Minkäikäisen tytön kanssa olette jutelleet ekan kerran kuukautisista,miten otitte asian

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla on muutama Anto Leikolan kirja ja yhdestä niistä, Aika Biologiassa (1984), sivulla 49 lukee:
"...Viime vuosisadalla vastustettiin kansakoululaitosta monin paikoin juuri siksi, että katsottiin sen tarjoama tieto kansalle tarpeettomaksi, jopa haitaliseksi. Vastustusta ei suinkaan esiintynyt vain ylempien säätyen taholla, vaan usein se oli yhtä kovaa ja kovempaakin talonpoikaisväestössä, jonka ajateltiin - ja väliin vieläkin ajatellaan - edustavan ikään kuin varsinaista kansaa. Paitsi talonpojille tietoa pidettiin tarpeettomana tai suorastaan vahingollisena myös naisille; tämä käsitys liittyi usein moraalisiin vakaumuksiin, joiden mukaan tietämättömyys oli siveyden ja viattomuuden paras tae. Yhä vielä esiintyy tiedon vieroksuntaan tämäntapaisin perustein varsinkin joidenkin uskonnollisten liikkeiden piirissä."
Onpa omituinen moderointi täällä, kun ei saa tätä ylös"
Minne siitä voi valittaa?
 
vierailija
Nyt on muuten parhaillaan uudenkuun aika lähellä, ensi keskiviikkona vaihtuu yläkuuksi, jonka vaikutus vireystilaan on sama, kuin täydenkuun aikaan: ei tarvitse niin paljon unta, kuin muulloin. Se siis ei ole unettomuutta, jos nyt valvotuttaa:)
Em. linkin takaa upea teksti lainalauseena, ettei vaan muutu sanavalintojen myötä:
"- Kun menneisyyttä ei voi muuttaa, voi muuttaa tätä hetkeä. Pussillinen kuivattuja mustikoita tai hiirenkorvia taskuun. Päivän mittaan joka kerta, kun huomaat moittivasi itseäsi, annat negatiivista kritiikkiä itsellesi tai luulet että muut moittivat sinua kun et tehnyt tarpeeksi tai ollut tarpeeksi hyvä, ota mustikka suuhun ja sano päinvastainen ajatus ääneen tai hiljaa itsellesi. "Tein tarpeeksi". "Olin kyllin hyvä itselleni." "Minä kelpaan." "Osaan ihan hyvin." "Onnistuin omalla tavallani." "Oma hyvä oloni on tärkeä." "Epäonnistuminen on osa elämää kuin sadepäivä, se menee ohi." "Minun unelmani ovat tärkeitä." "Pidän huolta itsestäni."
- Tarvitsemme kannustusta ja hyväksyntää itseltämmekin. Tavallaan aikuinenkin tarvitsee luvan muuttumiselle, ja sen luvan voi itse antaa itselleen. Voin luopua historian painolastista, ja hengittää vapaammin. Vaikka menneisyydessä tapahtui joskus jotain, nyt ajattelen toisin ja toimin toisin. Anna kevään sulavesien viedä menneisyys mukanaan, ja korvaa moittiva ajatus itsekehulla."
Tuon voi hyvin kertoa lapsillekin:love:
 
vierailija
Ensimmäisen kerran elämässäni olen keskustellut kuukautisista 14- tai 15-vuotiaan tytön kanssa.

Olin silloin itse 15, keskustelu tapahtui rippikoululeirillä :whistle:

riparitunnelmaa...
Voiko olla mitään ällöttävämpää kun keski-ikäinen mies jakamassa jotain teinityttöjen kuvia....

Mutta itse aiheesta, niin toivottavasti koulussakin nykyisin kertovat asiasta aikaisemmin niin tytöille kuin pojille. Kuukautiset ovat tyttöjen ja naisten elämässä varsin merkittävä asia monella tapaa, ja asian pitäisi olla paitsi tuttu, täysin luonnollinen asia jo paljon nuoremmille lapsille.
Asiaa pitäisi käsitellä muun ihmisen kehon käsittelyn ohessa niin bilsan kuin terveystiedon tunneilla.
 
Voi olla, vielä ällöttävämpää on menopaussista kärsivän naisen miehiin kohdistuva moraalikyttäys. Rippikoululeiriäkään ei saa muistella, koska siellä oli teini-ikäisiä tyttöjä...

Minkä ikäinen on keski-ikäinen arviointiasteikossasi?
Voin kertoa, että teini-ikäisenä se vanhojen kurppien kuolaava tuijotus ällötti vielä enemmän.
Ja teini-ikäisen mielestä jo nelikymppiset ovat vanhoja kurppia, alkoi keski-ikä milloin tahansa :D
 

Yhteistyössä