Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

"vieras"
Mun täytyy nyt ihan rehellisesti sanoa että en ole ollut yksissäkään häissä jonka lapset olisivat pilanneet. Suurin osa vanhemmista siirtyy kitisevän tenavan kanssa sivummalle. Ja olen ollut ööö, n. 30 hääjuhlassa.

Ainut että kirkossa kaikuu lasten pienetkin äänet, siihen pitäisi jotain rotia saada, että hääväki kuulee edes sanan "tahdotko".
Niin, "suurin osa", mutta ei kaikki ja tämän pienen huonosti käyttäytyvän vähemmistön takia moni varmaan päätyy järjestämään lapsettomia häitä.

Ja kirkkoon ei mielestäni saisi edes tuoda lapsia, jotka eivät osaa olla hiljaa. Meillä jompi kumpi vanhemmista on aina lapsellisissakin juhlissa odotellut ulkona pienten lasten kanssa, ettei meidän lapset olisi niitä kirkossa kirkujoita/hälisijöitä.
 
[QUOTE="Mie";28327458]Häissä joissa minä olen ollut, on alkoholia ollut tarjolla ja lapsekin paikalla. Yleensä, suurin osa ihmisistä osaa sen alkuillan ottaa sitä alkoholia kohtuun rajoissa. Lapsiperheet sitten yleensä poistuvat paikalta klo 21 maissa, jotkut lapset lähtee mummojensa/pappojensa matkaan ja vanhemmat jää bailaamaan.[/QUOTE]

Niin. Mun mielestä kun ratkaisuna ei ole se että kutsussa rajataan kokonaan lapset pois, vaan vois vaikka ilmoittaa että 20 jälkeen lapset pois hushus...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28327474]MLL:n taksa ainakin täällä on 8e/tunti. Onko teillä todellakin niin huonot tulot, että se on teille liikaa? Ja meille tulee myös lapsettomat häät, tottakai! Haluan häihini myös alkoholitarjoilun, eikä lasten paikka ole sellaisissa juhlissa.[/QUOTE]

Kannatan sitä, että ihmiset pitävät sellaiset häät kun haluavat, mutta tämä kommentti oli kyllä hölmö. Häät maksavat myös vieraille muutenkin paljon ja siihen vielä lisättynä 6 - 8 tunnin lastenhoitomaksu, niin aika kohtuutonta on juhlien järjestäjän sellaista vaatia.
 
minmin
Onks teidän suvussa kurinpito-ongelmia lasten suhteen? :rolleyes:
Pari lähisukuun kuuluvaa kannattaa "vapaata kasvatusta" eli lapsia ei kasvateta lainkaan, ei kielletä, vaan lapset saavat tehdä mitä tahansa. Ja tekevätkin eivätkä vanhemmat puutu millään tavalla. Ja kun saavat kutsun lapsettomiin häihin, kinuavat hääparilta lapsensa mukaan kuitenkin. Kyllä, oikeasti ovat tehneet näin... Eikä ollut lastenhoito-ongelmasta kyse.
 
"vieras"
Jo yksistään kun ajattelee sen hääpäivän pituutta (pitkine matkoineen) jonka jonkun mummo hikoilee kotona hoitaessaan nuorenparin lapsia kun lapset eivät päässeet juhliin....mun mielestä se on vaan itsekästä hääparin taholta.
Meidän äiti ja anoppi ainakin tykkää hoitaa lapsiamme, eivät koe sitä rasitteena muulloinkaan niin miksi sitten häiden takia?

Ja miksei hääpari saa olla itsekäs ja järjestää heidän mieluisiaan juhlia? Hehän sen lystin maksavat ja järjestävät, sunko mukaan ne sitten pitäis järkätä? Miksi?
 
[QUOTE="vieras";28327477]
Ja kirkkoon ei mielestäni saisi edes tuoda lapsia, jotka eivät osaa olla hiljaa. Meillä jompi kumpi vanhemmista on aina lapsellisissakin juhlissa odotellut ulkona pienten lasten kanssa, ettei meidän lapset olisi niitä kirkossa kirkujoita/hälisijöitä.[/QUOTE]

No tässä tää ratkaisu tuli. Toinen vaihtoehto on että vihkimisen ajan lapset olisi kirkon takaosassa olevassa odotushuoneessa, nykyisin on ruvennut siellä olemaan lasten kirjoja ja leluja. Tuli erittäin paljon tarpeeseen tätini hautajaisissa kun kuopus olisi halunnut ryömiä joka penkin alitse kirkossa.
 
Muoks
Meillä oli lapsettomat häät. Ei ihan perinteiset. Pidettiin kotona, joten tilakin oli rajoittava tekijä. Lisäksi juostiin tuohon aikaan lapsettomuushoidoissa. Haluttiin yksi päivä vapaaksi siitä maailmasta missä on lapsia. Kaikki ystävät ymmärsivät. Yhdellä perheellä oli lapsi kipeänä. Mies jäi hoitamaan lasta, rouva tuli paikalle.
 
"vieras"
Taas saa ihmetellä ihmisten avuttomuutta. Jos kerran on valmis uhraamaan häihin rahaa ja juoda killittää monen sortin viiniä, niuhottaa lautasliinojen väreistä ja onko vessapaperia riittävästi juhlapaikan vessoissa, niin miksei palkkaisi leikkitädin - tai sedän lapsille? Kyllä ne vekarat aika hyvin sellaisen kanssa viihtyy ja myös tykkää.

Omissa häissäni oli lapsille ihan oma tila, joka somistettiin kuin lasten synttäreille. Ja niin, että siellä sai kiljua, riehua ja pomppia leikkitädin kanssa. Meno oli sen verran hupaisaa, mistä lapsettomatkin aikuiset kiinnostuivat ja jokunen pujahti sisään popsimaan lasten nakkeja.

Tästä vois päätellä, että lasten pitäisi oppia tavoille. Noh, kyllähän moni oppiikin. Puetaan juhlakamppeetpäälle, niiataan/pokataan morsiusparille ja jaksetaan se viisi minuuttia olla kauniisti. Sitten se riittää ja mielestäni erinomainen suoritus, koska asiahan oli lapsen taholta ymmärretty. Kyllä siitä voi jo lähteä viettämään lasten elämää.

Ja mielestäni, jos haluaa juhlia aamuyöhön asti, voi miettiä häiden sisältöä. En tiedä surkeampaa kuin häät, jossa tunnelma latistuu tuntien kuluessa. On ystävällistä ja kohteliasta rakentaa tapahtuma niin, että otetaan huomioon lapset, vanhukset ja nekin, joita ei huvita juhlia. Tilaisuudesta voi tehdä aikataulun tiedoksi ja täten häävieraat voivat todeta, että tossa kohtaa klo 22 yörytkeen alkaessa me aletaan lähtemään pois.Yhtä lailla voi ilmoittaa, että leikkitäti lähtee 19.30 ja jos vanhemmat ovat varusetetut aivoilla sekä pienellä älyllä he voivat miettiä kiikutetaanko piltit kotiin hoitotädin luokse vai lähdetäänkö koko perhe jo pois.

Eihän lapset opi, jos ei opeta ja näytetä. Jos miettii itseään lapsena ja aikuiset eivät pitäisi minusta juhlissa, niin kyllähän se oman jälkensä jättää. Olen aina saanut lapsena olla mukana vanhempieni matkassa ja rakastin olla, koska vanhemmat olivat hyvällä tuulella ja näki muita lapsia. Siellä me huideltiin aikuisten jaloissa ja toteltiin, jos kiellettiin.
 
"vieras"
Miksi ärsyynnyt siitä jos jonkun lapsi kitisee juhlissa, silloin kun sinä itse et ole vastuussa? Itsehän se vanhempi siinä hikoilee ja tuskailee sen känisevän lapsen kanssa.
en ärsyynny, mutta kirkossa lapsen itku tms. kuuluu aika kivasti, monikaan ei ymmärrä poistua ulos lapsen kanssa.. mutta itse halusin nauttia kuitenkin ilman lapsia juhlistani. Jokaisella on oikeus järejstää juhlansa miten haluaa, miksi sinä ärsyynnyt tästä, että jotkut haluavat järjestää juhlansa ilman lapsia? Niin ja kukaan ei jäänyt juhlista pois vaikka lapsia ei kutsuttu, saatiin palautetta, että oli hyvä kun ei kutsuttu lapsia, sai vanhemmat rentoutua rauhassa ja nauttia. Minulle on aivan se ja sama onko muiden juhlissa kutsuttu lapsia vai ei, jokaisen oma asia ketä kutsuu, en loukkaannu tai sen enempä jää pohtimaan syitä asialle, aivan sama ja ihan oikeasti.
 
...........
Nii,,onhan se paljo mukavampi kattoo aikuisten kännääjien tolskausta,okesentelua ja konttausta pitkin juhlapaikkaa ja niistä saa paljo parempaa materiaalia facebookiin julkaistavaksi..Siks niitä lapsettomia häitä järkätään..
 
Minä ymmärrän hyvin lapsettomat juhlat, siis mitkä vain juhlat. Eikä sillä ole väliä, onko kyse rahapulasta, alkoholitarjoilusta vai mistä, mjoskusnon kiva olla ilman lapsia. Varsinkin Suomessa, missä niitä lapsia ei komenneta olemaan kunnolla. Tuleeko niille traumoja siitä, että ei juosta juhlasalissa kun muut syö? Meneekö mamman päivä pilalle, jos pitää lähteä kirkosta kesken kaiken siksi, että oma lapsi huutaa? Jne.

Jos olisikin sellainen kulttuuri, että ihan kaikki ottavat toisensa huomioon, siis vieraat myös sen hääparin vaikka, niin asia olisi ihan eri. Mutta kun täällä kaikki on aikuisesta lapsiin "minäminäminä"...

Minä muuten kutsuja järkkäilessä otin huomioon sen seikan, että kaikki ei välttämättä saa lapsenvahtia. No, sitten ei saa ja eivät tule ja juhlat jää välistä sillä kertaa, ei ongelmia.
 
"vieras"
Mä en ole järjestämässä lapsettomia häitä, mutta ymmärrän, jos joku sellaiset haluaa. Jos mietin, että pelkästään mun serkuilla olisi lapsia 25 ja ystävien lapset päälle, niin sehän on todella iso joukko lapsia.
 
yksi lapseton
[QUOTE="vieras";28327519]Mä en ole järjestämässä lapsettomia häitä, mutta ymmärrän, jos joku sellaiset haluaa. Jos mietin, että pelkästään mun serkuilla olisi lapsia 25 ja ystävien lapset päälle, niin sehän on todella iso joukko lapsia.[/QUOTE]

Mulla on 23 serkkua, joista suurimmalla osalla on lapsia, monella vähintään kolme. Siihen päälle ystävät joista suurimmalla osalla on lapsia. Siihen vielä miehen suku ja ystävät päälle. Jos olisin häitä järjestämässä niin joko pelkästään läheisimmät tai sitten lapsettomat.
 
"vieras"
Nii,,onhan se paljo mukavampi kattoo aikuisten kännääjien tolskausta,okesentelua ja konttausta pitkin juhlapaikkaa ja niistä saa paljo parempaa materiaalia facebookiin julkaistavaksi..Siks niitä lapsettomia häitä järkätään..
Ja sinä haluat vielä lapset yleisöksi tuollaisiin tapahtumiin? Jos ihminen juo noin, niin ei sitä lasten paikallaolo estä.
 
"Vieras"
Ei niistä lapsista juoppoja tule jos näkevät juhlissa jo alkuillasta vanhempiensa ottavan jotain viiniä ruuan kanssa. Tuommoinenhan on ihan arkea etelä-Euroopassa.
Sinusta ok, että vanhemmat juovat monta lasia viiniä ja illan mittaan muutakin? Sinusta ok lasten nähdä humaltuneita aikuisia? Minusta ei. Ja kyllä, joissakin häissä todella juodaan humaltuniseen asti. Kauhistelkaa. Ei silti tarkoita sammumiseen tai oksenteluun asti juomista.
 
"vierailija"
Me ollaan järjestämässä lapsettomat häät. Meidän kaikilla kavereilla on lapsia ja jos heidät olisi kutsuttu koko perheen voimin siis lapsinensa, niin niitä lapsia olisi ollut yhteensä enemmän kuin näitä aikuisia kavereita. Eli ne olisi sitten ollut enemmän lastenkutsut. Ei kiitos minulle! Ja sitten jos ne kaikki kaverit lähtisivät klo 21 lapsiensa kanssa pois juhlasta, niin eihän meidän häitä sitten jäisi juhlimaan "loppuun asti" kuin muutama vanhempi sukulainen...
 
"Ami"
Meillä oli lapsettomat häät jo ihan häätilan vuoksi, vain sisarusten lapset tulivat. Istuimia oli juhlatilassa 40 hengelle ja jos kavereiden lapset olisivat tulleet, olisi vieraslista karsiutunut todella rajusti, tai perheellisiä kavereita ei olisi kutsuttu lainkaan. Lisäksi vessoja oli kaksi, eikä niissä ollut lastenhoitomahdollisuutta.

Vieraamme käsittivät kyllä kaikki asian. Yksi perheellinen ystäväni sanoikin, että olipa ihanaa päästä pitkästä aikaa juhlimaan ilman lapsia.
 
[QUOTE="Vieras";28327563]Sinusta ok, että vanhemmat juovat monta lasia viiniä ja illan mittaan muutakin? Sinusta ok lasten nähdä humaltuneita aikuisia? Minusta ei. Ja kyllä, joissakin häissä todella juodaan humaltuniseen asti. Kauhistelkaa. Ei silti tarkoita sammumiseen tai oksenteluun asti juomista.[/QUOTE]

Jos nyt ajatellaan sitä perusmeininkiä että lapsiperheet lähtevät käskemättäkin siinä 21 maissa pois, niin yleensä aikuiset eivät ole siinä vaiheessa ihan kännissä vielä, hiprakassa voivat olla. Siis noin niin kuin yleensä, voihan olla sukuja jossa ollaan kännissä kuin käki jo klo 18 aikaan häissä. Niissä suvuissa ne vanhemmat taitavat ottaa kuppia lasten nähden jo arkenakin, ei yksi hääjuhla lapsia traumatisoi.
 
[QUOTE="vierailija";28327580]Me ollaan järjestämässä lapsettomat häät. Meidän kaikilla kavereilla on lapsia ja jos heidät olisi kutsuttu koko perheen voimin siis lapsinensa, niin niitä lapsia olisi ollut yhteensä enemmän kuin näitä aikuisia kavereita. Eli ne olisi sitten ollut enemmän lastenkutsut. Ei kiitos minulle! Ja sitten jos ne kaikki kaverit lähtisivät klo 21 lapsiensa kanssa pois juhlasta, niin eihän meidän häitä sitten jäisi juhlimaan "loppuun asti" kuin muutama vanhempi sukulainen...[/QUOTE]

Jep, tämä ja "Amin" esimerkkitapaus on semmoisia missä ymmärrän lapsettomat häät. Budjetti, pienet tilat jne. on hyviä syitä.
 
"Vieras"
Logiikka on seuraava: jotkut ei jaksa katsoa sitä härväämistä, metelöintiä, sotkemista ja päätöntä mekastamista. He haluavat nauttia päivästään. Jää pois kun ei kelpaa. Sua ei tolla asenteella kaivata edes ilman lapsiasi.
 
[QUOTE="vieras";28327505]Taas saa ihmetellä ihmisten avuttomuutta. Jos kerran on valmis uhraamaan häihin rahaa ja juoda killittää monen sortin viiniä, niuhottaa lautasliinojen väreistä ja onko vessapaperia riittävästi juhlapaikan vessoissa, niin miksei palkkaisi leikkitädin - tai sedän lapsille? Kyllä ne vekarat aika hyvin sellaisen kanssa viihtyy ja myös tykkää.

Omissa häissäni oli lapsille ihan oma tila, joka somistettiin kuin lasten synttäreille. Ja niin, että siellä sai kiljua, riehua ja pomppia leikkitädin kanssa. Meno oli sen verran hupaisaa, mistä lapsettomatkin aikuiset kiinnostuivat ja jokunen pujahti sisään popsimaan lasten nakkeja.

Tästä vois päätellä, että lasten pitäisi oppia tavoille. Noh, kyllähän moni oppiikin. Puetaan juhlakamppeetpäälle, niiataan/pokataan morsiusparille ja jaksetaan se viisi minuuttia olla kauniisti. Sitten se riittää ja mielestäni erinomainen suoritus, koska asiahan oli lapsen taholta ymmärretty. Kyllä siitä voi jo lähteä viettämään lasten elämää.

Ja mielestäni, jos haluaa juhlia aamuyöhön asti, voi miettiä häiden sisältöä. En tiedä surkeampaa kuin häät, jossa tunnelma latistuu tuntien kuluessa. On ystävällistä ja kohteliasta rakentaa tapahtuma niin, että otetaan huomioon lapset, vanhukset ja nekin, joita ei huvita juhlia. Tilaisuudesta voi tehdä aikataulun tiedoksi ja täten häävieraat voivat todeta, että tossa kohtaa klo 22 yörytkeen alkaessa me aletaan lähtemään pois.Yhtä lailla voi ilmoittaa, että leikkitäti lähtee 19.30 ja jos vanhemmat ovat varusetetut aivoilla sekä pienellä älyllä he voivat miettiä kiikutetaanko piltit kotiin hoitotädin luokse vai lähdetäänkö koko perhe jo pois.

Eihän lapset opi, jos ei opeta ja näytetä. Jos miettii itseään lapsena ja aikuiset eivät pitäisi minusta juhlissa, niin kyllähän se oman jälkensä jättää. Olen aina saanut lapsena olla mukana vanhempieni matkassa ja rakastin olla, koska vanhemmat olivat hyvällä tuulella ja näki muita lapsia. Siellä me huideltiin aikuisten jaloissa ja toteltiin, jos kiellettiin.[/QUOTE]

Mä olen ollut yksissä häissä leikkitätinä yhden tuttuni kanssa. Lapset jaksoivat ehkä puoli tuntia pelata ja piirrellä ja juoksivat sitten vanhempiensa luo, eli meillä taisi olla aika tylsä ohjelma. :D
Mutta muutoin tuo leikkitädin palkkaaminen olisi hyvä ratkaisu, ainakin vauvaiän ohittaneille lapsille.
 

Yhteistyössä