Minkäikäisen tytön kanssa olette jutelleet ekan kerran kuukautisista,miten otitte asian

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Herranjestas kertokaa niille tytöille ajoissa!!! Itelleni ei oltu kerrottu, oli muuten hirveetä.kun uimarannalla alkoi enkä tiennyt mitä oli ja vielä oltiin isän kyydillä. Kivat vatsakivutkin oli. Kyllä olisi ollut kiva tietää etukäteen mistä on kyse ja kiva jos ois osannut pitää siteitä muksna varalta
 
vierailija
4-vuotias poika ainakin ymmärtää hyvin, kun kertoo, että kaikilla pikkutytöillä on ne munasoluaihiot valmiina ja niitä täytyy meidän aikuisten suojella parhaan kykymme mukaan (y)
Siinä yhteydessä voi sitten mainita, et jos se sen kuunkierron aikana ei hedelmöitynyt, se aihio tulee pois ja samalla kun se irtoaa kohdusta se kiinnityssolukko - ja siinä tulee vertakin parin päivän ajan. Yksinkertaista - ja sitä varten ei tarvi enää nykyään tarvi osata virkata pumpulilangasta siteitä:barefoot:
Ethän sä nyt noin voi kertoa lapsille, tuollaisia ihme juttuja. Ei ihme että mielenterveysongelmat lisääntyvät.. Vittu aihiot.
 
vierailija
Herranjestas kertokaa niille tytöille ajoissa!!! Itelleni ei oltu kerrottu, oli muuten hirveetä.kun uimarannalla alkoi enkä tiennyt mitä oli ja vielä oltiin isän kyydillä. Kivat vatsakivutkin oli. Kyllä olisi ollut kiva tietää etukäteen mistä on kyse ja kiva jos ois osannut pitää siteitä muksna varalta
http://holyhormones.com/wp-content/uploads/2013/03/HorMoon-Awareness-Guide1.png
Tulosta tuo, jos et muista sanoja, kun tarvis kertoa ;)
 
vierailija
vierailija
Hyvä on kertoa kuukautisista mutta puhukaa oikein, sulla ei ole faktat ihan kohdillaan ja ei mitään helkkarin aihioita. aihio on tietotekniikassa ja metalliteollisuudessa tms mutta ei missään munasarjoissa. Ja 4 vuotias ei tarvitse vielä ihan niin kattavaa ja yksityiskohtaista selvitystä..
Ai ettei 4-vuotias ymmärrä mainoksiakaan? Niitä ei mun mielestä kenenkään pidä katsoa, mutta lapset näkevät ne ihan varmasti.
http://opinnot.internetix.fi/fi/materiaalit/bi/bi4/4_lisaantyminen_ja_yksilonkehitys/06_sikionkehitys?C:D=1531169&m:selres=1531169
Tuon verran opetetaan koulussa.
 
vierailija
Aihio oli varmaan huono suomennos tästä. En muista mistä sen olen omaksunut, mutta tuossa selitetään se mitä tarkoitin:
"One of the first facts that all women should know is that all baby girls are born with all the eggs they will ever have in their lifetime. Unlike boys who do not start producing sperm until puberty, girls have all they will before birth. Over half of what you are born with will die off before puberty. While only one to two eggs are ever released in each cycle, a woman starts each cycle off with over 16 eggs in circulation. As she grows older this count will slow down and eventually she will run out of eggs and enter menopause.

It is a myth that a woman only uses one egg per cycle. She will start each cycle with up to 30 follicles. Each follicle contains an egg. Only one or two of the eggs will actually take over during a cycle and mature. Therefore, even though a girl baby can be born with as many as 450,000 eggs, she could only have less than 225,000 by the onset of puberty and will be using up to 30 of them each 25-40 days until she runs out. This means a normal woman will run out of eggs long before she runs out of years.

There is an actual biological pathway to how we are fertile. It actually begins with the brain, not our reproductive organs. There is a place of the brain called the hypothalamus. This place regulates many body functions like when we want to eat, drink, desire sleep, want to have sex, and other hormonal or endocrine functions. The role in releasing an egg begins with the release of FSH-RF – follicle stimulating hormone releasing factor. This hormone tells another part of the brain – the pituitary gland – to start releasing FSH – follicle stimulating hormone. This starts the beginning of egg production. Many follicles that each contain one egg each, are stimulated from this chemical reaction."
 
vierailija
Ai ettei 4-vuotias ymmärrä mainoksiakaan? Niitä ei mun mielestä kenenkään pidä katsoa, mutta lapset näkevät ne ihan varmasti.
http://opinnot.internetix.fi/fi/materiaalit/bi/bi4/4_lisaantyminen_ja_yksilonkehitys/06_sikionkehitys?C:D=1531169&m:selres=1531169
Tuon verran opetetaan koulussa.
Vanhempien tehtävä on valvoa ettei lapsi katso sellaisia ohjelmia ja mainoksia joita ei vielä pysty käsittämään ja käsittelemään. Jotkut tiedot saattavat olla liian hämmentäviä ja pelottavia kun tuo ymmärrys ja käsityskyky on vasta kehittymässä. Kyllä ne ehtii oppimaan myöhemminkin.
Mutta väärin ei saa myöhemminkään opettaa esim juuri se kun ei siellä mitään aihiota ole... Aihio :whistle:
 
vierailija
Aihio oli varmaan huono suomennos tästä. En muista mistä sen olen omaksunut, mutta tuossa selitetään se mitä tarkoitin:
"One of the first facts that all women should know is that all baby girls are born with all the eggs they will ever have in their lifetime. Unlike boys who do not start producing sperm until puberty, girls have all they will before birth. Over half of what you are born with will die off before puberty. While only one to two eggs are ever released in each cycle, a woman starts each cycle off with over 16 eggs in circulation. As she grows older this count will slow down and eventually she will run out of eggs and enter menopause.

It is a myth that a woman only uses one egg per cycle. She will start each cycle with up to 30 follicles. Each follicle contains an egg. Only one or two of the eggs will actually take over during a cycle and mature. Therefore, even though a girl baby can be born with as many as 450,000 eggs, she could only have less than 225,000 by the onset of puberty and will be using up to 30 of them each 25-40 days until she runs out. This means a normal woman will run out of eggs long before she runs out of years.

There is an actual biological pathway to how we are fertile. It actually begins with the brain, not our reproductive organs. There is a place of the brain called the hypothalamus. This place regulates many body functions like when we want to eat, drink, desire sleep, want to have sex, and other hormonal or endocrine functions. The role in releasing an egg begins with the release of FSH-RF – follicle stimulating hormone releasing factor. This hormone tells another part of the brain – the pituitary gland – to start releasing FSH – follicle stimulating hormone. This starts the beginning of egg production. Many follicles that each contain one egg each, are stimulated from this chemical reaction."
Munarakkula. Munasolu. Ei aihio. Hö.
 
jaa.. varmaan jo sillon 1.v .. sanoin ettei oo mitään vaarallista, kaikilla naisilla kuuluu olla. Mun tytöt ovat kasvaneet ajatukseen: menkat ovat luonnolliset: äideillä sallaiset on.. Ja miten olisinkaan voinut salata, kun pahimpina aamuina on kuin neitsyt olis raiskattu vuoteeseensa, useaan ootteseen.. ne joilla pieni pisara merkitsee menkkoja, voivat varmaan siirtää asian kertomista kauemmaksi. Minä olen pitänyt järkevänä olla avoin asian suhteen ettei lapsien tarvitse miettiä kuoleeko äiti. Ja hekin kun ovat olleet todistamassa menkkojen alkua( kesken saunareissun veri alkoi vaan valua solkenaan reittä pitkin).. että meillä "on aina tiedetty".
 
vierailija
Sehän on hyvä! Toivottavasti ymmärretään myös kuun vaikutus siihen jaksotteluun:
http://lews-info.blogspot.fi/2007/02/moon-phase-and-menstrual-cycle.html
1548 Paavalin sanomiset on kirjoitettu Raamattuun näin:
"---Eli ongo Jumala' Sana teiste wlostullut?
Taicka ongo se waan teiden tygen tullut?"

Miten se on muilla kielillä kirjoitettu? Paavali tosin oli mies, joka esti naisten sanat sieltä kootuista kirjoituksista:barefoot:
Niissähän lukeekin yleensä, että miesten mukaan, a`men(y)
Vai olisiko se tarkoittanut, että miehille tiedoksio_O
 
vierailija
En minkään ikäisen kanssa, koska kyseessä on naisen elämän kamalin asia ja kaikkein salassa pidettävin asia, joista ei kerta kaikkiaan sovi puhua, koska se on syntiä!!!
 
vierailija
Viisaat ja luonnollisesti asiaan suhtautuvat, kertokaa MITEN ja KOSKA aloitan keskustelun tytön kanssa (7v).
Itse olen se surkimus, jolle ei kerrottu tai annettu kuukautissuojia nuorena. Olin lähes paniikissa, kun kuukautiset alkoi 12 vuotiaana. Onneksi jotain pientä tietoa oli koulusta jäänyt mieleen. Siteet varastin ja vasta yläasteella äiti huomasi, että minäkin saatan tarvita jotain.
Olen koko ikäni suhtautunut kuukautisiin inhoten ja tuntien itseni likaiseksi. Viimeisten vuosien aikana olen tietoisesti yrittänyt suhtautua paremmin niihin, mutta en vieläkään riemuitse asiasta.
 
vierailija
Viisaat ja luonnollisesti asiaan suhtautuvat, kertokaa MITEN ja KOSKA aloitan keskustelun tytön kanssa (7v).
Itse olen se surkimus, jolle ei kerrottu tai annettu kuukautissuojia nuorena. Olin lähes paniikissa, kun kuukautiset alkoi 12 vuotiaana. Onneksi jotain pientä tietoa oli koulusta jäänyt mieleen. Siteet varastin ja vasta yläasteella äiti huomasi, että minäkin saatan tarvita jotain.
Olen koko ikäni suhtautunut kuukautisiin inhoten ja tuntien itseni likaiseksi. Viimeisten vuosien aikana olen tietoisesti yrittänyt suhtautua paremmin niihin, mutta en vieläkään riemuitse asiasta.
Mulla sama, kotona ei puhuttu kuukautisista mitään, se mitä koulusta ja kavereilta kuuli niin sen tiedon varassa olin. Siteitä varastin äidiltä ja sitten kun se huomasi asian kävi vain viemässä siteitä minin huoneeseen eikä mitään Asiasta puhunut. Särkyläkettäkin olisin tarvinnut koska kivut olivat hirveät. Sä voit hyvin jo valmistella lastasi kuukautisiin, painota että sitten kun se on ajankohtaista niin tulee juttelemaan sinulle ja pyytää jos jotain tarvitsee.
 
vierailija
Toimisiko nämä kuukautissuojien ilmaismateriaalit hyvänä puheen aloittajana ja oppaana, kun ajankohta on tytöllä lähempänä? Muistan koulumateriaalin olleen liian vakavaa tekstiä ja kuvia.
Surkimusäiti kun saattaa saada hiljaisen ja vaivautuneen ilmapiirin vaikeiden kysymysten tullessa eteen :)
Muuten meillä ollaan hyvin avoimia ja kyetään puhumaan kakasta karvojen kasvuun, mutta että kuukautisista!! :eek:
 
vierailija
Viisaat ja luonnollisesti asiaan suhtautuvat, kertokaa MITEN ja KOSKA aloitan keskustelun tytön kanssa (7v).
Itse olen se surkimus, jolle ei kerrottu tai annettu kuukautissuojia nuorena. Olin lähes paniikissa, kun kuukautiset alkoi 12 vuotiaana. Onneksi jotain pientä tietoa oli koulusta jäänyt mieleen. Siteet varastin ja vasta yläasteella äiti huomasi, että minäkin saatan tarvita jotain.
Olen koko ikäni suhtautunut kuukautisiin inhoten ja tuntien itseni likaiseksi. Viimeisten vuosien aikana olen tietoisesti yrittänyt suhtautua paremmin niihin, mutta en vieläkään riemuitse asiasta.
Aloitapa kertomalla tuo ensin(y)
Kerro sitten mitä sait vastaukseksi:cool:
 
vierailija
Aloitapa kertomalla tuo ensin(y)
Kerro sitten mitä sait vastaukseksi:cool:
En taida kuitenkaan seitsemän vuotiaalle kertoa näin. Sen verran ymmärrän, että kuukautisista kertominen ei saa järkyttää lasta vaan pitää kuulostaa ihan normaalilta naisen/tytön elämään liittyvältä asialta. Ehkä siirrän hieman kertomista tuonnemaksi ellei itse ota puheeksi tai tule sopiva tilanne.
 
vierailija
En taida kuitenkaan seitsemän vuotiaalle kertoa näin. Sen verran ymmärrän, että kuukautisista kertominen ei saa järkyttää lasta vaan pitää kuulostaa ihan normaalilta naisen/tytön elämään liittyvältä asialta. Ehkä siirrän hieman kertomista tuonnemaksi ellei itse ota puheeksi tai tule sopiva tilanne.
Miksi? Miltä haluat säästää itseäsi? Hänellähän voi olla 10-vuotiaita kavereita ja pitävät kyllä aika outona sinua, jos kuulevat:eek:
 
vierailija
Juttele lapsesi kanssa ja kysy onko hän kuullut mitään jo kuukautisista? Silleen voi vaikka aloittaa.. Jos sanoo että on niin sitten lapsi voi kysellä asiasta ja voit kertoa itse. Tärkeintä on tietää se että aikuiselta voi tulla kysymään sitten kun aika on ja pyytämään siteitä ja särkylääkkeitä ja painottaa sitä ettei asiaa tarvitse hävetä. Sen olisin itsekin halunnut äidiltäni kuulla.
 

Yhteistyössä