tullu viikossa jo reilusti, kun alkaa pötkylä painaa jo ihan kivasti :D

Viikon päästä on tyypin lääkärineuvola ja mun jälkitarkastus.
Pikkuvaemo kyseli toipumisesta leikkauksen jälkeen ja en voi kun ihmetellä, että se voi näin hyvin mennä!! Viimekshän jouduin hätäsektion jälkeen tiputukseenkin tulehduksen takia ja haava vuosi toista kuukautta ja aukeili ja plaah... nyt ei ole ensimmästäkään tippaa haava vuotanut, kipulääkettä söin ehkä viikon tai kaks varuiks, kahden viikon kuluttua sektiosta olisin ollut valmis petipuuhiin, mutta sen verran tiputteli jälkivuotoa, että odoteltiin vielä reilu viikko kai... On siis aloitettu ne hommat, eikä haava vaivaa ollenkaan. Eka viikko oli reilumpaa vuotoa, mut sit oon pärjänny pikkuhousunsuojilla tai ihan ilman ja nyt tuntuis olevan kokonaan ohi. Siis menkkoja odotellessa... kun en nyt enää imetäkään :|

Kääk, mikä romaani tästä nyt sitten tais tulla :p ja unohtu varmaan puolet taas kommentoida :eek:
Niin ulkoilusta vielä; ihan joka päivä ei lenkillä ole käyty, mut lähestulkoon. Pihalla ei olla vielä kundia nukutettu, kun kuuluu kans siihen kategoriaan, et kun vaunut pysähtyy alkaa ihmettely :D isi on tyytyväinen, kun ei voi kaupassa pysähtyy hipelöimään kaikkea kivaa :LOL: Itiksessä on käyty pari kertaa kääntymässä ja lähikaupassa useinkin, on suojattu toi vaunujen aukko harsolla ja ainakin toistaiseksi ollaan terveenä oltu koko porukka.

Huomenna mulla hammaslääkäri (lohkes hammas yllättäen - kiva kiva) ja sitten pappia tapaamaan. Jeppa jee!

Voikaapa hyvin ja silitelkää vauvojanne :D :heart:

Hexodus ja poitsu 5 vkoa ja päivä päälle :heart:
 
Aijoo, tuttia syödään nyt täälläkin. Kun toi tissinlutkutus jäi pois, niin vaihdettiin se tuttiin :LOL: on toi imemisentarve kaverilla niiiiin voimakas, että tutti helpottaa elämää kummasti. Reilun viikon nyt syöny sitä. Tulee ihan Simppareitten Maggie mieleen, kun toinen sitä tyytyväisenä mussuttaa :heart:
Eikä onneks edes aina tarvii sitä nukahtaessaankaan, hyvät unenlahjat kaveri periny kummaltakin vanhemmalta :whistle:
 
Misupai kiitos huutelusta, olen luuraillut takavasemmalla ja kestittänyt sukulaisia päästäisen..

Täällä on ihanan paljon porukkaa ja tekstiä, oikein paljon onnea uusille äideille ja vauvoille :flower:

Galluposio ensin.

Kakka löytyy vaipasta 1-3 krt/vrk. Riippuu siitä onko äiti syönyt mämmiä. Myös äidin kakka. Vaippa on kotona kesto ja liikenteessä kertis. Kestoja pitäisi vaan hankkia lisää, Kilian on vielä niin hoikka ja pitkä että kaikki ostamani ovat isoja..
Paino oli kotiutuessa -10kg ekaan neuvolaan, nyt taas noussut takaisin mun omaan painoon, valitettavasti. Nälkä ja jano ovat kovia ja kun makea ei raskauden aikana maistunut niin nyt on mennyt senkin edestä. Mulla on joku fiksaatio tiettyihin muro-suklaakekseihin joita saa vain alepasta, paketti saattoi mennä kertaheitolla. Onneksi meidän ostarin alepa meni sulki remontin takia ja aukeaa ehkä joulun aikaan. Siihen asti en tiedä mistä niitä keksejä saa (s-marketeissa ei yleensä ole...) ja hyvä niin.
Asuntona on oma kolmio 67,5m2 ja meitä asuu täällä minun ja Ianin lisäksi isi ja kaksi koiraa. Petipuuhiin päästiin 2,5vko synnytyksen jälkeen. Vähän tuntui oudolta parista kohtaa mutta oikein jees! Imetän edelleen osittain, pariin viikkoon en ole pumpannut. Lisäksi poika syö sitä nania, nyt 120-150ml kerralla rintojen lisäksi.
Ehkäisynä on kumi, meinattiin yrittää toista varmaankin vuoden sisään enkä viitsi pistää hormoneja sekaisin moisen ajan takia. Edelliset pillerit jätti menkat pois puoleksi vuodeksi, lihoin 10kg ja sain vaikeita allergisia reaktioita ja munasarjakystia. Myöhemmin ehkä mahdollisesti ehkäisyrengas.
Varmaan jotain unohtui matkasta, katson myöhemmin uudelleen.. Pulliainen kasvaa silmissä, 56 vaatteet pieniä ja kun kävi isin kanssa vaa'alla painoa oli n. 5kg. Meillä neuvola vasta ensi viikolla joten tarkkoja mittoj saa silloin. Ihanasti nauraa meille usein :heart: :heart:

Huomenna meillä on ohjelmassa babybio, leffa ei niinkään kiinnosta (27 dresses) vaan elämys, päästä leffaan, tulee kerrankin katottua eikä säntäiltyä pesukoneelle tms. Käyttekö te noissa?

Tulipa romaani :ashamed: , onnittelut ja kiitokset jos jaksoit lukea tänne asti..

BiaBia (paksu, nälkäinen ja onnellinen) ja Kilian (hoikka ja nälkäinen, tänään 9vko)

 
Lista päivitetty taas, kattokaa että meni oikein! =) Sit mulla onnistu sormi nappaamaan insertin päälle jossain vaiheessa, joten tällä kertaa joudun passuuttamaan kaikki kattomaan omat tietonsa, että eihän sieltä keneltäkään karannut mitään oleellista tietoa.. :ashamed:

skog kyseli vauvan vatsavaivoista. Meillä niitä on, tai siis oletettavasti "turha" kitkuaminen (siis se, mitä emme tiedä näläksi tai väsymykseksi) johtuu vatsavaivoista, mitkä taas luultavasti johtuvat raudasta, jota Ansku joutuu syömään sen keskosuuden takia. Tarkemmin kyseessä on ummetus, tänäänkään ei ole kakkaa nähty. Tämä tajuttiin kastajaispäivänä, kun silloin ei rautaa annettu, ja tyttö oli koko päivän kuin itse aurinko, ei yhtään itkua, joka olisi johtunut jostain muusta kuin nälästä tai väsystä! Ja kakkaa tuli kolme vai neljä satsia!! Ja nukkui heräämättä, muina päivinä parkaisee ajoittain unensa keskeltä, ja on levottomampi unissaan muutenkin.
Tänään käytiin sit ostaa illasta vielä Levolacia, että saadaan se kakka tulemaan, kun toinen vaan kitisi ja yritti punnata ulos, mutta ei sieltä mitään tullut! Joten nyt kakkasatsia odotellessa!

Vaatekokogallup on ollu jo kauan, en oo siihen vaan koskaan muistanu vastata! Eli 56 senttiset on meillä nyt just passeleita, 50-senttiset ei mene enää. Joitain 62-kokoisia on voitu jo ottaa käyttöön, mutta aika harvalukuisia ne kappaleet vielä on. Mutta ei kauan mee enää että ovat sopivia nekin, ettei liikaa isoja. Vähän reilujahan jo viittii pitääkin sit. Sitä odotellessa, tuota kokoa on vaatekaapissa eniten oottamassa! =)

Rhea, tikkejä ei varmaankaan saa peniksellä sössittyä ;) mutta sormilla ehkä, joten vois aatella että jos tikit mietityttää, ni käskee isännän pitää sormet kurissa ja käyttää vaan sitä tylpempää kaveria, jossa ei oo kynsiäkään pahoja tekemässä!! :LOL: Ja liukuvoidetta voi käyttää kyllä, joten ei muuta ku nauttimaan, sit kun henkisesti siltä tuntuu! =)

D-tipat 2-viikkoisena on aloitettu, ja nyt vasta on päästy siihen viiteen tippaan, eli huuuurrrjan hitaalla tahdilla on nostettu, juuri niiden turhien vatsavaivojen välttämiseksi. Mutta mistäs sen tietää, jos meidänkin tytön masuvaivat johtuu siltikin just d-tipoista, eikä sittenkään raudasta?! Ei mistään. Tai esim. äidin syömästä ruisleivästä tai suklaasta..?! Ei mistään tiedä ei..

Rhea vielä.. jos poika on tyytyväisen oloinen, ja pissaa ja kakkaa tulee, niin kyllä sieltä tissistä tarpeeksi tulee, ja 15-20 min on ihan sopiva aika syötäväksi. Pumpulla irtoaa paljon laiskemmin kuin vauvan imemänä, joten se että pumpaten tulee 50ml, ei kerro sitä, minkä verran sieltä vauvan massuun menee. Kyllä Nomppu pistää ääntä peliin, jos ei maito riitä! :hug:

enne, profiilissasi varsinainen suloisuus!! :heart: Kävin päivällä kurkkaamassa, silloin en vain ehtinyt kommentoimaan mitään.

Meillä on tänään onnistuneesti imuteltu tuttia, joten jesh!, ehkä siihen opitaan sittenkin! Helpottaisi elämää oikeasti niin paljon, että oikein tuuletan :wave: onnistumisen ilosta! (Ja joskus taapero-puolelle aikanaan siirryttyämme marisen, että kun on tämä tutista vieroittaminen niin hankalaa... :LOL: Hih!)

Mulla on ihme stressi päällä itellä... en osaa relata.. äskenkin kun Annikaa nukutin yöunille, ni huomasin, että jännitin vaan koko ajan, että nukahtaako se, nukahtaako se, nukahtaako se... enkä esim. vaan rentona makaillu ja ootellu tytön unta, ja samalla ihastellu pieniä täydellisiä piirteitä.. No tein sitä kyllä sitten kun tajusin jännääväni ja stressaavani!
Ja on koko ajan huono omatunto kun esikko on niin äidin perään, enkä ehdi koskaan antaa hänelle kunnolla aikaani... En osaa olla niin, että koti voisi olla kuin räjähdyksen jäljiltä, on pakko siistiä sitä päivittäin vähän, ja tietty ruoanlaitot ja muut!
Käy niin sääliksi toinen! :'( Tänäänkin kulki perässäni että äiti, syliin... äiti.. :'( Ja minulla valmiiksi sylissäni kitisevä Ansku-neiti. Kunpa sylistä riittäisi kahdelle, voi kunpa!!
Iirokin niin pieni kuitenkin vielä, vasta 2-vuotias, ja vauvan ansiosta tainnut vähän taantua, ja nyt lisäksi kipeäkin, kun on yskäinen.
Huoh ja voi itku ja nyyh!!! Pitäisi joku systeemi keksiä, että olisi joku aika päivästä vaikka, jolloin keskittyisin vain Iiroon, tai jotain..
Mites muut, joilla aiempia lapsia, kokemuksia ja neuvoja..? Ja miten teillä menee esikoisen kanssa kun vauva on tullut taloon?

Mutta nyt en jaarittele tämän enempää, posti toi tuoreen Kodin Kuvalehden, joten painelen sen kanssa pehkuihin!

Ippu :heart: Ansku 6vkoa+
 
Moi!

Yritän vastata niin moneen galluppiin kuin vaan muistan =)
Tuttia annoin eilen Eemelille ekan kerran. Heti osasi sitä imeä ja tykkäs kieltämättä kovasti. Kyllä se helpotti paljon nyt kun mies on iltavuorossa. Jäi paljon enemmän aikaa 4 ja 2-vuotiaille. Eemeli jaksoi tutti suussa odottaa hyvin omaa vuoroaan, tyytyväisenä sängyllä makaili ja nukahti itsekseen iltapäivä unille. Mä en vaan vielä tiedä haluanko tutille opettaa.. Vaunuihin ja yöunille Eemeli nukahtaa kiltisti itsekseen ilman tuttia. Vien vaan väsyneen, mutta hereillä olevan pojan vaunuihin tai sänkyyn. Päiväunille meno ei aina mee noin helposti, joskus silti silloinkin. Välillä nukahtaa tissille tai syliin pienen taistelun jälkeen. Tänään kun annoin päivällä kokeeksi tutin, niin nukahti kahteen kertaan itsekseen 3,5 tunnin unille sitä imien. Helpottaisi se vekotin arkea kolmen pienen kanssa kummasti!Mä en vaan tiedä miksi oon vähän kielteinen sen kanssa.. Pojan ja tytön vauva-ajat on mennyt ongelmitta ilman tuttia. Ehkä mä mietin liikaa jo mahdollista vieroittamista :LOL:

Me asutaan rivarineliössä kivalla ja rauhallisella alueella. Asunto on oma ja kohta 3-vuotta ollaan täällä asuttu. Enemmän saisi asua toisia lapsiperheitä, joissa lapset olisi pieniä. Meidän perheeseen kuulu mies 30-v, minä 28-v, 4-v Jesper, 2-v Josefina ja Eemeli-vauva B)

Jekovit-tippoja alettiin antaan vauvan ollessa 2 viikkoinen. Saatiin ne neuvolasta. Ekana päivänä annettiin 2 tippaa ja sitä seuraavasta päivästä alkaen 5 tippaa päivässä, yleensä aamulla. Eemelillä ei oo vielä ainakaan ollut vatsavaivoja. Joinakin öinä on aamuyöstä 1,5-2 tunnin välein jo herännyt ähiseen. Oon hakenut sängystään tissille, johon melkein heti on nukahtanut. Sitten onkin tullut paukkuja ja kakka, jonka jälkeen unet on jatkunut normaaliin malliin. Pientä kiusaa se kakan tulo siis välillä tekee.

Meille on neuvolantäti sanonut joskun esikoisen aikaan, että jos kakka kovasti vauvaa kiusaa tai ei oo tullut moneen päivään. Tulemista voi auttaa mittaamalla lämmön tai vaan siis laittamalla kuumemittarin vauvan pyllyyn. Johan yleensä rojahtaa kunnon lasti:whistle: Kokeiltu joskus on!

Ippulle :hug: Täälä on samanlaisia tuntemuksia varsinkin juuri tuon 2- vuotiaan osalta kuin sinulla. Ei oo kyllä kivaa!Mulla on niiiiiiiiiin huono omatunto, kun ei oo enää hänelle aikaa niinkuin ennen. 2-vuotias on kuitenkin vielä pieni ja meilläkin ihan äidin tyttö. Harmittava juttu!Välillä oikein säälittää toinen :'( Vauvasta haluan myös nauttia koko sydämellä. Senkin takia, että mun tää ikuinen vauvakuume loppuisi. Kolme lasta piti riittää..tiedän nyt jo, että vielä yhtä vauvaa toivon sitten joskus vähän myöhemmin. Nyt yritän ja haluan antaa mahdollisimman paljon aikaa näille kaikille kolmelle ja miehelle myös :D
Meillä kummatkin sekä minä että mies antaa joka päivä erikseen jokaiselle lapselle aikaa, jolloin tehdään jotain mitä lapsi haluaa. Aina se hetki ei tosin oo kuin pieni vaan, mutta lapselle niin tärkeä. Ja sitten yritetään tehdä myös lasten kanssa yhdessä jotain, lukea kirjaa, leikkiä, pelata tms. Meillä toimii näin. Tosin vuorokaudesta meinaa usein loppua tunnit kesken, että kaikkea ehtisi. Kotia haluan pitää minäkin ihan tip top kunnossa. Mustasukkaisia vauvasta ei isommat ole olleet, eikä muutakaan sen suurempaa ongelmaa oo ollut. Vähän tyttö on alkanut vauvan tulon jälkeen änkyttään. Neuvolantädin mukaan ihan normaalia ja ohi menevää. Toiset reagoivat kuulemma noin. Hassua se on koska tyttö oppi ennen vuotta puhuun ja sitten vasta käveleen. Toivottavasti menee pian ohi!

Muumi82: Laitatko sä hääpuvun teidän häihin ja ristiäisiin? Jos et laita, niin mitä oot sitten ajatellut päällesi pukea?

Mehän mennään kanssa naimisiin ristiäitten yhteydessä. Pääasiassa juhlitaan ristiäisiä. Kukaan ei edes tiedä, että naimisiin samalla mennään. Meillä lapset on kastettu aina kirkossa, niin siitäkään ei kukaan arvaa. Kahvitilaisuus on vaan kotona ja kutsuttujakin ainoastaan 30 henkeä. Mä en laita hääpukua, enkä tiedä edes vielä mitä päälleni keksin. Kengät ja vaatteet pitäis pian käydä ostamassa:eek: Juhlat on jo la 12.4. Muut asiat ja järjestelyt on kunnossa. vaateasian kanssa stressi painaa päälle|O Vinkkejä otetaan vastaan! Meikkauksessa ja kampauksessa mä aion käydä ja valokuvaukseen mennään koko perhe. Muuten juhlat on melko pienet, eikä mitään sen ihmeellisiä järjestelyitä oo. Kotiin nyt jotain uutta ollaan hankittu ja kaikille muille on hienot asusteet, paitsi siis mulle..
Kiireinen päivä siitä tulee, kun aamusta alkaen pitäis ensin joka paikkaan ehtiä ja sitten kirkko on klo 15. Ippu jo varoittelikin väsymyksestä. Osaan vaan kuvitella ja kauhulla odottaa :D Tarjoilujen tekemisessä saadaan onneksi apua ja kakun oon tilannut, niinkun oon jo kertonutkin.

Nälkä ja jano on täälläkin hirmuinen!

Petipuuhia ollaan vähän jo aloitettu, mutta pääasiassa odotellaan jälkivuodon loppumista. Pärjään pikkuhousunsuojilla, ei toi vuoto kuitenkaan ihan vielä oo loppumassa. Mulla on niissä hyytymistekijäjutuissa vähän ongelmia niin vuoto voi kestää normaalia kauemmin. Tytön synnytyksen jälkeen jälkivuoto vaan lisäänty kokoajan ja alkoi tuleen pieniä hyytymiä, vaikka sairaalasta lähtiessäni sain siihen lääkettä. 7 vkon jälkeen jouduin silloin palata osastolle yhdeksi yöksi, kun sain veriplasmaa. Sen jälkeen vuoto loppu samantien. Toivottavasti nyt loppuu ihan itsestään ja pian! Esikoisen synnytyksen jälkeen mulla oli tosi kovia verenvuotoja, kun silloin ei vielä tiedetty mun hyytymistekijöistä mitään..


Ippu: Onnittelut Annika Olivialle kivasta nimestä!

Skog: Isyyspaperit tuli meillekin tosi nopeesti kotiin ja siellä käyty jo on.

Eemeli meni jo puoli kasin aikaan yöunille. Oon odotellu, koska heräis syömään. Meen sitten itsekin nukkuun. Vieläkin nukkuu pikkuinen sikeesti. Ihanaa tuhinaa vaan kuuluu:heart:

Mulla on ollut aina synnytysten jälkeen pitkään oikein yli onnelliset tunteet ja fiilikset pinnassa. Nytkin tuli taas yht´äkkiä joku onnen tunne noista kolmesta ihanasta ja suloisesta lapsestani :heart: ;) Onko muilla tälläistä?

Onnea piukassa oleva Jade ja Eemeli 3 vkoa 5 päivää
 
Ihana tunne, kun saa nukuttua! Ihmepoika nukahti eilen yöunille klo 22.30 ja heräs vasta klo 03.30 syömään ekan kerran ja jatkoi siitä vielä 06.30 asti.
Ja taas nukkuu :D .

Asumisesta: Asutaan misupain tavoin kerrostalon ekassa kerroksessa ja meillä on pieni pihaterassi. Oma on tämä meidän neljä huonetta ja keittiö.

Lypsämisestä: en oo kamalasti pumppaillu, mutta semmosen 80 ml/pvä yritän saada pakastettua miehen ja pojan turvaksi. Kaipailen jo lenkille...

Petipuuhista: juu ei vielä, kiitos. Sektiosta kuitenkin vasta reilu viikko.

Ipulle onnea Annikalle nimestä! :flower:

Ulkoilusta, sitäkään ei olla vielä harkittu, kun on pakkasta. Ja vaunut tulevat vasta lauantaina, heh.

Painosta, kymmenen kiloa on jo tippunut, jee! Vielä on tota vararavintoa tosin jäljellä jonnin verran :whistle:

Laitan ippu puuttuvat tiedot kohta kun saan luntattua papereista, ei tää lahopää muista hatun kokoa... muoks. hattu 35,5 ja viikot 39+1

Nauttikaa auringosta ulkona ketkä pystytte, minä katselen kaiholla ulos ikkunasta. -pikkuvaemo ja ihmepoika 9 vrk
 
Mä kävin eilen ostaan sellasen kaksosasen kantoliinan/pussin lastentarvikkesta ja ajatuksena oli tänään mennä afroilemaan pojan kanssa siinä liinassa, mutta...myyjä käski ottaa paidan koon mukaan ja tein työtä käskettyä! Liina on aivan liian suuri, poika roikkuu melkein polvissa eikä se kai ole tarkotus? Pussisa viihty tosin hyvin, nukahti nopeesti, mutta äidin slkä oli lujilla ja johtu varmasti tuosta väärästä koosta.Toivottavasti sen voi vaihtaa pienenmpään kun oli aikasten kalliskin ja ompelutyöt ei multa käytä, joten liina olis aivan turha ostos! Eipä sitten päästy tanssahtelemaan ja kotona nyhjötetään tämäkin päivä kaiketi, lunta taas näyttää satavan :kieh:

Mulle tuli eilen maistraatista vauvan paperi ja henkilötunnus, mutta se oli outo.Siinä ei ollut väliviivaa lainkaan vaan kirjain siinä kohtaa missä itselläni viiva ja kirjain vielä lopussakin!Varasin tänään kans ajan isyyden vahvistamisen ja sain jo heti maanantaille.

No niih kiljunta alko, täytyy tästä taas mennä pelastamaan poika pinteestä.Mä luulen ettei se vaan viihdy yhtään yksin, kun ollaan opetettu se niin seuralliseksi ettei omassa sängyssäkään ala yhtään nukkumaan issekseen :)
 
Suurkiitos kaikille isyyden vahvistamisasiaa kommentoineille! Meille ei ole mitään papereita kuulunut, mihinköhän tästä pitäisi ottaa yhteyttä...? Saako tuossa muuten ihan täyden huoltajuuden vai pitääkö sitäkin jotenkin vielä erikseen anoa?

Tuota jälkivuotoa olen minäkin ihmetellyt, se on ollut näin pitkään veristä ja suhteellisen runsasta :/ Pelkään vaan, että sisään oiskin jäänyt jotain rojua... Mut on tuo kyllä välillä sellaista vaaleampaa ja niukempaakin eli ehkä vielä odotan vähän aikaa...

Me ei olla vieläkään ulkoiltu, kun toissapäivä meni puklaamiseen ja eilen oli myräkkä... Ehkä tänään käydään vähän parvekkeella. Odotan jo innolla vaunuilua! Petipuuhia ei kyllä olisi paljon voimia ajatellakaan |O ja vielä on vähän turtana paikatkin. Eikä houkuttele tuon vuodon kanssa muutenkaan. Onhan tässä aikaa :)

Skog + neiti
 
Heipat vaan kaikille :wave:

Meille siis syntyi ihana pystytukkainen poika viime lauantaina 22.3. klo. 9:38, mitat oli 3760g, 51cm ja pää 36 :heart: Synnytys oli pitkä kuten esikoisenkin kanssa mutta loppu meni rytinällä ja ponnistusvaihe oli vajaa 5minsaa. Mikään paikka ei revenny eikä synnytys tuntunu jälkeenpäin missään kolkassa, mukavaa näin. Esikoisen synnytyksessä tuli vain pari pientä repeämää ja pari tikkiä mutta istuminen ja pissillä käynti oli tuskaa. Päästiin kotiin jo seuraavana päivänä kun en halunnut olla erossa tytöstä :saint:
Vauva yhtä rauhallinen kuin isosiskonsakin ja yöt nukkuu noin 00-9 ja herää vain syömään ja jatkaa uniaan. Yöunilta herättyään on parisen tuntia hereillä ja koko päivä on hyvin rauhallista eloa :) Ei siis voi valittaa :D
Imetys lähti heti hyvin käyntiin, paitsi että herralla myös pikkuinen suppusuu niin imemisote on pieni ja siksi rinnanpäät todella kipeät ja kipeetä tekee mutta kyllä kestän kuin äiti :xmas:
Ensimmäinen neuvolakäynti on ensi maanantaina ja toivon että painoa tullut hyvin. Tytön kanssa oli painon nousun kanssa ongelmia niin 'arvet' jäänyt siitä ja olen jo valmiiksi huolissani :/
Poika on täysin samannäköinen kuin isosiskonsa ja luonteeltaan myös. Ei voi kuin ihmetellä.
Isä on erittäin ylpeä ja polttelee vieläkin juhlasikareita :LOL:

Eipä ihmeellistä muuta kai :whistle:

Poika nukkuu ja äiti taitaa mennä vaikka siivoilemaan :saint:

Onnea ja voimahaleja kaikille :flower:

Suvitus ja Vihtori 5vrk

P.S. Nimi on vain kutsumanimi kun syntyi Vihtorin päivänä B)
P.P.S Meillä irtosi napa jo eilen :attn:
 
tutteli, sinun omassa henkilötunnuksessa väliVIIVA meinaa sitä, että olet syntynyt 1900-luvulla.
1800-luvulla syntyneillä siinä kohtaa oli PLUSmerkki.
Ja 2000-luvulla syntyneet merkataan A-kirjaimella.
Ja loppuosan viimeinen merkkihän voi olla kirjain, minulla itselläni on näin.

1800-luvulla syntynyt:
010108+123A

1900-luvulla syntynyt:
010108-123A

2000-luvulla syntynyt:
010108A123A

On se muuten hankalan näköinen tuo viimeinen, mutta ei sen lausuminen sen hankalampaa ole, esim. sairausasioissa kun joutuu puhelimessa tms. sen antamaan, niin kyllä ne hoitsut jo tietää että kun lapsesta kyse ni A siinä välissä on. Ja tietty jos sanoo että syntyny -99 ni hokaa ne jotta viiva pannaan tähän kohtaan! =)
 
Oltiin tänään Eemelin kanssa toista kertaa neuvolassa. Poika oli kasvanut tosi hyvin. Pituus on 54,5 cm, paino jo huimat 5300 g ja päänympärys 38,1 cm. Pituutta oli tullut 1,5 cm viime kerrasta ja painoa 830 g ;) Onkin kasvukäyrällä noussu kohtisuorassa ylöspäin ja meni muutenkin yläkäyrällä. Pituus on taas ihan keskikäyrällä. Hyvin rintamaito riittää. Neuvolantäti tarkisti kalenteristaan, että tosiaan kaksi vkoa sitten käytiin. Noin 150 g painon nousu viikossa riittäisi näin pienelle. Eemelin pään aukile on pieni, onneksi kuitenkin ihan riittävä. Sen heilumista ei huomaa ollenkaan. Yleensä vauvojen aukileet heiluu tuhatta ja sataa..
Tuttia neuvolantäti oikein ehdotti, ettei oo tissillä turhaan. Imemistarve on meidän pikkuisella mahdoton ja kasvukin noin hyvä. Oikein virkeäksi ja tarkkaavaiseksi vauvaksi kehuttiin. Eemeli onkin viime viikosta alkaen silloin tällöin äidille ja isille hymyillyt :saint: Varsinkin s-kirjaimella alkavat jutut, oikein lepertäen saa pojan suun usein ihanasti hymyyn :heart: Se on kyllä palkitsevaa.

Nyt välipalan laittoon isommille. Eemeli nukahti tutti suussa omaan sänkyyn. Vaunuissa pihalla on jo tänään nukkunut neuvolan jälkeen pari tuntia.

Kivaa päivän jatkoa vauvojen kanssa :heart:

Jade ja Eemeli 3 vkoa 5 päivää
 
masujumpasta mul neuvolassa sanottiin et pitäs malttaa odottaa sinne jälkitarkitukseen, et siihen asti vain vaunulenkkejä. Perusteli sillä et sit tarkastetaan et kaikki tuolla alhaalla ok. Liian aikainen jumppa, voi aiheuttaa kohdunlaskeumaa (tähän lasketaan myös juoksu ja mutu hyppy liikunta)! Ja suorien vatsalihasten "kiinnittyminen" toisiinsa voi kestää liki puolivuotta.. raskauden aikana vatsalihasten väliin tulee "rako", joka voi jäädä pysyväksi mikäli vatsalihas liikkeet aloittaa liian aikaisin! Syviä vatsalihaksia voi harjoittaa aikaisemmin! Tämän takia myös kehoitetaan vuoteesta nousemaan ylös kyljenkautta.
Petipuuhat me on parikertaa harrastettu ihan "oikein" ja jokunen kerta menty käsipelillä. Paikat tuntuu lähinnä "löysiltä". Ceridal öljyä ollaan käytetty
jälkivuodosta verinen jälkivuoto 5-6vk on ihan normaalia.. mulla vielä pikkasen tihuttelee! Tosin reilun viikon olen pärjänny pikkarisuojilla. Ceridal-öljyllä päivittäin "voitelen", ku tuntuu paikat kuivilta. Kun vuoto oli runsaampaa ja limasempaa, niin lainasin vauvalta sinkkivoidetta, kun meinas välistä tuo vuoto kirvellä!
tutti on meilläkin tullut tärkeäksi. Sai tissittelyn lopuksi yleensä aina raivarin (jos ei kerenny nukahtaa),kun olisi vielä halunnu imeä, mut ku sieltä tuli viel maitoa.. tässä on päästy helpommalla, kun oon antanu tutin.
Välistä yöt mennään 3-4h unilla ja välistä niin kuin viimeyönäki 1-2h unilla..
 
skog Isyyden vahvistamiseen tuli tavallaan kutsu, tai ne paperit niin sitten piti itse soittaa ja varata se aika. Me käytiin siellä tänään, se meni mukavasti ja nopeasti. Isältä vaan kysyttiin "oletko vakuuttunut isyydestäsi?" ja mies vastasi heti olevansa =) ei tarvinnut jäädä miettimään :D Pikkumies nukkui koko reissun ajan.

Oi luukku ja lukaali alkaa.. tuun myöhemmin takas.

enne
 
Mä katonkin sen luukusta lukaalin myöhemmin miehen kanssa , pistin tallentaa kun mies leikkii vielä esikoisen kanssa ja laittaa sen kohta unille. pikkumies nukkuu jo.. tai vielä, se on nukkunut koko päivän. Yöt kyllä valvoo..äidin mieliksi |O

skog
Sen voi valita ja tehsä samalla sen yhteishuoltajuus sopimuksen. Me tehtiin molempien poikien kohdalla niin voi isäkin yhtälailla ajaa poikien asioita kuin minäkin. Me meinataan kyllä naimisiin joskus, mutta nyt vielä pitää toimia näin kun ei olla.. Meillä pojat sai myös minun sukunimen, emme alkaneet sitä vaihtamaan, mutta se voi olla joskus edessä. Sen olis voinut vaihtaa isän nimeksi kai siinä samassa tilaisuudessa.

Ippu. Kiva kun olit kurkannut pojun kuvan ja kiitos "kehuista" :heart: Mä itse asiassa meinasinkin sulta kysellä että miten on mennyt kun muistelisin että sulla on suunnilleen saman ikäinen seikoinen kuin meillä (melkeen kaks-vee) mut huomasin sun just kirjoittaneen asiasta. Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu kun toinen vieressä itkee tai perässä kulkee että "äiti ota syliin" ja yrität imettää tai kantaa itkuista vauvaa. Tuntuu tosi pahalle ja itse koen huonoa omatuntoa just siitä kun en ehdi niin paljon leikkiä ja sylitellä isoveikkaa.. mutta helpottaa tietää että muilla on samanlaista ja että kyllä tästä selvitään. Varmaan tää alku on pahinta kun kaikille tämä on sellainen totutteluvaihe. Miten muuten teillä on isompi suhtautunut.? musta tuntuu et poika hoitais vauvaa mielellään ja puhuukin siitä kauniisti, silittelee yms. mutta huomasin kun puistossa joku halusi kurkata vauvaa ja tuli juttelemaan niin esikko heittäytyi hankeen huutamaan että "ÄITI OTA SYLIIIIN!" . Eli mustasukkaisuutta on ilmassa jos joku huomioi vauvaa eikä niinkään häntä.- Sydäntäsärkevää.. ja varmasti tulee "pahoja tilanteita" vielä näinä eka viikkoina ja kuukausina, mutta pitää lohduttautua sillä että kyllä se joskus menee ohi ja kyllä tästä selvitään. Yritän vaan kaiken mahdollisen ajan mitä vauvalta liikenee, käyttää isoveikan kanssa touhuamiseen. Olen huomannut että kun imetän niin hyvä keino on pyytää veikkaa hakemaan kirja ja tulemaan kainaloon ja sitten lukea sitä hänelle siinä samalla. Näin isovelikin saa huomiota ja läheisyyttä. :hug:

Mulla on mennyt monta päivää että ei ole tullut niitä "kohtauksia" että yhtäkkiä itkettää tai tulee paha mieli, mut olen pistänyt merkille että niitä tulee usein kun imettää! tuleekohan se siitä kun sillon on niin kiinni vauvasta ja tulee just esim se huono omatunto esikon puolesta.?tai erittääkö keho imetyksen aikana jotain hormoonisysteemejä eritavalla tms.. en tiedä. Mut vähenemään päin ne on, ja yritän aina miettiä positiivisia asioita kun sellainen olo tulee.

Meil on aamulla isoveikan astmakontrolli ekan kerran, onneksi isä pääsee sinne mukaan kun jännitin vähän miten pärjään siellä poikien kanssa keskenään. Saa nähdä mitä ne sanoo, jatkuuko lääkitys samalla tavalla vai esim. vähennetäänkö sitä jo. Ja tehdäänkö jotain testejä ..

Tulihan asiaa.

enne ja Leo 15vrk
 
Minä ostaa täräytin tänään tuplarattaat! Halvat rutkut, mutta aattelin että hyvin välttää sen ajan minkä niitä tosissaan tarvitsee. Tai en minä tiiä niin rutkutkaan, mutta ei nyt mitkään seittemänsaan emmaljungatkaan! Emman Jule Twin tai jotain. Tällaiset: http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/Jule Twin.jpg Ihan hyvän kuuloset oli kun käytiin "koeajolla". Meillä oli entuudestaan Emman kantokoppa Emmaljungan yhdistelmissä, ni siks tuntui ihan järkevältä ostaa Emma-merkkiset sit nuo tuplat, niihin passaa se kantokoppa, ja pystyy pitämään sitä sit myös lämpöpussina, mitä ei voi noissa Emmaljungissa tehdä, kun ei passaudu vyöt ja vyönreiät yksiin.
Voeh, tuntuu ku ois vapautensa takaisin saanu, kun pääsee taas kunnolla vaunuttelemaan, tähän asti oon kitkutellu niin että esikko on kävelly, ja tarvittaessa istunu yhdistelmien jalkatuen päällä... Eli ei oo kauas päästy. Vaan nyt mennään taas!!
Heh, tätä piti tulla oikein tuulettamaan tänne kun on niin hyvä mieli uudesta ostoksesta! =)

Ippu :heart: Annika 6vkoa 6pvää
 
enne, meillä on esikoisen kans just samanlaista!! Ukki ja mummi tuli tänään kylään, ja kattoivat ensin vauvaa, ni poika heti että äiti syliin! Ja kun vain on tilaisuus, niin aina heti äiti syliin, äiti syliin! Ja vaikka puuhaa iskän kanssa jotain, ni äiti äiti, kato tätä, äiti äiti.. jos on lähdössä vaikka kauppaan iskän kanssa, ni äiti mukaan, äiti mukaan. Hurjasti pitäis hänen kanssa puuhata, juosta ja lukea ja pomppia ja leikkiä autoilla ja legoilla ja junalla ja... imettäessä usein luetaan mekin jotain =)
Siskoa kohtaan on kyllä kiltti, tänäänkin Annika pötkötteli lattialla peiton päällä, ni poika meni ihan siihen viereen pötköttelemään ja laittoi varovasti käden siskon päälle, otti ikäänkuin kainaloon, ja painoi nenänsä jonnekin siskon kaulan uumeniin.. :heart: Olivatpa pikkuisen suloisia! Samalla poika vielä sanoi että kiitos sisko! En tiedä mitä päässä liikkui, että mistä kiitteli, mutta tilanne oli silti aikas älyttömän liikuttavan hellyttävän ihana! :heart:

-Ippu-
 

Yhteistyössä