Mitä ajattelet jos lapsesi päiväkoti/koulukaverin isä olisi vankilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mama the strange
Oman lapseni isä on ollut vankilassa ja olen käynyt häntä lapsen kanssa siellä tapaamassa. lapsi oli tuolloin vauva. Enää en menisi lapsen kanssa vankilaan...tai tosi vaikea miettiä jos lapsen isä uudestaan kalterien taakse joutuisi (ei olisi mikään ihme, valitettavasti). Olen eronnut lapsen isästä ja vietämme lapsen ja uuden mieheni kanssa normaalia elämää. En usko, että lapseni kaverit vanhempineen tietävät lapsen bioisän taustasta, eikä se heille kuulukkaan. Lapsikaan ei tiedä.

Myös minulla on taustallani vankeustuomio, tosin vain ehdollinen ja juurikin noista syistä, mitä mainitaan pahoina syinä (huumeet yms). Sellainen elämäntyyli on kuitenkin kohdallani taakse jäänyttä elämää, eikä minusta sitä kukaan tänä päivänä uskoisi.
Tätä taustaani eivät myöskään lapsen kaverien vanhemmat tiedä, eivätkä tule tietämäänkään.
 
No tässä ketjussa useimmilla on kuitenkin se kanta, että eivät päästä lapsiaan leikkimään kylään jos äiti edelleen on ko. tyypin kanssa. En minäkään päästäisi. Enkä alkanut tietääkseni ainakaan seurustelemaan rikollisia taipumuksia omaavan tyypin kanssa, vaan nuo rikokset tapahtuivat vasta eromme jälkeen. Kuten olen kyllä sanonut.
joo kyllä mä tajusin, mut onhan sussa oltava jotain vikaa kun oot sen kanssa runvennu seurustelemaan. on siinä ne taipumukset silloinkin ollu ennen kun se on tehny sitä rikosta. ja siispä tän ketjun logiikalla sinäkin olet lähes rikollinen. (vai sitkö et enää ole kun rikollisesta miehestä eroat?!et myös sun oma persoona muuttuu samalla??)
 
"Mimma"
No tätäpä samaa olen minäkin ajatellut, koska omien lasteni isä on vankilassa. Lapset eivät isäänsä tapaa, enkä minä ole hänen kanssaan enää tekemisissä, mutta silti se mietityttää. Mulle on nyt vaan tärkeää, etteivät lapset saa tietää isänsä olinpaikkaa, mun mielestä ne vankila-asiat eivät jotenkin pienen lapsen kokemusmaailmaan kuulu. He eivät tosiaankaan koskaan tule käymään vankilassa, ja suhdetta lapsiinsa isä voi alkaa rakentamaan sitten kun on kärsinyt rangaistuksensa ja osoittanut jotain kykyä sopeutua yhteiskuntaan. Kokonaan en voi tapaamisia estää. Ikävä kyllä.
Miksi isä on vankilassa ja onko kuinka pitkä tuomio?
 
vierailija
Johan se vanhempi on sitä rangaistustaan kärsimässä ni pitääkö laittaa vielä lisää lapsetkin kärsimään sillä et kieltäisi..
Toivottavasti ette lapsille opeta tuota asennetta, sieltä se kiusaaminen ainakin lähtee ja sit alkaa lapsilla ne ongelmat.
 
vierailija
Riippuu vähän taustasta. Jos vanhemmat ovat yhdessä ja puoliso istuu esim. huumausainerikosta, en päästäisi omaa lastani kyläilemään ainakaan ilman, että olisin itse välillä mukana ja aina viemässä/hakemassa. Meille lapsen kaveri olisi tervetullut. Tämä ihan siksi, että useimmiten huumausaineiden käyttäjät tapaavat löytää toisensa ja haluan olla varma, että lapseni on vastuullisen ja selväpäisen aikuisen valvonnassa.

Jos tuomio olisi väkivaltarikoksesta tai murhasta? Omaan kantaani vaikuttaisi varmaan se, mitkä tilanteen tarkemmat taustat olisivat. Ala-ja yläasteaikaan yhden hyvän kaverini isä oli vankilassa taposta, eikä kukaan pitänyt sitä kummallisena, hyvin harvat vanhemmatkaan tuntuivat suhtautuvan poikaan tai tilanteeseen karsaasti. Paikkakunnalla tosin yleisesti tiedettiin, että tappo oli tehty omien lasten suojelemiseksi, sillä tapettu oli tullut uhkaamaan aggressiivisesti näiden lasten henkeä perheen kotiin.

Ovat vanhempien tilanteet mitä hyvänsä, lapsen syytä se ei ole. Mitä tuulisempi lapsen kotitilanne on, sitä enemmän hän tarvitsee ympärilleen niitä turvallisia paikkoja ja tavallisia perhemalleja, joihin on hyväksytty ja jossa ei tarvitse pelätä. Oman lapseni kohdalla haluan varmistua, että hän on kavereidenkin luona turvallissa ympäristössä, jossa hänen ei tarvitse altistua esim. vaarallisille tai ahdistaville asioille.
 

Yhteistyössä