"Mäkin poltin koko raskauden ajan ja ihan terve toi lapsi on,

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
pha
Taitaa olla niin, että tupakoiva äiti tuntee itse niin kovaa syyllisyyttä tupakoimisestaan, että vierittää näillä "syyllistäminen ei auta" kommenteilla vastuun syyllisyydentunteestaan muiden niskoille.
Näin on, ja jos oikein lapselliseksi haluaa heittäytyä, voi todeta, että "mitä enemmän saarnaatte, sitä enemmän mä poltan!" Omaa vastuuta ei kanneta, vaan kuvitellaan, että on muiden syy että tekee mieli röökiä. Noin keskenkasvuisen kommentin voisi olettaa tulevan 15-vuotiaan suusta, mutta kyllä ihan aikuisetkin osaa taantua tuolle tasolle.
 
"Miima"
Lopetin tupakoimisen kun aloin odottaa ja voin sanoa et lapsi (kohta 10vee) on ollut super terve. Ei allergioita, ei sairauksia, 1 ainut antibioottikuuri koko elämän aikana, ehkä 1 kerran vuoteen flunssa, jos sitäkään. Okei, en meinaa että tupakoimattomuus on varma keino saada mahd terve lapsi, mut mm siskoni (kuka poltti kummatkin raskaudet) lapset taasen ovat ollee vauvasta asti korvatulehdus-kerteessä ja muutenkin alati sairaina... Mene ja tiedä
 
kaveri poltti kaikissa raskauksissa, 2 lapselle puhkesi infektio-astma, ja pienimmästä ei vielä tiedä, kun on parin kuukauden ikäinen. Hänenkään mielestä lapsille ei tullut mitään, vaikka hän poltti tupakkaa ja ryyppäsi...
 
En minä oikein käsitä sitäkään, miten joku tulee tänne jeesustelemaan, miten hän ei tuomitse ketään suuntaan eikä toiseen. Raskauden aikainen tupakointi on väärin, vaikka sitä millä perustelisi. Ettehän te varmaan viinaakaan juo raskauden aikana? Perustelut tupakoinnin ja alkoholin välttämiselle raskauden aikana ovat samat.
Mä en tuomitse siksi, että ymmärrän syyt sen käytöksen takana. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jotenkin hyväksyisin asian ja se olisi mielestäni kannattavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Jos ja kun faktaa on se, että äidin polttaminen on sikiölle vahingollista ja jokainen savuke tekee sikiön olon tukalaksi, niin miten nämä faktat syyllistävät tupakoivaa äitiä. Taitaa olla niin, että tupakoiva äiti tuntee itse niin kovaa syyllisyyttä tupakoimisestaan, että vierittää näillä "syyllistäminen ei auta" kommenteilla vastuun syyllisyydentunteestaan muiden niskoille. Ja kaikki "poltin koko raskauden ajan eikä siitä ollut mitään haittaa sikiölle" on sitä syyllisyydentunteen piilottamista. Ikävää, että se sitten kannustaa polttamaan niitä tupakoivia äitejä, jotka pystyisivät tupakoinnin lopettamaan.
On varmasti aika harvassa henkilöt jotka eivät oikeasti tiedä mitä päihteiden käyttö raskausaikana merkitsee. Siksi en itse ainakaan nää tarvetta niitä kertoa henkilöille jotka tekevät jotain ns. väärin.

Tuntuu, että aliarvioin ihmisen jos lähden hänelle päivänselviä asioita selittelemään... Sama kuin sanoisin, että kaupasta voi ostaa ruokaa. Kuka sitä ei tiedä? Paitsi pienet lapset.

Voin kertoa esim. raskaana olevalle polttajalle hyviä lopetuskeinoja, jotka olen itse kokenut hyväksi, voin myös tukea häntä asiassa koska tiedän mitä se on. Ei riippuvuudesta eroon tahtova tarvitse faktoja eteensä vaan kannustusta, ymmärrystä.

Jos joku ei sitten riippuvuudestaan eroon tahdo, hän ei tahdo ja sillä selvä. Ei siinä mikään auta.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Näin on, ja jos oikein lapselliseksi haluaa heittäytyä, voi todeta, että "mitä enemmän saarnaatte, sitä enemmän mä poltan!" Omaa vastuuta ei kanneta, vaan kuvitellaan, että on muiden syy että tekee mieli röökiä. Noin keskenkasvuisen kommentin voisi olettaa tulevan 15-vuotiaan suusta, mutta kyllä ihan aikuisetkin osaa taantua tuolle tasolle.
Ei siinä ole mitään lapsellista.

Tiedätkö, että monet menevät röökille silloin kun vituttaa tai ahdistaa. Se on keino saada hetkeksi ns. omaa aikaa ja miettiä asioita, yrittää rentoutua.
Todellakin riippuvaista pitää kohdella kuin ns. lasta JOISSAKIN asioissa. Eikä ehdoin tahdoin tyrkätä alas kielekkeeltä.
 
En kiistä etteikö nuo kaikki, oireet ja ongelmat lapsilla voisi johtua tupakoinnista, mutta väitän että näistä samoista asioista kärsivät myös ne lapset jotka eivät ole altistuneet tupakanpoltolle!
Jos mä en halua tuomita ja syyllistää ihmistä raskaus aikaisen tupakoinnin takia, ei se ole sama asia kun hyväksyisin sen!
Mä en vaan halua asettaa itseäni sen pyhimyksen asemaan joka heitää ensimmäisen kiven, koska mä en ainakaan ole niin täydellinen että mulla olisi varaa tuomita ketään.
 
hhhhhhhhhhhhhhhh
kyllä minäkin poltin ekalla koko raskauden ajan. ja vielä askin päivässä.poika nyt 20v ja ihan normaali on. pari kertaa ehkä vaan korvatulehuksenkin sairastanut ja normaali flunssaa. muilla kolmella en ole polttanut ja ovat jopa sairaampia kun tuo olla poltin.
 
pha
Ei siinä ole mitään lapsellista.

Tiedätkö, että monet menevät röökille silloin kun vituttaa tai ahdistaa. Se on keino saada hetkeksi ns. omaa aikaa ja miettiä asioita, yrittää rentoutua.
Todellakin riippuvaista pitää kohdella kuin ns. lasta JOISSAKIN asioissa. Eikä ehdoin tahdoin tyrkätä alas kielekkeeltä.
On lapsellista uhota ja ikäänkuin kiristää muita tuolla "suu kiinni tai poltan enemmän" -asenteella.

Tiedän kyllä ns. hermosauhujen merkityksen. Homma vain menee niin, että tupakoija joutuu röökillä ylläpitämään ns. normitilaa, koska röökin puute aiheuttaa ahdistusta. Hän siis tarvitsee kemiallista apua päästäkseen tilaan, joka tupakoimattomalla on luonnostaan päällä. Ainahan röökaajilla on mielestään kamala stressi, ahdistus tai muu kriisi päällä, jolla polttamista puolustellaan, mutta tupakoimattomat kummasti selviävät omista ongelmistaan ilman kemiallista apua.
 
"Kop"
Tässä asiassa ei ole kuin yksi totuus: tupakassa on paljon myrkkyjä ja tupakointi supistaa verisuonia ja näin ollen aiheuttaa hapenpuutetta. Ihminen on kohdussa ollessaan elämänsä tärkeimmässä kehitysvaiheessa. Tupakoimalla raskaana myrkytät lasta ja aiheutat sille hapenpuutetta. Piste. Millään paskaselityksillä ei tästä asiasta pääse ohi.

Minun mielipiteeni on se, että jos et voi lopettaa tupakanpolttoa edes raskausajaksi, älä tee lapsia, sillä olet liian itsekäs siihen hommaan.
 
löpölöpö
Mun mielestä raskaudenaikainen tupakointi on väärin, ja kurja juttu sikiön kannalta. Mun mielestä se on selvää.

Tiedän, kuinka vaikeaa tupakoinnin lopettaminen voi olla, ja raskaus on erinomainen syy lopettaa se kokonaan. Kuitenkaan vittuilu ja haukkuminen ei auta. Sorry vaan, se ei auta.

Jos jotain asiaa jonkin verran ymmärtää, eikä halua tuomita täysin, niin ei se tarkoita, että asian HYVÄKSYY tai pitää sitä ok:na. Ei todellakaan.
 
Hupaisa ketju.

Minä en ole tainnut kertaakaan sanoa tuolle "ihan terveet lapset mulla on vaikka poltin raskaus- ja imetysaikana"- kaverilleni että olet typerä kun tupakoit. Ei ole mun asia sitä sanoa.

Mutta aivan taatusti mulla on oikeus ajatella itsekseni omassa päässäni että ei helvetti, oletko tyhmä vai sokea vai itsepetostako harrastat, kun toinen selittää suu vaahdossa että ei tupakointi raskausaikana oikeasti ole vahingollista, ja samaan hengenvetoon ihmettelee miten lapsi VOI olla alituiseen sairaana, miten jo ekan 6 kk aikana lapsella oli monta keuhkoputkentulehdusta. Surullista, tuollainen typeryys tai totuuden kiertely.

Tavallaan tekisi mieli laukoa ensi kerralla päin naamaa että se TUPAKKA. Mutta enpä taida jaksaa. Ei se perille menisi kuitenkaan, ihmiselle joka on päättänyt röökaamisen raskaus- ja imetysaikana olevan ihan turvallista. Nuorimmaistaan odottaessaan oli vetänyt suurensuuret herneenpalot nokkaansa äitiysneuvolan lääkärin kommentista, lääkäri kun oli uskaltanut arvostella tupakointia ja aivan asiallisesti vieläpä. Ja synnärillä meni palko taas nenään kun pienikokoisena syntyneestä yliaikaisesta lapsesta sanottiin että pienipainoisuus johtunee tupakasta; "siis mun kaveri ei polta, ja sen lapsi oli vielä vähän pienempi, eli ei se tupakasta voi johtuu!".

Kuten jo todettua, tyhmä mikä tyhmä.
 
yerra
Ärsyttää muuten se, että kaikki tupakoivat niputetaan jotenkin samaan kastiin. Että kaikki mukamas paasaa, että ei tää röökaaminen mitään haittaa. Itselleni tupakointi ja jatkuvat lopetusyritykset raskausaikana aiheutti todella voimakasta ahdistusta, itkua, masennusta. Olin nuori ja tyhmä, mutta myös heikko ja häpesin tosi paljon itseän ja poltin piilossai. Pahimmissa ahdistuksissa jopa mietin, että pitäisikö tappaa itseni, kun ei musta ole mihinkään, olen läpimätä äiti. Joo, ei ole normaalia, mutta todella se syyllisyys ja häpeä voi olla tosi voimakasta, kun tietää tekevänsä väärin, eikä syystä tai toisesta pysty tekemään sitä mitä pitäisi.

Nyt vuosia myöhemmin nään, että olin vielä epäkypsä ja vasta äidiksi kasvamassa, ja tupakointi raskauden alussa oli todella tietenkin vain omalla vastuullani (en voi siitä muille vierittää syitä), mutta muistan ne todella ilkeät viestit, kun asiasta yritin jossain nettipalstalla puhua... oli todella virhe puhua edes aiheesta, sillä ne ilkeät viestit aiheutti vaan enemmän juurikin häpeää ja itseinhoa. Tällä yritän vaan sanoa, että jos lähipiirissä joku oikeasti yrittää lopettaa ja kokee sen tosi vaikeaksi, niin en suosittele nimittelemään ja haukkumaan, jos tupakoivalla on jo valmiiksi häntä koipien välissä ja ahdistunut olo. Ja tästä kaikesta huolimatta olen siis todella sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi tupakoida raskausaikana, ja altistaa lastaan niille myrkyille.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="Kop";24546673]Tässä asiassa ei ole kuin yksi totuus: tupakassa on paljon myrkkyjä ja tupakointi supistaa verisuonia ja näin ollen aiheuttaa hapenpuutetta. Ihminen on kohdussa ollessaan elämänsä tärkeimmässä kehitysvaiheessa. Tupakoimalla raskaana myrkytät lasta ja aiheutat sille hapenpuutetta. Piste. Millään paskaselityksillä ei tästä asiasta pääse ohi.

Minun mielipiteeni on se, että jos et voi lopettaa tupakanpolttoa edes raskausajaksi, älä tee lapsia, sillä olet liian itsekäs siihen hommaan.[/QUOTE]

Ethän sä syyllistä tupakoimatonta äitiäkään, jos lapsi sairas tai jotain vastaavaa! Se että jos ihminen tupakoi raskausaikana on hyvä syy haukkua äiti vaikka ei 100 varmasti tiedetäkkään, johtuiko joku tietty asia tupakasta vai ei!
 
Ethän sä syyllistä tupakoimatonta äitiäkään, jos lapsi sairas tai jotain vastaavaa! Se että jos ihminen tupakoi raskausaikana on hyvä syy haukkua äiti vaikka ei 100 varmasti tiedetäkkään, johtuiko joku tietty asia tupakasta vai ei!
Minusta tämä menee kategoriaan "Äiti ajaa autoa humalassa lapset kyydissä, sattuu kolari ja lapset loukkaantuvat". Ei voi syyttää äitiä, koska ei voi tietää aiheuttiko humalatila kolarin, sillä kyllähän selvinpäin ajavat ihmisetkin kolaroivat!

Ihme hyssyttelyä ja päähän taputtelua.

Ihan taatusti meillä saa olla oma kielteinen mielipiteemme raskausaikana tupakoivista äideistä.
 
"Murunen"
Syöpävaarallisten aineiden käyttö raskausaikana mahdollistaa sen, että lapsi sairastuu syöpään äidin tupakoinnin takia. Joten kannattais vähän miettiä mitä tekee raskaana..
 
"Kop"
Ethän sä syyllistä tupakoimatonta äitiäkään, jos lapsi sairas tai jotain vastaavaa! Se että jos ihminen tupakoi raskausaikana on hyvä syy haukkua äiti vaikka ei 100 varmasti tiedetäkkään, johtuiko joku tietty asia tupakasta vai ei!
En mun tarvi syyllistää ketään, mä vaan mainitsin faktat. Niistä kun ei pääse yli, eikä ympäri. Vaikka myös tupakoimattomien äitien lapset sairastuvat, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että nikotiini, syanidi yms. myrkyt, joita tupakka sisältää, siirtyvät verenkierron kautta äidistä sikiöön ja vahingoittavat sikiön ja istukan kehitystä.
 
Typerä äiti
Tosiaan, yritin lopettaa tupakoimisen 4kertaa raskausaikana. mutta ei ollut tarpeeksi tahdon voimaa näköjään, kun aloitin aina uudestaan.
lapseni on 2v ja sairastelee jatkuvasti. Hengitystie infeksioita yms. ja itse olen itsemurhan partaalla. syytän koko päivän itseäni miten olinkaan niin typerä. (olen syyttänyt lapsen syntymästä asti) itken, koska minun lapseni joutuu kärsii minun typerän tupakoinnin takia. mietin päivästä toiseen miten tappaisin itseni, sytyttämällä itseni tuleen ja kestämällä sen tuskat, koska ansaitsen kärsimyksen, en nopeaa kuolemaa. vaiko kärsin elämällä, syyttämällä itseäni päivästä toiseen, tietäen että juuri minä olen aiheuttanut tuon kaiken lapselleni. sille kuka mun elämässä merkitsee mulle kaikein eniten, se ketä rakastan niiiiiiin paljon ja voisin suukotella vaan päivästä toiseen, minun kaunista lastani.
miten mä olinkaan niin typerä että poltin.
asia on vaan niin, ettei lääkärit pysty auttamaan millään tapaa tuohon sairasteluun, mä en voi auttaa, ja mua ei auta vaikka itken päivästä toiseen.
luen 3-4 yötä viikossa googlettamiani palstoja lapsen sairasteluista yms että löytäin jonkun sairauden mitä syyttää, vaikka tiedänkin että syy olen minä, kun poltin. en oo hirveesti uskaltanu lukee näitä "tupakointi raskauden aikana" palstoja koska tiedän miten te arvostelette, meitä typeriä tupakka äitejä.
En koskaan ole suositellut kenellekään että polttais raskausaikana, vaan olen sanonut että älä oo niin idiootti että poltat koska se tuska jonka kanssa joutuu elää on sietämätön.
ei teistä kukaan tiedä miltä tää tuntuu, kun on saanut jotain näin mahtavaa ja onkin pilannut sen ennenku saanu ees ensimmäistä kertaa syliin. minun rakas. äiti on niin pahoillaan, ettei pysty edes kertomaan. se menettämisen pelko päivästä toiseen on niin kamala etten pysty vaan olemaan. äiti menee kyllä mukana sinne minne sinäkin. minun rakas. olet kaikkeni.

Jos olet raskaana ja et ole lopettanut polttamista, niin mieti pystytkö itse elämään elämääsi jatkuvassa pelossa, syyllisyyden tunteessa ja kamalassa henkisessä tuskassa, jossa et voi auttaa ihmistä kuka merkkaa sulle kaiken.
sillä mä en pysty.
 
vierailija 2
Ihanaa kun tää palsta on täynnä tälläisiä empaattisia ja kaiken hyväksyviä ihmisiä.
Ehkä ne äidit tupakoivat, koska läheisten suhtautuminen on hyväksyvä. Ehkä ne juovat, koska läheiset hyväksyvät asiat! Jos te ette hyväksyisi, niin raskaana olevalle tulisi suurempi paine lopettaa lapsen rääkkääminen. Olette siis osaksi syyllisiä raskaana olevan käytökseen!
KAIKKEA EI PIDÄ HYVÄKSYÄ!
 
bbbb
mä poltin kanssa alussa mutta tietystikin lopetin vaikka luulin että henki menis:p oltiin kuitenkin yritetty lasta 2vuotta niin ei turhia riskejä viitsinyt ottaa ja alussa sikiö kehitty hitaasti minkä luulen johtuneen tupakasta..Ja nyt ollut 3vuotta ilman tupakkaa=)
 

Yhteistyössä