matkakohde jonne en suostu palaamaan

  • Viestiketjun aloittaja jussi
  • Ensimmäinen viesti
Minä en erityisemmin välittäisi enää matkustaa Romaniassa ja Bulgariassa. Olen kummankin maan autoillut useampaan kertaan edes takaisin matkalla Turkkiin, enkä ihastunut niistä kumpaankaan. Tunisiaan en myöskään perusta enää mennä ja vähän epäreilusti niputan Marokon samaan enkä aio sinnekään mennä.
 
tuolla joku heitti vertailun elämystenhakemisesta ja tutusta ja turvallisesta sitten toisena "vastakohtana". Ei ne elämykset tarvitse kuitenkaan mitään extreme juttua olla vaan ihminen voi aivan hyvin elää sen matkansa kuitenkin "normaalisti" ilman mitään kauheiden extremejuttujen hakemista. Tarkoittaa sitä että ei hankkiudu kuitenkaan seikkailuihin ja vaaraan tarkoituksella. Ja sitä en toki minäkään tee mutta en todellakaan hae sitä Suomen steriiliyttä ja puhtautta joka paikasta vaan todellakin saatoin istahtaa vaikka Egyptissä tai kaukoidässä sinne paikallisten ihmisten kanssa samaan kuppilaan ja juoda sitten pullon suusta vaikka jos epäilin lasien puhtautta (mutta onneksi mahataudeilta olen säästynyt mutta ehkä siksi että en kotimaassakaan harrasta äärimäistä steriiliyttä en lapsillanikaan vaan ovat "vastustuskyvyn" noukkineet vaikka hiekkalaatikon hiekasta tai konttaamalla ulkona tms).
Ei kenenkään tarvitse edes suomalaisessa keskikokoisessa kaupungissa mennä yksin naisena juovuspäissään kaupungille keskellä yötä tai kulkea lompakko takataskusta puoliksi ulkona roikkuen. Näihin turvallisuusasioihin voimme itse vaikuttaa. Ja niin voimme vaikuttaa esimerkiksi siihen että emme kulje muslimimaissa napa, tissit ja takapuoli paljaana vaan siveellisemmin pukeutuneena eli hartiat, napa ja jopa polvetkin piilossa. eihän sitä tarvitse kuin mennä roomalaiskatoliseen maahan niin ei kirkkoon pääse siinä ahtolan häämekossa tms!
Matkoilta saa enemmän ja "sopeutuu kansan joukkoon" kun edes vähän yrittää kunnioittaa maan tapoja ja pukeutumista. Ei ole pakko lähteä ryyppylomalla muslimimaahan tms.
Minä en ymmärrä mitä joku tarkoitti tuolla kun rinnasti kansaan sulautumiseen sen että kamerat ja kartat pois. Toki minulla on kartta repussa tai jopa kädessäkin ja kamera kaulassa, miksi ei saisi olla. Ei kai sitä tarvitse kuitenkaan hävetä olevansa turisti toisessa maassa ja saattaahan sitä jopa ihan omassa maassaankin kulkea kartan ja kameran kanssa, minä jopa kameran kanssa vaikka tuolla meidän talon takana metsässä tai keväällä joen rannassa jäidenlähtökuvia taas kerran ottamassa.
Mutta lomapukeutumisessa minä en oikein ymmärrä sitä että ihmiset kulkee rantavaatteissa kaupungilla.
Mutta kukin hakee lomalta mitä hakee mutta lomakohteet sitten sen mukaan. Jos lomalta ei halua muuta kuin hotellin uima-altaan ja halvan oluen niin miksi sitten lähteä jonnekin oikein eksoottiseen paikkaan jos sen maan eksotiikka ei oikein kiinnosta?? Pitääkö joidenkin joskus matkustaa kerätäkseen pisteitä muiden silmissä vaikka sitten sen matkan oikea anti ei annakaan monta pistettä?
matka voi olla erilainen joka kerta ja samassa kohteessa voi käydä vaikka kymmenen kertaa eri syistä, itse olin tässä äsken pidennetyn viikonlopun vanhan kirjeystävän luona kyläilemässä varmaan viidennen tai kuudennen kerran mutta löytyihän silti uutta nähtävääkin sen juoruamisen ja kuulumisten vaihtamisen lisäksi!
 
en vastannut itseasiassa itse kysymykseen mutta ehkä en lähtisi kertaakaan kohteeseen jossa ei olisi oikeasti mitään näkemistä. Minua ei kiinnosta pätkääkään uima-altaalla ja auringossa makaaminen eikä miestänikään ja siksi Kanarian saarilla ei ole käyty eikä ole suunnitelmissakaan. mieluummin kaupunkiloma tai loma autoillen eri paikkoja ja luonnonnähtävyyksiäkin katsellen ja autossa ja illalla matkaoppaita selaillen ja kaikenlaista mielenkiintoista hakien.
en halua "suomalaistettua" paikkaa jossa ravintolan menu on "in hoono soomi" ja tarjoilijapoika yrittää puhua suomea ja ruokalistalla on nakkeja ja muusia. Mieluummin minä vaikka sanakirjan kanssa arvaan mitä se ruoka pitää sisällään ja nautin aitoa paikallista ja mieluummin vielä kauempana turistikaduista.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 07:57 äiti 40plusplus kirjoitti:
en vastannut itseasiassa itse kysymykseen mutta ehkä en lähtisi kertaakaan kohteeseen jossa ei olisi oikeasti mitään näkemistä. Minua ei kiinnosta pätkääkään uima-altaalla ja auringossa makaaminen eikä miestänikään ja siksi Kanarian saarilla ei ole käyty eikä ole suunnitelmissakaan. mieluummin kaupunkiloma tai loma autoillen eri paikkoja ja luonnonnähtävyyksiäkin katsellen ja autossa ja illalla matkaoppaita selaillen ja kaikenlaista mielenkiintoista hakien.
en halua "suomalaistettua" paikkaa jossa ravintolan menu on "in hoono soomi" ja tarjoilijapoika yrittää puhua suomea ja ruokalistalla on nakkeja ja muusia. Mieluummin minä vaikka sanakirjan kanssa arvaan mitä se ruoka pitää sisällään ja nautin aitoa paikallista ja mieluummin vielä kauempana turistikaduista.
hei,
kaikissa nàkemissàni, niin euroopan etelàloma kuin kaukomatkakhteissa on ollut uima-allasjutut, merenranta yms. ns. lòhòlomaan kuuluvat huvitusasiat, joista tulee osittain myòs nautittua tàysin siemauksin olipa matka rààtàlòity tai valmispaketti. on kiva puuhata pàivàllà kaikenlaista ja kierrellà paikkoja yms, mutta kuka kieltàà vàlillà rentoutumasta pelkàstà auringosta nauttien? ainakin suuri osa siità nauttii. ja kuten sinà, pidàn silti myòs kaupunkilomista ja pitkistà automatkoista, siinà missà maailman kaukaisimmista kolkista ja kulttuureista ja erikoisuuksista. ei mikààn asia sulje pois toista, meidàn kohdalla ainakaan. josksus sità, joskus tàtà siis.

minusta sinunkin olisi hyvà kàydà muuten kerran elàmàssàsi myòs esim.kanarian saarilla tai jossian yleisessà lomapaikassa. voithan tehdà siitàkin omanlaisesi loman, eikò vain?
lanzarotella (ainoa saari jonka olen nàhnyt) on muuten nàhtàvààkin,tiedàtkò mità (ei pelkàà rantaa, mutta tuliperàistà maisemaa, kaupunkeja ja jopa kultuuria? meillà riitti puuhaa ja huvitusta kahdeksi viikoksi, ja myòs paikallisiin saimme loistavan yhteyden joka on jatkunut 8 vuotta. tekemisen ja asioiden lòytàminen vaatii omatoimisuutta, jota sinulla ja monella meillà làhes 40 onkin jo.

ja siitàkin tuli mieleeni. muistetaanhan myòs ettà esim 20 kymppinen hakee usein ihan erilaisia asioita lomiltaan, enemmàn huvitusta jne. silloin sellaiset joukkokohteet ovat mainio valinta. turha sinun ja minun onkaan luulla ettà meillà on kokemusta vain matkustamisen takia, onhan tàssà tàmà ikàjuttu niin hyvàssà kuin pahassakin.

hauskaa matkustelua kaikille, minnepà sitten menettekin :)
 
Mukavaa lukea fiksuja perusteltuja mielipiteitä =)

Matkailu on siitä ihanaa, että kukin voi lähteä sinne minne itse kulloinkin haluaa lähteä ja tehdä matkastaan oman näköisensä. Jopa kanarian saarilta löytyy omatoimiselle matkaajalle jotain uutta ja paikallista, saaret eivät suinkaan ole vain turistien kyllästämiä. Esim gran canarialla palman kaupungista ja saaren sisäosista löytyy paikallista kulttuuria. Muistan erään joulunalusmatkan pohjoisen pakkasista puerto ricon termiittilaaksoon (joka siellä on käynyt, tietää mitä tarkoitan) ja mieleenpainuvin elämys oli se ihana lämpöaalto mikä kävi päälle heti koneesta ulos kävellessä. Se lämpö meni suoraan hartioihin, jotka tippuivat välittömästi viis senttiä siitä iskusta, mikä ihana ihana tunne. Itse en auringonottoa tai uima-altaalla löhöilyä harrasta, mutta uskon ymmärtäväni niitä, jotka siitä pitävät.

 
eilat, israel. sinne en ikinä palaa.
siitä on yli 10v kun kävin siellä mutta kyllä pelotti, ne hemmetin aseet joka paikassa ja sotilaita.
lentokentällä kun saavuimme ne kävi läpi kaikki laukut ym. sit ne löysi burana paketin isän laukusta ja voi herra jumala ku isäni puhuu huonoa englantia ja ei osannu selittää mitä lääkkeitä ne oli, ja ne vartijat alkoi huutaa ja aseet heilui, silloin pelotti kyllä ja ajattelin että mitäköhän tästäkin matkasta tulee.
Sit valitsimme huonon ajankohdan mennä sinne, siellä oli todella kylmää. Meidän hotellilla piti olla allas mutta oli niin kylmää ja likaista vettä niin eihän siellä voinu uida. jne. :/
 
Minusta on ihmisten halveksuntaa sanoa, ettei halua johonkin massaturismipaikkaan, ja että juuri siksi ei halua matkustaa Kanarian saarille. Saaret eivät toki ole minunkaan suosikkejani, mutta talvella ne houkuttelevat läheisen sijaintinsa vuoksi. Ja loman hinta sinne on jotain ihan toista, kuin omiin suosikkeihini, esim. se Meksiko. Viisihenkisen perheen matkan hinnaksi tulee komea summa. Toinen juttu on se, että lapset nauttivat auringosta ja uimisesta, ja siinä ei ole mitään väärää. Lomalla yritetään tehdä asioita niin, että jokainen niistä nauttii. Minulla on vilkkaat pojat joiden kanssa en voisi kuvitella tekeväni niitä matkoja, joita ehdin tehdä yli 10 vuoden ajan ennen lapsia.

Olen kolunnut raunioalueita ja museoita lähellä ja kaukana. Kulkenut Borneon viidakossa, kulkenut viidakossa myös Meksikossa ja kiivennyt pyramidien laelle, miltei kontannut pyramidien sisälle Egyptissä. Ajanut skootterilla lukemattomilla Kreikan saarilla ja kolunnut ja kolunnut, ja nauttinut marmorin palojen rapinasta jalkojen alla. Ottanut jeepin kyytin vanhan kreikkalaismiehen joka liftasi, palkaksi kyydistä saatiin appelsiinejä. Ostanut vettä pikku kylässä osoittamalla sormella, kun yhteistä kieltä ei löytynyt.

Kulkenut kartta taskussa New Yorkissa, paikoissa, joissa ei halua osoittaa olevansa turisti. Samoin Miamissa ollut epämääräisessä paikassa autolla, ja ajanut vain loputtomasti suoraan, että päätyisi ns. ihmisten ilmoille. Eksynyt Liegessä, kolunnut linnoja Luxemburgissa, kiivennyt Kölnin tuomiokirkkoon. Kävellyt ja kävellyt ja vielä kerran kävellyt ja ihastellut Roomaa vatsa pyöreänä viikolla 24 raskaana. Turkissa osallistunut kansainväliselle retkelle ja nauttinut sielläkin raunioista, osallistunut jonkun kauppiaan raki-partyyn, kun huuteli ihmisiä kauppaansa. Ystävynyt lukuisten ihmisten kanssa Kreikassa. Sitä maata rakastan niin, että olen opiskellut kieltä useamman vuoden.

Palaan vielä uudestaan Meksikoon näyttääkseni lapselleni sen maan kauniuden, rauniot, uidakseni kalojen joukossa, ja Cancunin korallista syntyneet rannat, jotka ovat valkeat eivätkä kuumene auringossa. Vien lapseni myös Egeyptiin, ja jenkkeihinkin katsomaan Kennedy Space Centeriä ja Key Westiä, omanlaisensa elämyksensä on myös Floridan huvipuistot.

On myös paikkoja, unelmia, johon haluaisin matkustaa, Macchu Picchu Perussa, Kiinan muuri, Galapagos-saaret, nämäkin odottavat lasteni kasvua. Pienin on 1,5-vuotias eikä vielä nauti näistä. Mutta lämmöstä ja auringosta ja ehdottomasti uimisesta hän nauttii. Talvella on lapsilla jo iso ilo siitä, ettei tarvitse pakkautua villahaalariin ja talvihaalariin vaan ulos pääsee shortsit jalassa.

Ja jopa risteilyillä on omat nautintonsa. Minä saan nautintoni siitä, että lapseni iloitsevat. Ja Tukholmassa on paljon nähtävää ja tekemistä. Skansen on hieno paikka.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 07:57 äiti 40plusplus kirjoitti:
en vastannut itseasiassa itse kysymykseen mutta ehkä en lähtisi kertaakaan kohteeseen jossa ei olisi oikeasti mitään näkemistä. Minua ei kiinnosta pätkääkään uima-altaalla ja auringossa makaaminen eikä miestänikään ja siksi Kanarian saarilla ei ole käyty eikä ole suunnitelmissakaan. mieluummin kaupunkiloma tai loma autoillen eri paikkoja ja luonnonnähtävyyksiäkin katsellen ja autossa ja illalla matkaoppaita selaillen ja kaikenlaista mielenkiintoista hakien.
en halua "suomalaistettua" paikkaa jossa ravintolan menu on "in hoono soomi" ja tarjoilijapoika yrittää puhua suomea ja ruokalistalla on nakkeja ja muusia. Mieluummin minä vaikka sanakirjan kanssa arvaan mitä se ruoka pitää sisällään ja nautin aitoa paikallista ja mieluummin vielä kauempana turistikaduista.
Itsekin aina ajattelin, etten halua mennä esim. Mallorcalle tai Kanarialle... Kunnes kaverini muutti Teneriffalle asumaan, ja menin käymään häntä moikkaamassa. Sydämestäni jäi pala sille tielle. Eli sen jälkeen olenkin samaisessa paikassa käynyt kymmenkunta kertaa (silti kyllä muuallakin matkustanut). Päivääkään en ole uima-altaalla tai rannalla maannut (toki joskus viilennykseksi uimassa käynyt), vaan olen kävellyt paljon maisemista nauttien, vuokrannut autoa ja ajellut ympäriinsä koko saareen tutustuen. Varsinkin noususta tulivuorialueelle pidän kovasti. Viihdyn turistikohteessakin, mutta välillä on kiva myös käydä illalla syömässä jossain kylässä tunnelmasta nauttien. Myös ostoksilla käyn aina saaren pääkaupungissa, sen läheisyydessä olevassa ostoskeskuksessa ei turisteja ole nimeksikään.
En tiedä, miten paljon lienee sitten vaikuttanut se, etten alunperin mennyt varsinaisesti turistimatkalle, vaan kaverini tavalliseen elämään. Ympärillä pyörivät turistit eivät sinänsä minua haittaa, pidän vallitsevasta tunnelmasta, kun ihmiset ovat lomalla ja "huolettomalla" fiiliksellä. Pääsee todella hetkeksi arjesta irti.
Alkuperäiseen kysymykseen... Kaikkiin paikkoihin voisin kyllä palata. Mutta ehkä vähiten olen pitänyt Kosista. Kaupungissa joka kadunkulmassa näytti samalta ja kauniit ranta-alueet puuttuivat kokonaan. Itse saarella ei ollut hirveästi nähtävää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 10:46 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 07:57 äiti 40plusplus kirjoitti:
en vastannut itseasiassa itse kysymykseen mutta ehkä en lähtisi kertaakaan kohteeseen jossa ei olisi oikeasti mitään näkemistä. Minua ei kiinnosta pätkääkään uima-altaalla ja auringossa makaaminen eikä miestänikään ja siksi Kanarian saarilla ei ole käyty eikä ole suunnitelmissakaan. mieluummin kaupunkiloma tai loma autoillen eri paikkoja ja luonnonnähtävyyksiäkin katsellen ja autossa ja illalla matkaoppaita selaillen ja kaikenlaista mielenkiintoista hakien.
en halua "suomalaistettua" paikkaa jossa ravintolan menu on "in hoono soomi" ja tarjoilijapoika yrittää puhua suomea ja ruokalistalla on nakkeja ja muusia. Mieluummin minä vaikka sanakirjan kanssa arvaan mitä se ruoka pitää sisällään ja nautin aitoa paikallista ja mieluummin vielä kauempana turistikaduista.
Itsekin aina ajattelin, etten halua mennä esim. Mallorcalle tai Kanarialle... Kunnes kaverini muutti Teneriffalle asumaan, ja menin käymään häntä moikkaamassa. Sydämestäni jäi pala sille tielle. Eli sen jälkeen olenkin samaisessa paikassa käynyt kymmenkunta kertaa (silti kyllä muuallakin matkustanut). Päivääkään en ole uima-altaalla tai rannalla maannut (toki joskus viilennykseksi uimassa käynyt), vaan olen kävellyt paljon maisemista nauttien, vuokrannut autoa ja ajellut ympäriinsä koko saareen tutustuen. Varsinkin noususta tulivuorialueelle pidän kovasti. Viihdyn turistikohteessakin, mutta välillä on kiva myös käydä illalla syömässä jossain kylässä tunnelmasta nauttien. Myös ostoksilla käyn aina saaren pääkaupungissa, sen läheisyydessä olevassa ostoskeskuksessa ei turisteja ole nimeksikään.
En tiedä, miten paljon lienee sitten vaikuttanut se, etten alunperin mennyt varsinaisesti turistimatkalle, vaan kaverini tavalliseen elämään. Ympärillä pyörivät turistit eivät sinänsä minua haittaa, pidän vallitsevasta tunnelmasta, kun ihmiset ovat lomalla ja "huolettomalla" fiiliksellä. Pääsee todella hetkeksi arjesta irti.
Alkuperäiseen kysymykseen... Kaikkiin paikkoihin voisin kyllä palata. Mutta ehkä vähiten olen pitänyt Kosista. Kaupungissa joka kadunkulmassa näytti samalta ja kauniit ranta-alueet puuttuivat kokonaan. Itse saarella ei ollut hirveästi nähtävää.
Olen vähän molempien kanssa samoilla linjoilla; en ymmärrä, että matkallakin mennään suomalaiseen ravintolaan ja etsitään suomalainen karaokebubi, mutta ns. turistirysissäkin on yleensä jotain muutakin, kun ne hotellit, ainakin hyvin lähellä, kunhan vaan vuokraa itselleen kulkupelin tai ottaa taksin ja lähtee sen hotellikompleksin ulkopuolelle.
Toki sitä on välillä -ainakin jos on kiire- menty tuttuun Mäkkäriin bangokissa, niin ei tarvi lasten miettiä mitä syödään, samat purilaiset tulee nenän alle kun lähikaupungissa, mutta mieluummin aina paikallista ruokaa kun ranskalaisia, jos vaan on helposti juuri sillä hetkellä saavutettavissa kun nälkä iskee.
Kanarian saarista olen ollut vain Teneriffalla Puerto de la Gruzissa, mutta kaikista puheista huolimatta en mä Teneriffaa itsessään minään hirveänä turistirysänä kokenut. Amrericanos näytti ohiajaessa (ja rannalla ja syömässä käydessä) paikalta, joka ei ollu kovin viihtyisä, eli oli ihan turisteille rakennettu ei ainakaan tuollaisella muutaman tunnin pysäyksellä oikein lämmittäny, mutta teneriffalta löytyi myös esim. Teiden tulivuori ja paljon upeaa maaseutua.
Toki itsekkin alunperin perustelin, että Hurghadaan en matkustaisi omalla kustannuksella enää, koska se oli ihan turisti paikka, mutta sieltäkin pääsi pois :) . Se vaan oli niin kaukana kaikesta että siellä asuminen olisi turhan rasittavaa, jos voi asua muualla, eli lähempänä sitä normaali elämää.
Noita turistipaikkojakin muuten on eroja; jotkut on rakennettu ihan täysin turisteja varten ja työntekijätkin käy vaan töissä siellä ja asuu aika kaukanakin ja jossakin on kuitenkin paikallista väriä mukana, eli niiden työntekijöiden kodit ja perheet, näkyy paikallisia lapsia ja myös normaali elämää.
Mä itseasiassa pidin esim. Eilatista (eikä tiukat rajamuodollisuudetkaan haitannu, koska mä ajattelin, että ne on turistin turvaksi ja olin kuullu niistä etukäteen) vaikka sekin on kai alunperin ihan syntyny sotilaiden lomakohteekasi ja siellä ei oikeadstaan ollu mitään muuta kun Punainen meri, eikä sieltä edes oikein päässy mihinkään, kun siellä oli vähän pakko uskoa, että auton vuokraus ei ole hyvä idea. (Jos harrastaa snorklaiusta/sukellusta, Punainen meri ei ole mikään kun vaan Punainen meri :) . ) Se oli kuitenkin omanlaisensa kaupunki, siellä ei ollu joka maalaiselle turistille omaa "Suomi-bubia", Mäkkäriä tai Italialaista ravintolaa vaan se oli hyvin Israililainen/juutalainen kaupunki. Pikaruokapaikassa sai lasillisen viiniä ja falavelin hampurilaisen ja kokiksen sijaan. Ainoa mikä oli halpaa, oli taksilla ajaminen, joten aamulla voi lähteä liikkeelle kävellen ja illalla palata taksilla, jos huomasi että ei jaksa ja viitsi enää kävellä takaisin. Lapsille oli upeita leikkipuistoja ja illalla ulkona kauppakojujen seassa liikkuivat myös paikalliset. Helppo ja mukava kohde, ainakin silloin tuntui siltä, kun lapset olivat vajaa 1,5 ja 2,5 vuotiaat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 10:46 vieras kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen... Kaikkiin paikkoihin voisin kyllä palata. Mutta ehkä vähiten olen pitänyt Kosista. Kaupungissa joka kadunkulmassa näytti samalta ja kauniit ranta-alueet puuttuivat kokonaan. Itse saarella ei ollut hirveästi nähtävää.
Hih, niin me olemme erilaisia. En ole kyllä Kossilla viettänyt kuin yhden päivän. Tultiin Rhodokselta katamaraanilla, ja ajeltiin sitten fillarilla ympäriinsä, mitä päivän aikana ehdittiin. Ja sieltä kyllä löytyi minulle historiallista nähtävää enemmän kuin yhden päivän tarpeiksi. Siihen aikaan, siis 80-luvun loppupuolella Kos oli kyllä nuorten bailauspaikka.

Rhodos oli sitä samaa siihen aikaa, minua nauratti, olin siis 17-vuotias kun tuolla kävin, kun kyseltiin disco-vinkkejä, enkä ollut käynyt ainoassakaan. Olin kolunnut Rhodoksen vanhaa kaupunkia, kulkenut muurien välissä, kävellyt loputtomiin niitä katuja. Ihaillut linnoitusta, ja vanhoja rauhioita, kierrellyt kaupungin ympäristössäkin raunioita katsomassa, ja uinut meressä, syönyt ihanaa kreikkalaista ruokaa. Hieno reissu se oli varsinaisena turistirysänä pidettyyn paikkaan. Ja siellä minä olen rakastunut kreikkaan!
 
Virpi vieraisilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:02 säästöpossu kirjoitti:
eilat, israel. sinne en ikinä palaa.
siitä on yli 10v kun kävin siellä mutta kyllä pelotti, ne hemmetin aseet joka paikassa ja sotilaita.
lentokentällä kun saavuimme ne kävi läpi kaikki laukut ym. sit ne löysi burana paketin isän laukusta ja voi herra jumala ku isäni puhuu huonoa englantia ja ei osannu selittää mitä lääkkeitä ne oli, ja ne vartijat alkoi huutaa ja aseet heilui, silloin pelotti kyllä ja ajattelin että mitäköhän tästäkin matkasta tulee.
Sit valitsimme huonon ajankohdan mennä sinne, siellä oli todella kylmää. Meidän hotellilla piti olla allas mutta oli niin kylmää ja likaista vettä niin eihän siellä voinu uida. jne. :/
:( Täysin samaa mieltä, en koskaan palaa Israeliin!
 
Matkakohde jonne en haluaisi enää mennä on Turkin Marmaris!! Olimme siellä juuri silloin kun räjähti. Mutta ei se vielä mitään, mutta kun se hirveä määrä Brittejä!!!!!! Hotellimme oli keskitasoa parempi, mutta 3/4 asukkaista olivat niitä. Käyttäytyminen oli aivan kauheata. He luulivat omistavansa koko kaupungin. Altaalla käyttäydyttiin todella törkeästi. Olimme maassa jo toista kertaa vuoden sisällä ja tämä kaupunki oli pohjanoteeraus. Kuumuus oli valtavaa!! Mutta sitä toivoimmekin. Alanya oli ihan toista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 11:53 poikia3 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2006 klo 10:46 vieras kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen... Kaikkiin paikkoihin voisin kyllä palata. Mutta ehkä vähiten olen pitänyt Kosista. Kaupungissa joka kadunkulmassa näytti samalta ja kauniit ranta-alueet puuttuivat kokonaan. Itse saarella ei ollut hirveästi nähtävää.
Hih, niin me olemme erilaisia. En ole kyllä Kossilla viettänyt kuin yhden päivän. Tultiin Rhodokselta katamaraanilla, ja ajeltiin sitten fillarilla ympäriinsä, mitä päivän aikana ehdittiin. Ja sieltä kyllä löytyi minulle historiallista nähtävää enemmän kuin yhden päivän tarpeiksi. Siihen aikaan, siis 80-luvun loppupuolella Kos oli kyllä nuorten bailauspaikka.

Rhodos oli sitä samaa siihen aikaa, minua nauratti, olin siis 17-vuotias kun tuolla kävin, kun kyseltiin disco-vinkkejä, enkä ollut käynyt ainoassakaan. Olin kolunnut Rhodoksen vanhaa kaupunkia, kulkenut muurien välissä, kävellyt loputtomiin niitä katuja. Ihaillut linnoitusta, ja vanhoja rauhioita, kierrellyt kaupungin ympäristössäkin raunioita katsomassa, ja uinut meressä, syönyt ihanaa kreikkalaista ruokaa. Hieno reissu se oli varsinaisena turistirysänä pidettyyn paikkaan. Ja siellä minä olen rakastunut kreikkaan!
No ne rauniot olivatkin ainoa plussa Kosilla.
 
Minulla ei ainakaan ole mitään maata/paikkaa mihin en voisi mennä uudestaan. Eikä muutenkaan ole sellaista maata mihin en haluaisi matkustaa. Ihan kaikki maat kelpaavat mutta tietenkin pitää ottaa maan tilanne huomioon, onko sinne turvallista matkustaa jne.

Sitten tässä ketjussa muutamat tuomitsivat jonkun paikan ilman että ovat edes käyneet siellä. Minusta se on naurettavaa, tuomitaan toisten kokemusten ja omien mielikuvien perusteella. Sama juttu kuin joku sanoisi jostain ihmisestä että onpas tuo tylsä ja typerä ihminen ilman että on edes tutustunut koko ihmiseen ja puhunut ihmisen kanssa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 15:18 vieras kirjoitti:
Minulla ei ainakaan ole mitään maata/paikkaa mihin en voisi mennä uudestaan. Eikä muutenkaan ole sellaista maata mihin en haluaisi matkustaa. Ihan kaikki maat kelpaavat mutta tietenkin pitää ottaa maan tilanne huomioon, onko sinne turvallista matkustaa jne.

Sitten tässä ketjussa muutamat tuomitsivat jonkun paikan ilman että ovat edes käyneet siellä. Minusta se on naurettavaa, tuomitaan toisten kokemusten ja omien mielikuvien perusteella. Sama juttu kuin joku sanoisi jostain ihmisestä että onpas tuo tylsä ja typerä ihminen ilman että on edes tutustunut koko ihmiseen ja puhunut ihmisen kanssa.
jokaisella on omat mieltymyksensä matkakohteiden suhteen ja matkakohteet on sen verran erilaisia ja maailmassa vielä niin paljon nähtävää että uskallan uudelleenkin sanoa että MINÄ en Kanarialle ole heti menossa. Minä en halua paikkaan jossa on tuhat muuta suomalaista ja loput ruotsalaisia, saksalaisia yms. mieluummin haluan johonkin aidompaan kohteeseen kuin puhtaaseen turistirysään joka on tehty vain turisteja varten. en makaa rannalla enkä auringossa enkä pelaa golfia ja siksi omat kohteeni on mitä on. Taas sellaisella jolla aurinko ja uima-allas on kriteeri numero yksi on toisellaiset kohteet. Se sallittakoon kuin myös sekin että minulla on vielä maailmassa aika monta paikkaa näkemättä ennen kuin Kanarialle "pakko" mennä vaikka pikaisesti laskettuna olen n 30-35 maassa käynyt ja joissakin montakin kertaa. minä en tarvitse suomalaistyyppistä ruokaa ja lapsenikin osaavat syödä muutakin kuin nakkeja ja muusia ja itseasiassa eivät edes nakeista tykkää ja kieletkin on sen verran hallinnassa että me ei juuri opastetuilla retkilläkään missään olla. Kunhan tuo paavi vaan ei ole liian paljoa sotkenut asioita ja luonut terrorismiuhkaa Italiaan niin voisin lähteä Italiaan noin seitsemännen kerran mutta mennäkin sitten Pompejhin ja sinnepäin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 17:22 äiti 40plusplus kirjoitti:
jokaisella on omat mieltymyksensä matkakohteiden suhteen ja matkakohteet on sen verran erilaisia ja maailmassa vielä niin paljon nähtävää että uskallan uudelleenkin sanoa että MINÄ en Kanarialle ole heti menossa. Minä en halua paikkaan jossa on tuhat muuta suomalaista ja loput ruotsalaisia, saksalaisia yms. mieluummin haluan johonkin aidompaan kohteeseen kuin puhtaaseen turistirysään joka on tehty vain turisteja varten.
Juu totta, jokainen valitsee matkakohteensa omien kiinnostuksensa mukaan. Mutta toisten valintoja on ihan turha arvottaa esim. omien valintojensa suhteen.

Esim. minulla takana 2 Kanarian matkaa. Eka ihan kiinnostuksesta, kun koskaan en ollut käynyt. Tietäisin siis mistä puhutaan, ja silloin oltiin Playa del Inglesissä käytiin bussilla Las Palmasin kaupungissa, ja se ainakin oli ihan aito kaupunki. Mutta enpä jäänyt Kanariaa tuon matkan jälkeen kaipaamaan.

Viime talvena käytiin Lanzarotella. Nyt kriteereninä oli päästä johonkin lämpimään, ei liian pitkän lentomatkan päähän (minulla tosi vilkkaita poikia, jotka eivät pitkään matkaa istu edes viihdykkeiden kanssa). Meillä jopa 6 tunnin lento tuntui pitkältä. Mutta päästiin irti arjesta, nähtiin mahtavan karua luontoa kun kierreltiin vuokra-autolla, ja päästiin uimaan . Aurinkoa en minäkään ota, tämä blondi vain palaa.
en makaa rannalla enkä auringossa enkä pelaa golfia ja siksi omat kohteeni on mitä on. Taas sellaisella jolla aurinko ja uima-allas on kriteeri numero yksi on toisellaiset kohteet. Se sallittakoon kuin myös sekin että minulla on vielä maailmassa aika monta paikkaa näkemättä ennen kuin Kanarialle "pakko" mennä vaikka pikaisesti laskettuna olen n 30-35 maassa käynyt ja joissakin montakin kertaa.
Me mietimme Kanarialle vaihtoehtoja, viime talvena niitä ei ollut. Marokossa olen käynyt, se ei yksinkertaisesti tuntunut hyvältä. Pohjois-Afrikassa ei ole lämmin tuohon aikaan. Egypti ja Israel oli suljettu pois niiden levottumuuksien vuoksi, ja lennon pituus tai matkan hinta rajasi sitten muut vaihtoehdot pois.
minä en tarvitse suomalaistyyppistä ruokaa ja lapsenikin osaavat syödä muutakin kuin nakkeja ja muusia ja itseasiassa eivät edes nakeista tykkää ja kieletkin on sen verran hallinnassa että me ei juuri opastetuilla retkilläkään missään olla.
Minäkään en suomalaistyyppistä ruokaa matkoilla kaipaa, mutta minun keskimmäiseni on erittäin hoikka, ja erittäin huono syömään. Jotta hän söisi edes jotakin, on pakko tehdä valintoja. Joissain erittäin eksoottisissa maissa poika saattaisi syödä vain hampurilaista ja ranskalaisia perunoita.
Kielitaitoa meidänkin perheestä löytyy, Suomen lisäksi ainakin auttavalla tasolla sujuu 7 vierasta kieltä. Sen lisäksi ranskan ja espanjan avulla ymmärrän myös Italiaa. Slaavilaiset kielet eivät tunnu vierailta kun on opiskellut venäjää jne.

Matkoja on erilaisia, on niitä, jotka ovat täysin räätälöityjä, suomalaisiin ei reissuillaan törmää. Sitten on niitä, joissa majoitus varataan vain ekaksi yöksi, sen jälkeen mennään sinne mihin esim. auton nokka näyttää, ja mistä on kiinnostunut etukäteen kirjoihin tutustumalla. Sitten on vielä näitä seuramatkoja, moniin paikkoihin ne ovat halvin tapa päästä. Ei se, että menee jonnekin seuramatkalla, tarkoita sitä, että olisi pakko ottaa heiltä niitä retkiä. Paikkoihin voi tutustua aivan itse. Joskus tosin kuulee paljon sellaista mitä, ei oppisi lainkaan, jos ei mene opastetulle retkelle. Lisäksi on vielä näitä kansainvälisiä retkiä, joille voi myös mennä, ja saada retkensä huomattavasti edullisemmin.

Jotta osaisin tarkemmin sanoa, pitäisi olla kartta ja laskea, mutta ainakin 25 maassa olen käynyt, ja esim. Kreikassa todella lukuisia kertoja (8), kolunnut siellä eri saarilla todella hartaasti. Ja monilla matkoilla on aivan erilaisen intressit.

Minulla on matkoja historiaan, matkoja kulttuurin, ihmisiä tapaamaan, shoppailemaan, rentoutumislomia lasten kanssa. Kaikilla kuitenkin pääsee irti arjesta ja saa elämäänsä jotakin uutta, se on minusta ollut matkustamisen tärekin sisältö.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 17:22 äiti 40plusplus kirjoitti:
jokaisella on omat mieltymyksensä matkakohteiden suhteen ja matkakohteet on sen verran erilaisia ja maailmassa vielä niin paljon nähtävää että uskallan uudelleenkin sanoa että MINÄ en Kanarialle ole heti menossa. Minä en halua paikkaan jossa on tuhat muuta suomalaista ja loput ruotsalaisia, saksalaisia yms. mieluummin haluan johonkin aidompaan kohteeseen kuin puhtaaseen turistirysään joka on tehty vain turisteja varten. en makaa rannalla enkä auringossa enkä pelaa golfia ja siksi omat kohteeni on mitä on. Taas sellaisella jolla aurinko ja uima-allas on kriteeri numero yksi on toisellaiset kohteet. Se sallittakoon kuin myös sekin että minulla on vielä maailmassa aika monta paikkaa näkemättä ennen kuin Kanarialle "pakko" mennä vaikka pikaisesti laskettuna olen n 30-35 maassa käynyt ja joissakin montakin kertaa. minä en tarvitse suomalaistyyppistä ruokaa ja lapsenikin osaavat syödä muutakin kuin nakkeja ja muusia ja itseasiassa eivät edes nakeista tykkää ja kieletkin on sen verran hallinnassa että me ei juuri opastetuilla retkilläkään missään olla. Kunhan tuo paavi vaan ei ole liian paljoa sotkenut asioita ja luonut terrorismiuhkaa Italiaan niin voisin lähteä Italiaan noin seitsemännen kerran mutta mennäkin sitten Pompejhin ja sinnepäin.
Kanarialla on 7 eri saarta ja siellä on todellakin paljon muutakin kuin turisteille tehtyjä turistirysiä. Onhan siellä asukkaitakin 2 miljoonaa joista suurin osa asuu ihan aidossa kanarialaisessa kaupungissa. Sinä yleistät KOKO Kanarian turistirysäksi jossa ei voi muuta tehdä kuin maata auringossa ja joka on täynnä muita matkailijoita. Siellä ei myöskään tarvitse syödä suomalaista ruokaa.

Et voisi vääremmässä olla. Esim. El Hierrolla et varmasti toiseen suomalaiseen törmää. Sama juttu kuin sanoisi esim. että koko Thaimaa on samanlainen paikka kuin Phuketin Patong Beach.
Noita turistirysiä on lähes joka maassa mutta niiden takia ei kannata koko maata/paikkaa yleistää samanlaiseksi.

Saa toki olla sitä mieltä ettei ikinä halua Kanarialle mennä, mutta sitten ei tarvitse myöskään levittää väärää tietoa kyseisestä paikasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 13:26 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 17:22 äiti 40plusplus kirjoitti:
jokaisella on omat mieltymyksensä matkakohteiden suhteen ja matkakohteet on sen verran erilaisia ja maailmassa vielä niin paljon nähtävää että uskallan uudelleenkin sanoa että MINÄ en Kanarialle ole heti menossa. Minä en halua paikkaan jossa on tuhat muuta suomalaista ja loput ruotsalaisia, saksalaisia yms. mieluummin haluan johonkin aidompaan kohteeseen kuin puhtaaseen turistirysään joka on tehty vain turisteja varten. en makaa rannalla enkä auringossa enkä pelaa golfia ja siksi omat kohteeni on mitä on. Taas sellaisella jolla aurinko ja uima-allas on kriteeri numero yksi on toisellaiset kohteet. Se sallittakoon kuin myös sekin että minulla on vielä maailmassa aika monta paikkaa näkemättä ennen kuin Kanarialle "pakko" mennä vaikka pikaisesti laskettuna olen n 30-35 maassa käynyt ja joissakin montakin kertaa. minä en tarvitse suomalaistyyppistä ruokaa ja lapsenikin osaavat syödä muutakin kuin nakkeja ja muusia ja itseasiassa eivät edes nakeista tykkää ja kieletkin on sen verran hallinnassa että me ei juuri opastetuilla retkilläkään missään olla. Kunhan tuo paavi vaan ei ole liian paljoa sotkenut asioita ja luonut terrorismiuhkaa Italiaan niin voisin lähteä Italiaan noin seitsemännen kerran mutta mennäkin sitten Pompejhin ja sinnepäin.
Kanarialla on 7 eri saarta ja siellä on todellakin paljon muutakin kuin turisteille tehtyjä turistirysiä. Onhan siellä asukkaitakin 2 miljoonaa joista suurin osa asuu ihan aidossa kanarialaisessa kaupungissa. Sinä yleistät KOKO Kanarian turistirysäksi jossa ei voi muuta tehdä kuin maata auringossa ja joka on täynnä muita matkailijoita. Siellä ei myöskään tarvitse syödä suomalaista ruokaa.

Et voisi vääremmässä olla. Esim. El Hierrolla et varmasti toiseen suomalaiseen törmää. Sama juttu kuin sanoisi esim. että koko Thaimaa on samanlainen paikka kuin Phuketin Patong Beach.
Noita turistirysiä on lähes joka maassa mutta niiden takia ei kannata koko maata/paikkaa yleistää samanlaiseksi.

Saa toki olla sitä mieltä ettei ikinä halua Kanarialle mennä, mutta sitten ei tarvitse myöskään levittää väärää tietoa kyseisestä paikasta.

Tata on nyt ihan PAKKO peesata !
t. Kanarialla kolme vuotta asunut B)
 
Oikeastaan ei ole sellaista paikkaa, mihin en mistään hinnasta palaisi, vaikka esim. Caracas oli minusta aika luotaantyöntävä kaupunki.

Kun matkustan ilman lapsia, liikun täysin omatoimisesti. Ts. buukkaan lennot, junat, hotellit, bussit ja muut itse, pakkaan rinkan ja lähden matkaan.

Olen kyllä käynyt muutaman kerran ryhmämatkalla, ja viimeisin lasten kanssa Kroatian saaristoon tehty ryhmämatka oli tosi ihana (ehkä siksi, että koko saarella oli vain meidän porukka ja kaksi muuta suomalaista :) ). Pienten lasten kanssa esim. puolentoista vuorokauden matkustaminen monine koneenvaihtoineen ei vain oikein tunnu kivalta.

Turistirysästäkin voi yrittää etsiä sitä paikallista pohjavirettä vaikka osallistumalla aamuisin klo 7:n messuun, menemällä johonkin kaukaiseen markettiin ostoksille tai juoksemalla aamuvarhaisella lenkki meren rannalla.

Mutta kieltämättä se omin tapa matkustaa on pistää rinkka selkään ja hypätä kanoja kuhisevaan chileläiseen bussiin tai tupaten täyteen intialaiseen junaan tai istua Venäjällä iltaa armenialaisen mafiapäällikön kanssa. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2006 klo 14:23 Deisii kirjoitti:
En edes ilmaiseksi menisi enää Kanarian saarille, Tenerife oli niin järkyttävä kokemus :ashamed:
Saatiin kaikki(8 henkilöä) ruokamyrkytykset ja vatsataudit...
Eläkeläisten paratiisi. :\|
Ja minä taas rakastan kyseistä saarta, juuri eilen varasin taas matkan sinne. Siellä on niin kaunistakin...vuoret, palmut ja meri...Ruuassa ei ole ollut vikaa koskaan, ja ainakin minä olen tutustunut moniin mukaviin NUORIIN ihmisiin. Mutta makunsa kullakin. Itse en ole mitään paikkaa niin kauheasti inhonnut, etten palata voisi. Jos joku pitää sanoa, niin ehkä Texas oli sellainen, paljon peltoja ja muutama tylsä pilvenpiirtäjä niin Dallasissa kuin Houstonissakin.
 
Egyptiin
Hurghada on likainen, haiseva kaupunki. Ihmiset epärehellisiä ja tunkeilevia, käyvät melkein päälle kaupatessaan kilkuttimiaan. Aina kun laitat jotain suuhus, saat pelätä saavasi Jalla Jallan eli paikallisen vatsataudin, johon auttaa vain PAIKALLINEN ANTIBIOOTTI!!! Ja se huijaaminen on jotain uskomatonta, et edes bussilippua voi ostaa etteikö huomais jälkeenpäin maksanees triplasti. En, en lähtis sinne vaikka ilmaiseksi pääsisin.
Ainut positiivinen asia oli Punainenmeri!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 17:18 Egyptiin kirjoitti:
Hurghada on likainen, haiseva kaupunki. Ihmiset epärehellisiä ja tunkeilevia, käyvät melkein päälle kaupatessaan kilkuttimiaan. Aina kun laitat jotain suuhus, saat pelätä saavasi Jalla Jallan eli paikallisen vatsataudin, johon auttaa vain PAIKALLINEN ANTIBIOOTTI!!! Ja se huijaaminen on jotain uskomatonta, et edes bussilippua voi ostaa etteikö huomais jälkeenpäin maksanees triplasti. En, en lähtis sinne vaikka ilmaiseksi pääsisin.
Ainut positiivinen asia oli Punainenmeri!

Jos egyptistä hakeekin sitä oikeaa Egyptiä ei kannata mihinkään tuollaiseen paikkaan mennä vaan vaikka Luxoriin. Siellä olemme perheen kanssa viettäneet tähän mennessä antoisimman lomamme, emme saaneet vatsatauteja kukaan eikä ketään huijattu (kannattaa olla tasaraha kun ei vastarahaa "ole") vaan tulimme kotiin monia muita kokemuksia rikkkaimpina.
 

Yhteistyössä