MIKÄ OIKEUS,on opettajalla puuttua kotona annettavaan rangaistukseen?

  • Viestiketjun aloittaja kysynpäVAIN
  • Ensimmäinen viesti
kysynpäVAIN
[QUOTE="...";23845609]Opettajalla ei ole oikeutta puuttua rangaistuksiksiin, jotka tulevat kotoa, mutta oppivelvollisuus on aina velvollisuus ja vanhempienkin pitäisi tajuta se. Ei rangaistus voi olla tuollainen, että laiminlyödään oppivelvollisuus.[/QUOTE]

Luokkaretki ei ole pakollinen,se ei ole koulupäivänä,se on tapahtuva niistä tunneista mitä he ovat tehneet "sisään" kevään aikana.
joten se siitä jankuti jankutimesta.
 
Koitin ketjua lukea läpi, mutta en huomannut olitko jo vastannut että olisiko sulla mahdollista hakea ja viedä lasta kouluun? ja onnistuisikohan sellainen, että kun lapsi on haettu koulusta laitat hänet välipalan jälkeen tekemään läksyjä ja sovit hanen kanssaan että sitten saa mennä ulos tai mihin ikinä haluaakaan mennä esim. koulun pihaan leikkimään ja puhelin mukaan. Ainoana ehtona olisi että läksyt on tehty ja että ollaan kotona vaikkapa klo 19.00..
Ajattelisin että tuo voisi toimia, jos siis kyse on siitä että tyttösi haluaa leikkiä kaikessa rauhassa, ilman että kukaan on vieressä häiritsemässä/komentamassa...

Mutta sitten alkuperäiseen kysymykseen: Mun mielestä on väärin viedä lapselta luokkaretki, joka on kuitenkin tärkeä osa sosiaalisten suhteiden luomista ja ei sinällään liity noihin tyttösi tekemättä jättämisiin mitenkään.
 
"Horuksen silmä"
Omassa lapsuudessani meillä opettaja rankaisi paria oppilasta niin ettei päästänyt heitä luokkaretkelle mukaan.

Meillä on lasta jouduttu rankaisemaan sillä että mm sovitut synttärit on jääneet väliin. Joskus on vaan pakko koittaa saada lapsi kuriin vähän kovemmilla rangaistuksilla kun karkkipäivän eväämisellä. Tosin luokkaretki on vähän siinä rajoilla että käyttäisinkö sen perumista kuitenkaan rangaistuksena. Sitä kun lapsi varmaankin on odottanut jo pitkään.
 
"vieras"
Kyllä tuo lastensuojeluilmoituksen kriteerit täyttää, jos äiti sanoo että ei keksi muutakaan keinoa laittaa lasta kuriin. Perhetyöntekijä voi tulla auttamaan rutiinien muodostamisessa kotiin.

Toimintaterapiaakin voidan harkita lapselle, jotta omatoimisuus lisääntyy. Lapsella voi olla ongelmaa esim ajan hahmottamisessa tai epävarmuutta tehtävien teossa, suoranaista oppimisvaikeutta tai tarkkaavaisuusongelma. Ei siitä saa rangaista, vaan kodin tulee tukea. Harvoin lapsi pahankurisuuttaan selllaista tekee, ekaluokkalainen!

Toivon että opettajalla on voimia viedä asia sosiaalityöntekijälle, jotta perheelle saadaan apua.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23845511:
ollaan kokeiltu,ei tehoa..
jopa läksyjen jaksottamista että tehdään ne kun ollaan huilattu syöty ja pelattu jotain tai vastaavaa yhdessä ensin..ei mitään tehoa.
Sinäkö olet kotona lapsen tullessa, mikset hae häntä koulusta?
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="vieras";23845815]Sinäkö olet kotona lapsen tullessa, mikset hae häntä koulusta?[/QUOTE]

olin allun kun koulu alko,lopetin joulukuussa että saan täyttä liksaa töistä.
ja aivan tuhraa se oli likka mitään uskonut.

ja vicy tai vastaava,ollaan kokeiltu tuota että saa mennä ja hakea kavereitaan kun tekee läksyt ja vaihtaa vaatteet,mutta ei kiinnosta likkaa.jankaa ja vehtaa keksien vessaan menoja ja koittaa livistää ovesta.
edes palkintona uimahalli yms ei saa mitään aikaiseksi,toki olisi uimaan menossa ilman läksyjen tekoa,syömistä,vaatteiden vaihtoa jne.

mutta minä meen ruokkiin nuo yhdet vammaiset ja lähden etsimään taas vaihteeksi likkaa missä on..pikku hiljaa tympäistä ja viestiä laitettu melkein joka vanhemalle ettei likkaa saa ottaa kylään ja syy miksi.
 
minä toivon ap:lle
Toivottavasti olet saanut nyt täällä purkaa tunteitasi vaikka moni mamma on pa..kaa sun päälle kaatanu. Toivotaan että teidän asiat selviää ja arkikin lähtee rullaamaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23845905:
olin allun kun koulu alko,lopetin joulukuussa että saan täyttä liksaa töistä.
ja aivan tuhraa se oli likka mitään uskonut.

ja vicy tai vastaava,ollaan kokeiltu tuota että saa mennä ja hakea kavereitaan kun tekee läksyt ja vaihtaa vaatteet,mutta ei kiinnosta likkaa.jankaa ja vehtaa keksien vessaan menoja ja koittaa livistää ovesta.
edes palkintona uimahalli yms ei saa mitään aikaiseksi,toki olisi uimaan menossa ilman läksyjen tekoa,syömistä,vaatteiden vaihtoa jne.

mutta minä meen ruokkiin nuo yhdet vammaiset ja lähden etsimään taas vaihteeksi likkaa missä on..pikku hiljaa tympäistä ja viestiä laitettu melkein joka vanhemalle ettei likkaa saa ottaa kylään ja syy miksi.
Tuossa jo viestin #154 kirjoitin ja tämä ap.n viesti sai vahvistusta käsitykselleni että lapsella on oppimisvaikeus. Äidilläkin on lukivaikeutta?

En todellakaan ilkeyksilläni sano, vaan oppilashuollon työntekijänä. Ekaluokkalainen EI ilkeyttään laiminlyö tehtäviä ja kotiintuloaikoja. Syynä on aina joko kognitiivinen vaikeus tai sitten tunne-elämän ongelma.
 
"Joo"
Kiertoon vaan. Ekaluokkalainen, joka ei toimi, siinä on joku vika. Kokeile jos sen voisi palauttaa. Palauta samalla miehesikin. Sehän antaa pikkutyttöjenkin huijata itseään.

Sulla on niin tosi vaikeeta, kun kukaan ei tajua. Mitään ei ole tehtävissä. Älä siis täällä ulise. Ei sua kukaan tajua.
 
Otin vaivakseni lukea koko ketjun läpi ja tuli mieleen mun pikkuveljeni. Olisiko mahdollista et sun muksus on sen verran älykäs et koulunkäynti on yksinkertaisesti liian tylsää?

Tai sitten toinen vaihtoehto todella on joko ADHD tai ADD. Rangaistukset, kurinpalautukset ym eivät ole tehonneet joten olisi varmasti aika muuttaa toimintatapaa.

Sitä paitsi, järkytyin siitä kuinka aggressiivinen ja negatiivinen aloittajan kirjoitustyyli on ja kuinka julmalla tavalla puhuu omista lapsistaan. Kyllä minäkin joskus sanon mun lapsia kakaroiks ja apinoiks mutta en ikinä vammaisiks kuten ap tossa aiemmin.
 
"pentu"
[QUOTE="Joo";23846022]Kiertoon vaan. Ekaluokkalainen, joka ei toimi, siinä on joku vika. Kokeile jos sen voisi palauttaa. Palauta samalla miehesikin. Sehän antaa pikkutyttöjenkin huijata itseään.

Sulla on niin tosi vaikeeta, kun kukaan ei tajua. Mitään ei ole tehtävissä. Älä siis täällä ulise. Ei sua kukaan tajua.[/QUOTE]

Ja sulla ikää??
 
jos huumorilla
[QUOTE="Joo";23846022]Kiertoon vaan. Ekaluokkalainen, joka ei toimi, siinä on joku vika. Kokeile jos sen voisi palauttaa. Palauta samalla miehesikin. Sehän antaa pikkutyttöjenkin huijata itseään.

Sulla on niin tosi vaikeeta, kun kukaan ei tajua. Mitään ei ole tehtävissä. Älä siis täällä ulise. Ei sua kukaan tajua.[/QUOTE]

Missä kohti piti nauraa?
 
kysynpäVAIN
Otin vaivakseni lukea koko ketjun läpi ja tuli mieleen mun pikkuveljeni. Olisiko mahdollista et sun muksus on sen verran älykäs et koulunkäynti on yksinkertaisesti liian tylsää?

Tai sitten toinen vaihtoehto todella on joko ADHD tai ADD. Rangaistukset, kurinpalautukset ym eivät ole tehonneet joten olisi varmasti aika muuttaa toimintatapaa.

Sitä paitsi, järkytyin siitä kuinka aggressiivinen ja negatiivinen aloittajan kirjoitustyyli on ja kuinka julmalla tavalla puhuu omista lapsistaan. Kyllä minäkin joskus sanon mun lapsia kakaroiks ja apinoiks mutta en ikinä vammaisiks kuten ap tossa aiemmin.
anteeksi nyt kamalasti mutta minä ole lapsistani puhunut yhtään mitään :O
Pitää olettaa aina täällä suoraan!
Olen vammaisten parissa töissä ja syötin 2 vammaista aikuista ennenkuin pääsen lähtemään tästä.
Joten huh.
 
olitkin töissä?
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23846096:
anteeksi nyt kamalasti mutta minä ole lapsistani puhunut yhtään mitään :O
Pitää olettaa aina täällä suoraan!
Olen vammaisten parissa töissä ja syötin 2 vammaista aikuista ennenkuin pääsen lähtemään tästä.
Joten huh.
Minäkin haluan sinne töihin! Meillä ei saa työaikana hillua netissä keskustelupalstoilla vaan palkan saa perinteiseen tapaan työtä tekemällä. Vaadin ammattiyhdistystämme ottamaan tämän asian esille seuraavissa palkkaneuvotteluissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23846096:
anteeksi nyt kamalasti mutta minä ole lapsistani puhunut yhtään mitään :O
Pitää olettaa aina täällä suoraan!
Olen vammaisten parissa töissä ja syötin 2 vammaista aikuista ennenkuin pääsen lähtemään tästä.
Joten huh.
Olin lukevinani ketjun alusta että lapsellasi ei ole puhelinta ( ei voi käyttää rangaistuksena puhelimen jäähyttämistä). kannattaisko sille kuitenkin hankkia se puhelin jotta saisit työpäiväsi aikana hänet kiinni eikä tarvis kaikille naapureille ja kavereille soitella?
 
kysynpäVAIN
Olin lukevinani ketjun alusta että lapsellasi ei ole puhelinta ( ei voi käyttää rangaistuksena puhelimen jäähyttämistä). kannattaisko sille kuitenkin hankkia se puhelin jotta saisit työpäiväsi aikana hänet kiinni eikä tarvis kaikille naapureille ja kavereille soitella?
hänellä oli puhelin mutta hajotti sen tahallaan,kuten teki 2 puhelin kortille.
 
kysynpäVAIN
Alkuperäinen kirjoittaja olitkin töissä?;23846126:
Minäkin haluan sinne töihin! Meillä ei saa työaikana hillua netissä keskustelupalstoilla vaan palkan saa perinteiseen tapaan työtä tekemällä. Vaadin ammattiyhdistystämme ottamaan tämän asian esille seuraavissa palkkaneuvotteluissa.
Olen ollut aamu 8 asti töissä,päiväni on päättynyt virallisesti jo kello 14:00 mutta teen tulevaa retkipäivää varten ylimääräisiä järjetelyitä toisen vastaavan kanssa ja kyllä hän on netissä kanssa tekemässä listoja ja surfailemassa muuten..joten elä sinäkään höpise suoraan oletuksia=)
mutta minä päätän päiväni nyt ja lähden kotiin.
 
"harmaana"
Ap, meidän lapsi on hyvin saman tapainen ja pitkän (8vkon) sairaala tutkimusjakson jälkeen saatiin diagnoosiksi masennus+ uhmakkuushäiriö. Jos et ole näihin perehtynyt niin katso oisko siellä jotain mihin tarttua. Meillä ei muuten masennus oireillut lainkaan vetäytymisenä, itkuisuutena, apaattisuutena jne. vaan nimenomaan saamattomuutena (toki sai aikaan jos kiinnosti), uhmakkuutena, aggressiivisuutena ja yleensäkin arjen perustehtävistä selviytyminen (tavaroista huolehtiminen, peseytyminen, kouluun meneminen jne) oli todella hankalaa.

Uhmakuus oli ihan omaa luokkaansa, en jaksa edes tähän alkaa luettelemaan mitä se käytännössä meidän elämässä tarkoitti.

MUTTA: se ero minussa ja sinussa on vissiin se, että minä PAKOTIN ottamaan lapseni tarkempiin tutkimuksiin vaikka useiden vuosien ajan oli sanottu, että lapsi on vaan vilkas. Koulusta ja joka paikasta muualta tuli kuitenki ihan toisenlaista palautetta joten en luovuttanut, ennenkuin lapsi pääsi tutkimusjaksolle. Sen myötä ollaan aloitettu psykoterapiat, lapsi on saanu henkilökohtaisen avustajan auttamaan nimenomaan TUNNE-ELÄMÄN asioissa ja lapsi on siirtynyt pienempään ryhmään vaikka oppimisvaikeuksia ei ole.

Toisekseen: minä lopetin työt (otin virkavapaata) saadakseni lapseni kouluun lähtemiset ja koulusta tulemiset sujumaan. Meillä on todella tiukkaa taloudellisesti mutta mun työ tällä hetkellä on TÄMÄN LAPSEN AUTTAMINEN. Palkkatoivomus on se, että jonain päivänä lapsen elämä on vähän helpompaa joka taas tarkottais sitä, että minunkin elämä ois helpompaa.
 
Foortti harmaana
Työpaikallakin virkistyspäivä on lain mukaan työpäivä, josta ei voi jäädä pois kuin sairauslomalla. Meillä oli töissä tästä puhetta, koska kaikki eivät haluaisi lounasristeilylle joka siis työpaikkani ohjelma virkistyspäiväksi. Täytyy mennä, tai sitten hankkia sairauslomatodistus.

Samalla tavalla tuo on normaali koulupäivä, eikä lasta voi rangaista niin että ottaa lapsen koulusta pois päiväksi. Opettaja on ihan oikeassa.
Meillä saa kyllä olla töissä sen päivän...

A.p:n lapsi tarvii aamuisin aikuista saattamaan kouluun yms.
 
"liisa"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23846276:
Olen ollut aamu 8 asti töissä,päiväni on päättynyt virallisesti jo kello 14:00 mutta teen tulevaa retkipäivää varten ylimääräisiä järjetelyitä toisen vastaavan kanssa ja kyllä hän on netissä kanssa tekemässä listoja ja surfailemassa muuten..joten elä sinäkään höpise suoraan oletuksia=)
mutta minä päätän päiväni nyt ja lähden kotiin.
Jos teet vain osapäiväistä työtä, eikö olisi mahdollista, että pyrkisit tavallisesti olemaan kotona lapsen tullessa koulusta? Tai menisit häntä vastaan koululle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23845628:
Luokkaretki ei ole pakollinen,se ei ole koulupäivänä,se on tapahtuva niistä tunneista mitä he ovat tehneet "sisään" kevään aikana.
joten se siitä jankuti jankutimesta.
mistä sä tällaista olet saanut päähäsi. se on koulupäivä, ja jos ei lähde luokkaretkelle, niin sitten joutuu menemään koululle tekemään läksyjä. kotiin ei saa jäädä maleksimaan. siitä tulee poissa olo
 
Kyllä minusta koululla on oikeus puuttua poissaolon syyhyn ...oli luokkaretki pakollinen tai ei. Miksi se syy pitäisi edes kertoa koululle, jos niin ei olisi. Kotona annettava rangaistus pitää minusta liittyä kotiin ja kotona olo aikaan ei kouluun tai kouluaikaan ...kolun taholta annettu rangaistus taas päinvastoin pitää liittyä kouluun eikä kotiin.
 
"vieras"
Liian kova rangaistus ekaluokkalaiselle. Muutenkin olet hukassa hänen kanssaan, kun kuvittelet rangaistusten koventamisen auttavan. Et selviä tästä enää rangaistuksia jakamalla. Oli lapsi erityislapsi tai ei, niin nyt ollaan siinä tilanteessa että erityislapsilla käytettävät keinot ovat paikoillaan. Eli joudut ohjelmoimaan lapsesi uudestaan kärsivällisesti ja sinnikkäästi käyttäen enemmän palkintoja kuin rangaistuksia. Lapsen kasvatus ei saa muuttua valtataisteluksi.
 

Yhteistyössä