Mitkä yhteiskunnan tarjoamat ilmaispalvelut/etuudet voisi mielestäsi laittaa osittain maksullisiksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Verot"
  • Ensimmäinen viesti
-
Ei missään nimessä kouluja maksulliseksi.

Köyhä ei ole sama kuin tyhmä. Itse olen köyhä koska sairastuin. Sitä en todellakaan ole valinnut itse. Mulla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia päästä töihin tai opiskelemaan kun fyysisiä rajoituksia on niin paljon.
Miksi mun lastani pitäisi rangaista siitä? jos hänelle ei annettaisi mahdollisuutta opiskella sen vuoksi että minulla ei ole rahaa maksaa.

Ja terveyspalvelut on sellaisia mitä ei pidä korottaa. Siitä on tutkimuksia että rikkaat voivat paremmin kun on varaa käydä yksityisellä. Entäs jos köyhemmillä ei ole varaa kohta hoidattaa itseään tämänkään vertaa?

Köyhyys ei ole aina oma valinta. Köyhä ei tarkoita sossupummia pelkästään. Joillakin aloilla on niin pieni palkka että sillä ei meinaa pärjätä.

Suomi on rikkaiden maa. Tuntuu että tarkoituksena on että köyhät tappaa itsensä. Siihen tämä on menossa. Kaikki tehdään vaikeaksi.
 
Lasten hammashoitopalvelut perheille, jotka eivät viitsi hoitaa lapsensa hampaita asiankuuluvalla tavalla ja syöttävät pienille lapsille liikaa karkkia, tikkareita yms. sokeriherkkuja.
Joo, kuolkoot pois lapset noista perheistä? Hampaiden kunto vaikuttaa yleisterveyteen ja kyllä, esim. Usassa kuolee lapsia hammashoidon puutteeseen. Jos olisin päättäjä satsaisin rahaa ennaltaehkäisyyn.
 
"tiipii"
Ketjua lukematta, vastaan välittömästi; kirjasto! Jos jokainen aikuinen, jolla on kirjastokortti tai käyttää kirjaston palveluja, maksaisi vaikka yhden euron/vuosi, niin siitäkin tulisi jo hyvä summa yhteiseen kassaan, muttei varmasti tunnu kohtuuttomalta yhden ihmisen kohdalla!
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Keittiönoita
Korkeatuloiset tai oikeastaan keskiluokkakin kaikkein eniten maksavana savustetaan pois Suomesta?
Niin kauan, kun minä olen elänyt ( = 52 vuotta), keskiluokka on ollut se, joka hyvinvoinnin maksaa. Keskiluokka on aina ollut myös se, joka rakentaa tänne talonsa, perustaa perheensä ja vaikka miten tuuli keskiluokkaisen elämää huojuttaakin, keskiluokkainen ei perheen perustettuaan lähde yhtään minnekään. Keskiluokkaiset maksavat kiltisti asuntolainojaan, autoverojaan, lastensa harrastuksia, Prisman ostoksensa, Henkkamaukan vaatteensa, terveyskeskusmaksunsa, D-vitamiininsa ja veronsa. Viimeisen kohdalla jupisevat, mutta eivät siltikään laita pillejä pussiin ja häivy.
 
halipupu harmaana
[QUOTE="jkk";29493009]Millä tätä valvotaan?[/QUOTE]

No ihan nyt vaikka niin, että jos lapsen hampaita pitää paikata, niin se ei ole ilmaista vaan maksaa. Laitasi vanhemmat vähän miettimään mitä lapselle antaa ja antako aina periksi, kun lapsi mankuu karkkihyllyllä tikkaria tms. herkkuja ja lapsen hampaatkin tulisi ehkä useammin pestyä.
 
"vieraana"
Mä en kyllä käsitä miksi vammaisten päivähoidon pitää olla ilmaista jos terveidenkään ei ole. Samalla tavalla se lapsi tarvitsisi päivähoitopaikan oli terve taikka vammainen. Vammainen lapsi tarvitsee todennäköisesti vielä enemmän henkilökuntaa hoitamaan.

Vammaistuet jne vastaavat olemassa niin pitääkö kaiken olla ilmaista?
 
Keittiönoita
No ihan nyt vaikka niin, että jos lapsen hampaita pitää paikata, niin se ei ole ilmaista vaan maksaa. Laitasi vanhemmat vähän miettimään mitä lapselle antaa ja antako aina periksi, kun lapsi mankuu karkkihyllyllä tikkaria tms. herkkuja ja lapsen hampaatkin tulisi ehkä useammin pestyä.
Hampaiden reikiintymisen aiheuttaa karies-bakteeri, ei karkki.
 
"jkk"
No ihan nyt vaikka niin, että jos lapsen hampaita pitää paikata, niin se ei ole ilmaista vaan maksaa. Laitasi vanhemmat vähän miettimään mitä lapselle antaa ja antako aina periksi, kun lapsi mankuu karkkihyllyllä tikkaria tms. herkkuja ja lapsen hampaatkin tulisi ehkä useammin pestyä.
Se hampaassa oleva reikäkö kertoo, että lapsen hampaita ei pestä tai että syödään vain karkkia?
 
No ihan nyt vaikka niin, että jos lapsen hampaita pitää paikata, niin se ei ole ilmaista vaan maksaa. Laitasi vanhemmat vähän miettimään mitä lapselle antaa ja antako aina periksi, kun lapsi mankuu karkkihyllyllä tikkaria tms. herkkuja ja lapsen hampaatkin tulisi ehkä useammin pestyä.
Ja kun vanhempaa ei kiinnosta hampaita paikkauttakaan, varsinkaan jos se maksaa, nin lapsi kärsii. Sinähän se varsinainen järjen riemuvoitto olet.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
"vvieras"
[QUOTE="Jaahas";29492719]Millä perusteella lapsilisät kuuluvat kaikille? Miksi valtion pitää kerryttää suurituloisen lapsen rahastoja "tulevaisuuden varalle"? Eivätkö suurituloiset tule toimeen ilman lapsilisää? Onko sama asia pienituloisen (1300 e kuussa käteen) saada lapsilisää kuin suurituloisen (5000 e kuussa käteen)?[/QUOTE]

No se voisi olla ok, että ne joilla oikeasti jää tuo 5000 käteen. Siihen tarvii sitten olla sellaset 10000 tulot melkein kuukaudessa. Lääkärilläkään ole noin hyvää palkkaa eikä kansanedustajalla.

Sitten ota huomioon se, että entä jos jonkun unelma on 10 lasta. Suomessa ei palkalla rikastuta kun suurituloisilta viedään niin paljon veroja. Sen takia musta niille suurituloisille joilla niitä lapsia on, tulisi vähän antaakin. Eihän ne voisi edes välttämättä muuten suomessa asua.
 
vierain
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29493072:
Niin kauan, kun minä olen elänyt ( = 52 vuotta), keskiluokka on ollut se, joka hyvinvoinnin maksaa. Keskiluokka on aina ollut myös se, joka rakentaa tänne talonsa, perustaa perheensä ja vaikka miten tuuli keskiluokkaisen elämää huojuttaakin, keskiluokkainen ei perheen perustettuaan lähde yhtään minnekään. Keskiluokkaiset maksavat kiltisti asuntolainojaan, autoverojaan, lastensa harrastuksia, Prisman ostoksensa, Henkkamaukan vaatteensa, terveyskeskusmaksunsa, D-vitamiininsa ja veronsa. Viimeisen kohdalla jupisevat, mutta eivät siltikään laita pillejä pussiin ja häivy.
Ennen ei ole ollut niin helppoa vaihtaa maata kuin nyt ja jossain vaiheessa se kamelinkin selkä katkeaa.

Itseäni vituttaa nykymeno siinä määrin, että olen pienentänyt veroni aivan minimiin ja kahden vuoden kuluttua heittäydyn elämään tulonsiirtojen varassa. Pitäkää tunkkinne himoverottajat!
 
"Muori"
Samaa mieltä. En ymmärrä, miksi vähätuloiset näkevät oikeudekseen vaatia parempituloisia maksamaan kaikesta enemmän, kun taas hyvätuloisen vaatiessa tasa-arvoisempaa verotusta heilutellaan samantien oikeistonatsijulmuri-kortteja. Kaikilla tässä maassa on mahdollisuus vaikuttaa omaan asemaansa, turha jälkeenpäin yrittää muita kampittaa.
Hyvätuloinen maksaa sen vähätuloisenkin maksut. Plus omistaan enemmän. Näinhän se on mennyt monessa vaan seuratkaahan tilanteen kehittymistä.. Oletteko muuten huomanneet että ne, jotka eivät mistään mitään maksa, yleensä ovat niitä jotka jaksavat kaikenlisäksi valittaa kuinka huonosti nuo palvelut pelaavatkaan. Olen sitä mieltä että koska ilmaista ei ole, ei sitä tarjotakaan tule. Voisihan sitä peruspalvelut tarjota maksykyvyttömälle myös sosiaalisena velkana, joka peritään pois jos tilanne kohenee. Ja TODELLA töihin kaik lorvakkeet!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Julmis
halipupu harmaana
Ja kun vanhempaa ei kiinnosta hampaita paikkauttakaan, varsinkaan jos se maksaa, nin lapsi kärsii. Sinähän se varsinainen järjen riemuvoitto olet.
No onko muka parempi että koulu tulisi maksulliseksi jolloin lapset eivät saisi opetusta ja koulutusta tai se että kirjastopalvelut tulisivat maksullisiksi, jolloin lapset ja perheet eivät saisi lainata kirjoja ilmaiseksi ja oppia sen kautta lukemaan ja kaikkea sitä hyötyä mitä siitä on?

Lasten suunterveyteen vaikuttaa eniten se miten vanhemmat hoitavat lastensa hampaita, syöttävätkö samalla lusikalla lasta kuin itseään, harjaavatko hampaat jne... Jos vanhemmat eivät hoitaisi lastensa suitaan, niin ls-ilmo sitten perheestä jo luulisi tepsivän.
 
Keittiönoita
Ennen ei ole ollut niin helppoa vaihtaa maata kuin nyt ja jossain vaiheessa se kamelinkin selkä katkeaa.

Itseäni vituttaa nykymeno siinä määrin, että olen pienentänyt veroni aivan minimiin ja kahden vuoden kuluttua heittäydyn elämään tulonsiirtojen varassa. Pitäkää tunkkinne himoverottajat!
Juu, ei ollut yhtä helppoa. Mutta kummasti ne keskituloiset edelleenkin kotimaassa pysyvät. Vaan keskiluokalla yleensä on se tuttu ja turvallinen sosiaalinen verkosto, jonka apu arjessa tai ainakin ajatuksissa on lähes korvaamaton. Ei sitten kuitenkaan haluta lähteä pois verokarhun takia.

Mä olen miettinyt, että varsin moni keski- tai hyvätuloinen ei ehkä koe saavansa maksamilleen veroille vastinetta. Ja sitten suhtaudutaan negatiivisesti Suomeen ja sen verotukseen. Ainakin mulla itselläni oli joitain vuosia sitten tällainen kausi ja aloin nlostaakin pienempää palkkaa, nuukailla ja elää taloudellisesti kituliaammin kuin mihin olisi ollut mahdollisuus. Mutta kun vuosi takaperin sairastuinkin yllättäen ja vakavasti, julkisen sektorin terveydenhuollon henkilöstö lähes kirjaimellisesti teki ihmeitä. Olen sen jälkeen nostanut palkkaani (olen yrittäjä) ja maksan ihan mielelläni veroni. Olen saanut veroeuroilleni vastiketta: elämäni :)
 
"jkk"
Joo, ls-ilmo tarkoittaakin huostaanottoa automaattisesti. Saadaan taas järkitietoa kiitos!
Voi hyvän tähden! Ei tietenkään tarkoita, kai sinä sarkasmia ymmärrät? Jos tässä ketjussa oli tarkoitus pohtia mistä etuuksista voitaisiin maksaa ja olla siten taloudellisempia, niin miten ihmeessä ls-ilmo hampaiden reikiintymisestä sitä olisi? Sehän olisi resurssien tuhlausta pahimmillaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Julmis
[QUOTE="jkk";29493663]Voi hyvän tähden! Ei tietenkään tarkoita, kai sinä sarkasmia ymmärrät? Jos tässä ketjussa oli tarkoitus pohtia mistä etuuksista voitaisiin maksaa ja olla siten taloudellisempia, niin miten ihmeessä ls-ilmo hampaiden reikiintymisestä sitä olisi? Sehän olisi resurssien tuhlausta pahimmillaan.[/QUOTE]

No voi luoja etkö tiedä että lasu on olemassa myös ennaltaehkäisijän roolissa? Että ei tarvitse odottaa että ne hampaat tippuu suusta ennen kuin osataan neuvoa perhettä ja auttaa vaikka nyt siinä hampaiden hoidossa.
 
"jkk"
No voi luoja etkö tiedä että lasu on olemassa myös ennaltaehkäisijän roolissa? Että ei tarvitse odottaa että ne hampaat tippuu suusta ennen kuin osataan neuvoa perhettä ja auttaa vaikka nyt siinä hampaiden hoidossa.
Se, että hampaat tippuu suusta ja hampaan reikiintyminen ovat kaksi eri asiaa. Toisaalta jos olet sitä mieltä, että tällaiset asiat ovat aina lastensuojelun asioita vaikka sitten ennaltaehkäisevässä muodossa, niin sama varmaan koskee myös lasten liikalihavuutta, vai mitä? Ei ihme, että niille todellisille apua tarvitseville lapsille ei ole lastensuojelulla aikaa.

Ymmärräthän myös, että on olemassa oikeasti, harvinaisia poikkeuksia, joilla hampaiden huono kunto johtuu rakenteellisesta viasta, ei huonosta hammashygieniasta?
 
[QUOTE="jkk";29493741]Se, että hampaat tippuu suusta ja hampaan reikiintyminen ovat kaksi eri asiaa. Toisaalta jos olet sitä mieltä, että tällaiset asiat ovat aina lastensuojelun asioita vaikka sitten ennaltaehkäisevässä muodossa, niin sama varmaan koskee myös lasten liikalihavuutta, vai mitä? Ei ihme, että niille todellisille apua tarvitseville lapsille ei ole lastensuojelulla aikaa.

Ymmärräthän myös, että on olemassa oikeasti, harvinaisia poikkeuksia, joilla hampaiden huono kunto johtuu rakenteellisesta viasta, ei huonosta hammashygieniasta?[/QUOTE]

Kuten itsekin käytit sarkasmia, niin käytin minäkin. Tietenkään hampaat eivät tipu vielä reikiintymisen takia, mutta lopulta se voi johtaa siihen mikäli hampaidenhoito laiminlyödään kokonaan.

Lastensuojelun asia on neuvoa, auttaa ja tukea perheitä, enkä ala tästä vääntämään tämän enempää jos ei yleissivistys sinulle sitä kerro.
 
tässä aiheen vierestä
1.ulkomaanavustukset pois.2.mamujen maahanmuutto seis.3subjektiivinen päivähoito pois normaali perheen normaali lapsilta ja päivähoitoon tuntitaksa. 4.kaikki turhat hankkeet jäihin esim oulussa kallioparkin kaltaiset turhakkeet.5.kansanedustajilta kaikki lisäedut pois,kyllä sillä palkalla omat kyytinsä voi maksaa. 6. kaikki turhat työpaikat ja turha byrokratia pois.
 
vierass
Mullakin tuli mieleen noiden joidenkin tukien lisäksi tuo kirjasto. Ihmettelin just tänään, että terveysasemia lopetetaan kaupungin ulkopuolelta, mutta silti siellä ne pikku kirjastot porskuttaa, eikö niistä voisi luopua. Omassakin kunnassa voi ihan hyvin luopua ainakin 3 pienestä kirjastosta, tuleehan ne ihmiset terveysasemallekkin keskustaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä