Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
jumalauta
[QUOTE="Make";28504338]Parasta tuossa kaikessa on se että isä ja lapsi ovat olleet yhdessä tekemässä jotain mielekästä.[/QUOTE]


Totta ja sit tällänen saatanan lellitty ämmä tulee reisilleen ja huutaa vittu perkelettä samalla et vie pois se kala saatana.. pistää vihaks oikeen!!
 
kehä3
ja kaikkihan jotka eivät ole työn perässä menneet kehä 3 sisä puolelle ovat niitä uusavuttomia jos eivät "ulkona" ole käyneet..taitaa tälläkin naikkosella olla immenkalvo paikallaan ja lapsi hankittu adoption kautta ettei vaan koskisi mihinkään paikkaan...
 
nykyaika
nykyään varmaan kaupunkilaislapset luulee, että lampaat, oravat ja lehmät puhhuu ko ne on kattonu enemmän telkkaria ku ollu ulkona. Ja ite olen ollu pikkupentuna kattonu monesti syksyllä ku hirvi/poro nyljettään.
 
Äiti ja sen 3v. poika
Itsehän jo 3-vuotiaana pikku TYTTÖNÄ perkasin SILAKOITA ja muitakin kaloja... Aivan normaalia. Nyt varmaan sinä 6-vuotiaan pojan äitinä järkytyt, kun kerron, että MINUN 3-vuotias poikani ymmärtää jo kuukautiset ja, että KUUKAUTISET äidilläon aivan normaalia... Eli poikani ei enää pelästy, kun näkee äidiltä vuotavan verta... Poikani tietää jopa sen, että on tullut minun pimpistä ulos. Ja kun asioista puhuu normaalisti, eikä häpeillen tms, niin lapsi suhtautuu asioihin hyvin. Eipä oo mun poikani ainakaa traumoja saanu, eikä enää kauhistellut, kun äidiltä vuotaa verta :D
 
hahaa
Tälle aiheelle ei voi muutaku nauraa. Ensinnäki Mitä kauheeta siinä on ku lapsi näkee tuollaista? Mun mielestä ei yhtään mitään, kyllä lapsen pitää tuossa iässä alkaa tietämään tuollaisia asioita ja täällä maalla tuollaine on normaalia, pienet lapset on kalassa mukana ja näkevät mitä kaloille tehdää. Miten reagoisit siihen ku lapses näkis ku lehmiä lypsetään mahtaisit juoksemalla viedä sen pois navetasta. Kaikkiha sulle nauraa oikeesti
 
eläintenpuolesta
-En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita. JOS syöt eläimiä,niin sinun olisi ehdottomasti nähtävä se miten eläimet elävät niiden elinoloajan,miten ne teurastetaan ja miten ne lihapullat päätyvät lautasellesi. Jos kaiken tämän voit katsoa oksentamatta,niin voit ehkä hyvillämielin syödä pullasi. Mietippäesimerkiksi kuinka pienet poikapossut menettävät kiveksensäl leikkaamalla ilman minkäänlaista puudutusta ,vain sen takia että eivät maistu karjulta.. Kanojen teurastuksessa osa ei tainnu sähköllä vaan joutuvat teuraalle täysissä järjissään,mahdollisesti katkenneilla jaloilla jne...Kyllä hieman kannattaisi miettiä mitä suustaan päästää. Kyllä poikasi voi tuossa iässä nähdä mistä se kala tulee ja mitä sille tehdään ennen kun se päätyy ruuaksi.
 
kotkot
Oikeesti tosi kauheeta tollanen. Pidä huoli ettei siitä lapsestasi tule yhtä hullu kuin isänsä on. Meillä meinasi mies kerran syöttää itse kasvatettuja perunoita jotka olivat kuulemma kasvaneet "hyvässä, matoisassa maassa". Nykyään varmistan aina kaupassa ettei perunat ole kasvanut matojen seassa. Normaalin lehmänmaidon sijaan kannattaa myös suosia härän maitoa. On kuulemma paljon terveellisempää, ihan pikkukaupoista ei tuota kannata etsiä.
 
diipadii
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.

Ei minullekaan asiaa näytetty tai kerrottu lapsena. Toki asuimme kaupungissa, niin asiaan ei tarvinnut törmätä. Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan. En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!

Ai niin, mies oli vielä vitsaillut. Toisen hauen vatsassa oli ollu syöty kala ja mies oli sanonut pojalle, että saatiinkohan äitikala kun mahassa on pikkukala! Voi jessus tuota miestä![/QUOTE]

--

eli haluat et lapsestas tulee yhtä tyhmä ku itestäs? ;)
 
"Hensu"
Ap, oletko tosissas? Kyllä se on ihan normaalia, että kalat perataan pienten lasten edessä. Itsekin olen oppinut perkaamaan kalat heti, kun sakset pysyy kädessä, tai jo aiemmin kun isä teki saksia/veistä vaativan osan. Se oli mielestäni kivaa ja erityisen hauska oli katsoa, kuinka kauan kalan sydän sykkiikään perkauksen jälkeen kalliolla, sen saa jopa uudelleen sykkimään koskemalla. 6-vuotias ei ole tuossa mielessä mikään pikkupoika, jota pitäisi perkauksella varjella.

On hieman eri asia teurastaa isompia eläimiä lapsen edessä, tosin kyllä hirviporukoissa ym sitä varmasti tehdään, eikä sekään mitään traumoja lapselle varmasti jätä.

Mikset voi vain vastata lapselle asiallisesti, että kyllä, ihmisellä on myös suolia. Näytät hänelle kirjasta kuvia ja kerrot samalla lyhyesti miten elimistö toimii. Voisit itse toimia hyvänä esimerkkinä ja kannustaa häntä oppimaan, miten mielenkiintoista on nähdä että kaloillakin on sydän, maksa, suolisto kuten ihmisillä. Että niin samanlaisia ollaan, vaikka niinkin erilaisia. Kai nyt lapsesi tietää että ihmisillä on esim sydän? Tai aivot? Teidän perheessä näkyy isällä olevan järki päässä, ota hieman mallia hänestä suhtautumisesi suhteen. Mieheltäsi vähän huono vitsi "äiti-kalasta" siinä mielessä, että se antaa lapselle väärän kuvan. Mädistä voi sanoa, että tässä on nyt äiti kyseessä. Jos pienempi kala on syöty, niin voi kertoa, että isommat kalat syö pieniä.
 
-Poke
Niin minäkin olen ekan kalani perannut joskus 4-5 vuotiaana. Miksi ei? Olisit onnellinen että miehes viettää laatuaikaa lapsen kanssa ja jakaa osaamistaan. Ajatteleppa miten tästä on hyötyä biologian tunneilla. Eikä tarvi lapsen hävetä tunnilla, kun ei tiennyt asiaa entuudestaan.

Terveisiä miehelles: Hyvin tehty! Kerros viel mistä irtos hauet, kun omat ekat kolme reissuu on jääny kalatta....
 
Knaxx
Toi mun äijäniki on varmaan ihan pilallinen, kun on ties kuinka pienestä asti käyny isänsä kanssa metsällä, nähnyt kuolleita peuroja yms ja kattellu ku niiltä riivitään nahat päältä. Lapselle tulee opettaa, että eläimiä ei saa kiduttaa, mutta myös se, mistä ruoka tulee. Kalastamisessa ja metsästyksessä on hyvä alusta asti opettaa oikeat tavat toimia, jotta eläin ei kärsi. Jokaiset vanhemmat saavat tietysti itse päättää, koska lapselleen nämä asiat opettavat, mutta 6-vuotias lapsi on jo sen verran vanha, että kalan perkaaminen on vain hyvä oppia.
 
Toinen kasvissyöjä
Alkuperäinen kirjoittaja Lihansyöjä;28503588:
Sata saa tappaa mutta ei tuhatta niinkö? Sata kun ei ketään haittaa, paitsi demareita norjassa.

No jotainhan on syötävä, en ajatellut kuolla syömättömyyteen. Mielestäni kärsimyksen minimoiminen on rationaalista. Kasvien kärsimyksestä ei ole todisteita, kun taas eläinten kyvystä kokea kipua on. Ja kasvissyönnillä uhraa ruokansa eteen vähiten kasveja & alinta mahdollista tietoisuuden astetta olentoja. Säälitkö oikeasti kasveja vai provoatko vain? Ja jos säälit kasveja, miksi syöt lihaa?
 
Kalastajajoo
Joko aloitus oli vitsi tai sitten ... MILTEI jäin sanattomaksi. Onkohan teillä katsottu luoto-ohjelmia vähintään, missä esim. leijonalauma saalistaa?

Niin, ajatella, että useimmissa maissa lapset tosiaan teurastavat about tuon ikäisenä niitä kanoja ja kukkoja ja että useimmissa maissa nähdään, kun läheinen perheenjäsen kuolee. Kuinkas moni täällä on ylipäätään nähnyt edes kuolleen ihmisen? Kaikki normaaliin elämään kuuluva eristetään jonnekin tehtaisiin tai laitoksiin, ja ihmiset haluavat jonkun sisäsiistin kiiltokuva-arjen, jossa kalapuikot uivat itsestään pakastealtaisiin ja vanhukset ja ihmisen kuolemakin pyyhitään jonnekin verhon taakse.
 
Kaupunkilainen
Mä järkytyin ihan kamalasti, kun näin että eläviä perunoita heitettiin kiehuvaan veteen! Se oli ihan karseeta todistaa kuinka raakalaismaisia ihmiset ovat. Eikä siinä vielä mitään. Sitten kun niitä oli keitetty vedessä sellaiset 20-30 minuuttia, ne piti vielä itse nylkeä omalla lautasella. Mä en enää ikinä pysty syömään perunoita.
 
"juha"
Asiaan voi suhtautua monella tapaa varmaankin, itse en näe tuossa kyllä mitään pahaa.. Kyllä sitä pienempänäkin itse tuota samaa tein ja katselin, enkä ole kumminkaan täysin mielenvikainen :) no eipä oo kaikki kotonakaan, mutta kelläs nyt olis. Lapsen kasvatuksessa on paljon sellaisia asioita, mihin kannattaa oikeasti paneutua, eikä tuollaiset pikkuseikat, jotka on luonnollisia ja joita pienet lapset ovat sukupolvien ajan opetelleet ja katselleet kun vanhemmat tekevät sen. Kyllä miehesi tuossa oikein toimi. Itse oon pienenä saanut aika vapaasti katsella noita ja pienenä kauhuleffoja ja sotaleikkejä, joita monet vanhemmat eivät varmaankaan kuulemani mukaan lapsien anna tehdä, mutta vanhemmalla iällä olen oppinut arvostamaan asioita ja hyvin rauhallinen sielu olen siihen nähden, kuinka näiden asioiden olisi pitänyt minut turmella? :) parempi että omat vanhemmat opettavat tälläisiä asioita jo aikaisin, ei se lasta vie huonoille teille, vaan ehkä saa ajattelemaan, niinkuin muksusi on alkanut kyselemään asioita. Kiinostus ja uteliaisuus ovat avain tietoon ja fiksuja ihmisiä odottaa parempi tulevaisuus yleensä :) tai miten sen ottaa että mikä on loistava tulevaisuus, mutta yhteiskunnan mittapuulla :)
 
"mikko"
Pyydä mieheltäsi palvelus ja laittaudu hänen seuraansa seuraavalle kalareissulle. Ehkä pääset jopa itse perkaamaan! Sen jälkeen voit kysellä hänen veljiltänsä mistä piimä tulee, ja päästä lypsämään sonneja!
 

Yhteistyössä