Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

neuvola takana hemppa laskenu roimasti, enää 101. siispä rautamehun ostoon. painoa tullu nyt kaikkiaan joku 14-15 kiloa, ihan jees.
muuten kaikki hyvin mut vauva on ISO. edelleen yläkäyrän yläpuolella roimasti. ja sanoi että vaikka käynnistettäisikin laskettuna aikana, ei alle neljän kilon jää. no, laittoi sitten lähetteen sairaalaan menemään, et tossa kolmisen viikon päästä ois sitten kenties ultra. ja arvio vauvan koosta. ja ehkä sitten teettäävät vielä yhden ultran senkin jälkeen, ja vasta sitten päättäävät mikä on homman nimi.
Tosi kiva jotain jättiläistä venailla :D
mua ei muuten se synnytys pelota, kerran tuo edellinenkin hyvin tuli vaikka oli sen 4,6 kg laskettuna aikana. se sai loppua kohden kasvupyrähdyksen, muutoin meni käyrillä, mut sit nousi yläkäyrään viikon 32 kohdalla.
-Tämä vauva taasen on koko ajan ollut isompi. tasaisesti. että isoa tiedetään tulevaksi, joten toivon todella että ei mitään viisikiloista tarttisi punkea... se on jo vauvallekin riski. jos jää hartioista jumiin tms.
mutta nyt sit vaan jatkellaan kasvatusta, lepäillään tarvittaessa ja koitetaan odotella maltilla :)

ei jaksa nyt muuta kommentoida, tarttee saada ruokaa ja päästä päikkäreille :)
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille,

PikkuA:lle onnittelut täysistä viikoista. Ei kannata niitä painoarvioita pelätä, ne ovat nimensä mukaan vain arvioita, jotka parhaassa tai pahimmassa tapauksessa heittää useita 100 grammoja. Eikä liiakseen kuunnella toisten synnytyskertomuksia, harovin ovat synnytyksen samanlaisia ja ihmiset kokevat samat asia eritavalla.

FG Ultrataanko teillä joka kerta neuvolassa vai perustuuko kokoarvio sf -mittaan ja näppi tuntumaan? Mullahan nyt toi sf -mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella ja sen perusteella ois iso vauva tuloillaan, mutta en ainakaan vielä ole päässyt ultraan kokoarvioon.

(.) Seinien maalauksen ja tavaroiden järjestelyn lomassa on viikonloppu vierähtänyt, jaloissa, selässä ja mahassa tuntee. Eilen aamulla tuli ihanalla sarjatulella suonenvetoja, piti herättää mies hieromaan kinttuja ja auttamaan mut tolpilleen. Viime yönä kärsin sitten vuorostani mahakipuja, eikä nukkumisesta tullut yhtään mittään. Maha on nyt 112 cm ja sen kyllä näkee ja tuntee :) Nyt sitten tarttee lähtä vähäksi aikaa nukustelemaan, kun pikku neidinkin sain päikkäreille.

Inari & Juri Kakara 34+3, noin 39 päivää synnytykseen.
 
Flunssaiset terveiset täältä...Olen sairastellut nyt 5 päivää ja ollut ne myöskin pois töistä; päivisin suht ok olo ainaostaan nenä vuotaa, mutta öisin herään kurkkukipuun ja yskään. Kuumetta ei ole ollut. Olen ensimmäistä kertaa kipeänä raskauden aikana ja kyselenkin kokeneemmilta pitäisikö olla huolissaan kun kestänyt näin kauan?
Pitäisikö soittaa neuvolaan? Tai onko teillä jotain hyviä vinkkejä kuinka tämän saisi taltutettua? En ole ottanut mitään lääkettä, muuta kuin teetä ja lepoa. Vauavn liikkeet on tuntunut joka päivä ihan hyvin.

- Alkaa pikkuhiljaa kypsyttämään tämä sairastelu.

Mukavaa ja flunssatonta maanantai muille toivottelee
Mamma2012 ja kyytiläinen 32+4
 
Viimeksi muokattu:
inariei ultrata neuvolassa muutoin kuin justiinsa tuon takia vain, kerran oon RD odottaja, ja käyrä menee 2cm yläkäyrän yläpuolella... ja käsin vatsan päältäkin kuulema on isompi kuin viikot.
Ja pari viikkoa sitten kun olin lääkärintarkastuksessa juurikin noista syistä, ultra kertoi epäilysten olevan totta. isoa odotetaan :)
Mulla tietty tekee tämän jo sekin että edellinen oli niin iso. Ja nyt terkkari ei jätä mua yksin tämän asian kanssa. Mikään kiirehän sillä ei ole, sunkaan tapauksessa, koska kaikki siihen viimeiseen tarkastukseen pääsee joka tapauksessa viikolla 36. jos siinä sullakin huomataan et on liian iso tulollaan niin antaa ne varmasti lähetteen synnytys-sairaalaan.
kaksi ensimmäistä odotusta olleet kuitenkin ihan normaaleja, eikä tätä RD:tä ole ollut. tosin lasten isäkin oli silloin eri.

painoarviosta vielä kokonaisuudessaan sen verran ne voi sanoa et onko vauva 3kg, 3,5 kg tai sitten 4kg. Mutta kyllä niin vaa on, että jos vauva painaa yli 4kg niin sitten niiden arvioita ei voi enää luottaa...Terkkarikin sanoi että sitten se on jo niin iso,ja jo niin alhaalla, että aivan mahdoton heittää arviota muutoin kuin puolen kilon tarkkuudella,ja siltikään ei enää pidä kutiaan. arvioitahan ne tosiaan on,onneksi sitten nuo ylimääräset ultrat selventää hiukan :)
 
Heippa ihnaiset. :)

Pienen tauon jälkeen ajattelin jotain kirjoitella. Lukenut olen kyllä tunnollisesti juttujanne. :)

Imetystyyny löytyy meiltä. Esikoiselle sen aikoinani ostin käytettynä ja on sellainen missä rouhetta sisällä. Olisiko Pikku Pia merkkinen? Kauheasti sille ei ole ollut käyttöä, imetyksessä ainakaan. En ole jotenkin oppinut käyttämään. Nyt raskausaikana olen pitänyt sitä öisin jalkojen välissä ja siinä on ollut oikein verraton. :)
Liikunta On kyllä meko vähäistä. Päivittäin teen puistoreissun lasten kanssa ja silloin tulee käveltyä melko reippaasti 15-20 minuuttia suuntaansa. Ihan mukavasti tuollaiset matkat sujuu, supistelee välillä joo ja täytyy tahtia hiljentää aika ajoin. Liitoskipuja tms. ei ole täälläkään, niin taisi olla FG:lakin? :) Neuvolassa ihmettelivät, kun yleensä liitoskivuilla on tapana lisääntyä sen mukaan kun raskauksien määrä lisääntyy ( itsellä siis kolmas ). On kyllä käynyt toisinpäin. Esikoisen kohdalla muistan, että oli tosi pahat kivut. Kuopuksesta vähemmän ja nyt olen ihan tunnoton. :D
Kylkiä kyllä vihloo välillä aika mojovasti jos liian rivakkaa yrittää kävellä.
Sikiön koko ja SF-mitta Niillä ei välttämättä ole kauheasti tekemistä toistensa kanssa. Mulla on ollut sf-mitta koko ajan yläkäyrän yläpuolella. Viime viikolla oli äitipoliaika, jossa tarkastettiin istukan sijainti. Viime kerralla ( heinäkuussa ) oli nimittäin niin että istukanreuna oli vain reilun sentin kohdunsuulta, joka ONNEKSI oli nyt siirtynyt niin että alatiesynnytys on mahdollinen. huoh. Kyllä helpotti.
Samalla sain kokoarvion joka oli 2350g ja rv.35+1 oli tuolloin. Eli aavistuksen keskikäyrän alapuolella tuo koko oli.
Katsottiin alakerran tilanne ja kohdunkaulaa oli jäljellä 4 cm ( rv.24 oli 5 cm ) ja kohdunsuu sormelle auki ja pehmentynyt. Jotenkin kuvittelin, että olisi enemmän tapahtumaa ollut, niin mojovasti on iltaisin supistellut jo monta vikkoa, kipeitäkin ollut. Mutta ei niin ei. :)
Mamma2012 Kovasti jaksamisia flunssan kourissa ja pikaista paranemista! :hug:

Ja taas mennään, ruokaa laittamaan... Illalla olis raskausjooga. On ollut kyllä tosi mukava harrastus. :)


Erika76 & Irmeli 36+0 ( POKS!!! ) :heart:
 
Uutta viikkoa kaikille :)

Liikunta on täällä jäänyt lähes nollille jo viikkoja sitten aivan käsittämättömien liitoskipujen ja sukkapuikkopistojen vuoksi. Nyt oon virallisesti turha tekeen enää yhtään mitään järkevää, kun en pysy 1,5 vuotiaan perässä puoltakaan tuntia ilman, että oma olo vetää stopin....ja kun toinen on ripeä ja utelias, niin riskit loukkaamisesta kasvaa turhan isoiksi.... kyseessä siis kummipoika, ei oma :) Täällä pyykinpesu on suoritus, joka palkitaan levolla ja ruuan laitosta pitäis saada tusina ruusuja. Niin ja 100km automatka on viimesten tietojen mukaan jo liian pitkä, sen jälkeen kärvistellään koko loppupäivä maha pinkeenä :( Turhauttaa oma turhuus, mutta ilokseni laskin, että öitä laskettuun aikaan on enää 24 :O Tarvii vaan tsempata loppuviikot!

Ylimääränen ultra on nyt sitten keskiviikkona ja hui kun jännittää. Sit kaikki peukut pystyyn, että sieltä tulee hyvät tulokset :attn: Mulla siis vauva on normaalikokonen, mutta tarkistellaan ihan noita mun lantioluitani, kaiken varalta. Ja tietysti helpottaa nähdä pieni näin lähellä tositoimia, ettei oo esim. napanuoraa kaulan ympärillä tai muuta hurjaa...tai jos on, niin sit asia on jo tiedossa.

En myöskään ottaisi ehkä nelikiloisen painoarviota vielä kauheen raskaasti... Syynä se, että olen itse painanut pikkasen vajaa 5kiloa syntyessäni ja voisin kuvitella, ettei sillä ole suurtakaan merkitystä siinä ponnistellessa onko lapsi 3800g vai 4500g... Mutta en siis oo synnyttänyt aiemmin, joten tämä on sellanen heitto :)

Huomenna pitäis soitella neuvolaan kun tuli toi ultra-aika samalle päivälle neuvolan kanssa... Jotenkin ittestä tuntuu, että mitä lähemmäs synnytys käy, niin sitä rauhallisemmin ja maltillisemmin jaksaa odottaa. Ainoa "murhe" on se, että tunnen olevani aika turha ja tarpeeton jättiläinen ja köntys....ja narisenkin vielä joka asiasta... Toivottavasti mies jaksais kuunnella vielä muutaman viikon tätä. Se kyllä ihanasti ymmärtää mun ahdistustani, kun haluaisin käyttää aikaani tehokkaasti kotona, mutta ei jaksa eikä pysty... Sanoin sille kyllä jo, että mistähän mä valitan sitten, kun lapsi on ulkona ja oma olo normalisoituu... Kai sitte maha ja tissit roikkuu tai keksin jotain muuta valitettavaa :LOL:

Täällä on paistanut tänään aurinko! En muistanutkaan miten hienolta syksy näyttää, kun aurinko paistaa :rolleyes:

sisunen ja seve 36+4
 
Flunssaiset terveiset täältä...Olen sairastellut nyt 5 päivää ja ollut ne myöskin pois töistä; päivisin suht ok olo ainaostaan nenä vuotaa, mutta öisin herään kurkkukipuun ja yskään. Kuumetta ei ole ollut. Olen ensimmäistä kertaa kipeänä raskauden aikana ja kyselenkin kokeneemmilta pitäisikö olla huolissaan kun kestänyt näin kauan?
Pitäisikö soittaa neuvolaan? Tai onko teillä jotain hyviä vinkkejä kuinka tämän saisi taltutettua? En ole ottanut mitään lääkettä, muuta kuin teetä ja lepoa. Vauavn liikkeet on tuntunut joka päivä ihan hyvin.

Mamma2012, jos kurkussa näkyy valkoisia peitteitä tai on muutoin vain nieltäessäkin tosi kipeä, sehän voi olla angiina. se kun voi olla kuumeettomanakin.
Yskänkohtauksia hillitsee loistavasti RESILAR-yskänlääke jota voi raskauden aikanakin ottaa.
Yöksi siis pari tyynyä kohottamaan pään alustaa ja yskänlääkettä vaan niin että saisit nukuttua.
lääkäriin menisin jos ei tuo kova kurkkukipu hellitä, juurikin sen angiinan pois-sulkemiseksi.
 
painoarviosta vielä joo mulla siis lapset ollu eka 3,8 kg, ja toinen 3,9 kg, kolmas 4,6 kg. Eikä TODELLAKAAN eroa huomaa ponnistaessa, ponnistusvaiheet olleet eka 20min, toka 4 min. ja kolmas 5 min.
Että kyllä se neljäskin ulos osaa tulla :D
-mutta toki ne riskit on myös suuremmat synnytyksessä, jos vauva on 5kg.....

sf-mitta kertoo suuntaviivoja, mutta nytkin terkkari sanoi että tämä mun koko esimerkiksi on sata varma ettei johdu edes siitä että lapsivettä olisi paljon. sekin kun voi sitä sf-mittaa kasvattaa jos vesimäärä on runsaampi.
Mulla siis on vauvan koko iso. Vaikkakin uudelleen synnyttäjälle sekin on normaalia että kohtu kasvaa ikään kuin vanhasta muistista, vallankin kun edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa, ja siitä syystä sf-mitta voi olla iso myös siis...
 
Imurointi suoritettu ja pojun kanssa hiukan leivottu. Nyt sohvalla hiukan nettiä ja telkkaria :) On tää kyllä ihanaa täällä kotona oleilu. Pari viime yötäkin on tullut nukuttua todella sikeästi, eikä oo vessassa tarvinnut koko ajan rampata.

Huomenna olis neuvola ja sen jälkeen lähetäänkin pojan kanssa taas suoraan yökyläilemään äitini luokse.
 
mamma2012 mulla oli pari viikkoa sitten samanlaisia flunssan oireita, eli yskää, kurkkukipua ja nuhaa. Kysyin neuvolassa siitä, että onko siitä jotain haittaa tai vaaraa, mutta ei kuulema ole. Ainoastaan jos kuume alkaa nousta tuonne 38:n asteeseen, niin sitten lääkäriin. Raskauden vuoksi tuollaiset limakalvo-oireet, kuten juuri nuha ja kurkkukipu saattavat kestää pidempään kuin normaalitilassa. Eli ei syytä huoleen, jos ei ala lämpöä nousta. :) Ja hoidoksi käy juuri lämmin juoma ja lepo. Kaupan kurkkupastilleja voi napsia, mutta esimerkiksi Strepsils ei ole sellainen, joka olisi tutkittu raskauden aikana käytettäväksi. Itse vedin ketjussa Vicks-pastilleja, ja ne auttoikin yskään, kun veivät kurkusta kutinan tunnetta pois. Ja nuhaan hengittelin Snifferiä, eli apteekista saatavaa mentholin hajua. Toimii vastaavasti kuin nenäsumutteet, mutta ilman sitä sumutusta. :D Todella selkeästi ilmaistu. :D

Ultrista sun muista tutkimuksista loppuraskaudessa sen veran, että täällä Jyväskylässä siis ei ole rakenneultran jälkeen minkäänlaisia ultria tai synnytystapa-arvioita tai kokoarvioita ellei neuvolassa epäillä jotain poikkeavuuksia. Tuli vain mieleen kun fourth gift sanoit tuossa, että kaikki pääsevät viimeiseen tarkastukseen viikolla 36. En sitten tiedä tarkoititko yleensä kaikkia ympäri maan, vai oman neuvolasi käytäntöä, mutta sanon vaan, ettei tule epäselvyyksiä. Ihan joka paikassa siis ei ole rakenneultran jälkeen mitään lisätutkimuksia. Meillä siis lääkärineuvolakäyntejäkin on vain yksi, ja sekin rv 26, jossa tehtiin vain ihan normaali sisätutkimus, eikä muuta.

Imetystyynyn sain äidiltäni jo kuukausia sitten. Hän oli käsityöharrastelijana tehnyt itse sen, ja on kyllä todella hyvän ja jämäkän tuntuinen. Hankalahan sitä on syliin sovittaa tässä vaiheessa, kun koko syli on iso pallo. :D

Äitiyslomalla olen nyt ollut viikon verran, ja edelleenkin on jotenkin rikollinen olo, kun en ole töissä. :D Kun oma kunto ja jaksaminen on sitä luokkaa, että varmaan vielä ainakin viime viikon olisin hyvin pystynyt olemaan töissä. Jospa sitä kohta jo tottuisi tähän kotona olemiseen ja osaisi nauttia näistä viimeisistä viikoista ennen vauvan tuloa.

Acacia ja toukka 35+6
 
Heipsistä pitkästä aikaa!

Mun osalta työt on nyt ohi :) tässä saan olla 2 pv vapailla ja keskiviikkona alkaa äitiysloma virallisesti. Jännittävää :)

Synnytysvalmennus on tänään sairaalalla klo 17.00 katotaan kuinka paljon meitä ensi synnyttäjiä sinne paikalle saapuu. Pääsee tutustumaan synnytysosastoon, kivunlievityksiin ja no käydään koko synnytystapahtuma läpi. Näin ainakin terveydenhoitaja sanoi viimeksi neuvolassa. Th mainitsi myös että Porvoo on hakemassa sitä jotain WHO:n Baby friendly sertifikaattia eli heilläkin on tapahtunut paljon muutoksia siellä menneisiin vuosiin. Ehkä siitäkin enemmän sitten illalla.

Olot Edelleen hyvät, kuuma on tai no ei erityisemmin ole kuuma mutta en todellakaan halua että vielä laitetaan makuuhuoneeseen lämmöt päälle enkä todella halua lämmittää vielä takkaa ilmalämpöpumppu on säädetty 20 asteeseen ja se on minulle ihan riittävä ja t-paita päällä hillun useimmiten. Viimeyönä bongasin tai no tunsin harjoitussupistuksen sattui olemaan töissä rauhallista niin tuli tuokin huomattua. Eipä niitä kyllä liikaa ole tullut koko supistuksia jos nyt olen äkkiseltään laskettuna 3 onnistunut tunnistamaan supistuksiksi. Turvotus vaivaa ja jatkuva jano.

Liikunta on jäänyt kyllä ihan totaalisesti. Ei vaan viitsi lähteä tuonne sateeseen tarpomaan. Teen ennemmin sitten kaikkea muuta kivaa kotona kuten käsitöitä, nikkaroin tai siivoan, leivon jne.

Hankinnat Nyt on sitten vauvan tilpehööritkin hankittu ostelin tuossa viikonloppuna tarjouksesta wet wipeseja, tuttipulloja pari, pari tuttia, liivin suojia jne. Khh nurkka alkaa näyttään jo aika täydelä kun olen siirtänyt kaukalot, vaatteet ja muuta kamat sinne pois edestä. Keskiviikkona alotan sitten loppujen pyykkien pesun.

Lääkäri on ens viikolla ja sillon se nähdään mitenpäin Anselmi hengailee. Perätilassa se on nyt vieläkin.

nyt pitää mennä. Palaillaan
 
Potkuttelut alkaa olla jo sitä luokkaa, että huhhuh! Mitähän se sitten on kuukauden päästä? :O Eilen oltiin miehen kanssa kylässä, jossa oli vuoden ikäinen äkäinen vauva. Paavo reagoi huutoon ja itkuun aloittamalla ihan julmetun potkusambasession ja työnsi samalla peppuaan ulospäin ja päätään alaspäin. Ensimmäinen kunnolla kipeä supistushan siitä seurasi.. menin lievästi paniikkiin kun tuli semmonen olo että en mä pysty olemaan täällä kylässä. Potkiminen jatkui myöhään iltaan saakka kotonakin. Ihan piti pelätä että mistä suunnasta seuraavaksi tulee osumaa. Yöllä Paavo oli sitten ilmeisesti aivan poikki kun nukkui läpi yön.
Pisti taas miettimään että onko Paavossa jotain vikaa kun noin potkii. Vaikka hyvähän se taitaa olla että potkii. Kaikesta sitä keksii olla huolissaan.

Toinen päätään nostava pelon peikko on sitten synnytys. Mitä lähemmäs se tulee, sitä enemmän paniikissa olen. En tiedä miten siitä voisi eroonkaan päästä. Kaikki tuntuu vaan niin helkkarin pelottavalta.

loppuraskauden ultrat + muut: Täällä Turussa ei ainakaan automaattisesti kuulu enää mitään tutkimuksia rakenneultran jälkeen. Itse pääsen rv38 (vasta!) kokoultraan/synnytystapa-arvioon rd-diagnoosin vuoksi. Huoh, pelottaa sekin taas. Mitäpä jos masussa onkin jokin kuusikiloinen jantteri... Paavo oli jo rakenneultrassa 462g (rv21+0).

TJ 7 työaamua!

Anukkio ja Paavo 33+3
 
heipä hei mammat :wave:

enpä oo sitten niin hävyttömän pitkään aikaan kirjoitellut :ashamed: juttuja olen kyllä lukenut, mutta jospa sitä nyt kotona ollessa tulisi taas tännekin näpyttelemään :)

flunssasta vaan, että taitaapi olla ihan tavallista, että näin raskaana saa herkemmin tauteja ja vielä ovat pitkäkestoisiakin. tosin nyt kyllä tuntuu olevan liikkeelläkin tosi pitkäkestoista flunssaa. itsekin olen ollut syyskuusta asti taudissa toisen perään. tällaista pikku nuhaa, kurkkukipua.. milloin mitäkin. mutta hermoja raastavaa ainakin :kieh: mutta eipä sille kai muuta voi, kun syödä marjoja ym., juoda lämmintä, levätä ja tarvittaessa Panadolia ottaa..

imetystyynyä ei ole, eikä ollut edelliselläkään. on niin iso, että olen vähän vältellyt sellaista, mutta nyt on kyllä alkanut himottamaan toi Doomoon Buddy. ei vaan niin millään raaskis!!

hankinnat on täällä muuten tehty, mutta nuo pikkutilpehöörit vielä puuttuu. pullot, tutit, rasvat, hoitoalusta... vauvalle huonekin on jo valmiina, vaikka ei sinne heti majoitukaan :) oli vaan niin ihana sisustaa, laittaa hoitopöydät ym., kun kerrankin oli tilaa :) ja voi että niitä pienen pieniä vaatteita! jotenkin tuntuu, että tässä odotuksessa olen oikein erityisellä hartaudella ja ihastuksella laittanut paikkoja valmiiksi pikkuiselle :heart:

oma vointi on ollut aika kauhea jo jonkin aikaa. yöt on hirveän rikkonaisia, liitoskivut tosi pahoina, liikkuminen hankalaa ja milloin nyt mitäkin. tuntuu, että kokoajan kuitenkin joku vaiva tai huoli on. liikuntaa haluaisin harrastaa paljon enemmän, mutta vointi ei ole oikein sallinut. yritän päivittäin lyllertää lenkin, mikä tällä vauhdilla kestää 25 minuuttia ja se onkin ihan maksimi suoritus. supistuksia yhä edelleen tulee, mutta uutena nyt on ollut myös mahan polttelua. saattaa tuntua myös kyljissä ja selässä. osaattekos tästä sanoa, onko tuokin supistuksiin liittyvää, vaikka vatsa ei samaan aikaan kovetukaan? vauva on jo lähtökuopissa kiinnittyneenä ja todella alhaalla. 30 viikon tienoissa oli kohdunkaula lyhentynyt ultralla katsottuna päälle 3 senttiin (alun pitäen oli muistaakseni ihan hurjan pitkä, yli kuutta senttiä), kohdunsuu puolikiinteä ja sormelle auki uudelleensynnyttäjälle sopien.

huolta aiheuttaa täällä myös tuo kirottu parvorokko. pojalle tuli männä viikolla näppyä poskiin ja terkkarille tästä mainitsin. no hän sai siitä melkeinpä paniikkikohtauksen, että josko onkin parvoa. passitti samantien vasta-aine kokeisiin, vaikka 24. viikon jälkeen ei tarvitsisi edes kokeita ottaa. jos pojalla tuo parvorokko oli, niin ei ainakaan mitenkään tyypillisenä tautina, mutta onhan se mahdollista. sen kun juuri voi sairastaa niin eritavoilla, jopa täysin oireettomana. vaikka tässä raskauden vaiheessa riskit ovatkin onneksi hyvin pienet (sikiö kuolleisuus n. 1 %, jos sikiö saa tartunnan) on se ollut kovasti mielenpäällä ja huolettanut. jospa tällä viikolla saisi kerrankin niitä hyviä uutisia verikokeista.
onko teillä kokemuksia parvosta?

sf-mitta ja painoarvio no mulla menevät kyllä hyvinkin käsikädessa, vaikka ei kai niin tavallista olekaan. molemmat huitelee hyvin tasaisesti yläkäyrän tuntumassa. ja vaikka miullakin tuo rd tässä raskaudessa todettiin, niin ei näytä, että mitään sokerivauvaa olisi tulossa. kasvaa hyvin samankokoisena kuin edellinenkin, jonka syntymäpaino oli 4055g. tämä oli kuitenkin liian suuri minulle ja poika jäi hartioista ja vartalosta pahasti jumiin. omassa tapauksessani siis todella luulen, että on merkitystä ponnistaako 3,5 kiloista vai nelikiloista :) paino arvio edellisestä oli kahta päivää ennen synnytystä juuri tuon puolikiloa vähemmän. ja niinhän se on, että mitä isompi vauva, niin sitä enemmän nuo arviot heittää.
nyt sitten 37 viikolla pääsen koko arvioon ja sen mukaan mietitään mahdollista käynnistystä aiemmin. pelkopolilla olen asiasta käynyt ja mitä lähemmäksi synnytys tulee, niin sitä selvemmin ymmärrän, että täysiaikaista vauvaa en kertakaikkiaan uskalla synnyttää. ja alatiesynnytyksen kuitenkin ehdottomasti haluaisin. että nyt vaan peukut pystyyn, että lääkäri olisi suopea!

annis ja bebe (joka on muutes poika :)) 34+4
 
34+0 poks poks, tasan 6 viikkoa laskettuun, ja jos jätkä meinaa ottaa varaslähdön niin sittenhän se voi olla jopa ihan muutaman viikon päästä täällä... apua!

Tänään meen viimesen työvuoron tekemään yöksi töihin, sitten on mun työt tehtynä ja pääsee nauttimaan mammalomasta. :)

Painoarviota ei ole tehty kertaakaan vielä, sekin olisi ihan kiva tietää minkä kokonen jätkä sieltä ois tulossa... Noh viikolla 36 on sitten lääkärineuvola joten eiköhän siellä sitten viimeestään lääkäri tee jonkun näkösen arvion koosta..
Th on kyllä näin näppituntumalla sanonut ettei tunnu mitenkään normaalia suuremmalta viikkoja nähden.

Lily_ 34+0 :heart:
 
Iltoja,

FG Meilläkään ei tuota kokoarvio ultraa ole, synnytystapa ultra on esikoisen odottajille joskus rv 36-38 kieppeillä. Esikoisellani aikoinaan oli painoa 3950g viikkoa ennen laskettua aikaa, silloin sf -mitat oli pienemmät kuin nyt. Jospa sais lähetteen keskiviikon neuvolassa, kiinnostaa itseä tietää kuin käsi kädessä sf ja ultra mitat menevät. Th:n mielestä mulla on kyllä runsaanlaisesti lapsivettäkin, että se tosiaan nostaa tuota sf -mittaa, eikä siittä edellisestä synnytyksestäkään kovin kauaa ole :)

Mamma2012 Täällä kans on kärvistelty vuotavan nenun kanssa, nyt noin toista viikkoa, taitaa olla nyt sellaista sitkeempää liikkeellä. Jos oikein huolestuttaa, niin voithan aina soittaa neuvolaan ja kysästä asiasta.

Liikunta Enpä ole enää viikkoihin voinut liikkua, sisätutkimus sai aikaan supistukset, jotka eivät ole hellittäneet. No onhan tässä kotosallakin puuhastelua, kuten haravointia, kukkapenkkien kuopsuttelua ja esikoisen kanssa ulkoilua :)

Inari
 
Tänään taas käyntiä keskussairaalalla, tosin labrassa. Veriryhmän määritystä varten piti käydä. Vaikka jo alkuraskaudessa kävin siis tuolla meidän terveyskeskuksessa. Nuo menkkamaiset kivut on jatkuneet edelleen, ei onneksi kokoaikaa kipeää tee. Mutta maha on vaan hellänä jos liikkuu. Harjoitussupistuksia tulee myös ja välillä silloinkin hieman kipeää tekee. Lonkat on pikkaisen kipeät myös. Joten ei tässä kauheasti liikkumaan kykene. Koville otti tänään parissa kaupassa käynti. No, nyt saa vaikka taas loppuviikon vaan olla ja makoilla.

Synnytystapa-arviosta ollut puhe ja en tiedä miten se täälläpäin menee. Lääkärineuvola on viikolla 36, mutta en sitten tiedä mitä siellä katsellaan. Ja nyt tuokin taitaa jäädä minulta väliin, kun seuraillaan tuota kohdunsuun tilannetta äitiyspolilla. Ilmeisesti ei olisi mitään sen kummempaa arviota tehty, varmaan vaan lääkärin käsikopelolla tutkiminen.

Yöt on alkaneet olla myös jo hankalia. Pari kertaa vessassa saa käydä ja kääntyminen on hankalaa, tai kun tuo maha on sen verran hellänä. Aamulla kun mies lähti töihin, niin pitkästä aikaa iski sitten kunnon krampit jalkoihin. Ensin vasen pohje kramppasi ja heti perään oikea nilkka. Siinä sitten kiva koittaa molemmat saada vaan jotenkin oikaistua kun kipu on järjetön. No, jotain hyötyä, että on erilliset patjat tuossa parisängyssä, sai oikean jalan työnnettyä sinne patjojen väliin ja väännettyä nilkan suoraksi. Jäänyt nyt magnesiumin ottaminen vähemmälle, mutta pitänee taas sitäkin ottaa ainakin lähes päivittäin.

Kuuma ja jano vaivaa edelleen täällä. No, kämpässä on taas lämmöt taivaissa kun uunia lämmitettiin eilen, sitä ennen olikin jo kivan viileetä. Jääkaapissa on nyt ollut vesipullo, koska kylmä vesi vaan maistuu niin hyvältä. Ja onhan se terveellisempää kuin limun juominen. Tosin nyt sitten iskenyt suklaan himo, joten se siitä vähemmästä sokerin saannista..

Miehellä on nyt vissiin iskenyt se pesänrakennusvaihe. On hoitopöytää vähän tuunaillut viimeisen viikon aikana. No, nyt siinä on lisänä ylimääräistä hyllytilaa ym. Vielä kun hakisi sen kehdon äitinsä luota, niin olisikin kaikki valmiina. Vaatteita pitää vielä pestä yksi koneellinen, mutta saa nyt odottaa vielä, jos sitä vaatetta jostain lisää vielä tulee. Ja tutit pitäisi keittää. Ja kait sitä sairaalakassia pitäis laitella, kun ei tosiaan tiedä jos lähtö tulee aikaisemmin jo. Mutta en oikein tiedä mitä siihen nyt sitten laittaisi. Kun tuskin tarviin sinne muuta kuin peseytymiseen liittyvää. Ja kameran. Kun tuskin sinne mitään omia vaatteita otan mukaan, paitsi varmaan imetysliivit. Ja nuo nyt saa kasattua parissa minuutissa matkaan jos lähtö tulee. Ja mies voi tuoda sitten jotain jos tarvitsee. Vauvalle tosin pitäisi varmaan ne kotiutumisvaatteet laittaa valmiiksi esille johonkin, vaikka kait se mieskin ne osaisi katsoa. Ja pitänee huolehtia että noilla kissoilla on tarpeeksi ruokaa kaapissa, ne kun on minun kissoja ja niiden ruuat maksan aina itse. Vaikka tokihan se mieskin hätätapauksessa on niille purkin tuonut jos on tarvis.

Tirppana 33+2
 
huomenta :)

viimeinen lääkäri viikolla 36 no tämäkin sitten paikkakunnittain ... näin ainakin mulle terkka sanoi että jokainen odottaja tulee saamaan tämän neuvola-lääkärille. äiti-kohtaisesti sitten katsoo lääkäri, onko tarvetta muuta kuin sisätutkimukselle. mutta ultran mahdollisuuskin on.
Mun ei tohon tartte mennä, kun meen tuohon viikkoon joka tapauksessa synnytyssairaalaan ultraan kokoarvioon.
sikäli tyhmää miksi ei kaikilla, oikeasti kaikilla ole samoja käytäntöjä koko odotus-ajan??!!!

kävelylenkit no niitä nyt sitten teen vaikken kauas kotoa lähdekään. hiukan on voinnin mukaan liikuttava. taaperon tahtiin kun menee niin eipä kovaa päästäkään :) tekee hyvää sitten sekä omalle päälle että kropallekin. kivistää välillä, ja vaikka jollain niitä liitoskipujakin on, niin yrittäkää vaan... liikkuminen avaa kuitenkin paikkoja, lihaksille virtaa verta eri tavalla ja auttaahan se vauvan laskeutumisessakin.

unet voi kauheeta :D siis heräsin aamulla uneen, jossa olinkin miehen parhaan kaverin kanssa :D :D jo on maailmankirjat sekaisin :D meillä ei ole ikinä ollut tuon taivaallista meidän välillä, mistä ihmeestä alitajuntaan tuokin paukahti :D huhhei...
muutenkin välillä näkyy niin voimakkaita ja sekavia unia, että hormonit taustalla möyhentää....

oma ei olossa ihmeellisyyksiä. sokereita mittaillaan nyt, ja sain kyllä hyvän oppaan neuvolasta missä on minkäkin verran hiilareita, ja tarkat määrät mitä aterioilla saa hiilareita kertyä. Terkkari luuli et mulla on edellisestä odotuksesta tämmönen jo, mutta enhän mä semmosta ole ikänä nähnytkään :( eli mä oon osan aikaa vedellyt aivan väärin... kiitos sen huonon terkkarin edellisen odotuksen ajoilta... no, jos vielä ehdin asiaan mitenkään vaikuttaa niin tsempataan nyt entisestään!!!

makean himo on aivan tolkuton.... mutta nyt ei taas herkkuja viikolla napsita. ei. eilen ostin sokerittomia vahvoja salmiakkipastilleja, niitä pari suuhun niin taatusti hälvenee sekin himotus...

ja sitten alkaisi jälleen uusi päivä :)
 
RD:tä vielä niin ja vaikka ei kaikkea tietoa olekaan itellä hiilari-määristä ollut, eipä nuo arvot ole heiluneetkaan. koskapa päivän ateriatkin syön aina lautasmallin mukaan... että sikäli tuntuu epäuskottavalta että vauva olisi sokerien takia iso, kerran arvot on kuitenkin olleet hyvien rajojen sisällä noin pääasiallisesti.
 
Huomenta taas :) Päivä päivältä the-hetki lähenee ;)

Mulle on muodostunut unirytmiksi nyt kaks vessakäyntiä klo 2 ja klo 4 ja sitten heräilen seiskan ja kasin välissä aamulla ja illalla nukkumaan tietysti hyvissä ajoin.... ja pakolliset päikkärit puolesta tunnista tuntiin :) Tällä tuntuu selviävän.

Ihmettelen kanssa tota, että miten voi paikkakuntakohtasesti vaihdella noin paljon toi neuvolan tarjonta. Sen toki ymmärrän, et joissakin neuvoloissa on ultra ja toisissa ei, mutta ihan lääkärikäyntien määrä.... melko omituista :stick: Omalta kohdalta oon ollut tyytyväinen ja tuntenut saavani kaiken tarpeellisen avun ja tuen.

Liikunnasta vielä, tuo itteekin harmittaa, kun vauva ei ole kai oikein laskeutunut ja toki liikkuminen sitä varmasti edistäis enemmän kun makaaminen kyljellä. Tarvii toivoa, että se sieltä vielä laskeutuis tässä viikon sisään... Hammasta purren oon koittanut kyllä liikkua, niin postilaatikolle, vessaan, kotona huoneesta toiseen... Mutta kyllä kyyneleet meinaa tulla silmiin, kun kauppareissulta palaa kotiin... Enkä tosiaan käy missään prismassa vaan ihan pikku s-marketissa :ashamed: ja pahinta on tietysti, että jos en rasita itteeni juuri lainkaan, eli tosiaan haen pihasta postin ja kävelen kotona sisällä, niin illalla pääsen vielä jokseenkin kävelemään vessaan ilman suurta kipua... mut sit kun on ollut kauppareissupäivä, niin illalla vessaankin siirtyminen suoritetaan seinistä tukee ottamalla.. Mulla on vielä tarkassa muistissa ranteen murtuminen ja kipu on samanlainen nyt haaruksissa, kun miltä se murtuma tuntui... Mutta toki yritetään tsemppailla kovin :) Mutta vitsit miten paljon kaipaan lenkkipolulle, ihan sellasta reipasta kävelyä ulkoilmassa... Mutta pelkästään 50 metrin matka postilaatikolle kestään älyttömän kauan ja takasin tullessa tulee sukkapuikkopistot mukaan. Kunto on ihan nollissa tän raskauden jälkeen :ashamed: Pahoittelut, että purnaan täällä, mutta oon kateellinen niille, jotka ihan oikeesti pystyy tekeen jotain, kun itestä ei oo mihinkään. Tsemppaaminen ei tosiaan tehosta mun tahtiani, se auttaa vaan pitämään tän pään koossa... Tuntuu niin kurjalta kun ei jaksa eikä pysty tekeen enää mitään ja sit on kaikki päivät yksin kotona... ja kun tulee yksikin asia, jossa pitäis esimerkiks nousta tuolille, niin mun pitää kiltisti odottaa, että mies tulee kotiin, koska mä en pysty sille tuolille enää kipeemään. Nyt pitäis tyhjentää astianpesukone ja tiedän jo nyt, että teen sitä koko päivän pari kuppia kerrallaan, koska kumartelu kyykkyyn ylös alimman tason ja astiakaappien välillä aiheuttaa sellaset kivut että ei onnistu "nopeemmin". Enkä halua joka päivä olla naama norsun rutulla kun mies tulee kotiin, kun oon täysin tyytymätön omaan suoritukseeni...tai siis suorittamattomuuteeni.. Onnistun piristään itteeni vaan sillä, että tää on kohta ohitte ja toivottavasti kivut ja säryt kaikkoo nopeesti synnytyksen jälkeen ja nyytin näkeminen varmasti on kaiken tämän arvosta :heart:

Hah, mun toivomuslistallani on ollut jo kauan mahallaan nukkuminen ja sohvalta ylös nouseminen ilman kipuja. Lisään listalle yön ilman vessakäyntiä ja sen hetken kun saan laittaa omat vanhat pyjamahousuni jalkaani... Näin ne housut tuolla laatikossani, niitten vyötärö alkoi kiristää tosi nopeesti vattaa. Tuntu niin ihanalta ajatukselta, että kohta saan heittää noi jalkaani taas, lämpimät, pehmeät, ihanat pyjamahousuni... :heart: huomaatteko, että mulla alkaa pää pehmetä jo :LOL:

pehmeäpäinen sisunen ja liian ylhäällä majaileva seve 36+5
 
Huomenta!

Huh, kun joillakin meistä alkaa olla jo isot viikot meneillään! Pian aletaan jakautua oikein urakalla:)

Sisunen ja muut, joilla kaikenmoisia kipuja, jotka vaikuttaa liikkumiseen: isot tsempit! Kuulostaa rankalta:/

Liikunta: mäkisessä maastossa hengästyy sikana, muuten edelleen meen päivittäin yli puolen tunnin kävelylenkkejä mielestäni ihan reippaasti. Tästä olen kyllä todella kiitollinen, että pystyn vielä liikkumaan hyvin.

Kylkikivut öisin: onko muilla? Siis tosi ahdistavaa. Kohtu varmaan sen verran ylhäällä, että aiheuttaa kylkikivut ja saa koko ajan vaihtaa kylkeä millä yrittää nukkua. Ja kun selällä ja mahalla ei pysty makaamaan, vaihtoehdot on aika vähissä. Sitten kun on kaikissa ihmeasennoissa öisin niin myös muuta tukirankaa kolottaa, argh.

Imetystyyny: kiitos kommenteista! Mullakaan sitä ei ole ollut aikaisempien lasten kanssa, mutta nytkun tuota selkävaivaa on niin paljon, haluan optimaalisen asennon imetykselle. Tuo muumi-imetystyyny saa nyt sitten kelvata. Siinä ei ole sisällä mitään raetta vaan on ihan tavallinen tyyny mutta vain muotoilu on erilainen. Prismasta ostin ja toivottavasti ajaa asiansa. Aika vaikea tosiaan tämän mahan kanssa testailla sitä...

Lääkärineuvola[/B on täälläkin vielä viikolla 36. Hassua tosiaan, että jokainen kunta saa itse soveltaa noita yleisiä käyntisuosituksia. Ei ole kovin tasapuolista...

Jaa-a, jos sitä tänään saisi jotain järkevää aikaiseksi. Viimeistään ensi viikolla saisi olla vauvan vaatteet kaapissa pestynä ja pinnis koottuna. Vaikka yhtään en usko, että vauveli paljon ennen laskettua aikaa tulisi maailmaan niin silti on mukavaa ettei kaikki valmistelut nyt ihan viime tippaan jää.

-Melanie 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Tänään tiedossa neuvolaa, kävin sitten tossa kotivaa´alla ja sen mukaan painoa olis viimekerrasta tullut jotain 2 kiloo! No jos pitää paikkansa niin on mulle nyt kostautunut parin viimekerran +- 0 tulokset. Tosin jotenkin tuntuu myös siltä että turvotuksia olisi hiukan ilmaantunut. eilen illalla haravoitiin parisen tuntia ja kun tulin sisälle ja otin sukat pois niin varpaat näytti todella oudoilta, pieniltä paksuilta pötköiltä. Pitelin sitten hiukan jalkoja ylhäällä, mut ei juurikaan mun mielestä auttanut.

Normaalineuvolakäyntien lisäksi mulla on nyt ollut 1 neukkalääkäri, nt- ultra ja rakenneultra. Viikolla 36 olis vielä neuvolalääkäri, sitten ens viikolla pelkopoli ja rv 38 kokoarvioultra rd:n takia. Yhen ylimääräisen neuvolalääkärin olen myös käynyt kun sillon kateltiin onko alaosastolla tapahtunut jotain muutosta kun niitä harkkasupistuksia tuli niin paljon töissä ollessa.
Aikoinaan esikoisen aikaan vuonna 2007 meille kuului vaan rakenneultra ja nt- ultran jouduimme käymään yksityisellä omaan maksuun.

Kyllä huomas eilisen haravointirupeaman vaikuttaneen loppuillan ja yön liikkumiseen. Jalkoja särki koko yön, samoin iskias vaivasi yön vessareissulla. Kävely oli hiljaista köpötystä.
 
Huomenia mammat!

Jatkankin eilen kesken jäänyttä kirjoittelua nyt joten palataan samoihin juttuihin.

Synnytysvalmennus oli kyllä kiva tapahtuma. Ryhmä oltiin kasattu niin että kaikilla oli LA siinä reilun viikon sisällä (10.-20.11) eli aikalailla samassa vaiheessa oltiin raskautta. Samalla huomasin että mä olen oikeasti aika pieni tai siis mun maha on pieni kun vertasi niihin muihin :ashamed: et nyt mä jotenkin ymmärrän miks mulle kuittaillaan ja ollaan yllättyneitä kun kerron LA:n olevan niinkin lähellä.
No kuitenkin 3h aikana tosiaan käytiin läpi yleisimpiä kivunlievitys tapoja ja niihin liittyviä toimenpiteitä. Käytiin läpi itse synnytys vaihe vaiheelta ja esiteltiin mahdolliset työkalut jos niitä joutuu avustuksessa käyttämään, selitettiin sektio asiat ja jos tulee lähtö hätäsektioon niin kerrottiin missä puoliso sitten odottaa ja miksi ja sitten tosiaan se että mukana saa olla vain suunnitellussa sektiossa, imetyksestä oli juttua ja sitten käytiin osastolla tutustumassa synnytyssaliin, perhehuoneeseen ja ihan tavalliseen potilashuoneeseen. Käytiin katsomassa kaikki parkkipaikatkin minne se auto kannattaa jättää mihin kellonaikaan (alueella kovat ruuhkat aika-ajoin ja parkkipirkot on sillon ahkeria).
Kokonaisuudessa erittäin hyvä paketti ja se vähän vei itseltä sitä sairaala ahdistusta pois tuo osasto kun on aika kodinomainen loppujen lopuksi.

Pesänrakennusvietti miehen pesänrakennusvietti nousi sitten tuon valmennuksen jälkeen. Eilen se suunnitteli mihin meillä pinnasänky laitetaan ja mihin meillä makuuhuoneen väliaikaissijoitetut huonekalut siirretään. No mullahan on jo tuo homma suunniteltuna oon vain odottanut sitä toteutusta et ehkä se nyt sitten siirtyy toteutukseen :D

Koko- ja synnytystapa-arvio Täällä tehdään tuo kokoarvio ja synnytystapa arvio rv36 ihan sen neuvolalääkärin toimesta, jos jotain epätavallista löytyy tuossa ultrassa esim. istukanpaikka on huono, perätila, lantio näyttää turhan kapealta lapsen kokoon nähden jne. tulee lähete äitipolille tarkempiin tutkimuksiin/toimenpiteisiin.
Samalla käynnillä on mahdollisuus saada lähete pelkopolille jos sitä ei ole aikaisemmin saanut. Tuo olis edessä ensi viikolla ja Anselmi se vaan tykkää istua tai olla vaakatasossa ei puhettakaan että yrittäis kääntyä takaisin raivotarjontaan. Olen jo henkisesti valmis kuulemaan sen, että perätilassa on ja lähete eteenpäin. Olen myös jollain tasolla jo työstänyt ajatusta siitä, että menee sektioon. Vaikka vielä kuitenkin toivon, että kääntyis oma toimisesti tai sitten kääntämällä ja pysyis siinä.

Kela ja rahat vihdoin tuli päätökset raha-asioistakin ja huonosti kävi. Tulot menee 2010 vuoden mukaan eli eipä tulla hirveästi juhlimaan. Olen tuolloin ollut 3 palkkaryhmää alempana joten kuukausi tuloissa se tarkoittaa tämän hetkiseen palkkaan verrattuna reilun 200€ erotusta lisäksi tuossa vaikuttaa pari muutakin muuttunutta tekijää. Suoraan sanottuna vituttaa kun jäi tuo 20% tulon muutos ihan vain 1% päähän eli muutosta oli vain 19% :kieh: Kyllä sitä pärjää tuollakin rahalla on sitä ennenkin pärjätty noilla tuloilla on mm. tämän talon lainat saatu, ja nyt jää tosiaan toiset työmatkat pois kokonaan joten siitä tulee säästöä ihan kivasti. Ei se tätä ärsytyksen määrää silti helpota yhtään.
Hyvä juttu on nyt kuitenkin että lainat saa maksettua täysimääräisinä ja ei tarvi ottaa mitään lyhennys vapaita.

Imetystyyny en ole hankkinut ja tuskin hankin. Jos nyt kuitenkin tulis tarve hankkia niin ehkä sitten.

Olot mulla olo on helpottunut, toki nukkuminen on hiukan hankalaa kun kyljen kääntö on aikamoinen projekti, mutta vessassa ramppaaminen on jäänyt. Käyn vessassa enää 1 kerran yössä mikä on aika outoa kun normaalisti tahti on ollut 2 kertaa ennen nukahtamista ja klo 2 ja 4. No kun vessassa ravaaminen on vähentynyt ja nukkuminen parantunut niin sain sitten kaveriksi peräpukamat :kieh: onneksi vasta tässä vaiheessa vaikka pääasiassa istumatyötä olen tehnyt. Turvotukset on tälle aamulle aika vähäisiä ja toivottavasti pysyvätkin semmoisina loppuajan.

äitiysloma alkaa virallisesti huomenna. Tänään teen miehen työpaikalle kakun en juhliakseni äitiysloman alkua vaan mies täytti vuosia viikonloppuna ja aikaisemmin ei ole kerennyt leipoa. Huomenna sitten vois tehdo jotain taas vauvapyykin ja tavaroiden järjestelyn merkeissä niin on sitten sekin eka päivä käytetty hyödyllisesti.

ehkä menenkin aloittelemaan leipomuksia.

iia ja Anselmi 34+5
 
PONNISTUSKIVUT LAPSEN KOON MUKAAN Mäkään en ole FG:n kanssa samaa mieltä että ei huomaisi eroa ponnistaessa lapsen koossa. Oon 3 lasta ponnistanut tähän maailmaan ja noli ihan eri asia ponnistaa 4,2kg kun 3,1kg ja 3,4kg! Eron huomasi kyllä hyvin! Mulle sanottiin myös kolmannen (4,2kg) jälkeen, joka sitten syntyi rajulla imukuppivedolla että mun ei pitäisi synnyttää alakautta yli 4kg lasta, 3,8kg ihan ok ilmeisesti mutta ei yli 4kg. Ja synnytyksen aikana (lapsen laskeutuessa ja varsinkin ponnistusvaiheessa) ton kokoeron huomasi kyllä selvästi. Myös pienemmän lapsen synnyttäminen sattuu aivan kamalasti mutta kyllä se kipu vaan pahempi on jos yli 4kg..

SF MITTA JA RASKAUKSIEN MÄÄRÄ niin tässäkään en ole FG:n kanssa samoilla linjoilla. Mulla nyt 6 raskaus (4 lapsi tulossa) ja SF viikolla 35 oli 29-30, mikä on pienin tähän saakka. Tai esikoisen kanssa oli sama (29), toisessa oli 30 (eli myös sama), kolmannessa oli näillä viikoilla 31,5. Ja sama mittaaja ja sama kohtu jokaisella kerralla. ALUSSA kohtu (sf mitta) kasvaa nopeammin kun uudelleenodottajan kohtu tunnistaa nopeammin raskauden eikä jaksa pitää vastaan yhtä hyvin kun esikoista odottavan mutta loppuraskaudessa niin sf mitalla ei kyllä pitäisi olla eroa, odotatko ekaa vai neljättä.

SYNNTYSTAPA-ARVIOON pääsen sittenkin rv 37!! Olivat heti laittaneet nlaan viestiä että saa tulla, kun siis eka tuli kielteinen vastaus ja terkkari sitten laitto uuden lähetteen. Nyt vaan odotan aikaa kotiin.. Seuraava nla olis vasta 2,5vkon kuluttua mikä tuntuu pitkältä ajalta näin loppuvaiheessa mutta ehkä toi ä-poli olisi sitten tässä välissä.

LIIKUNTA maistuu taas kun selkävaivat poissa! Ihanaa! Ja varsinkin syysilmassa on ihana lähtee liikkeelle, kunhan ei sada... Yritän sauvakävelemään päästä joka ilta ja kerran viikossa käyn mammajumpassa, mutta se on kyllä aika semmosta rentoa jumppaa... Ja pitäähän 3 pientä lasta myös äidin päivisin liikkeellä ;)

SYNNÄRIKASSIn pakkaamista laoitin tänään mutta en tiedä mitä sinne laittaisin. Mitä oonkaan aikaisemmin laittanut... Nla kortin ja kameran lisäks tietty sitten känny ja lataaja, imetysliivit, suojat ja paita, siteet kotiintuloa varten ja hygieniatarvikkeet mutta siihen tais jäädä. Ai niin, LUUMUT, ne pakolliset ;) Mutta muuten... Pieneltä vaikutti toi kassi... Samoissa vaatteissa meinasin tulla kotiin kun sinne meenkin.. Isä tuo sitten vauvan tavarat kun tulee meidät hakemaan.

Mukavaa päivönjatkoa kaikille :)

Korvapuusti 34+5
 
Imetystyyny pitäis tosiaan saada miehen veljen vaimolta, kun hän ei sitä ite enää tartte.. Heidän vauvelinsa on kohta jo vuoden.. :) Täytyis käydä vaan hakeen se imetystyyny ja saadaan myös samasta paikasta turvakaukalo.. :) eilen hain myös vihdosta viimein meidän vaunut yhdeltä kaverilta..ostin siis käytettynä..

Liikuntaa harrastan edelleen 4-6 päivänä viikossa.. :) Käyn siis ihan jumpilla..pumpissa, bodycombatissa, fitballissa, stepissä jne.. ei oo raskaus mun liikuntaharrastusta rajoittanut.. :) paitsi tietenkin sillä tavalla, ettei enää voi samalla tavalla tehdä.. täytyy vähän jo hölläillä..ennen kävin salillakin paljon, mut se on nyt jääny..jotenkin vaan innostunu loppuraskaudesta pelkästään jumpista..täytyy sali sit aloittaa taas synnytyksen jälkeen kunnolla! :)

Yöt Kyl sitä tulee tasaisesti heräiltyä vessaan tai kääntämään kylkeä.. :) ärsyttäväähän se on, kun unet on niin katkonaisia, mut saan mä ny sentään suht hyvin nukuttua..

Vauvakutsut mulla oli lauantaina! :) Oli niin ihanaa..ystäviä oli paikalla iso lauma..mun lisäksi oli porukkaa 17.. eli oli tiivis tunnelma meillä! :) sain ihania lahjoja! En malttanu lauantaina ees nukkuun mennä yöllä..hiplailin vaan lahjoja ja otin valokuvia kameralla.. :D Ja kaverit oli myös leiponeet kaikenlaisia herkkuja! Nam..sai siinä sit syöpötelläkin oikein urakalla..vaikka siitä sai sit kärsiäkin, kun vatsa meni ihan sekaisin.. tuntuu, ettei kestä ylenmääräistä herkuttelua enää.. harmi! Herkuttelu on niin kivaa! :D

Nellielli ja pötkö 36+2
 
nellielli Mitä???! Täh? Ei oo totta??! :D Ite täysin lusmuan sohvalla ja toinen vetää pumpit ja stepit ja fitpallosta en ole ikinä kuullutkaan :D Ai että mun mies tykkäis susta!! :D Nyt tuli kyllä aikas huono omatunto kun toinen on noin reipas :snotty:
Näitä lukiessa alkoi taas tekemään mieli korvapuustia kun vastaava nimi tuolla aikaisemmin kirjoitti, ja aloinkin jo miettimään olisko kaapissa ylimääräistä maitoa niihin herkkuihin :p sitten toinen kertoo käyvänsä jumpilla vähintää 4kertaa viikossa :D
Voisitko kiltti tulla tänne joka aamu kirjoittamaan pienen tsemppitekstin meille muillekin, tai siis ainakin minulle?? :D Olet vatsasi kanssa varmaan just sellainen reipas ilo silmälle sielä jumpissa jota itsekin aina katselin että tuollainen aion sitten itsekin raskaanaollessa olla :kiss:
 

Yhteistyössä