MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *maaliskuussa*

Kiitos teille kannustuksesta. :) Vaan enpä tiedä auttaako tässä enää mikään. Eilen se tiputtelu oli jo lähes kokonaan loppunut niin eiköhän illalla hulahtanut vessakäynnillä punasta. Sen jälkeen se on taas hiipunut ihan vähäseks mutta eipä paljon uskalla luottaa mihinkään. Mieskin on ihan sekasin kun välillä oon raskaana ja toisessa hetkessä en. On tässä itekin vähän sekasin enkä nyt sinne neuvolaankaan viittinyt soittaa. Jos on lapsen alkuun saaminen vaikeaa niin eipä tämä raskaana oleminen näy olevan sen helpompaa.
 
LiLy_ Kannattaa varata 7+ viikolle, koska silloin pitäisi varmasti näkyä jo jotain. Rv6 ei vielä välttämättä näy. Mutta voithan sä varata sen nyt jo, niin pääset sitten ainakin silloin kun haluat =)

Isot voimahalit ja tsempit teille kaikille, joilla jotain vuotoja tai ultrassa viikot ei vastaa ovista :hug: Toivotaan, että on vaan harmitonta vuotoa, jota monella raskauden aikana on.

Mulla on ollut pari päivää mieli todella maassa. Etova olo on häipynyt ja nyt oon ihan paniikissa, että oisko taas mennyt kesken. Rinnat ei oo turvonneet eikä kipeet. Vatsaa ei nippaile, vaikka nyt sen vissiin just pitäisi oirehtia, kun kohtu alkaa kasvaa. Palelu on ainut oire, joka vielä on. Tekisi mieli tilata ultra yksityiseltä, vaikka varhaisultrasta on vaan viikko. Kotidoppleriakin jo testasin, mutta eihän sillä tietenkään vielä tässä vaiheessa kuule sydänääniä. Neuvola on ensi viikon torstaina, mutta silloin on 9+5 eikä sydänäänet välttämättä kuulu eli ei se neuvolakäyntikään välttämättä tuo mielenrauhaa. Toisaalta järki sanoo, että oireet vaihtelee päivittäin enkä voi koko aikaa juosta ultrassa. Toisaalta taas kauhee pelko, että taas kkm rv8. Enpä tiiä mitä kannattaisi tehdä. En ymmärrä puheita iloisesta ja onnellisesta odotuksesta :D :D

idylli 8+2
 
Moikka kaikille!

Täällä olis yks ilmoittautuja lisää teidän joukkoonne! :) rv 5+2? ensimmäinen nla aika
varattu 11.4 (vasta) Toivottavasti sinne asti päästään! :heart:

Peukkuja kaikille tasapuolisesti ja pikkusille kunnon tarrasukkia :heart:
 
Moikkelis täältäkin!

Paljon on tullu tekstiä, kiva että palsta on aktiivinen. Ite en oo pahemmin jaksanu kirjotella, luen kyllä päivittäin :)

Ihania ultrakuulumisia jo joiltakin tullut :heart: Tsemppiä sitä tarvitseville,toivotaan että me kaikki pysytään marraskuulle asti mukana :)

Täällä vointi hyvä,väsymys iskee usein onneksi samaan aikaan kun esikoisella on päiväunet niin saa nukuttua. Illalla oon yleensä ysiltä nukkumassa, nyt on poikkeus kun hyvä leffa menossa niin pakko katsoa se :) Oireita on täällä mm. nännit ihan kauhean arat, nälkä koko ajan. välillä juilimista ja repäisykipuja, ja nyt sitten tuli inhottava "oire" eli hiivatulehdus. Hyi hitto tätä! Mulla on joskus teininä kerran ollut, viime raskaudessa ei ollut kertaakaan ja toivottavasti tämäkin jää ainoaksi kerraksi tän raskauden aikana. Raskaushan altistaa herkemmin hiivalle. Tänään soittelin neuvolaan ohjeita hoitoon ja myös apteekintädin kans juttelin tosta hiivan hoidosta niin onneks saa nyt tän hoidettua pois alta :)

Keskiviikkona ois ensimmäinen neuvola ja torstaina varhaisultra. Meinaa vähän jänskättää :p Toivottavasti kaikki on hyvin!

Muille kertomisesta ollaan muutamalle ystävälle kerrottu, muille varmaan np-ultran aikoihin jos sinne asti malttaa. Tosin tää pötsi on oikeesti ihan järkky näille viikoille, turvotusta joo, mutta silti :D

Nyt takas leffan pariin, voikaa hyvin mammat :heart:

miraaz 7+0
 
Heippa! Voisin liittyä porukkaan, mikäli huolitte. :)

LA arviolta 8.11.2012/*metsätähti*/ensimmäinen/OYS

Tilanne on 7+5, rintojen aristus alkaa helpottaa, mutta väsymys pitäis sängyssä loputtomiin. :) Lauantaina sain tehdä ensimmäistä kertaa tuttavuutta masuasukkiin ja näin sydämenkin sykkivän <3, hyvin pikainen ultraus siis kun gynekologi halusi hyvää hyvyyttään näyttää ettei ole syytä huoleen :)
 
Nelli-n, Kehrä ja emmilotta voimahaleja täältäkin suunnalta!

Kauheasti on tullut taas tekstiä, mistäs täällä puhuttiinkaan? Uusia naamojakin näyttäis olevan heipat vaan :)

Joku tuosta kertomisesta. Meillä tietää koko lähipiiri mutta ollaan heti toppuuteltu että ei ole vielä mittään takeita kun ultrassa ei olla käyty. Oireet on ja kaikki sanoo että on tullut pyöreyttä mutta on kyllä pötypuhetta :LOL: toivottavasti... on kyllä tullut syötyä :ashamed:

Flunssasta alkuraskaudesta flunssan saaminenhan on aika yleistä, ei kai perus lentsusta pitäisi mitään vaaraa olla. Mäkin oon muka niin yrittäny pukeutua hyvin lämpimistä ilmoista huolimatta ja varoa mutta niin vaan on pari päivää ollu vilun väreet ja flunssainen olo.. toivotaan että tämä menis ohi nätisti : /

Omaa napaa: Jännitys tiivistyy viikko viikolta ja ensi viikolla mun täytyis lähte 5pvä reissulle toiselle puolen suomea miehen ja koirien kans - ja ajaa itse matkat eestaas :O saa nähdä mitä siitä tulee kun ABC:llä tulee varmaan rähjättyä keskellä yötä kun väsy painaa ja turvottaaa :ashamed:
pahoinvointi on lisääntyny jonkin verran sekä semmonen yleinen hölmöysolo, jotenki koko ajan ahdistaa vaatteet ja ilman niitäkään ei voi olla.
Töissä täytyy kertoa varmaan pian, ainakin heti ultran jälkeen, alkaa työtehtävät tehdä tiukkaa ainakin varastolla ja epäilykset herää kun en käykään tupakilla ja kahvi jää juomatta. Onneksi neuvolaan enää joku 2,5 vko ja ultra toivottavasti pian sen jälkeen :)

Lumineiti ja uubo ~6-7?
 
huomenna olis ultra,,harmi vaan että vasta töitten jälkeen.. pelotta,jännittää, ahistaa, oksettaa ja kaikkea eri unne skaalaa käydään läpi : /

Kuis muilla tuo paino? oliko lähtötilanne normi painossa että ei haittaa vaikka kiloja tuliski? joko on tullu turvotus painoa? jollain oli jo paino pikkasen pompsahtanu muutamalla kilolla =)
Ite laihduttelin ennen raskautta ja nyt sit koitan kynsin ja hampain painon pitää pitkään suht liikkumattomana,, viell ei ole paino noussut mutta kova itsekurikin on kyll päällä :) ekasta muksusta sain pidettyä painon nousun hyvin hallinnassa ja tuli vaan 8.5kg nyt pyrin samaan. ei ollu raskausdiabetestä vaan ihan liikunnalla ja ruojavaliolla pidin kurissa painon =)
 
Täällä alkanut pahoinvointi. Viime raskaudessa sitä ei ollut oikeastaan lainkaan, joten nyt yllätti. Parina aamuna pitänyt käydä oikein oksentamassakin. Eilen keksin yhden pelastajan, appelsiinimehun ja kivennäisveden sekoituksen (aiemmin ollut käytössä jos on joskus saattanut olla krapula :D ) Iltaisin ruoka maittaa vähän liiankin hyvin.
Myös aivan karmea väsy koko ajan, viime viikolla parina päivänä nukuin kolmen tunnin päiväunet!

Miten teillä ihon kunto? Mulla mennyt selkeesti huonommaksi, otsassa muutama oikein iso finni ja poskiinkin ilmestynyt pieniä. Mulla ei ole normaalistikaan mikään oikein hyvä iho, mutta noita patteja on alkanut tulemaan nyt enemmän. Sekin eroaa ensimmäisestä raskaudesta, silloin mun ihon kunto parani huomattavasti, enkä kärsinyt finneistä lainkaan...onko muilla kokemuksia että sukupuolella olisi tähän merkitystä? :)

Painosta: En ole käynyt vielä puntarilla katsomassa aloituspainoa, pitäis tosiaan, koska nytkin varmaan jo tullut lisää. 1. raskaudessa tuli lisää olikohan 15-16 kiloa, jotenkin nyt ei kaipais ihan niin paljoa. Aloituspainokin on jo suurempi kuin silloin. Mutta, toisaalta, en jaksaisi siitä asiasta hirveästi stressatakaan, on niin paljon muutakin stressattavaa!

Neuvola vasta pääsiäisen jälkeen, se on nyt ensimmäinen etappi mitä tässä ootellaan.

Maniokki 7+2
 
Paino Mulla nousi paino n. 10kg kun vuosi sitten lopetin tupakanpolton, eli nyt olis lähtötilanteessa jo ylipainoa sellanen parikymmentä kiloa. Mutta, tulee mitä tulee, kunhan ei nyt ihan lähde mässäily käsistä..

Iho mulla on yllättävän hyvässä kunnossa, hiukset tosin rasvoittuu melkeinpä päivässä :(

Viime yö oli kyllä hirveä. En meinannu millään saada unta ja koko yön heräilin. Mahassa juili ja nipisteli ja veti ja teki vaikka mitä. Kasvukipuja, toivon.. Nukuin sentään puoli tuntia pitempään kuin työaamuna.. :rolleyes:
 
huomenta naiset :)

paino just laihdutin ruokavaliolla yli 7 kiloa, joten eipä haittaa tulevat :) lähtöpaino viisi kiloa vähemmän kuin edellisen odotuksessa. mulla tulee aina ne liki 20 kiloa, mutta äkkiä ne lähteekin.
mässäile en, mun keho vaan toimii niin.

iho pari finniä joo, mutta johtunee viime viikon suklaasta :D mulla on karkkipäivä kerran viikossa, toimii!
iho muutenkin tosi hyvä aina, juon tosin paljon vettä, se on kaiketi pitäny pärstän kunnossa.

henna-riikka mullakin TOSI levoton yö itellä takana :( ajatukset vipelsi miljoonaa, oikein kunnon asentoa ei löytynyt... ja aina kun käänsi kylkeä, vihloi...

paha olo oksentanut en ole ainoassakaan odotuksessa, eilinen päivä oli ensimmäinen huonon olon kokonainen päivä. parin tunnin välein tartti suuhun jotain heittää, viittä vaille oksennus-olo :x

turvotus uu jei, nyt aamulla sen huomasin... paisunta on alkanut :D mä turpoan HETI näistä viikoista alkaen.... salaan siis ei jää, ellen pakoile kavereita ja keksi tekosyitä miksei tällä viikolla nähdä ;)

kertominen pomolle kerroin eilen, oli aidosti iloinen , olihan sen osannut odottaakin. kun olen asiaa selostanut jo työhaastattelussa aikoinaan että lisää halutaan :D mun mielestä vaikkakaan ei ois ollut mikään velvollisuus kertoa, on itelle PALJON helpompaa ja vähemmän stressaavaaa kun asian kanssa saa olla heti pian avoin, eikä tarvii varoa mitä sanoo tai jos joku kysyy....

jos sitten kesken menee, niin kaikkien ympärillä olevien on helpompi ymmärtää mua. uskoisin näin. ja siitä syystä kerrotaan lähipiirillekin varmasti ihan lähipäivinä. en oo koskaan salannut muutenkaan mitään, joten miksi näin valtavan ihanan asian salaisi :heart:
jokainen kuitenkin tavallaan, tämä on mun ajatus :)

eka neuvola menee 2.5. asti terkkarin loman vuoksi. ite vaihdoin neuvolasta toiseen koska en ollut ollenkaan tyytyväinen omaani missä aiemmin asioin.

ultra yksityisellä edellisen odotuksessa kävin varhais-ultran yksityisellä, maksoi reilusti alle satasen. meinaan mennä tuossa viikolla 7, koska haluan varmistuksen että sydän lyö :)

ihana oli illalla tulla työasioilta kotiin, mies odotti valmiiden voileipien ja teen kanssa mua :)

onnea ultrassa hyviä kuulumisia saaneille :heart: ja tsemppiä huoliin kellä niitä on :)
 
Emmilotalle, Kehrälle ja Nelli-n:lle voimia minultakin.

Lily_ minä käytän särkylääkkeenä Panadolia, sitä voi käyttää myös imettäessä.

Paino mulla tosiaan tuli edellisestä raskaudesta 28kg, kun en voinut liikkua juuri ollenkaan. Nyt ois tavoitteena hiukan vähemmän, kun entisiäkin on vielä 6 kg jäljellä. Itsekuria ja liikuntaa.

Iho on ainakin aiemmissa raskauksissa voinut äärimmäisen hyvin.

Pahoinvointi, vieläkään ei ole tarvinnut oksentelemassa käydä, vaikka jatkuva pahoinvointi onkin vaivannut jo reilu viikon päivät. Ei tainut tyttöä odottaessa olla näin huono olo.

Eka neuvola on 12.4, silloin olisi tarkoitus yrittää kuunnella sydänäänet, vielä reilu pari viikkoa kärvistelyä. Meidän neuvolassa ei olekkaan ultraus mahdollisuutta, mutta viimeksi pääsin käymään toisessa neuvolassan ultrassa, kun huolestutti tilanne niin kovin.

Aurinkoista päivää kaikille
Inari-11 & Juri 6+4
 
Heipsistä mammat!! :)

Tännepäs oli tullut paljon tekstiä... Ja mukava oli lukea ultrakuulumisia :heart:. Itse en mee alkuraskauden ultraan, vaan meinaan odotella sinne viikolle 12, jolloin np-ultra.

Ihanaa, että saatiin myös kaksosraskautettukin tänne :heart: Meillekin ois kaksoset mahdollisia, sillä mun mummo oli kaksonen. Mutta jotenkin toivon, ettei kuitenkaan mulle ne kaksoset tulis... Yksi kerrallaan kiitos! :)

Täällä ollaan sairasteltu ihan urakalla. Olen koko raskausajan ollut kipeänä. Mulla on todella vaikeahoitoinen poskiontelotulehdus :( Punktioissa olen juossu jo monta monituista kertaa, ja ens viikon tiistaina se piina ois taas eessä. En oo säästynyt myöskään röntgeniltä, koska tää tilanne on niin vaikee. CRP huiteli viikonloppuna yli 70:ssä ja huoli pikkuisesta on suuri, ku olen joutunut antibioottia syömään jo kauan. Myös paracetamolia on kulunu kiitettävästi ku nää sinuiittikivut on niin kauheat! Anteeks vuodatus...: / Mä todella toivon, että kaikki ois pikkusella tuolla masussa hyvin ja ite tervehtyisin mahdollisimman pian...

Turvotuksista Mulla sormet tuppaa menee kauheiks nakeisks yöaikaan...herään monesti aina siihen, että sormukset puristaa ja heitän niit yöllä sit poikkeen. Painoakin on tullut varmaan jo ties kuin paljon, ku liikunta on tän sairastelun myötä täysin nollissa (ja ruoka maistunut vähän liiankin hyvin )

Neuvola Mulla ois eka neuvola vasta 4.4...ja ultra tosiaan vasta sit viikolla 12. Mitään raskaustestejä en todellakaan ole enää tehny sen jälkeen ku plussasin. Kai mä sokeesti luotan siihen, että raskaana ollaan.

Kertomisesta Ollaan kerrottu muutamille kavereille ja vanhemmat tietää. Samoin mun siskot ja muutama työkaverikin. Pakko oli pomollekin paljastaa, ku mulla tuli poskionteloleikkaukseen kutsu, ja kerkesin siitä jko mainita. Mutta sekin jouduttiin perumaan tietty tän raskauden vuoksi.

iho mulla iho on ollu hyvässä kunnossa. Muitelen, että parissa edellisessä raskaudessa ois tullut finnejä tohon rinnan seutuun ja yläselkään, mutta nyt ei oo mitään. Hiukset kyllä rasvottuu tosi nopeesti. Hyvä että päivän kestää siistin näkösenä...


Tämmöstä tänne.

Kivaa loppuviikkoa kaikille!!!

Terkuin: SaNi ja pieni 8+6:heart:
 
Huomenta Naiset! :)

Ihanan paljon tulee tänne tekstiä. Kannanpa nyt korteni kekoon. :)

Paino Olen normaalipainon ja alipainon rajoilla, joten painoa ei tarvitse siinä mielessä tarkkailla. Terveellisesti yritän silti syödä, mutta mieliteoille annan kyllä myös täyden vallan. :p Edellisissä raskauksissa on tullut lisää 12-13 kg ja imetksen myötä ne ovat aika nopeasti karisseet.

Iho on nyt ollut ihan hyvässä kunnossa, mutta hiukset rasvoittuvat todella nopeasti. Päivittäin saisi pestä. :eek:

Kertomisesta Muutamalle hyvälle kaverille olen kertonut, jotka ovat muutenkin olleet tietoisia tästä meidän lisääntymisprojektista. Lähisukulaisille ja muille, kerrotaan niskapoimu-ultran jälkeen ( jos ja kun sinne asti mennään ). Näin on ollut aikaisemminkin tapana. :)

Oirehdintaa Oksettava/kuvottava olotila jatkuu, painottuen aamuun. Nännit aristavat, mutta rinnat eivät muuten ole kovin arat. Ovat jo varmaan valmiiksi "koulitut", että ei ole enään mitään mistä venyä.;)
Moni kertoili noista vihlaisuista/repäisykivuista. Täällä niitä ei ole kyllä juuri yhtään. Ihan tunnoton olen. :confused: En muista miten edellisissä raskauksissa oli, mutta nyt ei "tunnu missään". Kylkiä on jomotellut silloin tällöin ja alaselkä väsyy normaalia helpommin. Mutta siinäpä se. Onko muita joilla samoin?
Turvotusta on myös iltaisin ja välillä aivan järkyttävän kovaa janoa.

Huomenna on eka neuvola. Vähän jännittää. =) Vaikka eihän siellä eka kerralla muuta tehdä kun lähinnä jutella ja täytellä lomakkeita. Mutta silti on niin iso juttu. :heart:

Erika76 & 8+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolasta palauduttu ja olipa kiva kokemus :) Kaikista parhainta siitä teki oma poikaystävä ja hänen mukana olo :heart: 1 1/2 tuntia vierähti todella nopeasti, juttelmme ja minulta otettiin hemoglobiini ja pissanäyte. Neuvolan täti oli ihan paras!:heart:

Seuraava odottelu alkoi np-ultraan joka on 17.4. Seuraava neuvolakin varattiin 23.5. Ihana fiilis tänään!! :)
 
Miten tämä aika matelee vaan omalla kohdalla. :D Monet on jo ultrissa käyneet ja Micaela neuvolassakin. Vautsi. :)

Mä soitin tänään neuvolaan kysyäkseni neuvoja mutta enpä tullut hullua hurskaammaksi. Niitten kautta ei tule ultraan pääsemään vaan yksityiselle on mentävä mikäli ultraan halajaa. Mitään aikaa se ei mulle antanut kun on niin alussa ja epävarmaa muutenkin. Terkka sano että ne vuodot on yleisiä eikä se tarkota että olis taas tuulimuna. Lugesteronista se kysy että syönkö niitä vieläkin, lopetin ne kp 28 ja testinkin taisin tehä pari päivää sen jälkeen. Eipä sillon tullut mieleen uudestaan alottaa mutta nyt mietin että olisko sittenkin pitänyt. Eikä terkka ottanut siihen kantaa että kannattaisko ne nyt alottaa. Voi blaah kun voi olla vaikeeta. Ihan syvältä tämmönen tiputtelu, tulis sit reilusti kesken jos on mennäkseen tai loppuis jo. Ultraakin terkka ehotti varaamaan ens viikolle mutta mahtaakohan olla turhan aikasta 6+ viikoilla mennä..
 
emmilotta voi sua :hug: mä olin kolmosesta varhais-ultrassa , verenvuodon vuoksi, viikolla 7. eli 6+... silloinhan sydän alkaa lyödä, ja uskon että kaikki on todellakin hyvin siellä :heart: jos ei siinä näy sydämen lyönnit vielä, niin varmasti osaava lääkäri osaa kuitenkin kertoa koon ja liikkuuko vauva :) positiivista mieltä, ja lepoa päivisin :wave:

ite koitan välttää makeita välipaloja, sokerin ja juurikin karkkien poisjättäminen pudotti suurimman osan mun kiloista. herkkuja on sitten jos siltä tuntuu viikolla. eihän ne ees maistu hyvälle jos joka toinen päivä napostelee... :) oikeastaan nyt tekeekin vaan mieli suolaista. ja sitruunamehua :D eilenkin illalla teki kovasti mieli sitruuna-teetä...

yhtä huono-oloinen oon kyllä ollut jokaisesta, vaikka mulla on kaksi tyttöä ja yksi poika. en oo ainakaan ite erottanu että ois ollu erilaista eri sukupuolelle. ainoa luksus mitä tässä odotuksessakin on, että alun pahoinvoinnit ei satu keskelle kuumimpia helteitä.... voi yök ne oli kamalat!!! tää odotusaika on tosi kivaa, kun mahtuu sitten talvi-talvellakin jo toppatakkiin kun on jo synnyttäny :D

väsymys meinaa napata yliotetta.... päikkärit ois poikaa.... huooooh |O mutta kukas sitä näin kesken työpäivän voi vaan ottaa tyynyn ja käydä pötkölleen ;)

jaha, takas duuniin... ja kuumeisesti miettimään miten jaksaa pitää suunsa kiinni vielä :D
 
Noista vuodoista on pakko sen verran kommentoida, että oman kokemuksen mukaan ei kannata mihinkään neuvolaan tms. soittaa. Ite soitin sairaanhoitajalle terveyskeskuksen puhelinpalveluun ja sanottiin vain että ota rauhallisesti yms. Sitten kun en enää jaksanut "ottaa rauhallisesti" niin menin päivystykseen ja sanoin että haluan ehdottomasti lähetteen äitipolille keskussairaalaan. Siellä sitten ultrattiin. Melkeinpä neuvoisin että liioittele niitä vuotoja ja kipuja, siis ei mitään överihommaa, mut sittenpä on pakko ottaa vakavasti. Tietenkään ihan alkuvaiheessa on ehkä vaikea mitään sanoa, mutta jos vuotoja on 6-7- viikoilla niin yleensä jo sydämensyke näkyy jos mahassa joku on.
Itelläkään ei ekassa ultrassa vielä selvinnyt asian laita, mutta pääsin kontrolliultraan, jossa sain tietää ettei raskaus ollut mennyt kesken. Eli jos olisin vaan kuunnellut sairaanhoitajan neuvoa, niin en vieläkään tietäisi että olenko raskaana vai en :/
Tietysti onhan se yksityinenkin vaihtoehto, mutta kyllä vuotojen ja muiden epämääräisyyksien takia pitäs päästä ihan julkiselle puolelle tutkittavaksi. Kyllä jokaisella on oikeus tietää mitä omassa kehossa tapahtuu. Vuoto voi olla vaikka merkki kohdunulkoisesta raskaudesta, mikä ei ole leikin asia.

Mukavaa päivänjatkoa inhottavasta aiheesta huolimatta :)
 
Oon ihan samaa mieltä kuin PikkuA, että kannattaa ehdottomasti soitella ja vaatia (!) tarkistuttamaan tilanne. Ainakin jos on jonkinlaista vuotoa. Mä soittelin tänään keskussairaalaan ja meen huomenna tarkistamaan mikä tilanne on. Aiemmat raskausoireet on siis poissa ja nyt tilalla on vaan alavatsan "menkkakivut". Meillä ei neuvolassa ole ultrauslaitteita ja yksityiseltä ei saanut aikaa ennen ensi viikkoa. Keskussairaalassa sitten lupasivat ottaa vastaan, koska meillä on aiemmin ollut km ja kkm.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä