Minkä ikäinen on "liian vanha" rattaisiin?

"torsti"
Meillä rattaden käyttö loppui esikoiselta 2v3kk ikäisenä, kun vauva syntyi. Emme halunneet tuplia tai edes seisomalautaa. Nyt lapsi on jo 2v8kk ja kävelee hienosti pitempiäkin matkoja. :)
 
"äiti kahdelle"
Meillä ei tulisi koiran ulkoilutuksesta mitään jos ei olisi rattaita. Lapset 2 ja 3. Me ostettiin tuplat kun kuopus syntyi esikoisen ollessa 11kk ja tuplat yhä käytössä. Toki lapset saa kävelläkkin, mutta meillä molemmat on sellasia tuittupäitä että jos vähän komentaa kulkee reunassa tai ihan mitä muuta vaan niin kohta menee lapsella hermot ja tapahtuu tää maahan heittäytyminen. Mun mielestä on helpompi kun on rattaat mukana niin sit rangaistukseksi joutuu niihin istuu kun ei tottele. En mä jaksa alkaa kahta lasta raahaa sylissä ja sit pitäis vielä iso koira hihnan päässä.

Lisäksi kaikki reissut mitä tehään on helpompi toteuttaa kun lapsi väsyessään pääsee istumaan ja meillä viime kesänä isompikin nukkui päiväunet Särkänniemessä rattaissa ollessa silloin 2v4kk. Ja samalla ne rattaat on hirveän helppo tavaroiden säilytys/kuljetusväline reissuissa. Ja kaupassa käydessä saan kauppakassit tavarakoriin tai lapsen kävellessä kärryihin.
 
[QUOTE="shihtzu";23817400]Eikö muiden 3-vuotiaat nuku päiväunia ollenkaan, meillä kun usein lähdetään esim. keskustassa käymään, niin tuo isompikin nukahtaa rattaisiin ja nukkuu siis pienet unet siinä.
Ja toisekseen jos minä haluan käydä keskustassa kiertelemässä, niin mun on otettava molemmat lapset mukaan ja ei tuo vajaa 3v todellakaan jaksa kävellä koko matkaa ja siinä menisi ihan liian kauan ja usein kun kotiin tullaan kauppakassien kanssa, niin ei siinä voi alkaa haahuilemaan, vaan pitää tulla ihan ripeästi, ettei ostokset liikaa lämpene tai pakasteet sula, niin lapset kyllä istuu rattaissa.[/QUOTE]

Mun muksu ei oo rattaissa nukkunu päikkärietä enää 3v. Eikä nuku kotona muutenkaan jokapäivä. Edes pitkillä kaupunkireissuilla se ei nuku vaikka saattaa rattaissa välillä huilata.
 
3-vuotiaan äiti
[QUOTE="Horuksen silmä";23816505]Mun mielipide on että TERVE 3 -vuotias on liian iso rattaisiin.[/QUOTE]

Meillä on TERVE 3-vuotias jolle on päiväunet edelleen melko tärkeät ja jos olen vaikka ostoksilla tai vastaavaa päiväuniaikaan niin tämä ihan NORMAALI 3-vuotias nukkuu ne päiväunet rattaissa. Saa kyllä kävellä niin paljon kuin haluaa/jaksaa, paitsi jos alkaa kiukuttelu ja tottelemattomuus niin rattaisiin istumaan hetkeksi miettimään. Ja meillä ei autoa niin rattaat ovat lähes päivittäin vielä käytössä.
Mutta lapsi myös pyöräilee paljon, apupyörillä kyllä vielä, mutta uskoisin oppivan kesän aikana polkemaan ilman koska potkupyörällä "rullaa" eteen päin jalat ylhäällä eli osaa sitä tasapainoa jo pitää.
 
"Zio"
Tuosta päikkärien nukkumisesta - lapset nukkuivat 3-v toisinaan päikkyjä, mutta osaavat nukkua ne ratikassa tai bussissa ihan ok (vartin mikrounia tarvittaessa sen ajan kun ajetaan kauppaan tai takaisin, ei siis mitään tuntien päikkäreitä). En minä myöskään rättiväsyneitä tai ns. päikkäriaikaan niitä kaupoille rahtaa muutenkaan.
 
"vieras"
mä ainakin otan 6 v erityislapselle särkänniemeen rattaat, karkailee yms. saa samalla eväätkin laitettua koriin alle.mutta muuten yleensä kävelee, mutta jos on vilkkaita paikkoja tai vaarallinen tie, sitten ottaisin kyllä rattaat myös mukaan.
sun kantsii ostaa halvat rattaat varulta.
 
-
Me oltiin ulkomailla reissussa esikoisen ollessa 2,5 vuotta ja kuopuksen ollessa vajaa ½vuotta. Esikoiselle ei ollu mukana rattaita tai kantoliinaa, kuopukselle vain matkarattaat. Hyvin pärjättiin! Samoin viime kesänä esikoisen ollessa 3,5 vuotta, ei Korkeasaaren/Ähtärin reissuilla ollu hänelle rattaita mukana ja hyvin jaksoi kummassakin paikassa kävellä pitkät pätkät. Nyt kuopus on vähän reilu 2v emmekä hänellekään kuskaa enää mukana rattaita, tarvittaessa kannetaan, mutta enimmäkseen kävelee (tai juoksee) itse. :)
 
3-vuotiaan äiti
[QUOTE="Zio";23818948]Tuosta päikkärien nukkumisesta - lapset nukkuivat 3-v toisinaan päikkyjä, mutta osaavat nukkua ne ratikassa tai bussissa ihan ok (vartin mikrounia tarvittaessa sen ajan kun ajetaan kauppaan tai takaisin, ei siis mitään tuntien päikkäreitä). En minä myöskään rättiväsyneitä tai ns. päikkäriaikaan niitä kaupoille rahtaa muutenkaan.[/QUOTE]

Meillä lapsi herää n. 8 aikaan siitä kun aamutoimet hoidettu ja päästään kaupoille niin kello on jo 10 (siis kun ollaan jo perillä vaikka jumbossa) ja lapsi menee klo 12 päiväunille ja nukkuu usein klo 16 saakka, ennen kolmea ei herää koskaan. Ja yöunille käydään klo20-20.30 eli jos kaupoille haluan niin pakko olla siellä myös päiväuniaikaan. Ja meillä ei ole lapselle ongelma nukkua rattaissa, toki ne unet on usein lyhyemmän silloin kuin kotona nukkuessa, mutta mikä siinä on väärin jos nukkuu rattaissa samalla kun äiti tekee ostoksia? Ja ei meillä usein ostoksillä käydä, paitsi ruokakaupassa mut ne ostokset tehdään hereilläolon aikaan.
 
njaa
Me oltiin ulkomailla reissussa esikoisen ollessa 2,5 vuotta ja kuopuksen ollessa vajaa ½vuotta. Esikoiselle ei ollu mukana rattaita tai kantoliinaa, kuopukselle vain matkarattaat. Hyvin pärjättiin! Samoin viime kesänä esikoisen ollessa 3,5 vuotta, ei Korkeasaaren/Ähtärin reissuilla ollu hänelle rattaita mukana ja hyvin jaksoi kummassakin paikassa kävellä pitkät pätkät. Nyt kuopus on vähän reilu 2v emmekä hänellekään kuskaa enää mukana rattaita, tarvittaessa kannetaan, mutta enimmäkseen kävelee (tai juoksee) itse. :)
Käsite "pitkät pätkät" on harvinaisen suhteellinen. Jos saa korkeasaaressa käveltyä "pitkät pätkät" kertoo se minusta lähinnä sen, ettei pahemmin jalan liiku, ei sitä, ettäkö lapsi olisi erityisen reipas. Tottakai lapsi kuin lapsi tuollaisissa paikoissa jaksaa kipitellä! Eri asia sitten kun on kuljettava paikasta A. paikkaan B. rajallisessa ajassa ja kilometrejä kertyy toista kymmentä.
 
"vieras"
voi jumalauta taas tätä kiistelyä:( Eipä luulis teitä aikuisiksi ja äideiksi?? Eikö se nyt ole yks hailee käyttääkö joku 3-vuotias rattaita vai ei????????????????????????????
 
joo ja jos on isokokoinen lapsi, haukutaan äitiä miksi se on lapsensa rattaisiin laittanut :( vaikka sitten olisi 2v.
Meitä ei henkilökohtaisesti ole koskaan haukuttu, mutta olen kyllä monesti miettinyt että kuinka moni hiljaa on paheksunut kun kiikutin vielä tuossa kolme, neljä kk sitten lapsia kirpparilla tuplissa. Poika 2v9kk, oli silloin siis n. 2,5-vuotta, siinä roikutteli jalkojaan ties missä kun ne ei enää sopinut minnekkään tai istui "polvet leuassa", kuomua ei voinut kuvitellakaan vetävän siihen päälle kun jos yritti niin näkyi vaan sellanen muhku siitä kuomun päältä kun ei mahtunut sinne kuomun alle enää :D

Oli yksi harvoista kerroista kun olen käyttänyt tuplia enää pojan 2-vuotissynttäreiden jälkeen... Lopputuloshan oli sitten se että vaunut hajosivat kun poika niissä kiikkasi siellä kirpputorilla tuolla 19 kilon elopainollaan.... :D
 
zzzzzzzzzzzzzzzzzz
Ainakin matkarattaissa, jotka meidän 2-vuotiaalle juuri vähän aikaa sitten ostettiin, oli painorajoitus 15 kg.

Tavallisia rattaita tulee enää harvemmin käytettyä. Lähinnä vain joskus lähikauppareissuilla. Ja silloinkin ne toimivat "ostoskorina". Liikkuvaa muksua kun on aikalailla mahdoton vahtia ostoskassien kanssa...

Matkarattaat puolestaan ovat olemassa "varmuuden vuoksi". Ne saa mahtumaan pieneen tilaan, ja niihin saa lapsen istumaan ja joskus nukkumaankin (jos suostuu nukahtamaan) jos ollaan reissussa.
 
oho
Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuotiaan äiti;23818981:
Meillä lapsi herää n. 8 aikaan siitä kun aamutoimet hoidettu ja päästään kaupoille niin kello on jo 10 (siis kun ollaan jo perillä vaikka jumbossa) ja lapsi menee klo 12 päiväunille ja nukkuu usein klo 16 saakka, ennen kolmea ei herää koskaan. Ja yöunille käydään klo20-20.30 eli jos kaupoille haluan niin pakko olla siellä myös päiväuniaikaan. Ja meillä ei ole lapselle ongelma nukkua rattaissa, toki ne unet on usein lyhyemmän silloin kuin kotona nukkuessa, mutta mikä siinä on väärin jos nukkuu rattaissa samalla kun äiti tekee ostoksia? Ja ei meillä usein ostoksillä käydä, paitsi ruokakaupassa mut ne ostokset tehdään hereilläolon aikaan.
offtopic...
Onpa reippaasti unta 3-vuotiaalle: 12 h yöunet ja vielä 4 TUNNIN päiväunet! Lapsi ei mitenkään pärjäisi esim. päiväkodissa tai kerhossa. Onkohan tässä jo jotain omituista? Meidän 3-vuotias nukkuu 12 h yöunet ja hyvin harvoin pikkutirsat päivällä, enkä itse asiassa tunne yhtään samanikäistä (pk:stakaan) jolla menisi kovin eri tavoin. Unentarve on toki yksilöllistä, mutta tuo vaikuttaa jo aika hurjalta.
 
Meillä on käytössä matkarattaat enää satunnaisesti 3v1kk ikäisellä. Joskus otan kauppakeskuksessa rattaat kun en meinaa pysyä muuten perässä! Poika juoksentelee ja saattaa karkailla tosi "kauas" näköpiiristä vaikka kuinka kiellän. Ei kylläkään kauaa viihdy niissä joten on aika turhat meillä. Rattaisiin ei kyllä enää ikinä nukahda vaikka nukkuu kotona päivittäin päiväunet. Mun mielestä 3-vuotias voi hyvin käyttää vielä rattaita, en ymmärrä miks pitää tuomita joku joka käyttää, vaikka oma muksu ei enää käyttäisikään!

Riippuu siis varmaan lapsesta tuo tarve! Ap:na ostaisin jotkut edulliset/käytetyt vielä kesäksi jos liikutte paljon julkisilla ja kävellen.
 
3-vuotiaan äiti
offtopic...
Onpa reippaasti unta 3-vuotiaalle: 12 h yöunet ja vielä 4 TUNNIN päiväunet! Lapsi ei mitenkään pärjäisi esim. päiväkodissa tai kerhossa. Onkohan tässä jo jotain omituista? Meidän 3-vuotias nukkuu 12 h yöunet ja hyvin harvoin pikkutirsat päivällä, enkä itse asiassa tunne yhtään samanikäistä (pk:stakaan) jolla menisi kovin eri tavoin. Unentarve on toki yksilöllistä, mutta tuo vaikuttaa jo aika hurjalta.
En ole koskaan ajatellut että olis jotain omituista. Meillä kuitenkin syödään monipuolisesti että uskon saavan vitamiineja ihan hyvin ja ulkoilemme paljon. Mutta jos ulkoilut jää vaikka 2 päivää perätysten väliin niin jää päiväunet heti pois ja en pakota nukkumaan jos ei halua. Ja neuvolassa kerroin kyllä lapsen päiväunistakin kun 3v neuvolassa käytiin eikä terveydenhoitaja pitänyt mitenkään outona tätä. Syksyllä alkaa päiväkoti että saa nähä sit miten pärjää, ihan hyvin varmaan koska jaksaa kyllä vähemmilläkin unilla jos joskus joidenkin juhlien jne takia herätetään aikaisemmin tai mutta en näe mitään syytä miksi mun pitäisi rajoittaa vasta 3-vuotiaan unia kun yöllä kuitenkin nukkuu vielä hyvin.
 

Yhteistyössä