Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Tämä tässä yhteiskunnassa juuri mättää ollaan erkaannuttu liiaksi luonnosta ja tavallisten arkipäiväisten asioiden pitämistä ihmeellisinä ja epänormaaleina. Kalan pyydystäminen ja perkaaminen on ihan normaalia ei siitä tarvitse sen kumppempaa numeroa tehdä samoin kun että myös ihmisellä on suolia ym sisäelimiä. Menkää kirjastoon ja lainatkaan lapsen tasoinen kirja ihmisen anatomiasta ja käykää sitä normaalina juttuna läpi. Sinun oma suhtautumisesi asiaan saa ne traumat aikaan lapsessa ei miehesi toiminta.
 
Meripeikko
Alkuperäinen kirjoittaja Lihansyöjä;28502965:
Kasvinsyöjän on hyvä muistaa että myös kasvit joita syötte ovat olleet eläviä, ja usein ovat vielä kun syötte ne.
Vegaaniliitto:
Eivätkö kasvitkin tunne kipua?
Esim: Kasveilla ei ole samanlaista hermojärjestelmää. Kivun tunteminen ei niille ole myöskään edullista toisin kuin eläimille, sillä ne eivät voi paeta tai väistää kivun aiheuttajaa. Lisäksi kasveille on usein edullista, että niiden joitain osia katkotaan - esim. monien heinälajien menestyminen vaatii, että niitä laidunnetaan ja monet kasvit lisäävät itseään itsestään irronneista osista. Toinen kysymys on, onko kasveilla intressejä esim. elää lajinsa mukaista elämää ja ylipäänsä elää. Esim. Paul Taylorin mukaan jokaisella eliöllä on eliön oma hyvänsä, jota pitäisi kunnioittaa. Toisaalta on keskusteltu siitä, että kasvien pitäisi olla tajuisia, jotta niillä voisi olla intressejä. Toisaalta voi ajatella, että moraalisia velvollisuuksia voi olla myös ilman tajuntaa olevia olioita kohtaan - siis kasveja mutta myös esim. elotonta luontoa, eliöyhteisöjä ja lajeja kohtaan. Koska vegaanisella elämäntavalla voi usein vähentää eläintuotannon aiheuttamaa luonnon tuhoa, voi katsoa, että vegaanit edistävät paremmin myös kasvien asiaa.
 
Eiiiiv
Aivan järkyttävää! Lapsesi sai nyt traumat, hän ei kehity normaalisti ja hänestä tulee syrjäytynyt tai rikollinen! Vasta KUUSI vuotias ja näki kalan perkuun ja tietää nyt miten se hoituu.. Huomaa kyllä että olet kaupungista. Eihän ne siellä tiedä edes mistä maito tulee saati ole nähnyt lehmää ikinä koko elämänsä aikana! Maito tulee tehtaasta höhhöh ???? sanoi eräs 20v kaupunkilainen minulle.. Onpa kamalaa kun lapsi ei saa oppia elämää vaan äidin pitää piilotella lasta pumpulin sisällä.. Ajattelitko että lapsi saa nähdä ja OPPiA kalan perkuun vasta kun on täysi-ikäinen :)? Onhan se kuusi vuotiaskin jo koululainen ihan juuri... Huhhuh.
 
bäähmääh
itse vahtailin 6veenä mielenkiinnolla kuinka lammas tapettiin ja kuinka siltä otettiin nahat ja sisukset pois ja edelleen syön lihaa :D hemmetti tarvi niitä muksuja pumpulissa pitää
 
56 v mies
Asuin koko lapsuuteni kaupungissa ja käytiin kyllä joskus kalassa tai ainakin ostettiin PERKAAMATONTA kalaa kaupasta ja kauppahallista. Oli ihan normaalia, että kalat perattiin kotona.
Maitohan tulee nykyään kaupasta, ei edes meijeristä.
Kai imetit poikaasi niin, ettei hän nähnyt rintojasi. Tai siis ilmeisesti imetät edelleenkin.
Käykö poika jo yksin suihkussa, etei näe alastonta äitiään.
Eihän teille vaan tule Aku Ankkaa, kun Akulla ei ole housuja.
Jeesus ja Allah ja Ukko YliJumala sentään.
Missä tuollaisia ÄITEJÄ kasvaa!!!
Suojelkaa meitä hänenlaisiltaan.
 
"huh"
Olet aivan oikeassa, miehesi on todella typerä. Ennemmin olisi pitänyt laittaa kalat sankoon ja hitaasti tukehduttaa ne sinne. Sehän on todella hullua että kala tapetaan nopeasti, jolloin lihakin säilyy parempana.
Tilanne tuntuu olevan hyvin vaikea sinulle koska lapsesi ilmeisestikin tietää nyt enemmän anatomiasta (kalan) kuin sinä, kyllähän siinä äiti joutuu hankalaan tilanteeseen kun ei osaa vastata lapsensa kysymyksiin.... Kiitos tästä vuodatuksesta onpa totta tai ei niin tiedän ainakin että jatkan opettamisesta lapsille kuinka kalat tulee käsitellä ja porokin teurastaa. Olet loistava esimerkki mihin ei pidä kasvatuksessa päätyä. Kiitos sinulle siitä :D
 
9758009
Ymmärrän aloittajaa. Jotkut lapset ovat herkempiä, mulla on kaksi lasta joista toinen on ottanut nämä kalojen ym. tappamiset, suolestamiset ja ruuan laitot ihan hyvin. Toiselle taas teki 6-veenä tosi pahaa nähdä kun kalalta väännettiin niskat nurin, halusi kurkata kalan sisälle jossa mm. se sydän sykki mutta alkoi voida pahoin. Musta tää ei oo mikään provo. Jos alottaja on itse herkemmänlainen on ymmärrettävää että hän kokee että pieni (kyllä 6v on) lapsi olisi myös..isä taas on toisenlainen eikä näe tässä mitään pahaa. En minäkään retostele eläinten tappamisella tai tuputa väkisin verta ja suolenpätkiä mutta onhan ne tosiasioita...olipa kerran ohjelmat on hyviä opettajia myös herkemmille lapsille tutustua anatomiaan, myös kuolemaan.
 
Surija
Voi hyvänen aika! Toki ymmärrän jos aloittaja on itse herkkä, mutta 6-vuotias ei väkisin katso sellaista mitä ei halua nähdä. Itselläni samanikäinen tytär, joka oli maailman onnellinen lapsi, kun sai viikonloppuna elämänsä ensimmäisen kalan (lahnan ja sitten perään pienen ahvenen). Kalaa ei perattu siinä, mutta tyttöä harmitti kun tätinsä vei kalan, eikä antanut meille. Ja samainen tyttö katseli viime viikolla, kun kyy TAPETTIIN pihassa. Ja lapseni osasi sanoa, kun touhu meni hänestä ällöksi. Eikä olla asiasta keskusteltu sen jälkeen eikä ole nähnyt painajaisia. Ei lapsia voi pumpulissa kasvattaa. Ja kalan perkaaminen kuuluu asiaan jos itse ongitaan.
 
"vieras"
itsellekin jäänyt traumat kun samanikäisenä näytettiin kuinka kala nyljetään ja perataan. :( ei olisi tarvinnut näyttää kun olin niin pieni ja ajattelin kalan ymmärtävän ja ajattelevan kuten ihminen.
 
15v tyttö
No huomaa et alottaja on kaupungista! Itte jo pikkutyttönä ite kaivetttiin madot maasta ja koukkuun laitettiin eikä kaloja hegissä pidetty vesiämpärissä vaan nirri pois ja aina ollaan omat kalat perrattu. Ei siitä oikeesti traupoja jää tai sit sun on pitäny suojella kaikelta pieneltäkin. Tajuatko miten kauheeta sille on tajuta esim teininä millanen tää maailma oikeesti on!
Elämä on raakaa, mutta sen piilottaminen ja valehtelu tästä aijeuttaa enemmä tuskaa.
Eikä tarkotus loukata ketään, mut itellä traumaattinen lapsuus ihan muista syistä nii ei kalan tappaminen aiheuta traumaa.
 
"Tappi"
[quote="aloittaja";28495756] olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. Koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan.
[/quote]

eeeee hehehheehhehehheeee


Luonnollisesti kirjasta!??!?!? :d

wtf?!?!? :d :d :d
 
citylande
Taitaa tuossa syvästi järkyttyneessä taloudessa olla myös sellainenkin tiedonvaje, että ne pakastealtaan babyporkkanat tulee ihan oikeasti multasesta maasta.
Jos tämä on ihan tosi juttu, niin voi mooses. Ei ihme että kakaroista kasvaa mielipuolia. Onneksi on sentään tervejärkinen isä.
 
Daapadii
Aloittaja on kyllä juuri sitä typerimpää ihmissorttia mitä maapallolla taas tallustaa! Todellakaan, tällä palloolla ei tule koskaan olemaan pumpulia tollasille pälleille. Oletko koskaan kuullut elämästä? Sen kiertokulusta? Kuusivuotias ei ole enää pikkulapsi, ja kyllä lastenkin on syytä ymmärtää mistä ruoka tulee! Ajatteleppa että entisaikaan ne syötävät elukat on kasvatettu pirttien omissa nurkissa, ruokaa ja ravintoa se on ollut, eikä silloin lapset tarvinneet mitään terapiaa.
Mites noi luontodokkarit? Kuinka selität lapselles että "no nyt toi jellona söi ton antiloopin"?
Ei hyvää päivää. Tuskin lapses edes oikeasti kauhistunut, ite olet vaan ylisuojeleva hysteerinen kanaemo.
Säälin kyllä miestäsikin!
 
"Ihminen"
Kuules aloittaja. Kyllä tässä on sun pää puskassa eikä miehesi. Sä syöt lihaa muttet tahdo tietää mistä se tuulee, haluat sulkea asian pois mielestäsi, olet pelkuri ja valehtelija. Miten pitkään voit valehdella itsellesi ja lapsellesi, miten pitkään voit ummistaa silmäsi todeellisuudelta? Taitaa ns. elämäsi olla kuivaa ja ruutiininomaista jokaisen asekeleen ja siirron laskemista laput silmillä. Valetta koko homma? Olet melko pahasti tynnyröitynyt, sokea, kuuro ja tietämätön. Lapsesi käy sääliksi, iha tosissaan, voi raukkaa. Voin vain kuvitella millainen urpo hänestä ksavaa. Sinä jos joku traumatisoit hänet piilottamalla totuuden ja elämän. Kun totuus alkaa valjeta pojallesi on hänen aika hakea psykiatrista apua. Olet pahasti vieraantunut maailmasta ja elämästä. Sori, mutta näin on.
 
murhaaja
Mä olen epähuomiossa vienyt omia lapsia sekä kalaan, että metsästämään. Olen suolistanut saaliin heidän nähden. Nyt heillä on pakko olla epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. :eek:
 
En voi käsittää
Eihän tää oo mahdollista, eihän? Nykyajan lapsille taitaa olla suurin saavutus se, että opitaan syömään hampurilaisen välistä viipale tomaattia ja pari viipaletta suolakurkkua.... :O Onhan se hienoa, että lapset tuijottaa pelkkää tv:tä/kännykkää/pleikkaria kaiket päivät ja saa syödäkseen kengänpohjapizzoja, hamppareita, valmisruokia ym paskaa. Mä en edes anna lapseni maistaa moisia vaan hankitaan tosi paljon perheelle ruokaa kalastamalla, metsästämällä ja keräämällä sieniä, marjoja, nokkosia (tulee muuten hyviä lettuja ja nokkospottumuusia :p ) Kerätään myös kuusenkerkkiä ja tehdään siirappia ym.. Mies on opettanut tytölle kalan perkuut, kanojen suolestamiset ja kertonut luonnosta aivan kaiken mitä tietää. Tyttö innoissaan katselee ja kuuntelee ja on todella tiedonhaluinen elämästä, eläimistä, ihmisistä aivan kaikesta elämään liittyvästä. Meillä ei oo pleikkareita eikä valmisruokia, eikä tule. Tyttö tietää ihan tasantarkkaan mistä ruoka tulee ja miten niitä käsitellään. Syö aivan kaikkea ja on mukana ruoanlaitossa (4v). Viimeksi näki, kun nyljettiin mateet keittoon =) Otettiin maksat talteen ja mädit ja ei muuta kuin keittoon ja ensimmäisenä veteli mateen maksapalat lautaselta :D Koskaan oo edes valittanut, että joku kuvottas, kun asia on selitetty silloin oikealla tavalla, kun se on ensimmäistä kertaa näytetty ja aina on vastattu, jos on kysynyt jotain asiaa jälkikäteen tai uudelleen :) ja tyttö syö aivan kaikkea, simpukoita, sushia, etanoita, maksaa, kalaa, kanaa, kieltä, sydäntä ym. Arvostaa ruokaa, koska näkee ja kuulee asioista todella paljon. Katsellaan luonto-ohjelmia tosi paljon ja jos siinä on jokin asia mitä tyttö ihmettelee niin asia kerrotaan rohkeasti niin kuin se on. Ihmisen anatomiasta tyttö on oppinut ensimmäisiä asioita jo muistaakseni ennen 3 ikävuotta :) Selitti tuttavalleni 3 vanhana, että kun syö niin mihin ruoka menee ja miten kulku jatkuu ja mitä lopuksi tapahtuu. Tuntee luut ja kyselee kovasti missä on minkäkin takia tietynlainen luu ym. Ei meillä ainakaan pelkää mitään =) Tää on siis aivan käsittämätöntä miten joku on voinut edes moiselta välttyä. Enkä mä henk koht pidä kalapuikkoja ees "ruokana" ellei niitä tee itse. katsos, meillä kun keittoihin keitellään liemetkin mm kalan"jätteistä" ja ON hyvää eikä se tyttöä ihmetytä ollenkaan, päinvastoin! Tuoksuttelee ruokaa ja tuumaa, että nyt tulee hyvää =)

Kannattaa lopettaa moinen hysterisointi ja antaa lapselle mahdollisuus oppia realistisesta elämästä, koska sitä tämä maailma on. Kukaan ei pysty lastaan pumpulin avulla kasvattamaan tasapainoiseksi, joka osaa tehdä itse ruoan, ymmärtää asioiden merkitykset (mistä vain).

Mä taidan ostaa kaupasta ankan sydämiä viikonlopulle ruoaksi ja tuumailla isännälle, että josko kerättäis muurahaisten munia niin saadaan kunnollisia "riisimuroja". Luonnossa on oikeasti niin paljon asioita mitä voi käyttää hyväksi ruoanlaittoon, että ei siinä yksi kalanperkaus tunnu kyllä missään :D

Ei tosiaan oo poika kyllä traumoja saanut =) Ihan rauhassa saat sen puoleen olla. Loistava asia, että miehesi on moisen taidon pojalle näyttänyt. Tuskinpa tuosta pahempaa seuraa kuin se, että saattaa alkaa kalastamaan :D :D :D

Itse aikoinaan hoidossa ollessa (ihan pienenä 3-6v maatalossa perhepäivähoidossa) näin milloin mitäkin. Milloin oli kanojen, kalkkunoiden, sikojen ym teurastusta. Se asia selitettiin eikä siitä koskaan kukaan mitään traumaa saanut :) Ei maailmassa kannata lasta ylisuojella normaalista elämästä vaan antaa ohjeita, neuvoja ja selittää asiat niin lapsi ymmärtää elämää, sen kiertokulkua ja oppii/osaa tehdä asioita oikein myös itse aikuisena :)

Miehelle ja pojalle seuraavalle kalareissulle Kireitä Siimoja ja mukavia yhteisiä hetkiä =) Ovat varmasti pojallesi sekä miehellesi laatuaikaa "äijien" kesken. Anna arvotus miehellesi laatuajan viettämisestä ja yhden hyvin tärkeän perustaidon opetuksesta pojallesi.
 

Yhteistyössä