Oman lapsen komentaminen

  • Viestiketjun aloittaja Kysyn
  • Ensimmäinen viesti
hapsu
Monessa päiväkodissa olen ollut hoitajana ja yhdessäkään ei ole ollut hoitajien toimesta valtaa jollakulla lapsella. Valitettavasti niitäkin huonompia paikkoja on.Mutta vanhemmalla on myös oikeus vaihtaa tarhaa jos ei suju homma.Aivan liian paljon näkee työssä näitä lapsia joita kasvattaa päiväkoti ja kotona ovat miten ovat.
Vaikeaa on lapselle laittaa rajoja vain yhdessä paikassa, kun kotoa ei tulla vastaan.
Jatkuva komentaminen ja naputus on eri asia kun komennus tilanteessa jossa on pakko saada homma poikki.Päiväkodeissakin tätä näkee, yhdesä ryhmässä minäkään en viihtynyt koska kokoajan yksi hoitaja oli äänessä "älä mene, ei saa juosta, ei saa huutaa, ei saa sitä ja älä tätä".Viereisessä ryhmässä oli paljon leppoisampi tunnelma ja pelisäännöt paremmin lasten muistissa.Eihän se aikuisestakaan olisi kiva jos joku aina olisi sanomassa ja komentamassa.
Itse olen ollut luupää kahden helpomman sisaren jälkeen, ja tiedän varsin hyvin että joihinkin lapsiin ei mene perille millään.Silti minusta on tullut yhtesikuntakelpoinen aikuinen.
 
Murmeli
Joo tuttava perheessä on just tämä tyyli että muitten pentuja komennetaan kyllä mutta omia ei tai no kyl ne komentaa mut se on sellaista piipitystä \|O
Ja jos satun komentamaan heidän kullannuppua, niin seuravana päivänä kävellään nokka pystyssä.
Tulos tästä että kun ei painokkaasti komenneta niin tämä lapsi nauraa päin naamaa vanhemmilleen ja lällättää takaisin kun komennetaan ja tämän se tekee myös vieraille.
Lohtusyöttäminen on myös heillä tapana.Eli kun heidän pikkuinen kiukuttelee hän saa jätskin tai tikkarin \|O \|O \|O
Mä en käsitä!!
 
Murmeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.
Ihan tosi
:eek:
Voiko olla että samassa perheessä kaikki lapset on niin kilttejä että ei tarvitse komentaa.
Vai tarkoitatko että teidän lapsille ei tarvitse kuin sanoa nätisti niin se riittää?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 21:15 taustalta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 19:48 jansku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.
mahtaa olla fiksuja lapsia....
mitä tarkoitat?

Sitä vaan, että joko lapset ovat tosi fiksuja/tottelevaisia kun heitä ei tarvii lainkaan komentaa tai sitten -sarkastisesti- heistä tulee varmaan tosi "fiksuja" kun ei koskaan komenneta...

(Nimimerkillä: Meidän mukelot eivät ainakaan pysy lestissään ilman komentoa! :heart: )
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 19:48 jansku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.
mahtaa olla fiksuja lapsia....
Kyllä ovat fiksuja lapsia ja heitä kehutaan usein. Lapset ovat vilkkaita, mutta kilttejä, reippaita ja hyvin käyttäytyviä. :heart:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.

wau onneksi olkooon!!! Tuohan on ihan kaikkien äitien unelma!! Ettei tarttisi komentaa ja lapset olisi luonnostaan fiksuja ja hyvin käyttäyviä.
En tunne ketään omasta ystäväperheistäni, enkä naapureista, enkä äiti-lapsikerhoista, joka ei olisi harmitellut, että joutuu komentamaan lapsiaan.

Siis aivan mahtavaa tuollainen tilanne =) :flower: :flower: :flower:
Muista olla onnellinen ja kiitollinen tilanteestasi ;)
 
vieras harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 11:17 Amelia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.

wau onneksi olkooon!!! Tuohan on ihan kaikkien äitien unelma!! Ettei tarttisi komentaa ja lapset olisi luonnostaan fiksuja ja hyvin käyttäyviä.
En tunne ketään omasta ystäväperheistäni, enkä naapureista, enkä äiti-lapsikerhoista, joka ei olisi harmitellut, että joutuu komentamaan lapsiaan.

Siis aivan mahtavaa tuollainen tilanne =) :flower: :flower: :flower:
Muista olla onnellinen ja kiitollinen tilanteestasi ;)

;)
 
harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 11:17 Amelia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.

wau onneksi olkooon!!! Tuohan on ihan kaikkien äitien unelma!! Ettei tarttisi komentaa ja lapset olisi luonnostaan fiksuja ja hyvin käyttäyviä.
En tunne ketään omasta ystäväperheistäni, enkä naapureista, enkä äiti-lapsikerhoista, joka ei olisi harmitellut, että joutuu komentamaan lapsiaan.

Siis aivan mahtavaa tuollainen tilanne =) :flower: :flower: :flower:
Muista olla onnellinen ja kiitollinen tilanteestasi ;)
Ihan selvää vit.tuilua :headwall: Miksi ette voi hyväksyä, että toiset osaa ja jaksaa kasvattaa lapsensa komentamatta. Mä itse kuulun näihin komenteleviin vanhempiin, vaikka en haluaisi kuulua. Mutta en silti ole kateellinen, niille jotka ei komentele. Kasvatustapojahan on perinteinenkasvatus, eli se jossa aikuiset komentaa ja määrää, vapaakasvatus, joka tarkoittaa mun mielestä kasvattamatta jättämistä ja ohjaavakasvatus, jossa ohjataan ja opetetaan. Luulen, että edellä mainitussa perheessä, on käytössä ohjaavakasvatus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 16:31 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 11:17 Amelia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.

wau onneksi olkooon!!! Tuohan on ihan kaikkien äitien unelma!! Ettei tarttisi komentaa ja lapset olisi luonnostaan fiksuja ja hyvin käyttäyviä.
En tunne ketään omasta ystäväperheistäni, enkä naapureista, enkä äiti-lapsikerhoista, joka ei olisi harmitellut, että joutuu komentamaan lapsiaan.

Siis aivan mahtavaa tuollainen tilanne =) :flower: :flower: :flower:
Muista olla onnellinen ja kiitollinen tilanteestasi ;)
Ihan selvää vit.tuilua :headwall: Miksi ette voi hyväksyä, että toiset osaa ja jaksaa kasvattaa lapsensa komentamatta. Mä itse kuulun näihin komenteleviin vanhempiin, vaikka en haluaisi kuulua. Mutta en silti ole kateellinen, niille jotka ei komentele. Kasvatustapojahan on perinteinenkasvatus, eli se jossa aikuiset komentaa ja määrää, vapaakasvatus, joka tarkoittaa mun mielestä kasvattamatta jättämistä ja ohjaavakasvatus, jossa ohjataan ja opetetaan. Luulen, että edellä mainitussa perheessä, on käytössä ohjaavakasvatus.

SIIS TÄH? Missä kohtaa on pottuilua? Kerro minulle, mistä niin päättelet? Minä en kerrassaan tunne henk.koht. KETÄÄN, joten olen todella kateellinen tuollaisesta tilanteesta. Maksaisin vaikka mitä moisesta autuudesta. :saint:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 18:33 Amelia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 16:31 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2005 klo 11:17 Amelia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 23:35 Hensku-80 kirjoitti:
Meillä ei komenneta omia lapsia 3v8kk, 2v3kk ja 11kk. :heart: eikä me myöskään komenneta muiden lapsia.

wau onneksi olkooon!!! Tuohan on ihan kaikkien äitien unelma!! Ettei tarttisi komentaa ja lapset olisi luonnostaan fiksuja ja hyvin käyttäyviä.
En tunne ketään omasta ystäväperheistäni, enkä naapureista, enkä äiti-lapsikerhoista, joka ei olisi harmitellut, että joutuu komentamaan lapsiaan.

Siis aivan mahtavaa tuollainen tilanne =) :flower: :flower: :flower:
Muista olla onnellinen ja kiitollinen tilanteestasi ;)
Ihan selvää vit.tuilua :headwall: Miksi ette voi hyväksyä, että toiset osaa ja jaksaa kasvattaa lapsensa komentamatta. Mä itse kuulun näihin komenteleviin vanhempiin, vaikka en haluaisi kuulua. Mutta en silti ole kateellinen, niille jotka ei komentele. Kasvatustapojahan on perinteinenkasvatus, eli se jossa aikuiset komentaa ja määrää, vapaakasvatus, joka tarkoittaa mun mielestä kasvattamatta jättämistä ja ohjaavakasvatus, jossa ohjataan ja opetetaan. Luulen, että edellä mainitussa perheessä, on käytössä ohjaavakasvatus.

SIIS TÄH? Missä kohtaa on pottuilua? Kerro minulle, mistä niin päättelet? Minä en kerrassaan tunne henk.koht. KETÄÄN, joten olen todella kateellinen tuollaisesta tilanteesta. Maksaisin vaikka mitä moisesta autuudesta. :saint:
kyllä minäkin luulin pottuiluksi. ja, että silmänisku hymiö on merkkinä pottuilusta.
 
Mutta kertokaapa miten tuollainen onnistuu käytännössä: kolme pientä lasta, joista ketään ei ikinä tarvitse komentaa?? MITEN SIIS TOIMITAAN lasten kanssa - vai eikö lapset KOSKAAN tee mitään ns. kiellettyä tai ns. väärää??????
Onko heille kaikki sallittua?
Eivätkö he protestoi vai eikö siihen reagoida? Lapsi saa siis ulvoa ihan rauhassa?
Minä ymmärrän sen niin, että jos perheessä lapsia ei koskaan komenneta, ei ole myöskään kieltosanoja olemassa (ei saa, älä mene, älä tee) ei myöskään käsky-. ja komentosanoja ja samalla ymmärrän sen niin, etteivät lapset koskaan uhmaa, eivät koskaan siis toimi ns. ajattelemattomasti tai vallattomasti.
Tarkoitan, että lapsi ei ole ilkeä tai tee kiusaa tahallaan, mutta toimii silti välillä ei-suotavasti ja siihen puututaan..

Eivätkö nämä kolme koskaan riitele ja vie lelua toisen kädestä?
He suostuvat aina syömään sitä mitä tarjotaan ja syövät aina siististi ja kauniisti eivätkä koskaan innostu liikaa ruokapöyödässä? Heiltä ei putoa leivän palat lattialle vahingossa, ei missään nimessä tahallaan? He eivät koskaan mene kaapille tai laatikolle, johon heillä ei ole asiaa, vai onko heillä lupa käydä jokaisessa kodin kohteessa, myös tutustua vessanpönttöön - jonne nämä kolme eivät ikinä pudottele mitään - roskapönttöön ja roskiskaappiin jne jne.
Nämä kolme pientä eivät ikinä ole olleet kiinnostuneita pistorasioista, eivät mene tv:n taakse, eivät ota kirjahyllystä tavaroita - tai tavarat on nostettu katonrajaan..
Lapset eivät karkaile kotipihalta, eivät leikkipuistosta, he tulevat ja menevät aina just sinne minne vanhemmat haluavat kiltisti ja tottelevaisesti. He istuvat rattaissa ja autossa silloin kun äiti käskee, he kävelevät just sinne minne pitääkin eivätkä mene systemaattisesti päinvastaiseen suuntaan. Eivät ota roskia maasta jne. Kauppareissut sujuvat tuosta noin vaan kaikkien kolmen kanssa, .. HE eivät huuda, eivät kiukuttele, eivät ole eri mieltä. VAi ovatko? Reagoidaanko siihen ja miten?

MITEN TÄMÄ ON SIIS KÄYTÄNNÖSSÄ MAHDOLLISTA? SIIS MITEN TOIMII PERHE JA VANHEMMAT JOTKA EIVÄT IKINÄ, IKINÄ, KOMENNA LASTA?!?

Siis tämä on ihan aito kysymys, ei mitään pottuilua.
Ja toivon vastausta tuolta 3n lapsen äidiltä, nimimerkkiä en muista.
Toivon siis käytännön esimerkkejä elävästä elämästä. Kiitos.

:flower:
 
vieras äiskä
Ei varmasti ole yhtään lasta, joka ei ikinä tee mitään väärää ja kiellettyä. On täysin mahdollista, jos käytössä ohjaava kasvatus. Minä olen ollut yhdessä kerhossa töissä ja siellä oli ohjaavalla kasvatuksella kasvatetut sisarukset. 3v ja 4,5v olivat kerhon hyväkäytöksisimmät ja reippaimmat lapset. Ohjaavaa kasvatusta käytetään tosi vähän verrattuna perinteiseen kasvatukseen, vaikka se olisi lapselle mukavampi ja opettavaisempi tapa kuin perinteinen komentelu. Perinteisessä kasvatuksessa komennetaan älä, ei, ei saa, mutta useinkaan kerrota mitä saa tehdä ja missä. Ohjaavassa kasvatuksessa taas kerrotaan mitä saa tehdä ja missä. Esim. perinteisessä kasvatuksessa sanotaan "ei saa heittää" "älä heitä" kun lapsi heittää kivillä toisia lapsia. Ohjaavassa kasvatuksessa neuvotaan lapselle paikka jossa kiviä voi heitellä. Minä itsekkin käytän perinteistä kasvatusta, vaikka tiedän että ohjaava kasvatus olisi parempi tapa.
 
vieras äiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 08:52 vieras äiskä kirjoitti:
Ei varmasti ole yhtään lasta, joka ei ikinä tee mitään väärää ja kiellettyä. On täysin mahdollista, jos käytössä ohjaava kasvatus. Minä olen ollut yhdessä kerhossa töissä ja siellä oli ohjaavalla kasvatuksella kasvatetut sisarukset. 3v ja 4,5v olivat kerhon hyväkäytöksisimmät ja reippaimmat lapset. Ohjaavaa kasvatusta käytetään tosi vähän verrattuna perinteiseen kasvatukseen, vaikka se olisi lapselle mukavampi ja opettavaisempi tapa kuin perinteinen komentelu. Perinteisessä kasvatuksessa komennetaan älä, ei, ei saa, mutta useinkaan kerrota mitä saa tehdä ja missä. Ohjaavassa kasvatuksessa taas kerrotaan mitä saa tehdä ja missä. Esim. perinteisessä kasvatuksessa sanotaan "ei saa heittää" "älä heitä" kun lapsi heittää kivillä toisia lapsia. Ohjaavassa kasvatuksessa neuvotaan lapselle paikka jossa kiviä voi heitellä. Minä itsekkin käytän perinteistä kasvatusta, vaikka tiedän että ohjaava kasvatus olisi parempi tapa.
Tämä siis vastaus nimimerkille "tyhmä"
 
Kysyn
Minusta tässä keskustelussa on yksi vahva puute: Oletetaan, että kasvattajat edustaisivat yhtä ja vain yhtä edellä kuvatuista kasvatustavoista.

Tosiasiahan on se, että kukaan ei ole puhdasverinen yhden kasvatustavan edustaja. Totta on myös se, että kasvatustavat voidaan luokitella jotenkin muutenkin, eivätkä yllä mainitut kolme luokkaa välttämättä edusta koko kasvatusalan kirjoa.

Minusta "älä" ja "ei saa" sanojen käyttö on ohjaavaa kasvatusta, vaikka kutsun sitä myös komentamiseksi. Ohjaus ei minusta tarkoita pelkästään toivottujen toimintatapojen kertomista. Ohjausta on myös se, että kerrotaan, mikä on väärin tai kurjaa.

Siihenhän pieni lapsi juuri vanhempiaan tarvitsee: kertomaan kaikista asioista, joita hän vielä ei itse ymmärrä. Lapsi ei ymmärrä, että toista sattuu. Että tulee paha mieli. Että pitää mennä nukkumaan. Että pitää syödä muutakin kuin jäätelöä. jne,

Olen kyllä ihmeissäni, jos lapsi heittää kivellä toisia ja vanhemmat vain toteavat, että "Tule mieluummin heittelemään tänne, täällä saa heittää!" Ehdottomasti lapselle pitää tuossa tilanteessa kertoa, että toisia ei saa heitellä kivillä ja vieläpä ESTÄÄ se ajoissa. Ei muiden ihmisten tarvitse olla lapsen harjoitusmaaleina siihen asti, kunnes hän vihdoin tajuaa olla heittämättä muita. Tässä kohden ehdottomasti pitää kieltää heittämästä ja estää se kiven heittäminen toista kohti ennen kuin toista sattuu.

Minusta on aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ITSEKKYYTTÄ väittää, että tuollaisessa tapauksessa on ok, että vain ohjaa lapsen muualle heittelemään. Ajatteletko lainkaan sitä kiven kohdetta??

(Siis en tarkoittanut yllä olevaa edelliselle kirjoittajalle, joka ei itse tee niin, vaan niille, joiden mielestä kieltoja ei saa käyttää)
 
Kysyn
Vielä..

Missä väitetään varmana tietona, että kieltosanojen käyttämättä jättäminen on "oikea tapa"?

Ohjaava kasvatus tuskin tarkoittaa kieltämättä jättämistä, kuten monet tuntuvat luulevan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 12:54 Kysyn kirjoitti:
Minusta tässä keskustelussa on yksi vahva puute: Oletetaan, että kasvattajat edustaisivat yhtä ja vain yhtä edellä kuvatuista kasvatustavoista.

Tosiasiahan on se, että kukaan ei ole puhdasverinen yhden kasvatustavan edustaja. Totta on myös se, että kasvatustavat voidaan luokitella jotenkin muutenkin, eivätkä yllä mainitut kolme luokkaa välttämättä edusta koko kasvatusalan kirjoa.

Minusta "älä" ja "ei saa" sanojen käyttö on ohjaavaa kasvatusta, vaikka kutsun sitä myös komentamiseksi. Ohjaus ei minusta tarkoita pelkästään toivottujen toimintatapojen kertomista. Ohjausta on myös se, että kerrotaan, mikä on väärin tai kurjaa.

Siihenhän pieni lapsi juuri vanhempiaan tarvitsee: kertomaan kaikista asioista, joita hän vielä ei itse ymmärrä. Lapsi ei ymmärrä, että toista sattuu. Että tulee paha mieli. Että pitää mennä nukkumaan. Että pitää syödä muutakin kuin jäätelöä. jne,

Olen kyllä ihmeissäni, jos lapsi heittää kivellä toisia ja vanhemmat vain toteavat, että "Tule mieluummin heittelemään tänne, täällä saa heittää!" Ehdottomasti lapselle pitää tuossa tilanteessa kertoa, että toisia ei saa heitellä kivillä ja vieläpä ESTÄÄ se ajoissa. Ei muiden ihmisten tarvitse olla lapsen harjoitusmaaleina siihen asti, kunnes hän vihdoin tajuaa olla heittämättä muita. Tässä kohden ehdottomasti pitää kieltää heittämästä ja estää se kiven heittäminen toista kohti ennen kuin toista sattuu.

Minusta on aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ITSEKKYYTTÄ väittää, että tuollaisessa tapauksessa on ok, että vain ohjaa lapsen muualle heittelemään. Ajatteletko lainkaan sitä kiven kohdetta??

(Siis en tarkoittanut yllä olevaa edelliselle kirjoittajalle, joka ei itse tee niin, vaan niille, joiden mielestä kieltoja ei saa käyttää)
Älä ja ei sanojen käyttökin on ohjaavaa kasvatusta, silloin kun lapselle selitetään rauhallisesti, miksi joku asia on kiellettyä. Mutta ei silloin kun komennetaan "ei" "älä" Minusta pelkkä ohjaaminen heittelemään kiviä muualle, on paljon parempi kuin"ei saa" komentaminen. Vaikka vain ohjaisi eri paikkaan, niin onhan kiellettyyn asiaan silloin kuitenkin puututtu. Minäkin valitettavasti kuulun näihin ns. perinteisiin komenteleviin kasvattajiin. Voi kun viitsisinkin kasvattaa ohjaavalla tavalla. Nostan kyllä hattua niille äideille, jotka viitsivät komentamisen siasta ohjata lapsia.
 
Kysyn
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 15:04 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 12:54 Kysyn kirjoitti:
Minusta "älä" ja "ei saa" sanojen käyttö on ohjaavaa kasvatusta, vaikka kutsun sitä myös komentamiseksi. Ohjaus ei minusta tarkoita pelkästään toivottujen toimintatapojen kertomista. Ohjausta on myös se, että kerrotaan, mikä on väärin tai kurjaa.

Siihenhän pieni lapsi juuri vanhempiaan tarvitsee: kertomaan kaikista asioista, joita hän vielä ei itse ymmärrä. Lapsi ei ymmärrä, että toista sattuu. Että tulee paha mieli. Että pitää mennä nukkumaan. Että pitää syödä muutakin kuin jäätelöä. jne,

Olen kyllä ihmeissäni, jos lapsi heittää kivellä toisia ja vanhemmat vain toteavat, että "Tule mieluummin heittelemään tänne, täällä saa heittää!" Ehdottomasti lapselle pitää tuossa tilanteessa kertoa, että toisia ei saa heitellä kivillä ja vieläpä ESTÄÄ se ajoissa. Ei muiden ihmisten tarvitse olla lapsen harjoitusmaaleina siihen asti, kunnes hän vihdoin tajuaa olla heittämättä muita. Tässä kohden ehdottomasti pitää kieltää heittämästä ja estää se kiven heittäminen toista kohti ennen kuin toista sattuu.

Minusta on aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ITSEKKYYTTÄ väittää, että tuollaisessa tapauksessa on ok, että vain ohjaa lapsen muualle heittelemään.
Älä ja ei sanojen käyttökin on ohjaavaa kasvatusta, silloin kun lapselle selitetään rauhallisesti, miksi joku asia on kiellettyä. Mutta ei silloin kun komennetaan "ei" "älä" Minusta pelkkä ohjaaminen heittelemään kiviä muualle, on paljon parempi kuin"ei saa" komentaminen. Vaikka vain ohjaisi eri paikkaan, niin onhan kiellettyyn asiaan silloin kuitenkin puututtu. Minäkin valitettavasti kuulun näihin ns. perinteisiin komenteleviin kasvattajiin. Voi kun viitsisinkin kasvattaa ohjaavalla tavalla. Nostan kyllä hattua niille äideille, jotka viitsivät komentamisen siasta ohjata lapsia.
Entä, jos lapsi on jo ehtinyt heittää sen kiven toista päin ennen kuin ymmärtää mennä muualle? Entä, jos lapsi oppii vasta viidennellätoista kerralla? Antaisitko oman lapsesi olla harjoittelijan maalitauluna sen aikaa?

Yleensähän tilanne on se, että lapsi ehtii jo tehdä jotain ennen kuin aikuinen ehtii reagoida mitenkään. Tai ainut asia, mitä aikuinen ehtii, on huudahtaa "älä heitä!"

Minusta on ensiarvoisen tärkeää estää lasta vahingoittamasta toisia (tai itseään) ja vasta toiseksi näyttää, missä sitä kiveä sitten voi heitellä.

Nostan kyllä hattua niille äideille, jotka ottavat huomioon toisetkin lapset.
 
Voivoi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 15:19 Kysyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 15:04 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 12:54 Kysyn kirjoitti:
Minusta "älä" ja "ei saa" sanojen käyttö on ohjaavaa kasvatusta, vaikka kutsun sitä myös komentamiseksi. Ohjaus ei minusta tarkoita pelkästään toivottujen toimintatapojen kertomista. Ohjausta on myös se, että kerrotaan, mikä on väärin tai kurjaa.

Siihenhän pieni lapsi juuri vanhempiaan tarvitsee: kertomaan kaikista asioista, joita hän vielä ei itse ymmärrä. Lapsi ei ymmärrä, että toista sattuu. Että tulee paha mieli. Että pitää mennä nukkumaan. Että pitää syödä muutakin kuin jäätelöä. jne,

Olen kyllä ihmeissäni, jos lapsi heittää kivellä toisia ja vanhemmat vain toteavat, että "Tule mieluummin heittelemään tänne, täällä saa heittää!" Ehdottomasti lapselle pitää tuossa tilanteessa kertoa, että toisia ei saa heitellä kivillä ja vieläpä ESTÄÄ se ajoissa. Ei muiden ihmisten tarvitse olla lapsen harjoitusmaaleina siihen asti, kunnes hän vihdoin tajuaa olla heittämättä muita. Tässä kohden ehdottomasti pitää kieltää heittämästä ja estää se kiven heittäminen toista kohti ennen kuin toista sattuu.

Minusta on aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ITSEKKYYTTÄ väittää, että tuollaisessa tapauksessa on ok, että vain ohjaa lapsen muualle heittelemään.
Älä ja ei sanojen käyttökin on ohjaavaa kasvatusta, silloin kun lapselle selitetään rauhallisesti, miksi joku asia on kiellettyä. Mutta ei silloin kun komennetaan "ei" "älä" Minusta pelkkä ohjaaminen heittelemään kiviä muualle, on paljon parempi kuin"ei saa" komentaminen. Vaikka vain ohjaisi eri paikkaan, niin onhan kiellettyyn asiaan silloin kuitenkin puututtu. Minäkin valitettavasti kuulun näihin ns. perinteisiin komenteleviin kasvattajiin. Voi kun viitsisinkin kasvattaa ohjaavalla tavalla. Nostan kyllä hattua niille äideille, jotka viitsivät komentamisen siasta ohjata lapsia.
Entä, jos lapsi on jo ehtinyt heittää sen kiven toista päin ennen kuin ymmärtää mennä muualle? Entä, jos lapsi oppii vasta viidennellätoista kerralla? Antaisitko oman lapsesi olla harjoittelijan maalitauluna sen aikaa?

Yleensähän tilanne on se, että lapsi ehtii jo tehdä jotain ennen kuin aikuinen ehtii reagoida mitenkään. Tai ainut asia, mitä aikuinen ehtii, on huudahtaa "älä heitä!"

Minusta on ensiarvoisen tärkeää estää lasta vahingoittamasta toisia (tai itseään) ja vasta toiseksi näyttää, missä sitä kiveä sitten voi heitellä.

Nostan kyllä hattua niille äideille, jotka ottavat huomioon toisetkin lapset.
Älä viitsi olla lapsellinen. Et voi olla niin tyhmä, että et muka ymmärrä edellisen kirjoittajan viestiä. Kyse taitaa olla siitä, että olet epäonnistunut kasvattajana, ja olet kateellinen paremmin onnistuneille. Mä itse en ole mikään hyvä kasvattaja, vaan ihan tavallinen komentelija.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 15:56 Voivoi kirjoitti:
[
Älä viitsi olla lapsellinen. Et voi olla niin tyhmä, että et muka ymmärrä edellisen kirjoittajan viestiä. Kyse taitaa olla siitä, että olet epäonnistunut kasvattajana, ja olet kateellinen paremmin onnistuneille. Mä itse en ole mikään hyvä kasvattaja, vaan ihan tavallinen komentelija.

No johan pomppas taas!!!!!! :LOL:
Siis olen ehdottomasti ja täysin samaa mieltä edellisen kanssa, että ENSIN kielletään ja laitetaan mukula pyytämään anteeksi siltä, jota on heitetty kivellä. Ja sitten vasta mennään heittelemään niitä kiviä muualle. Sinä VOIVOI -nimimerkki olet joko ihan pihalla tästä jutusta tai niiiiiiiin epäempaattinen tyyppi, ettet edes voi tajuta mitä tässä halutaan tietää.


\|O \|O \|O
 
EINIKKIÄ
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 16:12 Sari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 15:56 Voivoi kirjoitti:
[
Älä viitsi olla lapsellinen. Et voi olla niin tyhmä, että et muka ymmärrä edellisen kirjoittajan viestiä. Kyse taitaa olla siitä, että olet epäonnistunut kasvattajana, ja olet kateellinen paremmin onnistuneille. Mä itse en ole mikään hyvä kasvattaja, vaan ihan tavallinen komentelija.

No johan pomppas taas!!!!!! :LOL:
Siis olen ehdottomasti ja täysin samaa mieltä edellisen kanssa, että ENSIN kielletään ja laitetaan mukula pyytämään anteeksi siltä, jota on heitetty kivellä. Ja sitten vasta mennään heittelemään niitä kiviä muualle. Sinä VOIVOI -nimimerkki olet joko ihan pihalla tästä jutusta tai niiiiiiiin epäempaattinen tyyppi, ettet edes voi tajuta mitä tässä halutaan tietää.


\|O \|O \|O
SARI OLETKO TOSIAAN NOIN ÄÄLIÖ? :eek: TAIDAT OLLA KUN SÄKÄÄN TUNNU YMMÄRTÄVÄN EDELLISTEN KIRJOITTAJIEN VIESTEJÄ. :headwall: :headwall: :LOL: :headwall:
 
Te komentelevat äidit tutustukaa ensin ohjaavalla kasvatuksella kasvatettuihin lapsiin, ennen kuin alatte haukkumaan kyseistä kasvatustapaa. Minullakin helppoa töissä, jos olisi enempi ohjaavalla kasvatuksella kasvatettuja lapsia.
 
Ällitälli
Missäs Hensku-80 on, kaivattaisiin ohjeita ja ASIALLISTA keskustelua aiheesta. Vai ei kai vaan Hensku mennyt harmaana vastailemaan noita älyttömiä vastauksia?? :eek:

Ainakin tolla harmaalla on tajuttoman huono itsetunto ja epävarma ote koko aiheeseen, ottaa kaikki kysymykset hyökkäyksenä ja vetää jopa kateus-kortin esille *haukotus*.

JOS tuo kirjoittelija on Hensku, niin kyllä taatusti pihan muut äidit katsoo kiinaksi tuollaisia metodeja :LOL:
 

Yhteistyössä