Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

RiikkaVaan mullakin motivaatio kyllä kadonnut johonkin. Muutenkin on tän viikon töissä niin rauhallista ja koko ajan ajattelee vaan loman alkua ensi viikolla...odottavan aika on erittäin pitkä!

piprane ema onnittelut häiden johdosta! Mekin ollaan nyt vihdoin päädytty siihen, että pidetään kastetilaisuuden yhteydessä myös häätilaisuus. Eli kutsutaan kaikki läheisimmät (max 20 ihmistä) ja mennää ensin kirkossa naimisiin ja siitä suoraan jatkuu kasteeseen ja sitten kotona vain tilaisuus. Ja siis kaste on koko tilaisuudessa se päätapahtuma. Oon nyt niin pitkään pähkäilly isoja juhlia kesällä/maistraatti häitä syksyllä/ häitä kasteen yhteydessä ja tää tuntuu meille sopivimmalta!

Mä tilasin tänää ellokselta vähän vauvanvaatteita esim. sellasen ihanan karhupuvun 62cm koossa! Oli kyllä niin lutunen! Oon itsekin aika pihalla siitä mitä kaikkea pienelle kannattaa nyt alkuun ostaa. Mutta vähitellen ostetaan kaikenlaista.

Birre86 ja poika-nyytti 24 + 1
 
plasebo tomaatti -vinkki on muuten hyvä, mutta mä en ole mikään tomaatin ystävä :D

Pikku-Katti Mulla ei ole vauvaa kohtaan ristiriitaisia tunteita muuten, mutta se pelottaa että mitä lapsen saaminen tekee mun ja miehen suhteelle aluksi. Rakastan mein vauvaa jo nyt. Lähinnä pelottaa, ettei tuo mies olekaan niin kärsivällinen kun saattaa olla tarvetta. Ei ole mitään sellaista osoittanut, mutta ensimmäinen lapsi tulossa niin kyllähän se pelottaa..

Oli aika pikainen vastaus nyt, mutta en ehdi nyt enempää kun on pikkuveli pari yötä meillä..

Nallu ja Hattivatti 26+3
 
Heipparallaa Marrasmuruset :)

En tiedä muistatteko, mutta olin joukossanne alussa jonkin aikaa kunnes n. rv6 putosin kyydistä pois. Olen käynyt välillä lukemassa mitä teille kuuluu ja ihastelen viikkojanne :heart: . Itsellä niitä on kasassa 11+3. Pitkään ei siis tarvinnut odottaa uutta tärppiä, yhdet menkat =) .
Ihanaa loppuodotusta teille kaikille :heart: .

:wave:
 
pikku-katti: onhan tässä pientä sopeutumista ollut alussa uuteen tulokkaaseen. edelliset lapset tekemällä tehtyjä hoitojen kanssa nyt tää kolmonen pääsi yllättämään luomusti kaikkien näiden vuosien jälkeen. itse masennuksen kouris ja elämä vähän tökki kun raskauduin mutta nyt näyttää tulevaisuus paljon valoisammalta ja tätä pikkuista odotetaan lämmöllä tulevaksi :heart:

wippii: onnittelut uuden raskautumisen johdosta, ihanaa :)

kurpitsa rv23+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Tuttemui

http://vintiokirppis.com/ Tässä linkki ton kirppiksen sivuille. Sijaitsee Limingantullissa lähellä Prismaa. :)
KIITOS! Täytyypä käydä katsastamassa ja ehkäpä vien sinne edes osan kaikista tavaroista ja vaatteista, joita taloon on kertynyt ;)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Ollaan lomailtu joten koneella olen ollut mahdollisimman vähän ;)

Rakenneultra on käyty, ja kaikki hyvin. Tyttöä sieltä meille lupailtiin :heart:
Aika varmalta ultraaja tästä oli, mutta tietenkin täytyy koitta pitää pieni virhemarginaali. Tää oli meille ihana uutinen, molemmat on varovaisesti tyttöä toivonut vaikka molemmat yhtä tervetulleita :) Kyllähän siinä taas kyynel vierähti kun sitä pientä katseli..

Rautatabletteja määrättiin mulle myös. Ei arvot kuitenkaan mitenkään hälyttävästi laskeneet, mutta sen verran että hyvä kuulemma ottaa. Obsidania ostin, mutta muutaman vasta kerennyt ottaa, joten ei sen enempää vielä kokemusta.

Me ostettiin Teutonian Mistralit (-09), kun saatiin vähän edullisemmin ja värikin sattui vielä olemaan ihan jees. Lisäksi otettiin Britaxin kaukalo, ja rattaat johon tuon kaukalonkin saa kiinni. Ajateltiin että rattaat ehkä tulee hankittua kuitenkin jossain vaiheessa, ja köntässä saa aina vähän enemmän alennusta :) Joten nytpä on nekin sitten!

Vatsa kasvaa ja tyllerö on kovin liikkuvainen. Päivittäin saa jo ottaa vastaan koviakin muksuja ;)

katjuska 22+6
 
wippii: onnea uuteen odotukseen! ihanaa, että ette joutuneet odottamaan kauaa tärppiä :flower: Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin :hug:

Kiitokset tunneasiaa kommetoineille. Tänään juttelin työkaverin kanssa noista peloista ja hän pienen lapsen äitinä ymmärsi ihan täysin. Tulimme pohdinnoissamme siihen tulokseen, että luonto on asian niin järjestänyt, että vaikeat tunteet tulee väkisinkin käsiteltyä ennen lapsen syntymää. Siinä vaiheessa kun vauva syntyy, on pelot käsitelty ja olo on rauhallinen.
Esikoisen kohdalla oli kyllä ihan sama tilanne kuin nytkin, eli kun vauvan syntymä alkaa pian olemaan täyttä totta, alkaa päässä kova asioiden työstäminen.

Eilen katselin esikoisen vauvakuvia ja muistelin hänen pikkuvauva-aikaansa. Olin kyllä ihan huippuonnellinen silloin. Kaikesta siitä väsymyksestä huolimatta se aika oli aivan ihanaa! Toivottavasti kaikki menee tälläkin kertaa yhtä hyvin :heart:


kurpitsa:
ihanaa, että alat voida paremmin. Masennuksesta toipuminen vaatii valtavasti päättäväisyyttä, tukea ja voimia. Hyvä, että olet löytänyt itsestäsi sitä voimaa =)

T: Pikku-Katti 24+6
 
ristiriitaisista tunteista on ihan normaalia raskauden aikana myös tuntea negatiivisia tunteita. Luulenpa, että näitä ajatuksia on lähes kaikilla. Neuvolassa tarvis vaan enemmän jutella niistä.. Itellä ainakin oli aluks paljonki ajatuksia siitä, et miten pärjätään ja onks tää nyt sit sitä mitä on oikeesti halunnu yms... Meilläkin kun toi rimpula sai alkunsa ihan heti sen jälkeen kun päätettiin, että saa tulla jos on tullakseen.. ja jossais vaiheessa alkuraskaudesta tuntukin et oliks tää nyt joku hetken päähänpisto vaan ja tuliko asiaa ajateltua loppuun saakka =) vaikka ite valmistuin terkkariks just keväällä niin silti mietin et miten osaa vauvaa hoitaa yms. vaik periaattees teoriassa pitäis tietää kaikkii juttuja :LOL: Oikeestaan nuo negatiiviset tunteet on kadonnu rakenneultran jälkeen kun nyt tietää et siellä masussa on pieni poika ja asia on tullu jotenkin todellisemman tuntuseks myös kun maha alkanut kasvamaan!! Siltinki tuntuu olo vielä epätodelliselta et 4kk:n päästä olis pieni käärö käsissä... siis 4kk, HERRANJUMALA!! eihän se oo aika eikä mikään enää!!! :D

raudastaMä syön obsidania, on ollu ihan hyvä ja nyt syöny sitä pari viikkoa.. siitä en sitte tie onko hb pysyny samana tai noussu kun torstaina vasta neuvola.. Mut toi obsidanin pitäs olla hyvä raskauden aikana kun nimittäin pääosin suunniteltu käytettäväks raskauden aikana..

Tänään käytiin hakemassa pinnasänky ja sitteri postista.. Odottelin kyllä hoitopöytääkin, mut ei ollu tullu vielä vaikka kaikki samaa aikaa tilasin hobby hallista :/ meille tuli tollanen Brion two sänky ja samaa sarjaa oleva hoitopöytä, molemmat valkoiset.. sitteri on carenan ja lime/harmaa, ei nyt mikään häävi ollu mut eipä kalliskaan =)

Mä alan kohta paastota, huomenna 7.30 sokerirasitukseen!! plääh!! :|

hattivatti ja rimpula 24+3
 
wippii Onnittelut uudesta tärpistä :flower:

Tunneasiaa Mulla ei ole ollut ristiriitaisia tunteita ollenkaan plussaamisen jälkeen, mutta muistan heinäkuussa kun piti lopettaa pillereiden syöminen ja alkaa yrittämään lasta, että silloin iski ihan kauhea paniikki "tässä mun elämä nyt sitten oli, ja miehen kanssa yhteistä aikaa ei enää ole", olin kuitenkin varma tekemisistäni ja ne ristiriitatunteet meni melko pian ohi. Talvella tuskailin jo, kun ei tärppää vaikka kuinka niin tahtoisin :D

Tänään mies toi postilaatikkoosta perhevalmennuskutsun, jotka alkaa 10.8 ja kestää kolme kertaa puolitoista tuntia :) Kutsuun oli liimattu tarra jossa hiiri hoitaa hiirulaisvauvaa, ja siitähän mies riemun repi, että just semmosta kukkahattutäti tyyliä neuvolalta kun hän on kuvitellutkin, samassa sanoi ettei hän pysty/halua osallistua valmennukseen :| Tavallaan mua ei edes harmita, kun tunnen tuon miehekkeen niin hyvin ja tiesin tämän, mutta.. no se siitä :)

Pienellä miehellä sentään kaikki hyvin, ainakin mahatreeneistä päätellen :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 25+4
 
[quote="Tanya 82

Tänään mies toi postilaatikkoosta perhevalmennuskutsun, jotka alkaa 10.8 ja kestää kolme kertaa puolitoista tuntia :) Kutsuun oli liimattu tarra jossa hiiri hoitaa hiirulaisvauvaa, ja siitähän mies riemun repi, että just semmosta kukkahattutäti tyyliä neuvolalta kun hän on kuvitellutkin, samassa sanoi ettei hän pysty/halua osallistua valmennukseen :| Tavallaan mua ei edes harmita, kun tunnen tuon miehekkeen niin hyvin ja tiesin tämän, mutta.. no se siitä :)

Tanya & herra hukkapätkä 25+4[/quote]

Tuli ihan mieleen perhevalmennus, jossa oltiin miehen kanssa kolmisen vuotta sitten. Paitsi, että me molemmat pidettiin siitä sessioita ihan ajan haaskauksena :D
Koko ajan oli kiusaantunut olo tilaisuuden järjestäjien puolesta, niin epäonnistunut se meidän kohdalla oli. :(
Toivottavasti teille tulee parempi kokemus perhevalmennuksesta =)

*muoks* meni näköjään quottaaminen pieleen :p
 
wippii - aivan ihanaa! paljon onnea ja turvallista odotusta :heart:

katjuska80 - onnittelut tyttölupauksesta :flower:

Kävin äsken pitkästä aikaa kävelyllä (kun on helteet vähän hellittänyt) ja täytyy sanoa että ei se tunnu enää samalta kuin ennen mahaa. Koko ajan vihloi johonkin kohtaan mahaa ja tuntui että tulee pissat housuun :LOL: kai ne on näitä raskausajan ongelmia nämäkin :D onnistuuko teillä muilla "urheilu" vielä ongelmitta?

Täälläkin pieni potkii päivittäin jo monta kertaa ja yhtä ihanalta tuntuu joka kerta :heart: mieskin kysyy joka päivä töistä tullessaan että onko tänään tullut potkuja :)

Raudasta: Täällä käytössä Ferroforte B. Se taitaa olla luontaistuote, mutta purkissa on kuva Tuuli Matinsalosta raskaana, niin eiköhän luulisi sen sopivan myös raskauden aikana :)

Silent 23+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silent whisper:
onnistuuko teillä muilla "urheilu" vielä ongelmitta?
Mä urheilen edelleen päivittäin, tai siis pidänhän mä yhden lepopäivän viikossa :)
Tänään pyöräilin 30km lenkin, toisinaan saatan juosta 6km tai pelkästään kävellä 6-8km lenkkejä, eikä toistaiseksi tunnu missään :)
 
huh, olipa lukemista kun on tullut oltua lapissa mökkeilemässä ja piti selata nämä läpi.. :) kommentoin nyt paria juttua.

hemoglobiinista
itellä lähtöhB oli 120, ja seuraavassa tark. tietysti aattelin ett laskenu, niinku nyt normisti raskaudessa, mut oliki noussu 136:een. syynä mitä ilmeisimmin se, että ollaan syöty tosi paljon kaikkii kasviksii, esim. grilliruuan seurana hyvii salaattei ja tietty vihanneksiiki grillattu yms.. ite en oo ottanu enkä ota mitää ylimääräsii vitamiinei (kalliitaki on!), ainoostaan d-vitamiinia napsin purkista. joten matalalla hB.lla en suosittele ihan automaattisesti vaan purkkeihin tarttumaan, vaan kokeilemaan ruokavaliota apuun.. tietty jos on syöminen huonoo pahoinvoinnin takii niin sit toinen juttu..

Liikunnasta
ite oon aiemmin tykänny hölkätä, käydä bodypumpis yms mutta meillä terkka heti ekas neuvolas sano et hölkkä ja juokseminen pitäis lopettaa ja melko pian myös ratsastus (hevonenkin kun siis löytyy). no, hölkätä en enää viittiny, ja ridasin noin rv 20 asti, tosin ihan loppuaikana ravi kevennettynä, ei siis harjotusravii, enkä enää paljoo maastoillu. nyt oon siis heppailutauolla vuodenvaihteeseen saakka. ja toi hölkkä ja ratsastus tosiaan sen takia ei oo suositeltavia, ett se tärinä ei oo lantionpohjanlihaksille hyväks, löystyttää liikaa. hölkästä hyvä pitää taukoo sýnnytyksen jälkeenkin, kuulemma suositus on jopa vuoden verran! eli tässä ei musta ehkä päde se että kaikkee voi tehdä mikä hyvältä tuntuu.. ittelle ainaki tärkeetä ett noi lantionpohjalihakset pysys mahd hyvässä kunnossa kun ne on kovilla nyt muutenki.. :) ite oon nyt sit liikkunu silleen ett oon käyny aika paljon uimassa, koirien kans lenkillä yms. agilityssä oon vielä käyny nuoremman koiran kanssa, treenit onneks vaan nyt kerran viikos, tosin täl viikol tuntu jo vähän mahassa eikä oikee pystyny mennä enää lujaa (agilityssä siis ohjaajakin joutuu juosta välillä lujaa vaikka pätkät ja radat onki pieniä l. nopeesti ohi.) haluaisin kuitenki ko. lajissa pitää mahd. pienen tauon ettei tulis takapakkia etenemisessä. kattoo nyt miten pitkälle pystyy. itsellä ei ole kyllä tullut pyöräilystä, kävelystä tai mistään mitään selkätms. kipuja.

kamoista
saatiin sukulaisilta aika paljon kamaa mm. emmaljungan ihan perusvaunut, turvakaukalo, hirveesti liinavaatteita pinnikseen ja vaikka mitä. lisäks oon itte löytäny kirppiksiltä sikahalvalla kaikkii mielettömän ihanii vaatteita. mulla on jo 50 ja 60 ja 70 cm vaatteita älyttömän paljon, suurin pirtein kolmosille varmaan riittäis.. :LOL: varmaan 50% noista pieniimmistä vaatteista jää käyttämättä..mut ei se mitää ku kaikki on joko saatu tai puoli-ilmaseks kirppikselt.. uutena en oo viittiny ostaa juuri mitään ku ei tunnu jotenki mielekkäältä ku murto-osalla uusien hinnasta löytyy kaikkee ihana kirppikseltä..kestovaippojaki oon jo ehtinyt muutamia hankkii huuto.netistä ja kirppiksiltä..nyt ku viel se äippäpakkaus pitäs tilata.. :LOL: haluan sen kuitenki näin ekalle vauvalle.. ainoo mitä puuttuu on pinnasänky! metsästän parhaillaan sopivaa eli jotain ihanaa tummaa puuta tai pähkinää olevaa sänkyä sopivaan hintaan..:)

vaunuista puheen ollen, olisin kyllä halunnut jotkut TOSI ihanat, tyyliin ne emmaljungan duo edge sportit, mut ku nyt ilmatteeks sit saatiin noi perusvaunut..säästyhän siinä ehkä joku 500-800..mut oon lohduttaunut sillä että hommaan sit ens kesäks jotku huippuihanat rattaat..! :)

painosta
itsellä tullut painoa ekasta punnituksesta lähtien +8 kg (rv 23+2 mennessä ) eli ihan kohtuu..siis vähempikin toki ois riittänyt.. mut ei se mitään ku on jo vakaat suunnitelmat painonpudotuksesta ett alan sitte tehä pitkiä vaunukäppäilylenkkejä, syödä terveellisesti ja ens kesään mennessä olla jälleen lähtöpainossa :)
 
Heippa hei mammat! Juuri rekisteröidyin tänne, kun ei omassa lähipiirissä ole pahemmin vielä juttuseuraa mamma- ja vauva-asioissa... :)

Esikoista odotellaan saapuvaksi marraskuun loppupuolella (LA 21.11.), viikot tänään 22+3! :heart: Tammikuussa päätin pitää taukoa pillereistä kuukauden tai pari, testatakseni vaikuttavatko ne mielialaani (sairastuin keväällä -09 masennukseen) ja ajattelin, että tuskin niin pienessä ajassa mitään ehtii tapahtua raskaaksitulemisen suhteen... Oltiin kyllä ihan tietoisia, että pikkuinen voisi ilmoittaa tulostaan kyllä ja mentiin avokin kanssa sillä mielellä, että tulee jos on tullakseen. No, maaliskuussahan hän sitten ilmoitteli itsestään! :heart: Avokin kanssa yhteistä taivalta takana jo 6,5v ja molemmilla ikää 23.

Rakenneultra käytynä pari viikkoa sitten, kaikki kunnossa pienokaisella, vaikka kätilö ei aina aivan meinannut nähdä tarvittavia, kun Tyyppi niin kovasti protestoi kääntyilemällä ja heristeli nyrkkiä tyyliin "Minä nukuin vielä, menkää pois!". :LOL: Napanuora oli sopivasti jalkojen välissä, joten sukupuoli jäi vielä hieman epäselväksi. Avokin kanssa ollaan koko ajan oltu varmoja, että poika sieltä on tulossa, mutta kätilö sanoi ultrassa, että saattaapi olla neiti-ihminen. Todettiin sitten, että ei luoteta mihinkään ja odotetaan varmistusta, kunnes pikkuinen on sylissä. =) Kova tämä pikkuinen on liikkumaan, potkut on tuntunu viikolta 19 asti! Välillä tuntuu, että heittää voltteja masussa ja yrittää tulla "seinistä" läpi, kun semmoinen myllerrys käy, että heikompia hirvittäis... :D Maha pomppii ja itse kädellä tuntee selvästi jo liikkeet. Avokki ei vielä oikein osaa hahmottaa, koska tuntuu vauvan liikkeet ja koska mun oma syke, mutta eiköhän sekin tuosta viikkojen lisääntyessä saa kunnolla tuntea juniorinsa liikehdinnän. :heart:

Raskaus minun kohdalla on sujunut muuten erittäin hyvin (ei ollut aamupahoivointiakaan juuri ollenkaan), mutta lantiot alkoi löystyä joskus viikolla 18 jo ja olen sen jälkeen ollut todella liikuntarajoitteinen, kun pelkkä kaupassakäynti pistää lepäämään kipujen kanssa. Neuvolassa ei oikein osattu antaa mitään vinkkejä helpotukseen. Tukivyöstä terkkari puhui, mutta samaan hengenvetoon sanoi moisen olevan tosi kuuma kesällä... :headwall: Nyt sitten saa isäntä tehdä kaiken vähänkään raskaamaan, kantaa kauppakassit jne., kun mä olen itse niin "rampa"... :D Mulla on aina ollu taistelua hemoglobiinin kanssa, ei meinaa arvot pysyä kohdillaan, vaikka kuinka yrittäisi syödä oikein ja jo ihan ekalla neuvolakäynnillä pistivät mulle purkin MultiTabs Raskaus-vitamiinipillereitä käteen. Aluksi söin joka päivä, mutta nyt myöhemmin vain oikeastaan jos on muuten syönyt huonommin (kuten omalla kohdalla tuppaa olemaan, kun on ollut näin kuumat ilmat).

Kiva lueskella teidän muiden mietteitä ja valtavasti onnea kaikille loppuodotukseen! :hug:

Muoks: Ykkössivua katseltuani lisään vielä todennäköisen synnytyssairaalan, eli Kokkolassa olisi tarkoitus synnyttää: K-PKS!
 
daewen: tervetuloo mukaan :)

liikunta: on lähinnä lasten perässä viipottamista, mut kertyy siinäkin päivän aikana ihan tarpeeksi, tämä riittää mulle koska tästäkin vähästä alkaa paineentunne alapäässä ja sen mukana supistelu ja epämukava olo. joten yritän ottaa mahdollisemman lunkisti vielä näillä viikoilla..

kurpitsa rv23+4 ( ens tiistaina neuvolalääkäri )
 
daewen: tervetuloa mukaan :)

tupakoinnista: onko kellään antaa mitään vinkkejä miten pääsis siitä eroon? Mä niin haluaisin, mut ku ei meinaa onnistua, päätin aamul herättyäni etten polta yhtään tänään, enkä enää, klo on vasta noin vähän, mutta ei oo ainaka viel tehnyt mieli. Mun on pakko onnistua. En halua, että poika joutuu enää alttiiks tupakalle, koska se ei itse pysty sitä välttämään. :)

(.) Tänään olis tarkoitus viedä melkeen kaikki loput tavarat omaan kotiin. :) Pääsee viettää ensimmäisen yön siellä. :) On varmasti ihan outoo, ku kukaa ei oo tekemäs ruokaa tai mtn. Eikä ole konetta. :) Onneks äidin luo on vain ~500m. =)

mibetsy ja mara 24+5
 
Jihaa! Nyt se päivä on koittanut! 5,5 tuntia rakenne ultraan! Ei tahtonu illalla saada unta ku jänskätti niin paljo. =)

daewen Tervetuloa pinoon. Mä myös synnytän K-PKS:ssä mut tosin pari viikko tod.näk. sun jälkeen. Mulla la on 30.11.

AaVee ja Baby 21+1
 
AaVee kiva kuulla, että muitakin täälläpäin! Oon kyllä melkein 100% varma, että ylitte LA tämä menee rymisten, ollaan miehen kanssa oltu molemmat melkosen hitaita syntymään... :D Kävin ensimmäisen ultran täällä kotipaikkakunnalla ja toisen sitten K-PKS, kun siirrettiin koko synnytyshomma sinne (ihanassa naapurissa siis asustellaan) ja meillä oli Kokkolassa aivan ihana kätilö, joka ultran teki! Jutteli koko ajan sekä meille, että vauvalle ja jäi todella hyvä mieli tutkimuksesta. :)

Mibetsy varmaan aika yksilökohtaista tuo tupakoinnista irti pääseminen. Itse poltin viimeisen seuraavana aamuna siitä, kun olin positiivisen testin tehnyt maaliskuussa. Mutta päivittäin tekee mieli ja kaikista eniten siihen vaikuttaa se pinttyny tapa. Tietyista asioista tulee mieleen, että nyt pitäisi käydä tupakalla mutta sitte muistaakin, että enhän mä enää edes polta... Tuleva mumma huusi ensimmäisenä mulle puhelimessa onnenkyyneleet (tai parkaisut paremminkin) päästettyään, että "NYT KYLLÄ LOPETAT SEN POLTTAMISEN SITTE HETI!!!"... :D
 
Tsemppiä AaVee rakenneultraan!! :) On se ihanaa nähdä toisen siellä köllivän!! :)

Tervetuloa joukkoon hilpeään Daewen :)

mibetsy Mä olen ollut nyt 1,5 v polttamatta, ja mulla se lopetus kävi vaan niin, että päätin, etten enää tupakkaa polta, enkä ole polttanutkaan. Mitään apukeinoja en käyttänyt, vaan sitä kuuluisaa tahdonvoimaa! :kieh: Enkä ole ikävöinyt sitä lainkaan, oma mies polttaa, mutta toivoisin hänenkin lopettavan ennen lapsen syntymää. Ja minäkin olin sitä tupakkaa jo sellaisen 9 wee poltellu, ennen kuin halusin siitä lopullisesti eroon.. Ja niin se vain kävi, kun päätti.. Toki tiedän, ettei se kaikilla ole niin helppoa. Mulla se vaan nyt kolahti jotenki, et se on vaan rahaa savuna ilmaan, henki ja vaatteet haisee aina pahalle, eikä se kovin hyvältä ees maistu..
 
SW: Mun käsittääkseni kätkytkuolemaa ei pysty millään hälyttimellä estämään. Elvytysvaste on todella huono ja vaikka lapsi saataisiinkin elvytetyksi, hän yleensä kuolee joka tapauksessa aivan pian. Käpyn sivulla on enemmän tietoa kätkytkuolemasta, jos uskallat käydä lukemassa. Kannattaa muistaa, että kätkytkuoleman kokee Suomessa vuosittain alle 20 lasta, kun taas kohtuun kuolee (eli yli rv 22) 200 lasta. Ja kuitenkin kätkytkuolemaa tunnutaan pelkävän ja siitä puhutaan enemmän kuin vaikka kohtukuolemasta.

Muari ja Sintti rv 24+4
 
Mä kanssa oon vähän samoilla linjoilla Muarin kanssa tuon patjan suhteen.. Tietenkin joillekin vanhemmille voi tosissaan antaa levollisemmat yöunet, mutta en varmaan siltikään itse ostaisi. Ja tuo on totta mitä Muari näistä tilastoista puhui. Tosi pieni on mahdollisuus joutua kokemaan kohtukuolema isoilla viikoilla ja sitäkin reilusti vähäisempi on kätkytkuoleman riski. Mutta aina sitä äitinä ja vanhempina pelkää, että ollaanko juuri me ne, jotka pääsevät noihin tilastoihin :( Mutta koitan kumminkin ajatella ennemmin sitä kuinka suuret tilastolliset mahdollisuudet meidän vauvoilla jo tässä vaiheessa on. Loppujen lopuksi se on prosenttien luokkaa, että joutuisi kokemaan kohtukuoleman tai kätkytkuoleman =)

pirpane emalle onnittelut vaimoutumisesta! :flower:

Tervetuloa Daewen! =)

Niin ja onnea taas kaikille, jotka ultrassa saaneet hyviä uutisia! =)

Painosta ja ruokavaliosta:
Mä olen tosissaan vielä toistaiseksi ollut miinuksen puolella lähtöpainoon nähden, mutta en usko, että enää ens neuvolassa olen :| Tuntuu, että maha on kasvanut hirveästi kahden viime viikon aikana ja herkuttelupäiviäkin on ollut jonkin verran :whistle: Mutta eikös se ollut siilinlapsi tai joku joka puhui siitä, että juuri näillä viikoilla sf-mitta kasvaa nopeasti, kunnes vähän tasaantuu? Toistaiseksi mulla ei ole sitä rd:ta, mutta rv 26 pitäis mennä vielä uudestaan siihen sokerirasitukseen. Päätinkin sitten maanantaina, että koska tuo makea alkaisi taas maistumaan, niin nyt alan sitten vartioimaan suuhun laittamisiani :p Eli vähennän sokerin ja rasvan saantia lähinnä. Eli ei mieluusti mm. jäätelöä, suklaata (sitä en kyl syö muutenkaan kuin joulunaikaan), rasvaisia leivonnaisia, roskaruokaa tms. :p Säännöllisin väliajoin syön jo nyt. Mulla on ollut aina isona ongelmana ennen noi herkut :ashamed: Ruuan oon taas aina pyrkinyt tekemään terveellisistä lähtökohdista. Kun en tosissaan halua sitä rd:ta ja siihen mulla on isot riskit ja sit toisaalta en halua painoni nousevan kuin mahdollisimman vähän. Tiedän, että joudun muutenkin nähdä hirveästi vaivaa, että mun paino tippuu synnytyksen jälkeen, joten en tässä raskaudessa kyllä "heitä läskiksi", kuten edellisessä :x Mä en myöskään meinaan kokenut mitään vaikutusta imetyksellä painon tippumiseen.... Kuitenkin täysimetin 4 kk ja osaimetin 7 kuiseksi saakka, kunnes poitsu tekin tissilakon :p


(.) Olin eilen shoppailemassa Hesassa ihan yksin, jee!!! :D Viimeksi olin siellä vuosi sitten ja silloin oli esikoinen mukana. Eihän siihen shoppaamiseen sillä tavalla silloin pystynyt keskittymään ;) Rahaa meni ja mm. H&M:stä tuli pari äitiysvaatetta mukaan + 2 imetystoppia, 2 imetys T-paitaa ja vielä yksi imetyspaita :LOL: Mulla ei jurikaan esikoisen kanssa ollut imetyspaitoja käytössä, vaikka niitä kovasti kaipailinkin, joten nyt sitten ostin. Ei tarvii aina näyttää kaikille vatsamakkaroitaan, kun alkaa imettämään. Tuli sitä pari paitaa ostettua esikoiselle myös ja vaavillekin jotain pientä vaatetta ;) Ihanaa oli saada olla aivan omassa rauhassa =) Ainut huono puoli oli se, että mulla on nyt parina edellisenä päivänä alkanut tuon alapääkipuilun lisäksi jomottamaan alaselkään ja -mahalla, kun tarpeeksi rehkin :/ Esikoisen aikaan ei selkä reistaillut yhtään, toivottavasti tämäkään ei tästä enempää ylly. Mutta onpahan mulla olemassa se tukivyökin jo valmiiksi, kunhan noi ilmat vielä vähän viilenisi..

Vaimo ja Vaavi 21+2
 

Yhteistyössä