Ollaankos me liian vaativia vanhempia?

  • Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
No mitäs se kertoo sitten vanhemmista? Työhömme emme pysty itse paljonkaan vaikuttamaan..

Haluatko rehellisen vastauksen?


Uravanhemmat, jotka korvaavat yhdessä olon harrastuksilla ja materialla. =(
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerkiäähän tuo vielä harrastaa vaikka mitä :) Mun tyttö ois halunnut alkaa pianonsoiton, mutta julma äiti ei antanut. Tytön luonnolla ei olisi istuttu pitkiä aikoja pianon ääressä harjoittelemassa tylsiä skaaloja. Olisi mennyt pienotunneille vain sen takia ku paras kaverikin meni.
En minäkään anna mennä kaverien vuoksi vaan uskon tuntevani lapseni vahvuudet ja luonteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Meidän 7-vuotias aloitti nyt koulun, sen homman pitäis olla ihan iisiä kun tyttö osaa jo lukea ja on lahjakas joten läksyjenluvun lisäksi vaadimme miehen kanssa että pari harrastusta ei ois pahitteeksi, lapsi pistää vastaan. Viime vuonna aloitettu luisteluharrastus tökkii, sitä ei kuulemma ainakaan.. uintia ehdoteltiin, ei kiinnosta, sit sanoin että ainakin englantikerho ja kuvataidekerho ja ehkä tietotekniikkakerho.. ei millään. Olemme miehen kanssa kumpikin harrastaneet tuon ikäisestä jo aktiivisesti, mies jääkiekkoa ja minä puhallinmusiikkia eikä oikein ymmärretä että mikä ihme on nykyajan kakaroissa kun pitäis vaan olla ja laiskotella. Pitäiskö vaan sanoa että menet ja sillä siisti, että kyllä pitää tuon ikäisellä jo olla kunnon harrastus!?

No hupsista juu :eek: Eiköhän ole parasta että lapsi harrastaa jos jostain tykkää... myös lukeminen ( kirjastossa käynti) pyöräily, kavereiden kanssa ulkoilu jne ovat oikein hyviä harrastuksia!!!! :saint: Pakkopulla on pakkopullaa aina.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerkiäähän tuo vielä harrastaa vaikka mitä :) Mun tyttö ois halunnut alkaa pianonsoiton, mutta julma äiti ei antanut. Tytön luonnolla ei olisi istuttu pitkiä aikoja pianon ääressä harjoittelemassa tylsiä skaaloja. Olisi mennyt pienotunneille vain sen takia ku paras kaverikin meni.
En minäkään anna mennä kaverien vuoksi vaan uskon tuntevani lapseni vahvuudet ja luonteen.
No jos kerta olet sitä mieltä että susta on ok pakottaa lapses harrastamaan kun sä sitä haluat,niin miksi kysyt muiden mielipidettä kun et ole sitä lapseskaan kohdalla tehnyt?
 
Ok. siis lapsi pitäisi laittaa vaikka pakolla johonkin harrastuksen piiriin, vaikka ei yhtään ehkä olisi kiinnostunut ja ehkä vain sen takia että vanhemmilla on pitkät työpäivät :/ no ehkä vanhemmilta fiksusti ajateltua, mutta siltikin ekaluokkalaiselle ei ihan välttämättä kovin monta harrastusta edes kannata ottaa/harkita, kyllä koulunkäynti pitäisi olla nyt n:eek: 1. Näin minä tuon ajattelisin. Kyllä lapset omansa löytävät kun riittävästi kiinnostusta tulee =)
 
Jos on kielipäätä yms. niin eiköhän se lapsi itse keksi sitten koulun kautta, jos olisi vaikka englantia tai muuta kieltä lukea. Ja elämän mittaine harrastus jo 7 - vuotiaana. Olen kohta 25 ja sellaista ei ole mullakaan. Miten voi 7-vuotiasta sellaiseen pakottaa, jos ei tänkään ikäinen halua pakosta mennä minnekään? Ja koulusuunnitelmista...Mä olisin halunnut lukioon ja mun oma äiti kysyi, et miksi sinne meet? Kun en jaksa lukea. Paras päätös ikinä, etten mennyt sinne takomaan päätä seinään vaan luin ammatin joka itseä kiinnostaa.
 
Olette liian vaativia. Jos teidän mielestä joku harrastus on kiva, niin harrastakaa itse, lapsi voi olla ihan eri mieltä harrastuksen hauskuudesta.
Tästähän on nyt viime vuosina ollut tutkimuksiakin, joiden mukaan lasten liika harrastaminen ei ole hyvästä. On annettava aikaa myös toimettomaan vapaa-aikaan.
 
En voi käsittää teitä ap, en millään :| .
7-vuotias on vielä lapsi, koulunkäynnissä haastetta ihan tarpeeksi tuon ikäiselle.
On tunnit, joilla pitää jaksaa keskittyä, koulun omat säännöt, joita pitää oppia noudattamaan, läksyt, jotka pitää tehdä.

Mielestäni lapsi saa tehdä koulun ulkopuolisella sitä mitä parhaiten osaa...Olla lapsi, leikkiä, viettää aikaa kavereiden kanssa.

Se ehtii kiinnostumaan niistä harrastuksista myöhemminkin (Tosin en ole lapsenne kohdalla varma, kiinnostuuko tämä tosissaan koskaan mistään harrastuksesta, kun te vanhemmat pakotatte tämän harrastamaan.Voi ihan periaatteesta laittaa kapuloita rattaisiin, kun se tuntuu olevan teille niin pirun tärkeää.)
Harrastus on nimenomaan HARRASTUS, vapaaehtoista.

Älkää nyt herrantähden tappako lapsesta omaa tahtoa ja vapautta ilmaista omia mielipiteitään.7-vuotias tietää jo haluaako harrastaa kurtun soittoa vaiko ei... :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
En voi käsittää teitä ap, en millään :| .
7-vuotias on vielä lapsi, koulunkäynnissä haastetta ihan tarpeeksi tuon ikäiselle.
On tunnit, joilla pitää jaksaa keskittyä, koulun omat säännöt, joita pitää oppia noudattamaan, läksyt, jotka pitää tehdä.
Mielestäni lapsi saa tehdä koulun ulkopuolisella sitä mitä parhaiten osaa...Olla lapsi, leikkiä, viettää aikaa kavereiden kanssa.
Se ehtii kiinnostumaan niistä harrastuksista myöhemminkin (Tosin en ole lapsenne kohdalla varma, kiinnostuuko tämä tosissaan koskaan mistään harrastuksesta, kun te vanhemmat pakotatte tämän harrastamaan.Voi ihan periaatteesta laittaa kapuloita rattaisiin, kun se tuntuu olevan teille niin pirun tärkeää.)
Harrastus on nimenomaan HARRASTUS, vapaaehtoista.

Älkää nyt herrantähden tappako lapsesta omaa tahtoa aj vapautta ilmaista omia mielipiteitään.7-vuotias tietää jo haluaako harrastaa kurtun soittoa vaiko ei... :|
Niin samaa mieltä :saint:
 
Siis koulu on vasta alkanut ja olet sitä mieltä että koulunkäynti ei yksin riitä tyydyttämään lapsen ajatusmaailmaan. odottaka nyt edes hetki että koulu kerkeää oikeasti alkamaan, sitä voi fiksullekin lapselle koulunkäynti riittää kaikesta harrastuksesta joksikin aikaa.Hyvä on tietysti antaa mahdollisuuksia eri harrastuksille ja kannustaa lasta harrastamaan, mutta jos hänestä tuntuu että nyt on riittävästi aktiviteettia ilman ylimääräistä harrastustakin, niin eikö se pitäisi silloin lapselle suoda, ihan vaikka viettää aikaa vaan kavereiden kanssa.
 
Kaksplussapallo
Miksi lapsen on mielestäni niiiiin tärkeää harrastaa jotain? Toki harrastukset ovat usein hyvästä, mutta MIKSI juuri nyt on pakko, kun lapsen elämässä jo muutenkin tapahtuu paljon?

Ja sanoit, että koulunkäynnin pitäisi olla lapsellesi ihan helppo nakki. Ehkä se olisikin, JOS siellä opeteltaisiin vaan lukemaan ja laskemaan. Eka luokan tärkeimmät tavoitteet ovat kuitenkin usein jossain ihan muualla (yhdessä toimiminen, itsetunto, säännöt jne.). Ne vaativat pikkuisilta paljon:)
 
vieras
Koulussakin sitäpaitsi saattaa alkaa jotain harrastejuttuja joihin ehkä lapsi kiinostuu menemään koulun jälkeen-Mutta en ikinä lähtis pakottamaan lasta harrastuksiin.Ja tosiaan se koulutyö on myös tarpeeks työntäyteistä
 
Harrastuksen pitäisi miusta lähteä lapsesta itsestä, ei vanhemmista. En jaksanut koko ketjua alkaa tavata joten voi olla että tulee jonkun jo kirjoittamaa toistoa.

Niin pitkään, kun lapsi itse nauttii tekemisestä/harrastamisesta ja motivaatio on kohdallaan menee useampikin harrastus koulutyön ohella. Sit jos joku alkaa olla pakkopullaa, vetää se hyvin helposti voimat myös opiskelulta.
 
Eiks 7-vuotias saa olla ihan vaan lapsi ilman mitään pakkopullaharrastusta..Kyllä se sit aikuisena ehtii suorittamaan ja ottamaan paineita ihan tarpeeks. Eli jos ei itse halua mitään harrastaa niin miks pitäis pakottaa?
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerkiäähän tuo vielä harrastaa vaikka mitä :) Mun tyttö ois halunnut alkaa pianonsoiton, mutta julma äiti ei antanut. Tytön luonnolla ei olisi istuttu pitkiä aikoja pianon ääressä harjoittelemassa tylsiä skaaloja. Olisi mennyt pienotunneille vain sen takia ku paras kaverikin meni.
En minäkään anna mennä kaverien vuoksi vaan uskon tuntevani lapseni vahvuudet ja luonteen.
No jos kerta olet sitä mieltä että susta on ok pakottaa lapses harrastamaan kun sä sitä haluat,niin miksi kysyt muiden mielipidettä kun et ole sitä lapseskaan kohdalla tehnyt?
No kun pohdin asiaa kun tuo lapsi vastustaa sitä..
 
mulla tuli vielä mieleen, et koulunkäynnin aloittaminen on varmasti lapsen elämän haastavin vaihe. VAikka olisi kuinka yltiöfiksu. Mutta jos on älyllisesti lahjakas, niin usein ne sosiaaliset taidot jäävät varjoon ja lapsi joutuu niiden kanssa työstämään. Koulussa on kuitenkin PALJON uusia ihmissuhteita. Antaisit lapsesi rauhassa mutustella koulun käyntiä, niin eiköhän sieltä joku harrastus tule lapselle itselle mieleen., SITTEN KUN ON SEN AIKA.
 
Tosiasia
Kasvatuksen asiantuntijat ovat monissa tiedotusvälineissä puhuneet nykyajan ylisuorittavasta yhteiskunnassa, jossa jo ala-asteikäisiltä VAADITAAN LIIKAA HARRASTUSTENKIN MUODOSSA! AINA PITÄISI SUORITTAA JA PÄTEÄ NIIN PALJON!!

Lapselle riittää yksi harrastus, kaksi on jo paljon. Koulunkäynti on pääasia ja harrastukset ihan kakkosluokan juttu. Nämä hipoharrastajat ovat usein tosi väsyneitä koulussa ja megaurheilijat eivät edes menesty kovin hyvin.

Meidän lapsella on kuvataidekoulu harrastuksena ja urheilukerhossa hän saa käydä, kunsiihenkin tuntuu virtaa riittävän. Muuta hän ei tarvi!
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Olette liian vaativia. Jos teidän mielestä joku harrastus on kiva, niin harrastakaa itse, lapsi voi olla ihan eri mieltä harrastuksen hauskuudesta.
Tästähän on nyt viime vuosina ollut tutkimuksiakin, joiden mukaan lasten liika harrastaminen ei ole hyvästä. On annettava aikaa myös toimettomaan vapaa-aikaan.
Me harrastetaankin, haluamme suoda lapselle saman tietenkin luonnollisesti.
 
vieras
Onko siellä iltapäiväkerhoja, joihin voi mennä kun siltä tuntuu? Eli ei tarvi ennakkoilmoittautumista, ei tarvi käydä sinä päivänä kuin ei haluta? Mutta halutessaan voi kulkea koko talvenkin, kerhossa voi myös tehdä läksyt ja saa jotain pientä purtavaakin :) Kyllä teidän tyttö varmaan innostuu esim ennen joulua oleviin askartelukerhoihin jne, kun on päässyt ensin kouluelämään sisälle. Pintelin mielipiteeseen en yhdy, tosi tökeröä haukkua noin.
 

Yhteistyössä