Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

Munmielipide
Mä en silleen ota kantaa kummat on paremmat, lapselliset vai lapsettomat häät, mutta mun mielestä vanhempien tehtävä on miettiä muitakin kun päättää ottaako lapset mukaan vai ei. Jotkuthan haluaa että esim vihkitilaisuus videoidaan. No ompa sitten kiva kun jonku lapsi siellä taustalla kitisee.

Pointtini on siis se että vanhempien pitää miettiä jaksaako oma lapsi olla hiljaa ja käyttäytyä sellaisessa kohdassa missä pitääkin ja hankkia valmiiksi lapsenvahti jos lapsi ei kestä olla juhlissa.

Ainakin itse olen saanut hääkutsun n. 4kk etukäteen eli jos on ollut lapsettomat häät on kaikki varmasti saaneet hankittua lapsenvahdin jos se on ollut mahdollista. (Toivottavasti ymmärsitte)

Omissa häissäni en ainakaan halua joutua miettimään miten lapset pärjäävät ja käyttäytyvät. Eli varmaankin lapsettomat häät tulossa. :)
 
"vieras"
Mä ymmärrän vaikka en olekaan yksiinkään lapsettomiin häihin päässyt lapsenvahdin puuttumisen vuoksi esikoisen syntymän jälkeen. Meillä ei isovanhemmat/tädit/sedät/kummit hoida lapsia ja MLL:n hoitaja on kyllä aika kallis vaihtoehto (matkoineen häät kestää kuitenkin helposti 10 tuntiakin ilman että yhtään jäis iltaa istumaan ja sit kulkee jo tuplapalkka hoitajallekin) ja meidän lapset on vielä niin pieniä etten tuntemattomalle noin pitkäksi aikaa muutenkaan jättäisi hoitoon. Mutta mielelläni menisin varsinkin ystävien häihin ilman lapsia. Saisi rauhassa keskittyä seurusteluun ja syömiseen eikä tarvitsisi vahtia pieniä hulivilejä ja paimentaa vessaan jne. Ja juhlatilat on rajallisia, lapsi vie paikan siinä missä aikuinenkin ellei ihan vauvasta ole kyse ja hän taas tarvitsee vaunut tms, joten kyllä mun mielestä juhlien järjestäjät saavat päättää millaiset juhlat pitävät ja ketä kutsuvat.
 
"Minä vain"
Minulla oli lapsettomat häät ihan siksi että en voi sietää lapsia. En tätä toki yleisesti huutele mutta on minullakin oikeus olla itsekäs kerran elämässäni! :) Lihapullapöydät ja penskat olisivat häissäni vaan aiheuttaneet ällötystä ja pilanneet tunnelman. Jostain leikkinurkista puhumattakaan...
 
vierass
[QUOTE="Vieras";28327384]Lapsettomien häiden toivojat ovat tosiaan vähän erikoista porukkaa. Pitäisi tosiaan luottaa niihin vieraisiin, että itse tekevät päätöksen haluavatko lapset mukaan vai eivät. Ei häiden järjestäjien vastuulla tietenkään ole järjestää lihapullia tai erityistä ohjelmaa lapsille, sehän nyt on selvä. Häiden järjestäjien pitäisi myös luottaa siihen, että ne vieraat joilla on lapsia mukana, osaavat kyllä itse tarpeen tulla lähteä lasten kanssa kotia kohti, mikäli meno tuntuu liian rajulta heidän lapsilleen. Noi pointit tuossa ensimmäisessä kappaleessasi siis ovat täysin järjettömiä.[/QUOTE]

No kun ongelmahan on se, että ei voi luottaa.

Minä olen nähnyt 3-vuotiaita juoksemassa 12 aikaan YÖLLÄ parkkipaikalla, kun vanhemmat bilettävät räkäkännissä sisällä. Kun ne kullanmurut on pakko sinne mukaan ottaa, mutta helvetti soikoon, niistä ei osata huolta pitää!

Ja olen nähnyt, kun äiti naureskelee "voi kun suloista", kun kakara ilveilee alttarilla vihkimisen aikana.

HELVETTI, kyse ei ole siitä, että lapset olisi kielletty lapsettomista häistä vaan lähinnä kai se, että tietyt vanhemmat pitäis sitten kieltää...

Vai voisko pyytää vaan hyvien kasvattajien lapset ja pitää muille lapsettomat häät? Vaan mistä tiedät noista serkuista, joihin olet törmännyt 10 vuotta sitten viimeksi, että minkälaisia kasvattajia ovat?

Ja minä en ole naimisissa, minä en ole naimisiin, minusta on ok lapselliset ja lapsettomat häät eli kalikka ei kolahtanut mistään kohtaa. Minä vaan todellakin pystyn ymmärtämään, että jotkut haluavat ne lapsettomat häät.
 
vierass
No kun ongelmahan on se, että ei voi luottaa.

Minä olen nähnyt 3-vuotiaita juoksemassa 12 aikaan YÖLLÄ parkkipaikalla, kun vanhemmat bilettävät räkäkännissä sisällä. Kun ne kullanmurut on pakko sinne mukaan ottaa, mutta helvetti soikoon, niistä ei osata huolta pitää!

Ja olen nähnyt, kun äiti naureskelee "voi kun suloista", kun kakara ilveilee alttarilla vihkimisen aikana.

HELVETTI, kyse ei ole siitä, että lapset olisi kielletty lapsettomista häistä vaan lähinnä kai se, että tietyt vanhemmat pitäis sitten kieltää...

Vai voisko pyytää vaan hyvien kasvattajien lapset ja pitää muille lapsettomat häät? Vaan mistä tiedät noista serkuista, joihin olet törmännyt 10 vuotta sitten viimeksi, että minkälaisia kasvattajia ovat?

Ja minä en ole naimisissa, minä en ole naimisiin, minusta on ok lapselliset ja lapsettomat häät eli kalikka ei kolahtanut mistään kohtaa. Minä vaan todellakin pystyn ymmärtämään, että jotkut haluavat ne lapsettomat häät.
Ja vielä lisäys: minun ystäväni rajasi häidensä lapsivieraat vain sisarusten lapsiin, koska muuten lapsia olisi ollut enemmän mitä aikuisia ja tilakaan ei olisi riittänyt. Olemme parhaita ystäviä ja hän kyllä ilmoitti minulle, että mikäli on ongelmia lapsenvahdin järjestämisen kanssa, voin ottaa lapseni mukaan. Että tuskin kukaan haluaa niitä kaikkista läheisimpiään kuitenkaan jättää pois, vaikka lapsenvahtiongelmia olisikin. Se on sitten eri asia, josko pois joutuu jäämään se viimeksi 10 vuotta sitten nähty serkku...
 
"vieras"
Ellen ole väärin ymmärtänyt, niin häissähän on kyse hääparin suuresta päivästä eikä kivasta yhdessäolo- tai elämyspäivästä lapsiperheille. Hääparilla on oikeus järjestää sellaiset juhlat kuin itse haluaa.
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
[QUOTE="vieras";28327936]Näinpä. Mutta se lienee turhaa hienostelua ja egonpönkitystä. Kyllä kaikkien häät pitää pitää seuraintalolla, ettei mene pröystäilyksi. :)[/QUOTE]

:D Ja voihan niitä edullisia lihapullia tarjota kaikille eikä vaan lapsille.
 
Meillä oli lapsettomat häät, eikä lähisuvussa ollutkaan silloin kenelläkään lapsia. Häihin tuli sellaisiakin vieraita, joita ei oltu nähty vuosiin ja haluttiin että saadaan rauhassa seurustella kaikkien vieraiden kanssa ilman että siinä on joku koko ajan hyppäämässä ja vouhottamassa.

Yksi jäi pois, koska lapsi oli vielä niin äidin perään ja kahden kaverin vauvat kävi välillä tissillä päiväsaikaan. Muilta saatiin vain positiivista palautetta siitä, että kerrankin pääsi juhlimaan ilman lapsia.

Niitä sukujuhlia nakkeineen ja lihapullineen voi järjestää vaikka grillailun merkeissä kesällä, ei siihen tarvi pariskunnan tärkeää päivää tuhlata.
 
But
Jos mä kutsuisin häihin kaikki vieraiden lapset, lapsimäärä nousis helposti yli kolmen kymmenen, ja sille porukalle jo lihapullat maksaa, samoin kun astioiden vuokraus,
Jos vaikka yksi lapsi syö kolme lihapullaa ja paikalla kolmekymmentä lasta niin tarvitaan 90 lihapullaa. Eurolla saa paketin lihapullia, oliskohan siinä vaikka ylikin kymmenen pullaa yhdes...reippaasti alle 10 euron onnistuu.
 
"natsa"
Nythän mä vasta hokasin, että meillä oli lähes lapsettomat häät! Mentiin naimisiin nuorina, eikä kaveritkaan olleet vielä ehtineet lisääntyä. Muutama sukulaislapsi siellä oli, ja ei edes huomannut; niin hienosti osasivat olla! Pointti kait on siinä, että hääpari saa toivoa itsensä näköiset häät, ja vieraiden olisi suotavaa toimia toiveiden mukaan.. Joku haluaa jonkun muun teeman mukaan järjestää häänsä, miksei sitten lapsettomat kävisi? Kuten joku jo mainitsikin, niin "lapsellisen ihmisen" vain täytyy sopeutua siihen, että lapset rajoittavat elämää joskus..
 
"vieras"
Olin viime kesänä lapsettomissa häissä. Morsian on hyvä ystäväni jo kouluajoilta, joten keskustelimme tästä etukäteen paljonkin. He ovat itse lapseton pariskunta eivätkä ole varmoja hankkivatko edes koskaan lapsia. Häitä järjestellessä olivat alkaneet laskea, että lapsia tulisi jopa enemmän kuin aikuisia kun lähes kaikilla ystävillä ja sukulaisilla on lapsia (monikossa!). Olivat aluksi miettineet hoitotätiä ja leikkipaikkaa ynnä muita järjestelyjä, mutta totesivat sen mahdottomaksi. Juhlapaikoissa ei ollut mitään mahdollisuutta edes nurkkaukseen, johon lapset olisi voinut järkevästi sijoittaa touhuamaan. Iso syy oli myös se, että lapsille pitää varata ihan yhtä lailla ruokaa ja pitopalvelu/ravintola laskuttaa yhtä paljon aikuisesta kuin lapsestakin ja tosiaan rajaamalla lapset pois vierasmäärä oli alle puolet alkuperäisestä. Ystävä kovasti pahoitteli tätä minulle ja vetosi kovastikin tuohon tilanahtaus/hankaluus puoleen, mutta minusta jo tuo että vieraiden määrä olisi ollut ihan mahdoton, on oikeinkin pätevä syy. Eikä minusta muutenkaan ole hääparin velvollisuus miettiä kenenkään lastenhoitojärjestelyjä. Moni joutuu joka tapauksessa miettimään hoitopaikkoja tai hoitajia lemmikeille ja useimmilla lapsellisilla on ainakin joku joka voi ottaa lapset hoitoon, varsinkin jos hyvissä ajoin sopii. Tai vaikka ottaisi sen maksullisen hoitajan, niin tusin se enempää maksaa kuin esim. lasten juhlavaatteet ynnä muut juhliin menevät kulut.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"sipsi"
[QUOTE="vieras";28328282]Ellen ole väärin ymmärtänyt, niin häissähän on kyse hääparin suuresta päivästä eikä kivasta yhdessäolo- tai elämyspäivästä lapsiperheille. Hääparilla on oikeus järjestää sellaiset juhlat kuin itse haluaa.[/QUOTE]

Tässäpä kiteytyi hyvin minunkin ajattelumallini asiasta :)
 
"niin"
[QUOTE="sipsi";28328523]Tässäpä kiteytyi hyvin minunkin ajattelumallini asiasta :)[/QUOTE]

Se on tämä nykymalli. Mun ymmärtääkseni häät on ainakin ennen olleet perhejuhla, juhlitaan hääparia suvun, perheen, ystävien voimin. Nykyisin se on "minun suuri juhla, päiväni prinsessana, oman näköiset juhlat". Avioliitto ja perhe on vähän toisarvoisessa asemassa, tärkeintä on hääparin näköiset bileet! Minusta kyseessä ei voi olla perhejuhla, jos perheet ei ole tervetulleita.
En ole mikään mamma, joka raahaa lapsensa joka paikkaa, mutta osa ainakin omista vieraista tuli kaukaa ja on kohtuutonta, että he joutuisivat mun prinsessapäivän vuoksi jättämään lapsensa useammaksi päiväksi, tai kuskaamaan lapsenvahdin toiselta puolen Suomea. Meille oli tärkeintä, että rakkaat pääsevät paikalle, ja ylläriylläri, osallistumis % oli täys 100:)
 
"vieras"
[QUOTE="niin";28328555]Se on tämä nykymalli. Mun ymmärtääkseni häät on ainakin ennen olleet perhejuhla, juhlitaan hääparia suvun, perheen, ystävien voimin. Nykyisin se on "minun suuri juhla, päiväni prinsessana, oman näköiset juhlat". Avioliitto ja perhe on vähän toisarvoisessa asemassa, tärkeintä on hääparin näköiset bileet! Minusta kyseessä ei voi olla perhejuhla, jos perheet ei ole tervetulleita.
En ole mikään mamma, joka raahaa lapsensa joka paikkaa, mutta osa ainakin omista vieraista tuli kaukaa ja on kohtuutonta, että he joutuisivat mun prinsessapäivän vuoksi jättämään lapsensa useammaksi päiväksi, tai kuskaamaan lapsenvahdin toiselta puolen Suomea. Meille oli tärkeintä, että rakkaat pääsevät paikalle, ja ylläriylläri, osallistumis % oli täys 100:)[/QUOTE]

Ei häät ole perhejuhla, vaan kahden rakastuneen juhla sille, että lupautuvat toisilleen loppuiäksi.
 
"vieras"
[QUOTE="niin";28328555]Se on tämä nykymalli. Mun ymmärtääkseni häät on ainakin ennen olleet perhejuhla, juhlitaan hääparia suvun, perheen, ystävien voimin. Nykyisin se on "minun suuri juhla, päiväni prinsessana, oman näköiset juhlat". Avioliitto ja perhe on vähän toisarvoisessa asemassa, tärkeintä on hääparin näköiset bileet! Minusta kyseessä ei voi olla perhejuhla, jos perheet ei ole tervetulleita.
En ole mikään mamma, joka raahaa lapsensa joka paikkaa, mutta osa ainakin omista vieraista tuli kaukaa ja on kohtuutonta, että he joutuisivat mun prinsessapäivän vuoksi jättämään lapsensa useammaksi päiväksi, tai kuskaamaan lapsenvahdin toiselta puolen Suomea. Meille oli tärkeintä, että rakkaat pääsevät paikalle, ja ylläriylläri, osallistumis % oli täys 100:)[/QUOTE]

Mikä sitten on sopivan wanha malli? Ainahan toki voitaisiin pitää häitä tilaisuutena, joissa tytär luovutettiin toisen perheen pojalle tai isälle sopivaa summaa vastaan. Vieraat sitten kokoontuvat verhotun häävuoteen viereen odottamaan kun pari nusaisee ensi kertaa, ja veriset lakanat esitellään aamulla pihalla. Jos lakanoissa ei ole verta, huoravaimo palautetaan häpeässä perheelleen.
 
that is why
Jos vaikka yksi lapsi syö kolme lihapullaa ja paikalla kolmekymmentä lasta niin tarvitaan 90 lihapullaa. Eurolla saa paketin lihapullia, oliskohan siinä vaikka ylikin kymmenen pullaa yhdes...reippaasti alle 10 euron onnistuu.
mutta jos kaikki muu ruoka sekä tarjoilu tulee pitopalvelulta, niin ei sinne mitään omaostamia lihapullia aleta pistämään sekaan tarjolle. :D Lisäksi lapsille varmaan pitäs olla muutakin ruokaa kun vaan ne lihapullat, esim. lisukkeita tavataan tarjota aterian yhteydessä, kuten nyt vaikka pottumuussi. Ja muutenkin, kuka syöttää jotain valmislihapullia kellekäänm muulle kuin korkeintaan naapurin koiralle?
 
"sipsi"
Minusta tässä asiassa ei ole mitään tekemistä "päiväni prinsessana" ajattelun kanssa. Kuitenkin HÄÄPARI päättää juhliensa teeman, ja sen, kuinka häät vietetään. Lasten kanssa vai aikuisten kesken :) Ja ennen nyt oli moni asia toisin, ihan perhekuvioita/ perheiden rakenteita myöten. Nykyään ihmiset haluavat varmaan mieluummin kutsua ystäviään, kuin esim. serkkuja, joita on nähty viimeksi 20v sitten.

Ja me olemme menneet naimisiin 20v sitten, ja kyllä, häissämme oli lapsia. Silti ymmärrän 110 % sen, että osa haluaa pitää lapsettomat häät. Ja se on ihan vaan ja ainoastaan heidän asiansa.
 
mutta jos kaikki muu ruoka sekä tarjoilu tulee pitopalvelulta, niin ei sinne mitään omaostamia lihapullia aleta pistämään sekaan tarjolle. :D Lisäksi lapsille varmaan pitäs olla muutakin ruokaa kun vaan ne lihapullat, esim. lisukkeita tavataan tarjota aterian yhteydessä, kuten nyt vaikka pottumuussi. Ja muutenkin, kuka syöttää jotain valmislihapullia kellekäänm muulle kuin korkeintaan naapurin koiralle?
Sinne lasten leikkihuoneeseen vaan parit rasiat saarioista matalalle pöydälle. Viereen ketsuppikuppi niin voivat siinä dipata :xmas:
 
"vieras"
[QUOTE="niin";28328555]Se on tämä nykymalli. Mun ymmärtääkseni häät on ainakin ennen olleet perhejuhla, juhlitaan hääparia suvun, perheen, ystävien voimin. Nykyisin se on "minun suuri juhla, päiväni prinsessana, oman näköiset juhlat". Avioliitto ja perhe on vähän toisarvoisessa asemassa, tärkeintä on hääparin näköiset bileet! Minusta kyseessä ei voi olla perhejuhla, jos perheet ei ole tervetulleita.
En ole mikään mamma, joka raahaa lapsensa joka paikkaa, mutta osa ainakin omista vieraista tuli kaukaa ja on kohtuutonta, että he joutuisivat mun prinsessapäivän vuoksi jättämään lapsensa useammaksi päiväksi, tai kuskaamaan lapsenvahdin toiselta puolen Suomea. Meille oli tärkeintä, että rakkaat pääsevät paikalle, ja ylläriylläri, osallistumis % oli täys 100:)[/QUOTE]

Mikä ihmeen perhejuhla? Eihän kaikilla edes kuulu perheeseen lapsia, entä jos hääpari on lapseton eikä halua edes lapsia. Pitäiskö siltikin haluta muiden perheiden lapset omiin häihin? Miksi?

Ja totta helketissä tärkeintä on hääparin näköiset bileet! Meillä kutsutaan ainoastaan ystävät, eikä heidän lapsiaan. Ja miksi? No koska en halua puolilta öin grillata makkaraa serkkuni 10-vuotiaan pikku-Eetun kanssa ja kuunnella puuduttavia tarinoita hänen koulutaipaleestaan...
 
"vieras"
Ennen vanhaan olivat perhe-/sukujuhlat, kun morsiamen vanhemmat ovat häät maksaneet, mutta nykysin hääpari maksaa yleensä itse häänsä, joten he myös päättävät ketä kutsuvat.
 
"vieras"
Hääpari saa kutsua kenet haluaa. Jos ette pääse/halua mennä häihin koska lapsianne ei kutsuttu niin sitten ette mene. Tuskin olette vieraista tärkeimmät ja läsnäolonne välttämätöntä häissä. Piste.
 

Yhteistyössä