Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

"Vieras"
Mäkään en ymmärrä lapsettomia häitä, mutta ei mun tuttavapiirissä tai suvussa ole sellaisia ollutkaan. Tykkään ihan perinteisistä sukuhäistä ja niitä nuo on olleetkin :) Samoin menee mun mieheni suvussa ja tuttavapiirissä.

Ei ole sitten tarvinnut miettiä hoitajia. Helppoa. Saa itse päättää, meneekö lasten kanssa vai ilman. Yleensä nuo on matkassa, kun tietää, että siellä on kavereita ja usein lapset on ihan erikseen toivottu paikalle :)
 
"sipsi"
Minä ymmärrän, oikein hyvin :) Ymmärrän myös lapsellisten häät, ja samaa sukupuolta olevien hääjuhlat. Kukin tekee ainutkertaisena päivänään häistään oman näköiset ja oman mielen mukaiset justiin kuin haluaa.

Sitä en ymmärrä, ettei tätä ymmärretä :)
 
"vieras"
Jos nyt ajatellaan sitä perusmeininkiä että lapsiperheet lähtevät käskemättäkin siinä 21 maissa pois, niin yleensä aikuiset eivät ole siinä vaiheessa ihan kännissä vielä, hiprakassa voivat olla. Siis noin niin kuin yleensä, voihan olla sukuja jossa ollaan kännissä kuin käki jo klo 18 aikaan häissä. Niissä suvuissa ne vanhemmat taitavat ottaa kuppia lasten nähden jo arkenakin, ei yksi hääjuhla lapsia traumatisoi.
Olen eri mieltä. Joissakin juhlissa voidaan humaltua jo tosiaan sen pitkän aterian aikana, jos vaikkapa häissä ruoka on SE juttu ja tarjolla on useita ruokalajeja, aperitiivit, eri viinit ja jälkiruokaviini sekä calvados kahvin kanssa noin esimerkiksi. Kyllä siinä ollaan jo selvästi muuta kuin selvin päin.

Häitä on erilaisia, toisissa ollaan enemmän humalassa kuin toisissa. Mutta lasten silmille ei sovi mielestäni koskaan humaltuneet aikuiset.
 
"Lissu"
Mäkään en välitä lapsettomista häistä, mutta ymmärrän kyllä. Monet ei halua sitä hässäkkää mitä lapset (usein) tuo mukanaan, sokerihumalassa hyppivät suunnilleen seinillä ja stressaantuneet äidit häpeänpuna poskillaan hölkkäävät perässä. Nyt tietenkään kenenkään palstamamman lapset eivät käyttäydy noin :D mutta kovin yleistä vaan on häissä.

Silti mä tykkään enemmän häistä joissa on lapsia, tekevät tunnelman rennommaksi eikä porukka ole niin jäykkäniskaista (vaihtoehto räkäkännissä). Lapsellisissa häissä on vaan mun mielestä hauskempaa. :) En näe alkoholia ongelmaksi, yleensä lapsiperheet häippäisevät siihen mennessä kun kuppia aletaan kunnolla kallistelemaan.
 
Tämä voi olla vain marginaalinen ongelma, tai siis tämmöisiä esimerkkejä että ei pääse lastenhoidollisista syistä lapsettomiin häihin, ei varmaan löydy paljoa.

Mutta onko se hääpari ajatellut yhtään sitä, että hääväestä vaikkapa morsiamen tai sulhasen läheiset ystävät haluaisivat tulla niihin häihin? Jos naisporukassa ollaan puhuttu miehistä jo vuosia ja eletty mukana toisen vaiheissa, niin sitten morsian töksäyttää kutsullaan "dodii, et sitten otakaan lapsia mukaan, jos et saa hoitajia niille niin sit jäät pois". Karua mun mielestä sille ystävälle. No, ehkä ei muiden mielestä.

Mä toivon että mun puolen suvusta ei tule koskaan kutsua lapsettomiin häihin, koska mun suvun lähimmät jäsenet asuu lähimmilläänkin 250 km päässä. Jos mentäis miehen kanssa, niin ajomatkoineen olisi n. 11-12 h päivä, anoppi olisi meidän lapsirevohkan kanssa aika tuskissaan sinä aikana. Tai sitten jos mies vahtisi lapsia niin olisipa siinä tosi rattoisaa ajella yksinään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28327505] On ystävällistä ja kohteliasta rakentaa tapahtuma niin, että otetaan huomioon lapset, vanhukset ja nekin, joita ei huvita juhlia.[/QUOTE]

Eli "raunia ei nyt huvita juhlia, joten lopetetaan häät tähän?" :LOL:
 
[QUOTE="Lissu";28327796]Mäkään en välitä lapsettomista häistä, mutta ymmärrän kyllä. Monet ei halua sitä hässäkkää mitä lapset (usein) tuo mukanaan, sokerihumalassa hyppivät suunnilleen seinillä ja stressaantuneet äidit häpeänpuna poskillaan hölkkäävät perässä. Nyt tietenkään kenenkään palstamamman lapset eivät käyttäydy noin :D mutta kovin yleistä vaan on häissä.

Silti mä tykkään enemmän häistä joissa on lapsia, tekevät tunnelman rennommaksi eikä porukka ole niin jäykkäniskaista (vaihtoehto räkäkännissä). Lapsellisissa häissä on vaan mun mielestä hauskempaa. :) En näe alkoholia ongelmaksi, yleensä lapsiperheet häippäisevät siihen mennessä kun kuppia aletaan kunnolla kallistelemaan.[/QUOTE]

Just näin, lapset tuovat sitä tunnelmaa. Eikä piiruakaan vie aikuisten arvokkaasta kanssakäymisestä pois. Ja kyllä ne aikuiset ehtii höpöttää ja juoda keskenään lasten lähdettyäkin. :)
 
"vieras"
Just näin, lapset tuovat sitä tunnelmaa. Eikä piiruakaan vie aikuisten arvokkaasta kanssakäymisestä pois. Ja kyllä ne aikuiset ehtii höpöttää ja juoda keskenään lasten lähdettyäkin. :)
Niin siis että sinun mielestäsi lapset luovat "tunnelmaa" ja aikuiset kyllä ehtivät juoda tarpeeksi loppuillasta... ongelma vain on siinä, että kun ne toisten häät eivät ole sinun juhlasi. HE päättävät sen, että mikä on oikea tunnelma ja milloin konjakki tuodaan pöytään juotavaksi.

Omissa häissäsi se olet sitten luonnollisesti sinä, joka nuo asiat määrittelet.
 
Peyote
Mikäs siinä, lapsettomat häät on ihan okei. Mutta jotenkin mun mielestä se on outia jos sukulaisten lapset ei saa tulla, eikä siinäkään muuta, ku et jos kutsuu mut ja mun veljen ja siskon ja viel mun vanhemmat, niin en mä sit voi osallistuu ku siinä meni hoitopaikat.
 
[QUOTE="vieras";28327823]Niin siis että sinun mielestäsi lapset luovat "tunnelmaa" ja aikuiset kyllä ehtivät juoda tarpeeksi loppuillasta... ongelma vain on siinä, että kun ne toisten häät eivät ole sinun juhlasi. HE päättävät sen, että mikä on oikea tunnelma ja milloin konjakki tuodaan pöytään juotavaksi.

Omissa häissäsi se olet sitten luonnollisesti sinä, joka nuo asiat määrittelet.[/QUOTE]

Menee mulla jankkaamiseksi, mutta en oikeastaan häiden lisäksi tiedä yhtään muutakaan juhlaa tai biletystapahtumaa Suomessa jossa ollaan oikeasti päissään jo 18-19 aikaan. Eihän niinäkään iltoina kun porukka lähtee viihteelle, olla vielä tuohon aikaan änkyräkännissä. Olisiko jotkut olutfestivaalit semmoiset?
Kyllä se on jo melkoisen alkoholisoitunutta sukua jotka konttailevat jo tuohon aikaan, tai sitten häät on alkaneet jo 12 aikaan päivällä. Eihän siinä tule siitä muustakaan "aikuisten" ohjelmasta mitään siinä häissä.
 
Mä olen, kuten hyvin monet tietää, uskova ihminen, ja käytän alkoholia harvakseltaan. Mutta olen sitä mieltä että ei kukaan lapsi alkoholisoidu tai traumatisoidu siitä, jos on nähnyt Pertti-enon joissain häissä hiprakassa, sen hengitys haissu viinalle ja on ollu vähän turhankin hilpeällä tuulella. Kyllä alkoholismi syntyy siitä muusta arjesta mitä lapsi näkee ja kokee.
 
"vieras"
[QUOTE="sipsi";28327767]Minä ymmärrän, oikein hyvin :) Ymmärrän myös lapsellisten häät, ja samaa sukupuolta olevien hääjuhlat. Kukin tekee ainutkertaisena päivänään häistään oman näköiset ja oman mielen mukaiset justiin kuin haluaa.

Sitä en ymmärrä, ettei tätä ymmärretä :)[/QUOTE]

Nimenomaan. Eivätköhän ne hääparit mieti sen riskin, että jotkut saattavat jättää kokonaan tulematta, jos lapsia ei häihin toivota. Silloin he varmasti ovat vain päättäneet, että haluavat häistä silti juuri sellaiset kuin haluavat. Eli katsoneet sen riskin vähäpätöisemmäksi kuin häiden muuttamisen lapsiystävälliseksi juhlaksi. Näin sen pitää mennäkin. Se on hääparin oma asia, millaiset juhlat he haluavat järjestää, oli se sitten romanttinen tanssilava kesäyönä täynnä tanssia vai rokkihäät, joissa viina virtaa tai arvokas ravintola, jossa tilaa riekkumiselle ei ole. Kaikki on sallittua omissa häissä.
 
"vieras"
Menee mulla jankkaamiseksi, mutta en oikeastaan häiden lisäksi tiedä yhtään muutakaan juhlaa tai biletystapahtumaa Suomessa jossa ollaan oikeasti päissään jo 18-19 aikaan. Eihän niinäkään iltoina kun porukka lähtee viihteelle, olla vielä tuohon aikaan änkyräkännissä. Olisiko jotkut olutfestivaalit semmoiset?
Kyllä se on jo melkoisen alkoholisoitunutta sukua jotka konttailevat jo tuohon aikaan, tai sitten häät on alkaneet jo 12 aikaan päivällä. Eihän siinä tule siitä muustakaan "aikuisten" ohjelmasta mitään siinä häissä.
Ei tässä konttailusta ole puhuttu. Vai sekö se sun mielestä on se raja? Muuten lapsi saa nähdä humalassa olevia, kunhan ei konttauskuntoisia näe?
 
[QUOTE="vieras";28327898]Ei tässä konttailusta ole puhuttu. Vai sekö se sun mielestä on se raja? Muuten lapsi saa nähdä humalassa olevia, kunhan ei konttauskuntoisia näe?[/QUOTE]

Tavallinen aikuinen pystyy aika hyvin peittämään humalatilansa, kyse ei ole ensikertalaisesta teinistä eikä alkuillasta mistään 4 promillen humalasta.
Ei niin että pitäisin kuvattua tilannetta mitenkään hyvänä tai ihanteellisena, mutta en kauhistele jos sukujuhlissa lapset näkee viinaksia aikuisilla. Kyse on juhlasta, ei arjesta jota on 364 päivää muutoin heillä vuodessa.
 
---
Jos haluaa kunnon ruokahäät hienossa ravintolassa jossa syödään useita ruokalajeja ja syöminen kestää ja kestää nin tuskin lapsetkaan moisesta nauttivat. Näissä ravintoloissa kun ei useinkaan ole sitä lasten leikkipaikkaa.
 
Lihapullat ei paljoa maksa, eikä lapset muutenkaan juhlissa syö paljoa.
Lapsiperheet lähtevät yleensä 21 maissa kotiinsa, ja muut jos haluavat, voi bilettää sen jälkeen vaikka aamuun asti.
Siis wtf? Kyllähän lapsista joutuu maksamaan menussa mahdollisesti jopa 20e/nenä. Sitten vielä pitäisi järjestää lapsille erikoisohjelmaa ja nähdä vaivaa. Vievät tilaa juhlapaikasta aikuisilta vierailta joita hääpari ehkä oikeasti haluaisi paikalle.

Joku kommentoi että häät tulee muutenkin vieraille kalliiksi. Mitä ihmettä? Suomessa häät keskimäärin maksaa 8000e. Vieraat tulee paikalle bensa/taksikulu ja antaa 50e lahjan. Kummallekohan se tulee kalliiksi?

Jos joku tahtoo pitää lapsettomat häät niin se vaan pitää ymmärtää.
 
"vieras"
Jos haluaa kunnon ruokahäät hienossa ravintolassa jossa syödään useita ruokalajeja ja syöminen kestää ja kestää nin tuskin lapsetkaan moisesta nauttivat. Näissä ravintoloissa kun ei useinkaan ole sitä lasten leikkipaikkaa.
Näinpä. Mutta se lienee turhaa hienostelua ja egonpönkitystä. Kyllä kaikkien häät pitää pitää seuraintalolla, ettei mene pröystäilyksi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mythago
"vieras"
Joku kommentoi että häät tulee muutenkin vieraille kalliiksi. Mitä ihmettä? Suomessa häät keskimäärin maksaa 8000e. Vieraat tulee paikalle bensa/taksikulu ja antaa 50e lahjan. Kummallekohan se tulee kalliiksi?

Vaatteitakin pitää ostaa. Joskus on mentävä esim. hotelliin yöksi, jos häät ei ole omalla kotipaikkakunnalla.

Sitä paitsi, hääparihan se haluaa kutsua vieraat juhlimaan tärkeää päiväänsä.He siis maksavat kestityksen.

Lapsia tai ei, se on sitten hääparin oma asia. Vieraat sitten tulevat jos voivat.
 
"vieras"
Tavallinen aikuinen pystyy aika hyvin peittämään humalatilansa, kyse ei ole ensikertalaisesta teinistä eikä alkuillasta mistään 4 promillen humalasta.
Ei niin että pitäisin kuvattua tilannetta mitenkään hyvänä tai ihanteellisena, mutta en kauhistele jos sukujuhlissa lapset näkee viinaksia aikuisilla. Kyse on juhlasta, ei arjesta jota on 364 päivää muutoin heillä vuodessa.
Tuo on yleinen harhaluulo. Todellisuudessa lapsi aisti humalatilan hyvin tarkkaan ja se ei tunnu lapsesta hyvältä.
 
"vieras"
Siis minusta olisi aivan mahtavaa päästä häihin joissa ei ole kuin aikuisia. Mutta en koskaan voisi semmoista rajausta suorittaa omissa häissäni, eli aiheuttaa päänvaivaa monille perheille.
Jo yksistään kun ajattelee sen hääpäivän pituutta (pitkine matkoineen) jonka jonkun mummo hikoilee kotona hoitaessaan nuorenparin lapsia kun lapset eivät päässeet juhliin....mun mielestä se on vaan itsekästä hääparin taholta.
Hääparin pitäisi siis ajatella sitä tuntematonta mummoa enemmän kuin sitä, mitä he omilta häiltään haluavat? Menee kyllä jo aika paljon yli...
 
"vieras"
Just näin, lapset tuovat sitä tunnelmaa. Eikä piiruakaan vie aikuisten arvokkaasta kanssakäymisestä pois. Ja kyllä ne aikuiset ehtii höpöttää ja juoda keskenään lasten lähdettyäkin. :)
Kysyn nyt vielä kerran, että miksi sinä et järjestä teidän suvullenne sukujuhlia, joihin kaikki ovat tervetulleita? Miksi hääparin pitää "uhrata" oma tärkeä päivänsä siihen, eiväkä he saisi tehdä omista häistään mieleisiään ja itsensä näköisiä? Kesä on tulossa, joten puutarhajuhlat nyt suunnittelun alle ja lihapullia pyörittelemään.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
that is why
Lihapullat ei paljoa maksa, eikä lapset muutenkaan juhlissa syö paljoa.
Lapsiperheet lähtevät yleensä 21 maissa kotiinsa, ja muut jos haluavat, voi bilettää sen jälkeen vaikka aamuun asti.
Joo, mutta ei kukaan ilman lapsia oleva vieras odota siihen 21 asti ennen kuin alkavat juomaan jos alkoholia on aiemminkin tarjolla. Ja lihapullat ehkä ei maksa paljoa viidelle lapselle, mutta itsellänikin esim. on pelkästään meidän lapsilla 13 serkkua, plus lisäksi kavereiden ja muiden sukulaisten lapset. Jos mä kutsuisin häihin kaikki vieraiden lapset, lapsimäärä nousis helposti yli kolmen kymmenen, ja sille porukalle jo lihapullat maksaa, samoin kun astioiden vuokraus, ja jos paikalla on pitopalvelu, hekin laskuttavat ylimääräisen ruokalajin esillepanosta, lämpimänä pidosta, tarjoilusta jne. myös sen itse ruuan hinnan lisäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
do
Se on hääparin päivä, hääpari saa olla hääpäivänään itsekäs. Itse jos saisin kutsun häihin, olisi se kutsu joltain ystävältä, eli silloin menisin ilomielin juuri niinkuin on kutsussa lukenut, enkä edes ajattelisi kahta kertaa.

Itse haluaisin mennä juhliin ilman lapsia, koska stressaisin niin paljon lapsieni käytöksestä, että luultavasti seuraava kutsu juhliin osoitettaisiin pelkästään lapsilleni, ei suinkaan sille hermoparantolaan joutavalle pirttihirmulle, joka olisin jo tunnin kulttua juhlien alusta.
 
voih
En ymmärrä minäkään, mutta ei mun tarttekaan. Omiin häihin lapset oli tervetulleita, paikkakin oli kyllä hyvä, maalla, ei järveä, ei autotietä tms. Viiniä oli ruoalla ja osa joi oluttakin, oli kahvit ja konjakit/liköörit. Ihmiset käyttäytyi hyvin ja lapset kuuluu juhliin. En kyllä huomannut kenenkään kärsivän. Suurin osa lapsiperheistä lähti siinä 20 maissa tai vei ainakin lapsensa nukkumaan. Vauvaikäiset imetettiin ja pistettiin vaunuihin nukkumaan kesäiseen yöhön ja viimeiset nukkuvat lapsivieraat lähtivät siinä kolmen maissa. Oli ihana päivä:)
 

Yhteistyössä