Mitä ajattelet jos lapsesi päiväkoti/koulukaverin isä olisi vankilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
riippuu varmaan paljon siitä, mitä se lapsten isä on tehnyt joutuakseen vankilaan. jos on kyseessä henkirikos, niin suhtautuminen voi olla jyrkempää kuin etä istuisi siellä jostain talousrikoksesta. huumerikoksiin kans varmaan suhtaudutaan yhtä jyrkästi kuin henkirikoksiin.
mutta loppujen lopuksi oli kyse mistä on niin, syyttömiä ne lapset siihen on. itse kyllä kertoisin rehellisesti asiasta ja sitten miten lapsen kaverien vanhemmat suhtautuu ei ole minusta kiinni. parempi rehellisyys kuin salailu, koska jos salaa, niin se voi lisätä vain kielteistä suhtautumista
 
Eipä se nyt paljon missään tuntuisi.

Kummipoikani isä on jatkuvasti vankilassa, syyt vaihtelevat enkä niitä juuri edes tiedä. Äitikään ei ole niistä kovin kiinnostunut. Sellaista se nyt vain on, joidenkin elämä.

En halua lasteni kasvavan missään akateemisessa kuplassa vaikka omat ystäväni ovatkin lähinnä opiskeluajoilta Teknillisestä Korkeakoulusta ja asuinalue on Espoon parhaita. On tervettä nähdä erilaistakin elämää.
Akateeminen kupla vs. kaveripiirissä jatkuvasti vankilassa olevia....eikö mitään välimuotoa olis? :snotty:
 
Jos isä tekee jotain niin typerää että joutuu vankilaan, niin ikävä kyllä isän ja lasten suhde kärsii siitä. Yhteinen arki loppuu, arki äidin kanssa ilman isää alkaa. Tapaamisiin en todellakaan mielelläni suostuisi, itse en menisi vankilaan käymään. Se nyt vaan on mun mielipide, onneksi tuo skenaario ei ainakaan mun tietääkseni ole kovinkaan todennäköinen.
lasten ja isän suhde kärsii totaalisesti, jos et päästäisi/veisi lapsia tapaamaan isää vankilaan.

olen aika varma, että jos sinulle tuollainen tilanne tulisi niin veisit lapsesi isää tapaamaan. et voisi viedä lapsilta isää, katsoa heidän surua kuukaudesta toiseen eikä sinulla siihen olisi oikeuttakaan. kysehän on lapsen tarpeesta/rakkaudesta isää kohtaan. lasta ei kuulu rankaista isän menetyksellä siksi, jos isä on toiminut typerästi.
 
lasten ja isän suhde kärsii totaalisesti, jos et päästäisi/veisi lapsia tapaamaan isää vankilaan.

olen aika varma, että jos sinulle tuollainen tilanne tulisi niin veisit lapsesi isää tapaamaan. et voisi viedä lapsilta isää, katsoa heidän surua kuukaudesta toiseen eikä sinulla siihen olisi oikeuttakaan. kysehän on lapsen tarpeesta/rakkaudesta isää kohtaan. lasta ei kuulu rankaista isän menetyksellä siksi, jos isä on toiminut typerästi.
Whatever. Mulla on oma mielipiteeni tästä asiasta, ja tilannetta missä se tulisi testiin ei todennäköisesti koskaan tule eteen.
 
Samoilla linjoilla kun monet muutkin tässä ketjussa eli jos istuu talousrikoksesta, petoksesta tai muusta, jossa ei ole satuttanut ketään ihmistä niin en kokisi kaverisuhdetta ongelmaksi. Jos jompikumpi vanhemmista olisi linnassa väkivalta- tai huumausainerikoksesta niin ainakin haluaisin tosi tarkkaan tutustua kaverin perheeseen ennenkuin antaisin ominpäin mennä sinne leikkimään.
 
ohhoh
Aika monella suhtautuminen tuntuu riippuvan vankilatuomion syystä, ja lieneekö ollut yhtään poikkeusta siihne, että katsotaan äidin olevan syytön.

No, minä edustan varmaan ääripäätä, kun olen sitä mieltä, että on aivan sama, miksi on vankilassa, mulle riittää se, että on tuomittu rikollinen. Itse en sinne menisi ketään katsomaan. Ja mitä äitiin tulee, niin rikollisen kanssa lasten tekeminen osoittaa arvostelukyvyn puutetta. En halua lasteni olevan tuollaisen perheen kanssa tekemisissä.
 
"vieras"
Käyttekö perhetapaamisissa vai tavallisissa tapaamisissa? Millaset teidän välinne ovat? Meillä nyt hyvät, ehkä jopa liian hyvät, kun ei rikollinen muutu miksikään ja minä en sellaista elämää itselleni halua enkä lapselleni...
Meillä myös hyvät välit, enkä kyllä usko että miksikään muuttuu vaikka uhkailisin lapseen välien katkeamisella tms. välimatkaa onneksi rikolliseen elämään on, koska emme asu enää yhdessä. En tiedä miten tulevan tuomion tapaamiset järjestän, perhetapaamiseen tottakai mutta itse tuskin menen mukaan. Kauhea ajatus kylläkin saattaa oma pieni lapsi sinne portille yksinään :/ Lapsi oli ihan pieni kun viimeksi kävimme tapaamisissa edellisellä tuomiolla,nyt jo varmasti kyselee että mikä paikka tämä oikein on..
 
Aika monella suhtautuminen tuntuu riippuvan vankilatuomion syystä, ja lieneekö ollut yhtään poikkeusta siihne, että katsotaan äidin olevan syytön.

No, minä edustan varmaan ääripäätä, kun olen sitä mieltä, että on aivan sama, miksi on vankilassa, mulle riittää se, että on tuomittu rikollinen. Itse en sinne menisi ketään katsomaan. Ja mitä äitiin tulee, niin rikollisen kanssa lasten tekeminen osoittaa arvostelukyvyn puutetta. En halua lasteni olevan tuollaisen perheen kanssa tekemisissä.
naurettavaa..eli joku esim aatteen puolesta totaalikieltäytyjän perhekkin olis sulle sellanen et ei kävis?
 
"minä"
Ex-mieheni lähtee myös vankilaan istumaan,juurikin talaousrikoksista. Hän lopetti ne tyhmyydet kun tulin raskaaksi ja kouluttautuu loppusuoralla uuteen ammattiin. Emme ole enään yhdessä, mutta hyvä isä hän on aina ollut ja varmasti tulee olemaankin. Olen kanssa miettinyt , miten poikaamme suhtaudutaan kun toerit saa tietää että isä on ollut vankilassa. Lapselleni en halua valehdella ikinä, ja ajattelin kyllä että tulemme käymään vankilassa isää myös katsomassa. Minusta on tärkeää että isä-poika suhde säilyy.

Jännää että ihmiset eivät antaisi lapsiensa mennä leikkimään tällaiseen perheeseen jossa isä on vankilassa. Oletteko miettineet mitä muissa perheissä voi tapahtua, sellaista mistä ei vielä ole jääty kiinni tai ei ikinä jäädäkkään?
 
Jos lasten isä joutuisi vankilaan, niin lapset saisivat jatkaa yhteydenpitoa hänen kanssaan niin halutessaan. Tapaamisia ei tulisi vankilassa olemaan, ei ainakaan minun luvallani.
Tästä olen ihan tismalleen samaa mieltä. Niin kauan kuin minulla on sanomista asiaan, niin lapseni eivät mene vankilaan mistään syystä. Mun mielestäni vankila ei ole ollenkaan sopiva paikka lapsille. Jos haluaa lapsiinsa hyvän suhteen, niin ei kuulu tehdä mitään sellaista, että joutuu vankilaan.
 
"minna"
Eihän se lapsi ole syyllinen isänsä tekosiin, joten en mä lapsia kieltäisi leikkimästä. Yleensäkään en päästä lasta perheisiin, jos en aikuisia tunne ja tiedä heidän kotioloistaan mitään. Ja kyllähän monessa perheissä voi olla paljon pahemmat oltavat, kuin sellaisessa missä isä on vankilassa. Lapsen tehtävä ei ole kantaa isänsä tekonsa seurauksia. Joten automaattisesti en sen seurauksena kieltäisi lasta leikkimästä, mutta kyllähän se tottakai jollain tapaa hätkähdyttäisi ja ehkä haluisin tarkemmin tietää, millaiset ne kotiolot ovat.
 
"minä"
Tästä olen ihan tismalleen samaa mieltä. Niin kauan kuin minulla on sanomista asiaan, niin lapseni eivät mene vankilaan mistään syystä. Mun mielestäni vankila ei ole ollenkaan sopiva paikka lapsille. Jos haluaa lapsiinsa hyvän suhteen, niin ei kuulu tehdä mitään sellaista, että joutuu vankilaan.
Entäs jos on tehnyt tyhmyyksiä ennen lapsen syntymää..onko vika sitten äidin kun ei ole tehnyt aborttia kun on tullut raskaaksi, ja rakastanut tätä miestä joka ei ole kellekään ihmisille ikinä mitään pahaa tehnyt?
 
[QUOTE="minä";22609917]Entäs jos on tehnyt tyhmyyksiä ennen lapsen syntymää..onko vika sitten äidin kun ei ole tehnyt aborttia kun on tullut raskaaksi, ja rakastanut tätä miestä joka ei ole kellekään ihmisille ikinä mitään pahaa tehnyt?[/QUOTE]

Hmmm... no tuohon aborttiasiaan en ota kantaa sinänsä, koska en hyväksy aborttia juuri mistään syystä. Ainakaan omalla kohdallani. Mutta on siis vaikea minun ainakin henk.koht. uskoa, että joku isä olisi kauan ennen lapsen syntymää "tehnyt tyhmyyksiä" ja sitten elänyt ihan kunnollista elämää raskautumiseen saakka kunnes yks kaks yllättäin joutuu vankilaan ja lapsen on sitten sJoka tapauksessa tässäkin tilanteessa isän pitäisi kantaa vastuunsa ja ymmärtää, että omien tekojensa takia ei voi lasta tavata. Ja lapselle voi selittää, jos hän ymmärtää, että isää ei voi nyt tavata koska hän on paikassa, jossa lapsien ei kuulu käydä.

Tilannehan on tosiaan se, että omien lasteni isä on vankilassa. Ja lapset eivät häntä tule siellä koskaan tapaamaan. Tosin heillä nyt ei ollut ennen vankilaan menoakaan suhdetta isäänsä, mutta missään tapauksessa tapaamiset eivät missään vankilassa ala. Lapseni eivät ole tehneet rikoksia, enkä minäkään, ja siksi meillä ei ole mitään velvollisuuksia mielestäni vierailla vankilassa. Tämä isä on siis tehnyt rikoksensa eromme jälkeen.
 
ketjua lukematta, voi sinne vankilaan joutua jo ihan vaan maksamattomien sakkojen vuoksi. Tai ainakin ennen oli mahdollista. Että ainakaan en itse heti olettaisi että se isä on läpimätä p*ska.

Korjatkaa jos olen väärässä...
 
ketjua lukematta, voi sinne vankilaan joutua jo ihan vaan maksamattomien sakkojen vuoksi. Tai ainakin ennen oli mahdollista. Että ainakaan en itse heti olettaisi että se isä on läpimätä p*ska.

Korjatkaa jos olen väärässä...
Poliisin määräämien sakkojen vuoksi ei voi enää joutua vankilaan. Jos sakko on sen sijaan määrätty Käräjäoikeudessa, niin voidaan laittaa täytäntöön vankeutena. Ja silloin on jo ihan eri luokan teoistakin kyllä kyse.
 
"minä"
Hmmm... no tuohon aborttiasiaan en ota kantaa sinänsä, koska en hyväksy aborttia juuri mistään syystä. Ainakaan omalla kohdallani. Mutta on siis vaikea minun ainakin henk.koht. uskoa, että joku isä olisi kauan ennen lapsen syntymää "tehnyt tyhmyyksiä" ja sitten elänyt ihan kunnollista elämää raskautumiseen saakka kunnes yks kaks yllättäin joutuu vankilaan ja lapsen on sitten sJoka tapauksessa tässäkin tilanteessa isän pitäisi kantaa vastuunsa ja ymmärtää, että omien tekojensa takia ei voi lasta tavata. Ja lapselle voi selittää, jos hän ymmärtää, että isää ei voi nyt tavata koska hän on paikassa, jossa lapsien ei kuulu käydä.

Tilannehan on tosiaan se, että omien lasteni isä on vankilassa. Ja lapset eivät häntä tule siellä koskaan tapaamaan. Tosin heillä nyt ei ollut ennen vankilaan menoakaan suhdetta isäänsä, mutta missään tapauksessa tapaamiset eivät missään vankilassa ala. Lapseni eivät ole tehneet rikoksia, enkä minäkään, ja siksi meillä ei ole mitään velvollisuuksia mielestäni vierailla vankilassa. Tämä isä on siis tehnyt rikoksensa eromme jälkeen.
Niin no meillä meni niin että mies teki talousrikoksia ja häneen ihastuin, aloimme seurustella ja tulin raskaaksi. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että en voi tulla raskaaksi. Yritin aikoinani eksäni kanssa 2,5 vuotta lasta (tulee jos on tullakseen periaatteella),hänen jälkeen seurustelin muutamien miesten kanssa, joissa en käyttänyt ehkäsyä, enkä tullut raskaaksi. Vauva kuume oli ollut jo 18 vuotiaasta lähtien. Sitten tämän miehen "rikollisen" kanssa tulin todella pian raskaaksi..olin ihastunut ja rakastunut ja onnesta pyörryksissä. Hän lopetti tässä vaiheessa rikollisuudet kokonaan ja meni kouluun..Hän on ollut lapselleme täydellisempi isä mistä olen ikinä edes voinut uneksia. Ja heillä on todella tiivis ja läheinen suhde. Erosimme 4kk sitten ja isä ja poika näkevät toisiaan 4-7 päivänä viikossa. Nyt hän sai tuomion ja lähtee sitä sitten tulevaisuudessa istumaan vuodeksi. Oletko tosiaan sitä mieltä että minun ei kannattaisi lastamme viedä isää katsomaan? Miksi?
 
Mun eskarilaisen kaverin isi on ehdonalaisessa. Olen tuntenut perheen jo jonkin aikaa, asuvat ok talossa hyvällä alueella ja ovat todella ahkeria työssäkävijöitä ja todella mukavia ihmisiä.
Ei ole tullut mieleenkään ettenkö veisi lastani heille leikkimään vaikka isä vankilaan joutuisikin. Jos perhe asuisi jossain kaupungin vuokrakasarmissa eikä työnteko kiinnostaisi, koti olisi sotkuinen ja elämä epämääräistä en veisi lastani sinne leikkimään. Voisin pyytää tämän lapsen meille jos haluaisivat yhdessä leikkiä.
 
Hmmm... no tuohon aborttiasiaan en ota kantaa sinänsä, koska en hyväksy aborttia juuri mistään syystä. Ainakaan omalla kohdallani. Mutta on siis vaikea minun ainakin henk.koht. uskoa, että joku isä olisi kauan ennen lapsen syntymää "tehnyt tyhmyyksiä" ja sitten elänyt ihan kunnollista elämää raskautumiseen saakka kunnes yks kaks yllättäin joutuu vankilaan ja lapsen on sitten sJoka tapauksessa tässäkin tilanteessa isän pitäisi kantaa vastuunsa ja ymmärtää, että omien tekojensa takia ei voi lasta tavata. Ja lapselle voi selittää, jos hän ymmärtää, että isää ei voi nyt tavata koska hän on paikassa, jossa lapsien ei kuulu käydä.

Tilannehan on tosiaan se, että omien lasteni isä on vankilassa. Ja lapset eivät häntä tule siellä koskaan tapaamaan. Tosin heillä nyt ei ollut ennen vankilaan menoakaan suhdetta isäänsä, mutta missään tapauksessa tapaamiset eivät missään vankilassa ala. Lapseni eivät ole tehneet rikoksia, enkä minäkään, ja siksi meillä ei ole mitään velvollisuuksia mielestäni vierailla vankilassa. Tämä isä on siis tehnyt rikoksensa eromme jälkeen.
Jos sun ex on vankilassa niin sähän oot tän ketjun kommenttien perusteella todella epäilyttävä tyyppi jonka luo ei lastaan kannata päästää!!! Sullahan ei mukamas oo ollut arvostelukyky kunnossa kun oot ruvennu seurustelee tyypin kanssa jolla rikollisia taipumuksia..voi jessus!
 
"vieras"
Eli osa täällä rankaisisi OMAAKIN lastaan/lapsiaan isiensä synneistä (= ei ansaitse isäsuhdetta jos isä on vankilassa). Mulla ei ole tuttuja vankilassa enkä ole itse tehnyt rikoksia. Pohdinpa vain, kuinka mustavalkoista elämä joillekin on - ei minusta ole tuollaiseen ajattelumalliin. Veisin takuuvarmasti lapseni tapaamaan isäänsä vankilaan, jos hän sinne joutuisi.
 
[QUOTE="vieras";22610834]Eli osa täällä rankaisisi OMAAKIN lastaan/lapsiaan isiensä synneistä (= ei ansaitse isäsuhdetta jos isä on vankilassa). Mulla ei ole tuttuja vankilassa enkä ole itse tehnyt rikoksia. Pohdinpa vain, kuinka mustavalkoista elämä joillekin on - ei minusta ole tuollaiseen ajattelumalliin. Veisin takuuvarmasti lapseni tapaamaan isäänsä vankilaan, jos hän sinne joutuisi.[/QUOTE]

sama täällä. tää tekopyhyys täällä jo melkeen naurattaa, vaikkei siinä mitään hauskaa olekkaan.
 
ripakinttu81
Kuten joku kirjoittikin niin syy miksi vankilassa istuu ratkaisee paljon. Pedofilia, väkivaltarikokset jne niin en missään tapauksessa päästäisi kaverin kotiin. Muuten kyllä saisi olla kavereita JOS lapsi olisi asiallinen. Tämä tietysti pätee muihinkin, en haluaisi lasteni hengaavan kenenkään epämääräisen kaverin kanssa vaikka kotiolot olisivat kuinka mallillaan.

En mä kuitenkaan sitä pelkäisi että talousrikollisen jälkikasvu opettaisi rikollisia ajatuksia lapsilleni. Suurempi vaara mun mielestä on huumeet ja sen sellaiset jutut. Toivon kuitenkin että osaamme antaa kotoa evääksi oikeanlaiset arvot ja niin hyvän itsetunnon ettei tuollaiseen tarvitse mennä mukaan.
jos joku on noin apina ajatusmaailmaltaan niin jätä "talousrikollisten" frendi nyt kirjoittamatta..Sori mutta suuri tyhmyytesi loistaa tekstistäsi..i hope se on huono vitsi
 
Jos sun ex on vankilassa niin sähän oot tän ketjun kommenttien perusteella todella epäilyttävä tyyppi jonka luo ei lastaan kannata päästää!!! Sullahan ei mukamas oo ollut arvostelukyky kunnossa kun oot ruvennu seurustelee tyypin kanssa jolla rikollisia taipumuksia..voi jessus!
No tässä ketjussa useimmilla on kuitenkin se kanta, että eivät päästä lapsiaan leikkimään kylään jos äiti edelleen on ko. tyypin kanssa. En minäkään päästäisi. Enkä alkanut tietääkseni ainakaan seurustelemaan rikollisia taipumuksia omaavan tyypin kanssa, vaan nuo rikokset tapahtuivat vasta eromme jälkeen. Kuten olen kyllä sanonut.
 
ripakinttu81
Eipä se nyt paljon missään tuntuisi.

Kummipoikani isä on jatkuvasti vankilassa, syyt vaihtelevat enkä niitä juuri edes tiedä. Äitikään ei ole niistä kovin kiinnostunut. Sellaista se nyt vain on, joidenkin elämä.

En halua lasteni kasvavan missään akateemisessa kuplassa vaikka omat ystäväni ovatkin lähinnä opiskeluajoilta Teknillisestä Korkeakoulusta ja asuinalue on Espoon parhaita. On tervettä nähdä erilaistakin elämää.
yhtyy tähän
 

Yhteistyössä