Marraskuun Mussukat 2014

Piiu, miten musta tuntuu, että nykyään melkein kaikille suositellaan niitä kiinteitä 4-kuisena, syystä tai toisesta. Itselleni ja useimmille tutuille siksi, että vauvat ovat jatkuvasti syöneet niin tiheästi, että on vissiin ajateltu, että tarvitsevat tukevampaa ruokaa. Mulla esim. esikoine söi jatkuvasti 10 kertaa vuorokaudessa niin llin vain helpottunut kun vähitellen sai lisättyä muuta ruokaa. Tosin meillä meni silti yli puolivuotiaaksi ennen kuin kaikilla aterioilla oli kiinteitä.
 
joo muistan kans lukeneeni jostain et 4kk pitäs jo jotain kiinteitä alottaa, liitty muistaakseni allergisuuteen. Eli et suomessa alotetaan niin myöhään kiinteiden syönti et se sit altistas enemmän allergioille tai jotain sinne päin se oli.

Mie kävin tänään ostaan ne Jekovit tipat, saa nähä miten tyttö reagoi. ollu kyllä muutenki vähän kitinä päällä nykyään, varmaan ilmaa mahassa... mut nyt häätyy taas mennä syöttään neitiä, heissulivei :)

peikko ja 2vk 3pv vanha peikonlapsonen
 
Onnittelut vauvan saaneille!

Yritän nyt kirjoittaa synnytyskertomusta. Joitakin asioita saattaa jäädä välistä ja pahoittelen kans kirjoitusvirheistä ku kirjoitan puhelimella.

Niin, ti-iltana klo 17 aikaan alkoi supistukset tulemaan noin 4-8min välein. Olin poikien kans kotona ja mies oli kaverilla. Supistukset alkoi olla kivuliaita 19 aikaan, pyysin miestä kotiin ja siskoni oli just matkalla poikieni seuraksi. Odoteltiin häntä niin päästiin sit synnytysvastaanottoon. Olin kahdelle sormelle auki, ja ne supistukset olivat silloin jo hyvin kivuliaita että piti oikein keskittyä hengittämiseen. Vaihdoin vaatteita ja siirryttiin sitten suoraan saliin. Siellä sain vesiruiskun peräsuoleen. Kun sain suoleni tyhjennettyä, supistukset jo pahenivat ja tihenivät. Pyysin kätilöltä mitä tahansa kipulääkettä kunhan kivun sais pois. Olin sit 4cm auki ja tilattiin epiduraali. Onneksi sitä ei tarvittu odottaa kauan kun anestesialääkäri tuli pian laittamaan piikin. Ah sitä tunnetta kun kivut lähtivät ja sain levätä vähän aikaa. Juttelin kätilön ja miehen kanssa rauhassa. Vähän ajan päästä alkoi jo tuntea ponnistamistarvetta, ihan kuin olisi kakkahätä. Kätilö tarkisti tilanteen, olin jo 8cm auki. En saanut vielä ponnistaa, mun piti hillitä itseni. En tässä vaiheessa muistanut paljonko kello oli mut muistan jossain vaiheessa miettineeni syntyisikö vauva tälle päivälle vai seuraavalle, kello oli jotain 11-12 aikaan yöllä. Kun alkoi jo ponnistuttaa niin sain harjoitella ponnistamista. Lopulta vauva syntyi 24min ponnistamisvaiheen jälkeen klo 01.24. Synnytys kesti alusta asti n. 8h. Mulle tehtiin eppari, siitä huolimatta tuli paha repeämä joka vaati ompelemista leikkaussalissa. Pääsin osastolle vasta 6.30 aamulla.

Synnytys oli mahtava kokemus kun sain synnyttää alateitse. Vaan se repeämä on ikävä asia ja nyt epparihaava on vielä kipeä enkä päässyt vielä kunnolla ulos. Yritän hoitaa haavoja, jospa pääsen pian vaunuilemaan vauvan kans :) tämmöinen mun synnytystarina.
 
Täällä todellinen vauva-arki on alkanut rullaamaan. Tissit vuotaa, vauva ei osaa imeä kuiin rintakumin kanssa (opeteltiin ja opeteltiin ja opeteltiin, muttanei, tarjosivat jo osastolla rintakumin kaveriksi). Rintakumi aiheuttaa sitten sen, että vatsassa on ilmaa ja vauva kitisevä. Onneksi on ihana mies, joka jaksaa kannustaa ja keksiä ratkaisujas. Toistaiseksi vielä hyvänä plussana vauva nukahtaa aina miehen syliin. Minun on täysin turha edes yrittää.. Mutta ehkäpä se tästä. Tyttö syö pullosta rauhallisesti, joten jos ei muu auta, tarjoan lypsymaitoa siitä. Maitoa nimittäin tulee liikaakin ja se aiheuttaa omat ongelmansa, kun tyttö joutuu hörppimään.

Olisiko teillä ideaa, kuinka saisin oravanpyörän ratkaistua?
 
Kiitos Miinuska. Olenkin nyt eilisestä lähtien tyhjännyt rintaa käsin pyyhkeeseen ennen vauvaa ja yö nukuttiin paljon paremmin. Ei turhia kitinöitä. Sellainen antikoliikkipullo onkin käytössä mutta siitä saa ehkä kerran päivässä. Olen pyrkinyt imettämään aina kun mahdollista ja nyt se tuntuu luistravan kun tissit ei suihkua ensityhjäyksen jälkeen. Pumpulla olen hoitanut sitten kunnon tyhjentämisen, sillä vauva ei yksinkertaisesti saa kuin toisen tissin kerrallaan käsiteltyä. Lisäksi otan maitoa talteen, sillä tarvitsemme sitä sairaalareissuilla pulloon.
 
Neuvolassa 3 vko tarkastuksessa käyty. Pimu kasvaa hienosti. Mitat 3920g ja 53,8cm.
Kahdessa viikossa tullut 500g painoa.
Puntarille kun oltiin menossa niin neiti käänty siinä pöydällä kyljelleen.
Seuraava aika saatiinjoulukuun loppuun ja se on lääkäri. Rotavirus rokote saadaan silloin.

Minulla HB oli noussu tosi hyvin. 115 oli jopa. :)
Verenpaineet oli taas kohollaan...

Viimeyönä syötiin 2 h välein. On aika koomanen olo. Tänään muutenkin ollu karmea kuskauspäivä lapsilla.
Nyt pikkusen helpottaa kun isukki tulee kohta töistä ja kaks vanhinta on uimassa mummin kanssa.

Maitohuuto kuuluu...

Nasu ja murunen
 
Tervetuloa vauvautuneet tännekin puolelle! :wave: Lista pitäisi olla ajan tasalla.

Täälläkin 1kk neuvola takana! Poika oli aivan ihanalla tuulella koko ajan, kirkkain, suurin silmin katseli ympärilleen :heart:
Paino on nyt 4340g(3275) ja pituus 53,3(49), hyvin on rintamaito siis riittänyt. Aivan ihana juttu, kun sitä alkuun niin stressasin!
Mulla hemppa muka noussut sairaalan 115-> 143 :O Muutaman rautatabletin oon kaiken varalta ottanut hyvin satunnaisesti, mutta eipä vissiin tarvi :D

Meillä on tuo 2 tunnin välein syönti jokaöistä, joskus jopa tunnin välein. Pisimmillään syöttöväli ollut 2½ tuntia jonka kyllä huomasi, tuntui aivan luxukselta nukkua puoli tuntia pitempään :D Tähän on jo tottunut eikä niin väsytä, paitsi niinä öinä kun poika valvoo eikä nukahdakaan syönnin jälkeen...onneksi on aika hyvin tilaisuuksia päiväuniin. Ja kummasti saa lisää virtaa, kun poika väläyttää upean hymynsä kera hymykuoppien :heart:

Ristiäiset meillä oli sunnuntaina ja aivan ihana kastejuhla olikin :heart: Kotona pidettiin ja vaikka vähän mietitytti valmistelun keskellä että olisi voinut odottaa sinne lähemmäs 2kk ikää, oli se kaiken arvoista.

Jaksamista kaikille vaivojen ja valvomisten kanssa! Kaikki on vain väliaikaista :)

Ankka & Bebe 1kk1pv
 
Täällä pidetään sairastupaa. Esikoinen on ollut flunssassa ja tuntuu, että hänelle kurjan olon kylkiäisenä on tullut kunnon mustasukkaisuus päälle. Ehkä sekin, kun ei ole päässyt ulos, päiväkotiin leikkimään jne. vaan ollaan kotona nökötetty pian viikko, mutta pari päivää on ollut ihan kamalaa tappelua joka asiasta. Muuten ajattelisin, että on tosi kipeä, mutta kun mun äiti on ollut eilen ja tänään välillä jelppimässä, on ollut paljon helpompaa ;) Vauvaa kohtaan on edelleen kiinnostunut ja periaatteessa helläkin (ainakin yrittää), mutta minulle rähjää joka asiasta.

Meilläkin on syötöt yöllä 2-2,5h välein, mutta se tuntuu esikoiseen verrattuna luksukselta. Tai siis lähinnä se, että poika jatkaa unia syötön jälkeen. Toki jos vaippaa pitää vaihtaa ym., saattaa mennä tuntikin per syöttökerta, eli ei tässä kovin kirkkailla silmillä kuljeta :D Jonkin verran saan kuitenkin päiväunia, silloin kuin esikoinen on päiväkodin tai mummon hoivissa. Jostain merkillisestä syystä nimittäin esikoisen ja vauvan päiväunet eivät tahdo osua samaan aikaan. Siis oikeesti, vauvahan edelleen lähinnä nukkuu, niin miten voi olla, että usein sattuu valvomaan just silloin, kun esikoinen nukahtais :D

Me oltiin eilen käymässä työpaikalla ja vielä illalla joulukonsertissa. Poika käytännössä nukkui klo 13-20 parilla lyhyellä ja unisella syötöllä - ja silti vielä normaalisti yöllä! Merkillistä... Konsertti kyllä enemmän stressasi kuin rentoutti, kun koko ajan vahtasin mahdollista heräämistä (5 minuuttia ennen loppua inahti ja pakenin ulkopuolelle, missä hää jatkoi uniaan) ;)
 
Masuvaivat tulleet meidän riesaksi... D-vitskut tauolla ja tänään vaihdoin nan1:n nan HA:n... ystävä vinkkas et oli ekat muutaman kuukauden mennyt HA:lla ja vaihtanu sit takas nan1...oli helpottanu elämä heillä... jospa mekin selvittäis näillä... pitää kokeilla niitä D-tippoja vähä myöhemmin myös uudelleen... mä jotenki aattelin että vauvan kasvoissa olleet näpyt on edellee hormoninäppyjä mut veikkaan että ne on maidosta johtuneet... mulla on NIIN paska olo että oikee itkettää etten oo tajunnu aikasemmin :"(

Tuntuu et edelleen kovin herkillä käy.. meinaa itkettää tosi herkästi vieläkin... pitää vähän seurailla tuota omaa mielialaa ettei ala kehittää mitään masennusta tähän... :/

Jumppiin ja liikkumaan paljon alan jo kaipaamaan kovasti. Olo fyysisesti hyvä vaikka synnytyksestä tulee la 4vkoa... pitää silti kiltisti odottaa jälkitarkastukseen... tietty normaalit vaunuttelut ollu liikuntana mut mun kroppa huutaa spinningiin, vatsa-peppu jumppaan ja body combattiin :D

Ristiäiset meillä 17.1 vasta... eka aika mikä sopi kummeille ja isovanhemmille samaan aikaan...

Hipsutin ja mahavaivainen vauva kohta 4vkoa :O <3
 
Laitanpa tännekin omaksi inspiraatioksi gallupin. Mitä teillä syödään arkisin, kun take away ja einekset on kulutettu loppuun?

Vieläkö täältä löytyy Facebookista kiinnostuneita? Mulle voi laittaa viestiä :)
 
Kiva kuulla muiden kuulumisia! Itse olen vähän huonosti ehtinyt lueskelemaan. Arki kahden kanssa on lähtenyt aika kivasti käyntiin meillä. Miinuska hyvin kuvaili myös omia fiiliksiäni, kovin luontevalta tuntuu olla kahden äiti, paljon luontevimmalta kuin yhden kanssa aikanaan. Nautin kyllä tästä!

Vauva on aika lailla perustyytyväinen ja hänellä on selvästi oma rytminsä. Nukkuu edelleen paljon, aamulla herää n. 9, illalla menee nukkumaan jo 19.30. Tässä välissä syö muutaman kerran. Myös päivässä selvästi tarkka rytmi. Hereillä on kerrallaan ihan max tunnin, jos menee pidemmäksi, niin tulee yliväsyneeksi ja nukahtaminen on sen jälkeen vaikeaa. Esikoinen nukkuu yhä päiväunet ja se onkin oman jaksamisen kannalta tärkeää. Olen myös itse nukkunut lähes päivittäin päiväunet.

Mulla oli niin monta asiaa mielessä mitä piti kommentoida, mutta unohdin..
 
Täälläkin arki rullaa ihan mukavasti. Nyt sitä osaa ihan eri lailla arvostaa, että on aikaa välillä vaan katsella vauvaa ja antaa toisen nukkua sylissä, eikä itse tarvitse koko ajan suorittaa...

Muksulla on melkoiset ilmavaivat (pierua puskee koko ajan...) ja liekkö siitä syystä unet ovat melko pätkittäisiä ja onnistuvat vain sylissä tai kantoliinassa. Harvoin nukkuu yli puolta tuntia. Yöllä onneksi saattaa nukkua kaksi parinkin tunnin pätkää. Maitoa ei tule mitenkään turhan paljon, joten ennen iltaunille menoa muksu saa lisäksi tuttipullosat korviketta. Samoin ekalla yösyötällä puolen yön tietämillä lisänä on korvike. Loppuyö sitten menee vartin-puolen tunnin tirsoilla, leikkö tässäkin pitäisi ottaa korvike kehiin. Ja mikä ärsyttävintä, yöllä imetys ei vaan onnistu makuultaan, aina pitää nousta istumaan. Kuuden tietämillä muksu on yleensä sitä mieltä, että noustaan, vaikkakin isompien lapsien puolesta saisikin nukkua melkein seiskaan.

Ja pienoista mökkihöperyyttä on ilmassa. Vauva inhoaa turvakaukaloa ja autoa. Eskari on pakko viedä matkan takia autolla ja se onkin melkoista huutoa. Pari kertaa on ollut pakko käydä hakemassa naama punaisena kaupasta maitoa tms. kun muksu on naama punaisena karjunut... Samaten vaunuilu ei ole vauvan mielestä kovin kivaa, joten me sitten kökitään kotona. Tilannetta ei hirmuisesti parasta miehen "magical touch", joka siis saa aikaan sen, että umpiunessakin ollut vauva alkaa huutamaan miehen sylissä minuutin parin jälkeen (tosin iltaunille mennessä kun vauva on sipannut tissille, tämä on erinomainen keino saada vauva vielä hereille ja tumpattua täyteen korviketta), eli en ole nyt sitten ilman vauvaakaan käynyt kodin ulkopuolella. Nojoo, muksu kuitenkin voi hyvin, oma henkinen ja fyysinen kunto on hyvä, joten pientähän tuo on. Onneksi on nettikaupat, niin joululahjahankinnatkin on onnistunut :)

Imetys mua kyllä jotenkin nyt ahistaa ja ärsyttää, varsinkin öisin. Tekisi mieli siirtyä ainakin öisin kokonaan korvikkeeseen kun imetys+tuttipullo -sessiot kuitenkin kestää minimissään sen tunnin. Toisaalta sen kun tekisi, niin varmaan koko imetys tökkäisi suht pian. No kaipa sitä pitää jotain ongelmaa aina olla...

Ensihymyjä odottava hiirenhäntä ja pieru-Paavo 3vko
 
Viimeksi muokattu:
Meidän kuulumisia lääkärikäynniltä: tytöllä todennäköisesti maitoallergia, joten mie jatkan maidottomalla ruoalla koko imetysajan. Saatiin myös ohje erityiskorvikkeen käyttöön mikäli sille tarvetta. Altistustesti tehdään sitten, kun alan lopettelemaan imetystä. Painon nousu edelleen hidasta, nyt oli paino 4375g ja ikää 2kk. Menimme siis sairaalaan eilen tarkempiin tutkimuksiin, tehtiin uä,jossa onneksi ei mitään vikaa löytynyt, sekä verikokeet kunnossa ja bilirubiini nyt onneksi laskusuunnassa. Painokontrollit jatkuvat siis edelleen.

Meillä tyttö hymyillyt vaan kaksi kertaa tähän mennessä.
Ruoka-gallup: keittoja, esim. kanakeitto,kasviskeitto, uunissa valmistettavia ruokia, kuten laatikot ja kiusaukset eli sellaisia mitkä kestää pidempään kun pari ruokailua ja valmistuu ilman jatkuvaa läsnäoloa. Kaupasta en juurikaan mitään valmista voi ostaa.
Ristiäiset meillä pidetään tammikuun lopussa, jolloin tyttö on 3,5kk.

Mukavaa vkl :)
Piiu ja tyttö 2kk1pvä
 
Meillä oli tänään terkkarin kotikäynti. Oli oikein tyytyväinen tyttöön. Paino oli noussut viikossa 200g, joten ruokaa saa ainakin tarpeeksi :) Niin se arki vaan on alkanut lutviutua ja päivä päivältä ymmärtää vauvaa paremmin.
 
Täällä kans karu arki iskeny päälle... kaks ekaa viikkoa meni tosi hyvin, vauva lähinnä nukku ja söi. nyt sit viime päivät ollu kitinää kokoajan. Nukkuu ehkä puolen tunnin tirsoja vaan ja sit herää. Tissillä pitäs olla tunnin välein ja mie vähän pelkään et tuleekohan tuota maitoa edes niin paljon. onneks kuitenki yöt on nukkunu ja herää vaan parin tunnin välein et saa ees jotenkuten nukuttua. Mut vähän hermot menee ko ei päivällä nuku millään ja on sit ihan yliväsyny. Maha ilmeisesti vaivaa... piereskelee paljon ja kakkaa varmaan viis kertaa päivässä. Välistä uniltaki herää ihan selvästi johonki mahanvääntelyyn... :(

Meillä ristiäiset vasta 24.1. Oli ainut päivä joka sopi meille ja papille joka haluttiin. Mut onpahan täs aikaa järjestellä.

Ruokagallup:
meillä syödään nopeita ruokia, eli kanaa ja riisiä, jauhelihakastiketta ja spagettia, lohta uunissa ja pottuja. Ja sit syyään just nuita laatikkoruokia. Oon kans yrittäny tehä aina vähän reilummasti ruokaa ettei tarvis kahta kertaa päivässä laittaa...

kämppä on kyllä ko kaaos ko ei ehi/jaksa siivota. Noh antaa olla, en jaksa hirveenä ressata. Onneks ei oo nyt vieraitakaan tulossa. Tulee kyl kans vähän mökkihöperöksi tääl ko ei oo käyny muutako kaupassa nopeaa syöttöjen välissä. Pitäs tuosta vaunuilusta innostua, mut ollu niin kamala keli et ei paljon innosta tuonne vesisateeseen lähteä.

joo tulipa vähän valivali.... :) On vauva silti ihanaki välistä ko se hymyilee syönnin jälkeen tai kattelee tyytyväisenä sitä jonka sylissä on <3

peikko ja 2vk 6pv vanha tyär
 
Heippa vaan täältäkin pitkästä aikaa! Lukemassa oon käynyt mut en yhtään kirjottaan.. Meillä vauva ja esikoinen pitää kiireisenä ja tuntuu et mitään muuta sit ei ehikkään.

D-Vitamiineista.. me alotettiin ne vasta kaks päivää sit.. pakkohan se oli ennen ekaa neuvolaa =) meillä on sitä d:tä missä on gefilusta mukana, jos auttais mahavaivoihin.. ootteks muut kuullu sitä teoriaa et eri D:t voi aiheuttaa mahavaivoja liittyen onks ne rasva vai vesipohjasia? Jos nyt ymmärsin ton oikein.. tuntuu et toi ajatuksen juoksu on tosi kökköstä ja menee ihan kököinä =)

Päivällä meillä syöttövälit saattaa olla jopa 3-4 tuntia mut se sit kostautuu yöllä.. yöllä vauva heräilee syömään tunnin välein ja jos ei herää syömään niin yleensä vähintään puolen tunnin välein murisee, ähisee ja vääntää.. en oo varma onko hereillä vai unissaan mut aina herään siihen. Pitäs varmaan kokeilla nukkuisko paremmin omassa sängyssä et häirittenkö hänen uniaan.. meillä meinaan huomaa sen kans hyvin et miehen syliin rauhottuu parissa minuutissa kun mun sylissä nukahtaa tosi levottomasti ja saattaa hamuilla tissille helpolla puoli tuntia.

Ruokagalluppia meillä syödään nyt tosi paljon sellasia mistä sit saa seuraavana päivänä lämitettyä tai sit uunissa valmistettavia.. listalla pyörii jauhelihakastike, lihapullat, kanakastike, kanapastavuoka, kana-riisivuoka, italianpata.. ihan hirveen jauheliha voittosta =)

Paljon piti kommentoida mut nyt alkaa uni viemään voiton, jos sitä ehtis hetken nukkuun ennen yörallia =)

Jupsis ja vauva 4 viikkoa
 
Täälläkin tuo runsss maidontulo ongelmana. Olen yrittänyt vähentää lypsämistä, jotta keho ei tuottaisi maitoa entistä enempää. Tosin pakko välistä sitte psukkuiset rinnat imaista kunnolla, vauvan kapasiteettinei siihen riitä. Maitoa on pakkasessa viikon ajalta yli litra ja osan jouduin laittamaan pois, kun unohtui jääkaappiin liian pitkäksi aikaa..

Meillä nukutaan alkuyöstä hyvin. Yleensä 21 aikaan unille, siitä 3-4h päästä syöttö ja siitä samoin 3-4 h päästä uusi. Sen jälkeen (toki kun on makeimmat unet itsellä) vauva valvoisi. Tankkaileekin kyllä siinä mutta ei rauhoitu kuin tissi suussa. Sitten nukkuu tyytyväisenä niin kauan kuin tissi vain on paikallaan... Siispä tänäaamuna keräsin "huonoäiti"-pisteet ja tyrkkäsin toiselle tutin. Rauhoittui omaan sänkyynsä ja vajaan puolen tunnin kuluttua oli itse sylkenyt tutinsa poispoikkeen.

Meillähän vauva ei osannut paljasta rintaa imeä (rinta+vauvan suu eivät vain sovi yhteen) joten rintakumi on käytössä. Pohdin asiaa, tuttiahan ei kai juuri imuotteen takia suositella kovin aikaisin annettavaksi, mutta nyt se on annettu. Rintakumivieroitus neuvolan mukaan 1kk iässä, jos ottaa onnistuakseen. Minuaniinlohdutti kun terkka kertoi imettäneensä esikoistaan koko ajan rintakumilla... En siis ole huono äiti sen suhteen. Eihän se aina voi onnistua ilman apuja.

MrsRock ja emäntä 11pv
 
pitkästä aikaa lukemassa muiden kuulumisia:)

täällä huomenna 1kk neuvola, saapa nähä paljon neiti nyt painaa.. syö yleensä 3-4h välein ja aina jonku maks vartin kerrallaan, tosin nyt on iltasin saattanu tunninki välein syyä muutamaan otteeseen. mulla kans maitoa tulee suihkuamalla, jota toinen sit vetää henkeen,mut oon nyt ottanu tavaksi koittaa suunnata harsoon suurimmat suihkut.. Ihan ihmettelen että miten tuo vauva es hallitsee sitä suihkumaitoa sillon kun en irrota rintaa, sen verran paineella sitä näyttää tulevan :s mut kai se ajan myötä tasottuu...?

määki ootan kovasti jo että pääsis jumppaileen, mut jälkitarkastusta odotellen. Lantionpohjalihakset ei tosiaan oo vielä kunnossa joten ihan kävelylenkkejä oon vasta tehnyt. Välillä tulee paineen tunne tuonne alamahaan/kohtuun ? kun vähän enemmän rasittuu.

Täällä nukutaan erittäin huonosti yöt, kun vauvan rytmi on semmonen, että illan nukkuu ja virkistyy puoliltaöin.. sitte kukkuuki johonki neljään viiva seittemään aamulla :S eikä viihdy yksin ollenkaa. sit nukutaan taas 11-12 asti. sama rytmi mulla sit. :p

luppelo ja tyttö 1 kk (hymyjä odotellessa...:))
 
miinuska pahoittelut jos ymmärsit, että tarkoitin, ettei sinulla olisi ollut luonteva olo esikoisen kanssa! Tarkoitin sen sijaan, että kuvasit hyvin myös omia tunteitani siitä kuinka luontevalta tuntuu olla kahden äiti! Mukava jos sinusta tuntui luontevalta myös heti esikoisen kanssa.:)

Liikunta täällä myös aloitettu kävelyillä ja lantionpohjan lihaksilla ja syvällä vatsalihaksilla. Kovasti jo odotan, että pääsen treenaamaan kroppaa laajemmin ja juoksemaan.:) Toivottavasti into säilyy!:)

Runsas maidontulo oli täälläkin aluksi vaivana, lypsin vaan sen verran kun oli ihan pakko ja nyt on jo hyvin asettunut (vauva 1kk).

Ruokagallup meillä syödään tavallisia ruokia, risottoa, jauhelihakastiketta, muusia ja kalaa, lihapataa jne. Tehdään isompi satsi kerralla, jotta riittää ainakin seuraavaksi päiväksi lounaaksi.

Tsemppiä yövalvomisten kanssa painiville!
 
Hymyjä odotellaan täälläkin... Yritystä on, joten pian varmaan... :) Äsken näytti ja kuulosti ihan siltä, kuin olisi yrittänyt nauraa...

Meillä nukutaan edelleen hämmentävän hyvin, siis suhteessa esikoiseen, joka oli ja on huono nukkuja. Kyllähän noita heräämisiä on 2-3h välein, mutta edelleen jatketaan unia samantien. Muutenkin poika on siskoaan säyseämpi tapaus. Unissaan tämäkin kyllä ähisee jaärisee, en tiedä onko se tapa vai onko niitä vatsavaivoja. Rela colic -tippoja olen antanut ja ihan kuin olisi vähän vähäisempää. Ja jotain yhteyttä olen ollut huomaavinani ähinöiden ja oman suklaansyönnin välillä (vaikka en mitenkään levytolkulla vetele). Nyt on tosin vauva nuhainen, joten korisee entistä enemmän. Mites, mulla oli käsitys, että näin pienen kuumeesta pitäos aina ottaa yhteyttä lääkäriin. Eilen soitin varuilta tk:hon kun oli niin kovin tukkoinen, ja sanottiinkin, että yleisvointi ratkaisee. No, onneksi ei ole tänään sen huonompi eikä kuumekaan ole noussut.

Tuon 3-vuotiaan raivarit on muuten olleet ihan mahdottomia viime päivinä. Huomion hakua se kai on, vaikka ei erityisesti ajoitukaan tilanteisiin, joissa olen kiinni vauvassa. Nyt kun saan vähän maitoa pumppailtua, ajattelin yrittää enemmän keksiä puuhaa vaan kahdestaan tytön kanssa. (Ostin siis Medelan pumpun ja tajusin, että esikoisen kanssa mulla oli yksinkertaisesti vääränlainen pumppu, kun oli niin kivuliasta ja hidasta se pumppaaminen, että oli helpompi lypsää käsin.)

Ne d-vitamiinit odottaa edelleen pöydällä! Ehkä vähitellen pitäis aloittaa...
 
Periaatteessahan alle 3-kuisen ei pitäisi sairastaa kuumetta. Jos vauvalla nousee kuume (yli 38 astetta), vointi alkaa huonota (vauva vetämätön, ei syö, kärttyinen jne) ja/tai herää huoli, niin kylläpä siellä lääkärissä kannattaa käyttää arviolla. Ei ole lainkaan väärin. Monesti syy on tavan flunssa, mutta pienelle ihmisellehän se voi olla huomattavasti rajumpi tauti kuin isommalle.
 
Heips.. onpa ollut vauva arki kiireistä.. Saa kokoajan olla varuillaan ettei 1v ole vauvan kimpussa.. Noh kuitenkin suht hyvin ottanut pikku veljen.. Vielä ollut apukäsiä kotona mutta ens vuoden alus sit se arki alkaa oikein kunnolla.. Ehkäpä sekin siit alkaa sit omalla painollaan menemään.. Huomenna poitsu 1kk, ja iso jässikkä jo..

Tutti asiasta.. itse olen käyttänyt heti kun kotia päästiin.. Mun lapset ovat olleen kovia imemään, olisivat jatkuvasti tissillä.. ja tutti sit rauhoittanut myös kun on pakko pienempääkin hoitaa eikä heti kerkiä vauvan kimppuun kun itkee.. Eikä ole vaikuttanut maidon tuloon millään lailla.. toki tarjoan usein myös tissiä..

Nuhaisuudesta.. meillä tuntuu kanssa nenä turisevan koko ajan.. veikkaan kuivaa sisäilmaa ainakin meidän osalta.. 1v:llä oli vauvana sama ongelma talvella.. jouduin kostuttamaan nenää, sekä oli ilmankostutin käytössä koko talven.. muuten kun ei ole kipeän oloinen..

Vauveli itkeskelee mahaansa vähän väliä.. ja kiihtyvyys on nopea huudon suhteen.. kova äänisin pieni minun pesueessa :)

No joo taas mentävä.. täytyy palailla kommentoimaan paremmalla ajalla :) jos sitä siis löytyy :D

muumimamma ja räyhä roope 1kk
 
Heippa :)

Meillä oli tuossa tällä viikolla keskiviikkona 1kk neuvolalääkäri.
Painoa 4025g (2980g syntymä :D) ja 52,8cm (49cm syntymä) :heart: hyvin kasvaa :p:D

Juteltiin massuvaivoista joita ollut ja kielimuurin saimme ulkomaalaisen lääkärin aikaiseksi. Saimme kyllä loppuviimein asiat hoidettua. Tyttö voi hyvin :)

Meillä cuplaton käytössä ja aloitetaan uudelleen d-vitskut.. Tauolle taas hetkeksi jos aiheuttaa itkua. Cuplaton lopetti itkut meiltä illasta ja toi ihanan hymytytön meille :) :heart: Äippä sai keskiviikkona vaipanvaihdon yhteydessä kakat päälle, pesukoneen päälle ja kylppärin lattialle :D no tulipahan siivottua kunnolla :D

Kunnon hymyjä on tullut nyt jokusen päivän ja paljon :heart: samaten kovasti tuntuu olevan asiaa toisella ja kädet ja jalat vispaa kuin viimeistä päivää :heart:


Mua kehoitettiin pohtimaan ehkäisyä ja taidan kallistua pillereihin.. Tosin mieli tekisi mennä ilman, mutta ei ole mies samaa mieltä..Jälkitarkastus tammikuun lopulle menee.

Hyvää Joulua marraskuisille pienille ja isoille :heart:

Hipsutin ja tyttö 1kk
 
Täälllä arki melko haipakkaa. Ihana lähteä maalle nauttimaan rauhallista joulua.

Tyttö on kova syömään. Lisämaitoa joudun välillä antaa mutta yöt pärjää tissillä. Nukkuu hyvin.

Tänään kylvettiin ja voi että miten neiti siitä tykkäs. Saatiin kunnon hymykuviakin ku oli niin kivaa. Pikkunen sammako murunen :)

Huomenna piiitkä ajomatka. Saapi nähä miten pikkunen viihtyy ja käykö masun päälle ..

D-vitskuja en oo alottanu.

Nyt takas hommiin...

Rauhaisaa ja rakkauden täyteistä joulua!

Nasu ja perhe
 

Yhteistyössä