Marraskuun muruset *lokakuussa*

Lumi-Marjalle paljon tsemppiä sairaalaan ja iso :hug:. Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin. :heart:

Liirahillekin paljon tsemppiä polikäynnille! :heart:

(.) Olin nyt aamulla Jorvissa synnytystapa-arviossa. Tehtiin sisätutkimus ja kohdusuu oli kiinteä ja kiinni, sekä 3 cm pitkä. (Eli aivan samana pysynyt alusta asti). Vauvan mittoja jouduttiin ottamaan vähän hassussa järjestyksessä, koska toinen oli siellä raivotarjonnassa (ennen siis perätilassa) ja jalat ja kädet pään päällä (linkkuveitsiasennossa). Painoarvio oli nyt 3063g ja la aikana olisi sen noin 3700 g eli ei muuttunut arvio edellisestä kerrasta. Vauvan paino menee ihan keskikäyrää.
Sektioaikaa joutui lääkäri hiukan miettimään, sillä mun ylipainon takia se on riskileikkaus. Normaalisti leikkaavia lääkäreitä on yksi, mutta mun tapauksessa leikkaavia on kaksi. Päivääkin mietittiin niin, että se olisi tiistai (Jorvissa ti ja pe ovat leikkauspäiviä), koska perjantaina heillä on useimmiten koulutusta. Lääkäri konsultoi toista lääkäriä vielä siitä, että tehdäänkö leikkaus tiistaina rv 38+6 vai rv 39+6. Toinen lääkäri oli sitä mieltä, että sektio on paras tehdä rv 39+6 eli 16.11 (päivä ennen mun laskettua aikaa). Lääkäri selitti mulle, että myöhemmällä leikkausajankohdalla halutaan maksimoida vauvan hyvinvointi. Toinen puoltava syy tuolle myöhäisemmälle ajankohdalle oli mun aiemmat synnytykset, jotka ovat olleet käynnistettyjä ja menneet sen liki pari viikko yli lasketun (rv 41+6 ja rv 42+2). Eli tälläkin kertaa mun ei katsota olevan missään riskissä synnyttää ennen laskettua aikaa (sama juttu oli kuopuksen kanssa, jolloin sain alkuperäisen sektiopäivän päivä lasketun jälkeen).

Mä kyllä ymmärrän nämä syyt oikein hyvin, mutta kyllä se sapetti kun tuli taas viikko lisää odotusta plakkariin. :kieh:(Vielä kun menin sinne niin sanoivat mulle, että leikataan viikkoa ennen laskettua). Joopa joo. Päivää ennen laskettua on todellakin sama kuin viikkoa ennen. :mad: Olisihan tuo rv 38+6 ollut lähempänä sitä viikkoa ennen laskettua kun tuo nykyinen sektioaika. Kaikista paras oli kun mun mielipidettä ei kukaan kysynyt, vaan asiasta päätetiin täysin näiden kahden lääkärin kesken. Eli se siitä omasta mielipiteestä ja vaikuttamismahdollisuudesta omaan leikkaukseeen. :rolleyes: Ja mitenköhän muiden sairaaloiden sektiovauvat oikein voivat kun leikkaavat viikkoa ennen melkein jokaisessa muussa sairaalassa.:confused:

Täytyy nyt vain toivoa todellakin, että tämäkin raskaus menee edellisten kaavalla, eikä ala tulemaan itsekseen ennen. Jos näin käy, että lähtee syntymään ennen sovittua sektioaikaa niin sitten mä kyllä räjähdän :mad: ja ne saa siitä Jorvissa kyllä kuulla. (Viimeksi kun eivät miestäni päästäneet mukaan kun oli kiireellinen sektio, vaikka esikoisen kiireelliseen pääsi mukaan). Toista kertaa mä en leikkaukseen mene yksin. Näin on. :kieh:

Kylläpäs taas helpotti kun sai avautua. Nyt pidetään jalat ristissä sinne 16.11 saakka ja toivotaan parasta. Onneksi vointi mulla on suht hyvä (liitoskivut vaivaa) ja supistuksetkin ovat vain kivuttomia harkkareita. Tyttö voi kuitenkin hyvin, joten se on pääasia. Ensi viikolla mulla on tiistaina anestesialääkärin tapaaminen, jolloin käydään tarkemmin läpi tuota sektiota ja saan ne tukisukat yms. Päivää ennen sektiota mulla on vielä verikokeiden otto ja sektioinfo (eli tarkka kellonaika jne.). Sitten 16.11 on sektio. (Kamalan monta käyntiä tällä kertaa kun viimeksi sain sukat, infot yms. synnytystapa-arvioinnin yhteydessä ja sektiota edeltävänä päivänä sain soittamalla leikkausajan). :rolleyes: No nyt saan kuulemma jonkin laskimotukoksen ehkäisypiikityksenkin kuukaudeksi sektion jälkeen, että sekin on näemmä muuttunut. Onpas mahtavaa! :kieh:

Nyt lopetan tämän valituksen tähän ja menen kiukuttelemaan itsekseni. Eipä tässä muutakan voi.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 36+2



Ja 25 päivää sektioon...
 
Viimeksi muokattu:
Lumi-Marja Toivottavasti kaikki pienellä kuitenkin hyvin.:hug:

Nallu onnea!:flower:

LiirahTsemppiä!!

Itse pongasin Limatulpan. Toivottavasti lähtee nyt itsekseen tulemaan,ettei tarvis käynnistellä.
Miehen vanhemmat tuli nyt loppuajaksi kylään,ettei tarvitse miettiä et mistä hoitajat,jos vauva päättääkin lähteä tulemaan aiemmin.
Olo ei ole kyllä muutenkaan mikään mainio..alapäässä paineen tunnetta ja olo on muutenkin jotenkin outo.
 
lumi-marja ja liirah: tsemppiä ja :hug:

nallulle onnittelut :flower:

omaa napaa: eilen oli synnytystapa arvio ja painoarvio, joka sujuikin oikein mallikkaasti; paino arvio eilen 2,8kg, arvio la aikoihin n. 3,5-3,7 kg, kuulemma malliltaan pitkä ja hoikka poika =) raivotarjonnassa oli ja kuulemma erittäin alhaalla. Ja oli muuten aivan ihana vanhempi mieslääkäri, niin iloinen ja huumorintajuinen että! =) laittoivat mut edelleen kotiin seuraamaan paineita yms. heti pitää mennä takas jos tulee muita myrkytykseen viittaavia oireita, kuten ylävatsa tuntemuksia, päänsärkyä, näköhäiriöitä.. jne ja Lepoa vaan.. ke näkee sitten neuvolassa taas onko pissa edelleen puhdas.. turvotusta tosiaan ihan mielettömästi käsis ja jalois.. mutta kaiken kaikkiaan hyvä fiilis taas.

sängystä.. meillä vielä vaavin sänky kasaamatta.. on muutenkin niin ahdasta et vitkutellaan viimeiseen asti sen kanssa :D mies kokoaa varmaan sitten kun mä olen jo synnyttäny :D nyt oli talo työmaalla seinät pystyssä.. kyllä se sieltä pikku hiljaa valmistuu niin taas ois tilaa :)

uudinverhoista.. saako noita verhoja jostain muista liikkeistä kuin lastentarvikekaupoista? lastentarvikeliikkeessä oli kolme eri mallia/väriä/kuviota, mikään ei oikein miellyttäny silmää ja hinnatkin oli n, 45-69e.. huh. ja musta tai äidistäni ei oo ompelijaksi :D

saana & 37+0 POKSS :heart:
 
Voi ei, Lumi-Marja, toivotaan parasta! Liirahin polikäyntikin on varmaan jo ohi, toivottavasti tuli vaihteeksi hyviä uutisia, ansaitsisit mun mielestä jonkun kerran niitäkin!

Nallulle paljon onnea pienestä tytöstä :flower: Tosiaan hieman taisi jäädä painoarvion alapuolelle mutta sen verran iso kyllä että varmaan oli sektio hyvä vaihtoehto tässä vaiheessa, vai miltä susta tuntuu näin jälkikäteen? Toivottavasti haava pian rauhoittuu.

Mulla oli eilen neuvola ja huolestuin kun sf-mitan kasvu hidastunut, käyrä taittunut selvästi keskikäyrän alapuolelle (vaikka th mitatessa sanoi "29...ja puoli senttiä, ja sitten koneelle syötti kuitenkin 30 kun eka taisi näyttää käyrä notkahtavan liiaksi, tosi luottamusta herättävää :rolleyes:). Siis normaali vielä mutta tuo kasvun hidastuminen huolettaa. Ei ole kyse laskeutumisestakaan kun päinvastoin vauva oli vielä hyvin korkealla rt:ssa. Itseäni mietityttää vähän veden määrä kun vauvan liikkeet on parin viikon ajan tuntuneet enemmän tai vähemmän kipeinä melkein koko ajan, eri tuntuista kuin esikoista odottaessa. Vauva liikkuu kyllä kohtalaisen paljon mikä rauhoittaa. Kuitenkin näillä hormoneilla en jaksa odottaa ja pohtia kasvuasiaa taas seuraavaan neuvolaan 2 vkon päästä, siellä vielä eri th joten erot voisi mennä erimittaustekniikan piikkiin. Varasin nyt sitten lähinnä mielenrauhan vuoksi ensi tiistaille ultran yksityiselle, toivotaan että huoli osoittautuu turhaksi ja kaikki hyvin!
 
Onnea vauvautuneille elikä ainakin Tereselle sekä Nallulle:flower:
Ja tsemppiksiä Lumi-Marjalle, toiv. kaikki kääntyy hyvin..!

Saana07
onko käytettynä ostaminen poissuljettu vaihtoehto? Mäkään en löytäny lastentarvikekaupoista sellasta täydellistä uudinverhoo, mutt huuto.netistä löysin toooooooosi ihanan uudinverhon, vaalea beige Alvi-verho nallen kuvilla, aivan ihana :) uutena tiedän maksavan n. 50 e, mutt tuo oli vähän päältä kympin vaikka täysin priima.. ja oon viimeset 7-8 kk kytännyt uudinverhoja ynnä muuta rompetta juurikin huutiksesta joten voin kertoa että siellä on jatkuvasti erilaisia ja ihania uudinverhoja (+myös tankoja) myynnissä ja hinnat on n. 20 % uusien hinnoista keskimäärin.

Sängystä joku kyseli, juu on laitettu valmiiks :) Uudinverhot, pehmusteet ja muut systeemit. Odottaa vain käyttäjäänsä :heart:

Kivunlievityksestä
Olen tässä taasen hiukan myöhässä, sillä tästä keskusteltiin jo muutama päivä sitten.. mutta siis, itse edelleen sillä linjoilla että ainakin puudutuksille sanoin tässä vaiheessa ei kiitos..(eri asia onko sitten tosipaikan tullen vielä mielipide sama :D )..tärkeimpänä syynä ehkä se, että käytännössä mm. epiduraalin ottajat on sitten lähinnä sängyssä (juu poikkeuksia löytyy mut noin pääsääntösesti) ja mä taas en missää nimes haluis synnyttää sängys vaan pystyasennos eli kyykys ja/tai jakkaralla.. Lisäks vahva veikkaus on et epiduraali laskis mun paineita (jotka on luonnostaakin luokkaa 90-100/60) ja sitä tunnetta ei huvita kokea eikä joutua mihinkää kierteesee että jotai keittistä tms sitten laitettais tippuu yms.. ja niin monet lääkkeet vaikuttaa sit vauvaanki (mm. petidiini jopa useiden päivien ajan!) joten oon aika tarkka mitä troppia mahollisesti sit suostun ottaa jos pakko on! Mutt.. aion siis toivoo sitä ammetta ja koittaa ekana niillä lääkkeettömillä menetelmillä ja sitte jos ne ei riitä niin sitte ehkä kipulääkkeillä lähteä kokeilemaan (mutt toiveena ois ettei niitäkää tarttis..) Uskoin että aika paljon tulee vaikuttamaan mm. miehen tuki, oma hyvä fyysinen pohjakunto, se että osaan rentoutua ja hengittää hyvällä tekniikalla (toi mm. huilunsoittoharrastuksesta toi hengitysjuttu) jne.. Mut juu..tässäpä näitä mietteitä.

Omassa olossa on nyt ekaa kertaa, elikä viikolla 37., alkanu tuntuu ett tää raskaus vähä rajottaa olemista ja elämistä, siis lähinnä ett alkanu paineentunnetta olla alamahalla ja öisin vähän jotain kipuja/vihlomisia, ilmeisesti ei vielä supistuksia kuitenkaan, ainakaan mitään selvää. Tavallaan on jo parina päivänä ollut vähän sellasta jännitystä ilmassa mut kai se on vaan että paikat alkaa valmistautua tulevaan, kuitenki viel kolmisen viikkoo la.han. Toivon että tyttönen malttaisi odotella vielä ainakin marraskuun puolelle..:)

Tänään ollaa miehen kans tehty suursiivousta, vielä jatkuu (joo huomaa mitä mä just nytki teen..:rolleyes:)..illalla varmaanki sit pitkästä aikaa Kotipizzasta kepab-pizzat ja saunomista :) (Sallin pizzan itselleni parin kuukauden välein :D )

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille
Josefiina & tyttönen 36+5
 
mulla todettiin tiistaina neuvolas ja äitiyspoililla että verenpaineet on hiukan koholla ja mulla on nyt viikon ajan ollut vaihtelevia oireita, pissas proskut plussalla, turvotusta, hirveää väsymystä ( siis nukun yöt ihan ok mut silti vetelen 3-4h päikkäreitä päivisin ja suorastaa raahaudun pois peiton alta väkisin ) päänsärkyä oli la-su päivinä mut se on onneksi helpottanut, oksentelua ( ei mitään kyökkimistä ) ollut tän viikon aikana kolmesti ( viimeksi tänään ) eilen oli lievää kipua ylämahalla sisäänhengittäessä mut sekin meni ohi iltaa kohden ja sit tän viikon aikana on esiintynyt hassua kutinaa koko keholla mut enimmäkseen tos yläkropalla. esiintyykö muilla tällaista joilla paineet koholla??
ens torstaina olis vasta äitiyspolikäynti mis otetaan myös verikokeet mut siis täs välis ei kukaan mittaa verenpaineita vaan mulle sanottiin et heti kun oireet pahenee niin sit suoraan äitiyspolille mut entäs jos paineet kohookin ilman sen kummempia oireiden pahenemisia..
 
On niin pitkä tauko taas tullu kirjotteluun etten tiiä ees mitä pitikään kommentoida ku ootte olleet tosia ahkeria kirjoittajia..anteeksi!

Mutta muutama vauvauutinen oli tullut...onnea kaikille vauvansa jo saaneille!!

Liirahille ja Lumi-Marjalle haleja ja jaksuja! Toivotaan että kaikki on kuitenkin vauvalla hyvin!

Ommaan nappaan ei mitään uutta kivut on ja pysyy ja ku viikkoja on vasta reilut 35 niin näihin on vaan totuttava!

Meidän perhe sai "pienen" kolahduksen su-ma yönä ku mun rakas mieheni sai sairaskohtauksen! Lanssilla piti päksiin hänet laittaa ku niin huonoon kuntoon äkkiä meni. Nyt on jo kotona mutta väh pari viikkoa tarttee toipumisaikaa. Mutta pitäs toipua kokonaan ku ei tuota ikää vielä paljoa oo ja hyvä kuntonen on. Mutta kyllä on ollu raskas viikko ei voi muuta sanoa.
Kovasti tietty miestä vielä pelottaa jos tää vauva päättää ruveta syntymään tässä piakkoin ku ei hän kunnossa vielä oo esim autolla ei voi ajaa.
Eilen kyllä supisteli tunnin yhtä mittaan niin että tauko suppareiden välissä oli lyhyempi ku supparit ja kyllä kävi kipeää...en ees uskaltanu miehelle niistä sanoa ettei sitte hätäänny turhaan...

Siskolla ois tänään la ja oli ollu tänään kätilön antamassa akupunktiossa (Norjassa on tällanen mahdollisuus alkaen la:na) ja kuulemma synnytyksen pitäisi 8h sisään käynnistyä eli vauvauutisia ootellessa...

Mukavaa viikonloppua kaikille ja samaten kovasti kärsivällisyyttä ja jaksuja!

Crocus ja Murunen rv35+4
 
Nallulle onnea pienen syntymästä!

Lumi-Marja ja Liirah Toivottavasti kaikki on ok.

Oma napa on niin tylsä, ettei oo mitään sanottavaa. Painunkin tästä silittämään loput vauvan vaatteet niin on sit sekin hoidettu kuntoon. Tänään on viimeinen talvilomapäivä ja maanantaista alkaen olen virallisesti Äitiyslomalainen. :)

AaVee ja pikku L 34+3
 
Lumi-Marja iso :hug:! Toivottavasti pienellä kaikki hyvin.

Itsellä todellakin oli se polikäynti tossa päivällä. Tällä kertaa lääkäri oli paljon huolestuneemman oloinen kuin ennen ja tutki oikein perusteellisesti. Munuaiset on jatkaneet laajentumistaan ja virstajohtimetkin näkyi sellaisina palloina, ei siis putkina niin kuin niiden pitäisi näkyä. Puhuttiin siinä sitten että mitä tulevaisuudessa.. Sain ajan taas ensi viikon keskiviikolle, jolloin mietitään milloin synnytetään ja onko tilanne kuinka paha. Sissihän on perätilassa ja painoarvio oli 3 kg, joten mahtaako hän enää ees pystyä kääntymään kun on jo noinkin iso.. Joten sitten ois edessä vielä sektio, jollei Sissi nyt tajua kääntyä toisinpäin. Itsellä on toisaalta ihan luovuttanut olo, toisaalta jaksan ajatella positiivisesti että kyllä meidän Sissi jaksaa taistella kun on tähänkin asti jaksanut. Mutta en todellakaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Rakossa oli kuitenkin pissaa ja lapsivettä oli edelleen riittävä määrä.

Kurpitsa toivottavasti et kehittele mitään raskausmyrkytystä, vaikka hyvät viikothan sulla jo on, vaikka vauva sitten pitäiskin auttaa maailmaan jo. :hug:

OP osta kaupasta valion valmista luumu-rusina- keittoa ja kermavaahtoa, jospas sillä lähtis kakkakin tulemaan. ;) Jollei, niin saa ainakin jouluisen mielen. :D

Liirah + Sissi 35+1
 
Lumi-Marjalle tsemppejä ja jaksuja

Onnea myös kaikille synnyttäneille tasapuolisesti.

Pari päivää tässä ollaan kotona harjoiteltu arkea poitsun ja miehen kanssa. Kaikki on mennyt hyvin ja eilen kävi neuvolatätikin katsomassa ja totesi, että oikein hyväkuntoisen oloinen poika meillä on, eikä tarvitse olla huolissaan vaikka ennenaikainen onkin. Syöminen ja painon nousu on nyt ne asiat, jotka vähän stressaa:( Painoa on tullut nyt joka päivä kolmen päivän ihan pikkuisen lisää. Mahalaukku pikkuisella on vaan niin pieni vielä, että ei millään jaksaisi syödä määriä mitä sairaalasta annettiin ohjeistukseksi. Syntymäpainoa ei tulla saavuttamaan kahdessa viikossa. Toivotaan, että poitsun napa rupeaisi nopeasti vetämään enemmän, jotta paino lähtisi kunnolla nousuun eikä ainakaan laskisi, ettei tarvitse viedä pikkuista sairaalaan letkuruokinnalle.

Joku oli huolissaan painonnoususta loppuraskaudessa. Itsellä tuli ihan kiitettävästi painoa viimeisinä viikkoina (yht.16kg), suuri osa taisi olla turvotusta, sillä sairaalaasta lähtiessä painoa oli jäljellä enää kilo verrattuna aikaan ennen raskautta. Nyt jopa tuntuu, että jalat ei ole olleet näin hoikassa kunnossa "ikinä" :)

Terese ja poitsu 11 päivää
 
Kaikille vauvan saaneille suuren suuret onnittelu:heart:

Vauvalla oli jonkinasteinen ahdinkotila, kun napanuora oli pään ja mun lonkkaluiden välissä jumissa. Vauva painoi napanuoraa luttuun ja jostain syystä se sitten nosti sykkeen. Lääkäri aikansa paineli varovasti vauvaa toiseen asentoon ja niin lähti syke tasaantuun ja napavirtaus oli lopuksi hyvä. Olin muutaman tunnin seurannassa ja päästiin lähtemään kotiin. Painoarvio oli tänään 3100g ja viikkoja 34+4, joten ihan pikkuruista vauvaa meille ei taida tulla. Viikon päästä sitten äitipolille normaalisti synnytystapa-arvioon ja tämän päivän nuori lääkäri oli sitä mieltä, että marraskuun puolessa välissä käynnisteltäs. Sektiohaava on nimittäin niin hyvin arpeutunut, että alatiesynnytys vois olla jopa mahdollinen. Kyllä pikkuinen säikäytti todella tänään, mutta onneksi kaikki kääntyi parempaan suuntaan. Nyt vain otetaan sitten rennosti ja rauhallisesti jäljellä olevat viikot.

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 34+4
 
Huh Lumi-Marja, onneksi vauvalla nyt kaikki hyvin! Pelästytti varmasti ihan hirmuisesti! Sehän olis hienoa, jos pystyt alakautta synnyttämään =)

Nallun perheelle lämpöiset onnittelut tyttösestä :flower:

Ai niin ja Tereselle myöskin onnittelut vauvasta. Toivottavasti pieni jaksaa pian syödä reippaammin, ettei sun tarvitsisi stressata siitä. :hug:

Itsellä ei kummempaa. Kärsimättömyyttä, mutta muuten kaikki suht ok.

Mirtsu ja vauva 35+2
 
Kiitos Liirah vinkistä, tarviikin hakea tuota keittoa kaupasta.
levolacia otin tänään 10ml ja ihan kauheen makusta litkua! onneksi auttoi nyt sen verran että kakkonen tuli suht kivuttomasti.

ja jaksamisia toivotan edelleen Liirah sinulle! varmasti pelottaa Sissin tilanne. Täällä kaikki peukut ja varpaat pystyssä, että Sissi pärjää :hug: Onneksi neidillä on jo noin hyvin kokoa.

Op ja Arvo 37+1
 

Yhteistyössä