Mitä ajattelet, jos näet äidin syöttävän ihan pienelle lapselleen (n1v tai alle) jäätelöä, keksejä ym...?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap
me saimme neuvolasta ja ravintoterapeutilta aikoja sitten ohjeen syöttää kyseisiä "mässyjä" vauvalle minkä napa vetää, kun paino ei vaa noussut. Ei lasta voi liikkumasta estää ja nopea aineenvaihduntakin tekee tehtävänsä. Että vahvasti epäilen, ettei ole ylipaino nyt ihan uhkaavasti lähenemässä.

Taas huomaa, kuinka mustavalkoisia täällä ollaan. Lapsen sanotaan syöneen popparia kekkereissä ja jo on koko ruokavalio retuperällä, vanhemat vetävät röökiä ja koko sakki lähetntelee sataa kiloa. :D

Kiinnostava keskustelu kuitenkin syntyi. ;)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Öö, samalla periaatteella annat lapselle myös röökin suuhun, jos itekin polttelet, kun on nyt vaan niin tekopyhää kieltää, jos itsekin polttaa...
Mutten polta.

Alkoholia otan ja sitä en lapselle anna, koska se on päihdyttävä aine ja maksalle haitallista. Pulla ei ole, vaan on verrattavissa leipään.
Pulla on ihan täyttä roskaa, rasvaa ja sokeria ympätty yhteen mölttiin. Ei se nyt kyllä elimistölle mikään terveellinen asia oo.
Ja niin on leipäkin. Leipään tulee öljy, sokeri, jauhot, suola, neste. Pullaan tulee öljy, sokeri, jauhot, suola, neste ja kardemumma. Se kardemummako sen pilaa? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blaa:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kyllä ihmetyttää. Eipä ihme, että nykyajan lapset on ylipainoisia. Omalle lapselle en syötä, kun on tyytyväinen hedelmään tai sämpylään. Miksi totuttaa jo pienestä pitäen huonoille elintavoille.
Peesi tälle.
Pieni ei osaa sellaista "vaatia" tai haluta, jollei hänelle ole herkkuja (jäätelöä, pullaa, namia, mehua, jne.) annettu. Ei se vuoden ikäinen lapsi mitään vaadi, vaan tyytyy kyllä esim. maissinaksuun tai kurkkuviipaleeseen, jollei muuta anneta. Mutta jos heti ollaan pullaa tarjoamassa, toki oppii nopeasti herkkuhyeenaksi.
.

Höpöhöpö. Tervetuloa vaan meille katsomaan kun 1v3kk huutaa selkä kaarella suoraa huutoa kun isompi saa jälkkäriksi jäätelöä, siinä on kuule ihan turha tarjota minkään sortin maissinaksuja tai kurkkuja toiselle käteen, ne lähtevät lentoon kuin naton ohjukset. Kyllä tuon ikäinen jo tajuaa ettei tämä ole samaa kuin toisella. Ja ei ole millään tavalla herkkuja kummallekaan tyrkytetty, eikä niitä edelleenkään ole kuin satunnaisesti tarjolla, mut kummasti kuopus alkoi vaatia samaa kuin isommallekin annettiin jo reilusti alle vuoden ikäisenä vaikkei ollut minkään sortin herkuksi luokiteltavaa siihen mennessä saanut.

Tarviiko tästäkin tehdä maailmanlopun juttu, ei tää elämä hei edes lasten kanssa ole niin vakavaa-ei satunnainen ja kohtuullinen herkuttelu tee kenestäkään ylipainoista tai opeta huonoja ruokailutottumuksia, herkutkin on kohtuudella osa elämää.

Ja mitä tulee herkuttelun aloittamisen meillä, niin molemmat on eka maistiaisensa saaneet vuoden huitteilla, hyvin maistuu ruoka ja hoikkia ja liikkuvia tapauksia kumpikin.


 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
me saimme neuvolasta ja ravintoterapeutilta aikoja sitten ohjeen syöttää kyseisiä "mässyjä" vauvalle minkä napa vetää, kun paino ei vaa noussut. Ei lasta voi liikkumasta estää ja nopea aineenvaihduntakin tekee tehtävänsä. Että vahvasti epäilen, ettei ole ylipaino nyt ihan uhkaavasti lähenemässä.

Taas huomaa, kuinka mustavalkoisia täällä ollaan. Lapsen sanotaan syöneen popparia kekkereissä ja jo on koko ruokavalio retuperällä, vanhemat vetävät röökiä ja koko sakki lähetntelee sataa kiloa. :D

Kiinnostava keskustelu kuitenkin syntyi. ;)
Tuota täällä ei kyllä kukaan oo väittänyt mitään edellämainituista... Ja miten niin taas ollaan niin mustavalkoisia? Mun mielestä vauvalle ei tarvitse syöttää karkkia, pullaa eikä poppareita. Se on mun mielipide.
 
No jos siis edelleen selvennän, niin mun mielestä herkkujen antamatta jättäminen lapselle, enkä puhu nyt vauvasta, on tekopyhää siksi, että jos mennään hampurilaisravintolaan, niin miksi sinne sitten mennään jos se ruoka on niin epäterveellistä? Jos aikuinen syö joka päivä karkkia, on sekin mielestäni surullista, ja ainoa hyvä asia siinä sentään on se, että sitä ei anneta lapselle, mutta silloin TOIVOTTAVASTI aikuinen tekee sen niin, että lapsi ei näe. Mutta jos siis mennään koko perheen voimin ulos syömään tai sukujuhliin, jossa kaikki muut syövät "herkkuja" niin sitten se on mielestäni tekopyhää.

Alkoholin ja tupakan tarjoamista lapselle ei mielestäni voi ihan verrata herkkuihin, koska sitä vastaan on olemassa ihan laki.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
me saimme neuvolasta ja ravintoterapeutilta aikoja sitten ohjeen syöttää kyseisiä "mässyjä" vauvalle minkä napa vetää, kun paino ei vaa noussut. Ei lasta voi liikkumasta estää ja nopea aineenvaihduntakin tekee tehtävänsä. Että vahvasti epäilen, ettei ole ylipaino nyt ihan uhkaavasti lähenemässä.

Taas huomaa, kuinka mustavalkoisia täällä ollaan. Lapsen sanotaan syöneen popparia kekkereissä ja jo on koko ruokavalio retuperällä, vanhemat vetävät röökiä ja koko sakki lähetntelee sataa kiloa. :D

Kiinnostava keskustelu kuitenkin syntyi. ;)
Tuota täällä ei kyllä kukaan oo väittänyt mitään edellämainituista... Ja miten niin taas ollaan niin mustavalkoisia? Mun mielestä vauvalle ei tarvitse syöttää karkkia, pullaa eikä poppareita. Se on mun mielipide.
Siten niin ollaan mustavalkoisia, että jos antaa muksun maistaa jäätelöä on koko ruokavalio huono ja ylipaino kiveen kirjattu. Niinhän täällä jo useampikin julisti. :D

Kerropa muuten vielä, mite se pulla erosi leivästä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Jos lapsen ruokavalio koostuu pelkästään kekseistä ja jäätelöstä, niin ihmettelen valtavasti, mutta maistaa voi kyllä. Elämää tää vaan on, ei sen kummempaa :).
No juu, tätä mäkin jo aikaisemmin sanoin, että joskus juhlissa ei varmaan pahenna lasta. Puhun lapsesta, en vauvasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
me saimme neuvolasta ja ravintoterapeutilta aikoja sitten ohjeen syöttää kyseisiä "mässyjä" vauvalle minkä napa vetää, kun paino ei vaa noussut. Ei lasta voi liikkumasta estää ja nopea aineenvaihduntakin tekee tehtävänsä. Että vahvasti epäilen, ettei ole ylipaino nyt ihan uhkaavasti lähenemässä.

Taas huomaa, kuinka mustavalkoisia täällä ollaan. Lapsen sanotaan syöneen popparia kekkereissä ja jo on koko ruokavalio retuperällä, vanhemat vetävät röökiä ja koko sakki lähetntelee sataa kiloa. :D

Kiinnostava keskustelu kuitenkin syntyi. ;)
Tuota täällä ei kyllä kukaan oo väittänyt mitään edellämainituista... Ja miten niin taas ollaan niin mustavalkoisia? Mun mielestä vauvalle ei tarvitse syöttää karkkia, pullaa eikä poppareita. Se on mun mielipide.
Siten niin ollaan mustavalkoisia, että jos antaa muksun maistaa jäätelöä on koko ruokavalio huono ja ylipaino kiveen kirjattu. Niinhän täällä jo useampikin julisti. :D

Kerropa muuten vielä, mite se pulla erosi leivästä?
No ei pulla vaaleasta leivästä eroakaan, samanlaista höttöä on kummatkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
me saimme neuvolasta ja ravintoterapeutilta aikoja sitten ohjeen syöttää kyseisiä "mässyjä" vauvalle minkä napa vetää, kun paino ei vaa noussut. Ei lasta voi liikkumasta estää ja nopea aineenvaihduntakin tekee tehtävänsä. Että vahvasti epäilen, ettei ole ylipaino nyt ihan uhkaavasti lähenemässä.

Taas huomaa, kuinka mustavalkoisia täällä ollaan. Lapsen sanotaan syöneen popparia kekkereissä ja jo on koko ruokavalio retuperällä, vanhemat vetävät röökiä ja koko sakki lähetntelee sataa kiloa. :D

Kiinnostava keskustelu kuitenkin syntyi. ;)
Tuota täällä ei kyllä kukaan oo väittänyt mitään edellämainituista... Ja miten niin taas ollaan niin mustavalkoisia? Mun mielestä vauvalle ei tarvitse syöttää karkkia, pullaa eikä poppareita. Se on mun mielipide.
Siten niin ollaan mustavalkoisia, että jos antaa muksun maistaa jäätelöä on koko ruokavalio huono ja ylipaino kiveen kirjattu. Niinhän täällä jo useampikin julisti. :D

Kerropa muuten vielä, mite se pulla erosi leivästä?
No ei pulla vaaleasta leivästä eroakaan, samanlaista höttöä on kummatkin.
Ja jos kerran itekin sen tiedät, niin mikset syötä leipää? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
No ei pulla vaaleasta leivästä eroakaan, samanlaista höttöä on kummatkin.
No niinpä. Täysin OT: miksihän lapset tuntuu automaattisesti tykkäävän siitä höttöleivästä? Meillä syödään täysjyvä-/ruisleipää oikeastaan aina, ja eilen erehdyin ostamaan Maalaisleipää, joka osoittautuikin ihan ranskanlimpuksi. Ja lapset syö sitä ihan hulluna! :eek: Tässä ei voi olla tottumuksestakaan kyse, kun ei meillä ole mun mielestä ikinä ennen ollut ranskan"pullaa". Koko leipä on mennyt vuorokaudessa! :eek:
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
me saimme neuvolasta ja ravintoterapeutilta aikoja sitten ohjeen syöttää kyseisiä "mässyjä" vauvalle minkä napa vetää, kun paino ei vaa noussut. Ei lasta voi liikkumasta estää ja nopea aineenvaihduntakin tekee tehtävänsä. Että vahvasti epäilen, ettei ole ylipaino nyt ihan uhkaavasti lähenemässä.

Taas huomaa, kuinka mustavalkoisia täällä ollaan. Lapsen sanotaan syöneen popparia kekkereissä ja jo on koko ruokavalio retuperällä, vanhemat vetävät röökiä ja koko sakki lähetntelee sataa kiloa. :D

Kiinnostava keskustelu kuitenkin syntyi. ;)
Tuota täällä ei kyllä kukaan oo väittänyt mitään edellämainituista... Ja miten niin taas ollaan niin mustavalkoisia? Mun mielestä vauvalle ei tarvitse syöttää karkkia, pullaa eikä poppareita. Se on mun mielipide.
Siten niin ollaan mustavalkoisia, että jos antaa muksun maistaa jäätelöä on koko ruokavalio huono ja ylipaino kiveen kirjattu. Niinhän täällä jo useampikin julisti. :D

Kerropa muuten vielä, mite se pulla erosi leivästä?
No ei pulla vaaleasta leivästä eroakaan, samanlaista höttöä on kummatkin.
Totta, ainoo ero tietty, että pulla on makeeta, ja jos vauvalle sitä antaa, niin totuttaa makuaistia makean makuun. ravintoarvossa ei varmaan kovasti ookkaan eroa.

Eipä se maistaminen vielä pahaa tee. Ite en kyllä maistattele vauvalla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Totta, ainoo ero tietty, että pulla on makeeta, ja jos vauvalle sitä antaa, niin totuttaa makuaistia makean makuun.
:D Ehkä typerin fraasi ikinä! Mikä maailmassa on makeempaa kun tissimaito? Taitaapi aika moni vauva olla makeeseen jo tottunu. ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ihanaa kun me ollaan samoilla linjoilla! :hug:
Minunkin mielestäni on kivaa, että meillä molemmilla on sitä kuuluisaa maalaisjärkeä :D :hug:
Ai niin, sehän se olikin se syy, miksi mä en anna mun alle vuoden ikäiselle karkkia tai pullaa: mulla ei ole maalaisjärkeä. Niin tosiaan.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Öö, samalla periaatteella annat lapselle myös röökin suuhun, jos itekin polttelet, kun on nyt vaan niin tekopyhää kieltää, jos itsekin polttaa...
Mutten polta.

Alkoholia otan ja sitä en lapselle anna, koska se on päihdyttävä aine ja maksalle haitallista. Pulla ei ole, vaan on verrattavissa leipään.
Pulla on ihan täyttä roskaa, rasvaa ja sokeria ympätty yhteen mölttiin. Ei se nyt kyllä elimistölle mikään terveellinen asia oo.
Ja niin on leipäkin. Leipään tulee öljy, sokeri, jauhot, suola, neste. Pullaan tulee öljy, sokeri, jauhot, suola, neste ja kardemumma. Se kardemummako sen pilaa? ;)
en mä kyllä leipään laita sokeria.. ja jauhojen laatukin on vähän eri kuin pullassa.. ruisleipää ei tehdä vehnäjauhoista..
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Totta, ainoo ero tietty, että pulla on makeeta, ja jos vauvalle sitä antaa, niin totuttaa makuaistia makean makuun.
:D Ehkä typerin fraasi ikinä! Mikä maailmassa on makeempaa kun tissimaito? Taitaapi aika moni vauva olla makeeseen jo tottunu. ;)
JAA. en tiennytkään. No ainakin isompi muksu kun tissivauva tiedostaa, että se pulla on herkumpaa, kun leipä. Että miksi niihin herkkuihin pitää totutella jotain yks vuotiasta. En tajua, mutta jokainen tehköön sitte mitä lystää.

 
on
kummallista, että sitä lasta ei voida opettaa herkutteluun satunnaisesti. Meillä makeita on saatu kylässä ja juhlissa 1v lähtien ja 2vee kasvaa painossa ja pituudessa +1 käyrällä, samalla kuin laitokselta saakka. Arkena sit syödään arkiruokaa.

Monet 3v ekat namunsa saavat yrjöävätkin synttäreillä kun eivät osaa rajoittaa herkun määrää, vaan ahmivat makeeta silmittömästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ihanaa kun me ollaan samoilla linjoilla! :hug:
Minunkin mielestäni on kivaa, että meillä molemmilla on sitä kuuluisaa maalaisjärkeä :D :hug:
Ai niin, sehän se olikin se syy, miksi mä en anna mun alle vuoden ikäiselle karkkia tai pullaa: mulla ei ole maalaisjärkeä. Niin tosiaan.
En mäkään oo antanut.

Mutta mä en saa skitsokohtausta jos joku toinen antaa, enkä oleta lapsen koko ruokavalion olevan retuperällä. BKM on samoilla linjoilla.
 
joo
Mä olen antanut makeaa, kun lapsi täytti vuoden sai mussuttaa herkkuja. Ja aina kun minä tai mieheni syö karkkia, saa myös lapsi. Ei se siihen kuole mutta ymmärrän kyllä heitä jotka eivät halua antaa makeaa. Se on jokaisen oma asia. Meillä ainoosti ennen ruokaa on karkit ja muut pannassa.
 

Yhteistyössä