Onhan minulla oikeus laittaa kaverin lapsesta otettu kuva omalle facebook seinälle?

  • Viestiketjun aloittaja eikös olekkin
  • Ensimmäinen viesti
eikös olekkin
Kaveri rupes narisee,et mä en saa laittaa sen lapsen kuvaa omalle acebook-seinälleni ilman hänen (siis lasen vanhempien) lupaa.

Nauroin päin naamaa ja selitin,että minulla on täydet oikeudet omalla kamerallani otettuja kuvia laittaa mihin haluan. Oli niissä kuvissa sitten kuka tahansa.

Se suuttu ja pyysi mua ottaa kuvan pois :D

Eihän tuollaista sääntöä voi olla olemassakaan
 
assari
Noh. Lain mukaan ilmeisesti on oikeus, mutta olisin suuttunut itsekin verisesti.

Lapsi ei toisaalta ole kyvykäs kuvanottotilanteessa ymmärtämään lain kirjainta, eikä näin kykene myöskään kieltäytymään kuvattavana olemisesta tai poistumaan paikalta, joten lieventäviä asianhaaroja on. Vastuussa olevalla vanhemmalla on siis näihin syihin vedoten oikeus vaatia sinua poistamaan lapsensa kuva julkisesta levityksestä.
 
"Kahden äiti"
Aika törkeä olet jos laitan toisten lasten kuvia fb:seen ilman, että vanhemmat niin haluavat. En minäkään haluaisi lasteni kuvien olevan kenenkään ystäväni fb seinällä/kansioissa. Miksi et voi kunnioittaa vanhempien toiveita?
 
eikös olekkin
En voi käsittää. Äiti oli paikalla kun otin kuvan. Nyt kun laitoin sen sinne seinälleni niin alko narina.
No mites sit sellaisessa tilanteessa jossa on porukkaa enempi, kaikilta lupa vai :D
 
eikös olekkin
[QUOTE="Kahden äiti";28656395]Aika törkeä olet jos laitan toisten lasten kuvia fb:seen ilman, että vanhemmat niin haluavat. En minäkään haluaisi lasteni kuvien olevan kenenkään ystäväni fb seinällä/kansioissa. Miksi et voi kunnioittaa vanhempien toiveita?[/QUOTE]

No en näe mitään törkeää tuossa kun kyseessä on kummilapseni. Minulla on hänestä vauvakuvia pari myös laitettu ja niistä ei koksaan mitään narina. Nyt tyttö 1,5v ja hirvee haloo ja huuto.
 
"vieras"
Musta lapsen vanhemmilla saa ja pitääkin olla oikeus kieltää lapsen kuvan/kuvien laittamisen nettiin. Tästä on paljon ollut puhetta blogimaailmassa, jossa kritisoidaan vanhempia, jotka julkaisevat lastensa kuvia blogeissaan. Ymmärrän puolesta ja vastaan kannan näitten suhteen, mutta musta sun pitäisi kunnioittaa lapsen vanhempien toivetta ja olla laittamatta kuvaa edes sinne faceen. Toisilla on ajatuksena se, että he kunnioittavat lapsensa yksityisyyttä olemalla julkaisematta hänen kuviaan jne. netissä.
 
Sitä paitsi miten on niin vaikeeta ja kamalaa poistaa se toisen lapsen kuva sieltä omalta seinältä :headwall: En mä ainakaan sinne mun seinälle halua muiden lasten kuvia. Ja varsinkaan ilman kuvassa olijan (tai vanhemman) lupaa niitä en laita, ja en todellakaan pidä niitä kuvia väkisin seinällä jos joku ne käskis poistamaan :D
 
eikös olekkin
[QUOTE="ville";28656415]Sanoitko äidille aikovasi julkaista sen internetissä?[/QUOTE]

En sanonut,mutta en sanonut silloinkaan kun lapsen vauvakuvia laitoin.

Tästä kuvasta kävi vielä alkuun tykkäämässä
 
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656416:
No en näe mitään törkeää tuossa kun kyseessä on kummilapseni. Minulla on hänestä vauvakuvia pari myös laitettu ja niistä ei koksaan mitään narina. Nyt tyttö 1,5v ja hirvee haloo ja huuto.
Niin että ku sä oot kummitäti niin sulla on vanhemman oikeudet? :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656404:
En voi käsittää. Äiti oli paikalla kun otin kuvan. Nyt kun laitoin sen sinne seinälleni niin alko narina.
No mites sit sellaisessa tilanteessa jossa on porukkaa enempi, kaikilta lupa vai :D
On munkin lasta kuvattu mun ollessa vieressä. Mutta koskaan ei sitä varten että kuva päätyy johki lärvin seinälle. Ei se läsnäolo anna lupaa julkasulle. Pojan kevätjuhlissa oli tiukka sääntö se että mikäli kuvissa näkyy joku muukin kun oma lapsi, ei sellasta saa laittaa mihinkään.
 
"Mä vain"
[QUOTE="Just";28656394]Jos olisin tuo ko. kaverisi, laittaisin kyllä omalle seinälleni jonkun "ihanan" kuvan sinusta. Sillä "mullahan on oikeus".[/QUOTE]

Peesi tälle. Ja todellakin tulis kaveri katumaan ja katkerasti, jos mun alaikäisistä lapsista lataa fb:hen kuvia ilman lupaa. Ois entinen kaveri hyvin pian!
 
"vieras"
Kyllä kai oikeus on laittaa, jos kuva ei millään tavoin loukkaa kuvassa esiintyvää. Minunkin lapsen kummitäti on laittanut feisbukkiin kuvia lapsestani lupaa kysymättä.

Mutta eri asia on se, jos kaveri pyytää kuvan poistamista. Mielestäni pitäisi silloin olla itsestään selvää, että kuva poistetaan.
 
eikös olekkin
[QUOTE="Mä vain";28656447]Peesi tälle. Ja todellakin tulis kaveri katumaan ja katkerasti, jos mun alaikäisistä lapsista lataa fb:hen kuvia ilman lupaa. Ois entinen kaveri hyvin pian![/QUOTE]

Ai mitenköhän?
Kauheasti ei pelottaisi tuollaiset uhkailut
 
"Mä vain"
Alkuperäinen kirjoittaja eikös olekkin;28656446:
Onko ihan mustaa valkoisella tuosta asiasta,että ei saa laittaa?
Pitäs vähän jokaisen aikuisen miettiä, että onko ihan oikein lasta kohtaan, että joku latailee lapsesta kuvia nettiin...! Siellähän pyörii ne saastaiset pedofiilitkin... Mikä helvetin tarve ihmisillä on tuohon, että pitää niitä lasten kuvia levitellä siellä, HEI HALOO!!!!
 

Yhteistyössä