Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

näin
Mun mielipide on että ketään ei saa "pakottaa" harjottamaan jotan tiettyä uskonsuuntaa. Ja nää joulupolut ym on helluntailasten järjestämiä uskonnollisia tilaisuuksia. Päiväkotiin tulee seurakunnasta joku pitämään uskonnollisia tuokioita. Se on pakottamista että suomessa edelleen valtausko määrittää vasuja ja opetussuunitelmia koulussa.

Joko kokonaan pois uskonto molemmista, tai sitten molempiin kaikkia suomalaisia uskonsuuntia
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
uskova
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa elävä;25191744:
Miksi et selittäisi, miten muslimit yms. mielestäsi pelastuvat? Väität olevasi kristitty, mutta et ilmeisesti usko kristinoppeihin.
Siis että kaikki te vääräuskoiset joudutte suoraan helvettiin? En usko, en. Jos ihminen elää elämänsä hyvin, rakastaa lähimmäisiään, uskoo korkeampaan voimaan, ei riko kymmentä käskyä ja ylipäänsä on hyvä ihminen, pääsee mun uskossani kuoleman jälkeen taivaaseen riippumatta siitä, minkä uskontokunnan harrastaja hän nimellisesti on.

Väität itse olevasi kristitty, oletkohan kuullut koskaan lausetta: älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi...
 
uskovainen myös
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa elävä;25191744:
Miksi et selittäisi, miten muslimit yms. mielestäsi pelastuvat? Väität olevasi kristitty, mutta et ilmeisesti usko kristinoppeihin.
Kuinka ihminen voidaan tuomita asiasta, mitä se ei tiedä? Uskossa olevat ovat kaikki jollain tapaa vajavaisia, ja keskeneräisiä. Voidaanko heidätkin tuomita, kun eivät ole vielä kasvaneet uskossa, ja kaikki asiat ei ole "oikein" heille avautuneet?
 
No hei, me ateistit ja muut kirkkoon kuulumattomathan ollaan tavallaan potentiaalisia uskiksia...:xmas:

Mä olen kuitenkin päästänyt nuo lapsoset kaikkiin kirkonmenoihin muiden mukana, ihan sosiaalisista syistä. Itse kun erosin kirkosta 18-vuotiaana oletan, että lapsenikin osaavat erottaa jyvät akanoista...muuten ovat koulussa et:ssä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;25192080:
Mun mielipide on että ketään ei saa "pakottaa" harjottamaan jotan tiettyä uskonsuuntaa. Ja nää joulupolut ym on helluntailasten järjestämiä uskonnollisia tilaisuuksia. Päiväkotiin tulee seurakunnasta joku pitämään uskonnollisia tuokioita. Se on pakottamista että suomessa edelleen valtausko määrittää vasuja ja opetussuunitelmia koulussa.

Joko kokonaan pois uskonto molemmista, tai sitten molempiin kaikkia suomalaisia uskonsuuntia
Ei täällä ainakaan helluntaikirkko järjestä yhtään ainoota joulupolkua. Ei ole koskaan eikä milloinkaan järjestänyt.
Evankelisluterilainen kirkko on kyllä järjestänyt.
Tulevana sunnuntainakin on Joulun salaisuutta etsimässä tapahtuma.
 
Nyt kaikille muistutukseksi, varsinkin ateisteille.

Miten te olette ateisteja, jos teidän käsityksenne mukaan koulu- ja päiväkoti muovaavat käsityksiä ja yrittävät aivopestä lapsia. Silloinhan teidän kaikkien kohdalla parikymmentä vuotta sitten se on epäonnistunut?

Olen itsekkin ollut aikoinani kirkon toiminnassa mukana, mutta en nykyään kuulu kirkkoon. Mielipiteeni asiaan on se, että jokaisessa koulussa- ja päiväkodissa pitäisi tasa-arvoisesti vierailla eri uskontokuntien edustajien luona ja tutustua heidän perinteisiin.

Ja ainakin lapseni oli joulukirkossa ja kertoi minulle seuraavaa:

mitä teitte kirkossa? : "siellä laulettiin ja siellä oli lapsia"
Oliko siellä pappi? "mmm.. oli"



p.s ainakin tuossa Saalemissa (Helluntailaiset) oli joulupolku mihin jonkun päiväkodin lapset menivät ja minun mielestäni on vain rikkaus tutustua erilaisiin uskonnollisiin "kulttuureihin".
 
Mielenkiinnosta katselin, miten seurakunnat itse netissä kuvailevat yhteistyötä päiväkodin kanssa. Moni tässä ketjussa kertoo, että päiväkodin uskontokasvatus ei ole vakaumuksellista, lähinnä askarteluhetkiä ja sen pitävät päiväkodin normaali henkilöstö. Eli lähinnä sivistyskasvatusta.

Esim Porvoossa :) näyttää termi olevan ihan "pyhäkoulu" Porvoon suomalainen seurakunta - Pyh

Oulussa toimintaan kuuluvat päivänavaukset ja pikkukirkot Oulun ev.-lut. seurakunnat - Koulu- ja päiväkotiyhteistyö

Orimattilassa "Seurakunta tukee päivähoidon kristillistä kasvatusta tilaamalla kaikkiin päiväkoteihin Pikkuväki-lehden, tekemällä erilaisia päiväkotivierailuja ja järjestämällä lasten kirkkohetkiä. Päiväkoteihin on myös lahjoitettu Lapsen raamattu, lasten virsikirja ja kotien rukouskirja sekä muuta lasten hengellistä kasvua tukevaa kirjallisuutta." Orimattilan seurakunta : YHTEISTYÖ PÄIVÄHOIDON KANSSA
 
[QUOTE="vieras";25181980]Kysyitkö sä sun pojalta, et halusko se sinne polulle mennä?

Kyllä mä pystyn kuvittelemaan myös sen miltä hoitajasta tuntuu sanoa, et sori. Sä jäät tänne nyt leikkimään kun muut lähtee seikkailemaan. Ette varmaan sitten vietä jouluakaan?[/QUOTE]

Kysytkö sä lapsiltasi haluavatko he viettää ramadaa? Tai lähteä ovelta ovelle jakamaan vartiotornia? Jos et, niin miksi sitten ateistin lapselta, pitäisi kysyä haluaako hän osallistua kristinuskosta kertovaan joulupolkuun?
 
Rodukka
Osalta teistä aikuisista on vanhempina unohtunut yksi tärkeä juttu tähän aiheeseen kirjoittaessanne: Lapsi. Lapsi ei ymmärrä sadun ja uskonto-opetuksen eroa, saat kulttuurista diipadaapaa. Lapsi voi mennä hyvinkin sekaisin jo varhain kaikenlaisista ihmetarinoista ja tätä todistaa jo tämänkin aiheen kirjoittelijoiden osaltaan ala-arvoiset kommentit ateisteille. Mikä oikeus teillä "valtaväestöllä", jona itseänne pidätte, kyseenalaistaa ateistin ja vanhemmuuden eteentuomat valinnat? Miksi vaaditte perusteita ja millä oikeudella? Teillä riittää selitykseksi jeesus ja jumala, miksei ateistilla oma elämännäkemyksensä?

Ei-kristillisen vanhemman on valvottava lapsensa kasvatusta parhaimpansa mukaan (muiden muassa). Hän ei voi olla päättämässä "joulupolulla" sen sisällön sopivuutta lapselle, joten sinne ei lapsen pitäisi joutua. Koulu on sitten varsinaista opetussisällöllistä ajanviettoa lapselle - tarhan ei tarvitse vielä olla. Ainakaan yksin kristinuskon osalta.

Tarhan ja muiden ulkopuolisten hoitopaikkojen pitäisi olla kokonaan uskontovapaata vyöhykettä ilman "valtaväestön" uskomuksia ja tarinasisältöä. Tarhassa ei tarvitse askarrella enkeleitä, muttei välttämättä tonttujakaan. Tarha voi keskittyä vuodenaikaan ilman uskontosisältöä. Siellä voidaan askarrella talvi- ja eläinaiheita ja keskittyä esim. suvaitsevaisuuteen ja auttamiseen. Kotona sitten puuhataan mitä puuhataan.

Uskonnonvapaus ja syrjimättömyys. Asioita omasta lakikirjastamme. Eivät toteudu näemmä kaikissa tarhoissa. Tämä kertoo henkilöstön ammattitaidottomuudesta aiheen osalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Kepsis
Odotan sitä päivää kun tässä maassa ymmärretään mitä uskonvapaus tarkoittaa ja osataan oikeasti suvaita ja ottaa huomioon muutkin kuin ne jotka kuuluu omaan arvojärjestelmäänsä.

Koulu / tarha kuuluisi olla erossa uskonnoista kaikin puolin, sillä erolla että tutustuminen eri uskontoihin ja niistä oppiminen on ok, hartaukset ja toiminta missä keskitytään jonkun yksittäisen uskonnon harjoittamiseen oman toiminnan kautta on täysin väärin.

Seurakuntatoiminnalle on paikkansa, se ei ole tarha tai koulu.
 
näinhän se menee
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25192517:
Kysytkö sä lapsiltasi haluavatko he viettää ramadaa? Tai lähteä ovelta ovelle jakamaan vartiotornia? Jos et, niin miksi sitten ateistin lapselta, pitäisi kysyä haluaako hän osallistua kristinuskosta kertovaan joulupolkuun?
No kysyisin, jos sellaista olisi päiväkodissa tarjolla. Vaan kun ei ole. Hyvä yritys viilata pilkkua, ei mee läpi....
 
uskonnonopettaja
Kulttuurihistorian omaksuminen ei todellakaan vaadi tunnustuksellista uskonnonopetusta. Elämänkatsomustiedossa tmv. tunnustuksettomassa oppiaineessa kristinusko on vain yksi uskonto muiden joukossa; näin ollen norjalaislapsukaisten tietämys hindulaisuudesta on täysin samanarvoista kuin heidän tietämyksensä kristinuskosta, vaikka tilanne epäilemättä vakaumuksellisesta uskontonsa valta-asemaan tottuneesta kristitystä voi tuntua huolestuttavalta.

Mikäli haluamme aidosti opettaa lapsille kulttuurihistoriaa, sitä ei voida tehdä yhden kirkon tai uskonnon dogmaattisesta näkökulmasta. Kulttuuriset käytänteet kun ovat monimutkaisia ilmiöitä ja niihin sisältyy aina diskursiivista valtaa, myös evlut-"kansankirkon" mukahumaaneihin näkemyksiin kirkosta köyhien, naisten ja varmaan valaidenkin pelastajana.

Minun kokemukseni mukaan suomalaisessa koulussa elämänkatsomustietoa opiskelleet tietävät keskimäärin enemmän uskonnoista kuin uskonnontunneilla istuneet. Niin ikään minun havaintojeni mukaan elämänkatsomustietoa opiskelleet tuntevat erityisesti kristinuskon syvällisemmin kuin keskivertotapakristityt, sillä he osaavat suhteuttaa uskonnon moraalikäsitykset juuri siihen kulttuurihistorialliseen kontekstiin l. suhtauvat uskontoihin tieteellis-rationaalisesti, jota henkilökohtaisen uskonnollisen vakaumuksenkaan ei olisi mikään pakko sulkea pois.
En sanonut, että opetuksen norjassa pitäisi olla tunnustuksellista. Ei se uskonnonopetus suomessakaan ole sitä. Ongelma ei ole siinä, että lapset tuntevat hindulaisuutta vaan siinä, että he eivät kykyne ymmärtämaan norjalaista kulttuuria eivätkä erottelemaan uskontoja. Moni nuori täällä uskoo hindulaiseen jälleensyntymiseen, buddhalaiseen Jeesukseen jne. Uskonnot sekoittuvat ja esim. kirkon suorittamia tilaisuuksia ei ymmärretä niiden kontekstissa. Saatetaan esim vaatia (näin kärjistetysti) juutalaista vihkimystä kahdelle luterilaiselle nuorelle kirkossa. Kyllä tämä vgalitettavasti hiukan sotkee oman klulttuurin tuntemusta eikä anna kunnollista kuvaa lapselle/nuorelle siitä mihin he uskovat jos he valitsevat kuulua kirkkoon tai eivät valitse.

Mutta kukin tavallaan. minusta lasten olisi hyvä oppioa ymmärtämaan omaa kulttuuriperintöään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25192517:
Kysytkö sä lapsiltasi haluavatko he viettää ramadaa? Tai lähteä ovelta ovelle jakamaan vartiotornia? Jos et, niin miksi sitten ateistin lapselta, pitäisi kysyä haluaako hän osallistua kristinuskosta kertovaan joulupolkuun?
Kysynkö minä sinulta että onko sulla kaikki kotona? Kyllä, kysyn koska ei siltä vaikuta ja on ihan pakottava tarve tietää ;)
 
[QUOTE="vieras";25193187]Kysynkö minä sinulta että onko sulla kaikki kotona? Kyllä, kysyn koska ei siltä vaikuta ja on ihan pakottava tarve tietää ;)[/QUOTE]

Kiva kun kysyit, muut on kotona mutta mieheni on töissä.

Toivottavasti myös ymmärsit ettei kristinusko ole ainoa uskonto maailmassa. Toivottavasti annat lapsellesi vapauden valita itse sen uskonnon mihin haluaa uskoa, etkä aivopese häntä pienestä pitäen uskomaan vaikka siihen Jeesukseen.
 
"lastenhoitaja"
Ei sitä turhaan vanhemmilta kysytä päiväkodissa että saako lapsi osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin? Siinä on pointti, ja siinä voi vastata; joo tai ei. Jos vanhemmat vastaa ei, niin se on ei.

Sama kun kysytään, saako lapsesta ottaa valokuvia erilaisiin juttuihin. Jos vanhemmat sanoo ei; niitä valokuvia ei oteta, vaan kunnioitetaan vanhempien toivetta. Kellään työntekijällä ei ole mitään oikeutta polkea vanhempien tahtoa näissä asioissa
 
Kepsis
En sanonut, että opetuksen norjassa pitäisi olla tunnustuksellista. Ei se uskonnonopetus suomessakaan ole sitä. Ongelma ei ole siinä, että lapset tuntevat hindulaisuutta vaan siinä, että he eivät kykyne ymmärtämaan norjalaista kulttuuria eivätkä erottelemaan uskontoja. Moni nuori täällä uskoo hindulaiseen jälleensyntymiseen, buddhalaiseen Jeesukseen jne. Uskonnot sekoittuvat ja esim. kirkon suorittamia tilaisuuksia ei ymmärretä niiden kontekstissa. Saatetaan esim vaatia (näin kärjistetysti) juutalaista vihkimystä kahdelle luterilaiselle nuorelle kirkossa. Kyllä tämä vgalitettavasti hiukan sotkee oman klulttuurin tuntemusta eikä anna kunnollista kuvaa lapselle/nuorelle siitä mihin he uskovat jos he valitsevat kuulua kirkkoon tai eivät valitse.

Mutta kukin tavallaan. minusta lasten olisi hyvä oppioa ymmärtämaan omaa kulttuuriperintöään.
Viikon VITSI! :LOL: Sinänsä hauskaa edes väittää tuollaista kun ottaa huomioon että puhuu suomalaisella palstalla missä jokainen meistä on peruskoulunsa oletettavasti käynyt, totaalista scheissea ettei muka ole tunnuksellista tai tietyn väristen linssien läpi suodatettua propagandamaista kristinuskon aivopesua. jos ihan viime vuosina on kelkka kääntynyt täysin, niin sitten on varmaan jotain perää, mutta aika vaikeasti uskottavaa kun miettii omaa ja sukulaislapsien koulunkäyntiä ja sitä mikä uskonto oli etualalla ja mitä uskontoa oikeasti tuputettiin ja annettiin ymmärtää "oikeana" uskontona, ja mihin jumalanpalveluksiin mentiin automaattisesti juhlapyhinä, listaa voisi jatkaa loppumattomiin.
 
uskonnonopettaja
Viikon VITSI! :LOL: Sinänsä hauskaa edes väittää tuollaista kun ottaa huomioon että puhuu suomalaisella palstalla missä jokainen meistä on peruskoulunsa oletettavasti käynyt, totaalista scheissea ettei muka ole tunnuksellista tai tietyn väristen linssien läpi suodatettua propagandamaista kristinuskon aivopesua. jos ihan viime vuosina on kelkka kääntynyt täysin, niin sitten on varmaan jotain perää, mutta aika vaikeasti uskottavaa kun miettii omaa ja sukulaislapsien koulunkäyntiä ja sitä mikä uskonto oli etualalla ja mitä uskontoa oikeasti tuputettiin ja annettiin ymmärtää "oikeana" uskontona, ja mihin jumalanpalveluksiin mentiin automaattisesti juhlapyhinä, listaa voisi jatkaa loppumattomiin.
No ei kyllä ainakaan mun koulussa 90-luvulla ollut. Ja suomessa olen koulutukseni saanut eli tiedän kyllä mitä luokassa opetussuunnitelman mukaan tulisi opettaa ja tiedän jopa monia kirkkoon kuulumattomia uskonnonopettajia, jopa ateisteja :).
 
No ei kyllä ainakaan mun koulussa 90-luvulla ollut. Ja suomessa olen koulutukseni saanut eli tiedän kyllä mitä luokassa opetussuunnitelman mukaan tulisi opettaa ja tiedän jopa monia kirkkoon kuulumattomia uskonnonopettajia, jopa ateisteja :).
Ovatko nuo mainitsemasi opettajat uskontojen opettajia vai kristinuskon opettajia?
Jos kysymykseni ei ole oikeen muotoiltu niin voisitko kuitenkin vastata mulle?
 
JONSERED Karhunkantaja
Joulu ei ole kaikille uskonnollinen juhla. Kuten se ei alunperinkään ole ollut, ennenkuin kristityt sen omi itselleen. Polku oli ihan pelkästään ollut jeesuksen syntymätarina ja siis pelkästään uskonnollinen juttu.
tai yleissivistävä ja kulttuuriin perehdyttävä. Mutta en minäkään olisi toivonut lapseni tuossa iässä osallistuvan moiseen, en ainakaan ilman etukäteistietoa ja keskustelua.
 
Itse en kuulu kirkkoon enkä ole uskossa, kastamaton pakana siis ja silti annan lapsei osallistua päiväkodin joulukirkkoon ja kaikkeen muuhunkin. Annan lapselleni vapauden ihan itse valita uskontonsa ja mihin haluaa uskoa. Jos hänestä tulee kristitty, ei se ole mitenkään minulta pois.
Itse olen uskovasta suvusta jota isovanhemmat juoksuttivat kirkossa lapsena tämän tästä, mutta enpä ole kastetta ottanut...

Lapsemme tuppaavat yleensä tekemään juuri niin kuin me emme välttämättä haluaisi- ateistista kasvatustapaa toteuttavat vanhemmat saattavat huomata lapsen tullessa teini-ikään että jälkikasvuhan kapinoi vastaan tekemällä täysin päinvastaisesti :D
 
lpktk
Itse en kuulu kirkkoon enkä ole uskossa, kastamaton pakana siis ja silti annan lapsei osallistua päiväkodin joulukirkkoon ja kaikkeen muuhunkin. Annan lapselleni vapauden ihan itse valita uskontonsa ja mihin haluaa uskoa. Jos hänestä tulee kristitty, ei se ole mitenkään minulta pois.
Itse olen uskovasta suvusta jota isovanhemmat juoksuttivat kirkossa lapsena tämän tästä, mutta enpä ole kastetta ottanut...

Lapsemme tuppaavat yleensä tekemään juuri niin kuin me emme välttämättä haluaisi- ateistista kasvatustapaa toteuttavat vanhemmat saattavat huomata lapsen tullessa teini-ikään että jälkikasvuhan kapinoi vastaan tekemällä täysin päinvastaisesti :D
Et sinä anna kunnon valinnan mahdollisuutta lapsellesi, koska nyt hän saa kokea vain oman kulttuuripiirimme valtauskontoa. Voithan toki vapaa-ajalla viedä lapsesi kokemaan muiden uskontojen harjoittamista valinnan selkeyttämiseksi.

Itse haluan pitää narut meidän vanhempien käsissä elämänkatsomuksen osalta. Mikä on muuten käsityksesi ateistisesta kasvatustavasta? Entä mitä ajattelisit jos lapsesta tulisi jehovan todistaja? Entä muslimi?
 
Ylipäätään kirkon tulis erota valtiosta, silloin päästäisiin kaikista uskonto-kysymyksistä. Silloin ei ole mitään uskonnon opetusta ellei kirkon juttuihin osallistu ja mikä parasta, kirkko menettäisi veronkeräämisoikeuden. Sitten kirkko voisi tehdä kuten haluaa, eli ei vihi homoja eikä kaikkien tarvitse hyväksyä naispappeja. Olkoon mitä on, kunhan ei verorahoilla.
 

Yhteistyössä