Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Mä en ole kyllä lainkaan varma asiasta, mutta jotenkin mulla on semmoinen mielikuva, että ne tulot lasketaan äitiysloman alusta puoli vuotta taaksepäin. Eli vasta sen viimeisen palkan jälkeen voi hakea. Mutta voin tosiaan muistaa ihan väärin.
Tämmöinen käsitys mullakin on.

Onnittelut kaikille ultrassa olleille! :flower:

Meillä esikko totesi, että tyttö se on, mutta kas kummaa poikahan siellä potki. Yleensä esikko on tiennyt etukäteen asioita, nyt meni harmi vaan vikaan vaikka kyllä se poikakin on odotettu ja avosylin vastaan otetaan.
Potkuttelee kovasti ja hikkaileekin kuin esikko aikoinaan.

Täälä en ole vielä edes vilkaissut kelan papereita jotka sain jo viimeviikolla mukaani neuvolasta. meillä kun on tuo oma neuvola kuukauden kiinni niin seuraava käynti on sitten vieraassa neuvolassa, sieltä saan sitten sen todistuksen kelaa varten ja vasta sitten voi paperit laittaa menemään. Täälläkin haetaan 6kk tulojen mukaan, koska 2008 olin kotona hoitovapaalla syyskuuhun asti, joten aika onnettomat on tuon vuoden tulot olleet.

OP ja Arvo 21+6
 
Pirtsille vielä; mulla oli sama tilanne viimeksi kuin sinulla eli jäin hoitovapaalta äitiyslomalle. Tällöin ei ainakaan meidän työnantaja maksanut 3 kk:n palkaa koska en ollut ollut töissä viimeiseen 6 kuukauteen. Ä-raha oli tietysti sama kuin esikosta.
 
onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista!

tää viikko on ollut kyllä henkisesti rankka taas..no johan täs meni ihan kivasti pari edellistä viikkoa joten takapakkia tuli henkiseen oloon..kaikki asiat vituttaa maasta taivaaseen :headwall:

huomenna aloitetaan talon maalaus tai siis muut tekee mä paimennan jälkikasvua..

aamusta neuvolaan jos vaikka jaksais kiinnostaa mennä sinnekkään...

mulla äippärahat sama kuin viimeks koska nuorempi laps on vauvan synnyttyä noin 2,5v

 
Heippa taas!
Täällä poksutaan ja hikoillaan. Töissä on sisällä 30 astetta, joskus jopa enemmän...onko edes laillista, kun ei ilmanvaihto pelaa??? Ja hoitotyö nyt ei muutenkaan ole raskaana ollessa helppoa :headwall: No 3 viikkoa lomaan ....
Me ollaan hankittu jo pinnis ja turvakaukalo. Jotain vaatteita on myös. Eli aika paljon vielä puuttuu.
Mulla on neuvola viikon päästä ja sitten se lääkärin ultra seuraavana päivänä =)
Painoa on nyt tullut sellaset 5 kg eli ihan melkein kuin viime raskaudessa.

Mut nyt telkun ääreen.

Riikka & öttis 22+0 :heart:
 
Mä haen äitiyspäivärahoja myös 6kuukauden ansioiden perusteella, koska oon tehnyt nyt paljon ylitöitä vauvaa varten :)
Kojootti on oikeassa tulot lasketaan äippäloman alkaessa puoli vuotta taaksepäin, mulla ilmeisestikin maalis-syyskuu väli :)

Ihan tappokuuma päivä ollut tänään, säätiedotusten mukaanhan piti epävakatuista tänään ja tulla ainakin ukkosta... mutta eipä oo näkynyt ei :| Parinkymmenen kilsan lenkin tein ihan aamusta, jolloin ulkona pystyi vielä olemaan, nyt oon sisällä ilmastointi ja kattotuulettimet täysillä :)
Maanantaina lähdetään miehen, ja mun vanhemman veljen kanssa mökkeilemään muutamaksi päiväksi :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 23+5
 
Neuvolassa käyty taas.
Paino tullut 2kg aloituspainon päälle :)
Kelan laput sain,ja netistä ne täytin.Huomenna sit viel kiikutan sen todistuksen kelaan ja jään oottelee ,et millon tulee postista lappu.
Sf-mitta oli 20cm,yli käyrien,mut niin on ollu aiemmissakin raskauksissa aina huidellu tuo sf-mitta yli käyrien.

En ole itse vielä ostanut tulokkaalle mitään,ei ole mitään sopivaa kävellyt vastaan.
 
Meillä ei hirveästi hankintoja ole edessä.. Paitsi jos tulokas on poika, niin vaatteet pitää ostaa, kun kaikki esikoisen on jostain kumman syystä vaaleanpunaisen eri sävyjä :whistle:
Kaverilta olen turvakaukalon ostanut.

Ja minä liputan myös rintapumpun puolesta! Ois ollut melko tukalat oltavat jos ei olisi kotona sitä ollut! :wave:

puhnalle19+6
 
äippärahasta itselläni oli viime vuonna laskettu aika elokuussa ja jäin äippälomalle heinäkuussa. hain kuitenkin tuet marras-huhtikuun tulojen perusteella eli ei ainakaan joka paikassa tarvi olla tulot just viimeseltä 6kuulta. luulis kyllä et kelalla ois yhtenäiset säännöt joka paikassa.

tasse 21+4
 
Kotipuntarilla uskaltauduin tänään käymään ja nyt näyttää että painoa olis tullu jo 6kg!!! |O apuvaa! No, maanantaina nneuvola nii jossei kuitenkaa ihan ton verran ois tullu kuitenkaa... :ashamed:
Onko kellään kokemusta kaukalon turvavyöaalustasta? Meillä on autossa lyhyehköt turvavyöt ettei jaksais taistella niitten kanssa. Kaukalona on Britaxin Baby Safe Plus ja kahtelin että siihn aiaki löytyis sopivaa..
Ja nyt ois sitte vaunut. Tykkään!!



ziziz ja asukki 20+4
 
Perhana kirjoitin pitkät rimpsut ja painoin vahingossa väärää nappia niin avot kaikki katosi :(

Eli Ziziz meillä oli Gracon autobaby alustalla ja oli kyllä hyvä. Nyt kaipaan vähän kevyempää kaukaloa ja päädyin Recaron Young profi plussaan kera isofix kiinnitteen. kaukalo lähti tilaukseen tänään ja alustan tilaan Saksasta kunhan ehdin on meinaan 30e halvempi kuin Suomesta tilattuna. Kaukalokin oli hyvässä alessa :)
Hyvännäköiset kärryt :)

Rintapumpun puolesta liputan minäkin, Avent isis sen olla pitää :) Harmi kun myin omani, käytettyä aion katsella.

Op ja Arvo 21+6
 
Niin tosiaan. Ne ketkä on tehny sen intelligender-testin nii saitteko vahvistuksen tulokseen ultrassa? Mua nyt vähän tekis mieli tilata tuo ku ei oikeen tarkkaa varmistusta sukupuolesta ultrassa saatu.. :ashamed:
 
Onko muut huomanneet raskauden aiheuttamaa näön heikkenemistä? Oon itse viime päivinä huomannut etten näe kunnolla tähän näytölle ilman silmälaseja. Mulla on siis silmälasit, joita pidän jatkuvasti, mutta aiemmin olen tullut toimeen ilman silmälaseja tietokoneella. Mulla on ollut samat vahvuudet jo 15 vuotta, eikä muutoksia ole tätä ennen ilmennyt. Raskauden ja imetyksen aikanahan näönmuutokset ovat suht yleisiä ja yleensä näkö palautuu normaaliin tilaan noin puolen vuoden sisään synnytyksestä.
 
Mä olen ollut huomaavinani näön huononemista! Onpa huojentavaa kuulla, ettei välttämättä ole pysyvää. Mulla on ollut samat vahvuudet muistaakseni 13 vuotta, ja nyt oon huomannut että välillä on vaikeuksia tarkentaa. Ei kuitenkaan mitään kovin suuria mullistuksia, vaan just sen verran että eron huomaa.
 
heip!

Ultra kutsuu reilu tunnin päästä :heart: toivottavasti kaikki hyvin ja sukupuolikin selviäisi!
Sen jälkeen mennään varaamaan meille vaunut, päädytttiin nyt emmaljungan duo edge sporteihin, väriltään offroad... ei mies taipunu valkoisiin :D yllättävää! mutta ei se mitään, olihan noita monta nättiä väriä.. on kyllä hyvä systeemi ainakin täällä meijän kaupungin liikkeessä että voi varata tosiaan nyt, maksat 50e ja sitten kun tarvitsen, haet ne valmiiksi koottuna liikkeestä vaikka vkoa ennen la:ta ja maksat loput silloin.. säilyttävät niitä siellä. ja saat ne siihen hintaan kuin ne oli varatessasi. elokuussa kun ammaljungan vaunujen hinnat nousee n. 50e kpl... huh.

no joo, palailen ultran jälkeen!

saana & 21+6
 
Jee ultraan 45min!!

Sitä tulin kysymään että kun haen äitiysrahaa, niin lähetänkö mä normaalisti hakemuksen palkkakuitteineen kelaan kun mulla työsopimus loppuu jo elokuun loppuun vaikka äloma alkaakin vasta sitten lokakuussa, kun enhän ole enää työsuhteessa niin ne ei palkkatoimistosta mitään toimittele?
 
Nallu ja Hattivatti: Sen vaan oikeastaan halusinkin tietää että siellä ollaan suostuvaisia yleensäkin kertomaan sukupuolta. Mua vaan niin harmittaa kun mun rakenneultra on vasta rv 22, tässä on jo pitkän tovin joutunut kärvistelemään. Esikoisen kohdalla ei ollut 4d:tä eikä puhettakaan kasvojen katsomisesta, kuulostaa tosi kivalta, ja pitää toivoa että kaikki on hyvin. Mä enb yhtään malta odottaa että saan kuulla sukupuolen!

Mulla on nyt projektina sellaset vanhat 70-luvun ruskeat vakosamettiset vauvanvaunut. Niihin ajattelin tehdä jostain ihanasta kankaasta sisävuorauksen, päällinen on tosi siisti. Toimivat sitten sisävaunuina jossa pikkuinen saa torkutella =) Pitää vaan toivoa että se sukupuoli näkyy niin tietää minkä väristä vuorikangasta alkaa viritellä.

Muista hankinnoista: Olen ostanut jo aappa-vauvan makuupussin (en ota pakkausta) ja yhden pikkuisen mekon olen ostanut, kun siinä oli muffinssien kuvia, ja sehän sopii minulle, kakkuhöyrähtäneelle paremmin kuin hyvin. Ja jos sillä ei ole käyttöä niin toimii kyllä ihanana koristeenakin vaikka keittiössä. sitten on hankittu noi vakopsamettivaunut. Meillä on esikoiselta aimo kasa kaikkea, rintapumppu, sitteri, ihanat gessleinin ruskea-turkoosit vaunut ja silti haaveilen uusista vaunuista. Emmaljungasta tai eilen bongaamistani mamas & papas ultima-vaunuista, mutta taitaa olla niin ettei niitä saa mitenkään tilattua suomeen eikä missään näe livenä ja tuntuu hiukan hölmöltä lähteä englantiin tsekkaamaan kärryt... :kieh:

Mä en ole vielä saanut mitään kela-lappuja enkä osannut siis edes pomolle vielä sanoa milloin jään äipppälomalle, vaikka kait sen tarttis sijaista ruveta etsimään ja jos jään jo varhennetulle niin se on jo syyskuun alkua!!???!

Näön heikkenemisestä: Onpas helpottavaa kuulla että tää voi liittyä asiaan! Mä olen ihan selvästi huomannut että näen huonommin. Lasit on ollu hankintalistalla jo pitkään kun nää alkaa vedellä viimeisiää ja hajota, mutta olen pitkittänyt sitä kun en tiedä millaiset uudet haluaisin ja siis kun en oikeastaan haluaisi mitään kun inhoa silmälaseja ja vaikka mulla ei kovin huono näkö olekaan, haaveilen laserleikkauksesta. Mutta kannattanee nyt kaikki silmälasien uusimiset yms unohtaa ainakin tän raskauden ajaksi...


Vaahtis ja rumpali 21+1
 
Hiphei, tänään poksuu puoliväli 20+0! Jei! :D

Huomasin eilen, että mun ei oo syytä lähteä enää kaupungille ostoksille yksin, kun aina tulee loppuvaiheessa niin heikko ja huimaava olo. Pelkäsin eilen pyörtyväni kassajonoon.. sanoin miehelle, että parempi kun en enää kauheasti yksin shoppaile, kun näköjään verenpaineet tms. heittää niin heikoille aina jossain vaiheessa. Onneksi löysin sentään kivoja vaatteita, jotka menee sekä vatsan kanssa että ilman. On nääs oma vaatevarasto käynyt aikamoisen pieneksi, liekö tuo vihje siitä, että vähän väljempään voisi vaihtaa eikä enää ihan teini-tiukoissa hepeneissä liihotella :D

Mä pelkään jo valmiiksi tuota Kela-show'ta, kun mun pitää selvittää ensin, että saanko anottua lisää opintotukea, sillä jos saan sen, niin tulee äippäraha miniminä, mutta toisaalta, jos eivät myönnä sitä lisätukea, niin sitten mun kannattaa hakea viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella sitä äippärahaa kun se nousee sitten jonkun verran. Vihaan vaan tota lappusotaa, joka tästä seuraa! En edes saa tarvittavia liitteitä opintotukihakemukseen ennen elokuuta, kun laitos on lomalla, ja sitten voikin mennä pitkään ennen kuin saavat ton mun lisätukihakemuksen käsiteltyä, ennen sitä en oikein voi hakea sitä äippärahaa taas... argh! Pitää varmaan kanssa mennä ihan kelan tätin kanssa jutteleen kun on vähän monimutkaiset nää mun kuviot..huh.

Kylläpäs väsyttää, tää viikko on ollut ihan mahdoton!

Siilinlapsi ja öttis 20+0
 
Ziziz, me ostettiin juuri uusi Britaxin baby safe plus kaukalo ja turvavyöjalusta. Kokemusta ei vielä tuosta alustasta ole, mutta eiköhän se paljon kätevämpi ole kuin jos noilla turvavöillä aina köyttää. Minkävuotinen kaukalo teillä on? Onko siinä sitä poikittaistankoa? Jos on niin toimii hienosti jalustan kanssa. Meidän vanhassa baby safe plus kaukalossa ei sitä ollut ja siksi me se myytiin pois.

Siitä intelligender testistä vielä. Mulla ja Kirppusella se näytti selvää poikaa ja molemmille siis on tyttö tulossa. Ei siis pitänyt meillä paikkaansa. En enää ostaisi.

Rintapumppua mäkin kannatan. Mulla on se Ainun sähkökäyttöinen malli. Käsikäyttöinenkin löytyy, mutta en sitä koskaan käyttänyt (on varaosina ollut vaan). Kyllä tuo sähkökäyttöinen on paljon kätevämpi.

Saana, mustakin nuo valkoiset on hienot. Nyt jos olisin rattaita taas ostamassa niin varmaan ostaisin emmaljungan duo edge sportit tai sitten city crossit (valkoisena tai mustana). Ihan vain vaihtelun vuoksi. Tosin mulla ei ole tarvetta uusille ja olen Brioihini enemmän kuin tyytyväinen. =) Onnea ultraan! :flower:

Blushille onnea ultraan! :flower:

(.) Mulla alkoi eilen sattumaan tuolta kohdusta kun siivosin. (Oli aivan pakko vähän siivota, vaikka oli niin hiton kuuma kun kämppä oli kuin pommin jäljiltä). Ei pystynyt edes kunnolla kumartumaan kun sattui. Jouduinkin sitten jättämään siivouksen kesken ja lepäilemään sohvalla. Yölläkin sattui kun asentoa vaihdoin ja joissakin asennoissa en pystynyt ollenkaan nukkumaan. Ihme juttu! Mulla ei mitään vaivoja ole ollut, ei vielä liitoskipujakaan joten kyllä tuo vähän ihmetytti ja huolestutti. Tänään kuuntelin taas sydänäänet ja ne kuuluivat hyvin. Eli ilmeisesti neidillä kaikki hyvin. Ehkä kohtu nyt kasvaa ja venyy ja sen vuoksi mua sattuu (mulla kun on pojat leikattu niin voi olla, että arpi siellä kiukuttelee). Mitään vuotoja mulla ei ole, joten en vielä kovin huolissani ole. Jään siis odottelemaan, että mihin suuntaan tämä olo tästä menee. Täytyy tämä päivä levätä vaan ja jättää siivouksen loppu myöhemmäksi.

Neiti tuntuu nyt ainakin liikkuvan, mikä on hyvä asia. :D

Katja-75 ja Pikku Neiti rv 21+1

 
Mä jään varhennetulle ä-lomalle 1.9 alkaen :D Mulle jää jemmaan yli 30 lomapäivää, jotka pidän sitten äitiysloman päätteeksi ensi kesänä. Onneksi ä-rahan saan edellisen lapsen mukaan, se on nimittäin parempi kuin mitä saan nyt palkkaa, koska tein juuri ennen lapsen syntymää kauheasti ylitöitä silloin :kieh:

Meillä on ostettuna vasta tuo turvakaukalo Maxi-Cosin cabriofix isofixtelakalla, tyyrishän se oli.... Mutta käy sitten niihin Easywalkerin tupliinkin kiinni.

Huh, kun on kuuma, ja vielä iltavuoroon pitäisi jaksaa lähteä...

kirppunen 23+5 :heart:
 
Ultrassa käyty, kaikki oli hyvin ja kohdallaan ja meille tulee POIKA! Eli saa päivittää siis poikalupauksen. Aivan uskomatonta, olin nimittäin sata varma että tyttö tulee. Miten me osataan kahden tytön jälkeen hoitaan poikaa? :D Siellä se kaveri esitteli niin antaumuksellisesti sukukalleuksiaan ja moneen otteeseen ettei kuulema voinut erehtyä. Kätilö yritti kuvata jotain muuta, niin tyyppi käänsi pyllynsä eteen. Yhtä rakas ja haluttu vauva on, oli se kumpaa sukupuolta tahansa ja pääasia että kaikki rakenteet kunnossa.

Tsemppiä vielä kaikille ultraan menijöille! Nyt ei voi kommentoida muuta kun olen niin onnellinen.
 
ultrassa käyty, kaikki hyvin! poikaa meille lupailtiin :heart: painoa oli 400g ja liikkuvainen oli niin kuin olen huomannu... :D reisiluun mitta vastas 22+5, eli n. vkoa enemmän, mutta kätilö meinas et pitkä poika tulee kun me molemmat olemme myös pitkiä (177 ja 196cm)...

istukka oli edessä, ei kuitenkaan kohdun suulla. kätilö ihmettelikin miten olen tuntenut liikkeitä jo vkosta 15+ mutta totes hetken päästä että on niin liikkuvainen kaveri että hänkin tuntee potkuja käteensä jatkuvasti :D

blushille onnea myös ultraan!!

kojootti mulle voi poikalupauksen päivitellä kun ehit! :)

hankinnoista me ollaan vaatteita osteltu pikkasen, erilaisia, mitkä on mun silmää miellyttäny :D lisäksi nyt vaunut varattu, hoitopöytä hommattu+ yks lakanasetti. heinäkuus varmaan sänky vielä hommataan ja elokuussa turvakaukalo.. sitten näitä vähän pienempiä juttuja sitä mukaa kun muistaa ja näkee kaupas :D

saana & 21+6
 

Yhteistyössä