mitä mieltä olette tästä huostaanottotapauksesta?

  • Viestiketjun aloittaja hjgd
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä olin 8v kun ekan kerran jäin huolehtimaan nuoremmista sisaruksista kun äiti joutui sairaalaan. Noita sairaalajaksoja olu useita vuosien ajan. 10-vuotiaana soitin poliisille ja kysyin miksei kukaan tule auttamaan. Sanoivat että "kyllä sinne joku aikuinen tulee". Seuraavana aamuna pappa tuli. Oltiin vuorotellen millon kenelläkin sukulaisella kunnes kukaan ei meitä enää jaksanut. Äiti tapasu uuden miehen ja oltiin sen kanssa kun olin 12v. 13-vuotiaana mä jouduin lastenkotiin kun olin kuulema niin hajalla (yritin itsaria), nuoremmst sisarukset jäi kotiin, joutuivat myöhemmin kyllä lastenkotiin myös.
 
vastuuton
Äiti ei ole toiminut oikein. Vaikka olisi mikä kohtau niin kyllä pitäisi ajatella lapsia. Olisi voinut vaikka soittaa jollekin sukulaiselle. Tai ottaa lapset mukaana.
 
taustalla on muuta
uskoisin, että on jotain muutakin tuossa perheessä tapahtunut. Jos tuollainen tilanne tulisi niin tottakai lapset otetaan väliakaisesti huostaan. Jos heillä ei ole aikuista hoitajaa niin ei lapsia voi jättää oman onnen nojaan. Lapsia uhkaa pysyvä huostaanotto eli jotain muutakin perheessä nyt on tapahtunut
 
"Niilo"
Nasse-setä on nyt hyvin, hyvin vihainen, kyllähän Nasse-setä sen ymmärtää jos vanhemmat muistuttavat lähinnä Loch Nessin hirviöitä, mutta sitä ei voi ymmärtää miksi teistä on tullut tuommoisia. Nasse-setä on todella vihainen.
 
"huh"
[QUOTE="vieras";23283469]No kuka jättäisi edes 5 tuntia kauemmaksi ajaksi edes 12-vuotiasta yksin.[/QUOTE]

Toivottavasti et ole tosissasi..
12-vuotias on jo siirtymässä ala-asteelta yläkouluun ja kyllä siinä vaiheessa pitää pystyä jo itsenään pärjäämään vaikkapa iltoja/iltapäiviä.
Kyllähän monet 8-10-vuotiaatkin ovat iltapäivät yksin kotona ja mielestäni se on aivan normaalia.
 
"madame"
[QUOTE="vieras";23283469]No kuka jättäisi edes 5 tuntia kauemmaksi ajaksi edes 12-vuotiasta yksin.[/QUOTE]

no 12v voi olla kyllä jo 7luokkalainen,kyllähän sen ikäinen normaali lapsi voi olla jo yksin sen 5tuntia ja vähän enemmänkin.
 
"madame"
no siis jos on luvattu tilapäistä hoitoapua,kun ymmärrettävästi äiti on ei ole pystynyt olemaan sekä sairaalassa että kotona. niin minusta sossu on toiminut väärin. joo vai että on lasten komentaminen aikaisin nukkumaan vähemmän suotavaa,naurettaaa!!

no kyllähän sen näkee että tässä tapauksessa työntekijä on varmaan joku epäpätevä jolle on noussut valta päähän ja joka koettaa päteä. zsiisus,toivottavasti tuo äiti nauhottaa kaikki keskustelut sosiaaliviranomaisten kanssa ja hankkii asianajajan.


luulisi että taustalla olisi muutakin,mutta aivan hyvin voi olla että että ei oo muuta.
 
jotenkin tuntuu, että tässä ei voi olla koko tarina. Mikäli mä oikein juttua tulkitsin, niin huomasiko äiti vasta kotiin palattuaan, että lapset on otettu huostaan...? Jos minä joutuisin sairaalaan, niin soittaisin kyllä vaikka naapurille, jos en muuta sukulaista ole, että muksut jäi nyt kotia ja pyytäisin kattomaan vähän perään sen aikaa, kun keksin jotain muuta. Itse olen ainakin kerran auttanut naapuria ja ottanut heidän lapset meille päiväksi vastaavassa tapauksessa!

Sit ihmettelen, että onko äiti yrittänyt soittaa lapsille tuossa välillä...?
 
Niin,hiukan outoa että on jättänyt lapset tolleen kotiin.Mä oisin ottanut sitten mukaan sairaalaan jos ketään ei olisi hoitajaksi saanut tai jotain.
Mutta,mutta ei toi voi silti olla syy sille että lapset on otettu pysyvästi huostaan :O Varsinkin noi komentamisjutut..Eli pakko tossa on olla myös jotain muuta tai sitten super-epäpätevä sossu.
 
"vieras"
Niin,hiukan outoa että on jättänyt lapset tolleen kotiin.Mä oisin ottanut sitten mukaan sairaalaan jos ketään ei olisi hoitajaksi saanut tai jotain.
Mutta,mutta ei toi voi silti olla syy sille että lapset on otettu pysyvästi huostaan :O Varsinkin noi komentamisjutut..Eli pakko tossa on olla myös jotain muuta tai sitten super-epäpätevä sossu.
Samoin mietin tuota lasten aikaisin nukkumaan laittamista. Mikä on epätavallisen aikaisin? Kuudelta, seitsemältä?
 
"miu"
Tota juttua jos huolella luette niin se vanhin on siis melkein 12v eli käytännössä 11v ja nuorempia sisaruksia neljä koska lapsia yhteensä 5 :( Noissa jutuissa on vielä aina lisäksi se pointti, että sen vanhemman kertomus asiasta on hyvin subjektiivinen. Sosiaalityöntekijä joka asian todellisen tolan tietää, ei voi kommentoida julkisuuteen noita, mutta vanhempi voi kertoa ihan mitä vaan ja kukapa sitä omissa toiminta tavoissaa olevia virheitä kovin värikkäästi kertoisi - itsessä ei ole vikaa ei toiki.
Tota työtä tehneenä voisin tosta jutusta vetää johtopäätöstä, et ensinnäki noin pienet eivät voi olla paria vuorokautta keskenään eikä 11v voi olla vastuussa ton kokoisesta porukasta. Migreenikin on sellainen että joo ehkä on ehkä on jotakin muuta tautia äidillä siihen kun ei ole mitään testiä, et onko se migreeni vai ei. Ja joo lapsilla kotitöiden teettäminen on toki ok, mut jos äiti makaa "migreenin" kourissa päiväkausia ja lapset pääsääntöisesti hoitaa koko kodin ja toisensa niin... Toinen on tuo aikaisin nukkumaan komentaminen no joo sekin voi olla tai sitte ei normaalia nimittäin. Aikaisin nukkumaan käyminen voi olla sitäki että lapset laitetaan jo ilta viideltä tai ihan mihin aikaan vaan nukkumaan kun äidillä on "migreeni".
Pointti on kuitenkin se, että lapset on otettu huostaan hyvällä syyllä ja että pääsevät hyvään paikkaan missä on aikuinen hoitamassa aikuisten asioita ja lapset saa olla lapsia.
 
[QUOTE="miu";23284204] Noissa jutuissa on vielä aina lisäksi se pointti, että sen vanhemman kertomus asiasta on hyvin subjektiivinen. Sosiaalityöntekijä joka asian todellisen tolan tietää, ei voi kommentoida julkisuuteen noita, mutta vanhempi voi kertoa ihan mitä vaan ja kukapa sitä omissa toiminta tavoissaa olevia virheitä kovin värikkäästi kertoisi - itsessä ei ole vikaa ei toiki.
[/QUOTE]

Lue uudelleen tämä kappaleesi, huomaatko siinä mitään erikoista? En nyt ota kantaa varsinaiseen huostaanottotapaukseen, kun en siitä mitään tiedä, mutta tartun tuohon "todellisen tolan" -lausahdukseen. Sosiaalityöntekijä näkee asian omalta kannaltaan ja sen mukaan mitä hän on tietoa / ilmiantoja saanut, äiti omaltaan. Näistä kahdesta äiti on ollut paikalla lähes joka päivä, sossu ehkä tehnyt joitain käyntejä.

Kumpikin, sekä sosiaalityöntekijä että äiti, ovat vain ihmisiä, jotka katsovat asioita omasta, subjektiivisesta näkövinkkelistään, ja joille voi lisäksi sattua virheitä. Ei muuten, mutta asenne, että sossun näkökulma = totuus on hyvin huolestuttava.
 
Akwn
En tunne tapausta niin todella vaikea alkaa analysoimaan. Se verran kuitenkin pakko sanoa että lehtijutun tekijä olisi voinut perehtyä paremmin sanastoon. Oikeilla sanoilla puhuttaessa tuokaan juttu ei olisi noin kirjavan kuuloinen. Kiireellinen sijoitus ei ole huostaanottoa lähelläkään näin esimerkiksi.
 
"miu"
Lue uudelleen tämä kappaleesi, huomaatko siinä mitään erikoista? En nyt ota kantaa varsinaiseen huostaanottotapaukseen, kun en siitä mitään tiedä, mutta tartun tuohon "todellisen tolan" -lausahdukseen. Sosiaalityöntekijä näkee asian omalta kannaltaan ja sen mukaan mitä hän on tietoa / ilmiantoja saanut, äiti omaltaan. Näistä kahdesta äiti on ollut paikalla lähes joka päivä, sossu ehkä tehnyt joitain käyntejä.

Kumpikin, sekä sosiaalityöntekijä että äiti, ovat vain ihmisiä, jotka katsovat asioita omasta, subjektiivisesta näkövinkkelistään, ja joille voi lisäksi sattua virheitä. Ei muuten, mutta asenne, että sossun näkökulma = totuus on hyvin huolestuttava.
Äiti on ollut paikalla lähes joka päivä... hmm puutun nyt tuohon että onko oikeesti ja vaikka olis niin onko ollut paikalla mutta ei läsnä?? Sitähän se tollaisissa tapauksissa usein on. Ja ehkä väärin aseteltu mun kommentti subjektiivisuusdesta tarkennan, että vanhempi voi julkisuudessa kertoa oman subjentiivisen yleensä hyvin todesta poikkeavan ja omia toimiaan kaunistelevan näkemyksen asiasta ja se sosiaalityöntekijä ei voi kertoa asiasta juuri mitään lähinnä tätä tarkoitin tuolla kommentilla johon puutuit :)
 
"miu"
Lisään vielä Jennylle, että mun mielestä ja näkökulmasta aiheettomia huostaanottoja ei ole vaan hyvin hyvin usein seurataan avohuollon tukitoimin lapsiperhettä ja annetaan vanhemmalla uusia ja uusia mahdollisuuksia sössiä lasten elämä uudestaan ja uudestaan kunnes lapsilla on parantumattomia psyykkisiä (ja fyysisiäkin) vaurioita :(
 

Yhteistyössä