Neljättä odottavat

Hei,

Täällä ei sen kummempia, maha kasvaa vauhdilla niinkuin sillä aina on ollut tapana. Sinänsä hyvä tuo mahan kasvu, että voi olla sitten ihan tosissaan raskaana. Kenenkään ei tarvitse arpoa että onkohan tuolla vauva tulossa vai ei. Kaikki kyllä rohkenevat tulla kysymään kun epäilyksen varaa ei jää. Viikkoja on nyt 15 ja risat, mutta noita liikkeitä ei kyllä tunnu vielä laisinkaan. Edellisistäkin kyllä olen muistaakseni tuntenut ensimmäiset liikkeet aikas myöhään. Naureskelinkin tässä päivänä eräänä, että kun pienellä on tuo lukaali niin mahdottoman iso ettei siellä osu seiniin vaikka minkäläistä jumpparallia siellä pitäisi. Nyt tuo nro kakkonen tuli tuohon kärkkymään täytynee lopetella.

Irmeli ja Eila 15+4
 
Voihan *ääätsiuh* sentään :snotty:. Allergiaa ei ole todettu, joten kai tämä lentsua on. Kurkku ollut muutaman päivän varsinkin iltaisin kipeä ja yöllä menee joka rööri tukkoon ja päivä menee aivastellessa.

Teppanalla alkaa olla todella voimakkaita liikkeitä, kun koko masu jo pomppii jumppahetkinä. Volttia heitetään myös ahkerasti, joka tuntuu vähemmän mukavalta. Saa nähdä kuinka pitkälle tämä kaveri mahtuu kääntyilemään, kun kuopus heitti viimeiset volttinsa viikon 34 jälkeen.

Neuvolakin oli viime pe, mutta ei siellä sen kummenpaa ollut. Sai nyt sitten puhuttua mut ympäri, että menen ensi viikolla sokerirasitukseen. Musta vaan niin tympeetä kun ainut syy sinne menoon on isän itse hankittu II-tyyppi...Plääh. Saa siitäkin isäänsä syyttää ;)

Onko moni ottamassa ä-pakkausta tai jo ottanut nyt neljännelle? Itse en osaa päättää. Meillä ei kyllä mitään vauva kamoja ole enää jäljellä, joten ollaan kuin esikon valmisteluissa. Tosin vuosien ja kolmen muksun kanssa kehittynyt niin tehokkaaksi kirpparikiertäjäksi, että uskon saavani varsinkin vaatteet sieltä halvemmalla ja jos tyttö tulee niin myös sukupuolta tukevaksi. Sen verran poikavärejä oli tuossa uudessa pakkauksessa... Meillä kun kuopusta luultiin pojaksi vaikka oli päästävarpaisiin vaaleanpunaisessa :-o

Hassel ja Teppana ööö....viikot on....22+5 kai?
 
Heipat!

Ja tervetuloa uusille :wave: Tätä vähän hiljaisempaa ketjua on parempi lukea ja seurata, noihin kuukausipinoihin tulee päivittäin niin paljon kirjoituksia että niistä tippuu helposti kärryiltä kun ei ehdi joka päivä käydä lukemassa :p

Äitiyspakkauksesta Varmasti pakkaus otetaan, kun niin paljon tavaraa on tullut annettua eteenpäin kolmannen vauva-ajan jälkeen että tarpeeseen tulee =) Säästössä ei ole edes turvakaukaloa saati vaunuja, makuupussista puhumattakaan. Kolme lasta piti riittää, mutta kun elämäntilanne heitti tähän uusperhe-tilanteeseen niin nyt ollaan myös kuin esikoisen valmisteluissa ;)

Eilen oli lääkärineuvola. Sydänääniäkin kuunneltiin ensimmäisen kerran. Syke oli 150 luokkaa. Rakenneultra on 5-6 viikon päästä. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, ehkä jotain "pulpahduksia" mutta ne voivat tulla kyllä ihan suolistostakin :LOL: Neuvolakortissa lukee LA 12.11. ja terkka sanoi että mennään sen päivän mukaan eikä varhaisultran mukaan (15.11). Joten muutama päivä tuli viikkoihin lisää.

Isebel 13+5
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Äitipolilla käyty vauvan kokoarviossa ja diahoitajalla. Sokerit pysyy hyvin kurissa ruokavaliolla tai siis en ole oikeastaan edes katsonut mitä olen syönyt :ashamed:

Nyt rv 28+2 ja vauvan kokoarvio oli 1415g, hyvin keskikäyrillä menee päänympärys, mahanympärys ja reisiluun mitta. Syntymä painoarvio olis n 3800g. Mulla oli silloin siinä nt ultrassa 4 päivää isompi vauveli ja nämä mitat olis lähempänä sitä eli 28+6, saattas hyvinkin syntyä heinäkuun lopulla, aikankin toivon niin.
Ja vauveli on jo raivotarjonnassa enkä usko et enää kääntyy.

Tavaroita ei onneks tarvi isommalti hankkia kun edellisiltä on tallessa. Äitiyspakkauksen otan kuitenkin se on niin kiva saada kotiin ja tutkia sit sitä. Kelan laput sain jo maaliskuun lopulla ja viimestään pitäs lappujen olla kelalla nyt tän kuun lopulla, mutta mä olen tykästynyt siihen tän vuoden pakkaukseen, siks pitää vielä hieman venyttää sitä lapun vientiä...jos se kuun lopulla vaihtuu.
 
Tarvisin nyt nimenomaan useamman kerran synnyttäneiden äitien apua. :)

Olen rv 10+5 ja (itse tutkimalla) kohdunsuu on auki ainakin yhdelle sormelle. Kohdunkaulakin on turvonnut ja pehmeä eikä järin pitkä (ehkä pari senttiä).
Muutenhan en olisi asiaa itse alkanut miettimäänkään, mutta kun alapäässä on inhottavaa painontunnetta joka pahenee iltaa kohti. Seksi tuntuu epämukavalta. Lapsi on siis neljäs =)

Onko kellään muulla ollut jo alkuraskaudessa tällainen tilanne? Onko syytä huoleen? Vaikuttaako loppuraskauteen?
Edellisissä raskauksissa ei ole minulla tullut vastaan...

Lääkärineuvola ensi viikolla (aikaistettu tämän takia) ja hieman jännitää painetaanko villaisella vai ei... Lääkäri on kyllä "vanha jäärä" joten luulis sen tietävän: /
 
Mulla on myös päivittäin "painontunnetta", varsinkin jos on paljon liikkeessä ja seisomista. Itselläni oli samaa myös viime raskaudessa (3.) ja uskon että liittyy kannatinkudosten ja muiden "sisäjuttujen" löystymiseen tuolla alakerrassa :| Mulla oli tällä viikolla lääkärineuvola-aika ja kaikki kuitenkin ok, kohdunsuu kiinni ja pituutta 2cm. Viime raskaudessa lepo oli ainoa lääke tuohon ikävään tunteeseen, joten sitä suosittelen kaikille jos on vähänkään ikäviä tuntemuksia :)
 
Moi!

Eilen käytiin katsomassa 5 taloa. Apua, eikä sitä oikeaa vieläkään löytynyt. Olisin halunnut muuttaa nyt kesän aikana. Pitää vaan jatkaa etsimistä..Jos on siilinjärveläisiä odottajia, niin vinkatkaa kiva asuinalue.

Liikkeet Olen tuntenut jo muutaman viikon ajan. En muista olenko muissakin raskauksissa näin aikaisin tuntenut.

Kylmä ja sataa vettä. Toisaalta tuoksu on hyvä ja puut ja maa rupeaa vihertämään paremmin.

Terveisin Trallaa 14+3
 
Hei,

Anteeksi, että listan päivittäminen on kestänyt. Taas on vierähtänyt tovi etten ole vieraillut koko palstalla.

Tervetuloa kuitenkin Sarah. :wave:

Hurjan paljon onnea NeliApina ihanasta vappuvauvasta!!!

Päivittelin vihdoin sen sinun lasketun ajankin Isebel81.

Omasta navasta sen verran, että viime päivinä on vaivannut jonkin verran nuutunut olo. Vähän jo mietin onko tuo minun hemoglobiini lähtenyt kovasti laskusuuntaan. Minulla oli viime neuvolassa hb 120, ekassa neuvolassa 125. Tuo 125 on jo minulle aika alhainen lukema. Tsekkasin vanhoista äippäkorteistani, että minulla on aina ollut ekoissa mittauksissa hb n. 135. Kunnon lasku on lähtenyt tuossa 20 raskausviikon jälkeen. Minä en sitten millään haluaisi alkaa syömään noita rautatabuja kun vatsan toiminta on sen jälkeen entistäkin inhompaa. Täytyy varmaan pyytää neuvolatätiä mittaamaan taas tuo hb ensi neuvolassa joka on onneksi jo kesäkuun alussa.

Kuinka usein teitä muuten juoksutetaan tuolla neuvolassa? Itse sain nyt ajan noin kuukauden päähän edellisestä. Aika usein kyllä mielestäni, varsinkin kun minulla on kaikki edelliset raskaudet menneet tosi hyvin ilman ongelmia. No en valita, pääsenpähän kuuntelemaan vauvaa ja saan tuo hemoglobiininkin mitattua. Rakenneultra olisi sitten 17.6. Täällä se on kyllä ulkoistettu Terveystalolle joten silloin ei ole neuvolakäyntiä samalla.

Kuinkas olette alkaneet tuntemaan liikehdintää. Täällä ei edellenkään tunnu yhtään mitään. En minä noista edellisistäkään kyllä ole tuntenut mitään kovin aikaisin. En vain ole kirjoittanut mihinkään ylös koska nuo ekat liikkeet olisivat tuntuneet. Esikosta kyllä muistan että olin jotain 19+ viikolla ja minä aivan epätoivoisena yritin kuulostella liikkeitä ja kaikki ympärillä kyselivät että etkö ihan varmasti muka tunne mitään. Joten täytyy vain yrittää jaksaa vain odottaa. Välillä vain tulee vähän epäuskoinen olotila siitä josko siellä mahassa nyt sitten kaikki on ok. Viime neuvolassa oliko nyt viikko pari sitten kaikki oli kyllä ok ja vauvan sydänääneet 150 luokkaa.

Irmeli ja Eila 16+3
 
Onnea NeliApina! Tervetuloa uusille!

Minä olen ollut aika väsynyt, kun hemoglobiini oli romahtanut. Oli 116, kun ekalla neuvolakäynnillä peräti 147. Sairaslomaakin jo tarjottiin, kun työ on aika fyysistä. Päätin kuitenkin pärjätä vielä, sillä jospa hb tuolla rautavalmisteella nousisi ja jaksaisi taas paremmin. Verimäärä ilmeisesti näillä viikoilla lisääntyy niin paljon.

Aion ottaa äitiyspakkauksen, koska viimeksi otin sen vuonna 2002. Siinähän on nyt kaikenlaista uutta siihen verrattuna.

Liikkeet ovat tuntuneet jo pitkän aikaa. Viikonloppuna jo muutkin perheenjäsenet jo tunsivat vauvan liikkeitä mahan päältä. Ilmeisesti istukka ei ole ainakaan siinä edessä. Se selviää rakenneultrassa Oulussa, jonka sain viimein varattua.

Hyvää vointia kaikille neljättä odottaville! =)
 
hk
Täällä ollaan tällä viikolla enemmänkin tekemisissä neuvolan ja sairaalan kanssa. Toissa päivänä oli oma neuvola. Siinä kaikki oli hyvin. Sit meidän pienin valitteli kovasti masuun koskemista ja ei oikein saanut pissattua, ei sitten syönyt eikä juonut, iltapäivä ja ilta vietettiin tk:ssa ja sairaalassa eikä mitään löytynyt, viime yönä taasen kipristeli... nyt sitten katsotaan mitä tehtäisiin.

Torstaina on oma sairaala tarkastus ja painoarvio vauvasta jottei kasva liikaa...

mut nyt taasen mentävä.

hk+ pieni 31+0
 
No niin.. Nyt on sitten tosi kyseessä. =)
Laskettuaika varmistui 2.11.
Myöhemmin lääkäri sanoi tutkimuksissa käytyäni, että kohdun koko vastaa viikkoja 12. eli oli silloin viikon edellä. Nyt sitten onkin vatsa kasvanut viikossa ihan silmissä. Tilasin H&M: ltä elämäni ekat äitiyshousut, sellaset mustat olohousut, aivan ihanaa kangasta!
Hyvin istuvat kaikinpuolin.
Viimeksi neuvolassa, jossa kävin 16.5, viikot olivat 15+5, mutta lääkärin sanoman mukaan viikkoja olisi 16+5. =)
Tällaista täältä. Hukkasin tuon salasanan enkä päässyt käymään täällä aiemmin. Mutta terkkuja kaikille äideille. Ja tsemppiä!
 
Unohdin vielä tuohon viestiin laittaa noista liikkeistä,kun kyseltiin.
Eli tämän palleroisen liikkeet olen tuntenut noin viikolla 13, eli tosi aikaisin! Potkuja en vielä tunne.
Alkuraskauden ajan pahoinvointi ihan kauheeta.
Kertaakaan en oksentanut, mutta se pahoinvointi oli ihan tarpeeksi.
Paino on laskenut alussa kuten aina ennenkin.
Eka painon nousuni oli 638g , mutta olin juuri syönyt ennen neuvola käyntiä. ( ennen vaatteista on vähennetty, mutta tämä täti ei ota sitä huomioon ollenkaan. sanoi kyllä, että painoa varmaan tullut siinä 500g paikkeilla oikeasti. )

RakenneUÄ on juhannuksen jälkeisellä viikolla ja seuraavana päivänä siitä on neuvola.

Koska viime raskaudestani ja synnytyksestäni on jo 10-vuotta tahdon ottaa äitiyspakkauksen.

Meillä kaikki odottavat innokkaana uutta tulokasta, mutta eivät vain jaksaisi enää odottaa...
 
Hei!

Kauhea flunssa päällä. Kuumettakin nostaa. Ei jaksaisi mitään, mutta mies työreissussa. Joten on vaan jaksettava.

Tänään oli neuvola ja sydämensyke kuului hyvin. Oli n. 150. Poika olo vaan vahvistuu :D
Paino on noussut 300 g. Joten ei vielä kovin mahdottomasti.
Pissassa oli sokeria. Muissa raskauksissa ei näin varhain ole ollut. Huomenna pitää viedä labraan paastopissa.

Pian uskaltaa raskaudesta kertoa lapsille ja muillekkin.

Down-riskisuhde on 1:9300.

Lyhyt omanapainen viesti tällä kertaa. Otan pari banadolia ja yritän vähän levätä, ennen kuin lähden hakemaan koululaista.

Trallaa 15+5
 
HippuTAR
Hei!
On vähän laiskasti tullut kirjoteltua tänne :ashamed:

Mun tekis toisaalta mieli ottaa äitiyspakkaus mutta toisaalta siinä on aika paljon sellasta mikä jäis käyttämättä joten taidan ottaa rahana. Mä kyllä haluaisin sen mallisen makuupussin kuin pakkauksessa... Tietäiskö joku mistä niitä sais ostettua? Käytettyä en halua.

Mä hävitin kaikki vauvavarusteet jo tokan jälkeen kun en muka halunnut enempää. Kolmosen jälkeen laitoin taas kaikki pois, paitsi pinnasänky on tallella. Eli joudun taas ostamaan kaikki uusiksi.

Mun sisko oli kertonut muutama viikko sitten äiteelle että odotan. Sisko oli samalla sanonut ettei sitten tarvii ruveta asiasta valittamaan. Seuraavan kerran kun näin äitin niin hyvin pitkin hampain onnitteli ja sit mutaji itekseen jotain " en kyllä ymmärrä kuinka sä muka jaksat". Sen jälkeen äiti ei oo asiasta maininnut mitään. Muut sukulaiset ei mun tietääkseni vielä tiedä asiasta.

Lapset odottaa innolla uutta vauvaa. Likka toivois tyttöä ja pojat poikaa. Toi pienin tulee välillä taputtamaan mun mahaa ja sanoo hyvin painokkaasti POIKA ja sit vilkuttaa mahalle ja sanoo heippa. Jotenkin hupaisaa kun tuskin se tätä asiaa varsinaisesti ymmärtää.

Olo on ollut ihan kohtuullinen mitä nyt selkää särkee, häpyliitosta särkee ja mahaa vihloo. Liikkeitä oon tuntenut viikon verran. Eilen oli neuvola ja hyvät sykkeet kuului ja muutenkin kaikki OK.

HippuTAR + Baabero 17+4
 
Moi!

Nyt alkaa flunssa väistymään. On ollut nyt jo 11 päivää. Kuumetta ja kauhea tukkoisuus.

Tänään yritän muistaa tilata ensiviikoksi kampaajan ja hieroja. Minun kolme tenavaani menee kesäloman ensimmäiseksi viikoksi päiväkerhoon. Olen itsekäs ja otan siis itselleni viikon "lomaa".

Rakenneultra On minulla 28.6. Kääk sairaalassa on 4D ultra ja siinä varmaan väkiselläkin näkyy sukupuoli.

Liikkeet Ihanaa, kun liikkeet alkoi tuntumaan jo tosi varhain. On varmempi olo. Todella vilkkaan oloinen kaveri masussa onkin.

Minulta pitää ottaa kilpirauhas verikokeet. Meillä on suvussa vajaa ja liikatoimintaa. Siskollani kilpirauhas syöpä.
Lisäksi joudun viikolla 27 ? sokerirasitustestiin. Kaikissa muissakin raskauksissa olen siinä käynyt.
Vauvat ovat painaneet 4190 g, 3720g ja 4090 g.

Turvakaukalo Onko kokemusta Oran vauvakaukalosta? Suositelkaa jotakin hyvää.!

Tsemppiä kaikkille odotukseen!

Trallaa 16+2
 
Hei,

Meillä on kolme poikaa, joista yksi on vasta hieman yli vuoden ikäinen. Minulla ikää 34 v. Esikoinen on 9v. ja keskimmäinen 6 v. Olen joskus piipahdellut tuolla odottajissa, mutta ehkä täältäki voisi saada uusia ajatuksia - nimenomaan "suurperheen?" arkeen. :) Toivoimme pienelle pojalle leikkikaveria kotiin, koska isot pojat ovat todellakin kuin paita ja peppu! Luultavasti meille tulee 4. poika, mutta emme ole asiaa ns. varmistaneet. Rakennaultra oli jo ja siis laskettu aika on lokakuun alussa.

Tsemppiä kaikille!
 
Moi Oskari Olematon!

Meillä myös kolme poikaa. 9v,7v ja 4v. Uskon vahvasti,että tämä neljäs on myös poika.
Vanhin pojistani lähtee siis syksyllä neljännelle luokalle ja keskimmäinen aloittaa ekaluokan. Nuorimmainen jatkaa kerholaisena ja kotona olemista.
Arki sujuu ihan ok.

Terkuin Trallaa 16+2
 
Moikka

Minäkin tulisin mielelläni mukaan :wave:
Eilen tein positiivisen testin ja iloinen yllätys se oli, mutta samalla iloa varjostaa niukka tiputteluvuoto. Tokihan se voi olla ihan normaaliakin, mutta kyllä se silti mietityttää... Neuvolaankin soitin vaikka oikeestaan tiesin kyllä mitä ne sieltä vastaa. Nii ei auta kun odottaa...

Oon 33 vuotias ja lapset on 13 vuotta, 10 vuotta ja 1 vuoden ja 9 kuukautta kaikki tyttöjä. Laskettuaika vauvelille on 5.2.12.
 
Moips pitkästä aikaa =)

Ja onnittelut kaikille vauvantuneille, jos on jäänyt onnittelematta :heart:

Je tervetuloa myös uusille nelosen odottajille =)

Täällä on ollu pohdintaa painon tunteesta alakerrassa ja inhottavasta olosta, no sellasta löytyy vähän täältäkin. Varsinkin jos innostuu tekemään jotain fyysisesti raskasta pidemmän aikaa, niin takuulla tuntuu illalla paikoissa! Ja häpyluut/ mitkälie liitokset tuolla alapäässä myös särkee ja vihloo..välillä tuntuu että koko toosa tippuu paikoiltaan :LOL:
Mulle nää on jo tuttuja juttuja viime raskaudesta ja melkoisen luottavaisin mielin olen nyt et odotus silti sujuu hyvin. Lepäillyt olen kyllä sitten tarpeen mukaan jos siltä on tuntunut.

Hb on myös täällä alhaalla pysytellyt, eikä rautakuurikaan siihen mitään ole auttanut. Väsymystä siis on sen takia ja tuntuu että hengästyn todella helposti..joten kyllä se vähän vointiinkin alkaa vaikuttaa :/

Täällä on vatsa kasvanut kanssa ihan kiitettävästi ja alkaa olla sellainen "soma pallo" tuossa edessä, josta kyllä jo hyvin näkee ettei ole pelkkää läskiä kertynyt :whistle: vaikka sitäkin tuossa päällä kyllä on :mad:
Ja nyt tunnen jo oikein hyvin vauvan liikeet ja kuperkeikat ja se se vasta on ihanaaaa :heart:

Mua jotenkin ahdistaakin nyt tämä painon nousu ja tää kasvaminen, mä en halua sellaisia kilomääriä nyt kannettavakseni/pudotettavakseni mitä olen aikasemmin raskauksissa saanut.
No ekasta neuvolakäynnistä laskien mulle on tullut 3,8kg mut pari kiloa ehti tulla jo ennen ekaa neuvolaa joten todellinen lukema onkin sit jo 5,8kg :O
No josko vähän rauhottuis painon nousu kun oon taas jaksanut liikkua vähän enemmän ja kattonut nyt tarkemmin et mitä suuhuni laitan..ainakin yrittänyt :saint:
Mut tärkeintä tietysti silti on että vauva saa tarvitsemansa ravinnon ja kasvaa ja kehittyy hyvin masussa, pudotellaan painoa sitten taas talvella hulluna :D

Muuten vointi onkin ollut ihan hyvä, nyt on selvästi se "virkeä" toinen kolmannes..olen ihan hyvin jaksanut töissä ja illalla vielä kotona ilman päikkäreitä =) ja jos jotain pientä projektiakin tässä ohessa ollut!
Nyt nautiskellaan ihanista kesäilmoista ja odotellaan kovasti kesälomaa :cool:

Hölyhuispake ja nelson 18+6
 

Yhteistyössä