Miksi peruskoulussa opetetaan uskontoa?!?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
p@ula
Taisin tössiä sen linkin jonnekin, eikä se tule tässäkään. Onko kalenterin historiaa opetettu kouluissa? Koko maailman kalenterit poikkeavat aika paljon eri maissa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Astronomical_clock

Taivaankappleet toki ovat kaikille samat, vaikka vähän eri kulmista katsotaankin. Uskontotunnit voisi muuttaa oikeille raiteille, kun alunalkaen onkin ollut kysymys AJANlaskusta, eikä siitä, miten sen asian haluaa uskoa;-)
 
p@ula
Minullei heräsi kysymys miksi koulussa ruotsia opetetaan? Mitä hyötyä siitä tulevaisuudessa on? Eikö nämäkin oppitunnit voisi käyttää tärkeämpiin asioihin?
Eli koulussa nyt vaan opetellaan kaikkea turhaakin.
Niin, yhtenä turhana näen sellaisen matikanopetuksen, jossa edellistä asiaa ei osata kunnolla, kun jo mennää eteenpäin. Ei mitään järkeä, jos kaikki ei ole mukana! Koko systeemi ruokkii itse itseään tai siis jokaisesta voi tulla matikanopettaja, jos tarpeeksi haluaa. Töitä kaikille riittää, mutta silti ihmiset eivät ymmärrä tarpeeksi matikasta? Jotain mätää on siinä asenteessa oppimisesta: olisiko jonkun kannalta huono juttu, jos kaikki hallitsisivat samat asiat? Vähän sama asia, kuin lääkärikoulutuksessa, ettei ole tarkoituskaan, että ihmiset olisivat terveitä, vaan se järki on jossain ihan muualla. Mut uskonnonopetus ei palvele enää tätä yhteiskuntaa.
http://kaksplus.fi/threads/irja-askola-muslimit-voisivat-kaeyttaeae-kirkkoa-omiin-tilaisuuksiinsa.2458304/page-9
Tuolla sekalaisessa järjestyksessä erilaisia asioita, joita voisi ajatella, opetella ja ymmärtää. Jos niitä ei koulussa opeteta, missä sitten?
 
Millä sitäkin mitataan? Moniko lintsaa sen tunnilta vai muu?

Tässä on hyvä elokuva, joka on tositapahtumiin perustuva, mut niitä kirjoja ei ole vieläkään kaikkia suomennettu. Miksiköhän ei?
Opetti uskonnon lisäksi psygologiaa ja filosofiaa. Ja uskonnon opetukseen sisältyy muuta kuin raamattu. Opetetaan maailman eri uskonnoista ja kulttuureista, joista minun mielestäni kuuluisi jokaisen tietää jotain. Ja josset tiedä mitä tarkoittaa hyvä opettaja, niin olet harvinaisen sivistymätön :)
 
vierailija
Kyllähän siellä uskonnon tunneilla muitakin uskontoja käsitellään. Ja hyvä niin. Vaikkei itse uskoisi mihinkään, vaikuttaa uskonto kulttuurriin, uskomuksiin, asenteisiin yms kaikkialla maailmassa. Suomalaisten kulttuuriin ja käyttäytymiseen vaikuttaa vahvasti kristinusko, joten hyvä tietää sen historiasta.
 
vierailijatatar
Kyllähän siellä uskonnon tunneilla muitakin uskontoja käsitellään. Ja hyvä niin. Vaikkei itse uskoisi mihinkään, vaikuttaa uskonto kulttuurriin, uskomuksiin, asenteisiin yms kaikkialla maailmassa. Suomalaisten kulttuuriin ja käyttäytymiseen vaikuttaa vahvasti kristinusko, joten hyvä tietää sen historiasta.
Ja mitä sä luulet, että et:n tunneilla tehdään?
Ala-aste menee uskonnontunneilla jeesuksen löpinöitä kuunnelessa, kun taas et:n tunneilla käsitellään maailman muita uskontoja ja kaikkea muuta yleissivistävää. Tähän uskonnontunnin opiskelijat pääsevät vasta yläasteella eli he ovat sivistyksestä jo vuosia jäljessä et:n opiskelijoiden kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
vierailija
Ja mitä sä luulet, että et:n tunneilla tehdään?
Ala-aste menee uskonnontunneilla jeesuksen löpinöitä kuunnelessa, kun taas et:n tunneilla käsitellään maailman muita uskontoja ja kaikkea muuta yleissivistävää. Tähän uskonnontunnin opiskelijat pääsevät vasta yläasteella eli he ovat sivistyksestä jo vuosia jäljessä et:n opiskelijoiden kanssa.
Jaa, mutta toisaalta uskonnon opetukseen osallistuvat tuntevat oman kulttuurinsa ja taustansa paremmin, ja täten ymmärtävät paremmin suomalaista kulttuuria ja itseään.

Ei pelkkä asioiden opettelu lisää sivistystä, se lisää vain tiedon määrää. Vasta kun oppii yhdistämään ja hyödyntämään tietoa ja ymmärtämään asioita, on opiskelusta jotain hyötyä.
 
p@ula
Opetti uskonnon lisäksi psygologiaa ja filosofiaa. Ja uskonnon opetukseen sisältyy muuta kuin raamattu. Opetetaan maailman eri uskonnoista ja kulttuureista, joista minun mielestäni kuuluisi jokaisen tietää jotain. Ja josset tiedä mitä tarkoittaa hyvä opettaja, niin olet harvinaisen sivistymätön :)
Varmaan sitäkin, kun olen kahden opettajan kakara ja molemmat opettivat kyllä uskontoakin:-D

Se elokuva on tässä:
 
LaMamanMorbid
Niin. sitähän voisi vaikka olettaa, että Suomi modernina maana hoitaisi koulutuksen sekulaaristi...MUTTA onneksi on vaihtoehtoja uskonnonopetukselle. Mitähän tää yleinen katsomustieto oikein pitää sisällään...kuudesluokkalaisella alkoi tänä syksynä. Muutenhan nuo ovatkin ET:ssä. Itse olen kahlannut kaikki perusopetuksen+lukion uskiskurssit (ja mitään ene muista) ja se jälkeen erosinkin kirkosta...niin vaikuttavaa se oli.
 
p@ula
Niin. sitähän voisi vaikka olettaa, että Suomi modernina maana hoitaisi koulutuksen sekulaaristi...MUTTA onneksi on vaihtoehtoja uskonnonopetukselle. Mitähän tää yleinen katsomustieto oikein pitää sisällään...kuudesluokkalaisella alkoi tänä syksynä. Muutenhan nuo ovatkin ET:ssä. Itse olen kahlannut kaikki perusopetuksen+lukion uskiskurssit (ja mitään ene muista) ja se jälkeen erosinkin kirkosta...niin vaikuttavaa se oli.
En viitsi käyttää enää omaa aikaani niiden asioiden puimiseen, kun ei niille kuitenkaan mitään mahda. Tietämättömyys tsunamista osoitti sen äärettömän tyhmyyden, vaikka Darwin on kirjoittanut siitä seikkaperäisesti kirjoissaan. Mitä kouluissa opetetaa, epäilyttää paljon, kun ei edes sitä tiedetty jokin vuosi sitten!

Tässä on todella hyvä dokumentti, Jimmy Doherty on selvittänyt asioita meille:

Worns, kirjaa ei ole suomennettu. Kysyn vaan yhä MIKSI ei???????? Niin tärkeä teos, koska ne kastemadot pitävät maan kunnossa. Meitä aikaisempi ja sitä aikaisempi sukupolvi on pilannut maat niin, ettei kukaan vielä käsitä.
 
p@ula
Worms tarkoittaa kastematoja. Sori kirjoitusvirhe.

"Eksyin aiheesta sen verran, että löysin tällaisen:
"Suomen käsityöläisten sumvunuiikouluiaitos järjestettiin asetuksella 1842. Tällöin sillä oli takanaan toistakymmentä vuotta vanha kotimainen traditio. Eräitten yksityishenkilöiden, pääasiassa pappien ja opettajien toimesta, joissakin tapauksissa porvariston päätöksellä, tällaisia kouluja oli toiminut lyhemmän tai pitemmän ajan yhdeksässä eri kaupungissa. Sunnuntaikouluasetus, joka annettiin Turun käsityö- läismestarien aloitteesta, aloitti uuden jakson. Se määräsi, ettei tammikuun 1. päivän 1845 jälkeen oppipoikaa ollut päästettävä kisälliksi, ellei hän voinut todistaa osaavansa kristinoppinsa sekä omaavansa taidon 'kirjoittaa luettavaa kirjoitusta ja laskea neljää laskutapaa".
Eipä siinä ole voinut kukaan valita mitään:-(
http://www.kasvhistseura.fi/dokumentit/1301090841_somerkivi1955.pdf.pdf
 
p@ula
En viitsi käyttää enää omaa aikaani niiden asioiden puimiseen, kun ei niille kuitenkaan mitään mahda. Tietämättömyys tsunamista osoitti sen äärettömän tyhmyyden, vaikka Darwin on kirjoittanut siitä seikkaperäisesti kirjoissaan. Mitä kouluissa opetetaa, epäilyttää paljon, kun ei edes sitä tiedetty jokin vuosi sitten!

Tässä on todella hyvä dokumentti, Jimmy Doherty on selvittänyt asioita meille:

Worms, kirjaa ei ole suomennettu. Kysyn vaan yhä MIKSI ei???????? Niin tärkeä teos, koska ne kastemadot pitävät maan kunnossa. Meitä aikaisempi ja sitä aikaisempi sukupolvi on pilannut maat niin, ettei kukaan vielä käsitä.
Nythän sen kirjan voi lukea netistä, mutta edelleenkin suuri osa kansasta ei ole koskaan asiasta kuuluuut ja vänkää kivenkovaan vastaan, jos sanoo, et niitä kastematoja täytyy suojella ja ajatella niiden hyvinvointia. Kirja Beaglen matka on aivan ihana, se suomennos.

http://darwin-online.org.uk/content/frameset?viewtype=side&itemID=F1357&pageseq=1

Jimmy Dohertyn videoita on useampikin siitä tv- sarjasta, mikä tuli monta vuotta sitten. Yhdessä niistä käsiteltiin sitä, kuinka kastemadot vetävät koloihinsa puiden lehtiä. Ei siis kannata vielä haravoida niitä kaikkia pois, kun se ovat niiden ruokaa:)
 
p@ula
Jaa, mutta toisaalta uskonnon opetukseen osallistuvat tuntevat oman kulttuurinsa ja taustansa paremmin, ja täten ymmärtävät paremmin suomalaista kulttuuria ja itseään.

Ei pelkkä asioiden opettelu lisää sivistystä, se lisää vain tiedon määrää. Vasta kun oppii yhdistämään ja hyödyntämään tietoa ja ymmärtämään asioita, on opiskelusta jotain hyötyä.
Mut kun ihminen tarvii siitä oppikurssista vain sen kiitettävän:-D

Eikös tässä ole melkoinen yhtälö ratkaistavana?

Alkuperäinen kysyjä vois vastailla kans...:)

"Alueen kehitykseen ovat vaikuttaneet nykyisen yliopiston paikalla sijainneet pappilat, jotka toimivat aikansa kulttuurin ja sivistyksen kehtoina. Vanha pappila rakennettiin jo vuonna 1812 ja Uusi pappila vuonna 1894. Koko pohjoisen alueen ensimmäinen kansakoulu Rantaviirin alueelle perustettiin vuonna 1870. Myöhemmin alueesta tuli monien oppilaitosten sijaintipaikka. Opettajat, papit ja virkamiehet ovatkin olleet vuosikymmenten saatossa alueen tärkeitä vaikuttajia."Lukkarinkoulusta yliopistoon

Jokaisella paikkakunnalla on tietysti oma tarinansa ja voi vaihdella paljonkin, Periaatteet ovat kuitenkin olleet valtakunnalliset?
 
vierailija
Mun lapset on ainakin käyneet kaikki sitä elämän katsomusta. Ne ei ole halukkaita menemään kirkkoon edes sisälle niinkun en mene mäkään. ei olla uskovaisia niin mitä ihmettä siellä tehtäis???
 
vierailija
Mikä on maailmanloppu? Ihmiset tekivät sen? Alku - Pyramidit tehtiin, ja kun ne olivat valmiit, silloin legioonat, vai?

Saavathan opettajat sen opettaa ihmisille kouluissa. Ilmestyskirjan lopun merkit ovat valmistuneet pyramidit - siis se oli 2000 vuotta sitten [eikä sitä mitä luulisimme] :) Ei se nyt ole.


Raamattu on Jumalassaan aakkosellista kirjoitusta joka oli heiroglyfien jälkeisenä käsitteenä oikeastaan Raamatun olemuksen olomuoto. Jumala on arvonimi roomalaiselle Keisarille, subjektiivisyydessän moraalietiikoin jotka ovat laaditut ihmisille. Sokrates, Aristoteles , Thales - Platon ja Arkimedes olivat hekin vain ihmisiä ja mahdollisuuksin tehdä huonoja johtopopäätöksiä - Genesis kehottaa olemaan hedelmällisiä ja alistamaan luonto ja eläimet hallitntaamme. Mutta kun se on subjektiivista - (okei - joo - ja aate oli mikä?) .. siinä tapauksessa; joten Jumalakin on symbolismista.. jonka alkuerä tottakai saa olla tiedetty. Olihan Roomalaisia a kreikkalaisia Jumaliakin (mytologiat) - verrataan Jumalaamme niihin - olivatko ne siis ihmisen kynästä, vai ei? Ruotissa oli hämminkä - kysyttiin Kirkolta aika hyvin että onko eläimien tarkoitus mennä taiavaaseen. Kirkko oli ystävällinen ja keskusteli asiassta avoimesti ja kertoi etteivät tiedä. Olemme ilman taustatietoa.

Onko niiden siis tarkoitus kuolla, kysyttiin. Miksi - ja hei.. oikeest... "elämme sen jälkeen että Pyramidit on tehty" oltuamme siellä Egyptissä orjina - heh-heh... :)

Saatiin VT sn jälkeiseen aikaan ja Kymmenen, käskyä siis lukutaito.. tarinallista jonka moralismia ei oikeasti tiedetä että mikä se on. Darwin tottakai osasi nähdä ympärilleen, jossa ei Juliusta ole. Orjatyövoima periaatteessa, koko maailman alku.Perisynti - käärmeet purevat, ja Rooma omistaa sanat.

Luomistarina tiesi eläimiä, käärmeen - joen faaraon luo, Abram sai nimekseen Abrahamin (Jumalan Liitola oli Faaraon omistusta -!..), Baabelin rtornin.. Kainin ja Abelin (Aatami ja Eeva jo..)

Sama asia: Ptah - Jumalattaren (Kleoaptra - ja Aurinkojumala Ra - (ramses) - ja oikeasstaan suoraan siinä tapaukseesa Kristukseenkin - joak on raamatussain mainittu Aurinkojumalakis. Caesarj aj Faarao Rmases olivat Colosseumin ollessa the Covenant - Jumalan liitto tarkoittaa oikeasti ihmisomistusta, jolloin maailman alueet ovat kaavoitetut tarkoituksella., mutt lakipykälien mukaisesti. Entä jos vaikutamme lakisääteisesti? Taikka saisimme paremapaa tietotaitoa? Luiomutarhat ovat osa opetusta - niin on moni muukin asia. Legioonat armeijajhaan ja maailman loppu- tuntisimmeko olomme turvallisemmiksi jos stietäisimme maailmanlopun olevan epäoikeudenmukaista, sisi ihmisten lkaatimista kynistä?

Kiiotos.

Alussa oli sana - siis hierogöyfit tiedettiin epäkelpoisiksi. Jumala oli tehnyt itsestään kuvan - sen saa tietää vertauksena aiempiin aikoihin. Entä se että idän viisaat ovat valtameren idemällä puolella - saisimmepa tietää pohjoistähden olevan Kreikkalaisten Filosofien kynistä, jotka synonyymein kerrottiin uusilel alueille, joilla kulturellista kaupunki- ja kyläkuvaa laadittiin ja rakennettiin.

Ateenan (Greece kuin Kreikka - ja Genesis) ja Egyptin ollessa Jumalan Liittoon kuuluvat; niiden olemus sai kirjoja versomaan, joista adoniksen jälleensyntymäkin on siis aatamin ollessa kaupunkia. Siten käärmeen puremakin sai symbolisen verauksensa kun se puri kaupingin sisätiloissa. Jonka vuoks Jeesus olikin saatanan kanssa, hänet tuotuaan linnan muurille - kertoen siääe - "Mena pios"- sillä on kirjoitettu; älä kisuaa Jumalaa, sinun Herraasi. cvahrles Darwin on saanut Paavilta aiemmissas ajoissa hyväksynnän origin of Species - käsitteellisen tieteellisen tajunnan puolesta, eläimet ovat siis evboluutiosta, vaikka se sana onkin vielä loogisen epävakaa, tarkoittaessaan exodusta, egyptiä sekä eevaaa ja eedeniä, kaikkia neljää.

Viikunalla on kanadassa vaahteran lehti, sekä Meksikon lipun ollessa - Messiaalla (vetten yli; Mediterranean) juuri Italian, mutta kääntövärein. Yhdysvaltojen lippu taas on kuin Betlehemin tähden [vain aate pohjoistähdestä- symbolisesti kerrottuna - tarinat liikkuivat, pohoistähti ei] - jolloin osavaltioiden lisääntyessä- - iin lisääntyuivät mysö lipun tähtien määrät.

Minusta se on helposti oikeutettavissa olla koulunkirjoihin lisättynä - olivathan Jenkin taistelemassa orjuutta vastaa, vaikka Jeesus juuri alueelle tuotuna uskontona oli Salvation - sanassaan vapahtajaa.

Vapahtaja on kuitenkin Mooses 1:45 (lapsen synty- Herramme neitsyys) - siellä huomataan kuinka Joosefia periaatteessa luonnehditaan puoli-orjaksi, mutta faaraota viisaammaksi, olihan Joosef hyvä tulkitsemaan (oli raamatun aakkoset). Jolloin Paratiisi on käärmeen pureman kohdalla - Pyramideja ehdottaen jotta kaupungista löytää toiseen.. luonto muuttui periaatteessa kuin kiellettyksi hedelmäksi Jumalan nimessä (Raamattu sanoi että söivät viikunaa/käärmeet ovat vaarallisia - samasta asiasta oli kyse, mutta Ateena on Aatamin alkuesitelmän syy - perisynti oli yhteiskunnille tehty - ihmisten laatima (Kreikan Filosofien) johtopäätös: ajattelivat tarvitsevansa luontoa parempaa, siis Pyramidit olivat P-P - Pytagoras... aatteissaan tiennäyttäjiä suurissa hiekoissa, paikasta toiseen. Jenkkilä tehtiin orjien kustannuksella, vapahtaja (salvation/slave) ei ollut saanut mitään aikaiseksi 1500- vuodessa,työvoiman oltua Kirkolta. Legioonat maailman lpouu - tunnistatko maailman lopn enteet - esim ovatko Pyramidit valmiina, ja Roomalaiset Legioonat (religio ja legio) saavat olla omaansa? Tarinallista; Caesarin legioonin, ja Kristuksen alkua.


-Ei stressata - annetaan päättäjien auttaa ylikansoituksesta , kun huomaavat sen oikeutetuksi.

Siis - makroekonomiaa ja esimerkkikäytäntö: sähkön hinta voi olla vähälapsimääräinen - halvempaa pienlapsiperheille (hinta/lapsimäärä) - ja myös lisä-alennuksin jos luvataan tehtäviksi kaupunkidiileihin ettei hankita lasta seuraavaksi vuodeksi. Se antaa myös jatkuvuuden itse aatteen pitkäaikaiselle, paremmalle toimivuudelle.

Vantaa
 
p@ula
Kastemadot osaavat purra.

Vantaa
Mahtavaa, tiesit varmaan ennestään? Ne tarttuvat suullaan siihen lehteen, mitkä varisevat puista tai tuuli lennättää lähelle jonku kasvin.

Tässä madon suusta lähikuvia, joita ei moni ole varmaankaan viitsinyt kuvata.

Nykyinen maanviljelys tekee kaiken niin, että siinä samalla kastemadot häviävät, vaikka ne just huolehtivat parhaiten a automaattisesti maan kunnosta ja lannoittavat sitä sopivaksi kasveille. KYLVÖmultaa? Viljelykierrolla voidaan huolehtia kasvien, matojen ja sittiäisten ym, hyvinvoinnista, samalla omastakin:love:
 
Mä voisin alkaa pitää erilaisia uskontotunteja. Aiheena "maailman uskonnot vaikuttaa kaikkeen."

-No niin kun te lauantaiaamuna avaatte piirrettyjen kanavan niin siellä vilisee itämaisia juttuja kuten levitaatiota, mantrojen hokemista, energiakanavia jne. Jeesus-piirrettyjä ette yllättäen näe.
-samaa symboliikkaa ja teemoja on ympätty suurimpaan osaan teidän rakkaista konsolipeleistä. Viime viikolla kävin pelikaupassa ja oli muuten vaikea löytää muksuille peliä jossa ei ole itämaisten uskontojen symboliikkaa.
- jatkokurssilla päästään aiheeseen "New agen turruttama maailma"
-tiesitkö että varmaan sunkin lähimarkettiketjun pomot harrastaa vapaamuurariutta jossa harrastetaan kankeaa saatanapalvontaa? Tiesitkö että Stubb ja Katainen on muurareita? Tiesittekö että tämä porukka, joka harrastaa muinaista epäjumalanpalvelusta, johtaa maailmaa?

Joo, meinaan päästä vauhtiin...
 
p@ula
Pakottaako ne sutkin mukaan? Vai mitä yrität sanoa? Eihän me menneisyyttä voida kuitenkaan muuttaa mitenkään eikä päätä pidä täyttää turhalla, kun se eläminen tapahtuu tänään. Rahan valta on ollut kauan siellä, missä voitot ovt suurimmat. Eikös se lähtenyt jo siitä, et alettiin vaatia korkoa korolle? Mun mielestä Jeesus opetti vain jakolaskua, mut ei huomannut, et joku kuitenkin halusi aina vetää välistä - varmaan, kun ei menneisyydestä puusepän poikana mitään tiennyt? Yhtään taloa tai kirkkoa ei tainnut tehdä?

Ei niille asioille tavallinen ihminen mitään voi kuitenkaan! Rockefellereistä tuli kerran dokumentti, mut ei sillekään mitään mahda, että valta on se, mikä ihmisiä motivoi, siis on porkkana aasille. Se on aika vaarallista, jos tai kun ne tyypit siellä eivät voi myöntää avoimesti virheitään - kun sellaisia vastaan tulee - ja varsinkin kun ovat vain sätkynukkeja - jos ovat. Huomaisivatko itsekään, en tiedä. Olethan katsonut elokuvan Uskollinen puutarhuri? Se on aikuisten versio aiheesta, mut isommille lapsille voi näyttää Trumanshown - jos niitä edes löytyy kaupoista enää:cautious:
 
p@ula
Worms tarkoittaa kastematoja. Sori kirjoitusvirhe.

"Eksyin aiheesta sen verran, että löysin tällaisen:
"Suomen käsityöläisten sumvunuiikouluiaitos järjestettiin asetuksella 1842. Tällöin sillä oli takanaan toistakymmentä vuotta vanha kotimainen traditio. Eräitten yksityishenkilöiden, pääasiassa pappien ja opettajien toimesta, joissakin tapauksissa porvariston päätöksellä, tällaisia kouluja oli toiminut lyhemmän tai pitemmän ajan yhdeksässä eri kaupungissa. Sunnuntaikouluasetus, joka annettiin Turun käsityö- läismestarien aloitteesta, aloitti uuden jakson. Se määräsi, ettei tammikuun 1. päivän 1845 jälkeen oppipoikaa ollut päästettävä kisälliksi, ellei hän voinut todistaa osaavansa kristinoppinsa sekä omaavansa taidon 'kirjoittaa luettavaa kirjoitusta ja laskea neljää laskutapaa".
Eipä siinä ole voinut kukaan valita mitään:-(
http://www.kasvhistseura.fi/dokumentit/1301090841_somerkivi1955.pdf.pdf
 
p@ula
Worms tarkoittaa kastematoja. Sori kirjoitusvirhe.

"Eksyin aiheesta sen verran, että löysin tällaisen:
"Suomen käsityöläisten sumvunuiikouluiaitos järjestettiin asetuksella 1842. Tällöin sillä oli takanaan toistakymmentä vuotta vanha kotimainen traditio. Eräitten yksityishenkilöiden, pääasiassa pappien ja opettajien toimesta, joissakin tapauksissa porvariston päätöksellä, tällaisia kouluja oli toiminut lyhemmän tai pitemmän ajan yhdeksässä eri kaupungissa. Sunnuntaikouluasetus, joka annettiin Turun käsityö- läismestarien aloitteesta, aloitti uuden jakson. Se määräsi, ettei tammikuun 1. päivän 1845 jälkeen oppipoikaa ollut päästettävä kisälliksi, ellei hän voinut todistaa osaavansa kristinoppinsa sekä omaavansa taidon 'kirjoittaa luettavaa kirjoitusta ja laskea neljää laskutapaa".
Eipä siinä ole voinut kukaan valita mitään:-(
http://www.kasvhistseura.fi/dokumentit/1301090841_somerkivi1955.pdf.pdf
 

Yhteistyössä