Mitä ajattelet, jos näet äidin syöttävän ihan pienelle lapselleen (n1v tai alle) jäätelöä, keksejä ym...?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
huh
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Täällä näköjään pidetään ihan normaalina sitä, että jo pieni lapsi "opetetaan" yli-painoiseksi, mutta kouluilaista ei palstan mukaan saa missään nimessä jättää pariksi tunniksi illalla yksin kotiin... :eek:
no niinpä. ja imetystä ylistetään yms. sillä kruunataan ittensä niin täydelliseksi mammaksi, mutta myöhemmin muksulle syötettään kaikkee p***Aa, "mutku se on hyvää"

tupakointiki on niin kauheeta, mutta omat keuhkothan siinä vaa pilaa. Tollasella huonolla ruokavaliolla pilaa lapsen terveyden, lisäks tulee ylipainoa, jolla vaikutusta valitettavasti kouluelämässä sitten myöhemmin. yms. tietty sille ei voi mitään jos on luonnostaan ylipainonen, mutta miksi syöttää lapsesta tahallaan sellanen?

 
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
PUHUTAAN PIENISTÄ LAPSISTA hei haloo
Juu, haloo? Mitä sitten? Joku tuolla jo viittaili kolmevuotiaisiin. Minkä ikäisenä lapsi sitten saa alkaa nauttimaan samaa ruokaa kuin muut? Minkä ikäisenä muuttuu maagisesti hyväksyttäväksi käydä hesellä (tai mäkkärillä) tai syödä juhlissa jäätelöä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Täällä näköjään pidetään ihan normaalina sitä, että jo pieni lapsi "opetetaan" yli-painoiseksi, mutta kouluilaista ei palstan mukaan saa missään nimessä jättää pariksi tunniksi illalla yksin kotiin... :eek:
Pointti on kai se, mitä se arkiruoka on, ei se, että lapsi saa jossain juhlissa maistaa jäätelöä ja poppareita. Jos lapsi juhlissa syö jäätelöä niin ei se nyt mitään ylipainoiseksi "opettamista" ole. Mä haluaisin nähdä kuka aikuinen ottaa porkkanaa ja salaattipäällysteistä leipää juhliin itselleen evääksi.
PUHUTAAN PIENISTÄ LAPSISTA hei haloo
Aivan nyt puhutaan VAUVOISTA!
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Maistaminen on vähän eriasia, kuin se, että ap luetteli tuolla joukon herkkuja joita lapsensa oli vetänyt innolla napaansa!!
Voihan muksu tänään, juhlissa tms, syödä keksiä ja pullaa, jätskiä ja popparia, juoda mehua.
Ja sitten palata normaaliin arkeen normaaleine ruokineen.
Ihanaa kun me ollaan samoilla linjoilla! :hug:
peesaan näitä!!! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
PUHUTAAN PIENISTÄ LAPSISTA hei haloo
Juu, haloo? Mitä sitten? Joku tuolla jo viittaili kolmevuotiaisiin. Minkä ikäisenä lapsi sitten saa alkaa nauttimaan samaa ruokaa kuin muut? Minkä ikäisenä muuttuu maagisesti hyväksyttäväksi käydä hesellä (tai mäkkärillä) tai syödä juhlissa jäätelöä?
Ap:n kysymyksessä puhuttiin 1-vuotiaista tai ALLE, eli ihan vauvoista vielä. Ei vauvoille tarvi mättää herkkuja naamaan, kyllä niitä ehtii syömään sitten isompanakin, kun sellaisa osaa jo ihan sanallisesti vaatiakin.
 
Ne mammat jotka henkeen ja vereen kieltää jäätelön ja pullan, varmasti antavat samaan syssyyn sitten vaikkapa muroja tai tavallista jugurttia, joissa sokerin määrä on huikea. En minä niitä syöttänyt kovin pienelle, mutta siltikään maistaminen ei kuolemaksi ole.

Mutta ei, ei meidän lapsi herkuista huolimatta vingu niitä. On yhä enemmän suolaisen perään, esim vaikka pihvin. Kyllä tämä herkku enemmän sitä kolesteroolia nostaa, kuin vaikkapa pulla. Karkista ei kelpuuta kuin muutaman maun ja montaakaan muuta herkkua ei syö. Jäätelöä syö ja varsinkin kun sen itse tekee, niin sehän on suorastaan terveellistä herkkua.

Ylipaino ei tule herkuista. Sen saa ihan normaalilla kotiruualla aikaiseksi, mikäli liikunta puuttuu. Pitää syödä ja kuluttaa samassa suhteessa. Ja mitä hampaisiin tulee, niin kaikki ruoka tuottaa happohyökkäyksen, myös se porkkana. Xylitol-pastillia pitää syödä pienestä pitäen.

En yleensä osaa arvioida muiden mukuloista, mikä on tarkka ikä. :D
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Maistaminen on vähän eriasia, kuin se, että ap luetteli tuolla joukon herkkuja joita lapsensa oli vetänyt innolla napaansa!!
Voihan muksu tänään, juhlissa tms, syödä keksiä ja pullaa, jätskiä ja popparia, juoda mehua.
Ja sitten palata normaaliin arkeen normaaleine ruokineen.

Näin meillä ainakin on aina tehty. Lapsille maistuu salaatti ja ruoka, hampaat priimakunnossa, eikä ylipainoakaan ole, vaikka saavatkin herkutella kerran tai jopa kahdesti viikossa =)

nojoo, juhlat asia erikseen kyllä täälläkin sen verran maalsijärkeä löytyy. tietty alle 1v-2v ei tarvi juhlissakaan mättää noita karkkeja, kakkuja mehuja yms. mun mielestä.
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex läski:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kyllä ihmetyttää. Eipä ihme, että nykyajan lapset on ylipainoisia. Omalle lapselle en syötä, kun on tyytyväinen hedelmään tai sämpylään. Miksi totuttaa jo pienestä pitäen huonoille elintavoille.
Mä komppaan tätä. Ei pieni lapsi ymmärrä herkkujen päälle ellei häntä ole siihen opetettu. Henk.koht on säälittävää katsella kun alle 3 vuotiaat istuu mäkkärissä vetämässä roskaruokaa namaansa.
Mun mielestä on ihan OK syöttää lapselle hedelmää ja sämpylää jos itsekin tekee niin. Jos vanhemmat itse syövät hampurilaista tai täytekakkua, niin se on mun mielestä tekopyhää.
mun mielestä toi on aika lapsellinen ajattelutapa, jos kyse jostain pikkumuksusta.... että ite vetää, muttei lapsi saa. kysymyshän tääs ketjussa oli pienistä lapsista, n.1v

 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
:D Me ollaan niitä helmiä. :D
Nii ollaanki :D

(ja odotas vaan, pian iskee joku harmaa räksyttämään että "siis ihan kamalaa toi Åbon itserakkaus" :LOL: )
No, sä voit sitten sanoa, että BKM sen aloitti! :D Me tullaankin varmaan joku päivä Hansaan herkuttelemaan ja mä otan kuvan ja laitan tänne ja kaikki voi kauhistella että kuin joku äiti tolleen lapsiaan lihottaa! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
mun mielestä toi on aika lapsellinen ajattelutapa, jos kyse jostain pikkumuksusta.... että ite vetää, muttei lapsi saa. kysymyshän tääs ketjussa oli pienistä lapsista, n.1v
Kyllä täällä on puhuttu muistakin. Jos luet ensimmäisen kommenttini, huomaat kyllä, miten kommentoin sitä. Täällä on puhuttu jo paljon vanhemmistakin..

Alkuperäinen kirjoittaja Ex läski:
Mä komppaan tätä. Ei pieni lapsi ymmärrä herkkujen päälle ellei häntä ole siihen opetettu. Henk.koht on säälittävää katsella kun alle 3 vuotiaat istuu mäkkärissä vetämässä roskaruokaa namaansa.



 
komppi
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex läski:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kyllä ihmetyttää. Eipä ihme, että nykyajan lapset on ylipainoisia. Omalle lapselle en syötä, kun on tyytyväinen hedelmään tai sämpylään. Miksi totuttaa jo pienestä pitäen huonoille elintavoille.
Mä komppaan tätä. Ei pieni lapsi ymmärrä herkkujen päälle ellei häntä ole siihen opetettu. Henk.koht on säälittävää katsella kun alle 3 vuotiaat istuu mäkkärissä vetämässä roskaruokaa namaansa.
Mun mielestä on ihan OK syöttää lapselle hedelmää ja sämpylää jos itsekin tekee niin. Jos vanhemmat itse syövät hampurilaista tai täytekakkua, niin se on mun mielestä tekopyhää.
mun mielestä toi on aika lapsellinen ajattelutapa, jos kyse jostain pikkumuksusta.... että ite vetää, muttei lapsi saa. kysymyshän tääs ketjussa oli pienistä lapsista, n.1v
Munkin mielestä lapsellinen ajattelutapa. Ihan kuin pikkulapsilla pitäisi olla samat "edut" kuin aikuisilla. Tällä logiikalla lapsilla pitää varmaan olla samat nukkumaanmenoajatkin kuin aikuisilla.
 
Mama the Strange
Itse en tainnu antaa pojalle alle 1-vuotiaana vielä herkkuja, mutta periaattessa oon sitä mieltä, että arkena syödään terveellisesti ja hyvin, mutta erikoistilanteissa voidaan herkutella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja komppi:
Munkin mielestä lapsellinen ajattelutapa. Ihan kuin pikkulapsilla pitäisi olla samat "edut" kuin aikuisilla. Tällä logiikalla lapsilla pitää varmaan olla samat nukkumaanmenoajatkin kuin aikuisilla.
No mä oon sit lapsellinen vaan. B) Mutta jos se hampurilainen on niin pahasta, niin miksi sitten aikuiset syö sitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja komppi:
Munkin mielestä lapsellinen ajattelutapa. Ihan kuin pikkulapsilla pitäisi olla samat "edut" kuin aikuisilla. Tällä logiikalla lapsilla pitää varmaan olla samat nukkumaanmenoajatkin kuin aikuisilla.
No mä oon sit lapsellinen vaan. B) Mutta jos se hampurilainen on niin pahasta, niin miksi sitten aikuiset syö sitä?
Ja mitä pahaa on naudan/kanan/kalanlihassa (tai kasvispihvissä ), salaatissa, tomaatissa, sämpylässä, ja majoneesikastikkeessa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja komppi:
Munkin mielestä lapsellinen ajattelutapa. Ihan kuin pikkulapsilla pitäisi olla samat "edut" kuin aikuisilla. Tällä logiikalla lapsilla pitää varmaan olla samat nukkumaanmenoajatkin kuin aikuisilla.
No mä oon sit lapsellinen vaan. B) Mutta jos se hampurilainen on niin pahasta, niin miksi sitten aikuiset syö sitä?
Edelleen, tässä on kysymys vauvoista.
 
vieras
Jäätelö nyt ei ole jogurttia pahempaa, joten mitä väliä? Ihmiset suojelee taaperoitaan kaikelta ja sitten yht'äkkiä kaikki onkin sallittua. Alakoululaiset vetää energiajuomia ja vanhemmat ostaa megasäkeissä sipsejä. Älkääkä väittäkö, että te ette niin tee ja vierittäkö syytä "niille ylipanoisille". Ostatte kuitenkin, ei niitä myytäisi kaupassa, jos ihmiset ei niitä paljon ostaisi. Sama juttu kuin eineksissä, kukaan ei myönnä ostavansa, mutta jotenkin kummasti niitä koko ajan myydään ja uusiakin kehitellään. En usko tehtaiden tappiollisia tuotteita myyvän, joten...
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja komppi:
Munkin mielestä lapsellinen ajattelutapa. Ihan kuin pikkulapsilla pitäisi olla samat "edut" kuin aikuisilla. Tällä logiikalla lapsilla pitää varmaan olla samat nukkumaanmenoajatkin kuin aikuisilla.
No mä oon sit lapsellinen vaan. B) Mutta jos se hampurilainen on niin pahasta, niin miksi sitten aikuiset syö sitä?
No kun kyse on siitä, että en mä anna vauvalle kahviakaan vaikka itse juon sitä, en anna sen ajaa autolla vaikka itse ajan autoa... (no tuskin se osaiskaan :D ) Mutta siis, kun me vanhemmat kuitenkin opetetaan lapsille ne ruokailutottumukset, niin miksi pitäisi antaa karkkia tai hampurilaista ihan vauvalle?
 

Yhteistyössä