Mitä ajattelet jos lapsesi päiväkoti/koulukaverin isä olisi vankilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22597347]Minä käsitin, että mielestäsi ei saa tuomita järkyttäviä rikoksia tehneitä ihmisiä tai katkaista välejä pahoja rikoksia tehneisiin? Vai mitä yrität sanoa?[/QUOTE]

Noh, mä nyt vaan yritän ymmärtää syitä ja seurauksia muutenkin kuin vain tunnepohjalta. Siis myös niitä jotka syyllistyvät rikoksiin. En hyväksy rikoksia, etenkään toisen ihmisen hyväksikäyttöä missään muodossa.
 
"vieras"
Mä ajattelen sen niin, että ihmisellä on humalan vuoksi alentunut valinnanvapaus eikä hän kykene tekonsa hetkellä arvioimaan sen seurauksia. Mutta näinhän käy muutenkin kuin humalassa....
No eipä pidä paikkaansa. Miksei sitten kaikki ihmiset tee humalassa rikoksia? Kyllä taustalla on aina jotain muutakin. Humalassakin kykenee ajattelemaan ja tekemään valintoja. Minusta edes pettämistä ei voi pistää täysin humalan piikkiin. Jos ihmisellä on tarpeeksi vahvat periaatteet, ei niitä pysty edes humala horjuttamaan. Jos kännissä tekee rikoksen, ei kynnys sen rikoksen tekemiseen ehkä selvinpäinkään olisi niin korkea kuin muilla.
 
[QUOTE="vieras";22597369]No eipä pidä paikkaansa. Miksei sitten kaikki ihmiset tee humalassa rikoksia? Kyllä taustalla on aina jotain muutakin. Humalassakin kykenee ajattelemaan ja tekemään valintoja. Minusta edes pettämistä ei voi pistää täysin humalan piikkiin. Jos ihmisellä on tarpeeksi vahvat periaatteet, ei niitä pysty edes humala horjuttamaan. Jos kännissä tekee rikoksen, ei kynnys sen rikoksen tekemiseen ehkä selvinpäinkään olisi niin korkea kuin muilla.[/QUOTE]

Jaa, no tottakai...kyllä siihen rikoksen tekoon vaikuttavat monet eri tekijät. Ehdottelin tuolla jo aiemmin monen eri tapahtuman kumuloitumista lakipisteeseen..tai sitten toisiaan asiat vain johtavat hetkessä johonkin mitä ei oltu suunniteltu...vahinko?...rikoksia on niin mionenlaisia..tappo ja murhahan ovat eriluonteisia juuri vastuun ja harkinnan kannalta jos puhutaan pelkistä hekirikoksiata. Mutta tosuiaan, voidaanhan sitä puhua vaikkapa talousrikoksista...nehän eivät useinkaan johdu vahingosta...
 
"vieras"
Noh, mä nyt vaan yritän ymmärtää syitä ja seurauksia muutenkin kuin vain tunnepohjalta. Siis myös niitä jotka syyllistyvät rikoksiin. En hyväksy rikoksia, etenkään toisen ihmisen hyväksikäyttöä missään muodossa.
Toki voi yrittää ymmärtää ja pohtia syitä, mutta minä olen kyllä valmis välttelemään tiettyjä tekoja tehneitä ihmisiä ja katkaisemaan välejä sellaisiin henkilöihin. Ja suoraan sanottuna, tuomitsen ajatuksillani/sanoillani niin teot kuin ne teot tehneen ihmisenkin. Minusta on oikeus odottaa, että lakia ja yleistä moraalia noudatetaan. Jos ei lasketa syyntakeettomia, on ihmisillä aina jonkinlainen valinnanvapaus ja mikäli he valitsevat itselleen mieluisimman/helpoimman vaihtoehdon muista piittamatta, ovat he itse valinneet tiensä. Pedofiilikin voi hakea apua, vältellä lapsia ja monin tavoin vaikuttaa siihen, tekeekö rikoksia vai ei. Jos tekee, hän kyllä tietää, ettei ole sen jälkeen enää hyväksytty yhteiskunnassa.
 
jholk
[QUOTE="vieras";22597369]No eipä pidä paikkaansa. Miksei sitten kaikki ihmiset tee humalassa rikoksia? Kyllä taustalla on aina jotain muutakin. Humalassakin kykenee ajattelemaan ja tekemään valintoja. Minusta edes pettämistä ei voi pistää täysin humalan piikkiin. Jos ihmisellä on tarpeeksi vahvat periaatteet, ei niitä pysty edes humala horjuttamaan. Jos kännissä tekee rikoksen, ei kynnys sen rikoksen tekemiseen ehkä selvinpäinkään olisi niin korkea kuin muilla.[/QUOTE]

Moraalin puutetta se on.
 
[QUOTE="vieras";22597393]Toki voi yrittää ymmärtää ja pohtia syitä, mutta minä olen kyllä valmis välttelemään tiettyjä tekoja tehneitä ihmisiä ja katkaisemaan välejä sellaisiin henkilöihin. Ja suoraan sanottuna, tuomitsen ajatuksillani/sanoillani niin teot kuin ne teot tehneen ihmisenkin. Minusta on oikeus odottaa, että lakia ja yleistä moraalia noudatetaan. Jos ei lasketa syyntakeettomia, on ihmisillä aina jonkinlainen valinnanvapaus ja mikäli he valitsevat itselleen mieluisimman/helpoimman vaihtoehdon muista piittamatta, ovat he itse valinneet tiensä. Pedofiilikin voi hakea apua, vältellä lapsia ja monin tavoin vaikuttaa siihen, tekeekö rikoksia vai ei. Jos tekee, hän kyllä tietää, ettei ole sen jälkeen enää hyväksytty yhteiskunnassa.[/QUOTE]

No hei, teet miten teet.=)

Mä olen siinä onnekkaassa asemassa, ettei mun ole tarvinnut pohtia säilytänkö välit murhaajiin tai raiskaajiin..koska tietämäni mukaan en sellaisia tunne. Toisaalta, ei kaikki rikolliset koskaan kiinni jää.
 
[QUOTE="vieras";22597418]Mä säilyttäisin noiden rikosten kohdalla välini vain omiin vanhempiini ja sisaruksiini.[/QUOTE]

Mmmm...sitä en tiedä, toivottavasti ei koskaan tarvitse testata moista. Toisaalta ihmismieli on sellainen, että tarpeeksi kamalan asian kohdalle sattuessa syitä aletaan nähdä muualla ja muissa...en usko, että on ihan yksi tai kaksi kertaa käynyt miehen raiskatessa jonkun, että se raiskattu on syyllistetty. Mites just tuolla Ruotsissa tapahtui...koko kylä syytti sitä raiskattua tyttöä. Oletko kuullut?
 
"vieras"
Mmmm...sitä en tiedä, toivottavasti ei koskaan tarvitse testata moista. Toisaalta ihmismieli on sellainen, että tarpeeksi kamalan asian kohdalle sattuessa syitä aletaan nähdä muualla ja muissa...en usko, että on ihan yksi tai kaksi kertaa käynyt miehen raiskatessa jonkun, että se raiskattu on syyllistetty. Mites just tuolla Ruotsissa tapahtui...koko kylä syytti sitä raiskattua tyttöä. Oletko kuullut?
Juu, olen katsonut sen dokkarin.
 
Ego
Kuten joku kirjoittikin niin syy miksi vankilassa istuu ratkaisee paljon. Pedofilia, väkivaltarikokset jne niin en missään tapauksessa päästäisi kaverin kotiin. Muuten kyllä saisi olla kavereita JOS lapsi olisi asiallinen. Tämä tietysti pätee muihinkin, en haluaisi lasteni hengaavan kenenkään epämääräisen kaverin kanssa vaikka kotiolot olisivat kuinka mallillaan.

En mä kuitenkaan sitä pelkäisi että talousrikollisen jälkikasvu opettaisi rikollisia ajatuksia lapsilleni. Suurempi vaara mun mielestä on huumeet ja sen sellaiset jutut. Toivon kuitenkin että osaamme antaa kotoa evääksi oikeanlaiset arvot ja niin hyvän itsetunnon ettei tuollaiseen tarvitse mennä mukaan.
Mä peesaan tätä.
 
halipupu harmaana
Tässä näitä vastauksia lukiessani ja yhden "isä vankilassa perheen" työn kautta tuntien mietin, että jos isä on vankilassa ja suorittaa rikoksestaan rangaistusta, niin miksi muuta perhettä pitäisi vielä rangaista lisää sillä, että lapset eivät saa kavereita, heitä kiusataan ja syrjitään?

Jos omalle kohdalleni osuisi tällainen lasten kaveriperhe, niin koittaisin opettaa lapsilleni empatiaa kaveria kohtaan, koska eihän se ole lapsen vika ja syy, jos isä on mokannut ja istuu vankilassa. Varsinkin jos tunnen perheen äidin ja tiedän että hän on mukava ja kiva lapsia kohtaan, niin totta kai lapseni saisi olla heillä ja toisin päin.
 
"vieras"
Oleellisinta minusta olisi MIKSI isä olisi vankilassa. Jos on maksamattomia laskuja tai totaalikieltäytynyt armeijasta, ei haittaa tippaakaan, mutta jos tuomio on tullut vaikkapa huumeiden välittämisestä lapsille tai muutaman ihmisen ampumisesta, niin en haluaisi lasteni ystävystyvän perheen kanssa.
 
"mä"
En voi suoraan sanoa, miten toimisin minkäkin lapsen kohdalla. Toisen voisin hyväksyä lapseni kaveriksi, toisen en. Naapurin lapsen (5v.) isä on vankilassa ja kyllä se isä on tapansa lapseen saanut iskostettua. On opettanut, miten parhaiten satutetaan toista lasta, miten voi varastaa kaverilta ja miten valehdellaan niin ettei aikuiset huomaa. Muiden lapsien pyörien rikkominen on isän ja pojan yhteinen harrastus (ennen kuin joutui istumaan, nyt poika jatkaa tuota ja muiden tavaroiden rikkomista omin päin). Voitte olla varmoja, ettei lapseni saa leikkiä ko. lapsen kanssa.
 
juupatijuu
Kyllä syyllä on tosiaan merkitystä: jos isä on istumassa totaalikieltäytymistä tai sitä, että listi tyttärensä raiskaajan niin ensimmäinen on ymmärrettävää ja toinenkin vielä jotenkin inhimillistä. Mutta suurin osa vangeista on taparikollisia, eikä Suomessa ihan helposta häkki heilahda.

Mä ikävä kyllä välttelisin tälläista perhettä. En kieltäisi leikkimästä puistossa, enkä manipuloisi lasta kaveria vastaan tms., mutta en millään tavoin tukisi ystävyyttä myöskään. Yrittäisin kyllä suojella lasta perheen viakutteilta. Koska todella harvoin on niin, että niitä vaikutteita ei näkyisi myös lapsissa.

Mikä saa naisen valitsemaan taparikollisen miehen? Mikä saa pysymään hänen kanssaan? Mikä saa naisen hankkimaan lapsia tilanteeseen?

Tuttavapiiriin kuuluu yksi tälläinen perhe. Kun sokeakin näki, että tuosta miehestä ei hyvää seuraa jo ennen kuin lapsia suunniteltiin niin näkee miten monesta valintatilanteesta nainen on valinnut sen mitkä tuntuu aivan uskomattomalle. Siispä on vaikea vastata puhelimeen ja kuunnellia sitä kitinää miten vaikeaa elämä on, kun lähipiiri on vuosia yrittänyt vihajailla, että voisi ottaa järjen käteen.

Näissä perheissä usein ehkä kuvitellaan, että joka perheessä on samanlaista. En tiedä.

Halipupulle voimia! Minä uskon, että lapsille kannattaa kertoa totuus sillä tavalla mikä iälle sopii. "Isi on vankilassa, koska on tehnyt väärin".

"Elämä on valintoja".
 
a..p
Olipas tästä tullut pitkä ja mielenkiintoinen juttu..
Käymme tapaamassa lasteni isää perhetapaamisissa, tila on perus yksiön kokoinen eikä siellä ole vartijoita, saamme olla keskenäämme 5h. Lapsille tämä on tärkeää, he eivät ilman ilman minua sinne pääsisi, toinen vaihtoehto on sossutäti, mutta sitä ei kuulemma kukaan (edes ammattilainen) suosittele, tunnelma muuttuu kuulemma kokonaan.
Hän on siis ex-mieheni, mutta on myös yhdessäoloaikanamme ollut vankilassa... Itse olen koulutettu normaali ihminen, jolla kyllä on toivottoman huono itsetunto, kun en osaa vieläkään päästää kokonaan irti rikollisesta, jotenkin säälin häntä ja onhan hän lapsieni isä.... Kukaan tuttavistamme (ystävät ovat eriasia) eivät tiedä tästä, he luulevat että olen ollut jo vuosikausia yh ja arvostavat minua kovasti, että jaksan yksin pyörittää tätä kaikkea. Minun lapseni ovat kaikki todella kilttejä ja herkkiä lapsia, jotka eivät todellakaan kiusaa ketään tms, mitä tänne oli kirjotettu... Taidan kuitenkin yhä olla kertomatta lapsille, sillä he ovat niin herkkiä etteivät kestäisi sitä että heitä syrjittäisi sen takia missä heidän isänsä on ja liian pieniä olemaan kertomatta... Nyt jo nuorin itkee "miksi meillä ei ole isiä kotona vaikka muilla on", en voi lisätä hänen tuskaansa enempää.... Ja niille jotka ihmettelivät miksi yhä käymme vankilassa niin vastaus on, se että lapsilleni oli aivan kamalaa se, kun emme käyneet, he näkivät painajaisia ja itkivät kaikki miksi isi on hylännyt heidät jne, ammatti-auttajat suosittelivat pitämään yhteyttä isään, vaikka hän vankilassa onkin.
Kiitos teille, jotka kirjoititte lämpimiä vastauksia ja ymmärsitte ettei ole meidän vika se, että isä on narkkari.
 
Kaverini mies (nyt ovat jo eronneet) on ollut pari kertaa vankilassa. Heillä on kaksi lasta. Enpä ole mitään ajatellut, ei se kaverini vika ole eikä lasten varsinkaan!

Itse olen sen verran elämää nähnyt ettei minua hetkauttaisi :)
 
[QUOTE="sipsi";22596707]

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsi on vanhempiensa tekoihin syytön. Siksi en haluaisi kieltää kaveruutta. Toki (kuten sanoin) mieluummin pyytäisin tätä lasta meille. Oman yhdellä kaverilla on tällä hetkellä kotiasiat enemmän kuin kurjalla tolalla, ja tulee hän meille mielellään. Ja saa tulla. On ihan hirveän kiva tyttö. Ajattelen, että jos minä häntä tavallani nyt vaikeassa tilanteessa edes jollain lailla voin auttaa, sen maksaa elämä varmasti joskus maailmassa lapselle takaisin.[/QUOTE]

Mukavaa kun joku ajattelee noinkin :)

Mun vanhemmat olivat eronneet, äiti joi ja sillä oli aina eri miehiä, pikkuveli syntyi ja äiti jäi heti senkin yksinhuoltajaksi, töissä sillä oli ongelmia jne. Mun paras ystävä oli ns. hyvästä perheestä ja heillä elämä oli seesteistä ja tasaista. Olisipa ollut kauheaa jos en olisi saanut ystäväni kanssa olla koska meillä oli kotona sellaista kuin oli! Kaverin äiti oli tosi ihana ja lupasi aina auttaa mua asioissa ja kuunnella. Ottivat mua mukaan lomamatkoilleen useasti jne. Oli kyllä mukavaa. Ja kaveri sai olla meillä, ja monesti olikin mun seurana meillä yötä kun äiti oli ryyppäämässä.

Myös isäni joi ja hänet on kerran tuomittu ehdolliseen pahoinpitelystä. Silti kaverit saivat olla kanssani. En olisi kyllä lapsena ymmärtänyt jos joku ei olisi saanut leikkiä kanssani, en oikeastaan ollut asiaa ajatellutkaan ennen kuin tätä ketjua luin. Itse olin ihan syytön vanhempieni käyttäytymiseen.

Itselläni on ihan erilaiset arvot ja asenteet kuin vanhemmillani ja minusta on kasvanut ihan "tolkku" ihminen :D Samojen kavereiden kanssa näin aikuisiälläkin olen tekemisissä, kuin lapsena.
 
Happi
Lasten kannalta ajateltuna en ajattele mitään. Lapsi on syytön joka tapauksessa. Tottakai mulla on ennakkoluuloja, mutta äitiä kohtaan ei mitään erityisen neg. Ajatuksia. Isänkin haluaisin tavata.
 
"vieras"
Ex-mieheni, lapseni isä on "ammattirikollinen". Lapselleen ihana isä, eikä myöskään lainkaan väkivaltainen ollut koskaan. Hänellä taas lähtö kohta vuodeksi, eikä varmasti ole viimeinen kerta. Joudun jälleen kerran tapaamisissa käymään vaikka erottu ollaan, kauhistuttaa ajatuskin että lapsi ei näkisi rakasta isäänsä. Toivoisin niin että ex lopettaisi rikokset, lapsensa tähden. Jostain syystä pelottaa jo valmiiksi mitä muut ajattelevat, vaikka lapseni on vasta 3-vuotias. Ehkä myöhemmin kerron lapselle ettei kannata aivan kaikille kertoa missä isä on ettei joudu syrjityksi. Itse olen normaaliksi kansalaiseksi luokiteltava, fiksu ihminen ja toivottavasti lapsi ei joudu ihmissuhteissaan kärsimään isänsä uravalinnasta.
 
ei kuplaa
Eipä se nyt paljon missään tuntuisi.

Kummipoikani isä on jatkuvasti vankilassa, syyt vaihtelevat enkä niitä juuri edes tiedä. Äitikään ei ole niistä kovin kiinnostunut. Sellaista se nyt vain on, joidenkin elämä.

En halua lasteni kasvavan missään akateemisessa kuplassa vaikka omat ystäväni ovatkin lähinnä opiskeluajoilta Teknillisestä Korkeakoulusta ja asuinalue on Espoon parhaita. On tervettä nähdä erilaistakin elämää.
 
"vieras"
Mun kaverin isä istui vähän väliä töpeksittyään pahemmin viinan kanssa. Kävin heillä kerran leikkimässä. Isänsä kittasi silloin kaljaa sisällä ja poltti (myöskin sisällä). Tunnelma oli tosi ahdistava- voin muistaa sen vieläkin yli kolmekymppisenä. Kaveria kävi kovasti sääliksi-enemmän leikittiikin meillä ja ulkona-tilanne ei vaikuttanut kaveruuteemme.
 
a..p
[QUOTE="vieras";22598608]Ex-mieheni, lapseni isä on "ammattirikollinen". Lapselleen ihana isä, eikä myöskään lainkaan väkivaltainen ollut koskaan. Hänellä taas lähtö kohta vuodeksi, eikä varmasti ole viimeinen kerta. Joudun jälleen kerran tapaamisissa käymään vaikka erottu ollaan, kauhistuttaa ajatuskin että lapsi ei näkisi rakasta isäänsä. Toivoisin niin että ex lopettaisi rikokset, lapsensa tähden. Jostain syystä pelottaa jo valmiiksi mitä muut ajattelevat, vaikka lapseni on vasta 3-vuotias. Ehkä myöhemmin kerron lapselle ettei kannata aivan kaikille kertoa missä isä on ettei joudu syrjityksi. Itse olen normaaliksi kansalaiseksi luokiteltava, fiksu ihminen ja toivottavasti lapsi ei joudu ihmissuhteissaan kärsimään isänsä uravalinnasta.[/QUOTE]

Käyttekö perhetapaamisissa vai tavallisissa tapaamisissa? Millaset teidän välinne ovat? Meillä nyt hyvät, ehkä jopa liian hyvät, kun ei rikollinen muutu miksikään ja minä en sellaista elämää itselleni halua enkä lapselleni...
 
ääripäät
Eipä se nyt paljon missään tuntuisi.

Kummipoikani isä on jatkuvasti vankilassa, syyt vaihtelevat enkä niitä juuri edes tiedä. Äitikään ei ole niistä kovin kiinnostunut. Sellaista se nyt vain on, joidenkin elämä.

En halua lasteni kasvavan missään akateemisessa kuplassa vaikka omat ystäväni ovatkin lähinnä opiskeluajoilta Teknillisestä Korkeakoulusta ja asuinalue on Espoon parhaita. On tervettä nähdä erilaistakin elämää.
Noiden ääripäiden välissä on paljon harmaata :D

On siis niinku nipin napin mahdollista välttää kuplassa kasvattaminen ilman rikollisiakin lapsen elämässä :D
 

Yhteistyössä