Moniko on painellut lahjoita nappia epähuomiossa?

  • Viestiketjun aloittaja Hra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Nyt vaan joutuu sitten jonottelemaan pankkiautomaateilla entistä pidempään, kun kaikki eivät osaa toimia noiden ohjeiden mukaisesti ja hämmentyvät uusista jutuista. Esimerkiksi omalle isoäidilleni oli jo sekin suuri pelon aihe, kun kauppoihin tuli ne maksupäätteet, joihin täytyy näppäillä tunnusluku.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä ei;23514519:
Minne sä olet rahas pankkiautomaatin kautta aikasemmin pystyny lahjoittaan? Ei ole tainnu onnistuu aikasemmin ihan noin vaan perusnappeja painamalla. Tämä maailma menee siihen että meillä ei ole sijaa muille kun niille jotka kykenee täysin käyttämään tekniikkaa, näillä vanhemmilla ihmisillä vaan ei ole ollu kehdosta lähtien läppäri kädessä, heille se on vähän eriasia kun meille. Se tässä on jännä että kun lahjoitetaan hyvään tarkoitukseen ei nähdä sitä että meillä on itsellä lähellä ihmisiä joille tämä toiminta ei olekkaan vapaa ehtoista auttamista, minne se auttamishalu katoaa kun kyse onkin siitä että meidän pitäisi auttaa niitä vanhuksia?
Lukea kai jokainen osaa? Jos ei, niin kaipaa apua varmasti. Jos ei pärjää, tarvitsee apua. Nyt peräänkuulutat vanhusten auttamista, vaikka toisaalta olet sitä mieltä, että heidän pitäisi pärjätä pankkiautomaatillakin ikäänkuin sokkona. Huhhuh.
 
joskus voi ajatella järjellä
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514518:
:D Vai minäminä-asenne. Kellähän se minäminä on kaikista lähinnä omaa sydäntä, kun tämmönen haloo siitä että on epähuomiossa tullut auttaneeksi jotain köyhää ihmistä.
No kun auttaisikin sitä köyhää, mutta kun ei auta kuin yhtä suurta valtavaa organisaatiota, jota pyörittää sen 30 paperinpyörittäjää. Heidän palkkoihin nuo menee. Ei sille pienelle tytölle joka sitä oikeasti tarvitsisis. Sitä paitsi suomi lahjoittaa jo miljardeja kehitysapuun, kuinka paljon sinne pitää lahjoittaa, että jotakin tulosta saadaan aikaiseksi? Kuinkas kauan on lahjoiteltu ja mitkä on tulokset? Hyvin heikot.
 
vieraas
Kuule pölyesteri, olet todellakin itsekäs ja typerän lapsellinen mielipiteinesi.
Keräys on mauton. Meillä on täällä vanhusten lisäksi vammaisia, mielenterveyspotilaita yms. jotka käyttävät näitä automaatteja. Ja kyllä, heillä ON siihen oikeus. Täällä yhteiskunnassa ON oikeus elää, olla ja pärjätä muidenkin kuin nuorten ja terveiden.
 
Kuule pölyesteri, olet todellakin itsekäs ja typerän lapsellinen mielipiteinesi.
Keräys on mauton. Meillä on täällä vanhusten lisäksi vammaisia, mielenterveyspotilaita yms. jotka käyttävät näitä automaatteja. Ja kyllä, heillä ON siihen oikeus. Täällä yhteiskunnassa ON oikeus elää, olla ja pärjätä muidenkin kuin nuorten ja terveiden.
On oikeus, mutta kun jos ei pärjää, vaan painelee mitä sattuu.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja joskus voi ajatella järjellä;23514578:
Jos kaikista maailman keräyksistä olisi mennyt 80% oikeisiin kohteisiin niin kehitysmailla olisi erittäin hyvin asiat, vai minne nuo rahat menee??? Tulosta kun ei synny, ei ole syntynyt vuosiymmeniin. Uskoo siis ken tahtoo tuon 80%
Nyt oli kyse tästä keräyksestä, ei kaikista maailman keräyksistä.
Jos arvostelee tai solvaa jotain, kannattaa pysyä asiassa.
 
poopi
Silloin kun tästä alettiin kohuamaan, luulin että kyseessä oli isojakin vahinko lahjoitussummia. Mutta että yksi euro.
En voi uskoa että kenenkään mummonkaan talous siihen kaatuu jos vahingossa euro menee hyväntekeväisyyteen.
Pikkumaista valittaa tuollaisesta.
 
Silloin kun tästä alettiin kohuamaan, luulin että kyseessä oli isojakin vahinko lahjoitussummia. Mutta että yksi euro.
En voi uskoa että kenenkään mummonkaan talous siihen kaatuu jos vahingossa euro menee hyväntekeväisyyteen.
Pikkumaista valittaa tuollaisesta.
Niin niin, mutta nämä valittajat syyttää nyt juuri muita ihmisiä minäminä-asenteesta.
 
monesti
olen tuon uudistuksen jälkeen automaatilla käynyt nostamassa rahaa, mut kertaakaan en ole erehdyksessä ( enkä tarkoituksella) painanut lahjoitusnamiskaa. Sehän on niin selvästi siinä kerrottu ja kaiken lisäksi vielä erivärisellä kirjoitettu, et ei sitä voi vahongossa edes painaa.
Kauheeta vinkumista ja vouhkaamisesta. Opetelkaa lukemaan ja malttamaan mielenne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23514176:
Noup. Mulla on sekä silmät että järki päässä.
No näin. Mä olen lahjoittanut "Koska olen tyttö" -kampanjaan rahaa muuten, koska kyseessä on tärkein hyväntekeväisyyskampanja ehkä ikinä.

Mutta tosiaan, turha on Majurin kiukutella siitä, jos ei osaa pankkiautomaattia käyttää. Ohjeet on kuitenkin ihan selvät.
 
alastulo harmailee..
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514365:
Jos on on niin pihalla, ettei osaa enää lukea, ei kannata muutenkaan varmaan käyttää niitä automaatteja, vaan hankkia sitten joku holhooja tai joku.
Kerrotko sä sitte mistä ne rahat näiden holhoojien ja avustajien palkkaamiseksi otetaan?
Vanhuksille opetetaan rutiinit, jotta he eivät tarvitsisi niitä avustajia, koska niitä ei oo varaa palkata. Sit ne rutiinit sotketaan lisäämällä otto-automaateille ylimääräsiä keräyksiä, kortinlukijat kassoille jne. Seuraavaksi täällä saa lukea ku kaupassa ja automaatilla kestää niin tolkuttoman kauan kun vanhukset ei osaa käyttää niitä jne. Se on vaikeeta ymmärtää jos/kun ite on pienestä asti opetellu käyttämään koneita ja kännykkää. Mun ei isovanhemmat osaa kännykällään muuta tehdä kun soittaa ja vastata, ei edes lukea tekstiviestejä, vaikka se on monesti heille opetettu, ei kaikki vaan oo niin mustavalkosta.
 
Joo, mullakaan ei elämä eikä toimeentulo ole tuosta eurosta kiinni, mutta minustakin tämä lahjoitustapa on hyvänmaun vastainen. Ajattelen minäkin näitä eläkeläisiä, jotka juuri ja juuri pärjäävät arkielämän muutosten kanssa eivätkä osaa kieltäytyä, jos puhelinmyyjä tai pölyimurikauppias käy ovella. Kansaneläkkeen perusosa on TOSI pieni ja siinä on jokainen euro tarpeellinen - on aika ylimielistä väittää, ettei se voi kenellekään olla mikään juttu. Muistuu mieleen perheenäiti, joka väitti, ettei lapsinlisä voi olla kenellekään tarpeellinen.

En lahjoita Planille!
 
Juu no lukea osaan, Ja varmaan kaikki muutkin jotka on kortin itselleen onnistuneet hankkimaan. Mutta siinä vaiheessa kun niiden nappien paikkaa tolla tavalla muutellaan, pitäisi joka automaatille asentaa hyvä aurinkosuoja ja joku keittiöjakkara että lyhykäisempikin ihminen näkee sen ruudun. Joku käppänä mummo ei varmaan kiipeile tai hypi nähdäkseen sen kunnolla.
Nimim. 158cm
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sinä et mut muut kyllä;23514277:
Sinä et ymmärrä kun sinä et ole nähnyt vanhoja ihmisiä tässä itsepalvelu maailmassa, ne on ihan hukassa tämän tekniikan kanssa jo normaaleissa arkipäivän asioissa niin laitetaan niihin sitten tämmösiä lisä hämmennyksiä. Ihan tarkoituksellahan tuo on laitettu noin että sinne monet vahingossa lahjoittaa. Vaatikaa takaisin rahanne ja sanokaa ei mummojen huijaamiselle.
juuri näin. noi nuoret klopitkin joita haastateltiin taannoin telkkarissa just tästä otto-automaateilla tapahtuvasta lahjottamisesta, sanoivat että loistava homma, ei tule sekaannuksia. mutta kukaan ei todellakaan ole taaskaan ajatellut huononäköisiä tai vanhuksia jotka ovat pakotettuina joutuneet sinne automaatille nostamaan rahojaan kun pankit hinnoittelee kaiken konttorissa tapahtuvan toiminnan niin järjettömän ylös ettei pienellä eläkkeellä olevilla vanhuksilla yksinkertasesti ole varaa maksaa palvelumaksuja. he joutuvat sitten ihan paniikkiin kun eivät tiedä mitä pitäisi painaa, ja ei, kyse ei ole siitä että olisivat idiootteja vaan kyse on siitä että tilanne on todellakin niin outo ja uusi heille että menevät jo siitä hieman sekaisin.

minun mielestäni tämä toteutustapa on suorastaan törkeä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23514664:
Juu no lukea osaan, Ja varmaan kaikki muutkin jotka on kortin itselleen onnistuneet hankkimaan. Mutta siinä vaiheessa kun niiden nappien paikkaa tolla tavalla muutellaan, pitäisi joka automaatille asentaa hyvä aurinkosuoja ja joku keittiöjakkara että lyhykäisempikin ihminen näkee sen ruudun. Joku käppänä mummo ei varmaan kiipeile tai hypi nähdäkseen sen kunnolla.
Nimim. 158cm
No mä oon 152 cm enkä ole kyllä ikinä törmännyt tilanteeseen, ettei automaatille ylety.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514680:
No mä oon 152 cm enkä ole kyllä ikinä törmännyt tilanteeseen, ettei automaatille ylety.
Mä oon monestikin niin että aurinko paistaa siihen ruutuun sellaisessa kulmassa että sitä on mahdotonta varjostaa ilman että kiipeää jonkun kivireunuksen päälle. Stadista löytyy...
 
alastulo harmailee..
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23514691:
Mä oon monestikin niin että aurinko paistaa siihen ruutuun sellaisessa kulmassa että sitä on mahdotonta varjostaa ilman että kiipeää jonkun kivireunuksen päälle. Stadista löytyy...
Mä törmään myös usein tähän samaan ongelmaan, niin pankkiautomaatilla, kuin bensa-automaatillakin ja pituutta kuitenkin 165cm.
 
[QUOTE="vieras";23514677]juuri näin. noi nuoret klopitkin joita haastateltiin taannoin telkkarissa just tästä otto-automaateilla tapahtuvasta lahjottamisesta, sanoivat että loistava homma, ei tule sekaannuksia. mutta kukaan ei todellakaan ole taaskaan ajatellut huononäköisiä tai vanhuksia jotka ovat pakotettuina joutuneet sinne automaatille nostamaan rahojaan kun pankit hinnoittelee kaiken konttorissa tapahtuvan toiminnan niin järjettömän ylös ettei pienellä eläkkeellä olevilla vanhuksilla yksinkertasesti ole varaa maksaa palvelumaksuja. he joutuvat sitten ihan paniikkiin kun eivät tiedä mitä pitäisi painaa, ja ei, kyse ei ole siitä että olisivat idiootteja vaan kyse on siitä että tilanne on todellakin niin outo ja uusi heille että menevät jo siitä hieman sekaisin.

minun mielestäni tämä toteutustapa on suorastaan törkeä![/QUOTE]

Lievää vanhusten aliarvioimista :D.
 
vieraas
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514549:
Lukea kai jokainen osaa? Jos ei, niin kaipaa apua varmasti. Jos ei pärjää, tarvitsee apua. Nyt peräänkuulutat vanhusten auttamista, vaikka toisaalta olet sitä mieltä, että heidän pitäisi pärjätä pankkiautomaatillakin ikäänkuin sokkona. Huhhuh.
Joo pärjäävät, kun valitaan nostettava summa, niin kuin aina. Osaavat myös esim. ottaa lääkkeensä, kun edessä on kippo ja teksti "ota aamulla". Mutta sitten kun eteen tulee ihan vieras teksti tai vaikka dosetillinen lääkkeitä menee sekaisin. Avun antamisen ja holhouksen alaiseksi joutumisen välillä on aika monta välivaihetta! Pankkiautomaatilla käymisessä on vanhuksen elämässä muutenkin vähän laajempi merkitys kuin vaan otetaanko 20 vai 50 euroa, mutta sitä en nyt ala tässä selittää. Kuitenkin sinunkin olisi ihan hyvä joskus miettiä millaista on se tunne, kun uutta ei enää opikaan niin kuin ennen, jalka ei nouse enää niin ketterästi ja ajatus ei leikkaa yhtä nopeasti. Ja samaan aikaan toiset ihmiset lykkäävät kapuloita rattaisiin tekemällä maailmaa entistä monimutkaisemmaksi. Heidän, joiden muutenkaan ei juuri tarvitse miettiä miten saa päivän arkiaskareet hoidettua, mielestään joku hemmetin Planin keräys on ihan ok ja hyvä juttu. Ihan senkin kustannuksella, että toisilta ihmisiltä menee siinä taas yksi mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä ja aiheuttaa mielipahaa. Onhan se helppoa ajatella jonain "vanhus jolla ei leikkaa", mutta ne on meidän äitejä, isiä, mummuja, pappoja. Ne ovat tulevaisuuden minä ja sinä, ja meidän lapsemme!
 

Yhteistyössä