"Mäkin poltin koko raskauden ajan ja ihan terve toi lapsi on,

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="diu";24545056]Sun mielestä varmaan myöskään vanhempaa, joka hakkaa lastansa, ei saa syyllistää tai kommentoida. Tai äitiä joka vammauttaa lapsensa raskausajan juomisella. Pitää vaan silittää päätä 'kun ei se meille kuulu eikä kukaan oo täydellinen'[/QUOTE]

En syyllistäisi äitiä joka juo raskaana, riippuvuus ei ole helppo selättää. Mieluummin kannustaisin lopettamaan ja auttaisin.
Harva on riippuvainen lasten fyysisestä pahoinpitelystä, joten sitä en laittaisi samalle viivalle.
 
....
En ota kantaa puoleen enkäö toiseen haluan vaan kertoa yhden tarinan.
On Äiti jolla on kolme lasta, kaksi vanhinta ovat terveitä ja heistä löydy moitetta, ei keskittymishäiriöitä jne..Äiti tupakoi raskauden aikana, eikä imettänyt lapsia.
Äit rupesi odottamaan kolmatta lastaan ja päätti lopettaa tupakoinin, raskaus aikana hän myös päätti yrittää imettää lasta.
Noh lapsi syntyi ja lasta imettettiin 8kk, vähän ennen vuoden ikää lapsella oli todettu astma, ja pitkä lista ruoka-aine allergioita, lisäks alkoi flunssa ja korvakierre!

Älkää te tupakoitsijat tuomitko äitejä jotka kauhistelevat tupakan polttoa raskausaikana, ja älkää te äidit jotka ette polta, myöskään tuomitse koska jokainen ihminen tekee virheitä ja ei aina elä "täydellisesti".
Huolehtikaa ensisijaisesti omat asianne joka ikinen.
Yksi tämmöinen ihme tarina ja tupakointi on terveellistä :) Tää sun "tarinasi" on näitä ihme hössötyksiä, kun niitä sauhuttelivia mutseja puolustellaan.
Mä lopetin tupakoinnin kun mä tulin raskaaksi. Yksi tuttavani sauhutteli koko raskauden ajan. Hän vielä kertoi silmät loistaen kuinka neuvolassa oli sanottu, että 10 tupakkia päivässä on ok :) joo täytyyhän niiden siellä jotain näille riippuvaisille sanoa.
Kerran sitten oltiin jossain syömässä niin tämä samainen tuttava neuvoi minua mitä mä saan syödä ja mitä en..meinas tulla itku silmään pelkästä hämmästyksestä. Siis se tupakoiva kertoi minulle mitä mä voin syödä raskauden aikana.
Niin ja tämän tuttavan lapsi syntyi pienikokoisena...ym
Toinen tuttavani joka tupakoi raskaudenaikana puolestaan tokaisi että loppu kohti tekee tupakkia vaan enemmän mieli. Ammatiltaan hän on terveydenhoitaja :)
 
asdfasdfsdaf
[QUOTE="vieras";24545210]Olen mimmonen?

Mä en kato tarvinnu keppiä, en edes polttamisen lopettamiseen. Se on jo tyhmyyttä jos sitä tarvitaan.[/QUOTE]

Epäempaattinen, kyvytön tuntemaan sääliä, kyvytön auttamaan, kasvattamaan ja tukemaan toinen pois tavoista, jotka ovat vahingollisia. Kyvytön näkemään, että on muitakin keinoja, kyvytön itse tuntemaan ja erittelemään tunteitaan. Kyvytön olemaan ihminen ihmiselle. Ei se mitään. Luultavasti sinulla on kiintymyssuhteissasi jotain häikkää. Kotoa nämä kasvatukset saadaan.
 
Ööö... miksi tarvitsisikaan auttaa?
Jos ihminen on niin idiootti, että polttaa raskaana, niin siitä tasan tarkkaan
- voi syyllistää, sillä hän ON syyllinen
- hänelle voi sanoa että olet idiootti, koska hän ON idiootti

Eihän se sanominen siitä mihinkään johda tietenkään, vahinko on jo tehty. Se tehtiin silloin kuin tämä röökaajakin. Sitäpaitsi, isolla todennäköisyydellä se dorka ei siitä ota opiksi, kas kun lusikalla ei voi ja sitä rataa, mutta syyllistää voi - ja pitääkin.
:headwall:
 
"vieras"
Epäempaattinen, kyvytön tuntemaan sääliä, kyvytön auttamaan, kasvattamaan ja tukemaan toinen pois tavoista, jotka ovat vahingollisia. Kyvytön näkemään, että on muitakin keinoja, kyvytön itse tuntemaan ja erittelemään tunteitaan. Kyvytön olemaan ihminen ihmiselle. Ei se mitään. Luultavasti sinulla on kiintymyssuhteissasi jotain häikkää. Kotoa nämä kasvatukset saadaan.
Wau!
Aivan mahtava diagnoosi. Kiitos sulla :D

Ja ihan tosi, äiti joka polttaa raskaana, ei todellakaan saa minulta empatiaa.
 
[QUOTE="vieras";24545303]Lakastaan koko ongelma maton alle..
Siinäpä ratkaisu...[/QUOTE]

Jos ei osaa suhtautua ongelmaan ilman karmeaa syyllistämistä ja tunteen paloa, silloin todellakin on parasta olla hiljaa ja ns. lakaista ongelma maton alle, ei silloin ole kykeneväinen ihmistä keskustelemalla auttamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
asdfsadfasdf
[QUOTE="vieras";24545303]Lakastaan koko ongelma maton alle..
Siinäpä ratkaisu...[/QUOTE]

Ei, vaan järkeistetään, valistetaan, kannustetaan ja opastetaan. Erotetaan faktat ja mielipiteet erilleen. Mielipiteen jakaminenkin on tärkeää JA MITEN SE KERROTAAN. Syyllistäminen ja häpeän aiheuttaminen eivät ole kovinkaan tehokkaita, etenkään jälkikäteen ilakointi toiselle aiheutuneista vahingoista.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja idunnor
"asdfasdf"
[QUOTE="vieras";24545313]Wau!
Aivan mahtava diagnoosi. Kiitos sulla :D

Ja ihan tosi, äiti joka polttaa raskaana, ei todellakaan saa minulta empatiaa.[/QUOTE]

Ole hyvä. Sait sen aivan ilmaiseksi. Tuli varmasti tarpeeseen.
 
Ken guru
No eihän kukaan faktoista puhumista ole kieltänyt. Mutta ei se henkilökohtainen saarnaaminen ja mollaaminen yleensä kovin faktapitoista ole, vaikka sinne väliin sanoisikin, että "tupakka on vaarallista".
Niin. Siinä käsitelläänkin asioita pelkästään tunteiden perusteella, mikä erottaa henkilökohtaisen mielipiteen ja ammattiauttamisen toisistaan. Kananttaa muistaa, että harvoilla on sellaista ammattitaitoa näillä palstoilla, joten ei kannata sellaista kauheasti odottaakaan kun tänne kirjoittelee. Samoin toisten mielipiteiden kääntäminen toisenlaisiksi onnistuu täällä harvoin. Hermojen menetys muiden kirjoitusten perusteella on siis turhaa sekin.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="vieras";24545303]Lakastaan koko ongelma maton alle..
Siinäpä ratkaisu...[/QUOTE]
Aijaa, toisten epämiellyttäviin elämätapoihin puuttuminen ja niistä mariseminenko on sitten sitä fiksua "ongelmiin puuttumista"? Olisiko kivaa, jos tuo kaverisi alkaisi marista sinulle jos annat lapsesi syödä (hänen mielstään) liikaa herkkuja, valvoa liian myöhään, teillä on liian sotkuista, nautit liikaa alkoholia, mariset liikaa, puutut liikaa toisten asioihin tms?

Minä olen hiljaa, jos toiset lässyttää typeryyksiä. Tai ehkä sanon olevani eri mieltä. En kuitenkaan tunne tarvetta alkaa mollaamaan ja lyttäämään toisen elämää. En vain näe miten siitä voisi seurata mitään hedelmällistä.

Minusta on niin outoa, että ei saisi olla tuomitsematta. Kylläpä me nyt Nojaajan ja idunnorin kanssa ollaankin kerrassaan paskoja ihmisiä, kun ei haluta mennä korvat sauhuten ja etusormi pystyssä mäkättämään jokaiselle ämmälle, joka on tehnyt jotakin epäterveellistä.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor ja Nojaaja
"vieras"
Ei, vaan järkeistetään, valistetaan, kannustetaan ja opastetaan. Erotetaan faktat ja mielipiteet erilleen. Mielipiteen jakaminenkin on tärkeää JA MITEN SE KERROTAAN. Syyllistäminen ja häpeän aiheuttaminen eivät ole kovinkaan tehokkaita, etenkään jälkikäteen ilakointi toiselle aiheutuneista vahingoista.
Mistähän asti tupakan vaaroista on puhuttu faktana. 90-luvulta asti AINAKIN jos vielä on äitejä/vanhempia joilla vieläkin pitää asiasta vääntää niin hoh hoijaa.. Ei se ole kuule sitten enää valistamisesta kiinni vaan ihan siitä omasta halusta. Oma napa, se vaan on liian monelle se ykkönen.
 
[QUOTE="vieras";24545283]Mä en sille voi yhtään mitään jos äiti ei halua polttamista lopettaa. Ei se sitä hyvälläkään lopeta jos oma napa on tärkein.[/QUOTE]

No et voikkaan, eikä siinä kuule syylistämiset helpota ja oloa paranna, toivottavasti ei edes sun omaasi!
 
"asdfasdf"
[QUOTE="vieras";24545346]Mistähän asti tupakan vaaroista on puhuttu faktana. 90-luvulta asti AINAKIN jos vielä on äitejä/vanhempia joilla vieläkin pitää asiasta vääntää niin hoh hoijaa.. Ei se ole kuule sitten enää valistamisesta kiinni vaan ihan siitä omasta halusta. Oma napa, se vaan on liian monelle se ykkönen.[/QUOTE]

Ja sitä omaa HALUA kasvatetaan tukemalla, ei kepillä. Kerron sinulle nyt ihan aikuisena aikuiselle sitten lisää faktaa. Tutkimusten mukaan kepillä kasvattaminen ei kasvata yksilön halua selviytyä ja yrittää. Kannustuksella ja porkkanoilla saadaan aikaan pysyvämpiä ja parempia tuloksia. Syyllistäminen ja häpeä kasvatuksessakin aiheuttavat yksilölle pysyvää haittaa, eikä se auta aikuistakaan sen enempää. Tämä siis ihan oikeaa tutkittua tietoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
aaappp
Jos ei osaa suhtautua ongelmaan ilman karmeaa syyllistämistä ja tunteen paloa, silloin todellakin on parasta olla hiljaa ja ns. lakaista ongelma maton alle, ei silloin ole kykeneväinen ihmistä keskustelemalla auttamaan.
Mä en pidä itseäni minään hirveänä syyllistäjänä vaikka mielessäni tota aloituksen kaveriani typeränä pidänkin. En siis ole hälle mitään sellaista sanonut, ainoastaan keskustellessa yleisellä taholla oman mielipiteeni tupakoinnin vaaroista. Mikä sitten sen mielestä on tuomitsemista ja ilkeilyä.

Tämä kaveri ei ole nyt raskaana, mutta aina tunkee näihin tupakointikeskusteluihin niin irl kuin facessakin kertomaan tupakoinnin vaarattomuudesta. Jos mun toinen kaveri on ollut pari viikkoa polttamatta plussattuaan ja hakee kannustusta kavereilta niin mä en halua poistua paikalta vaan siksi että tämä tupakoiva kaveri ilmestyy siihen kertomaan terveestä lapsestaan ja lopettamisen vaaroista.

Kun se itse alkaa kahdenkesken noita puhumaan mä sanonkin etten halua jutella koko aiheesta. Mutta jos puhumassa on muitakin ihmisiä mä en koe että mun pitäisi lähteä pois.
 
[QUOTE="vieras";24545303]Lakastaan koko ongelma maton alle..
Siinäpä ratkaisu...[/QUOTE]

Eli jos yrittää autaa ilman kauheita saarnoja ja syyllistämistä, niin se on sama kuin lakaisisi ongelmat maton alle!?
Joskus hiljaa oleminenkin voi olla se paras apu!!
 
asdfsadf
Mä en pidä itseäni minään hirveänä syyllistäjänä vaikka mielessäni tota aloituksen kaveriani typeränä pidänkin. En siis ole hälle mitään sellaista sanonut, ainoastaan keskustellessa yleisellä taholla oman mielipiteeni tupakoinnin vaaroista. Mikä sitten sen mielestä on tuomitsemista ja ilkeilyä.

Tämä kaveri ei ole nyt raskaana, mutta aina tunkee näihin tupakointikeskusteluihin niin irl kuin facessakin kertomaan tupakoinnin vaarattomuudesta. Jos mun toinen kaveri on ollut pari viikkoa polttamatta plussattuaan ja hakee kannustusta kavereilta niin mä en halua poistua paikalta vaan siksi että tämä tupakoiva kaveri ilmestyy siihen kertomaan terveestä lapsestaan ja lopettamisen vaaroista.

Kun se itse alkaa kahdenkesken noita puhumaan mä sanonkin etten halua jutella koko aiheesta. Mutta jos puhumassa on muitakin ihmisiä mä en koe että mun pitäisi lähteä pois.
Minusta yksi tärkeimmistä asioista on rauhallisesti kertoa faktat faktoina. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että tupakka on tutkimuten mukaan todella haitallista. Ja korjata väärää tietoa, etenkin sille joka on tupakan lopettanut. Eikä tähänkään tarvita tunteiden paloa, mitä neutraalimmin ja järkeistävämmin asian ilmaisee ilman suuria huutoja ja esimerkkejä (esimerkiksi käyttää esimerkkinä tupakoivan omaa lasta) niin sen parempi.
 
"vieraana"
Häpeällisesti tunnustan, että poltin koko raskauden ajan :s Mulla onneks kävi niin hyvä tuuri, että lapsi synty terveenä, eikä ainakaan viellä oo mun tupakoinnin vaikutus näkyny. Odottelen nyt, että lapsi kasvaa ja varmasti jokaisesta lapsen lenssustakin tulen syyttämään omaa tyhmyyttäni ja itsekyyttäni.

Ikinä ei tulis mieleenkään sanoa kellekään hymyssä suin, että "Kyl mäkin kessuttelin koko raskausajan ja ihan terve toi lapsi on."
 
Mä en pidä itseäni minään hirveänä syyllistäjänä vaikka mielessäni tota aloituksen kaveriani typeränä pidänkin. En siis ole hälle mitään sellaista sanonut, ainoastaan keskustellessa yleisellä taholla oman mielipiteeni tupakoinnin vaaroista. Mikä sitten sen mielestä on tuomitsemista ja ilkeilyä.

Tämä kaveri ei ole nyt raskaana, mutta aina tunkee näihin tupakointikeskusteluihin niin irl kuin facessakin kertomaan tupakoinnin vaarattomuudesta. Jos mun toinen kaveri on ollut pari viikkoa polttamatta plussattuaan ja hakee kannustusta kavereilta niin mä en halua poistua paikalta vaan siksi että tämä tupakoiva kaveri ilmestyy siihen kertomaan terveestä lapsestaan ja lopettamisen vaaroista.

Kun se itse alkaa kahdenkesken noita puhumaan mä sanonkin etten halua jutella koko aiheesta. Mutta jos puhumassa on muitakin ihmisiä mä en koe että mun pitäisi lähteä pois.
Juu, typeränä saa toki pitää. Minäkin pidän typeränä lukemattomia asioita. Ja mielipiteensä saa kiihkoilematta toki kertoa. Monilla menee vaan niin järkyttäväksi keuhkoamiseksi, että luulisi heidän oman vauvansa olleen siellä tupakoivan äidin vatsassa.
 
Minun mielestäni raskauden aikainen tupakointi on lapsen pahoinpitelyä. Jokainen poltettu savuke vaikuttaa sikiön hapensaantiin. Eli joka kerta, kun odottava äiti polttaa savukkeen, hän aiheuttaa lapselleen tieten tahtoen hapenpuutteen. :) En minä oikein käsitä sitäkään, miten joku tulee tänne jeesustelemaan, miten hän ei tuomitse ketään suuntaan eikä toiseen. Raskauden aikainen tupakointi on väärin, vaikka sitä millä perustelisi. Ettehän te varmaan viinaakaan juo raskauden aikana? Perustelut tupakoinnin ja alkoholin välttämiselle raskauden aikana ovat samat.

Toivotan tsemppiä jokaiselle, joka painiskelee tämän asian kanssa. :heart: Tiedän, että tupakoinnin lopettaminen ei ole helppoa. Tehkää se lapsenne vuoksi :) Ehtiihän sitä sitten raskauden/imetyksen jälkeen myrkyttää kehoaan vaikka lopun ikää jos niikseen tulee. Toisaalta, raskaushan on myös oivallinen syy lopettaa tupakointi lopullisesti - ei se äidinkään terveydelle hyväksi ole. Erona tässä on se, että äiti valitsee itse, sytyttääkö tupakan vai ei - syntymätön lapsi ei tähän voi vaikuttaa. :) Älkää vedelkö herneitä neniinne, näin on asiat.
 
EJK
Minun mielestäni raskauden aikainen tupakointi on lapsen pahoinpitelyä. Jokainen poltettu savuke vaikuttaa sikiön hapensaantiin. Eli joka kerta, kun odottava äiti polttaa savukkeen, hän aiheuttaa lapselleen tieten tahtoen hapenpuutteen.
Ja jokaisen poltetun savukkeen jälkeen sikiön hapensaanti vaikeutuu puolentunnin ajaksi. Ajatelkaapas, montako happivajeista puolituntista päivään, viikkoon saatika koko raskauteen mahtuu!! Ja ne mahdolliset vauriothan en näy päällepäin, eikä ne näy heti, eikä välttämättä vielä lapsuusiälläkään. Ja se on täysin äidin valinta, sytyttääkö savukkeen vai ei.
 
Jos ja kun faktaa on se, että äidin polttaminen on sikiölle vahingollista ja jokainen savuke tekee sikiön olon tukalaksi, niin miten nämä faktat syyllistävät tupakoivaa äitiä. Taitaa olla niin, että tupakoiva äiti tuntee itse niin kovaa syyllisyyttä tupakoimisestaan, että vierittää näillä "syyllistäminen ei auta" kommenteilla vastuun syyllisyydentunteestaan muiden niskoille. Ja kaikki "poltin koko raskauden ajan eikä siitä ollut mitään haittaa sikiölle" on sitä syyllisyydentunteen piilottamista. Ikävää, että se sitten kannustaa polttamaan niitä tupakoivia äitejä, jotka pystyisivät tupakoinnin lopettamaan.

Itse tiesin aina, että lopetan tupakoinnin heti kun saan tietää olevani raskaana. Poltin yli kymmenen vuotta ennen plussaa ja lopetin. Raskausaikana kuitenkin sorruin. En varsinaisesti alkanut tupakoimaan, sillä kehtasin polttaa ainoastaan piilossa ja niiden kavereiden luona, jotka itse raskaana ollessaan olivat tupakoineet eivätkä näin tuominneet ja syyllistäneet. Joka savuke tuntui tosi pahalta ja vihdoin onnistuin kokonaan lopettamaan. Ja kavereiden lapsilla, toisella astma ja kovasti hengitystieongelmia, toisella yksi syntyi tosi pienikokoisena, kaksi muuta tähän asti ihan terveitä. Ja niiden terveys tuskin johtuu siitä, että äiti koko raskausajan tupakoi yrittämättäkään lopettaa. Ihmeellisintä mun mielestä on se, että kun imetysaikana tämä toinen ei polta ollenkaan, niin miksi ei lopeta aikaisemmin?
 
pha
Tiedätkös on eriasia syyttääkö ja tuomitseeko, vai kertooko mielipiteensä!
Ja mä väitän että tällä palstalla ei ole yhtään naista tai miestä joka olis niin täydellinen että olisi varaa tuomita toisia.
Mulla ainakin on varaa tuomita raskaana tupakoijat, lastensa hakkaajat ja pelien ikärajoista piittaamattomat, koska itse toimin noissa asioissa oikein. Tekopyhää olettaa, että pitäisi olla pyhimys arvostellakseen muita, koska jokainen meistä arvostelee joko ääneen tai mielessään. Pääasia, ettei tuomitse toista sellaisesta asiasta, jonka ryssii itsekin yhtä lailla.
 
Olin tupakoitsija joka lopetti polttamisen odotus ja imetysajaksi kaksi kertaa. Nyt lopetin polttamisen kokonaan 8kk sitten ja olen raskaana kolmannella kuulla. Mulla on oikeus sanoa et nainen joka tupakoi raskausaikana on itsekän ja ei todellakaan täysin sydämin rakasta lastaan kun riskeeraa niin paljon lapsen terveyttä. Hyvä hyvä jos käy säkä eikä lapselle tule mitään mutta mitäpä jos sit tuleekin ja se tulee esiin vasta myöhemmin. Ei en voi hyväksyä polttamista mitenkään päin odotusaikana.
 
  • Tykkää
Reactions: kittyb

Yhteistyössä