****Marraskuun leikki-ikäiset 2006****

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Onnea Sintzi :flower:

Jos joskus kerkeät ja jaksat/haluat, niin kerrothan kuinka teillä arki on lähtenyt rullaamaan vauvan ja isoveikan kanssa? Ihan kiinnostaa tuo mustasukkaisuus ja muu... Kun itsellekin vaavi pian syntymässä ja tää meidän poika alkaa olla aika mustis jo nyt :whistle:
 
Unis Te ilmeisesti kestoilette?

Oisko sulla antaa vinkkiä tälle 2v:lle, joka pissaa öisin niin paljon, ettei kertikset vedä? Oisko kuorelliset vaiko taskut ja villikset paremmat? Mulla ei ole aavistustakaan kestoista, mutta tuleva vaavi ajateltiin kestoittaa mahd.paljon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammanen:
Onnea Sintzi :flower:

Jos joskus kerkeät ja jaksat/haluat, niin kerrothan kuinka teillä arki on lähtenyt rullaamaan vauvan ja isoveikan kanssa? Ihan kiinnostaa tuo mustasukkaisuus ja muu... Kun itsellekin vaavi pian syntymässä ja tää meidän poika alkaa olla aika mustis jo nyt :whistle:
Kerkeenhän mä :)
Öö...Laitoksella ollessa oli kauhee ikävä Kaapoa ja tuntu et se ei halunnu edes olla mun lähellä ku olin 3yötä pois kotoa! Halauksia ja pusuja sain kotiin tultua mut sisko ei. Se oli aivan ihmeissää vauvasta mut toisaalta jotenki ylpee(kunpa tietäis mitä 2vuotiaan päässä liikkuu).
Ekana iltana alko huutaa et vauva pois makkarista ja kaapo sinne nukkumaan ja vauva hänen huoneesee. Oltii kauhuissaa et tästä se alkaa, seuraavana päivänä vauva sai lelusta päähän, yritti laittaa vauvan tyynyn alle piiloo, kiipesi vauvan sänkyy, vauvan ollessa sielä ym...
Aina oli vaa pakko komentaa ja antaa rangaistus, vaikka tuntu pahalta ku tiesi et toinen mustis mut pakko et oppii tietää mikä oikein ja väärin.
Vauvan itku on sellanen mitä se ei voi sietää ja sitäki alkaa itkettää.

Nyt viikon verran menny tosi hyvin, haluaa vauvan lattialle leikkii hänen kanssa pehmoleluilla ja leikkiminen onnistuu hienosti. On huolissaa ja tarkkaavainen missä sisko on ja onko kaikki hyvin.
Välillä huutaa et hiljaa ja välil sanoo et sisko pois sylistä,kaapo syliin.
Ainoa ongelma on että on minusta niin mustis että jos puhun puhelimessa tai syötän tyttöä ni tekee kaikki pahat mitä tietää ettei saa tehdä.
Uskon että enempi se sitä rakastaa ku vihaa, kaikille se kailottaa et siskosta tulee Nea, eli meillä ei pysyny nimi salassa.
Tänäänki meinasi itku mulla tulla ku aamulla sain halit ja ekan kerran Kaapo halusi antaa aamuhalit siskolle ja sanoi päälle Nea-aarre :heart:
Siis joo, onhan tää hulinaa, ulos lähtö,ilta puuhat ni totuttelemista on.
Välillä miettii mihin on alkanu ku tyttö huutaa masuvaivoja ja isoveli heittää ruokaa lattialle mielenosotukseksi, mut ihania noi on ja jokainen uusi päivä on helpompi =)
Huomenna Kaapo pääsee mummulle yöksi ja saa sielä kaiken huomion ja sisko ei oo häiritsemässä...

Onkos täällä moniki raskaana? meille tää oli vika, oli Niiiiiin kauhee synnytys!
Mut palailen taas kun on aikaa :)
 
Kiitos, kun jaoit kokemuksia :hug:

Uusimmassa vauvalehdessä taisi olla vertau, että esikoinen kokee yhtä uhkaavana vauvan tulon perheeseen, kuin äiti kokisi sen uhkaavana, jos isä toisi kotiin uuden naisystävänsä. Että suunnilleen samaa kokee lapsi vauvasta ja on mustasukkainen ja vihainen uudelle perheenjäsenelle.

Oli aika rankka vertaus, mutta varmasti pitää paikkaansa.

Meinaan vaan, että jos meillä isä toisi tänne jonkun, niin mulla lähtisi raivosta järki :LOL:

Ja kuulimpa, että eräällä oli taapero laittanut pakkasella vaan hatun päähänsä ja saanut itse ulko-oven auki, kun äiti oli toisessa huoneessa imettämässä vauvaa. Oli lähtenyt isontien varteen työntämään nuken rattaita... Huh.

Mä varmaan hankin takalukotkin oveen, kun tuo poika kasvaa 3-vuotiaan käyrällä ja yltää joka paikkaan.

Toki eihän sitä edeltä pidä asiota huolitella, mutta on tuo synnytys niin lähellä, että alkaa omaa mieltä askarruttamaan. Onhan sitä muutkin selvinneet, niin miksi en minäkin. Eniten jännään kuitenkin sitä, että isukki tekee työtä, jossa on väliin neljä päivää/iltaa poissa ja välillä neljä yötä. Huoh... Aika näyttää. Sitä ollaan sitten ihan yksinään vauvan ja esikoisen kanssa.

Mutta voimia sinne vauva-arkeen! :heart:

 
Tämä pino on sitten tosi hiljainen! :wave: Meillekin tulee vauva elokuussa! :heart: La 24.8. Ihan kaamee väsymys ja iho tosi huonossa kunnossa. Sonjan aikaankin oli alussa ihan valtava väsymys, mutta iho oli loistavassa kunnossa.

AURINKOISTA HELMIKUUTA! =)
 
Me ollaan pidetty palstataukoa flunssan takia. Esikoinen sairastu ensin ja minä heti perään parin päivän päästä. Kuumetta kesti semmosen nelisen päivää ihan kunnollista ja siitä läks laskemaan. Olo on vieläki ku nyrkkeilykehästä tulleella, eli ihan voimaton. :/
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja mammanen:
Unis Te ilmeisesti kestoilette?

Oisko sulla antaa vinkkiä tälle 2v:lle, joka pissaa öisin niin paljon, ettei kertikset vedä? Oisko kuorelliset vaiko taskut ja villikset paremmat? Mulla ei ole aavistustakaan kestoista, mutta tuleva vaavi ajateltiin kestoittaa mahd.paljon.

joo meillä on kestoiltu aika lailla alusta lähtien lukuun ottamatta joitain kyllästymisiä(lue=en löytänyt sopivaa systeemiä). kuten nyt. päiväkoti halusi kertsit ja en halunnut tapella vastaan ja töissä olo sekä raskaus väsytti.
joten..

uskoisin että sisävaippa ja ja villahousut on ne pitävimmät yövaipatukseen ja meillähän ei tietty ole yhtiäkään villahousuja. kun oli vaan noi swaddlen taskut ja luulin niillä pärjääväni loppuun asti mutta nyt kun on tällainen litrapissaaja..

mutta muita kuulumisia.
ekassa ultrassa käyty ja oli hellyyttävää nähdä uusi tulokas.viikkoja jotain 12 +.la 19.8.
teukalle ei olla kerrottu ja kerrotaan kunhan maha kasvaa..
poika on oppinut laskemaan sormia..yksi.kaksi..kolme..aina 7 asti. ei muista kasia ikinä.yhdeksän ja kymmenen muistaa.
 
:flower: ..onnittelut sintzin pikku prinsessalle ja vauvaa odottaville!!Hienoa että lapsia tullee lisää... ;) !Meillä oli tässä aikuisilla mahatautia,veti kovin veltoksi mutta lapsiin ei tullut onneksi.Täälläpäin on ihan hirveästi mahatautia liikkeellä. :( yök.. Käytiin tossa toissa viikolla koko perhe ruotsin risteilylläkin,ihanaa vaihtelua arkeen.... Muuten tänne ei sen kummempia,päivällä ei nukuta ja yöllä vedetään kellon ympäri ja usein enempikin.potalle ei tee..omaa laiskuuttakin kun en ole tarpeeksi käyttänyt.syö hyvin,tutti öisin,nukkuu pinnasängyssä vielä vaikka pääsee sieltä itse pois ihan kevyesti..jne... mutta paremmalla ajalla enempi..ainainen kiire!! :wave:
 
Hyvää ystävänpäivää kaikille marraskuisille!
Mimmi nukkuu jatkettavassa sängyssä, mutta vieläkin tahtoo juoksennella sieltä pois. Nukkuu isosiskon kanssa samassa huoneessa ja useasti yritetty rauhoittaa niin et laitetaan joku cd-satu pyörimään. Mimmi on iki-ihastunut näihin siskonsa little pet shop eläimiin, osaa niillä jo leikkiä ihan kunnollisia leikkejä, usein laittaa niitä pieneen nukketaloon. Muutenkin kiinnostaa enempi kaikki isompien lasten lelut ja leikit. Keräsinki kaikki vauvamaiset lelut pois.
Meilläkään ei käydä potalla, kun ei sitten millään siihen suostu istumaan, vaipan kanssa kyllä istuisi :LOL: Ajateltiin et turha pakottaa, kun tulee vain karmea huuto. Ajateltiin kesällä sitten harjoitella vakavammin ilman vaippaa oloa. Isosiskonsa oppi parissa viikossa päivä ja yökuivaksi kesäaikana.
:flower: :wave:
 
Hei kaikille ! Olipas hauskaa lukea, et niin monella muullakin on kakkosta tai enempiä tulossa perheenlisäystä. Minulla enää huominen päivä töitä ja sitten alkaa vauvaloma! La 24.3. :) Meillä Rasmus nukkuu "isojen poikien " sängyssä, eikä todellakaan olla onnistuttu vaan jättämään häntä yksin nukahtamaan ,Joulun aikaan kokeiltiin harjoitella ja luovutettiin ku loma alko loppua ja poika senku kukku 22.30. Oli äidin mielenterveyden vuoksi lopetettava, sen verran rättiväsyneeksi raskaus on tehnyt töiden lisäksi olon. Mutta täytyy koittaa taas ryhdistäytyä, kun nyt kotiin jäädään. Omassa huoneessa on kuitenkin nukkunu tosi hienosti parisen viikkoa. Itse asiassa paremmin nukkuu siellä ku samas meidän kanssa, ja äiti kans. Harmi, ettei tätä autuutta kestä paria kuukautta kauempaa... Pieni käsittelyvaihe vielä tässä äitiysloman aluksi tullee, ku ei oo itsekään oikein vielä tajunnu, että kohta on nyytti taas rinnalla. :heart:
Voikaa mainiosti kaikki! Aurinkoisia alkavia keväisempiä päiviä! KEvättä jo kovasti täällä odotetaan!
 
unikuu108
teo on kipeä. ja mä olen ihan tosi väsynyt. siis meillä on jo pohajalla maitoallergia ja kaikki oli ihan hyvin.kunnes noin kk sitten alkoi tulla taas ihottumaa. epäiltiin eka että antavat päiväkodissa maitoa salaa :D sit alkoi tulla vihreetä kakkaa ja nyt viikon poika kakannut lima/vesiripulia ja rinnoista alaspäin ihottumassa ja kädet ja vähän kasvoissa. viime yönä heräsi 5 aikaan ja kömpi viereen.ilmeisesti pissahädästä. ja sit halusi kakalle. siellä sitten yöllä pestiin ripulipyllyä ja rasvattiin ihottumia.meillä on vasta torstaina lääkäri ja toivon saavani lähetteen allergiasairaalaan. mä olen ihan naatti. kokeilemme tälä viikolla viljatonta myös ja en tiedä toimiiko,kun poika ei mahakivun takia susotu syömään käytönnössä mitään.
miettikääs, eilen söi: aamulla pari teelusikallista hirssitattaripuuroa, lounaaksi 3nakkia ja vähän riisipastaa, välipalaksi lasin kaakaota ja pienen haukun leipää, päivälliseksi ehkä sentin palan nakkia ja iltapalaksi vettä ja vajaa yhden nakin ja 3x4cm kokoisen palan näkkileipää.. enempää en saa vaikka syömään vaikka mitä tekisin. ja tää on minusta kyllä liian vähän. verrattuna siihen poikaan joka vielä esim syksyllä halusi kaikkea lisää.ja aina on ollut hyvä syömään. laihtunutkin on mielestäni.olen vähän jo huolissaan. pillimehukaan ei kelpaa välillä.. vaikka neste olis se tärkein mitä pitää saada alas.huoh..

tulisi jo torstai.
 
Unikuu: Voimia teille. Toivottavasti selviää mikä teoa vaivaa.

sintzi: voi kiesus tätä raskautta ku se pistää hormoonit pyörimään. Ihan tippa linssissä piti lukea sun teksti. Vaikka ihan normaalisti kirjotit. Mulla siis laskettu aika 1.3.

Ja todennäkösesti tää jää sit viimeiseksi. Siinä mielessä vähän haikea fiilis, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Meillä Juuso ei oo niinkään osottanu vielä mustasukkasuutta tulevaa vauvaa kohtaa. Päin vastoin oikein innoissaan on alkanu mun kavereitten vauvoja hoivaamaan ja sille on pitäny hankkia oma "vauva" eli nukke. toki sit se tilanne on eri ku se vauva tulee ihan oikeesti asumaan "Juuson kotiin". :D

Meillä näyttäs että olis päikkärit jäämässä pois. Rasittavaa ku ite haluais ottaa päikkärit. Niin ja yövaipastaki ollaan päästy jo ajat sitte pois. Hyvin on menny. Välillä tulee vahinkoja. Mies ei vaan meinaa/halua tajuta, että meän poika on jo "iso" ja ei tarvii vaippoja. Se olis aina laittamassa vaipan ku tulee vahinko. Miten saan puhuttua miehelle järkeä?? Niin ja ne vahingot tulee yleensä miehen ollessa paikalla.

Juuh mut pakko lähteä nukkumaan

Jossun poppoo
 
Meillä oli eilen ihan ihmeellinen päivä. Mimmi kun on aikasemmin totaalisesti kieltäytyny istumasta potalle, niin eilen meni sinne ihan ilman huutoa. Nyt aamullakin olisi potalla istunut vaikka tunnin, millään ei olisi sieltä halunnut tulla pois. Toivottavasti saadaan viimeistään kesällä opetettua kokonaan kuivaksi. Esikoinen opetettiin kesäaikaan kuivaksi, otin matot pois lattialta ja laitettiin potta hyvin esille. Oppikin 2 viikossa päiväkuivaksi ja kuukauden sisällä myös yökuivaksi.
Meillä isompi ollut taas flunssassa tai influenssassa, kumpi sitte lieneekään ollut, kuume ainakin oli kova 40,5 pahimmillaan.
mutta kyllä se tästä.....
mukavaa laskiaista kaikille :wave:
 
unikuu108
teo on jo iso poika. käy pöntöllä (joo,haluaa mennä itse sinne) ja kekksii leikkejä itekseen. lähinnä leikkii sen tarhakavereiden kanssa mielikuvituksissaan illat ja viikonloput.kerää muoviämpäreihinsä ja muihin laukkuihin omia pikkutavaroitaan ja niitä sitten kantelee ympäriinsä. osaa siivota jo jälkensä ja haluaa voidella itse leipänsä.. :) herkkä ja ihana poika. :heart:

uhmaa on mutta ei minusta pahaa enää.
allergiat on selvittämättä vielä. tuloksia odotellessa.
 
Voimia Unikuu!

Onko yhtään selvinnyt allergioiden aiheuttajaa?

Meillä pojalla kaakao ja tummasuklaa aiheuttaa kasvoihin ja vartalolle punoitusta. Silmiin ja sormiin turvotusta. Mikään muu ei saa tätä aikaiseksi paitsi se kaakao. Vaaleasta maitosuklaasta ei mitään... Tuli vaan mieleen, kun kirjoitit kaakaosta. Kurjalta kyllä kuulostaa... Voimia kamalasti :hug:

Meillä pottailut alkaa sujumaan, kakatkin pöntölle wc-istuimen supistajan kanssa ajoittain. Mutta silti vahinkoja sattuu. Täytyy kesällä tsempata paremmin tän asian kanssa.

Itselläni olisi vielä kaksi viikkoa tämän pallomahan kanssa ja sitten olisi nyytti rinnalla :) Aika mennyt hurjan nopeasti.

Poika on parhaillaan isänsä kanssa parturissa ja on niin otettua, kun pääsee "isojen parturiin". Antaa hienosti ajaa koneella ja parturi on niin loistava, että saa pikkuiselle ihan isojen tukan :) Hauskaa :)

Meillä myös leikitään itsekseen. Legot ovat must. Tykkää ja osaa rakentaa ihan hirmuisen hienoja juttuja. Vaikka esikuvaa ei ole ollutkaan. Syö itse ja osaa juoda lasista. Perusjuttuja. Nukkuu itsekseen omassa huoneessa jatkettavassa sängyssä (oliko 1,5v:sta saakka). Öisin ei herää. Nukkuu 21-07 pääsääntöisesti. Harjaa itse hampaat ja huolehtii käsien pesusta itse. Kaikista parasta mielipuuhaa on saunominen ja veden kanssa lotrailu. Tykkää uimahallikeikoista ihan ylivoimaisesti. Yökylissä on ollut isovanhemmilla 2 yötä peräkkäin, kun on ollut tilanteita, että pakottava tarve vaatinut (mun sairalomat ja isukki töissä, tekee 3-vuoroa). Hyvin on mennyt, kun on luotettavat isovanhemmat. Silti kotiin tullessa äidin ja isin syli on paras. Halaa ja pussaa niin mielellään.

Uhmaa on. Heittäytyy maahan ja huutaa. Pukeminen välillä hankalaa, tosin saa itse jo housut, sukat, lapaset, sukkahousutkin, kengät (tarralliset) ja hatut puettua jos vaan haluaa. Mutta nykyään juoksee karkuun, kun aloitetaan ulos lähteminen. Varsinkin, kun tietää, ettei äiti mahansa kanssa kestä perässä. Raivostuttavaa joskus, mutta pakko niellä oma harmistuminen ja topakasti vaan käskeä tulemaan paikalle. Kerron, miksi asia harmittaa ja usein sitten kuuntelun jälkeen tulee kiltisti puettavaksi vaikka tahtoo karata välillä jekkuillakseen.

Tälllaista tänne.

Voimia kaikille :heart:
 
Ja vielä. Puhetta ei oikein tuota, vaikka ymmärtää kaiken. Ollaan isukin kanssa ajoittain huolissamme asiasta, mutta neuvolasta ei vielä otettu asiaan kantaa. Sanoo vain titi =isi, mamma = äiti, pappa, mummo, kiitti, tyttö, vauva ja hauva. Joitain yksittäisiä sanoja vielä, mutta muutoin ei puhu. Luin vaan jostain, että tän ikäinen osaisi jo muodostaa lauseita ja perussanavalikoimaan kuuluu jo 250 sanaa... Huoh!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammanen:
Ja vielä. Puhetta ei oikein tuota, vaikka ymmärtää kaiken. Ollaan isukin kanssa ajoittain huolissamme asiasta, mutta neuvolasta ei vielä otettu asiaan kantaa. Sanoo vain titi =isi, mamma = äiti, pappa, mummo, kiitti, tyttö, vauva ja hauva. Joitain yksittäisiä sanoja vielä, mutta muutoin ei puhu. Luin vaan jostain, että tän ikäinen osaisi jo muodostaa lauseita ja perussanavalikoimaan kuuluu jo 250 sanaa... Huoh!!!
Eipä meillä Mimmikään vielä puhu, alle 15 sanaa tulee mutta ymmärtäminen on onneksi ok. Isosiskonsa aloitti puhumisen kuukautta vaille kolme vuotiaana ja puhuikin heti selvästi ja kunnon lauseita kun vauhtiin pääsi,

Mimmin kanssa semmonen tilanne et neuvolaan tilattava aika kun täyttää 2,5v ja vasta sitten aletaan miettimään puheterapiaa. Isosisko aloitti terapiassa jo kaksi vuotiaana, mut käyntejä oli sillon kerran kuussa sekä käynnit foniatrilla. Mitään vikaa ei todettu muuten kuin kireän kielijänteen, mutta sekään ei kuulemma selitä hitautta. Nykysin on jo reipas eskarilainen eikä kukaan tietäisi et aloittanut puhumisen myöhemmin jos ei sanottaisi. Hallitsee ikätasoaan vaikeampiakin sanoja. Oliskohan sitten rima korkealla kummallakin tytöllä.

 
Ei meilläkään juuso puhu vielä kovin paljoa. 3 sanan lauseita on alkanu tulemaan aina välillä. Kahden sanan lauseita on jo jonkin verran. Lähinnä käskyjä kuten "mene pois!", "anna mulle" ja "laita auto" (meinaa sitä autot elokuvaa, katsois sitä pitkin päivää jos vain antais.. )

Nyt on viime aikoina alkanu ujostelemaan kun näkee jonkun muun kuin minut tai isänsä. Toki ei ujostele kovin kauaa kun alkaa kuulumaan jo kauhea pälpätys. Kova poika myös tanssimaan. :)

mullakin oli sunnuntaina laskettu aika ja tuntuu että ei tämä vauveli taho tulla mahasta ulos olleskaan. Jännityksellä ootetaan mitä juuso sanoo vauvasta sit ku näkee.. :whistle: Juu mut pitääpäs lähteä surffailemaan muualle. B)
 
Heipä hei! Nyt on ihan kamala olo! Täällä on vain alku-ultra, ei esim. np:tä. Mutta viikolla 15 on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen veriseulaan. Kauan mietin siihen osallistumista ja loppujen lopuksi osallistuin. Tiistaina siinä kävin ja perjantaina soittivat sairaalasta. Seula hälytti, suhde 1:69. Nyt joudun maanantaina sairaalaan keskustelemaan tilanteestani ja pohtimaan jatkotoimenpiteitä. En tiedä olenko valmis lapsivesipunktioon, siinä pelottaa se keskenmenon riski. Se on kauhein tilanne, että menisi kesken lapsivesipunktion takia ja sitten lapsi olisikin ollut terve! En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi!

Kuinka luotattava tuo seula on, että kuinka moni hälyttää turhaan ja kuinka moni oikeesti kertoo jostain vauvan vammasta. Pelottaa ihan hirveesti! :'( Onko kellään kokemusta?

Jokohan Jossu on synnyttänyt? =)

Sitten Sonja on koko tämän päivän tasaisin väliajoin valittanut, että pimppi kutiaa ja ollut kyllä sen näköinen, että muurahaisia housussa. Olen laittanut rasvaa. Päivällä ei ollut noin ärtynyt, punainen kun nyt. Mies heti ajatteli kihomatoja, mutta niitä ei kyllä näkynyt ainakaan. Kutina on kuitenkin pimpin puolella, hieman ärtynyt myös pylly. Mitähän kummaa voisi olla? Sa nähä, että tuleeko nukkumisesta mitään. Täytyy huomenna lähtä päivystykseen, jos ei helpota. Juuri tyttö oli viisi päivää kovassa kuumeessa ja oli lääkekuuri korvatulehdukseen.

Öitä!
 
Kiitos kommenteista! Jotenkin helpottaa kuulla, että muillakin puhumisen oppiminen tulee vähän myöhemmin. Viime viikolla tuli uusi sana; KISSA. Ässät suhahtaa ihan oikein ja hienosti. Tänään sanoi TISSI. Veti multa puseron kaula-aukkoa napaan ja katseli puseron sisälle ja naureskeli, että TISSI :) Ollaan vissiin puhuttu, että vauva syö tissiä, kun syntyy...

Jossu84 Joko olet synnyttänyt? Jännää

Nipsu-81 Voisko näin pienillekin hiivatulehdus iskeä antibioottikuurin yhteydessä? Kuulostaisi ihan siltä? Saitteko asiaan mitään varmuutta?

Mimmi Kiitos, kun jaoit tuon puhumiseen oppimisen tänne :) Toivottavasti meilläkin kyse samasta asiasta!

Nyt hyvää loppuviikkoa kaikille :)
 
Hei! Maanantaina olin äitiyspolilla. Epäilevät downia ja voi olla jotain lisäsairauksiakin. Ultrasivat ja torstaille sain ajan lapsivesipunktioon. Se oli nopeasti ohi ja hieman nipisteli. Jälkeen päin hieman sillee nippaili. Tunti piti vielä siellä olla ja sitten saikkua eiliselle sekä tällä päivää. Pieni jälki jäi masuun (kuulin kaverin kaverilta, että sillä taas ei ollut jäänyt mitään jälkeä ). Tulokset saan vasta joskus 26.3 paikkeilla.

Seuraava neuvola on vasta ma 30.3 ja sairaalassa rakenneultra to 9.4. Nyt jotenkin tosi huolestunut olo ja haluaisin kuulla pienokaisen sydänäänet, että siellä voi hyvin!

Jos muutenkin on stressiä niin sitten Sonjalla on kohta viikon jo alapää oireilu, kauhee kutina. Mammanen epäilikin sitä hiivaa ja Sonjalla on ilmeisesti lääkekuureista lauennut alapään ärtyminen ja siihen lääkäri määräsi ihan daktacortia, mutta se ei nyt millään helpota. Väliin laitan myös bebanthenia (miten se nyt edes kirjoitetaan). Toivottavasti neiti pian on ihan kunnossa!

Älkää ollenkaan olko vielä huolissaan puheenkehityksestä. Vielä hyvin ehtivät oppia puhumaan ja voi tapahtua hyvin nopeallakin tahdilla edistyminen.
=)

Nipsu, raskausviikkoja 16-4.
 
unikuu108
nipsu.ollaankin samalla "elokuiset leijonanpennut" listalla.. mullon n viikko pidemmäällä :D

mut allergiat on siten selvinneet että keliakia se ei ollut mutta joku kotimainen vilja se on. eli vilja-allergia. lääkärin soittoaika ensi viikolla(pitkät selvittelyajat näissä tälleen normipuolella) ja pyydän todistusta päiväkotiin jotta voidan lähtee sit pikkuhiljaa selvittää mikä vilja se on. kun aina kun on poika päiväkodissa niin näyttää tältä illalla ja kutina on kova:



eli eka pitää olla sit ihan täysin ilman viljoja(nyt ollaan kotona oltu ,mut päiväkoti vielä mukaan) 2vk.
sit aloitetaan esim kauralla. niin että syödään jotin missä ei ole kuin kauraa ja odotellaan oireita.. ja sit taas koklataan ja koklataan.. niin kauan että joko tulee jotain tai ei.. :headwall:
mut siis varmaan käytännössä samanlailla kuin maitoaltistus kotona.
koska pojalla ei ole mitään hengitystiejuttuja tai turvotusta vaan suolisto- ja iho-oireet niin kotonakoklaaminen on ihan ok.. sit varmaan ohra, ruis ja vikana vehnä. vehnä kun on ekana maidon jälkeen allergisoivimpia aineita. vehnällehän teuvo oli pienenä herkkä mun maidon kautta jo 4 kk iässä..

meillä poika on ihan älytön papupata ja oppii joka päivä melkein uusia sanoja.laulaa mielikuvitys/improvisaatiolauluja ja on kauhee durasel pupu heti aamusta. eli herkkä ja vilkas poika meillä.
uhma on päällä ja viimeksi tiistaina tappelimme koko päivän. ei kuuntele mua ollenkaan,nauraa vaan ja lauleskelee ja kikattelee.
mikä on toisaalta kiva ettei pelkää,mutta se ettei kuuntele. kun voi lähteä autotielle kävelemän eikä kuuntele että pysähdy ennen kuin karjuu naama punaisena(kuten tänä aamuna).sit alkaa itkee.

sillä on selkee joku pieni äidistä/isästä vierottautumisjuttu johon oireilee siten että haluaa huomiota paljon, alkanut leikkiä pikkuvauvaa.. jne muita ns pientä eroahdistusta. ehkä jollain tasolla yrittää varmistaa että äiti/isä pitää hänestä.. muttei osaa sitä selkeesti(tietystikään)näyttää.mä vaan luen vähän rivien välistä hänen käyttäytymistään kera tutun koulukuraattorin/lastenkasvattajan. on mielenkiintoista käydä tämän miehn kanssa keskuteluja lapsista ja niistä piilossa olevista käyttäytymisjutuista mitä ei tunnu välillä ymmärtävän niinku normisti.

 
Nipsu-81: Toivottavasti osoittautuvat vain epäilyiksi nuo. Varmaan päässä pyörii kaikenlaista tällä hetkellä. :hug:

Juu siis täällä ollaan toissapäivänä kotiuduttu sairaalasta. Haikara oli tuonu sinne sulosen tyttö vauvan. :heart: Painoa neitillä 4350g ja pituutta 51cm. synnytys oli rankka. ensin kaks päivää yritin alateitse synnyttää ja lopulta synnytys pääty hätäsektioon. Onneksi kaikki hyvin nyt.

Juuso kun näki vauvan eka kertaa niin ekaks läppäs vähän naamalle. (vauva oli mun sylissä sillon) ja sitte tunnin parin päästä se jo tuli ja halasi vauvaa ja anto vielä pusun poskelle. Kyllä mammalla oli kyynel herkässä. :heart: saa nähä miten se tästä muuttuu vielä. Mutta ainaki juuso on ilmassu hyväksyntänsä. Kovasti yrittää auttaa ja ihmettelee ku vauva ei ala leikkimään. :D
 

Yhteistyössä