Marraskuun mussukat <3

Paisun aina kun syön ja tuntuu, että muutenkin a. ensin on kova äärettömän nälkä ja b. heti kun saa muutaman suupalan, on vatsa tupaten täynnä. Ruokailun jälkeen on pakko avata housun nappi tuon turvotuksen vuoksi. Työkavereiden kanssa ruokaillessa ikävä availla housuja. Muutenkin ummetus astunut kuvioihin :kieh: en tiedä liittyykö edellinen tapahtumaketju siihen.
 
Zoona mulla ihan sama! Maha turpoaa heti aamulla, kun vähän jotain syö ja tuntuu, että pahenee vaan päivän mittaan. Ja ummetusta meinaa täälläki olla.. :/

Ootteko muut huomannu mitään lenkillä käydessä tai muuten urheillessa, että hengästyis helpommin? Minusta tuntuu, että puuskutan koko ajan ja hengästyn ihan kävelylenkilläkin..
 
Turvotusta tiälläkii..
Paleltaako teitä muita? Mä oo aivan jäässä ja en oo ees kipee, vaatetta rutkasti päällä ja silti jäädyn. Huomenna ultra ja jännitän kovasti :D pian näen mittee siellä on..
Mä hengästyn myös nopsaa lenkillä/salilla. Noh pitää rauhallisesti ottaa.

HooKoo ja pikkanen ötö 5+4rv
 
Joo täällä puuskutetaan pienen ylämäenkin jälkeen, kun pyöräily tuntuu niin raskaalta :D mulla on iltasin kamala turvotus, on siis päivälläkin turvotusta, mutta illalla suihkussa näytän siltä, kuin olisin jo ainakin 7kk raskaana ;)
 
Hookoo minä oon kans ihan jäässä koko ajan, ukko yrittää lämmittää taloa ja minä vaan vedän villasukkia jalkaan ja hupparia päälle ja makaan takan eessä sohvalla viltin alla. :)

Napakettutyttö minä pidin esikon raskauden aikaan vielä rv20+ normifarkkuja, mutta kyllä se jo kakkosen kohdalla piti vaihtaa äippähousut rv10-12 ja nyt on vasta rv n. 6+2 tai jotain ja tekis mieli käydä ostaa äippähousut.. :)
 
Samoi tuntemuksii täällä. Paleltaa, etenki iltaisin ja kuljen himaa villasukissa ja villapaidassa. Janottaa jatkuvasti. Lenkillä tuntuu ihan kuin olisin vasta juoksemisen aloittanut, 200 metrii ni meinaan kuolla ja oon kuitenki juossu ihan 3-5km lenkkei vuoden verran.Happi ei vaan kulje ja jalat painaa tonnin.
Huomenna on eka neuvola, kiva kuulla miten usein nyt siellä pitää ravata. Pääsiäiseksi mennään kotikotiin ja mieli tekis kertoo et vauva on tulossa. Mut en taida vielä malttaa...

Walter 6+3
 
Minut voi poistaa listalta. Viime viikolla alkoi vuoto ja eilen lääkäri totesi kohdun tyhjäksi ultratessaan. :( Minulla olikin alusta asti tunne, että tämä raskaus ei suju ongelmitta. Toivotan teille muille mukavaa odotusaikaa. :)
 
Nemelia hitto noi on tosi huonoja uutisia :hug:

ON: Mulla tosi paha olo, ajan kysymys millo halaan pönttöö ja toi närästys ihan arsesta kanssa :stick: mä tänään nukkunu päikkärit, kahet pienet jopa :D Miten saan nukuttua kun jännittää huomine ;) Jäädyn peitteen alla jos en saa nukuttua..

HooKoo 5+4rv
 
napakettutyttö onneksi asiat selvisivät. Parempi niin :)

nemelia :hug:

ON: tänään oli aikas hyvä päivä, mutta kun illasta kävi sellaista mikä mut pelästytti sen jälkeen oon voinut pahoin. Kauppa ostokset oli aikas neste painotteiset. Juissi sitruuna-lime mehua, mansikka mehukeittoa ja appelsiini mehua. Lihamakaroonilaatikkoa sain vähän alas meneen. Helposti alas menevä on itse tehdyt mokkapalat.

Mulla kanssa aina välillä mieli tekee jotain rasvasta/raskaampaa, mutta sen jälkeen paha olo on ihan kamala. Suolakeksit on mitä nyt kuluu koko ajan. Kasvikset ja salaatit tekevät pahaa. Varsinkin kukkakaali ja parsakaali. Salaattia voisin syödä sen takia että saan laitettua sinne salaattijuustoa missä on joku öljychili juttu.

Jano on ihan koko ajan ja vettä menee jonkin, mutta mehut on ihan parhaita nyt. Mitään hiilihapotettuja juomia ei oikein voi juoda. Niistä tulee niin kamala olo ja turvotus lisääntyy.

Norappi ja pikkukakkonen 7+5
 
Mimmika ja Lulina, onpas kiva että muitakin, kenen synnärinä KAKS. Olin melkein satavarma, ettei ole täältä päin ketään, koska ollaan kumminkin aika pieni osa väestöstä täällä päin Suomea ;) Viikkoja nyt 9+1 ja vatsa tuntuu jo paisuvan. Tyköistuvista vaatteista erottaa jo pömpön, joka mielestäni on muutakin kuin sitä jo olemassa olevaa röllykkää ennen raskautta. Esimiehelle jouduin kertomaan saavani perheenlisäystä, koska poissaoloja tulossa labrojen, neuvoloiden, lääkärien ym. takia. Hän kertoi, että oli jo arvannut. Liekkö sitten siitä, että oksentelen työpaikan vessassa vai vaikutanko jotenkin lihoneelta? :D Millon teillä alkanut vatsa näkyä? :) Odotuksen iloa kaikille :heart: Täällä ilo edelleen tuntuu niin kliseiseltä sanalta, koska iloa ei tästä pahasta olosta saa tekemälläkään...
 
Heippa kaikille :) Varovaisesti taidan nyt itsekkin liittyä juttuun mukaan. Elikkä kolmatta kertaa ollaan nyt raskaana, takana lapsettomuutta, mutta hoitoihin en ole lähtenyt. Ensimmäinen raskaus 2013 ja silloin keskeytynyt keskenmeno rv 9, todettiin niskapoimu ultrassa. Sen jälkeen onnistunut raskaus 2014 ja nyt ihana 7kk ikäinen poika <3 Ja nyt yllätys plussa viikko sitten, yllätys siksi, että ei todellakaan uskottu, että raskauduttaisiin näinkin nopeasti. Viikoista en tiedä varmaksi, koska kuukautiset raskauden jälkeen olleet miten sattuu. Neuvolassa kävin ultrassa viime viikolla ja siellä näkyi suurentunut kohtu ja jotain kaikua, laite todella huono. 13.4 neuvola ja uusi ultra luultavasti :) Pahoinvointi on kokoaikaista, mutta näillä mennään :) Viikoiksi neuvolassa veikkasi rv 5. Eli nyt siis menossa rv 6+0, mutta tarkemmin varmistuu myöhemmin. Tsemppiä kaikille ja pahoittelut keskenmenon kokeneille <3.

Essukkainen/ 22.v / 2.lapsi / ksks
 
Kirjoittelin tänne tuossa muutama viikko sitten, mutta lopetin verisen vuodon alettua. Nyt kamalien kipujen, vuotojen ja kolmen ultran jälkeen näyttää kuitenkin siltä, että joku tuolla kohdussa mukana vaan kasvaa. Eilen ultrassa siis löytyi alkio ja syke :heart:

Oma olo on edelleen epäuskoinen. Jatkuva kuvotus, kylmyys ja hengästyminen kiusaa täälläkin. Olen silti jotenkin onnellinen oireista, jotenkin pystyn paremmin uskomaan, että olen oikeasti raskaana.
Pahoitteluni kaikille menetyksen kokeneille :hug:

nöf/31 v./3.lapsi/satks
 
Tervetuloa Essukkainen ja nöffi! :)

Minä kans oon iloinen kaikista oireista ja nautin täysin tästä raskaudesta! Toivottavasti ei tule mitään pelonaiheita tai muita takapakkeja.

Varasin just ensimmäisen neuvola ajan ja se on 17. päivä, ja ens viikon tiistaina tosiaan se ultra. On muuten menny H-I-T-A-A-S-T-I tää viiko!
Eilen kävin kaverin luona kahvitteleen ja se paljasti, että niillekkin on tulossa vauva ja enhän minäkään voinu olla sitte kertomatta raskaudesta ja meillä onki lasketussa ajassa vain parin päivän ero. :)
 
Tervetuloa uusille :wave:

Luin 8. raskausviikon kuvausta ja jossain sanottiin, että kohtu olisi nyt n. appelsiinin kokoinen. Yhtäkkiä se kuulostaa sen verran suurelta, että kai se voisi jo näkyä ja tuntuakin. Mutta en kyllä tunne. Musta tuntuu, että vatsan kasvukin on vain turvotusta ja pari lisäkiloa, jotka tässä viime kuukausina hankin. Aamulla maha on selvästi pienempi, enkä osaa sanoa onko siinä muutosta. Hyvällä mielikuvituksella ehkä. Eli masukuvia ei kyllä ole hetkeen tulossa :rolleyes: Välillä olo tuntuuniin tavalliselta, että pelko hiipii kehiin, välillä on tukalaa siis lähinnä ruuansulatuksellisesti tukalaa.

Kävin eilen uimassa ja se tuntui tehoavan tähän turvotukseen ja tukalaan oloon varsin hyvin. Valitettavasti sen jälkeen karkas mopo käsistä ja tuli syötyä vointi takaisin huonoksi. Ehkä siinä pieniä aterioita lyhyin välein on jotain perää.

8+0
 
Viimeksi muokattu:
Ylihysteerinen ensiodottaja kysyy tyhmiä, ja olisin iloinen vain asiallisista vastauksista, eli jos mielesi tekee vaan aukoa päätä siitä miten hysteerisiä jotkut odottavat äidit ovat, pidä tieto omanasi... :D Oletteko käyneet kampaajalla värjäyttämässä hiuksenne raskausaikana? Mistään ei löydy vastausta aiheuttaako mahdollisesti jotain, vai ei. Paljon löytyy puolesta ja vastaan. Joidenkin tutkimusten mukaan voisi olla nimenomaan ensimmäisen kolmanneksen aikana haitallista ja toisten tutkimusten mukaan voi värjätä niin paljon kuin sielu sietää. Voi olla tietysti ylihysteeristä olla käymättä, koska eiköhän esimerkiksi jotkut äidit vauvansa myrkytä mm. tupakalla ja alkoholilla, eli hiusten värjääminen satavarmasti pienempi paha! Silti olisi mukava kuulla mielipiteenne, ketkä ovat käyneet ja ketkä eivät! :)
 
Viimeksi muokattu:
Kauhea keskenmenon pelko iskee, silloin kun asian paljastaa jollekulle tutullle henkilölle. Ei haluaisi kertoa ja kuitenkin haluaisi. Yksi tuttu yhdisteli tiedon erinäisistä asioista ja arvasi jostain tyhmästä kysymyksestäni, että olen raskaana. Pitihän se myöntää. Samantien iski kauhu: jos se onkin kuukahtanut. Ihan varmaan, nyt kun tunnustin asian se ei selviä. :O
 
Mamma93, elä hätäile, esikoisen aikaan mietin tota samaa. Sillon törmäsin juttuun missä mainittiin, että väriaineita imeytyy vain hitusen päänahkaan, tutkittua tietoa ei ole mut ei pitäisi olla vaikutuksia sikiöön. Myös siitä luin et ekalla kolmanneksella voi varmuuden vuoksi olla värjäämättä.. Mä kyllä olin ehtiny useemmat värinpoistot ja värjäykset tehä ennenku tiesin raskaudesta ja plussan jälkeen taisin kerran ekan kolmanneksen aikana värjätä.. Ei tuo nyt näytä siitä kärsineen. Ja on mulla nytkin tuolla kaapissa hiusväri värjääjää oottelemassa. Joten uskaltaisin värjätä, josset nyt oo kerran viikkoon hiusväriä vaihtamassa :D
 
Ja toki vois lukee kysymyksenki. Taisin mä kampaajallaki siinä ajassa käydä sekä itse värjäilin :D ja tuli mieleen vielä että raskaus voi aiheuttaa sen, et se väri ei tartu kunnolla tai sitte ei tuu yhtään sen väriset mitä piti :D
 
mimmika, minulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja kuopus sitten käynnistettynä alateitse. Ja ikäeroa ei lapsilla ole kuin 1v4kk, ei ollut mitään ongelmia tuossa alatiesynnytyksessä.

Hiuksia en itse värjäile raskausaikana ollenkaan, mitä pienemällä kemikaalikuormalla pääsee niin sen parempi.
 
Piinaava odotus on viimein ohi ja minkin uskallan liittyä joukkoon. Tänään kävin uudelleen ultrassa keskenmeno epäilyni takia ja siellä oli pikkuinen ihmisen alku.

En osaa nyt punata tekstiä mutta la 19.11 /2.lapsi / KYS / 28v

Kampaajana voin kertoa tuosta hiusten värjäyksestä sen mitä tiedän. Väriaine sisältää ppd:tä mikä imeytyy hiuspohjan kautta verenkiertoon ja sitä myöden sinne sikiölle. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon sitä imeytyy tai onko siitä haittaa. Jokainen harkittiin sen kohdallaan itse. Minä en henkilökohtaisesti meinaa värjätä kuin aineella joka ei ppd:tä sisällä. Tuo värit ei tartu tai tulos on jotain muuta on ihan höpönlöpöä.

Voisin Snillikselle laittaa jossain kohtaa viestiä (jos osaan) fb ryhmästä kun täällä keskustelu tuntuu niin hankalalle.

Heiri_ ja sisu 6+6

Ja kirjoitusvirheitä täynnä koko teksti :D
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käyty, sain kamalan määrän esitteitä ym lippulappusia. Verikokeen otti, tarkistetaan kuppa, hiv ja jotai muuta. Lähetteet ultraan ja sikiöseuloihin. Seuraava aika neuvolaan on vasta toukokuussa. Eipä kovin usein tarvi siellä käydä ja ihan hyvä. Ei tarvi mennä sokerirasitukseen, jes! Ruokaohjeita oli taas muutettu, onko nyt niin että tuorejuustoja, kotimaisia pastöroidusta maidosta valmistettuja ei saa syödä? Muistan edellisis syöneeni.



Pahoittelut ikäviä uutisia saaneille.

Onnittelut nöf:ille sitkeästä kaverista!

Walter 6+3
 
Jospa mä nyt sitten uskallan varata kampaajalle ajan, mutta taidan tyytyä ottamaan vain raitoja folion välissä, ettei väriaine ole suoraan päänahan kanssa kosketuksissa ;) Te joiden synnäri on KAKS, mitä mieltä olette alueen neuvolapalveluista? Minä olen henk.koht. jotenkin tosi pettynyt. En kyllä tiedä mitä odotin... :D Mutta mielestäni ei välitetä ihmisenä, vaan pidetään vaan "yhtenä muista". Lähinnä tarkoitan sitä, että ei ajatella yksilöä ja hänen mahdollisia erityistarpeita, vaan hänenkin kohdalla mennään silleen niinkun on edelliset 20 vuotta menty kaikkien muidenkin kohdalla... Vähän harmittaa, koska ajattelin, että neuvolasta saisi kysellä tyhmiä ja apua kun varsinkin ensiodottajana KAIKKi on uutta, mutta tuntuu siltä, että kaikki täytyisi tietää itse... Vielähän tässä kerkeää muuttua mielipide kuukausien aikana, mutta näin ensimmäisten kokemusten perusteella ihan peestä koko terveydenhuolto täällä.
 

Yhteistyössä