"Mäkin poltin koko raskauden ajan ja ihan terve toi lapsi on,

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Mun tytärpuolen äiti veti kummassakin raskaudessa röökiä ihan huolella ja samoin imettäessään. Tytärpuoli on nyt 4 v. ja puhuu edelleen todella epäselvästi ja on todettu jonkinasteinen keskittymis -ja hahmottamishäiriö. Neuvolapsykologillekin on lähete laitettu. Pikkusiskonsa sitten on nyt 2 v. ja ikäisekseen todella lyhyt ja aina nämä vanhemmat sitä pähkäilevät että miten voi olla että menee käyrilläkin alarajan alapuolella. "Innolla" odotamme mitä muita ongelmia noilla tytöillä vielä iän mukana tulee ja aina pistää itellä niin vihaks kun tämä korsteenia muistuttava äiti jankuttaa kuinka "hän kyllä poltti raskaus- ja imetysaikana eikä siitä mitään sen suurempaa ongelmaa ollut". Pitäisi varmaan jokaiselle polttavalle äidille näyttää se ultralla otettu videopätkä siitä sikiöstä joka kramppaa vatsassa hapenpuutteesta kun äidin on pakko sitä syntymätöntä lastansa myrkyttää.. Jos on pakko polttaa niin voisi miettiä kahteen kertaan ansaitseeko tulla äidiksi..
 
"terve"
on kyllä juu todella itsekeskeistä röökata raskaana. äitini poltti askin päivässä odottaessaan minua, muuten olen terve ollut, mitä nyt astma ja kaiken maailman iho-ongelmia. en tosin tiedä liittyykö nämä vaivat siihen röökaamiseen. itse lopetin polttamisen kun huomasin olevani raskaana ja katson kyllä pitkään niitä paksuna olevia jotka polttavat ja syystäkin!!
 
"daa"
Todella typerää polttaa raskaana ollessa. Ja sitten keksitään maailman typerämpiä selityksiä puolustelemaan sitä polttamista. Vaarallisempaa muka ne äidin vierotusoireet. Pah.
 
ei tupakkia
Mun ystävän 3.5vee ei osaa puhua ja on todella pieni kokoinen. Syn tyessään oli ihan normaalinkokoinen. Todettu adhd. Lääkärit ovat sitä mieltä, että raskauden aikainen tupakointi liittyy siihen.
Itse lopetin kuin seinään kun sain plussan. Ja vaikka kuinka teki mieli, niin en ikinä ajatellut, että se tupakasta johtuva stressi vahingoittaisi sikiötä. Ennemminkin se tupakka vaurioittaa. Jos tupakka ei oo minullekkaan teveellistä, niin miksi se olisi sille sikiölle?!
Sitäpaitsi, mun mies ei halunnut että poltan. Ja mun mielestä, mies saa siihen asiaan puuttua, koska kyseessä on myös hänen lapsi. Vaikka minä sen kannoin ja synnytin..
 
Mun ystävän 3.5vee ei osaa puhua ja on todella pieni kokoinen. Syn tyessään oli ihan normaalinkokoinen. Todettu adhd. Lääkärit ovat sitä mieltä, että raskauden aikainen tupakointi liittyy siihen.
Itse lopetin kuin seinään kun sain plussan. Ja vaikka kuinka teki mieli, niin en ikinä ajatellut, että se tupakasta johtuva stressi vahingoittaisi sikiötä. Ennemminkin se tupakka vaurioittaa. Jos tupakka ei oo minullekkaan teveellistä, niin miksi se olisi sille sikiölle?!
Sitäpaitsi, mun mies ei halunnut että poltan. Ja mun mielestä, mies saa siihen asiaan puuttua, koska kyseessä on myös hänen lapsi. Vaikka minä sen kannoin ja synnytin..
Ja sehän onkin varmaan äidistä tosi mukavaa kun syyllistetään lapsen sairaudesta. Itse en ole polttanut raskaus aikana ja mun lapsella on atoopinen iho, josta koen syyllisyyttä ja pahaa mieltä vaikka vika ei minun olekkaan, ja minulta muuten kysyttiin sairautta tutkittaessa olenko tupakoinut raskaus aikana . Oon edelleen sitä mieltä syyllistäminen ei auta yhtään ketään eikä mitään.
 
"vieras"
Tiedän muutaman tapauksen, joissa äiti on tupakoinut raskausaikana paljon. Yhdellä lapsella oli pahoja vieroitusoireita syntyessään, toinen on hyvin pienikokoinen ikäisekseen (ja myös sisaruksiinsa verrattuna), kolmannella oppimis- ja keskittymisvaikeuksia jne... Eräs äiti ei pahemmin piitannut ruokarajoituksista ym. raskausaikana, vaan joi kahvia ja batteryä suuria määriä päivittäin, poltti reilun askillisen päivässä - lapsi syntyi keskosena ja vielä parivuotiaanakin on vähän kehityksestä jäljessä.

Mutta tiedän myös tapauksia, jolloin neuvolatäti on sanonut, että on parempi polttaa se 5 päivässä kuin olla koko ajan kauhean stressaantunut, ja tiedän paljon sellaisia, jotka ovat raskausaikana polttaneet päivässä 1-2 tupakkaa, eikä lapsille ole koitunut siitä näkyviä haittoja.

Mene ja tiedä...
 
"mä"
mua ällötti, kun ystäväni lopetti imettämisen 2vkon jälkeen, että saa vapaammin vetää röökiä. Jutteli vielä, että vauva kitissy vieroitusoireita tupakasta monta pvää (poltti koko raskauden ajan). Sääliksi kävi pientä.
 
"surumieli"
[QUOTE="vieras";24544464]Häpeän tunnustaa, mutta poltin molempien raskauksien ajan. Mun lapsilla ei ole mitään sairauksia, eikä allergioita, ei ole ollut ikinä muuta kuin ehkä flunssa. Ovat nyt 16.v. ja 12.v. Koulusta ovat olleet pois sairauden takia ehkä joskus 3-4 vuotta sitten.
Korvatulehduksia meillä ei ole ollut kummallakaan ikinä.
Poltin silloin ehkä n.5 savuketta päivässä.[/QUOTE]

Häpeäkseni tunnustan myös syyllistyneeni satunnaiseen tuprutteluun raskaus- ja imetysaikana. Mutta tosiaankin kyseessä oli 1-2 tupakkaa silloin tällöin ja välissä pitkiä aikoja ilman. En todellakaan edes kehtaisi ääneen sanoa kenellekkään tutulle tupakoineeni edes sitäkän vähää raskaus/imetysaikana. Kyllä hävetti itseänikin sen verran paljon, että ihan salassa hoidin nuo tuprutteluni. Ja hävettää vieläkin! En siis todellakaan menisi koskaan sanomaan kellekkään, että polta vaan. Tyhmäähän se on kelle tahansa käänsi ja väänsi sitä miten päin vain...

Olen erittäin kiitollinen siitä, että typerä sauhutteluni ei nähtävästi ole vaikuttanut lapsiini. Ja tiedän, että jos jotain sen suuntaista (tai melkein mitä tahansa) esiinytisikin, syyttäisin heti itseäni asiasta.
 
pha
Jos haluaa, että naiset oikeasti onnistuisivat lopettamaan tupakoinnin raskauden aikana, heitä tulee kannustaa, ei syyllistää. Syyllisyys -> häpeä -> lipsuminen -> syyllisyys -> häpeä...
Onneksi kaikki eivät reagoi noin ameebamaisesti. On olemassa ns. sisuuntuminen ja näyttämishalu, jolloin syyllisyydestä ja häpeästä sikiää tahdonvoimaa ja periksiantamattomuutta -> onnistuminen.
 
"vieras"
Ja sehän onkin varmaan äidistä tosi mukavaa kun syyllistetään lapsen sairaudesta. Itse en ole polttanut raskaus aikana ja mun lapsella on atoopinen iho, josta koen syyllisyyttä ja pahaa mieltä vaikka vika ei minun olekkaan, ja minulta muuten kysyttiin sairautta tutkittaessa olenko tupakoinut raskaus aikana . Oon edelleen sitä mieltä syyllistäminen ei auta yhtään ketään eikä mitään.

Saako raskausaikana humalajuomista harrastavaa äitiä syyllistää? Kyllä sekin voi saada ihan terveen lapsen ja vaikka lapsella jotain ongelmia todettaisiinkin niin ei niistä yleensä voi varmuudella sanoa että ne on johtuneet äidin juomisesta.

Sitäpaitsi jos se juominen tuomitaan niin äiti voi ahdistua siitä niin että juo vielä enemmän siihen ahdistukseensa. Parempi vaan antaa kaikkien polttaa, juoda ja narkata raskausaikana ihan niin paljon kuin ikinä lystäävät, ei se syyllistäminen tosissaan auta ketään eikä mitään.
 
[QUOTE="vieras";24751508]Saako raskausaikana humalajuomista harrastavaa äitiä syyllistää? Kyllä sekin voi saada ihan terveen lapsen ja vaikka lapsella jotain ongelmia todettaisiinkin niin ei niistä yleensä voi varmuudella sanoa että ne on johtuneet äidin juomisesta.

Sitäpaitsi jos se juominen tuomitaan niin äiti voi ahdistua siitä niin että juo vielä enemmän siihen ahdistukseensa. Parempi vaan antaa kaikkien polttaa, juoda ja narkata raskausaikana ihan niin paljon kuin ikinä lystäävät, ei se syyllistäminen tosissaan auta ketään eikä mitään.[/QUOTE]

Mä en jaksa alkaa samoja asioita kirjottaa mitä aikaisemmin tuolla ketjussa oon kirjoittanu, lue sieltä!!:)
 
"joopa"
Ketään ei saa syyllistää. Jos Eki tappaa jonkun, niin siitä ei saa rangaista, eikä Ekiä saa syyllistää.
Kannustetaan mielummin. "Hienoa Eki, että sä oot jaksanut nyt olla kaksi päivää riehumatta kirveen kanssa".
 
[QUOTE="joopa";24753118]Ketään ei saa syyllistää. Jos Eki tappaa jonkun, niin siitä ei saa rangaista, eikä Ekiä saa syyllistää.
Kannustetaan mielummin. "Hienoa Eki, että sä oot jaksanut nyt olla kaksi päivää riehumatta kirveen kanssa".[/QUOTE]

Ja tais mennä nyt vähän överiks.. :)
 

Yhteistyössä